BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => VvMrZ - Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle => Topic gestart door: Rico [momfer] op 27 May 2024, 21:43:37

Titel: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 27 May 2024, 21:43:37
In deze draad zullen we de bouwgeschiedenis van de Zwolsche baan (de binnen VVMRZ gebruikte benaming) laten zien, te beginnen met een video van de bouw eind jaren 70 en een klein deel begin 1980.

De bouw van de baan is het startpunt geweest van onze modelbouwvereniging, welke op verzoek (bestelling?) is gebouwd voor de tentoonstelling "Zwolle Aangespoord".

De hieronder weergegeven film laat het bouwproces zien van de baan. De trage beelden (dat was toen heel gewoon) zorgen ervoor dat veel van de bouwwerkzaamheden goed in detail te volgen zijn.

 https://www.youtube.com/v/8Zozn9fejpM

Bij de tentoonstelling hoort ook een brochure, uitgegeven door de Provincie Overijssel. Een exemplaar van de brochure is bewaard gebleven en bevindt zich in de Athenaeum Bibliotheek in Deventer. Deze is opgevraagd en gescand. Vanwege de omvang en copyrights zal ik deze hier niet plaatsen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zwolle-Aangespoord-01-6654e17b14d7b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zwolle-Aangespoord-01-6654e17b14d7b.jpg)

In volgende bijdragen in dit draadje zullen we de huidige revisie van deze baan met beeldmateriaal ondersteund beschrijven. Het besluit om de revisie te doen is eind 2023 gevallen.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: 1200blauw op 28 May 2024, 09:20:48
... te beginnen met een video van de bouw eind jaren 70 en een klein deel begin 1980.

Zo te zien is dit nog geschoten op fysieke film. In de aftiteling wordt ©1980 genoemd, dus daarvòòr zullen de opnamen gemaakt zijn. Leuke film, boeiend, niet alleen vanwege de werkzaamheden aan de baan, maar ook vanwege de 1:1-opnamen tussendoor. Ik ben benieuwd naar het vervolg dat je aan dit draadje geeft over de renovatie van deze baan.  (y)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Peter Kleton op 28 May 2024, 11:21:50
Ik ben ergens in de jaren 70 (?) naar een tentoonstelling geweest in het Provinciehuis.
Ik denk dat het deze baan is geweest.
Ik herinner mij dat de treinen  wel eens bleven steken  in de wisselstraten.,wat mij niet verwonderde want de baan was gelegd met koperen flexrails ,wat je toen veel had.,nikkelzilver was er nog niet.
Ik had er zelf ook altijd problemen mee ,dat het oxideerde. We woonden toen in Noordwijk aan Zee ,een kleine kilometer van de zee en ik denk dat het zeezout de oorzaak was.
Peter
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 28 May 2024, 11:36:54
Voor wat betreft de datering, kan ik zeggen dat de bouw 1,5 jaar in beslag heeft genomen. De baan is in Zwolle in een zaal van het Refter/Hervormd Weeshuis gebouwd (als ik het goed heb gezien in de film) en is op 4 augustus 1980 verplaatst naar de expositieruimte in het Provinciehuis van Overijssel. Daar heeft men nog 4 weken gewerkt aan de baan om deze volledig functionerend en ingericht te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zwolle-Aangespoord-03-verkleind-6655a59562fd3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zwolle-Aangespoord-03-verkleind-6655a59562fd3.jpg)

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Benelux795 op 28 May 2024, 11:49:55
Wat een geweldig gave en indrukwekkende modelbaan! (y) Had ik niet eerder van gehoord...
Blijkbaar wordt 'tie nu gereviseerd, als ik Facebook mag geloven?

PS Ah.. Wordt ook hierboven genoemd; leuk, plaatjes!
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rob Ellerman op 28 May 2024, 11:56:06
Ik meen me te herinneren dat er ooit in Railhobby iets gestaan heeft over deze modelbaan...
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 28 May 2024, 14:04:06
Hallo Rob,

Dat blijkt lijkt te kloppen: Railhobby 1980 september (https://www.railhobby.nl/shop/modelspoor/railhobby-tijdschriften/railhobby-1980-september/)

In deze uitgave is in elk geval aandacht voor "Zwolle Aangespoord", de manifestatie waar de tentoonstelling rondom de Zwolsche Baan ook onderdeel van was.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: thijs op 28 May 2024, 16:36:13
Ik meen me te herinneren dat er ooit in Railhobby iets gestaan heeft over deze modelbaan...


Exacte jaar weergave ik niet meer, maar een goeie 15 jaar geleden heeft de railhobby foto’s van de Zwolse baan gemaakt voor een special.

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Ronald69 op 28 May 2024, 16:46:18
De Zwolsche baan heeft in de Railhobby Depotspecial gestaan.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 07 June 2024, 09:05:26
Ik heb nog een mooie registratie (uit 2008) van onze baan gevonden die ik hier graag wil delen met jullie.

 https://www.youtube.com/v/h8B94rwRBPA

De beelden zijn uit de tijd dat de baan nog analoog was. In een bericht (via archive.org|wayback machine) (https://web.archive.org/web/20110114095314/http://www.vvmrz.nl/) op de VVMRZ website van 2010 kunnen we opmaken dat de ombouw naar Dinamo tussen 2008 en 2010 heeft plaatsgevonden:

Citaat
In het afgelopen jaar zijn wij druk geweest de grote maguette van het station Zwolle te voorzien van digitale besturing. Wij hebben hierbij gekozen voor het systeem Dinamo, dat gebaseerd is op digitalisering van de rails in plaats van de treinen. Daarom kunnen wij nu niet alleen met digitale treinen rijden maar ook met gewone treinen digitaal rijden. Op zaterdag 9 oktober zal een demonstratiebaan aanwezig zijn waar u meer verteld zal worden over dit digitale systeem.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Ronald69 op 07 June 2024, 10:04:55
 (y)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: A.J. op 07 June 2024, 17:01:30
Wat een héérlijke film. Ge-wel-dig! Lekkere slow television... En wat een prachtig tijdbeeld van eind jaren 70 (qua kleding, haarmode en de toen gebruikelijk materialen voor de scenery).

Ook diep respect voor dit enorme project. En de schitterende bouwsels. Heel indrukwekkend wat er destijds is neergezet.
Mooi ook om te zien, dat er nog steeds aan de baan gewerkt blijft worden.
Ben erg benieuwd om 'm een keer 'in het echt' te zien.

Veel succes en plezier bij de renovatie..!!
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 07 June 2024, 18:43:42
Wat mooi. Bedankt voor het delen, Rico.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Hendrik Jan op 07 June 2024, 18:53:13
Geweldig filmpje inderdaad.
En een interview met meneer Jans, die een Zwolse treinenwinkel bestierde.
Dat is nog eens jeugdsentiment. Het nodige spaargeld heb ik bij hem ingeruild voor treinen, rails en scenery.

De baan ben ik minstens 3 maal gaan bekijken in het provinciehuis, als puistige brugklasser.
Bijzonder dat de baan na 44 jaar nog altijd bestaat.  (y)

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 07 June 2024, 21:55:37
Inderdaad, meneer Jans. Ik wist dat ik het gezicht kende, maar de naam schoot me maar niet te binnen. Volgens mij was zijn modelspoorwinkel aan de Vechtstraat gevestigd. Ook ik heb er veel zakgeld naartoe gebracht, dat staat vast.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Hendrik Jan op 08 June 2024, 12:19:12
Vechtstraat inderdaad.

