BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Herwim Frank op 09 May 2008, 16:40:22

Titel: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 09 May 2008, 16:40:22
Hallo collega's modelbouwers,

Ik ben een moduulbaan aan het bouwen van ± 5 M dus in mijn geval betekend dit rijden en rangeren van punt A naar B en terug
In deze opzet gebruik ik bij een traject straks gebruik van een pendel moduul.
Voor dit deel en de andere delen ben ik opzoek naar een schema om op mijn schakelbord te zien waar de loks zich bevinden d.m.v. led signalering.
Kan iemand mij aan een schema helpen.
Bijvoorbaat hartelijk dank

Herwim Frank
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 09 May 2008, 18:18:01
Ik denk dat je dit vraagt voor een 2-rail analoge baan. Dan heb je een bezetmelder nodig, hier vind je (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#03) er een van de vele, deze werkt in beide richtingen en dat is weer handig bij een heen en weer spoortje.

Als het voor een digitale baan is, of voor een drierail systeem, dan zijn er andere schema's en oplossingen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 10 May 2008, 07:30:13
Bedankt Wim

Je had gelijk, mijn baan is analoog 2 rail systeem ik was het nog van plan
op te schrijven en in de haast dus toch vergeten.

Herwim

Weet jij toevallig ook of die dingen kant en klaar te krijgen zijn of misschien wel een paar op een printje, Conrad misschien ?
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 10 May 2008, 09:12:30
Het schema wat je gegeven werd is dat van een Uhlenbrock railbezetmelder, misschien dat je dan even op hun site kunt kijken. http://www.uhlenbrock.de/3/4/1/3/I74EDBAF-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I74EDBAF&NewServerName=DAVID-IHS
Het zelfde geldt natuurlijk voor de site van www.conrad.nl maar daar mag je het zelf op opzoeken.


Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Fred Eikelboom op 10 May 2008, 19:30:59

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detector.jpg)

Hoi Herwim,

je zou per te detecteren baangedeelte een simpele schakeling kunnen aanbrengen volgens bijgaand schema. Enige nadeel hiervan is dat de loc langszamer gaat rijden vanwege de spanningsval over de brug en de diodes.
Door de brug wordt er voor gezorgd dat de Led in beide rijrichten werkt.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 10 May 2008, 19:56:51
Fred

Hartelijk dank voor je antwoord, geweldig dat je zo snel
antwoord hebt gegeven met zelfs een schema.
Ik heb nog één vraag, hoe kan ik dit schema afdrukken als ik namenlijk afdrukken doe onderaan zie ik alleen tekst maar geen schema.

Herwim
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: JaJo op 10 May 2008, 20:12:14
Misschien rechtermuis klik op scherm > afdrukken...?

Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 May 2008, 20:44:47
Fred, is die schakeling in de praktijk getest? Ik betwijfel namelijk of de spanningsval over 2 diodes genoeg is om een led te laten branden.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Fred Eikelboom op 10 May 2008, 21:38:05
Hoi Klaas,

Die schakeling heb ik vanmiddag even in elkaar gezet en getest op mijn baan. De led brand hier vanaf 10 Volt rijspanning.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 10 May 2008, 22:13:42
Ongeschikt dus. Een stilstaande lok wordt dan niet gezien, en ook niet onder de 10V.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 11 May 2008, 08:13:56
Beste mensen
geweldig dat een ieder zo reageerd, alleen als electronica leek heb ik nu
een probleem.
Ik weet nu niet meer wat goes is.
Ik denk Wim dat de schakeling van Fred wel goed is maar je hebt wel gelijk
dat het fijn zou zijn als het ook werkt bij stil staande treinen en dus ook onder de 10 V.

Verder Wim ik heb op Conrad gekeken en diverse terugmelders gezien
maar vraag mij niet welke ik nou zou kunnen gebruiken voor mijn doel.
Weet jij dit misschien?

Fred
Ik weet niet of je jouw schakeling nog verder uitwerkt n.a.v. de opmerkingen van Wim, ik hoor het wel
Allen nogmaals bedankt namens deze electronica leek

Herwim Frank
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 11 May 2008, 09:21:46
Beste mensen
geweldig dat een ieder zo reageerd, alleen als electronica leek heb ik nu
een probleem.
Ik weet nu niet meer wat goes is.
Herwim Frank

Herwim, je juiste antwoord staat in mijn eerste reactie. daar staat het schema van de Uhlenbrock railbezetmelder, die kun je aan de hand van dit schema zelf maken, of je koopt hem kant en klaar 43400 is het artikelnummer.

