BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: GerardvV op 23 May 2024, 13:46:36
-
Om naast het draadje ‘25 jaar geleden’, dat in 2007 begonnen is, ook oudere foto’s dan 1982 op datum te kunnen plaatsen, begin ik maar met dit draadje ‘Vandaag 50 jaar geleden’.
Iedereen kan dus zijn plaatje, welke precies 50 jaar geleden op desbetreffende dd/mm is gemaakt, hier plaatsen.
We kunnen nog zeker acht jaar vooruit voor er dubbellingen ontstaan met ’25 jaar geleden’.
In dat draadje zijn overigens ook al weer veel foto’s verdwenen dus of het zo erg is dat er eventueel dubbellingen ontstaan…
Ik trap af met (toevallig, net als vandaag ook donderdag) 23 mei 1974, hemelvaartsdag.
Op deze dag werd de eerste openbare rit gereden met de van stal gehaalde en net gereviseerde NS stoomloc 3737.
De NS hield een rondrit van Rotterdam via Dordrecht, Geldermalsen, Nijmegen, Den Bosch, Tilburg, Breda en weer naar Rotterdam waarbij tussen Dordrecht en Tilburg loc 3737 voor de trein stond. Onderweg en bij stops op diverse stations was enorm veel belangstelling voor deze rit.
(https://live.staticflickr.com/65535/15350193555_1c4fbb8393_c.jpg) (https://flic.kr/p/porKKz)740523 05-04a Dordrecht (https://flic.kr/p/porKKz) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Na revisie rangeert loc 3737 voor een reizigerstrein met passagiers.
Op Hemelvaartsdag 23 mei 1974 heeft de NVBS een excursie georganiseerd over de Betuwelijn. Op de perspresentatie van de 3737 op 21 mei stond de loc ook voor een personentrein maar officieel vervoerde die trein geen passagiers.
Dordrecht,
23 mei 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/458957739_720c87679f_c.jpg) (https://flic.kr/p/Gyh9t)740523 05-08a Dordrecht (https://flic.kr/p/Gyh9t) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Waarschijnlijk een van de weinige keren dat NS stoom een TEE DE IV tegen kon komen. Hier bij het eind van de TEE carrière van de DE 1003 en het begin van een nieuw leven van de 3737 tijdens een NVBS excursie.
NS 3737, NS DE 1003, NS 1502 en onbekende hondekop,
Dordrecht,
23 mei 1974.
Het leek mij leuk deze plaat ook in model om te zetten😊
(https://live.staticflickr.com/65535/53738977083_6862558fc6_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Wkp0m8y8qp)IMGP3814a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Wkp0m8y8qp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/15360011676_117624eec6_c.jpg) (https://flic.kr/p/ppj5kw)740523 05-16a Kesteren (https://flic.kr/p/ppj5kw) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Bestorming van een stoomloc.
NS 3737,
Kesteren,
23 mei 1974
(https://live.staticflickr.com/4212/35217527401_191ba3079b_c.jpg) (https://flic.kr/p/VE42Wi)740523 05-20aa De Vork (https://flic.kr/p/VE42Wi) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Rondrit met NS 3737,
De Vork aansluiting richting Nijmegen,
23 mei 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/51317761521_09e2cf1fa9_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mbLWBK)740523 05-21b Nijmegen (https://flic.kr/p/2mbLWBK) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Waalbrug tijdens NVBS rit met NS 3737.
Vlak voor de brug een kleurwisselaar voorsein met vierkante achterplaat.
Nijmegen,
23 mei 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/15379844891_7e41727530_c.jpg) (https://flic.kr/p/pr4J4v)740523 05-26a Tilburg (https://flic.kr/p/pr4J4v) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS 3737 na NVBS rondrit in Tilburg wph,
Tilburg,
23 mei 1974.
-
Leuk idee, dit draadje. En mooie foto's.
Reinout
-
We lopen tegen het eind van de dienstregeling 1973/1974 aan en met de nieuwe dienstregeling die ingaat op 26 mei 1974 vervallen de TEE diensten in Nederland, die worden vervangen door EuroCity's met ook tweede klas aanbod.
Vandaag dus hoog tijd om de TEE's die nog op de 'Oude Lijn' rijden vast te leggen.
(https://live.staticflickr.com/65535/451157571_a1d7c71572_c.jpg) (https://flic.kr/p/FSiqP)740524 05-28a Rijswijk. (https://flic.kr/p/FSiqP) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok NMBS 1503 met TEE Etoile du Nord richting Parijs
Rijswijk,
24 mei 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/48032050517_59e8125cc9_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gbqPd2)IMGP3713a (https://flic.kr/p/2gbqPd2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/451157623_7306ea787b_c.jpg) (https://flic.kr/p/FSirH)740524 05-30a Rijswijk (https://flic.kr/p/FSirH) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS DE IV 1001 als voorlaatste TEE 91 'Edelweiss' richting Zurich,
Rijswijk,
24 mei 1974.
Als bonus kwam de dagelijkse overbrenging van rijtuigen van TEE 'Erasmus' van Rotterdam naar Den Haag HS langs.
(https://live.staticflickr.com/65535/406131050_d472fbce5b_c.jpg) (https://flic.kr/p/BTwBu)740524 05-29a Rijswijk (https://flic.kr/p/BTwBu) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 1106 met TEE Erasmus in opzending van Rotterdam naar den Haag CS
Rijswijk 24 mei 1974.
-
Dat is niet helemaal correct. Bij mijn weten werden de TEE treinen pas in 1987 afgeschaft en vervangen door de EuroCity. Mooie foto's, dat wel.
Overigens werden er TEE treinen als de Erasmus al eerder veranderd naar een trein met ook 2e klasse tot Intercity, maar dat was vele jaren na 1974.
-
De Etoile du Nord heeft nog tot juni 1984 als TEE gereden, en daarna pas als IC/EC. Ook de Erasmus heeft het nog jaren volgehouden als TEE, in ieder geval 1978/79 nog vanuit Den Haag.
-
Dat is niet helemaal correct. Bij mijn weten werden de TEE treinen pas in 1987 afgeschaft en vervangen door de EuroCity. Mooie foto's, dat wel.
Overigens werden er TEE treinen als de Erasmus al eerder veranderd naar een trein met ook 2e klasse tot Intercity, maar dat was vele jaren na 1974.
Correct, zie deze pagina, en dan per trein doorklikken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Europ_Express
-
Bedankt, Gerard! Wat een gave foto's! Hopelijk komen er nog velen!
Jeroen
-
Hoi,
Ja leuk 50 jaar geleden was de interesse in treinen en bussen er al in die tijd alleen geen camera maar mijn geheugen is er goed en mijn school zat tegenover het bus en treinstation vaak de 2900 zien rangeren hoor nog zo dat fantastische geluid.
dus kom maar op met die foto's ;D
mvgr Evert en Bas
-
Dat van het einde van die TEE's zat wat betreft de Etoile du Nord dus verkeerd in mijn hoofd. Voor de 'Edelweiss' gold het wel voor wat betreft Nederland.
Morgen kijken we naar de laatste rit van DE IV.
Overigens nodig ik iedereen uit hier wat van de desbetreffende datum, 50 jaar geleden, te plaatsen.
-
Overigens nodig ik iedereen uit hier wat van de desbetreffende datum, 50 jaar geleden, te plaatsen.
Dank voor de uitnodiging, maar toen was ik nog niet op de wereld dus helaas :P
-
Ach ja, die boomers :angel: :P
-
Mooie foto's.
Als ik me niet vergis vertrok de Erasmus toentertijd nog van HS, via de Binckhorstboog naar Utrecht.
De (nieuwe) verbindingsboog HS-CS was nog in aanbouw, SS was nog niet zo lang geleden (1973) gesloten en Den Haag CS was nog maar voor de helft klaar.