Leuk detail op de modelbaan: de "Oge Spoorbrugge".
Deze voetgangers- en fietsersbrug overspant aan de oostzijde het emplacement. Het is een driedubbele visbuik en inmiddels een rijksmonument.

Toen mijn vader, die in de naastgelegen spoorwijk Assendorp woonde, een schooljochie was, ging hij regelmatig met zijn vriendjes naar de "Oge Spoorbrugge" om dan precies daar te staan waar de.stoomtreinen naar het Noorden onderdoor reden. De kunst was, om in de rook- en stoomwolken te staan zodat hij, na thuiskomst, de trein nog in zijn kleren rook. Dit laatste tot wanhoop van mijn grootmoeder.
Dit speelde zich af in de vroege jaren '40, ten tijde van WO-2. Omdat station Zwolle steeds vaker doelwit was van Amerikaanse en Britse beschietingen vanuit de lucht, werd het mijn vader door zijn ouders uiteindelijk verboden, in de buurt van het Zwolse station te komen.

Elke keer als ik de 'Oge Spoorbrugge' zie, denk ik aan mijn vader.

Onzettend leuk dat de Hoge Spoorbrug ook nog steeds een plekje op de baan heeft.

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: mass am see op 08 June 2024, 13:29:23
 hoi ,

Op welke film staat dan de heer Jans, kwam er vroeger ook wel eerst met de trein naar Zwolle en dan lopend naar de vechtstraat , was altijd gezellig daar en keek mijn ogen uit wat daar toen aan treinen stond.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Ronald69 op 08 June 2024, 13:48:12
In de YouTube link in de eerste post en bij 1:51 komt hij aan het woord.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 08 June 2024, 17:00:51
knip

Leuk detail op de modelbaan: de "Oge Spoorbrugge".
Deze voetgangers- en fietsersbrug overspant aan de oostzijde het emplacement. Het is een driedubbele visbuik en inmiddels een rijksmonument.
8>< --- Knip -----
Elke keer als ik de 'Oge Spoorbrugge' zie, denk ik aan mijn vader.

Onzettend leuk dat de Hoge Spoorbrug ook nog steeds een plekje op de baan heeft.

Aansluitend op je persoonlijke herinnering een foto van "vlak" voor je herinnering aan je vader en de "Hooge Spoorbrug":

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1930-Hooge-Brug-NL-ZlHCO-1679-3388-0001-66647042e384b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1930-Hooge-Brug-NL-ZlHCO-1679-3388-0001-66647042e384b.jpg)
Bron: Collectie Overijssel (https://proxy.archieven.nl/20/926CC2A911C9425D817471BC828EC9BF) (https://files.archieven.nl/lib/creativecommons/pd_80x15.png) (https://files.archieven.nl/lib/creativecommons/pd_80x15.png) Public Domain Mark 1.0

Gezicht op de Dominicanerkerk aan de Assendorpenstraat gezien van over de Hoge Spoorbrug (1930). 

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: sneek op 08 June 2024, 19:45:07
hoi ,

Op welke film staat dan de heer Jans, kwam er vroeger ook wel eerst met de trein naar Zwolle en dan lopend naar de vechtstraat , was altijd gezellig daar en keek mijn ogen uit wat daar toen aan treinen stond.


mvgr Evert en Bas

was dat niet Vechtstraat 96? Ik herinner me in de jaren rond 1986 dat daar een zekere Coby verkoopster was en dat de zaak onderdeel was van MCH (Modelbouwcentrum Hilversum, Haarlem en Zwolle).
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 08 June 2024, 19:53:25
Kijk nou wat ik hier (https://proxy.archieven.nl/20/4B6AE1B4D1434FB29BB5968823AE5088) vind:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/NL-ZlHCO-1676-8699-0001-66649a18a075a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/NL-ZlHCO-1676-8699-0001-66649a18a075a.jpg)

Foto: (J.P.) de Koning (1986)
Bron: Collectie Overijssel (https://proxy.archieven.nl/20/4B6AE1B4D1434FB29BB5968823AE5088) (https://files.archieven.nl/lib/creativecommons/by_80x15.png) (https://files.archieven.nl/lib/creativecommons/by_80x15.png) Creative Commons (CC BY 4.0)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Hendrik Jan op 08 June 2024, 19:58:44
😂
Heb dag pand nog nooit van zo grote afstand bekeken.
Stond meestal meteen met de neus tegen de ruit geplakt.

Leuke vondst, Momfer!

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 08 June 2024, 20:12:56
Prachtig, volgens mijn vrouw hebben we daar nog wel voor de etalage gestaan maar ik kan het me niet herinneren.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: odaoda op 09 June 2024, 09:54:09
In de jaren zestig, begin jaren zeventig was hier de firma Spanhaak gevestigd. Toen was een wat oudere dame de eigenaresse. Zij had een keur aan Trix Intrernationaal en wat andere minder gangbare merken in het assortiment (1973). Na haar (1977 ?) nam de heer Keuzekamp de zaak over. En die verkocht het aan Noveki, de importeur van Roco, en noemde het MC. Toen kwam ook de heer Jans in beeld (1979). Maar Jans verdween en kwam weer een vrouw in de winkel te staan. De zaak redde het niet. De Wit in de binnenstad draaide beter.     
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Ronald69 op 09 June 2024, 11:15:40
In het kader van wat oudere foto's plaats ik er een paar.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Clubzolder-009-66656f83e3f3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Clubzolder-009-66656f83e3f3a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zolder-141-6665716580bac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zolder-141-6665716580bac.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zolder-149-66657188e08c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zolder-149-66657188e08c4.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zwolsebaan-66657280b867a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Zwolsebaan-66657280b867a.jpg)

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: klusser op 09 June 2024, 11:37:08
Aaa, mch aan de vechtstraat.... mijn 2e huis😁😁 . Er was nog een uitbater van deze winkel ..De hr keuzekamp.
Kwam dacht ik na spanhaak en voor jans in de winkel.
1 ding bleef hetzelfde : de reparateur dhr van de vegte!

Leuke history 👍👍
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Wim1969 op 09 June 2024, 16:19:50
Superleuk,

Ik kom míjn hele leven al in Zwolle in Assendorp,  en ik kan me inderdaad de treinenwinkel aan de Vechtstraat wel herinneren, en de Spoorbrug, daar liepen we dan over en dan door De Lure, door de weilanden richting het goederen emplacement waar PEC wagens stonden voor tijdelijke bewoning.

Die modelbaan boven het hotel, ooit een paar keer gezien, en die heeft zeker bijgedragen aan het virus (y) ;D
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: piksov op 09 June 2024, 17:38:11
Die jongeman in het filmpje van 2008 (vanaf 8.29) met het witte overhemd ... is dat een jonge Mathijs H. ?

(niet volledige naam to protect the innocent ...)