Je geeft zelf aan een leek te zijn, dus zou ik als ik jouw was niet aan zelfbouw beginnen, maar het gewoon kant en klaar kopen. Hoe goed bedoeld ook van Fred, maar het is een ongeschikt schema, wat niet goed werkt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 May 2008, 14:14:18
Herwim, kun je eens wat artikelnummers geven van bezetmelders die je bij Conrad hebt gevonden? Dan ga ik eens proberen te doorgronden wat je daarmee kunt.
En verder, het advies van Wim kan ik wel onderschrijven. Als je een leek bent dan kun je het beste kant en klare dingen kopen en die aansluiten volgens de handleiding.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Fred Eikelboom op 11 May 2008, 16:13:40
Hoi Herwim,

Ik ben het ook volledig met Wim en Klaas eens dat je het beste een kant en klare oplossing kunt aanschaffen. Zoals je aangaf ben je een volkomen leek op elektronicagebied, en dan kun je veel beter niet aan het zelf bouwen van schakelingen beginnen. Het schakelingetje wat ik voorstelde detecteerd alleen op volle snelheid rijdende treinen goed. Dus in jouw geval heb je er niets aan. Voor het detecteren van een stilstaande loc (en eventueel stilstaande wagons) is meer elektronica nodig en dan wordt het voor een leek op dat gebied al heel moeilijk om zoiets zelf in elkaar te zetten. Dus, om teleurstellingen te voorkomen, kijk eens (zoals Wim en Klaas al voorstelden) wat er op het gebied van kant en klare oplossingen te koop is.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: FRERIKS op 11 May 2008, 21:20:25
ik heb ook weinig verstand van elektronica maar als je naar een treinenbeurs gaat moet je eens kijken of je een basis boekje van
W.Hermans kan vinden .Er staan eenvoudige bezetmelder in die ook een leek in elktronica kan maken ik heb er veel uit gehaald voor analoog
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 12 May 2008, 10:44:19
Ook jij bedankt Ch voor de tip.

Maar ik heb inmiddels wat anders ontdekt of eigenlijk in mijn oude geheugen opgedoken en opgezocht in mijn documentatie, dus eigenlijk herontdekt.

18 jaar geleden heb ik contakt gehad met de fa.v.Meekeren die allerlei
schakelingen op de markt bracht speciaal voor modelspoor.
Op internet gisteren gevonden waar deze firma tegenwoordig huisd.
Het heet nu Mecktronics en voerd nog steeds met dezelfde doelstelling
de vele printplaatjes etc.
Hierbij verkrijgbaar 2 mappen, "automatiseringsmap" en de map "Zo werkt het"
Heel duidelijk beschreven zelfs voor een kleine leek als ik.

Eigenlijk gek dat ik sinds een klein jaartje lid van deze forum daar nog nooit
iets over gelezen en gehoord heb.

Deze firma trouwens heeft ook op z'n site een FORUM waar je uiteraart
gratis aan mee kan doen.
Ik denk dat ik daar mijn oplossing vindt maar ik hoop te horen van jullie
dat er misschien meer hobbyisten daar wat vinden.
Nogmaals bedankt allen voor het meedenken.

Herwim Frank
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 12 May 2008, 11:46:30
Herwim, deze schakelingen zijn mij bekend, maar die werken alleen voor 1 richting. En omdat jij een pendelbaantje maakt, is deze mogelijkheid je door mij niet genoemd.
Soms is het eenvoudiger en voor een leek minder eenvoudig, maar ga er maar vanuit dat het eerste antwoord je in de juiste richting stuurde.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 May 2008, 12:23:13
Hierbij verkrijgbaar 2 mappen, "automatiseringsmap" en de map "Zo werkt het"
Heel duidelijk beschreven zelfs voor een kleine leek als ik.

Ik heb een paar jaar geleden de map "Zo werkt het" aangeschaft, maar ik vond het weggegooid geld. Er staat van alles in, maar niet hoe het werkt. Zeer teleurstellend.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 13 May 2008, 11:11:41
Hallo Wim

Ik maak inderdaad gebruik van een pendelbaantje, maar dat is maar
een onderdeel de rest zijn gewone trajecten.
Verder heb ik contakt gehad met dit bedrijf vandaag en hun schakelingen zijn niet alleen éénrichtings verkeer en zeker niet hun pendel schema's
Jouw eerste antwoord zal ik zeker in overweging nemen maar dat geld
ook voor de schakelingen die v.Meekeren kant en klaar levert.
Als ik alles in beeld heb, kosten, kwaliteit en service zal ik een keus maken.

