BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Robin op 10 May 2008, 14:42:33
-
Hallo, medespoorders ;)
Ik ben alvast plannen aan het maken voor komende winter, wat ik een beetje kan hobbyen. Ik ben me nu aan het orienteren op het in model nabouwen van het overbekende Landwasserviaduct (voor die enkeling die niet weet wat en waar dat is, zoek maar even op Google (http://images.google.nl/images?hl=nl&q=Landwasserviaduct&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)/Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Landwasserviaduct)).
Ik heb al het een en ander gevonden aan informatie, maar ik heb nog wel wat meer info nodig voor ik aan de slag kan. Op BNLS kwam ik bijvoorbeeld dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6062.0) al tegen, en hier (http://www.spoorgroepzwitserland.nl/VSZSITE/TIP/bruggen/steenbrug.htm)heb ik ook nog wat info gevonden, maar ik heb bijvoorbeeld nog geen afmetingen kunnen vinden.
Ik vraag me daarnaast nog iets af; ik zat eerst te denken aan een dubbelsporige versie, maar het lijkt me realistischer om er een eensporig traject van te maken. Als ik de afmetingen heb, weet ik of het mogelijk is om één spoor onder het andere in de brug weg te werken. Het lijkt dan net enkelsporig, maar het is toch dubbelspoor ;D. Dan moet ik dus eerst de afmetingen hebben.
Wie me een beetje op weg kan helpen, bij voorbaat dank!
Groetjes, Robin
-
http://www.ozdoba.net/rhb/varia/literatur_fzg_d.html
Een na laatste boek moet je hebben. Sommige bibliotheken hebben het. Ik meen het in Rotterdam eens gezien te hebben, ik heb het zelf niet maar ben wel bekend met de inhoud. Bijna alle RhB bruggen staan er in.
Vriend van mij heeft hem ook al eens gebouwd, er staan wat maten bij:
http://www.erlebnisbahn.at/mbm/rhb_landwasser.html
-
Bedankt voor de tips, dat boek hebben ze iig niet hier in de buurt in een bibliotheek, dus dat wordt nog even speuren op het internet.
Ik kom nog even terug op een eerder punt; ik heb op vrij onprofessionele wijze (met een liniaal voor een foto op mijn monitor) bepaald dat de ruimte tussen de boven- en onderkant op het smalste deel uitkomt rond de 4¼ cm. Dat dat niet genoeg is om er stiekem een spoor onder weg te werken, snap ik. Dat zal erin resulteren dat ik wat met de schaal zal moeten smokkelen. Om dit te bepalen moet ik weten hoeveel cm ik nodig heb om er een spoor weg te werken. De maat waar ik dus naar op zoek ben, is de hoogte in cm waar een trein door kan. De hele brug wordt Märklin K-flexrail, dus de rail hoogte is maar een paar mm.
Dus eigenlijk hoop ik nu op
- iemand die weet hoe hoog de boog is in het midden van de overspanning
- iemand die weet hoe hoog een tunnelingang moet zijn, daaruit kan ik tenslotte bepalen op het haalbaar is om er een 2e spoor in weg te werken
Daarnaast zijn ook alle andere reacties welkom, als die me wat helpen met het maken van een zogenaamde stenenboogbrug.
-
Waarom wil je er eigenlijk een tweede spoor in wegwerken? Ik heb me er een tijdje het hoofd over gebroken, maar ik kan geen goede verklaring verzinnen ;D...leg eens uit ;).
-
Waarom wil je er eigenlijk een tweede spoor in wegwerken? Ik heb me er een tijdje het hoofd over gebroken, maar ik kan geen goede verklaring verzinnen ;D...leg eens uit ;).
Wesley, ik vermoed dat Robin een dubbelsporige traject wil aanleggen en dat hij zich van bewust is dat het Landwasserviaduct in werkelijkheid enkelsporig is.
Mvg, Johan
(http://home.deds.nl/~jjv/archief%20foto%20van%20de%20maand/jan%202003/Glacier%20Landwasser.JPG) (http://home.deds.nl/~jjv/archief%20foto%20van%20de%20maand/jan%202003/FvdM%20jan%202003.htm)
-
Dat vermoed ik ook, maar dan zijn twee wissels een stuk eenvoudiger ;). Trouwens, ik ben mij er óók van bewust dat het Landwasserviaduct enkelsporig is ;D.
