BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Willy Vaessen op 10 May 2008, 08:35:21
-
Deze week met de kids in Valkenburg geweest (stoomtrein bekijken, Totaltrain bezoeken en cadeautje kopen voor moederdag :) ).
Met name aan het bezoek aan Totaltrain een prangende vraag overgehouden:
Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Wie kan hier wat meer over vertellen (waar loop ik tegenaan en moet ik dus rekening mee houden)??
Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm), maar niet heel duidelijk welke afstand daarmee precies bedoeld wordt: gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails, of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?
-
Hoi,
Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Het kan zijn dat loks van een jaar of 40 oud er problemen mee hebben maar die heb ik niet. Al het modernere spul kan volgens mij zo zonder problemen over dit type rails rijden, ik heb echt nog nooit problemen gehad daarmee, geen enkele noodzaak om wielen aan te passen dus.
Robert
-
hallo,
Volgens de verkoper zou ik bij code 55 rails de wielen van locs en wagons moeten gaan aanpassen omdat die anders tegen de bielzen zouden lopen, terwijl ik eigenlijk op veel plaatsen gelezen heb dat het overgrote deel van het rijdend materieel perfect over deze rails kan rijden.
Wie kan hier wat meer over vertellen (waar loop ik tegenaan en moet ik dus rekening mee houden)??
De code 55 rail is ook aangepast. Ooit nog eens een restje "oude" code 55 gebruikt. Hierbij hobbelden de wielen inderdaad over de "bouten".
Deze verandering is dan niet bekend bij je winkelier of hij heeft nog (echt) oud spul. Neem een oude wagon mee en probeer het daar lijkt mij.
mvg
henk
-
Een antwoord op je tweede vraag: de afstand tussen de rails is de afstand tussen de binnenkanten van de spoorstaven, in het onderstaande plaatje de spoorwijdte. Soms wordt ten onrechjte het woord spoorbreedte gebruikt, maar dat is een andere maat, zoals je ziet.
Bij schaal N is de spoorwijdte 9 mm, bij H0 is dat 16,5 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwijdte.gif)
-
Ik rijd al wat jaartjes met Peco code 55, en naar tevredenheid en
de enige treinen die er niet op rijden zijn een paar Piko-n locs
nog van DDR-productie en uitgerust met fraaie pizzasnijders... ;D
Grtz,
Tis
-
Bij Peco heeft men een truuk uitgehaald, de rail zit gedeeltelijk in de dwarsligger ingebed, het zichtdeel is daardoor code 55, tussen de rail is de dwarsligger wat dieper en hebben je flensjes ruim baan. Kijk maar in de peco catalogus.
-
De maten die jij noemt in je tweede vraag zijn de hart op hart afstanden van verschillende merken.
26,5mm bij Peco
en 33,6 mm bij minitrix (en Fleischmann??)
Groeten
Patrick Pontier
-
hoi Willy,
Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm),
Peco is inderdaad niet informatief over de onderlinge afstanden. De maat "26,5" is in ieder geval de hartafstand bij gebruik van overloopwissels met de large radius.
mvg
Henk
-
Aha, je bedoelt de afstand tussen twee sporen. Die wordt idd hart-ophart gemeten.
Ik werd even op het verkeerde been gezet door de vraagstelling:
Tweede vraag: regelmatig zie ik afstanden tussen rails vermeld staan (26,5mm en 33mm), maar niet heel duidelijk welke afstand daarmee precies bedoeld wordt: gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails, of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?
Hier gebruik je de woorden rail en spoorstaaf door elkaar, alsof dat verschillende dingen zijn. Maar een rail is een spoorstaaf. En twee rails op dwarsliggers is een spoor.
-
hallo,
De code 55 rail is ook aangepast. Ooit nog eens een restje "oude" code 55 gebruikt. Hierbij hobbelden de wielen inderdaad over de "bouten".
Deze verandering is dan niet bekend bij je winkelier of hij heeft nog (echt) oud spul. Neem een oude wagon mee en probeer het daar lijkt mij.
mvg
henk
De betreffende aanpassing - goed door Stig omschreven - is ouder dan Total Train. Kortom, de betreffende verkoper weet eigenlijk niet wat hij verkoopt.
-
Hier gebruik je de woorden rail en spoorstaaf door elkaar, alsof dat verschillende dingen zijn. Maar een rail is een spoorstaaf. En twee rails op dwarsliggers is een spoor.
Dat wist Willy zelf waarschijnlijk ook al wel Klaas ( ;D ;)), maar hij was er toch vrij duidelijk in :
gaat het hier om de hart-op-hart-afstand tussen de rails,
Dus de afstand tussen beide sporen,
of de afstand tussen de spoorstaven die het dichtst bij elkaar liggen?
Waarmee hij de staven bedoelde van beide sporen die naast elkaar liggen..... ::)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
.....Dus de afstand tussen beide sporen,....
