BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Floris Dilz op 11 May 2008, 10:14:48
-
Dag snoepies,
Heeft er misschien iemand foto's van een BAM rail/weg-hoogwerker-apparaat? je weet wel, zo'n vrachtwagen met een hefplatform achterop en railwielen. De beste foto krijgt een koekje!
-
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/BAM-NBM/BAM_work1.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/BAM-NBM/BAM_work2.jpg
hijg hijg hijg koekje? hijg hijg hijg
-
Goeiendag
Heb je al bij Nico Spilt bij "Weg en werken" gekeken, daar staan ook een aantal van die dingen op.
Of google op bovenleidingmontragewagen dan krijg je b.v. dit (http://he.mxt.nl/bovenleidingmontagewagen.html) (klik onderste foto) of dit (http://www.open.ou.nl/hon/viaduct.htm)
Moet ik nou alles voordoen luiwammes.
Groet Stephan.
-
hm, leuke foto's maar ik bedoel een kleiner type, niet op basis van een actros maar een onduidelijk kleiner soort mercedes. Desondanks hartelijk dank!
-
Ze moeten wel af vandaag he ;D ;D ;D
-
Kleinere Mercedes = Axor, dit is één van de nieuwste MB montage wagens van BAM ;)
-
Ik heb wel diverse foto's van de Volvo van Structon, maar die doet niet mee zeker? :-[ :-[
http://www.vinkendrecht.nl/Spoorwegen%20nw%20foto%202008%20080319.htm (http://www.vinkendrecht.nl/Spoorwegen%20nw%20foto%202008%20080319.htm)
(links op de tumbnails klikken)
groeten,
Martin Vink
-
Een kleinere is de Unimog maar ik weet niet of BAM die heeft, of je hebt nog zo een als op het diorama van de Statentunnel maar dat is ook geen BAM.
-
De Volvo FL serie is voor mij de meest bekende Bvl montage wagen.
BAM raced ook rond in een FL montage wagen waar Strukton ook mee rijdt ( met afspan-rad design)
Probleem blijft de verkrijgbaarheid in model.
Zowel FL als Axor worden "nog" niet als dagcabine model uitgebracht.
Een optie is dus een Herpa FL 10 Cabine te slachten en muteren tot dag cabine, hiermee heb je een FL 6 bij benadering ( niet de FL facelift zoals op de foto's van Martin).
Anders kan je een Axor cabine muteren tot dagcabine (via Herpa Xtra shop)
Dag cabine is verkrijgbaar: Klik hier (http://www.herpa.de/shop/extra_cms/(S(fqvnou45ls3ppx450hkpsunc))/Detail.aspx?Product=7619155a-5b49-4029-83ef-a82c6efa7aab)De opbouw is helemaal custom echter, ik zie hiervoor weer geen problemen bij Floris ;D
-
k heb nu al een axor of wat t ook zijn mag gefrot van 2 actros-cabines en een onderkant van onmbekende herkomst uit de vrachtwagenriommelbak... t hoogwerkerding zelf is klaar, dus chris, geen zorgen t komt af, hoogstens moet er nog wat striping op ofzo ;)
-
Geweldig, kunnen we de Bam wat laten zien aanstaande woensdag ;)
-
Ik wil geen snoepje,
MAAR WEL een of meerdere foto's
Groeten, BAM ze,
Frederico
-
foto's heb ik niet, maar t hokje is af. Gebouwd van 1 miniscuul fotootje en hijs best leuk geworden, al zeg ik t zelf. ;D
-
2 Actros cabines ????????????
Nu geraak ik toch wel nieuwsgierig ! 1 is echt voldoende hoor ! :)
-
Foto's kun je toch nog wel even maken??
We zijn gewoon nieuwsgierig, dus laat ze even zien.
Harm
-
ja lieve snoes, maar ik heb dat ding bij railz gebouwd alwaar ik dus niet het bekende fotobureau met die fraaie HP 5740-achtergrond heb. Wil je m zien, kom dan morgen naar railz 8)
Of misschien maak ik nog even een fotootje ;D
Het betreft trouwens een hoogwerker voor trambovenleiding, zoals men mij toen ie bijna klaar was wist te vertellen. Weet ik veel, t is modern en zo.