Guus
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 09 June 2024, 17:44:28
In deze post deel ik alvast een kleine mijlpaal van de revisie. Tijdens de opendag van 25 mei 2024 hebben we de eerste testen gedaan met de gereviseerde Dinamo hardware in combinatie met Rocrail. Hieronder een tweetal foto's van de baan met de testopstelling tijdens de opendag.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0014-640-6665cda3576d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0014-640-6665cda3576d7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0020-640-6665cda364152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0020-640-6665cda364152.jpg)

https://youtube.com/v/3ykvuLPZOWM?feature=share

De weg hiernaartoe zal ik later in dit draadje met jullie delen.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Ronald69 op 09 June 2024, 18:37:51
Die jongeman in het filmpje van 2008 (vanaf 8.29) met het witte overhemd ... is dat een jonge Mathijs H. ?

(niet volledige naam to protect the innocent ...)

Guus

Ja, dat klopt. In die tijd was hij werkzaam bij de Wit.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: thijs op 10 June 2024, 21:07:28
In de jaren zestig, begin jaren zeventig was hier de firma Spanhaak gevestigd. Toen was een wat oudere dame de eigenaresse. Zij had een keur aan Trix Intrernationaal en wat andere minder gangbare merken in het assortiment (1973). Na haar (1977 ?) nam de heer Keuzekamp de zaak over. En die verkocht het aan Noveki, de importeur van Roco, en noemde het MC. Toen kwam ook de heer Jans in beeld (1979). Maar Jans verdween en kwam weer een vrouw in de winkel te staan. De zaak redde het niet. De Wit in de binnenstad draaide beter.   

Jans heeft nadien nog een periode bij De Wit gewerkt.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 21 June 2024, 15:14:46
In de archieven van de onze vereniging (https://assendorpspoor.nl) bevinden zich nog de originele tekeningen op Calqueerpapier, zoals dat vroeger in tekenkamers werd gebruikt. Met behulp van een goede scanner en de juiste tekenprogramma's deze uitgelijnd en tot één tekening samengevoegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Originele-Baanplan-uit-1978-800x138px-667574ed95462.jpg) (https://postimg.cc/vggn7TNS)
klik op de afbeelding voor een grotere weergave

De baan is uitgetekend en opgedeeld voor het gebruik van 12 eettafels. In de tekening zijn deze scheidingen met rood zichtbaar. De kleine tekening zijn ook nog de (later in de grote tekening weggepoetste) tekeningkaders en tafelnummers waarneembaar.

De linkerzijde (Oost), de sporen daar leiden naar Olst-Deventer (IJssellijn) , Heino-Raalte, Dalfsen-Ommen, Meppel-Leeuwarden en Meppel-Groningen.  De rechterzijde (West), de sporen daar leiden naar Wezep-'t Harde en Kampen.

De westzijde heeft rond 1950 nog de spoorhaven en de veeverlading en aan de bovenzijde is het schaduwstation te zien. Deze zat achter een beschilderde afscheiding op hetzelfde niveau als  het emplacement:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/veeverlading-66757ab70e623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/veeverlading-66757ab70e623.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schaduwstation-66757c87700cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schaduwstation-66757c87700cc.jpg)

Van beide foto's is mij helaas onbekend wie deze heeft genomen en wie er zichtbaar is. Mocht iemand dat weten, dan word ik graag bijgepraat, zodat ik e.e.a. kan toevoegen aan het verhaal. 

Wordt vervolgd...
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 21 June 2024, 16:52:30
Hoi Rico,
Mooi om helemaal bij het begin te beginnen. Ik weet uit ervaring dat de baan nog steeds op eettafels staat  ;D
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 30 June 2024, 15:56:44
1979, het baanplan is uitgewerkt en de eerste stappen worden genomen om de rails uit te leggen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/collage-66815ded068b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/collage-66815ded068b8.jpg)

De totale lengte wordt uiteindelijk 14,5 meter en het oppervlak is 37m². Er wordt 15km draad verwerkt, 124 wissels, 19 kruisingen, 900 meter bovenleiding. In totaal wordt er door alle bouwers zo'n 50.000 manuren ingestoken.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 30 June 2024, 16:47:18
Enorm respect voor al die mensen die dat (neem ik aan) vooral in hun vrije tijd hebben gedaan.
Weet je ook hoe lang ze er qua doorlooptijd over hebben gedaan?
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 05 November 2024, 11:48:46
De bouw van de baan heeft plaatsgevonden tussen 1978 en de tentoonstelling in 1980.

Na het overbrengen van de tafels van het Refter naar het provinciehuis is er nog een paar weken gewerkt om het daar volledig werkend en ingericht te krijgen.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 05 November 2024, 11:54:55
Na de tentoonstelling in het Provinciehuis kreeg de club een plekje in de Enkschool aan het Assendorperplein in Zwolle. Onderstaande foto's van de Zwolsche Baan zijn daar gemaakt tijdens een opendag van de VVMRZ.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-051-6729f83895b86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-051-6729f83895b86.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-054-6729f83868e07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-054-6729f83868e07.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-059-6729f8385e183.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-059-6729f8385e183.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-061-6729f8380b177.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-061-6729f8380b177.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-063-6729f8380bb82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image-063-6729f8380bb82.jpg)

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 05 November 2024, 12:43:32
Dan nu toch echt wat meer over de renovatie van de techniek/elektronica:

De ombouw naar Dinamo heeft dus ergens rond 2010 plaatsgevonden. De club was toen al gevestigd op de zolder van de Elbertsschool aan de Veemarkt in Zwolle. De baan begon de laatste jaren steeds meer en steeds vaker kuren te vertonen. Logisch natuurlijk, de ouderdom van de materialen begon steeds meer een rol te spelen.

Op een gegeven moment moet je dan een (zeer lastige) beslissing nemen: reparaties en noodoplossingen blijven doorvoeren of uithuilen en van de grond af aan alles opnieuw opbouwen. Eind 2023 heeft de werkgroep van de Zwolsche Baan de knoop doorgehakt en voor het laatste gekozen.



De besturing van de baan is verdeeld over drie kasten met Dinamo Hardware.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tekening-kast1-672a00d6336c2.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-kast1-672a00d634a23.jpg)

Kast 1 staat het dichtst bij de computer en herbergt dus de RM-U die verantwoordelijk is voor de communicatie in het Dinamosysteem.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-kast2-672a01c759def.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tekening-kast2-672a01c755ed9.jpg)

Kast 2 staat in het midden, ter hoogte van het station. De meest complexe situaties (wisselstraten) bevinden zich in dit gedeelte van de baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tekening-kast3-672a03126b9fd.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-kast3-672a03126e79f.jpg)

Kast 3 staat uiterst rechts van het station en is het verst verwijderd van de computer en de RM-U.



De tekeningen laten goed de inhoud van de verschillende kasten zien in de oude situatie. De foto's laten goed zien dat het foutzoeken en de bijbehorende oplossingen in de loop der jaren zo hun sporen hebben achtergelaten.

De tijd was rijp voor rigoureuze maatregelen: Alle bedrading en elektronica loshalen, controleren, herstellen waar nodig en opnieuw opbouwen.

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 05 November 2024, 15:24:30
Mooi weergegeven, Rico.
Het laat ook mooi de ernst van de situatie zien. Spaghetti met teveel ketchup.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 06 November 2024, 12:22:37
Dus: alle elektronica uit de kasten verwijderd, dat resulteert in de volgende verzameling printplaten:


NB: Alle modules (op de RM-U na) zijn als bouwpakket aangeschaft, Leon van Perlo/VPEB valt dus niets te verwijten!