-
Ben ik met je eens, trouwens aan de kant van Filisur is het tot aan de tunnel welke aansluit op het viaduct dubbelsporig gemaakt. Aan de andere zijde is het tot aan Surava enkelsporig. Twee wissels komen dus toch wel aardig bij de werkelijkheid.
In oktober van dit jaar ga ik weer eens kijken hoe het er nu bij ligt 8)
Mvg, Johan
-
hmm, dat geeft stof tot nadenken, een paar wissels is wel wat eenvoudiger dan die heisa die ik bedacht natuurlijk... Zo zie je maar hoe snel je te ingewikkeld denkt... Misschien dat ik mijn eigen plan nog eens in heroverweging neem voor een schaduwstationspoor (leuk woord voor galgje!), maar dat komt later wel ;)
een probleem opgelost, maar nu heb ik nog steeds geen afmetingen van de brug :P :-X
-
De lengte kun je eenvoudig afleiden van foto's van het volledige viaduct met daarop een trein.
Neem een wagen als referentie en kijk hoeveel er op zouden kunnen staan. Zoek de lengte van het rijtuig op en reken het nog even na. Voila.... haar is het resultaat.
Hier (http://renewolf.fotopic.net/p16452020.html) krijg je al een aardig idee van de lengte
O ja, niet dubbelsporig maken, dat zou afbreuk doen aan het model.
-
een probleem opgelost, maar nu heb ik nog steeds geen afmetingen van de brug :P :-X
Je hebt zelf de link naar Wikipedia al gegeven. Daar staan de voornaamste afmetingen die je nodig hebt voor het nabouwen.
-
Je hebt zelf de link naar Wikipedia al gegeven. Daar staan de voornaamste afmetingen die je nodig hebt voor het nabouwen.
Daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde eigenlijk wat meer gespecificeerde afmetingen, zoals de hoogte van de verschillende pijlers, en de dikte op het midden van een overspanning als ik dat ook weer even snel doe met een liniaal op mijn beeldscherm, kan de uitkomst wel wat verschillen met de werkelijke H0-maat...
Over mijn eerste onduidelijke uitleg dan: dit (http://www.houtenspeelgoedmarkt.nl/images/MR-6739.jpg) plaatje geeft een beetje weer wat ik bedoelde, alleen in mijn idee bedoelde ik het met de sporen evenwijdig boven elkaar.
Zelf had ik eerder al deze schets (http://img177.imageshack.us/img177/3572/landwasserdubbelehoogteej0.jpg) gemaakt, die ik net tussen een stapel papieren tegenkwam, en deze heb ik even gefotografeerd. Naast een weergave van mijn bedoeling (een tweede onzichtbaar spoor 'in' de brug), resulteerde mijn mooie aparte tekenstijl in een geheel nieuw soort Plan V!
MVG, Robin
-
Hier zie je een typisch voorbeeld van tegenwoordige ongeduldigheid door het internet. Vroeger moest je zoeken in de bieb, of navraag doen bij de boekhandel, of je plande een reisje, of je schreef de Rhätische Bahn zelf aan... Succes. ;)
-
Ongeduldig? :o Welnee! ;D Ik zit gewoon veel achter de PC vandaag, dus ik reageer wat sneller op reacties :D
Ongeduldig... Tot grote irritatie van mijn ouders ligt er tegenwoordig als ik zit te internetten een kabel door de kamer. We hebben wel draadloos, maar als mijn vader de internetstick heeft, kan ik niet op het net, en via een UTP kabel gaat het sneller :D
MVG Robin
P.S.
of je schreef de Rhätische Bahn zelf aan...
Wat ben ik blij met dat internet, mijn duits is namelijk niet zo fantastisch ;)
-
Die onzichtbare baan in het viaduct maakt gelijk dat het viaduct niet in de juiste proporties gebouwd moet worden. Kijk maar eens goed naar dit soort viaducten. De bogen reiken tot vlak onder het spoor. Daar is niet veel ruimte meer over.
-
Daar was ik al bang voor... Het is me nu duidelijk dat het gewoon enkelspoor wordt met aan twee kanten een wissel en een sein. Dat zal niet veel problemen opleveren denk ik, want ik woon in Bodegraven, en daar is alleen het station dubbelspoor, de rest van het spoor richting Alphen en Woerden is enkelspoor. En aangezien mijn treinen niet met vertraging zullen rijden, hoeft er nooit lang op de tegentrein gewacht te worden.