-
Klopt, vertrok toen nog van HS. Moet wat minder uit mijn hoofd opschrijven :police:
-
Vandaag de laatste ritten als TEE van de NS DE IV en deze waren tevens de laatste ritten van TEE 'Edelweiss' in Nederland.
(https://live.staticflickr.com/65535/451157927_b6602e02ab_c.jpg) (https://flic.kr/p/FSiwX)740525 05-34a Rijswijk (https://flic.kr/p/FSiwX) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS DE IV 1003 als laatste TEE 91 'Edelweiss' op weg naar Zurich.
Rijswijk,
25 mei 1974.
De terugweg naar Amsterdam werd met twee gekoppelde stellen gereden.
(https://live.staticflickr.com/65535/7951789864_223be2511b_c.jpg) (https://flic.kr/p/d7F16f)740525 05-35a Rijswijk (https://flic.kr/p/d7F16f) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Er zijn ongetwijfeld betere dia's van de laatste TEE Edelweiss terug naar Amsterdam in dubbeltractie maar dit zijn mijn laatste foto's van deze treinstellen in vaste dienst.
TEE 90 'Edelweiss' met RAm 502 en DE 1001,
Rijswijk,
25 mei 1974.
-
Ik zal voor één keer dit draadje 'bevuilen'.
Ik was op 23 mei 1974 ook in Dordt bij de 3737.
In diezelfde week had ik ook een paar foto's gemaakt, die misschien leuk zijn om te laten zien, omdat het twee TEE-treinen betreffen, die elkaar in Dordrecht passeren.
Het was het begin van mijn treinenfotografie, in zwart/wit en de foto's afgedrukt in de DOKA op school.
Het noteren van treinnummers e.d. volgde pas (veel) later. Ik weet alleen dat het in mei 1974 was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/05-img292-6651edffa0505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/05-img292-6651edffa0505.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/06-img286-6651edff9cea0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/06-img286-6651edff9cea0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/07-img287-6651ee0054927.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/07-img287-6651ee0054927.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/08-img288-6651ee00599e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/08-img288-6651ee00599e3.jpg)
Mvg, Erich
-
Ik zal voor één keer dit draadje 'bevuilen'.
Ik neem aan dat dit soort "bevuilen" juist de bedoeling is, dus dat mag je wat mij betreft best vaker doen hoor (y)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/48032050517_59e8125cc9_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gbqPd2)IMGP3713a (https://flic.kr/p/2gbqPd2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Van welk merk is de loc? Olaerts/Heljan of LSModels of ?
-
LSModels ;D
-
Olaerts/Heljan en LSModels hadden ongeveer tegelijkertijd een model van de Reeks 15.
Er waren (geringe) verschillen maar voor zover ik weet werden ze allebei bij Modern Gala geproduceerd...
-
Blijkt toch dat zo'n "50 jaar geleden"-draadje minder goed loopt dan over 25 jaar geleden. Dat komt waarschijnlijk doordat de meeste van ons 50 jaar geleden nog met de korte broek en het ijsje langs de spoorbaan stonden ipv met de camera. Jammer, want de jaren '70 zijn een bijzonder interessante periode in de spoorgeschiedenis, zeker in Nederland. In die jaren is de aanzet gegeven tot het spoorbedrijf dat het nu is. Het zou leuk zijn daarvan meer beeld te zien.
-
;)
Draadje loopt minder...
Men zal er in moeten komen.
Ruim 2000 kijkers al.
Het lijkt mij dat er zowiezo minder gepost wordt.
Ik stond 50 jaar geleden in lange broek langs de trambaan te fotograferen. 'Tram' loopt hier ook niet zo hard. ;)
-
Meer plaatjes van 50 jaar geleden ? negatief en dia's heb ik maar die kan ik niet plaatsen zoals met een digitale camera . De kwaliteit zal ook niet goed zijn .
-
Even aangenomen dat een treinliefhebber pas vanaf een jaar of 16-18 misschien begint met de eerste serieuze treinenfoto's moet je een behoorlijke leeftijd al bereikt hebben om geschikt materiaal te hebben voor dit topic. Dat in combinatie met het feit dat dergelijke opnames analoog zijn gemaakt en wellicht last hebben van veroudering, vind ik het bijzonder mooi als hier zaken worden getoond, maar heb ik er alle begrip voor dat de toevloed van foto's minder zal zijn als in andere topics.
Groeten,
Jelmer
-
Hier ook alle begrip voor een minder frequente plaatsing van foto's in dit draadje. Ik was 13 toen ik mijn eerste dia's maakte, ik mag nog zeven jaar wachten voor ik hier mijn eerste plaatjes mag laten zien. Tot die tijd hebben de oudere jongeren/jongere ouderen "19 toen" nog. ;D
-
Misschien is er meer animo voor een topic: 'onlangs gescand/gedigitaliseerd ' ;)
Er zijn vast wel bezoekers van dit forum met een negatieven scanner. Misschien valt er het een en ander te regelen: gebeuik van de apparatuur en als tegenprestatie een levenslang gebruiksrecht op het materiaal of zo :)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/15379844891_7e41727530_c.jpg) (https://flic.kr/p/pr4J4v)740523 05-26a Tilburg (https://flic.kr/p/pr4J4v) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS 3737 na NVBS rondrit in Tilburg wph,
Tilburg,
23 mei 1974.
Daar ben ik destijds ook wezen kijken, roept weer herinneringen op. leuk initiatief om dit op te starten.
-
Erg mooie plaatjes van de TEE treinen een pagina terug. Vooral de kruising in Dordrecht maakt het bijzonder. Gezien de doorkomt richting België van de Edelweiß in de ochtend zou de getrokken TEE de "Ile de France" kunnen zijn. Detail dat de energiewagen verkeerd om in de trein staat.
-
Er zijn volgens mij al genoeg fotodraadjes om iets te publiceren.
50 jaar geleden; 25 jaar geleden en onlangs gespot, de foto's zijn draadjes waarbij je rekening moet houden met de datum van plaatsing.
Maar er zijn ook 19 toen, 20 toen en plaats hier je (model)trein /(model)tram foto, waar je iets kan laten zien als het je uitkomt.
Het enige draadje waar regelmatig iets nieuws te zien is, is onlangs gespot, de foto's.
In alle andere draadjes is het vaak langdurig stil.
Probleem van 50 jaar geleden , 25 jaar geleden en 19 toen is dat je er moeite voor moet doen: omzetten van analoog naar digitaal kost tijd en niet iedereen heeft daar zin in en de mogelijkheden daarvoor.
Het moet allemaal snel gaan, dus een reeks foto's, gemaakt met je mobieltje, op facebook of X gooien is dan wel aantrekkelijk.
Een bericht op een forum is dan al teveel moeite.
Groeten.
Wim van der Ent
-
:)
Mee eens.
Vergeet ook niet dat heel wat mensen destijds hun dia-administratie matig bij hielden of het is inmiddels in de versukkeling geraakt.
Een maand geleden kwamen op dit forum rissen foto's als deze voorbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240426-185849-662bdde4ad16c-665977a92809d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240426-185849-662bdde4ad16c-665977a92809d.jpg)
Ook nog zonder datum!
-
wie scant er 12.000 dia's in ? Daar gaat denk ik heel veel tijd inzitten .
-
:)
Je kan natuurlijk beginnen met 31 mei 1974...
Inderdaad, daar ben je ff zoet mee.
-
Als het netjes gesorteerd is op datum natuurlijk.
Dit soort hoeveelheden zou ik doneren aan een archief. NVBS bijvoorbeeld.
-
Ik heb een goede scanner, maar geen automatische doorvoer.
1 filmpje deed ik ongeveer een volle avond over. (En daarna ben je er wel ff klaar mee)
Vergeet niet dat de NVBS wel plaatjes wil (in wat voor drager of formaat dan ook) maar alleen met de nodige info!
Vroeger in de tijden van dia's en foto's hield ik het juist wel goed bij (notitieblokje en potlood/pen).