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Klembord-11-05-2024-01-672b50277b61c.jpg)
  • RM-U: 1x
  • TM-H: 12x
  • CD-16: 20x
  • DR-04: 10+ (ik weet het exacte aantal niet meer)
  • OM32: 4x
  • PM32: 4x
  • MDDEC: 6x, (exclusief de exemplaren onder de baan)
  • SWDEC: 1x




1. De RM-U (communicatie) is gebouwd aangeschaft en daar is alleen de voorziening aangebracht om de firmware te kunnen updaten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240214-RM-U-672b4b6aef161.jpg)

2. en 3. De TM-H's (Track Master; zorgt voor de juiste spanning op de baan) en de CD-16's (Current Detection, 2 x stroomdetectie per blok=16) zijn allemaal gereinigd, gedesoldeerd, opnieuw gesoldeerd en weer gereinigd. Tevens de TM-H's voorzien van een resetmogelijkheid, waardoor de firmware naar de laatste versie kon worden gebracht. Per printplaat is circa 6-8 uur nodig.

4. DR-04 en de andere relaismodules.  Alle solderingen onderhanden genomen. Een aantal printbanen waren kapot, evenals een paar relais. Waarschijnlijk zijn een aantal secties ook verkeerd aangesloten, want ook een hadden een defecte diode en en/of signaleringsled.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Relaismodule-2-672b47b8670da.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Relaismodule-1-672b47b865195.jpg)

5. en 6. OM32(aansturing van de relais) en PM32(magneetartikelen). Ook hiervan alle solderingen onderhanden genomen. De PM32's vzv resetmogelijkheid en de firmware daarna bijgewerkt. Eén van onze PM32's heeft nog een oude  processor, die moeten we nog omruilen voor een nieuwe.
De OM32 heeft geen mogelijkheid om op deze manier de firmware te vernieuwen. Al onze OM32's hadden al de laatste firmware.

7. De MDDECs zijn ook allemaal opnieuw gesoldeerd en gereinigd.

8. De SWDEC is nog niet onderhanden geweest. Het is de vraag of we die nog nodig gaan hebben in de nieuwe situatie.



Hieronder zal ik met wat foto's laten zien wat we zoal zijn tegengekomen.


NB: Alle modules (op de RM-U na) zijn als bouwpakket aangeschaft, Leon van Perlo/VPEB valt dus niets te verwijten!


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image001-672b4df362549.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image004-672b4df36390a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image006-672b4df381563.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image005-672b4df37d2b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image007-672b4df39a6da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image008-672b4df3a38d5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image012-672b4df3d7a5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image013-672b4df3e09b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image014-672b4df3eb22c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image015-672b4df401cff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image016-672b4df40a388.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image017-672b4df415690.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image018-672b4df41fd9f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image019-672b4df4286c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image020-672b4df433da3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image021-672b4df43e3ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image022-672b4df449590.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image023-672b4df452b11.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image010-672b4df3bcd03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image011-672b4df3cc517.jpg)

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 13 November 2024, 21:29:29
Om de herstelde hardware te testen, moet er natuurlijk getest worden. Daarvoor moet er natuurlijk ook duidelijk zijn hoe e.e.a. met elkaar samenwerkt in Dinamo. Gelukkig is er op de website van VPEB (https://www.dinamousers.net/) veel informatie te vinden. Met een klantaccount komt er zelfs nog meer beschikbaar. Mocht dat nog niet genoeg zijn, is Leon van Perlo vaak bereid om vragen te beantwoorden of te helpen bij problemen of met foutzoeken via het forum.

Onderstaande schema geeft schematisch de samenhang van de onderdelen weer, die wij in onze situatie gebruiken: RM-U, TM-H gecombineerd met een CD16, OM32 en PM32.  Verbonden via USB met de computer voor de aansturing en met RS485 onderling verbonden. Elke kast heeft een eigen voeding.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Dinamo-VPEB-blokschema-67350358588b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Dinamo-VPEB-blokschema-67350358588b6.jpg)
(bron: VPEB)


Ombuiten de baan op een bureau de losse onderdelen te kunnen testen, werken we met de onderstaande weergave: Een RM-U voor de communicatie, zodat we met de computer en het programma (dinamoConfig) tests kunnen uitvoeren. Een oude printerswitch is voorzien van een gele en een rode led per kanaal om de verandering in rijrichting te kunnen zien en tevens geeft deze aan of de detectiespanning van de CD16 aanwezig is (daar kwamen we later achter ;D ). Door op de 25polige uitgangen connectoren met per kanaal een weerstand van 8k2 te zetten, kunnen we door te schakelen tussen A en B, van 8 kanalen per kant de werking van de stroomdetectie testen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/testopstelling-673503581183f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/testopstelling-673503581183f.jpg)

Tijdens de eerste pogingen kwamen we erachter het noodzakelijk is om ALTIJD een master TM-H in de opstelling te hebben.  Een TM-H als slave ingesteld alleenstaand testen zorgt voor foutieve uitlezing van de stroomdetectie. Daar om hebben we op de testplank een (Master) TM-H extra zitten, zodat we de andere combinaties direct op het juiste adres en als slave kunnen instellen.

Vorige week kwamen we er opnieuw achter waarom. Een deel van de middag lopen zoeken waarom een TM-H niet goed werkte, doordat die als master was ingesteld, terwijl de master op testplank ook actief was.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TESTPLANK-met-toelichting-6735035846c6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TESTPLANK-met-toelichting-6735035846c6c.jpg)

De praktijkversie van de testopstelling ziet er uiteindelijk uit als hierboven. Deze is gebruikt om de 10 herstelde combinaties afzonderlijk op de werkbank te testen. Daarna is/wordt deze plank gebruikt om per kast de blokaansturing te testen op hun werking. De plank staat dan bij de kast waarvan de aangesloten blokken worden getest en kunnen we met Rocrail de eerste tests doen en blok voor blok controleren of alles functioneert.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0021-67350c0b14f24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0021-67350c0b14f24.jpg)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 16 November 2024, 16:51:17
Een pittige klus bij een grote baan is het uitdokteren van de aansturing van wisselstraten. Een aantal jaar geleden heeft ProRail de situatie op dit emplacement enorm vereenvoudigd, maar in de situatie rond 1950 was dit nog niet het geval. In deze bijdrage laten we een aantal van die stappen zien.

In het begin hebben we geprobeerd om het op papier te zetten, maar die methode hebben we gauw achter ons gelaten. Het vele weggummen maakte het onoverzichtelijk, verwarrend en frustrerend.

Dus in Rocrail aan de slag om een weergave van de wisselstraat in te tekenen. Eerst alleen het sporenplan, daarna links en rechts de bloknummers opgenomen. In het midden de secties die via relais van spanning moeten worden voorzien.

(https://i.postimg.cc/dQ6JLrRX/RR-Zwolse-Baan.gif) (https://postimages.org/)

Vervolgens bedacht om het opensource ontwerpprogramma Fritzing (https://fritzing.org) hiervoor te gebruiken. Daar kun je in het onderdeel schema de relaiscontacten aan elkaar verbinden en bij het ordenen van de relaisblokjes blijven de verbindingen netjes in stand. Zo kun je schuiven met de opstelling tot je voldoende overzicht hebt.