Onder het motto "ik zal er nog 'ns een nachtje over slapen" ga ik maar naar bed, wie weet wat morgen brengt ;)
Als ik er niet ben morgen: Fijne Pinksteren allemaal!
MVG, Robin
-
Je denkt er toch wel aan om een smalspoor over het viaduct te leggen.
En geen vlaflipsprinter er over laten rijden ;D
Hier (http://renewolf.fotopic.net/p40111499.html) en hier (http://renewolf.fotopic.net/p40111500.html) nog even een idee van de ruimte tussen een boog en het spoor.
-
P.S.Wat ben ik blij met dat internet, mijn duits is namelijk niet zo fantastisch ;)
Ze spreken ook Engels tegenwoordig. 8)
-
@ stig
Ze spreken ook Engels tegenwoordig. 8)
Maar er is ook internet tegenwoordig... ;)
...en steeds meer Fransen die engels spreken overigens ook, in tegenstelling tot wat veel mensen (lees: Nederlanders) denken. :o
en @ René Wolf
In ieder geval bedankt, mooie plaatjes!
Smalspoor... Het wordt waarschijnlijk gewoon Märklin K-rail H0-spoor... Want als een van mijn andere treinen -zoals een goederentreintje- eroverheen zou moeten, dan kan dat niet op smalspoor.
Daarnaast heb ik nog geen vlaflipsprinter. ;)
Verder kwam mijn oom (de onverlaat die mij besmet heeft met het modelspoorvirus ;D) nog met de opmerking dat je bij dit soort viaducten in de gaten moet houden, dat de eerste/laatste boog doorloopt in de berg. Als hij namelijk in het midden van de boog ophoudt, is de constructie wel op je baan haalbaar, maar niet in het echt. Maar door de vele plaatjes waarop het uiteinde van de brug duidelijk te zien is, zal dat wel goed komen...
-
Mijn moeder had het al een tijdje over komende zomervakantie, en dan dacht ze met name aan een weekje Flims. Toen ik net aan het zoeken was naar informatie over de omgeving Filisur, dacht ik "hmm, zou het in de buurt liggen?". Blijkt het op 40 km afstand te liggen :D
Dus wie weet kan ik van de zomer het een en ander fotograferen en filmen. En ik heb toevallig nèt een nieuwe SD-Kaart gekocht van 4GB voor mijn digitale camera (want 256MB is vaak wat krap bij langere filmopnamen tijdens vakanties).
Ik hou jullie op de hoogte :D
MVG, Robin
-
Je kan er leuke wandelingen maken, dus niet alleen maar naar suffe treintjes kijken. ;)
-
Ik zal ook niet de hele week in een tentje bij het landwasserviaduct bivakkeren, met camera in de aanslag, maar dat wordt gewoon een dagje uit ;D
Buiten dat zijn treintjes niet suf :P
-
Ik zal ook niet de hele week in een tentje bij het landwasserviaduct bivakkeren, met camera in de aanslag,
Dat zal de plaatselijke boer ook niet op prijs stellen. Tenzij je hem rijkelijk voorziet van Frankgen. ;D
Langs de landwasser kan het je een nat pak opleveren en een tent die je elders kunt gaan afhalen ;D ;D
-
Sja, als ik boer was... De koeien helemaal overstuur :P
Wat ik trouwens nog niet vermeld had: hij komt voor de ingang van mijn spoorkamer, dus met een katrol... dan kan de trein een rondje door mijn kamer rijden. Mijn baanplan zal ook wel weer veranderen, dus ik houdt jullie op de hoogte!
-
http://www.ozdoba.net/rhb/varia/literatur_fzg_d.html
Een na laatste boek moet je hebben.
Ik heb inmiddels door een vriendelijk iemand het betreffende plaatje uit "Technische Bauten schmalspuriger Gebirgsbahnen", die van het Landwasserviaduct, toegezonden gekregen.
Ik heb nu bijna alles wat ik nodig heb, maar er rest mij nog een vraag: hoe breed is het viaduct bovenop? Als de pijlers "vierkant" zijn, dan is het net zo breed als dat een pijler breed is.
MVG, Robin
-
Jij hebt de scans nodig, wij niet!!! Denk om de copyright!!! ;)
-
Ik dacht dat het misschien boeiend was voor anderen die ook bouwplannen hebben, als die er zijn kunnen ze me een PM sturen ;)