Nu nooit meer, of zeker minder nauwkeurig.
Als je de data aan hebt en dat goed hebt ingesteld komt er nu tijd en plaats in het digitale bestand te staan. dat is al wat.
-
:)
Ik heb destijds mijn verzameling plus documentatie uitgeleend aan het ROVM-Digitaal. Daar staan ze nu op de website.
Rotterdams Openbaar Vervoer Museum.
Kind kan de was doen...
-
Wat weerhoud je om die verzameling hier te laten zien Ronald? Dat is leuker om te zien dan hele lappen tekst.
-
@ Modellbahnwagen: Dat is nu juist het zwakke punt van dit soort draadjes.
Wie schrijft op dit forum en heeft een gedigitaliseerde foto of dia van 31 mei 1974 ?
Blijkbaar niemand. Ik ook niet. "25 jaar geleden" bijhouden kost al veel tijd en moeite.
Het is niet anders.
Groeten.
Wim van der Ent
-
Wat weerhoud je om die verzameling hier te laten zien Ronald? Dat is leuker om te zien dan hele lappen tekst.
Ik heb even een draadje 'those were the days' met gescande dia's uit 1965/1971 op het Stationsplein bijgehouden...
Al mijn op kwaliteit geselecteerde tramdia's staan bij ROVM. Ik heb ze vervolgens op tramroute in de bakken staan. Dan is het weer een klus om op basis van mijn 50
jaar oude multomapsijsteem te gaan zoeken waar mw 263 staat die ik op 30 mei 1974 als lijn 3 op het Weena 'vereeuwigde'...
Volgende bewaard gebleven dia is van juli 1974. Klaarblijkelijk was er weinig te fotograferen tijdens de zomerdienst 1974. Alleen Duwags en twee Allans op Zuid. Bovendien startte ik net met mijn stage in de Botlek, om 7 uur met RTM-lijn 50 via Beneluxtunnel en Botlek-file-brug...
-
:)
Richard,
Om me niet te laten kennen dia van gister 50 jaar terug proberen te vinden. Niet gevonden. Staat niet in de routebeschrijving van lijn 3 en ik vond hem ook niet tussen de dia's die ik op rij zette met omleidingsfoto's.
Helaas pindakaas.
-
Als het netjes gesorteerd is op datum natuurlijk.
Dit soort hoeveelheden zou ik doneren aan een archief. NVBS bijvoorbeeld.
Gaan zeker niet naar de nvbs . Zou dat alleen nog daarheen kunnen worden ze vernietigt .
-
Want dan heeft helemaal niemand er meer wat aan. Net goed. ::)
-
Ik moet hier trouwens geen mening over hebben. Ik heb nog nooit een trein gekiekt. Ik ben een beroerde fotograaf en kijk liever met mijn ogen dan door een lens. Iedereen zijn meug. :angel:
-
;)
Je hebt ook geen bril of lenzen?
Ook geen nieuwe lenzen dankzij staaroperatie?
-
De originele lenzen in de oogbollen. En oh ja, de leesbril is er wel bij gekomen. Ach, blij dat ze er zijn. :)
-
Ik heb een dubbel gevoel over het foto archief van de NVBS,want ik ken een boekenschrijver die betalen moest voor foto's in zijn boek uit hun archief... >:(
Blijkbaar zijn de verhoudingen niet goed tussen schrijver (NVBS lid) en NVBS, want ofschoon zijn laatste boek al verleden jaar is uitgekomen ,is het nog niet in OdR besproken.
Dit valt mij heel erg tegen!
Nee ,ik ga geen naam of titel van het boek zeggen.
Groeten ,
Peter
-
Ik snap het punt niet helemaal. De schrijver moet betalen voor het mogen gebruiken van NVBS foto's in zijn boek. Dat is toch heel gebruikelijk? Dit valt buiten het gewone gebruiksrecht van een NVBS lid.
Als het boek een NVBS publicatie was, ja dan was dit natuurlijk raar.
-
:)
Richard,
Om me niet te laten kennen dia van gister 50 jaar terug proberen te vinden. Niet gevonden. Staat niet in de routebeschrijving van lijn 3 en ik vond hem ook niet tussen de dia's die ik op rij zette met omleidingsfoto's.
Helaas pindakaas.
Dat is pech. Maar ik begrijp dat het een heel gedoe is om de juiste dia te vinden als je een bepaalde datum zoekt. Het multomapsysteem was daar 50 jaar terug uiteraard niet op ingericht.
Ik vind wel dat er met een draadje waar vijftig jaar de geschiedenis wordt ingedoken niet verwacht mag worden dat er iedere dag of week een foto wordt geplaatst. Er zal meer tijd zitten tussen de momenten van posting dan bij "recentere" topics. Daar hoeft dus ook niet wat krampachtig over gedaan te worden.
Ik vind dit topic zelf een heel leuk idee en er zijn oa. met die foto's uit Dordrecht al heel mooie dingen voorbijgekomen!
-
Nee ,het is dacht ik geen NVBS uitgave ,dan zal er dusvoor betaald moeten worden.,maar de schrijver zal de regels wel kennen ,lijkt mij zo.
Raar eigenlijk.
Maar vrienden onder elkaar gaat hier dan niet op.
Peter
P.S.
Ik heb even in het boek gekeken ,het is geen NVBS uitgave,
Ik zag wel dat de schrijver de NVBS bedankt voor de geleverde foto's ,dus het is toch geregeld. ;)
-
Natuurlijk is het lastiger om plaatjes van 50 jaar geleden met een beetje juiste gegevens naar boven te halen maar die plaatjes zijn er wel.
Omdat ik in die tijd ( als twintig jarige) alleen maar dia's maakte (gelukkig maar) zaten er nog wel eens gaten tussen de perioden dat er dia's gemaakt konden worden. Zo zijn mijn volgende dia's pas op 20 juni gemaakt, zowel NS als HTM en kunnen later deze zomer ook plaatjes niet geplaatst worden omdat ik dan op vakantie ben.
Eigenlijk is het ook wel vervelend confronterend dat je weet wat voor moeite sommige plaatjes kostten en dat dat dan alweer zo lang geleden is.
Gelukkig heb ik die plaatjes, kan ze ook nog digitaliseren en vind het leuk om ze te laten zien.
-
Foto's uit die tijd zijn voor mij en ik denk ook vele anderen heel belangrijk om te kunnen zien hoe alles er in die tijd uitzag. Ze geven een mooi tijdsbeeld. Blijf vooral plaatsen, het wordt gewaardeerd (y)
-
:)
@1200blauw: je kent de website van Bert Stortenbeker?
www.stortenbeker.eu
Meer dan 50 jaar foto's lees ik op de startpagina. :)
Massa's dia's vanaf de jaren zestig en vele mogelijkheden om te zoeken op datum, matetieelnummer en locatie.
Misschien staat er ook een foto van 11 juni 1974...
Suk6
-
;D
Nee, er staat geen foto van 11 juni 1974 op de site van Bert. Er staan in totaal 7 foto's van elf juni, vijf staan er vandaag op de startpagina.