Hallo Klaas

Jammer dat dat je bevinding is nadat je deze map gekocht heb.
Ik noem mezelf dan een leek op electronica gebied omdat ikzelf weinig schakelingen zelf gebouwd heb, maar ik kan wel onderscheiden of
bepaalde aanbiedingen enig zin heeft en kwalitatief er goed uit zien.
Allereerst heb je beide mappen van v.Meekeren nodig om het geheel
te snappen, deze twee mappen horen bijelkaar en verwijzen ook naar elkaar.
Verder zien hun kant en klare printen er heel goed uit
en van anderen die deze dingen ook hebben aangeschaft werken ze naar behoren.
Ik zelf heb daar nog geen ervaring in maar dat zal zeker binnenkort gebeuren, en zover jullie daar interesse in hebben zal ik mijn bevindingen
hier in dit Forum vermelden.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 13 May 2008, 12:34:11
Herwim, deze schakelingen hebben niet zoveel meer met je vraag over terugkoppeling te maken, het van Meekeren systeem is veel meer, dat is een complete aansturing voor een analoog bloksysteem.

Deze mappen heb ik ook ergens liggen, en deze liggen misschien al 25 jaar ergens onder op een stapel documentatie ergens op zolder.

Rond 1983 ben ik met deze schakelingen bezig geweest, en vond toen de rijregelaars Kwalitatief uitermate teleurstellend. Mijn N-Lokjes gingen toen met grote bokkesprongen over de baan, ondanks de aanpassing voor N zover ik me nog kan herinneren. Volgens mij zijn de schakelingen in de loop van de tijd niet verandert, dus zal alles nu nog net zo zijn als jaren terug. Dat zijn mijn ervaringen met dit geheel.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 13 May 2008, 12:59:54
He bedankt Wim

Dit is voor mij een belangrijke uitspraak.
Het materiaal ziet er goed uit, maar het moet natuurlijk ook goed werken.
Terug komend op je allereerste mening.
De Uhlenbrock bezetmelder is dus een uitgangspunt, nu heb ik ook op
Conrad gekeken en zie verschillende bezetmelders, zou je mij nog éénmaal
willen helpen door aan te geven welke bezetmelder voor mij geschikt zou
zijn want zo langszamer hand zie ik door de bomen het bos niet meer.

Herwim Frank
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 13 May 2008, 13:19:18
Herwim, de Uhlenbrock is niet het uitgangspunt, maar volgens mij de enig juiste bezetmelder voor jouw pendelbaantje. Volgens mij ben ik daar al een tijdje erg duidelijk over en in. Dus moet je dat bos vergeten en gewoon die ene boom vastgrijpen welke vlak voor je neus staat. Het voordeel van de Uhlenbrock schakeling is dat je hem kant en klaar kunt kopen, maar dat je hem ook als je daar aan toe bent zelf kunt maken. Het schema is je reeds aangereikt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 May 2008, 13:59:31
Herwim,

ik heb je in de loop van dit draadje al eens aangeboden om naar de bruikbaarheid van andere bezetmelders te kijken. Maar dan moet je wel even de Conrad nummers geven, want ik heb geen zin om ze te gaan opsporen als jij ze al gevonden hebt.

Een andere optie is een vereenvoudiging van de Uhlenbrock melder. Wat wil je er precies mee bereiken? Als je b.v. alleen maar een ledje op je paneel wilt, en je accepteert dat dat ledje zo af en toe even flikkert bij een slecht wielcontact, dan kan er wel wat uit weggelaten worden. Maar dan moet je wel even precies aangeven wat je wilt.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 13 May 2008, 21:03:33
Klaas

Ik hoop niet dat ik iets verkeerd gezegd heb, want dan bij deze mijn excuses.
Ik kom misschien eigenwijs of besluitenloos over, maar vergeet niet dat
ik nogmaals niet bekend ben met het zelf bouwen van dergelijke schakelingen of bekend ben met Uhlenbrock of Conrad.
Ik heb inderdaad iets gevonden bij Conrad met de tekst Terugmelddecoders, dan denk ik al digitaal en dat is beslist niet de bedoeling.
Conrad nr's 212628-89, 212202-89, 212199-89, 240008-89, 240006-89, 219645-89, 219652.