In eerste instantie geprobeerd om de secties vanaf 1 kant te voorzien van spanning, maar dat idee snel losgelaten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-2-voeding-vanuit-blok-6-tm-9-6738b77b3c468.jpg)

Uiteindelijk krijg je dan zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240303-relais-wisselstraat-kast-1-en-2-schema-6738bc686a536.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240303-relais-wisselstraat-kast-1-en-2-schema-6738bc686a536.png)

Tezamen met het sporenplan ziet het er dan zo uit. In dit schema hebben de baanssecties die onderdeel van de wisselstraat zijn, dezelfde kleur als de draad die er naartoe loopt. Zo is duidelijk te zien wat er van spanning wordt voorzien door welk relais:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-01-25-om-18-13-05-9d73f85b-6738bd0d78a2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-01-25-om-18-13-05-9d73f85b-6738bd0d78a2e.jpg)

Uiteindelijk is het gebied wat we hebben opgenomen in het Dinamo-systeem wat verder uitgebreid en zijn de diverse onderdelen in een beeldbewerkingsprogramma verder samengevoegd voor latere documentatie. De paarse bolletjeslijn geeft de scheiding aan tussen de voeding vanaf kast 1 (links) en kast 2.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240528-ZwolseBaan-Wisselstraat-2-schema-6738bf055387a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240528-ZwolseBaan-Wisselstraat-2-schema-6738bf055387a.png)




Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Joz op 16 November 2024, 17:49:50
Indrukwekkend  (y)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 16 November 2024, 22:27:53
Mooi beschreven Rico.
Ik wil er nog aan toevoegen dat er op ons verzoek een aanpassing in Rocrail is gemaakt die ons erg veel werk gaat besparen. In Koploper moet je de relais toevoegen aan de rijwegen om de wisselstraten van rijspanning te voorzien. In Rocrail kunnen we de relais aansturen via de wisselstanden. Dus op basis van bovenstaande schema's valt een relais af of komt het op, op basis van de stand van het wissel. Dat scheelt uren aan invoerwerk met daardoor veel minder kans op fouten.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 18 November 2024, 14:30:02
DINAMO IN ROCRAIL KOPPELEN ALS CENTRALE

Rocrail is geïnstalleerd, we openen het programma met het pictogram op het bureaublad.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/001-Rocrail-Bestand-Eigenschappen-673b3c9e9ef84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/001-Rocrail-Bestand-Eigenschappen-673b3c9e9ef84.jpg)
Menu Bestand, Rocrail Eigenschappen openen

In het openingsscherm openen we links bovenin met de muiscursor het menu Bestand en klikken daarna op Rocrail Eigenschappen, waarna het volgende scherm wordt getoond:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/002-Rocrail-Eigenschappen-Centrale-673b3ca7087ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/002-Rocrail-Eigenschappen-Centrale-673b3ca7087ef.jpg)
Dialoogvenster Rocrail Eigenschappen, selecteer tabblad Centrale

Open het tabblad Centrale en open linksonder met de muiscursor de lijst met centrales:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/003-Rocrail-Centrale-Dinamo-Selecteren-673b3cb13248f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/003-Rocrail-Centrale-Dinamo-Selecteren-673b3cb13248f.jpg)
Tabblad Centrale, open linksonder de selectielijst met centrales

Scroll door de lijst met centrales totdat je dinamo hebt gevonden. Bevestig de keuze met de linkermuisknop. Het scherm komt er dan als hieronder uit te zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/004-Rocrail-Centrale-Dinamo-Toevoegen-673b4d3d95a59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/004-Rocrail-Centrale-Dinamo-Toevoegen-673b4d3d95a59.jpg)
Tabblad Centrale, Dinamo geselecteerd, klik op Toevoegen


Klik op Toevoegen, waarna een nieuw dialoogvenster wordt geopend om de eigenschappen van de Dinamo-koppeling in te stellen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241118-152902-ROCRAIL-005-673b4f3f7fd84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241118-152902-ROCRAIL-005-673b4f3f7fd84.jpg)
Dinamo instellingen

    • Interface ID: vul een duidelijke, zelfgekozen benaming in voor de centrale (zonder spaties);
    • Poort: de communicatiepoort waarop de RM-U met de computer is verbonden;
    • Switch time: standaard schakeltijd voor magneetartikelen (b.v. wissels, ontkoppelaars);
    • HFI: instelling voor permanente verlichting (bij twijfel:  0=uit);
    • Baudrate: communicatiesnelheid, meestal 19200.

Na het invullen bevestigen met OK. Het volgende scherm wordt nu getoond:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241118-165503-ROCRAIL-008-673b636e03d79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241118-165503-ROCRAIL-008-673b636e03d79.jpg)
Tabblad Centrale, Dinamo RM-U is toegevoegd

De basisinstellingen voor het gebruik van Dinamo met Rocrail zijn nu klaar. Met OK komen we terug in het hoofdscherm. (NB: Dinamo moet de eerste centrale in de lijst zijn).

De koppeling tussen Dinamo (RM-U) en Rocrail is tot stand gebracht.


Wordt vervolgd
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: defender op 18 November 2024, 16:40:46
Leuk Zwolse baan, vroeger jarenlang bijna ieder weekend daar op 't station rondgewandeld dus zeer herkenbaar! (y)

Benieuwd naar het vervolg.
Mvg Koen
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 19 November 2024, 12:56:57
Hallo Koen,

Leuk dat je reageert en fijn dat je veel herkent!

We gaan rustig door met berichten samenstellen. Flink van de hak op de tak, want dat houdt het draadje aantrekkelijk voor velen.
We hebben nog genoeg te delen wat dat betreft.

Momenteel werk ik aan: voorbereiden van de TM-H firmware updates en wat we daarbij onderweg tegen zijn gekomen.

Verder zullen we de opbouw van Rocrail/Dinamo verder uit de doeken doen, waarschijnlijk in een aantal stappen. Gelukkig hebben we een specialist aan boord :-)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 21 November 2024, 16:26:42
Voor de Zwolsche Baan zijn de Track Masters (TM-H's) het hart van het Dinamosysteem. Deze printplaten –ookwel: blokkaarten-- zorgen ervoor dat de blokken hun rijspanning krijgen  en dat  terugmeldingen (detectie) via de RS485 bus worden doorgegeven. Omdat wij met stroomdetectie werken, is elke TM-H voorzien van een CD16 print, die de stroomdetectie mogelijk maakt en de doorgeeft aan de TM-H. Het kan ook met reed-contacten (zonder CD16).

We hebben veel energie gestoken in het weer gangbaar maken van de printplaten. Dan is het ook een goed idee om na te denken hoe we de onderhoudbaarheid van het systeem kunnen verbeteren.

We hebben daarvoor de volgende stappen doorlopen:

1 Wat zijn de verschillende printplaatrevisie van de TM-H's?

We blijken 2 varianten van de TM-H's te hebben: Rev3 en Rev3a. Navraag bij Leon van Perlo levert het volgende antwoord op:

Citaat
Waarschijnlijk cosmetisch verschil of nieuwe productiefile. Zal niet relevant zijn.

Dat klinkt geruststellend en heeft dus geen verdere aandacht nodig.

2 Hebben alle TM-H’s dezelfde firmware?

We blijken 10 TM-H's te hebben met TM-H BL1.0 met de zogenaamde bootloader en 1 exemplaar met versie TM-H 5.0. De laatste is ongeschikt om zelf nieuwe firmware te flashen. Leon van Perlo geeft aan dat we deze tegen bijbetaling kunnen omruilen bij hem.