Inderdaad waren 2 actros-cabines niet strict noodzakelijk, maar ik had 1 mooie actroscabine met hoog dak (moest sowieso laag dak hebben) en een half getrashte zonder ruitjes met laag dak van een kibri-kit, daarvan heb ik dus de achterwand en het lage dak genomen, de voorkant en zijkanten komen van de mooie hoge cabine, net als de ruitjes. Zoals meestal werk ik bij dat soort dingen nooit met een helemaal uitgekristalliseerd plan, dus dan sneuvelt er wat extra spul maar ach, de vrachtwagensloop bij railz is groot genoeg voorlopig.
Morgen nog even 2 spoor N-asjes meenemen voor de railwieltjes... Eigenlijk zou er stiekem aandrijving in moeten ;D
-
Ja hoor, voor een tram !
Dat wisten wij dus niet, waren de koeken lekker :P en roze en groot?
-
ik wist dat dus ook niet... Ach ja. als k 17 mei naar houten ga neem ik wel n rol koekjes mee.
-
Oh BLAAT !
-
ROZE !!!!!!!!!!! ;D
-
die zitten in zo'n plat pak, niet in een rol.
-
Ach, ja, dus, enzo.
Ik dacht omdat het vandaag zondag was, dat je het machien gewoon bij je thuis had gemaakt. of is Railz je thuis ( ;) )
Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet.
Het schiet me net te binnen dat ik al eens zo'n wagentje heb gezien met aandrijving erin.
Het was gebouwd door dhr Pierre de Wispelaere.
Harm
-
ow ja maar zo moeilijk is het op zich niet... 1 as aandrijving is genoeg, simpel wormoverbrenginkje en gaan met dat hok, maar t weegt niks en heeft weinig wielen dus de stroomafname is altijd wat karig, echt mooi rijden doet het dan standaard al niet.
-
De heer de Wispelaere had voor het wagentje een bouwpakket verzaagd en verbouwd, de opbouw net als jij helemaal zelf gemaakt en de aandrijving kwam van het helemaal aangepaste onderstel van een N locje.
Het wagentje was trouwens gewoon in H0.
Ik weet het niet meer precies want het is alweer een tijdje geleden, maar ik weet wel dat het ding perfect reed.
P. wispelaere vond het leuk om het wagentje zo af en totaal onverwacht en meestal tijdens open dagen op de rails te zetten en de reacties van de mensen te zien als het wagentje voorbij kwam scheuren.
Hij had ook een volkswagentje gemaakt, een type dat in de oorlog is gemaakt en ook in het echt op spoor kon rijden ( dus dezelfde spoorbreedte). Ook die kon je op de meest onverwachte ogenblikken voorbij zien komen
Harm
-
dit idee zeg maar? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9450.0
oostfront-kleeur ontbreekt nog, ding ligt weg te kloeken bij railz.
-
Ja, precies, dat volkswagentje was precies zo gemaakt.
Met die bovenleidingswagen was er geloof ik nog iets aan de hand.
Er staat me iets van bij dat de wielen van het n motortje werden gecamofleerd door de banden van het wagentje zelf en dat de treinwielen die je wel zag en dus op de rails leken te staan er in werkelijkheid iets boven zweefden en verder dus niets deden.
Foto's heb ik helaas niet.
Harm
-
dat is wel de meest logische constructie voor zo'n ding, in t meest ideale geval laat je m rijden met de weg-wielen waar je stiekem spoorwielen van maakt (desnoods zonder flens) en dan laat je de kleine spoorwieltjes waar ie in t echt mee op t spoor rijdt ook gewoon op t spoor rijden voor extra stroomafname.
-
O, dat is ook zeer wel mogelijk Floris, dat die spoorwielen voor en achter de wagen ook stroom afnamen.
Het is al een paar jaar geleden dat ik het wagentje zag.
Harm
-
Op m'n werk kom ik af en toe( in de winter vooral) ook van die railweg voertuigen tegen. Het zijn dan geen dingen van de BAM, maar wel bedoeld voor tramspoor:
Een slijpwagen uit Duitsland;
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04037.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04037.jpg)
Een bovenleidingsmontage wagen van de HTM;
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04068.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04068.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04069.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04069.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04176.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/04/PIC04176.jpg)
Groetjes Michiel
-
Is dat niet het Openluchtmuseum? Ben er -tig malen wezen kijken
bij al die oudhollandse huizen, ;D
Bij de Zuidlinburgse stoomtrein maatschappij hebben ze zo'n Unimog
als weg-raildienstwagen in gebruik(was er 10 jaar geleden wel eens
vrijwillig bezig)
mvg
Tis
-
Ik heb ook nog wel wat foto's van die dingen.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/Bam.htm
Via mijn mail kan ik je nog wel wat meer sturen.