-
Stortenbeker is zeker bekend (y)
-
Ik weet helaas de precieze datum niet, maar wel dat het in juni 1974 was, dat ik op station Roosendaal plaatjes schoot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/14-img451-356-341-666e1e91ca6b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/14-img451-356-341-666e1e91ca6b9.jpg)
2x mat 54 ELD-2 356 + 341
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/15-img452-mP-3003-666e1e91f25b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/15-img452-mP-3003-666e1e91f25b7.jpg)
mP 3003 + Gpost
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/17-img454-1914-666e1e9259753.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/17-img454-1914-666e1e9259753.jpg)
Pec 1914 + Pec + mat '54
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/16-img453-280-666e1e9267ac2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/16-img453-280-666e1e9267ac2.jpg)
mat '46 ELD-2 280
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/18-img455-1914-666e1e92a853a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/18-img455-1914-666e1e92a853a.jpg)
Pec 1914
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19-img456-809-666e1e92b77a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19-img456-809-666e1e92b77a8.jpg)
Plan V 809
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20-img457-2326-2209-666e1e92efd2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20-img457-2326-2209-666e1e92efd2c.jpg)
DE-loks 2326 + 2209
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/21-img458-2209-2326-666e1e93167e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/21-img458-2209-2326-666e1e93167e9.jpg)
DE-loks 2209 + 2326
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/22-img459-1783-223-666e1e9349849.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/22-img459-1783-223-666e1e9349849.jpg)
mat '54 ELD-4 1783 + mat '46 ELD-2 223
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/23-img460-280-kop-666e1e9395765.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/23-img460-280-kop-666e1e9395765.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/24-img461-280-draaistel-666e1e93bdeda.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/24-img461-280-draaistel-666e1e93bdeda.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/25-img462-280-bak-666e1e9426579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/25-img462-280-bak-666e1e9426579.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/26-img463-mP-3003-kop-666e1e944373a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/26-img463-mP-3003-kop-666e1e944373a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/28-img465-mP-3003-kop-666e1e9494fac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/28-img465-mP-3003-kop-666e1e9494fac.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/27-img464-mP-3003-deur-666e1e94a2ab8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/27-img464-mP-3003-deur-666e1e94a2ab8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/29-img466-mP-3003-aan-Gs-Post-666e1e9503569.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/29-img466-mP-3003-aan-Gs-Post-666e1e9503569.jpg)
Mvg, Erich
-
Fraaie foto’s Erich! Bedankt voor het plaatsen!
Vooral die tweede intrigeert mij:
1) Wat ziet die mP eruit zeg!
2) In het boek Spoorwegmaterieel in Nederland is terug te vinden dat de Gs’n voor het postvervoer in het najaar van 1974 voorzien werden van de tekst POST. Op jouw foto van juni 1974 is heel duidelijk te zien dat de Gs direct achter mP 3006 de tekst POST heeft, terwijl de Gs daarachter het NS vignet heeft. Dat maakt dat in ieder geval één van mijn twee buitenbeentjes (Gs’n met POST) toch dichter bij mijn themajaar past (dienstregeling 1973-1974) dan ik altijd had gedacht .
Jeroen
-
Die MP ziet er inderdaad uit alsof hij gekaapt is geweest en hij is nog geen tien jaar oud op de foto :D
-
Gezien het jaartal zou dat best kunnen. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0736-666e8192170f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0736-666e8192170f5.jpg)
-
Hallo Erich,
Mooie interessante foto’s .
Groet Cor Lageweg.
-
Graag geziene foto's.
Die Exact-Train wagens kloppen aardig.
-
N
-
De luikbediening en met nadruk de strippen die op de bakwand zitten kloppen helaas NIET op de Exact Train wagens……
-
Vandaag de camera meegenomen en onderweg foto's gemaakt op Den Haag HS en va de HTM.
De camera had ik nog niet lang geleden gekocht van de verdiende centen van een stage tijdens het voorlaatste jaar op de MTS.
De camera is een Zenit E met 50mm lens, andere lenzen met P-draad passen hier ook op. Dit is een Russische spiegelreflekscamera met lichtmeter waar je het goed mee kon treffen maar je hoorde er ook slechte verhalen over. Mij is het ding redelijk goed bevallen, op een paar mankementen na.
Gelukkig zat de importeur aan de Binckhorstlaan in Den Haag dus als er problemen waren fietste je daar langs en werd je daar direct geholpen.
We beginnen op Den Haag HS;
(https://live.staticflickr.com/65535/749176757_b063aeb196_c.jpg) (https://flic.kr/p/29cJ9D)740620 12-23a Den Haag (https://flic.kr/p/29cJ9D) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 2501 met werkplaatstrein van Leidschendam naar Tilburg,
Den Haag HS,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/6844847310_9a22ff242e_c.jpg) (https://flic.kr/p/bqRCCN)740620 12-24a Den Haag (https://flic.kr/p/bqRCCN) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Stroomafnemerwagen in werkplaatstrein,
Den Haag HS,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/750037732_7f40faa6ea_c.jpg) (https://flic.kr/p/29h963)740620 12-25a Den Haag (https://flic.kr/p/29h963) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Bakkie 652 rangeert te Den Haag HS,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/750041012_a5eef05b26_c.jpg) (https://flic.kr/p/29ha4A)740620 12-26a Den Haag (https://flic.kr/p/29ha4A) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Benelux stuurstandrijtuig verbouwd uit een plan D WRD in trein naar Brussel,
Den Haag HS,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/6844851966_3b1b701fb4_c.jpg) (https://flic.kr/p/bqRE25)740620 12-28a Den Haag (https://flic.kr/p/bqRE25) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Mat 46 275 geel doet dienst op de Hofpleinlijn,
Den Haag ZHESM,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/52575628715_9c31e6de63_c.jpg) (https://flic.kr/p/2o6VQHa)740620 12-29a Rijswijk (https://flic.kr/p/2o6VQHa) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Twee stuks NS Plan V,
Rijswijk,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/26485211690_6be0ccb11e_c.jpg) (https://flic.kr/p/GmpCGS)740620 12-16a Rijswijk (https://flic.kr/p/GmpCGS) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM 1004 lijn 10 rijdt richting Voorburg Station,
Haagweg-Geestbrugweg,
Rijswijk,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/26758461125_090205a16b_c.jpg) (https://flic.kr/p/GLy7f2)740620 12-17a Den Haag (https://flic.kr/p/GLy7f2) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM 1171 lijn 12 aan de zijkant van het in aanbouw zijnde Den Haag Centraal,
Lekstraat,
Den Haag,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/2223734665_b9d4fea31a_c.jpg) (https://flic.kr/p/4ovdQR)740620 12-18a Scheveningen (https://flic.kr/p/4ovdQR) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM 1209 lijn 8,
Gevers Deynootweg,
Scheveningen,
20 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/2190377128_0696bbf6c0_c.jpg) (https://flic.kr/p/4kyfNU)740620 12-22a Den Haag (https://flic.kr/p/4kyfNU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM PCC koppelstel 1322 + 2100 lijn 11,
halte Loosduinseweg,
Den Haag,
20 juni 1974.
-
Wat een genot om te zien, prachtig tijdsbeeld. (y)
Groeten,
Jelmer
-
Inderdaad zeg! En een flinke tocht door Den Haag en omstreken :)
-
Heel herkenbaar, alleen die ene in Rijswijk niet. Mag de pret niet drukken.
-
goede middag,
mooie foto's met je Zenit. (geen Practica dus ...)
oorspronkelijk zwart/witte beelden of in ondertussen vervaagde kleuren die je nu hebt omgezet naar zwart/wit ?)
een tijd waarin odeklonje nog Eau de Cologne was, steeds ... (hing deze reclametekst dan in het gebouw ?)
-
Dank. :P
De tekst hing inderdaad over de hele wand in de stationshal van HS.
Het zijn oorspronkelijke zw/w beelden. Ilford filmpjes waren nog net te betalen en ontwikkelen en afdrukken deed je zelf.
Je had dus (bijna) alles zelf in de hand. ;D
Heel herkenbaar, alleen die ene in Rijswijk niet. Mag de pret niet drukken.
Dat is hier (https://maps.app.goo.gl/PhkRHRxKiDb2RZMa9)
-
Mooie en herkenbare nostalgie
-
Vandaag maar één plaatje geschoten, ondanks dat de zomervakantie is begonnen.
Tegenwoordig sta je op deze plek midden in Amare.