Dus halen we de processor uit het voetje, pakken deze zorgvuldig in (ESD!) en sturen het op naar VPEB. Een paar dagen later krijgen we netjes de omgeruilde versie in de bus. Top service!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Firmware-per-post-omgeruild-673f4ab599573.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Firmware-per-post-omgeruild-673f4ab599573.jpg)

De ontvangen processor weer in de de ic-voet gezet en met DinamoConfig bekijken we welke firmwareversie deze processor heeft. Dat blijkt (uiteraard) de allerlaatste versie te zijn: 5.21.
Om alle TM-H's gelijk te trekken, moeten we alle andere TM-H's dus gaan opwaarderen. Daarvoor moeten alle printplaten voorzien worden van een resetmogelijkheid, want die zitten er nog niet op! Dus eerst maar eens onderzoeken:

3 Is het de moeite waard om de TM-H firmware te updaten?

Voor de onderhoudbaarheid is het natuurlijk een pre als alle TM-h's compleet hetzelfde zijn, dat is volkomen duidelijk. Maar is het al het werk waard?

Daarvoor kunnen we de verschillende release notes op de dinamousers website raadplegen. Daarin staan de opmerkingen over welke veranderingen zijn doorgevoerd, of er nieuwe functionaliteit er is toegevoegd en eventueel welke bugs er zijn opgelost.

Als we uitgaan van de oudste TM-H met firmware versie 5.00 komen we tot het volgende lijstje met voor ons relevante veranderingen:
* ESTOP is een speciaal DCC commando; ALLE DCC-locs op de baan stoppen onmiddellijk. De spanning en het DCC-signaal blijven wel op de baan staan.

Kortom, zeker de moeite waard! Maar om van dit alles te kunnen profiteren, moeten we ook de RM-U van de laatste firmware voorzien!

4 Wat moet er gebeuren voordat we kunnen updaten?

Alle TM-H's moeten worden voorzien van een resetmogelijkheid, zonder deze aanpassing kan een processor niet worden voorzien van nieuwe firmware. De DinamoUsers website heeft daarvoor een document waarin beschreven staat hoe dat moet. [Handleiding TM-H Boot 0_9.pdf (https://www.vpeb.nl/files/documents/dinamo/Handleiding%20TM-H%20Boot%200_9.pdf)]

In de basis komt het erop neer dat we een weerstand moeten plaatsen op de plek waar nu (althans bij de meeste TM-H's) een draadbrugje zit. Door de weerstand slim te plaatsen kunnen we deze gebruiken om de reset uit te voeren ipv met veel risico de juiste poot van de processor te gebruiken. Als de draadbrug niet zou worden vervangen en de resetprocedure wordt uitgevoerd, levert dat kortsluiting op met alle gevolgen van dien.

Uiteraard moeten we de benodigde software en firmware downloaden van de DinamoUsers website (https://www.dinamousers.net/) (account noodzakelijk):



Waar moeten we op letten op de TM-H printplaten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/RM51-COMPONENTEN-met-aanwijzingen-673f4d8341ca0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/RM51-COMPONENTEN-met-aanwijzingen-673f4d8341ca0.png)


Dan nu wat we in onze hardware aantroffen in beeld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03-TM-H-5-0-Rood-Slave-Draadbrug-Geen-reset-RS232-673f4f160af84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03-TM-H-5-0-Rood-Slave-Draadbrug-Geen-reset-RS232-673f4f160af84.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03a-BL1-0-Blauw-Slave-geen-draadbrug-geen-reset-673f4fd8353d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03a-BL1-0-Blauw-Slave-geen-draadbrug-geen-reset-673f4fd8353d9.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03a-BL1-0-Rood-Weerstand-verkeerdom-voor-Reset-RS232-673f505b5a22f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03a-BL1-0-Rood-Weerstand-verkeerdom-voor-Reset-RS232-673f505b5a22f.jpg)

De weerstand heeft de staande blanke draad aan de verkeerde kant en geeft kortsluiting als dit zo gebruikt wordt als reset punt. Tot zover de niet aangepaste versies.

Hieronder is dan goed zichtbaar hoe de weerstand van 10k correct is geplaatst, zodat deze wél als contactpunt voor het resetten te gebruiken is. Op 1 TM-H na (de master) zien ze er nu allemaal zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03-BL1-0-Rood-Slave-met-Resetmogelijkheid-673f50c676c50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TM-H-Rev03-BL1-0-Rood-Slave-met-Resetmogelijkheid-673f50c676c50.jpg)

Dat bord is een Rev03 bord met blauwe dipswitsches. Daar hebben we de processor opgezet die omgeruild is door VPEB met daarop de allernieuwste firmware. Deze TM-H is de Master geworden in ons systeem, waarmee we de testplank hebben uitgevoerd. Zo creëerden we de meest stabiele situatie voor het verdere testen en updaten!

Nadat we de TM-H’s allemaal hadden voorzien van de juiste jumper en de weerstand hebben we ze allemaal voorzien van de laatste TM-H firmwareversie (5.21), de adressen ingesteld  en met dinamoConfig de firmware uitgelezen en gecontroleerd of de adressen correct waren. De gegevens zijn opgeslagen in een spreadsheet voor de documentatie.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 21 November 2024, 18:40:09
Hoi Rico,
Dat is weer een mooi gedetailleerd verslag. Respect hoor voor wat je allemaal hebt weten te bereiken met deze hardware.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: bask185 op 21 November 2024, 19:21:31
Ik vind die frequenties voor PWM wat aan de hoge kant. Ik heb daar veel mee geëxperimenteerd en kwam tot de conclusie dat je of tussen de 20hz en 100Hz wilt blijven of boven de 20kHz wilt zitten, maar dan heb tegen emk terugkoppeling nodig voor een beetje knap rijgedrag.

Alles tussen 100Hz en 20kHz vond ik erg irritant rumoerig. Nu kan ik me indenken dat 160Hz nog wel te doen is, maar 2.5kHz?

Welke frequenties gebruiken jullie? En hoe ervaren jullie dat?

Mvg,

Bas
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 21 November 2024, 20:42:33
@Bask185

Die vraag kan ik nog niet beantwoorden, Bas. Met de mensen die er nu aan samenwerken hebben we nauwelijks gereden, allen getest of het rijden wil per blok, blokovergang en of de detectie werkt.

Vwb de frequentie: Leon meldde in release notes van versie 5.11 (https://www.dinamousers.net/TM-H+Release+Notes+5.11_nl):
Citaat
PWM Multiplier: Single and quad frequency opties zijn verwijderd, High Frequency optie (*32) is toegevoegd. Als je modules in single of quad frequency stonden vallen ze na de upgrade terug in standaard double frequency.

In de release notes van versie 5.21 (https://www.dinamousers.net/TM-H+Release+Notes+5.21_nl) meldt hij vervolgens:
Citaat
Quad is Back: Bij 5.11 was de 4xPWMM verwijderd om ruimte te maken voor de 'high-frequency' PWM optie, maar de indruk is toch dat velen de 4xPWMM wel gebruikten. Met wat extra aanpassingen blijkt het mogelijk beide te combineren. Sterker, in 5.20 heb je niet alleen 2x, 4x en 32x tot je beschikking, maar ook 8x en 16x. De enkelvoudige is definitief verwijderd.