Manuel
-
Is dat niet het Openluchtmuseum? Ben er -tig malen wezen kijken
bij al die oudhollandse huizen, ;D
Offtopic: Je mag nooit meer raden ;), groetjes Michiel
-
Nou snoetepopjes, hier dan de plaatjes van het hok.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/hoogwerker1.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/hoogwerker1.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/hoogwerker2.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/hoogwerker2.jpg)
nogmaals, gemaakt vanaf een fotootje van 3 bij 5 centimeter... dus er zal vast wel wat missen hier en daar. Een ander type waqar ik graag wat info over zou willen hebben is een wagen die qua onderstel zo op t oog gelijk is aan deze maar dan met de kastyen blak tegen de cabine aan en dan achterop en groter bordes, type schaarhoogwerker misschien?
-
Netjes ;D
-
Ja, echt een mooi model geworden zeg !
Harm
-
danku heren. ;D
-
Complimenten Heer Dilz.
-
Ongekend voortreffelijk! :-* Werkelijk een snoepje van een spoors attribuut.
Jeroen
-
Ik had dus 2 BAM-wagentjes gemaakt... Ook nog een Daf met hiab-kraantje en afzetbak in de nieuwere kleur "ambulancegeel" van de BAM maar die is gisteren spoorloos verdwenen, blijkbaar vond iemand m heel mooi.
Zoals zo treffend beschreven in De Avonden: "een slag achter de oren met een zware staaf en dan in de kalkput"
De hoogwerker is er gelukkig nog...
-
Heey Floris,
Dat is balen zeg allemaal extra werk voor niets is geweest.... :-|
Succes met het maken van de andere modellen en misschien is het handig om ze onder de stroom te zetten. ;D
Groetjes,
Antal
-
:-| :'( Als 'ie is meegenomen: triest. Alweer iets van Floris ...
Hopelijk duikt de wagen nog op.
Gisteren was toch ook de 'presentatie' aan de BAM? Zie eerder bericht van Chris.
Hebben zij 'm nog kunnen zien?
Wicher.
-
Vandaag ben ik gewoon thuis, maar kreeg n mailtje dat ze m kwijt waren. Hoe en wat weet ik verder ook niet, maar dat alle rotzooi in t atelier al omgeploegd was en dat ie dus wel vrij overtuigend pleite was.
-
Face it,
Rembrand's, Van Gogh's , Van Goyen's en nu dus ook Dilz'es worden geroofd ! >:(
En nee, ik geef ze niet terug ! >:(
-
Maar gelukkig hebben we de foto's nog........toch? zeg ja.
-
dat gejatte hok staat niet op de foto.
-
Leven is loslaten :'(
-
tja, ach, ik maak wel een nieuwe... en dan een betere.
-
Tijd voor een vrolijke noot: http://www.youtube.com/watch?v=0tcgDIhNFsg (http://www.youtube.com/watch?v=0tcgDIhNFsg)
BAM BAM, BAM BAM.
-
<3 :-*
-
Het was even zoeken, maar hierbij wat plaatjes van een Unimog in Hoorn, juni 2006. Ik weet niet zeker of deze van BAM is, omdat er een ander voertuig van Spitzke in de buurt stond. Maar ja, er staan daar wel vaker werkvoertuigen van verschillende spooraannemers.
(http://img353.imageshack.us/img353/6263/dscn2054001zy9.th.jpg) (http://img353.imageshack.us/my.php?image=dscn2054001zy9.jpg)
(http://img353.imageshack.us/img353/2105/dscn2056001pb0.th.jpg) (http://img353.imageshack.us/my.php?image=dscn2056001pb0.jpg)
(http://img353.imageshack.us/img353/8208/dscn2063001xw2.th.jpg) (http://img353.imageshack.us/my.php?image=dscn2063001xw2.jpg)
Ik moet nog ergens een Unimog van Roco hebben liggen, een oranje kleurige, met hefbaar bordesje en spoorwieltjes. Het opschrift was Adtranz of Siemens, dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval zeker bedoeld als bovenleidingmontagewagen.
Zodra hij uit de verhuisdoos komt laat ik het weten.
Die Unimog's blijven stoere dingen!