Sorry Ronald, maar de hart-op-hart afstand tussen de rails is niet hetzelfde als de afstand tussen beide sporen. En jij kunt het duidelijk vinden, maar ik niet.
-
En jij kunt het duidelijk vinden, maar ik niet.
En dat weten we nu :)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Waar ik op doelde was (en is) inderdaad de afstand tussen twee stukken rails, in de zin van een dubbel spoor. Dat bij spoor N de afstand tussen de spoorstaven 9mm is, dat is mij wel duidelijk (niet voor niets heb ik gekozen voor spoor N om te gaan werken ivm ruimte).
Ik las hier ergens nog de opmerking dat de verkoper niet zou weten wat hij verkoopt, maar dat zou ik niet direct durven beweren, omdat ik natuurlijk niet weet waarop zijn uitspraak gebaseerd is. De intentie van mijn vraag was en is ook niet om de deskundigheid van de betreffende verkoper in twijfel te trekken maar enkel om voor mezelf duidelijkheid te verkrijgen. Ik kan me namelijk levendig voorstellen dat er locs zijn (zoals genoemde van 40+ jaar oud e.a.) die problemen hebben met de hoogte van het spoor, reden om mijn vraag te stellen.
Beide vragen zijn beantwoord, naar ik aanneem op basis van ervaring en kennis, waarvoor mijn dank. Met deze informatie kan ik een schets maken van het beginnende banenplan.
Meer vragen zullen volgen ;)
-
Met deze informatie kan ik een schets maken van het beginnende banenplan.
Waar we zeer benieuwd naar zijn :)
Meer vragen zullen volgen
Waar we graag een antwoord op zullen geven, Willy ;D
Ik ben blij dat je, ondanks de kleine spraakverwarring, de info gekregen hebt waar je naar op zoek was.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
@ Willy:
De afstand hart/hart van 2 naast elkaar liggende sporen moet van bijvoorbeeld linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf 1 1/16 inch zijn.
Dit even omrekenen naar mm en je hebt de exacte maat.
Dat zou dan als volgt moeten zijn: 25,5mm(1 inch)+1,5937mm(1/16 inch)= +/- 27,09375mm.
Je kunt dit ook nameten als je bijvoorbeeld 4 rechterwissels(medium radius) 2 bij 2 naast elkaar legt, waarbij de afbuigende sporen naar elkaar toegericht zijn.
Met de afstand van +/- 27,09mm kun je wel enige problemen verwachten indien je bochten te krap gelegd worden, dus maak je bochten wat ruimer zodat de breedste treinen die je hebt elkaar makkelijk kunnen passeren zonder daarbij elkaar te beschadigen.
Dit geldt zeker als je verkantingen in bochten toe gaat passen.
Ik gebruik zelf ook code 55 van Peco.
Wat de meeste hobbyisten waarschijnlijk niet doen maar wat eigenlijk wel een iets is om even op te letten is de uitzetting bij warmte van een stuk flex-rail.
Als je de rails bij normale kamertemperatuur vastlegt, hou dan een heel klein beetje ruimte tussen de onderlinge rails om een 'spring' effect te voorkomen als de zon langdurig op je sporen schijnt, ik heb er ook mee geleerd in het verleden.
Mijn modelbaan hier in Maleisie staat geregeld bloot aan langdurige zonneschijn en zet daardoor uit, wat in het verleden geleidt heeft tot sporen die omhoog gedrukt werden omdat deze niet verder konden uitzetten.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter,
Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)
Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)
Groeten Marcel
PS. Het bovenstaande is niet als negatief commentaar bedoelt, maar ik vond het wel iets grappigs hebben na de spraakverwarring met Klaas.
-
Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden.
Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)
Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. Dus meten van spoorstaaf tot overeenkomstige spoorstaaf in het andere spoor is dan makkelijker.
-
(....) Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. (....)
Daarom heeft M* van die handige pukkeltjes ..... :)
-
Ze hebben hun rail waarschijnlijk in China laten maken en die hebben de hulp stippellijn ook als rail uitgevoerd. Weten zij veel. ;D
-
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden......
Ik mag aannemen Klaas dat je hier over omgevingstemperatuur praat.
Als je omstandigheden kent waarbij de spoorstaven direct door de zon beschenen worden zetten de spoorstaven meer uit omdat ze toch wel een beetje veel warmer worden dan de omgevingstemperatuur.
Ik heb hier in Maleisie mijn sporen achter ge-mat-teerd glas liggen, dus het zonlicht wordt hierdoor ietwat getemperd, maar neemt niet weg dat de spoorstaven toch flink warm worden, sommige stukken brand ik nog net mijn vingers niet aan.
Dit heeft tot gevolg dat de sporen meer uitzetten dan 0,5mm per meter rail, dus moet ik mijn onderlinge afstanden ook wat groter houden.
Met vriendelijke groet,
Peter.