Hoewel 2x (160Hz) dus de standaard is, lijkt erop dat de 4x (320Hz) frequent wordt gebruikt door Dinamogebruikers.

Voor het weer in de been trekken van de Zwolsche baan hebben dat soort instellingen nog even geen pioriteit!

@AlbertG@
Dankjewel, we gaan vrolijk door samen.

Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 22 November 2024, 18:34:46
In deze bijdrage beschrijf ik de stappen en het onderzoek welke we hebben doorlopen m.b.t. de RM-U

De werking van de RM-U en de RS485 communicatie was in de oude situatie als volgt:

Zoekproces:
Na het zoekproces:Dit geeft een vrij grote kans op uitval van modules met onverwachte gevolgen voor het treinenverloop.

Onze RM-U zag er voor de update zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240214-RM-U-6740bdb2f048b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240214-RM-U-6740bdb2f048b.jpg)

Na de update van de RM-U firmware naar een recentere versie (≥ 1.10) wordt de werking als volgt:

Zoekproces:
Na het zoekproces:

firmware update 1.11 (https://www.dinamousers.net/RM-U+Release+Notes+1.11_nl) is een bugfix, versie 1.21 (https://www.dinamousers.net/RM-x+Release+Notes+1.21_nl) brengt voor DCC 126 stappen en ondersteuning voor F13..28, versie 1.30 (https://www.dinamousers.net/RM-x+Release+Notes+1.30_nl) maakt versiedetectie voor de PM32's mogelijk. Versie 1.40D (https://www.dinamousers.net/RM-x+Release+Notes+1.40D_nl) maakt het uitlezen Vn de RM-U instellingen mogelijk en biedt ondersteuning voor Dual Channel. Daarvoor schijnt een aanpassing aan de hardware nodig te zijn.

Al met al een flinke uitbreiding aan functionaliteit en een robuster systeem als we de firmware van de RM-U opwaarderen naar 1.40D. Er is ook nog een versie 1.41, maar die staat te boek als experimenteel, dus die laten we maar even voor wat het is.

Voorwaarden voor het updaten van de RM-U Firmware = versie 1.10

Op de DinamoUsers website vinden we het bestand RM-U Bootloader.pdf (https://www.vpeb.nl/files/documents/dinamo/rmubootloader1_0.pdf) met daarin de beschrijving hoe de procedure moet worden uitgevoerd. Aan het einde van het document treffen we ook de beschrijving aan hoe we de resetvoorziening moet uitvoeren:
 
Na de aanpassing heeft de RM-U er een stekkerverbinding bij en ziet het er ongeveer zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/RM-U-Reset-pin-uit-VPEB-document-6740bdb2e0de0.jpg)

Het updaten staat duidelijk beschreven in de hierboven genoemde PDF bestand, dus dat laat ik hier achterwege.

Wordt vervolgd
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 23 November 2024, 14:19:05
Ik meen me te herinneren dat er ooit in Railhobby iets gestaan heeft over deze modelbaan...

Eerder ook al aangegeven, maar de Zwolsche baan is dus beschreven in de Rail Hobby Depot Special in 1998, welke helaas niet meer verkrijgbaar is.

De auteur van het artikel was Peter van der Meer, die ook de foto's van het grootbedrijf heeft gemaakt. De foto's van de baan zijn gemaakt door (geciteerde) Rob Ellerman en de tekeningen van de hand van Peter van der Welle.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1998-RH-Depot-Special-1-400x284-blur-6741d36a0bcf3.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1998-RH-Depot-Special-2-400x284-blur-6741d369f12f1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1998-RH-Depot-Special-3-400x284-blur-6741d369d5e82.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1998-RH-Depot-Special-4-400x284-blur-6741d369d1cf8.jpg)

De bovenstaande afbeeldingen geven een goede indruk van het artikel.

In verband met copyrights heb ik de afbeeldingen verkleind en is er na verkleining nog een lichte blur overheen gegaan.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 24 November 2024, 20:08:32
Ook op de Zwolsch Baan is de Sint weer aangekomen met zijn helpers  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20151114-Sint-Nicolaas-met-Knecht-op-bezoek-op-de-Zwolsche-Baan-bewerkt-67437987b5322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20151114-Sint-Nicolaas-met-Knecht-op-bezoek-op-de-Zwolsche-Baan-bewerkt-67437987b5322.jpg)

(foto uit 2015 van onze Facebookpagina)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Rico [momfer] op 26 November 2024, 14:23:09
Verder met de werkzaamheden

Qua gelijktrekken van de Dinamo hardware en de daarop aanwezige firmware rest ons alleen nog de PM32 printen. Deze modules sturen de magneetartikelen aan.

Het opwaarderen van de PM32 firmware naar de laatste versie (≥ 1.10) levert de onderstaande extra mogelijkheden op:
Bron: PM32 Release Notes Versie 1.10 (https://www.dinamousers.net/PM32+Release+Notes+1.10_nl)

In (een recente versie van) het Dinamo(New)Config programma is dan makkelijk vast te stellen welke hardware (met welke firmware versie) is aangesloten en kunnen de instellingen worden uitgelezen.

Voorwaarden voor het updaten van de PM32:

Firmware

Een PM32 processor is normaal gesproken voorzien van een versie sticker. Een processor met een sticker zoals hieronder is weergegeven, is geschikt om zelf nieuwe firmware op te zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240212-007-PM32-Firmware-sticker-klein-6745c46b9adcd.jpg)

Een oude processor kan via VPEB of een Dinamodealer tegen vergoeding worden omgeruild voor een nieuwe. Wij hebben nog 1 exemplaar met een oude processor, die we dus nog moeten gaan omruilen.

Resetmogelijkheid (bootloader startvoorziening)

De aanpassingen die hiervoor nodig zijn, worden beschreven in de Handleiding PM32 Boot (https://www.vpeb.nl/files/documents/dinamo/Handleiding%20PM32%20Boot%201_0.pdf).

In de onderstaande afbeeldingen zie op welke plek je veilig de voorziening kunt aanbrengen en hoe wij dat hebben uitgevoerd:
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Assemblagetekening-PM32-plaatsing-Resetmogelijkheid-400-hoog-6745c80acfe1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/PM32-Componentzijde-met-Resetmogelijkheid-zonder-Processor-en-Kristal-400-hoog-6745c80acd794.jpg)

En de de soldeerzijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Assemblagetekening-PM32-Aanbrengen-Resetmogelijkheid-6745c9211ca4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/PM32-Printzijde-met-Resetmogelijkheid-800-breed-6745c937b2864.jpg)

Het updateproces zelf is goed beschreven in de documentatie van Dinamo. Mochten daar vragen over zijn, stel ze gerust.

Informatiebronnen:
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 18 May 2025, 11:17:46
De open dag op 17 mei 2025 was een groot succes. We hebben ongeveer 150 bezoekers gehad op onze zolder. Een ongekend groot aantal. En een aantal bezoekers heeft zich aangemeld als nieuw lid en daar zijn we helemaal blij mee natuurlijk.