(https://live.staticflickr.com/65535/2217650866_2ffa0bc6d9_c.jpg) (https://flic.kr/p/4nY3kL)740621 12-31a Den Haag (https://flic.kr/p/4nY3kL) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM 1168 op lijn 16, 1205 op lijn 1 en achteraan 1177 op lijn 16,
Turfmarkt,
Den Haag,
21 juni 1974.
-
:)
Leuke foto.
Het seinlicht voor lijn 1, was dat gekoppeld aan de verkeerslichten aan het Spui?
Frappant dat men toen met zulke kleine trams op lijn 1 toe kon, nu zitten de geledes vol!
-
De negenoog was gekoppeld aan de verkeerslichten bij het Spui
-
:)
Thxs.
HTM had natuurlijk Vetag, vandaar geen bovenleidingcontact!
-
Op 22 juni 1974 lekker aan het knoeien geweest met treinen, hekken en paaltjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/1892850884_94a75999d9_c.jpg) (https://flic.kr/p/3TgmC5)740622 12-33a Rijswijk (https://flic.kr/p/3TgmC5) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Groene hondekop 388 en onbekende kleine coach in IC dienst.
Rijswijk,
22 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/4136366857_bcf51d1f09_c.jpg) (https://flic.kr/p/7ivXKX)740622 12-34a Rijswijk (https://flic.kr/p/7ivXKX) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Plan V,
Rijswijk,
22 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/1892848812_becc20dde7_c.jpg) (https://flic.kr/p/3Tgm1m)740622 12-35a Rijswijk (https://flic.kr/p/3Tgm1m) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 1301 passeert als losse loc station Rijswijk.
22 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/8167986136_c742f10407_c.jpg) (https://flic.kr/p/drM4Hb)740622 12-36a Rijswijk (https://flic.kr/p/drM4Hb) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Plan V,
Rijswijk,
22 juni 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/4754613037_a92101e0d5_c.jpg) (https://flic.kr/p/8f9CNR)740622 12-37a Rijswijk (https://flic.kr/p/8f9CNR) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
TD Benelux met groen Belgisch A reserverijtuig,
Rijswijk,
22 juni 1974.
-
Gerard had zo te zien een zwak om behalve tram of trein ook palen op de gevoelige plaat vast te leggen.
:)
-
De onbekende coach lijkt wel een D rijtuig.
Wat de foto's met de paal op de voorgrond betreft:
Ik heb van mijn goede opa geleerd dat je voor een goede foto altijd wat op de voorgrond moet hebben om datgeen erachter scherp te stellen.
In die tijd tenminste.
Gr. Koen
-
:)
Dat ging natuurlijk niet al-tijd op, zie de foto van de plan V langs het perron hierboven.
Opa bedoelde dat je scherp stelde op een paal en dan klikte als je tram ongeveer op dezelfde afstand passeerde.De paal hoefde dan niet in beeld te staan...
-
Om een of andere reden heb ik deze palen bewust, al of niet geslaagd, op de voorgrond gezet.
Het fotograferen van rijdende treinen was voor mij nog niet uit de kinderschoenen.
-
Maar de foto's zijn nog steeds leuk ;D.
Gr. Koen.
-
:)
Al met al weinig foto's van 50 jaar terug.
Fotografeerden we zo weinig in mei, juni 1974?
Het was de tijd vlak na de 'benzinecrisis' ; de autovrijezondagen en benzinedistributie.
Veel inzet van ov. Was eigenlijk niet nodig...
Kortom, waren we wat blase?
-
Nou nee. Het grootste probleem is dat het 50 jaar geleden is. Dat wil zeggen dat de fotograaf hedentendage al minstens achter in de zestig moet zijn, hier actief moet zijn en gedigitaliseerde foto's uit die tijd moet hebben. Dat zijn een heleboel voorwaarden
-
:)
Ik ben van 1954...
En maakte die maanden idd weinig dia's met mijn Zenith.
Een Zenith van een ander type, schroefdraad die geen P-draad was...
Losse belichtingmeter.
Het was in Rotterdam het al zomerdienst.
Er reden slechts Duwags van het type 251, 351 en 601 en zes Schindlers in de spits. Plus vier Allanstellen die ook al een paar jaar in Zuid op lijn 2/12 heen en weer reden...
Eind juli maakte ik een paar dia's van de in 1952 gesloten remise Maastunnelplein.
Voetbaltrams reden er niet en omleidingen waren er ook niet te fotograferen in Rotjeknor...
Overigens: foto's kan je hier natuurlijk simpel plaatsen door ze met de telefoon te digitaliseren. Makkelijker dan dia's :)
-
Goedendag,
Het thema van dit draadje staat mij wel aan, maar ik heb moeite met "vandaag". Is het misschien mogelijk "vandaag" te vervangen door bijvoorbeeld "deze maand" of nog ruimer "1974"? Om na zo lange tijd nog iets van de juiste dag te vinden en voor weergave in dit forum voor te bereiden, vind ik persoonlijk een uitdaging.
Maar om toch niet van de opzet af te wijken, wil ik jullie allemaal vragen deze bijdrage pas morgen te openen..........
Op 26 juni 1974 was ik (blijkbaar) op bezoek bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik waar ik op uitnodiging van machinist Marius van Rijn mocht meerijden op LTM-loc 26 voor een retourrit naar Zwaag (?). Mijn fotoapparatuur bestond toen slechts uit een simpele zoekercamera (voor de kenners: een Ricoh 500G) met zeer beperkte mogelijkheden, en dit laatste gold ook voor de beginnende fotograaf, terwijl deze dag ook het weer niet meewerkte.
Hier de oogst van deze dag:
bij aankomst in Hoorn, loc 26 met drie-assige rijtuigen:
(https://up.picr.de/48199384lk.jpg)
Gereedstaande tram aan het toenmalige perron in Hoorn:
(https://up.picr.de/48199385nb.jpg)
In Zwaag (?) kruising met tram uit Medemblik met loc 30:
(https://up.picr.de/48199386ax.jpg)
Na afloop van de dienst wat rangeerwerk in Hoorn:
(https://up.picr.de/48199387ot.jpg)
Vanaf 1974 heb ik dus geprobeerd dia's te maken, mocht er belangstelling zijn voor meer (matige) plaatjes, laat het gerust weten.
Met vriendelijke groet,
Jewannes.
-
Leuke plaatjes.
Klaarblijkelijk een typisch Hollandse zomerdag, deels droog en later regen...
-
Goedendag,
Het thema van dit draadje staat mij wel aan, maar ik heb moeite met "vandaag". Is het misschien mogelijk "vandaag" te vervangen door bijvoorbeeld "deze maand" of nog ruimer "1974"? Om na zo lange tijd nog iets van de juiste dag te vinden en voor weergave in dit forum voor te bereiden, vind ik persoonlijk een uitdaging.
Dat vind ik een heel goed idee.
-
Die foto met loc 30 is inderdaad station Zwaag. Altijd leuk, die oude plaatjes.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/2190379880_6f36f3189e_c.jpg) (https://flic.kr/p/4kygCm)740626 13-14a Den Haag (https://flic.kr/p/4kygCm) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM PCC 1001 tijdens instructierit,
Rijnstraat,
26 juni 1974.
Ook vijftig jaar geleden kon het om deze tijd van het jaar hard regenen
(https://live.staticflickr.com/65535/26733322496_866280f5fb_c.jpg) (https://flic.kr/p/GJkgpo)740626 13-15a Den Haag (https://flic.kr/p/GJkgpo) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/tramvliet/), on Flickr
HTM 1336 lijn 3,
Koningskade,
Den Haag,
26 juni 1974.
-
Grappig dit. Het weer op de foto's van Jewannes en Gerard klopt met elkaar: zowel in Hoorn als Den Haag regen ;D
Vanaf 1974 heb ik dus geprobeerd dia's te maken, mocht er belangstelling zijn voor meer (matige) plaatjes, laat het gerust weten.