Mijn bedoeling is inderdaad alleen een brandend ledje als de locomotief
of wagen op een bepaald gedeelte van de baan rijd of staat.
Verder is het voor mij van belang dat ik niet straks tientallen euro's
kwijt ben per baanvak of iets dergelijks.

Daar ik reuma heb en niet in het bezit van een auto en daardoor mij niet zo makkelijk verplaatst hoop ik ook de artiekelen per telefoon of mail te kunnen bestellen
Met vriendelijke groeten,

Herwim Frank
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Wim Ros op 14 May 2008, 01:16:44
Al deze conrad artikelen zijn totaal ongeschikt, deze zijn voor digitale systemen, en kunnen niet bij en met een analoge baan worden gebruikt. En je kunt er al helemaal geen ledje mee laten branden.


Dit is de enigste 197319 - 89 die geschikt is voor analoog bedrijf.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 14 May 2008, 07:28:01
Bedankt Wim

Dan weet ik genoeg, ik wacht nog even af wat Klaas te4 melden heeft want die had mij gevraagd wat ik precies wilde.
Misschien heeft hij nog een aangepaste schema.
Herwim
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 May 2008, 15:16:33
Herwim,

de Conrad nummers die je noemt zijn voor jouw doel inderdaad allemaal onbruikbaar. Het zijn nl. allemaal terugmelders voor het s88 systeem, terwijl jij een bezetmelder nodig hebt.

Ik heb een schemaatje geproduceerd van een bezetmelder die werkt voor 2 rijrichtingen. Er gaat een led branden als de sectie bezet is.
Spoorstaaf A is de doorgaande spoorstaaf die gevoed wordt uit de rijtrafo of de pendelautomaat.
Spoorstaaf B is in secties verdeeld, elke sectie krijgt dan een bezetmelder.
De weerstand R4 hoeft niet op elke bezetmelder te zitten, die heb je in het systeem maar 1 keer nodig.

Als er nog meer informatie nodig is dan hoor ik het wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2Tdetectormetled.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2Tdetectormetled.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2Tdetectormetled.gif)
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Fred Eikelboom op 14 May 2008, 17:56:42
Hoi,

Ik was achter de schermen ook bezig met het uittesten van een vereenvoudigde versie van de melder van Klaas, en kwam er tijdens het testen achter dat mijn versie van de detector 3 toestanden weer kon geven met één Led.  :o
1. geen loc aanwezig. (led uit)
2. stilstaande loc. (led brand zwak)
3. rijdende loc. (led brand fel)

Mijn schakeling is waarschijnlijk niet geheel volgens de regels der kunst maar voor de gene die hem eens willen bekijken, hij staat op mijn webspace.
Commentaar en/of opmerkingen hoor ik graag  ;)


mvg,
Fred.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 14 May 2008, 18:56:05
Klaas

Ik ben je zeer erkentelijk,
Heel hartelijk dank voor dit schema.
Zelfs voor mij begrijpenlijk, Ik zal de komende 3 à 4 weken dit in elkaar proberen te knutselen en kom er dan zeker nog op terug.
Als er tussentijds vragen zijn dan hoor je me wel.
Dat het even een paar weken duurt heeft te maken met wat onderzoeken
die ik krijg, ik ben namenlijk hart patient dus soms ontkom je niet aan dergelijke processen.
Nogmaals hartelijk dank.

Fred
Ook jij bedankt voor het mee denken.
Maar wat is in hemelsnaam een webspace en hoe kom ik daarop.

groetjes beiden,

Herwim Frank

Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 May 2008, 19:07:39
Fred, ik heb net je schema even bekeken. Een paar opmerkingen.

Je stuurt de led direct aan vanuit de twee detectietransistors. Daardoor wordt de ledstroom afhankelijk van de treinstroom. Voor het mooi moet er nog een transistor tussen om een duidelijk aan/uit effect te bereiken.

Waarom teken je de led ondersteboven?

Wat doet in vredesnaam die zenerdiode parallel aan de led?

Mijn plaatje was strak in gif formaat weergegeven. Jij zet het nu om naar jpg. Zie je dat je daardoor een "smerig" plaatje krijgt?

Tenslotte een opmerking over de foto's op je webruimte. Kun je die iets kleiner maken? Nu zijn het foto's die nauwelijks op mijn scherm passen, en 1 à 2 MB groot. Je kunt hetzelfde laten zien met veel kleinere bestanden.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Fred Eikelboom op 14 May 2008, 19:31:42
@Herwim, onder het plaatje naast mijn bericht staat een wereldbol. Wanneer je daar op klikt kom je rechtstreeks op mijn webspace.