In onderstaande video een korte inpressie van rijdende treinen op de Zwolsche Baan. Tijdens de open dag konden er 2 treinen weer helemaal rond rijden. 1 Linksom en 1 rechtsom. De overige treinen reden als pendeltrein heen en weer over de baan.
Alle wissels liggen vast in 1 stand omdat de aandrijving nog niet aangesloten is. Dat is het doel van de volgende fase.

De wisselstraten worden van rijstroom voorzien met behulp van relais.
De baan wordt bestuurd met Rocrail.

Er is ongeveer 1,5 jaar hard gewerkt om de treinen weer te laten rijden. Alle bedrading onder de baan is losgemaakt, weer aangesloten en gedocumenteerd.
Alle elektronica (VPEB Dinamo TM-H, CD16, OM32 en PM32) is gerefurbished en getest.  De details staan hierboven beschreven.

https://youtu.be/ndBLkBueeI4 (https://youtu.be/ndBLkBueeI4)
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Peter Kleton op 18 May 2025, 11:26:31
Ik heb  in het Provincie huis  in Zwolle misschien ook cdzd baan  gezien.
In ieder geval zag ik Zwolle rangeer en het station . Er reden treinen met   problemen door slecht rijden ,ik denk door de vuile messing rails die men nog veel gebruikte (Ik ook) ,Het zal wel jaren 80 kunnen zijn geweest. ???
Er zal nu  vast wel ni .zilver rails liggen.!
 Peter
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Joz op 18 May 2025, 11:30:26
Mooie vorderingen  (y)
Het was gezellig druk toen ik er was.

Groeten,
Jos
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Karben op 18 May 2025, 11:35:17
Ik ben helaas niet geweest maar het is wel indrukwekkend. Mooi! Wel vind ik dat de treinen nogal haast hebben.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 18 May 2025, 13:38:48
Wel vind ik dat de treinen nogal haast hebben.
Dat ben ik met je eens. De nadruk lag op het weer kunnen rijden. De snelheid en andere zaken waren wat ondergeschikt.
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 May 2025, 13:54:59
Op film lijkt het erger dan als je de treinen in het echt ziet rijden.
Ik had gisteren bij bezoek niet de indruk dat ze  echte te hard reden.

Mvg Johan
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: VAM65 op 18 May 2025, 16:04:30
Nou, als je bijvoorbeeld die losse diesellok door het station heen ziet razen.....
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 27 June 2025, 16:12:10
De Zwolsche baan in Rocrail

Inleiding
Tijdens de revisie van de Zwolsche baan heeft het team besloten over te stappen van Koploper naar Rocrail. Tijdens de open dag in mei 2024 hebben we laten zien dat we een klein deel van de baan vrij snel operationeel konden krijgen met Rocrail.
De foto’s en een video vind je hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222475890#msg3222475890 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222475890#msg3222475890)
De hele baan is inmiddels ingevoerd en Rocrail is op een aantal onderdelen aangepast waardoor onder andere het testen van de rijwegen en het aansturen van de relais die de wisselstraten van rijstroom voorzien een stuk eenvoudiger is geworden.
In een aantal artikelen wordt hieronder de implementatie van de Zwolsche baan in Rocrail beschreven. Van de lezer wordt basiskennis verwacht van de werking van Rocrail, zoals het aanmaken van een nieuwe werkruimte en het invoeren van een baanplan.
Heb je deze kennis niet en wil je weten hoe dat werkt, bekijk dan deze video: https://youtu.be/X_qW8xk9gO8?si=NGXsv9iSiHK23zg9 (https://youtu.be/X_qW8xk9gO8?si=NGXsv9iSiHK23zg9)

Rocrail eigenschappen  menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Auto
Omdat de baan wordt aangestuurd met het Dinamo systeem moet in het menu Bestand - Rocrail eigenschappen – tabblad Algemeen onder Blok de optie ‘Link analoge blokken’ worden geactiveerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-160518-685ea55828bac.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-160518-685ea55828bac.png)

De centrale menu Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Centrale
De toe te voegen centrale heet ‘dinamo’ en deze naam is ook ingevoerd als ‘Interface ID’ (IID).
De baudrate staat vast op 19200. De centrale is via een USB kabel aangesloten op COM4.
(NB: Rico had dat al een keer uitgelegd dus ik heb de afbeelding hier niet herhaald, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222507207#msg3222507207 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111640.msg3222507207#msg3222507207))
Titel: Re: De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
Bericht door: AlbertG op 27 June 2025, 16:29:19
Het baanplan
Het baanplan is ingevoerd op basis van een bestaande tekening. Hieronder zie je een deel van deze tekening waarbij de bloknummers in de gele blokje staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-155600-685ea7272c542.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-155600-685ea7272c542.png)

Omdat we beschikken over 2 identieke monitoren is het baanplan in Rocrail verdeeld over een deel ‘Station-Zwolle-links’ en ‘Station-Zwolle-rechts’. Op deze manier is het baanplan goed zichtbaar op de monitor.
Deze indeling is mogelijk door bij het menu Bestand – Rocview eigenschappen – tabblad Algemeen onder Spoorplan weergave te kiezen voor ‘Multi venster overzicht (AUI)’ en Rocrail opnieuw op te starten.
Waar van toepassing is met het symbool voor de rijrichting aangegeven dat sporen in 1 richting bereden worden. Op die plaatsen genereert Rocrail ook maar in 1 richting een rijweg.
Een aantal wissels is in het baanplan voorzien van een achtergrondkleur, blauw, groen of grijs. Dit wordt uitgelegd bij het onderdeel ‘Wisselstraten van rijstroom voorzien met relais’.

Hieronder het baanplan in Rocrail, dat dus in werkelijkheid over 2 monitoren is verdeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-155150-685ea78755cd9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-155150-685ea78755cd9.png)

De blokken
De benaming van de blokken is overgenomen van bovengenoemde tekening. Dat geldt ook voor de aansluiting van de blokken op de TM-H / CD16. De Dinamo bloknumming begint bij 0 (nul) en dat is in Rocrail ook zo. Bij de nummering van de blokken zijn we begonnen bij bk01. In Rocrail is blok bk01 aangesloten op poort 0 van Dinamo.
Dit wordt ingegeven bij de blokeigenschappen, tabblad ‘Blokgestuurd’, in het veld ‘Poort’.

De nummering van de blokken en poorten is opeenvolgend. Per TM-H zijn er 8 poorten. De poorten worden in Dimamo per TM-H genummerd van 0 tot en met 7. Elke TM-H heeft een uniek adres.
Op het moment van schrijven zijn er 7 TM-H’s aangesloten, in totaal dus 56 poorten. Daarvan worden er 46 benut.
In Rocrail loopt de nummering gewoon door van 0 tot en met 55. Poort 0 op de tweede TM-H is dan poort 8 in Rocrail.

In onderstaande afbeelding zie je de blokeigenschappen, tabblad Blokgestuurd van blok bk09. De opties 'Vrij geven', en 'Gekoppelde blokken' moeten beide geactiveerd zijn bij het Dinamo systeem.
De optie 'Reset' is optioneel waarvan we in de praktijk nog moeten testen of, en waar deze optie geactiveerd moet worden.

Alleen het veld 'Poort' wordt gebruikt, waarbij blok BK09 aangesloten is op poort 8, dat is dus poort 0 op de tweede TM-H.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-161807-685ea84246052.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-06-27-161807-685ea84246052.png)[/url]