Belangstelling zeker! (y)
Het thema van dit draadje staat mij wel aan, maar ik heb moeite met "vandaag". Is het misschien mogelijk "vandaag" te vervangen door bijvoorbeeld "deze maand" of nog ruimer "1974"?
Ik persoonlijk vind een datum bij de foto wel echt iets toevoegen, maar om daardoor nu boeiend beeld uit die tijd te moeten missen is ook weer jammer. Zelf zou ik gaan voor "deze maand" als compromis, maar ik vind dat de TS (Gerard) maar moet zeggen of dat binnen de bedoeling van "zijn" draadje valt.
-
Probeer zo veel mogelijk op de datum van de dag zelf te posten. Lukt dat niet omdat je de datum van opname kwijt bent post dan zo dicht mogelijk bij de vermoedde datum.
Het gaat er in dit draadje om zoveel mogelijk een indruk te krijgen van deze dag vijftig jaar geleden maar bij twijfel een paar dagen ernaast zitten is geen probleem. Hou een paar dagen ernaast wel zo beperkt mogelijk. Voor ver ernaast is bijvoorbeeld 19Toen.
-
Het laaste jaar van de 1001 met achteringang. In 1975 is de wagen volledig gerestaureerd. Toen ik in 1975 stage liep in de "Lijsterbes" werd de wagen weer volledig opgebouwd met o.a midden-uitstap,
Niek
-
Dat was een knappe verbouwing. Is er dan totaal nieuw plaatwerk op de zijkant aangebracht voor de deuren en de nieuwe grote ramen? Het lijkt mij nogal een ding om overal stukjes plaatwerk in te lassen totdat de uitsparingen weer zijn waar je ze wil hebben.
-
Ik persoonlijk vind een datum bij de foto wel echt iets toevoegen, maar
HELEMAAL MEE EENS!
In andere (TOEN-)draadjes staan rissen foto's zonder enige datering.
Zet er op zijn minst een jaartal bij.
Mbt PCC van 1000-serie.
Waren er nou enkele die net als de 1100-en in jaren zeventig door HTM of NS-Tilburg zeg maar aangepast zijn aan de gele 1300-en, of vergis ik mij? :)
-
Waar Niek het net over heeft. Alleen de eerste twee 1000' en (1002 en 1002) zijn in de eigen werkplaats verbouwd vanwege het ontbreken van een middeninstap. Daarbij zijn de raampjes ook vervangen door grote ramen van het type 1200 en 1300. Uiterlijk hadden ze daarna het meest weg van een 1300, maar met de breedte van een 1100. De 1200 en series daarna waren 15 centimeter breder dan de 1000 en 1100 series.
-
:)
Thxs.
Nu lijkt het me helemaal voor ieder duidelijk.
-
Zonde dat er niet een van die twee bewaard is gebleven (op een neus na). Het waren unieke exemplaren met een bijzondere geschiedenis. Ach, laten we niet klagen, er is nog een hele vloot van die dingen waarvan de meeste bedrijfsvaardig.
-
Lijkt mij ook, dat niet klagen. Het bijzondere was er echt wel af bij de 1001 en 1002. Die konden overigens ook als koppelstel rijden; met elkaar en met een 1300 (en, naar ik aanneem, dus ook met een 2100).
-
Nee, dat laatste niet. Omdat de breedste wagen voorop moest rijden en dat kon dan met een 2100 weer niet
-
Dat was wel sneu voor die 2100-en, ze konden niet op kop rijden en ze waren door de veranderde mentaliteit - zwartrijden, vernielingen - van het "publiek" binnen korte tijd onbruikbaar voor het doel waarvoor ze gebouwd waren: onbemande volgwagen.
-
Ja. Er is nog een plan geweest om ze met een aantal 1300'en om te bouwen tot gelede trams. Dat is het niet geworden. De meest voor de hand liggende optie was natuurlijk geweest om bij BN een aantal normale koppen te bestellen en die er op te laten lassen. Dan waren het de facto 1300'en geworden.
-
1400-en.
Was wel aardig geweest, had de NS ook niet... ;)
-
Vijftig jaar geleden werd het ineens goedkoper om familie in Canada te bezoeken.
Mijn broer en ik gingen daar ook maar eens kijken, mede mogelijk gemaakt door de stage die ik gelopen had voor mijn MTS opleiding en het daarop volgende vakantiebaantje.
De familie waar ik heen ging woonde in Brooks, Alberta, zo'n 200km oost van Calgary.
Voor mij ook interessant omdat de Trans-Canada lijn van Canadian Pacific door deze plaats liep en nog interessanter was dat we met de familie mee konden op vakantie naar Vancouver Island.
De tweede dag van het verblijf even op het station van Brooks rondgelopen, over een paar dagen zijn we daar weer.
(https://live.staticflickr.com/65535/50324745646_fd884a6fc2_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jF2tAo)740708 C1-12a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/2jF2tAo) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR lok 8514 rangeert met wat graanwagens die net zijn gebracht bij de graansilo,
Brooks AB,
08 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3192389038_68ee9b94b3_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S6Q3j)740708 C1- 13a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5S6Q3j) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Elke goederentrein had voor of achterop nog een Caboose, de Noordamerikaanse Dg,
CPR Caboose 437115
Brooks AB,
08 juli 1974.
-
In de buurt van Brooks AB, ten zuiden daarvan, ligt Lake Newell en het water daarvan wordt gebruikt om de landbouwgebieden ten noord-oosten van Brooks van te bevloeien.
Om het water daar te krijgen is een kilometers lang aquaduct van beton gebouwd. Vanwege het geringe hoogteverschil is dit viaduct ongeveer vier a vijf meter hoog.
Dit aquaduct kruist ten oosten van Brooks de Trans-Canadalijn van CPR. Omdat de onderkant van dit aquaduct ongeveer drie meter boven de spoorlijn zou kruisen is een sifon onder de spoorlijn door gelegd, bekend als Brooks Syphon.
Staande op dit Syphon had je een mooi uitzicht over de spoorlijn.
Omdat de capaciteit van dit aquaduct tekort schoot ligt er nu een kanaal tussen dijken met een veel grotere sifon onder de spoorlijn door.
(https://live.staticflickr.com/65535/3191528117_d21ff3f751_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S2q7R)740710 C1-21a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5S2q7R) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50374737163_3ac63ef797_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jKrGk6)740710 C1-22a Brooks, AB (CA) (https://flic.kr/p/2jKrGk6) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/3192382800_df6ba05ab9_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S6NbL)740710 C1-23a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5S6NbL) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
De Trans Canadian werd destijds nog door CPR gereden en komt hier op volle snelheid over Brooks Syphon.
CPR 1413 met CPRail Canadian,
Brooks AB,
10 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3192395744_7a64706741_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S6S2W)740710 C1-27a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5S6S2W) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50374818758_bc0e059730_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jKs7zU)740710 C1-28a Brooks, AB (CA) (https://flic.kr/p/2jKs7zU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR 5813+5551+5649+5620 ,
Brooks AB,
10 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3191632825_0d3df479a0_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S2Xfa)740710 Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5S2Xfa) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR Caboose vanaf Syphon
Brooks AB
10 juli 1974
(https://live.staticflickr.com/65535/3191675673_af67a8c99a_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S3aYV)740710 c1-33a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5S3aYV) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CP 4216 in toen al oude CPR kleur+5000+B4405,
Brooks AB,
10 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/50374738433_3265eed916_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jKrGGZ)740710 C1-35a Brooks, AB (CA) (https://flic.kr/p/2jKrGGZ) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR B unit 4405,
Young Road, Brooks AB,
10 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/50375519171_42a404f736_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jKvGMZ)740710 C1-30a Brooks, AB (CA) (https://flic.kr/p/2jKvGMZ) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/4238035783_ca40e57f43_c.jpg) (https://flic.kr/p/7sv3ot)740710 C1-32a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/7sv3ot) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR4729+5023,
Brooks AB,
10 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/50375686917_c9840468c0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jKwyEa)740710 C1-31a Brooks, AB (CA) (https://flic.kr/p/2jKwyEa) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR centrale koppeling,
Brooks (AB),
10 juli 1974.