@Klaas, er moest inderdaad nog een transistor achter geplaatst worden,
maar die had ik zo snel niet bij de hand. Heb hier een heleboel BDxxx types in mijn rommelkist, maar geen BC types meer. Ga morgen even wat materiaal ophalen en verder testen.

Die zenerdiode staat inderdaad foutief getekend, niet op gelet.
Dat ding had ik er voor de zekerheid in gezet om eventuele spanningspieken over de led af te vangen, maar is dus waarschijnlijk niet nodig.

Ik zal in het vervolg de plaatjes opslaan als in gif-formaat want dit is inderdaad een vies gezicht. De foto's op mijn webspace zal ik ook eens onderhanden nemen, want die zijn inderdaad onbenullig groot.

Bedankt voor je inbreng in dezen.

mvg,
Fred.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 15 May 2008, 09:53:44
Hallo Klaas

Nu komt toch mijn onervarendheid om de hoek kijken.
Ik heb de volgende vraag over je schema.
Ik zie links een rijtrafo cq pendelautomaat (gelijkspanning)  en rechts een hulptrafo (wisselspanning)
Nu zitten deze met één fase aan elkaar hoe moet ik dit zien.
En wat is de spanning van de rechter trafo is deze 12V ?? of een andere spanning en kunnen deze dan aan elkaar gekoppeld worden.

Herwim Frank
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 May 2008, 11:14:26
Herwim,

Je kunt twee voedingsbronnen altijd met 1 poot aan elkaar knopen. In het schema is dat de blauwe lijn, en die fungeert dan als de gemeenschappelijke nul, ook wel common ground genoemd. Vergelijk het maar met 2 batterijtjes, die kun je ook altijd met 1 kant tegen elkaar houden zonder dat er iets gebeurt.
Dat in dit geval de ene bron gelijkspanning levert en de andere wisselspanning, maakt niks uit. Er kan pas stroom gaan lopen als de kring ergens gesloten wordt.

De andere aansluitingen, dus in dit geval de rode van rijspanning en de zwarte van de hulpspanning, kun je niet zonder meer aan elkaar knopen. En dat is hier ook niet gedaan. De meest directe verbinding tussen de twee verloopt via weerstand R4, maar die heeft een zodanig grote waarde dat hierdoor geen overbelasting of kortsluiting kan ontstaan. R4 is nodig om altijd een beetje stroom door de trein te krijgen, ook al staat de rijvoeding uit. Dat is nodig om de trein ook bij stilstand te detecteren. In het Engels wordt dit stroompje door R4 de "trickle current" genoemd, de "kietelstroom".

De hulpspanning moet bij voorkeur wisselspanning zijn, dan krijg je onder alle omstandigheden detectie. De spanningswaarde is niet kritisch, alles vanaf 12V tot 18V werkt. De meeste gewone treintrafo's leveren 14V (bij de z.g. "gelijkstroommerken") of 16V (bij Märklin). Die zijn dus allemaal geschikt.
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Herwim Frank op 15 May 2008, 13:13:06
Hallo Klaas

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Zoals al eerder beschreven ergens de komende 3 weken ga ik zeker dit uitproberen, je krijgt dan nog bericht van me.

Voor de goede orde nog even dit.
Ik gebruik geen officiele trein trafo's maar losse trafo's met diverse
spanningen, voor mijn rijstroom en verlichting en eventuele aandrijvingen
Het zijn allemaal aparte trafo's
Als treinregelaars maak ik gebruik van electronische schakelingen van
de Firma MEC jaren geleden aangeschaft.
groetjes
Herwim
Titel: Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
Bericht door: Fred Eikelboom op 15 May 2008, 20:20:23
Hoi,

Heb inmiddels de schakeling uitgebreid met een extra transistor, en dat werkte al aardig. Maar een stilstaande wagon detecteren lukte niet goed.
Na enig denkwerk heb ik de waarde van een weerstand bij de laatste transistor veranderd en toen detecteerde de schakeling ook een stilstaande wagon met 10K tussen de assen. Heb inmiddeld de nieuwste info op mijn webspace gezet.

@Herwim, het maakt niet uit wat voor trafo je gebruikt, als de spanningen die er uit komen maar de juiste waarde hebben en het vermogen maar voldoende is.

mvg,
Fred.