-
Fraai, fraai en nog eens fraai (y)
-
Elke goederentrein had voor of achterop nog een Caboose, de Noordamerikaanse Dg,
Ik weet niet hoe dat bij de andere maatschappijen was, maar CN staakte het gebruik van cabooses in 1990.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/13677417825_2b51b48093_c.jpg) (https://flic.kr/p/mQCkNH)740711 C2-16a Bassano AB (CA) (https://flic.kr/p/mQCkNH) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Op één van de ritten in de omgeving van Brooks kwamen wij door Bassano AB.
Ook hier was een wisselplaats op de enkelsporige Transcanadalijn van CPR.
Hier stond een lange goederentrein richting Calgary met twee CPRlocs in de oude kleuren te wachten op de tegentrein.
Bassano AB
11 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3192528688_160879d87f_c.jpg) (https://flic.kr/p/5S7xy5)740711 C2-17a Bassano AB (CA) (https://flic.kr/p/5S7xy5) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
De treinenloop werd nog geregeld met de klassieke vleugelsignalen.
Bassano AB
11 juli 1974
-
Vandaag met de auto vertrokken naar Vancouver waar we ongeveer een week over zullen doen.
Onderweg worden diverse parken en bezienswaardigheden bezocht langs de grens Canada/VS, gelukkig wordt op de eerste dag nog gestopt in Lethbridge AB waar toch nog wat spoors kan worden geplaat.
(https://live.staticflickr.com/7457/13678099955_b744b0fd6b_c.jpg) (https://flic.kr/p/mQFQzz)740712 C2-18a Lethbridge AB (CA) (https://flic.kr/p/mQFQzz) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok CP 3651 monument Galt Gardens Park ,
Lethbridge AB,
12 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/13678098805_c2a21bb6ab_c.jpg) (https://flic.kr/p/mQFQeK)740712 C2-18ba Lethbridge AB (CA) (https://flic.kr/p/mQFQeK) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Spoorbrug over Oldman River,
Lethbridge AB
12 juli 1974.
-
Vandaag in Vancouver aangekomen waar de tentvouwwagen op een camping onder Lions Gate bridge hebben neergezet. Tegenwoordig is hier nog een RV-park.
Voor het donker werd moest er nog langs het zeer uitgebreide railnetwerk in North Vancouver worden gekeken.
Hier lag ook een groot rangeerterrein met veel havensporen en ook het depot van British Columbia RailRoad.
Dit depot was de thuishaven van een stoomloc die voor excursies naar Squamish wordt gebruikt en net terug was van een trip.
Het was trouwens geen enkel probleem om op dit depot te komen en daar rond te lopen. Ook tussen de havensporen lopen en rondneuzen was geen probleem.
(https://live.staticflickr.com/65535/3199358475_267ef497d3_c.jpg) (https://flic.kr/p/5SHxP2)740717 C4-06a Vancouver BC (CA) (https://flic.kr/p/5SHxP2) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Rangeerlok CPR7065
Vancouver Harbour
17 juli 1974
(https://live.staticflickr.com/65535/4260225260_d7b89a12da_c.jpg) (https://flic.kr/p/7usLxE)740717 C4-13a Vancouver (CND) (https://flic.kr/p/7usLxE) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Rangeerlok CN 1383 bij Seconds Narrow bridge (nu Ironworkers Memorial Second Narrows Crossing) ,
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3199364325_5a2e7fa7c8_c.jpg) (https://flic.kr/p/5SHzxT)740717 C4-14a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/5SHzxT) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
BCR 1004, Oorspronkelijk verworven voor onderdelen, maar hiervoor in te goede staat bevonden. Gekocht in 1971.
Voorheen ALX D-1, 5/1969 gehuurd van Alco. (ingeruild op 11/1968 door Columbia & Cowlitz D-1)
Overwogen is de loc om te bouwen als kalf voor op het Quesnel rangeerterrein.
Verkocht 5/1975 en doorverkocht voor schroot 11/1975.
Op de achtergroend Remote Control Car 3, gekocht 7/1971 (ex CP 4455) type CFB16-4 CLC 2722 gebouwd in 1953. Nog met het logo van de Pacific Great Eastern RR
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3200215884_e582a0164c_c.jpg) (https://flic.kr/p/5SMWFW)740717 C4-15a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/5SMWFW) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/13744508235_bb6e56f0bc_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWycrV)740717 C4-16a Vancouver (CAN) (https://flic.kr/p/mWycrV) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50388674263_841b866d6b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jLF8kV)740717 C4-17a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/2jLF8kV) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50389407336_94060c8f3f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jLJTg7)740717 C4-18a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/2jLJTg7) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
British Columbia RR Royal Hudson 2860 (ex CPR) na terugkomst van een excursie naar Squamish,
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/13744535883_5328d2f439_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWykEB)740717 C4-19a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/mWykEB) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
BC RR Excursiematerieel.
Rijtuig A6 'Northern Star',
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/13744908434_82259bf131_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWAfpU)740717 C4-20a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/mWAfpU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
BC RR Excursiematerieel, op de achtergrond Lions Gate Bridge,
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/13744907434_0cc6ebd011_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWAf7E)740717 C4-22a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/mWAf7E) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
BC RR 701,
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/4259471133_123b2cae4d_c.jpg) (https://flic.kr/p/7uoUnt)740717 C4-23a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/7uoUnt) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
MLW leaseloc 676 en BCR loc 586 met nog het logo van Pacific Great Eastern. Deze lok staat nu in het Prince George Railway and Forestry Museum,
North Vancouver,
17 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3226141053_532b63ae0a_c.jpg) (https://flic.kr/p/5V5PkB)740717 C4-24a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/5V5PkB) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
BC RR Lok 711 (voormalig Pacific Great Eastern) in depot met loc's 724, 719, 72x e.a.
North Vancouver (BC)
17 juli 1974
Het werd langzaam donker dus het maken van plaatjes op diafilm werd steeds moeilijker
(https://live.staticflickr.com/65535/4259472521_1f21471da8_c.jpg) (https://flic.kr/p/7uoUMp)740717 C4-25a Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/7uoUMp) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok 26 Vancouver Warves,
Vancouver Second Narrows,
17 juli 1974.
-
Prachtige beelden weer, vooral die stomer is fraai (y)
Groeten,
Jelmer
-
Vandaag Vancouver ingeweest en in Kitsilano Park kwamen we deze monument locomotief tegen.
Deze lok was de eerste loc die uit het oosten in Vancouver aankwam na een reis dwars door Canada.
Tegenwoordig staat de loc binnen in Yaletown Roundhouse Engine 374 Pavilion (https://maps.app.goo.gl/wxSQmtKfhHuyocmo6)
(https://live.staticflickr.com/65535/3226149999_31e84507ed_c.jpg) (https://flic.kr/p/5V5RZR)740718 C4-26 Vancouver (CA) (https://flic.kr/p/5V5RZR) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Kitsilano Park
Vancouver (BC)
18 juli 1974.
-
Hallo Gerard,
Mooie foto's van de Canadese treingeschiedenis.
-
Vandaag wordt gereden over Hw1, de Trans-Canada Hw. en komen we langs de plek waar de Fraser River door Hells Gate gaat, samen met twee spoorlijnen (allebei afwisselend gebruikt door CN en CPR) en een Highway.
Diep beneden ons kunnen we net de spoorlijn aan de overkant van de rivier zien.
(https://live.staticflickr.com/65535/50402557356_4017bc84fd_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jMUhiA)740722 C5-33a Hells Gate BC (CA) (https://flic.kr/p/2jMUhiA) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN trein tussen Alexandra Bridge en Hells Gate BC,
22 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/50401865343_7150b9a0bf_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jMQJAk)740722 C5-36ba Hells Gate BC (CA) (https://flic.kr/p/2jMQJAk) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50402568106_32b3646c8d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jMUkuW)740722 C5-36a Hells Gate BC (CA) (https://flic.kr/p/2jMUkuW) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR trein,
Hells Gate BC,
22 juli 1974
(https://live.staticflickr.com/65535/50401864218_c4ef581758_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jMQJfW)740722 C5-37a Hells Gate BC (CA) (https://flic.kr/p/2jMQJfW) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR trein loks midden in trein met Remote Control Car,
Hells Gate BC,
22 juli 1974
-
(https://live.staticflickr.com/65535/13744540813_01df9938e4_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWyn8B)740727 C9-27a Entwistle AB (CA) (https://flic.kr/p/mWyn8B) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN lok 5095 langs de weg uit een rijdende auto,
Entwistle AB,
27 juli 1974.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/4238816968_ddcbb45995_c.jpg) (https://flic.kr/p/7sz3Bb)740728 C9-36a Hay Lakes AB (CA) (https://flic.kr/p/7sz3Bb) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/4238043925_03d72b7e2c_c.jpg) (https://flic.kr/p/7sv5NR)740728 C9-37a Hay Lakes AB (CA) (https://flic.kr/p/7sv5NR) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN trein met loks CN1359 en 1360,
Hay Lakes AB,
28 juli 1974.
-
Terug in Brooks AB voor de laatste keer nog even naar het station. het was al laat en tegen zonsondergang, op de prairie krijg je er dan mooie foto's van.
(https://live.staticflickr.com/65535/3229610688_92ff7e657e_c.jpg) (https://flic.kr/p/5VoAJU)740729 C10 06a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/5VoAJU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok CPR 5668,
Brooks AB
29 juli 1974
(https://live.staticflickr.com/65535/50438270361_31453337bf_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jR4jx4)740729 C10-07a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/2jR4jx4) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok CPR 5668 wacht op tegentrein tijdens zonsondergang,
Brooks AB,
29 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/13744541273_a255be29b4_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWyngx)740729 C10-08a Brooks AB (CA) (https://flic.kr/p/mWyngx) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok CPR 5668 en tegentrein met loc 4734,
Brooks AB,
29 juli 1974.
-
Bijzondere foto's Gerard (y)
Die één-na-laatste springt er in fotografisch opzicht beslist bovenuit!
-
Bedankt. Op de prairie kan de lucht na een warme dag bijzonder mooi kleuren.
-
Misschien raar maar een verzoek van mijn kant.
Onlangs is er een grote brand geweest en die heeft veel schade aangericht in Jasper, Canada. Jasper is/was een grote toeristenstad en omdat ik er nog nooit geweest ben was ik eigenlijk wel benieuwd hoe Jasper er nou 50 jaar geleden (misschien ook 25 jaar geleden? :angel: ) eruit zag.
Heeft iemand hier foto's van en zou hij/zij ze willen plaatsen? (y)
Mag ook wel in een eigen topic. Want die foto's van Canada die er nu staan...... :o
-
Via Streetview (https://www.google.nl/maps/@52.8772968,-118.0811002,3a,75y,35.3h,80.77t/data=!3m7!1e1!3m5!1saDz3kTWP9RD1V1Zs82ocOw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DaDz3kTWP9RD1V1Zs82ocOw%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D35.29822921535762%26pitch%3D9.226796999759586%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410) kun je wel zien hoe het er voor de brand uitzag. Voldoet dat ook?
-
Jeroen, mijn Babs (†) en ik hebben in 2016 een onvergetelijke camper vakantie in Alberta en British Columbia gemaakt en zijn ook in Jasper geweest. Ik moet het reisverslag en de gemaakte foto's erop naslaan. Zodra ik die gevonden heb plaats ik ze hier.
Groet, Rob
-
Ik heb nog wel een paar plaatjes van station Jasper 50 jaar terug. Op de dag af plaatsen was niet mogelijk omdat ik toen niet bij de plaatjes kon ;D
(https://live.staticflickr.com/3736/13744911784_974163852a_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWAgpE)740726 C9-14a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/mWAgpE) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN lok 6015,
Jasper AB,
26 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3229600886_1103a27e56_c.jpg) (https://flic.kr/p/5VoxPU)740726 C9-16a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/5VoxPU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN rijtuigen,
Jasper AB,
26 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3229554374_ec70112a1b_c.jpg) (https://flic.kr/p/5VoiZY)740726 C9-17a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/5VoiZY) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN yard met F7 CN 9154,
Jasper AB,
26 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/7308/13744913474_d3acb72333_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWAgUN)740726 C9-18a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/mWAgUN) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN yard met lok 1348,
Jasper AB,
26 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/13744540233_7cffd483c6_c.jpg) (https://flic.kr/p/mWymXB)740726 C9-19a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/mWymXB) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN yard met sneeuwploeg,
Jasper AB,
26 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/3228755823_783d0ee2af_c.jpg) (https://flic.kr/p/5VjdBR)740726 C9-20a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/5VjdBR) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN yard met lok 5006 en 5119,
Jasper AB
26 juli 1974
(https://live.staticflickr.com/65535/3229607508_b1cde5c0e7_c.jpg) (https://flic.kr/p/5VozN5)740726 C9-21a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/5VozN5) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN yard met loks voor draaischijf,
Jasper AB,
26 juli 1974.
(https://live.staticflickr.com/65535/50424932827_1532e4d16f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jPSXKz)740726 C9-22a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/2jPSXKz) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN yard met inspectievoertuig,
Jasper AB,
26 juli 1974.
Overigens was van het hele depot tijdens mijn bezoek in (ook) 2016 vrijwel niets meer te zien.
Voor dit jaar staat(stond) Jasper weer op de bezoeklijst. Of het bezoek dit jaar plaats gaat vinden hangt van de omstandigheden daar af.
Ik zal ook nog een zoeken tussen de plaatjes van 1981 en 2016 of er nog wat leuks van Jasper tussen zit.
@ Rob; Fijn dat jullie dat nog hebben kunnen doen samen.
-
De volgende plaatjes vallen natuurlijk buiten de titel van dit topic maar omdat ik dit topic zelf heb gestart vind ik dat dit mag :police: :o ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/50305113336_0d3c9163b8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jDhRAh)160806 IMGP7729 Jasper (CA) (https://flic.kr/p/2jDhRAh) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Na veertig jaar is de begroeiing flink gegroeid in Jasper.
VIA6438+6407 met Canadian,
Jasper,
06 augustus 2016.
(https://live.staticflickr.com/668/31727766902_cf0c58ac83_c.jpg) (https://flic.kr/p/QkF6HQ)160806 IMGP7755 Jasper (CA) (https://flic.kr/p/QkF6HQ) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
VIA 6438+6407 met 'The Canadian',
Jasper,
06 augustus 2016.
(https://live.staticflickr.com/65535/14513984176_e74755097b_c.jpg) (https://flic.kr/p/o7xXQu)810710 C13-18a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/o7xXQu) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN depot met o.a. 5114 en 5112,
Jasper AB,
10 juli 1981.
(https://live.staticflickr.com/65535/3331920270_3faa9616a9_c.jpg) (https://flic.kr/p/65qXPd)810710 C13-23a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/65qXPd) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CN lok 9175 FA7 stoomverwarming met VIA trein
JasperAB
10 juli 1981
(https://live.staticflickr.com/65535/50530231466_790d4dd37e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jZbDnm)810711 C14-06a Jasper AB (CA) (https://flic.kr/p/2jZbDnm) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
CPR, CN en VIArijtuigen in VIA trein,
Jasper AB,
11 juli 1981.
-
Mooi, mooi en mooi. (y)
Heren, bedankt daarvoor.
Zie graag meer.
-
Andere foto's die buiten de datum vallen zet ik wel op 19Toen neer.