BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Reinout van Rees op 05 May 2024, 22:26:36
-
Ik heb jaren geleden een digikeijs functiedecoder in een stuurstandrijtuig gezet. Zelfde adres gegeven als de lok. Aansluiten en klaar: front/sluitlichten doen het prima.
Nou ben ik hetzelfde met een analoge roco 50'er aan het doen. Ik dacht "functiedecoder in de ketel, dan hoef ik geen extra draadjes tussen tender en lok te trekken". Als experiment. Train-o-matic functiedecoder ervoor genomen omdat die lekker goedkoop zijn. En de reguliere lokdecoder doet het prima in mijn ervaring.
Echter: ik krijg met geen mogelijkheid het lampje aan. Ik bedoel, drie draadjes (zwart/rood en wit voor de verlichting) dat lukt me nog wel. Ik gebruik dus (zoals eigenlijk standaard als ik dit soort analoge roco stomers digitaliseer) een van de beide zwart/rood polen als massa.
JMRI/decoderpro gebruikt. Keurig ToM functiedecoder gedetecteerd. Ik werd wel een beetje gek van de 598 instelmogelijkheden van het ding: ik wil alleen het lampie maar aan hebben... Misschien wat fout gedaan. Gereset. Nog steeds niks.
Decoder losgesoldeerd en andere erin. Niks ingesteld en ook met standaard adres 3 geen enkele reactie. Als "standaard NMRA decoder" ingesteld en alle waardes gelezen. Niks raars volgens mij.
Eh... heeft iemand zo'n train-o-matic functiedecoder aan de praat gekregen? Was dat "normaal" of moest er iets aparts ingesteld worden?
Online is er bar weinig over te vinden. Onder andere dat er geen handleiding van is. Nou is die bij train-o-matic zelf ook niet te vinden. Wel van een, volgens mij, oude "functiedecoder basic" ofzo, maar 't is me een beetje onduidelijk.
Duikeend heeft bij tramfabriek.nl wèl een handleiding gevonden: https://tramfabriek.nl/download/tom_fd_micro_func_decoder_en_v_0.0.10.pdf (https://tramfabriek.nl/download/tom_fd_micro_func_decoder_en_v_0.0.10.pdf). Raar dat die niet bij train-o-matic zelf in het overzicht staat. Maar goed, in die handleiding word ik persoonlijk ook een beetje gek van de instelmogelijkheden. Niks mis met instelmogelijkheden, maar dan moet het met de basisinstellingen wel werken. En 'ik zet het licht aan', dat zou toch in brandende koplampen moeten resulteren.
Enfin, een tip in welke richting ik zou kunnen gaan zoeken is welkom. Dan ga ik maandagavond verder met foutzoeken...
Reinout
-
euhm.. moet je geen blauwe draad hebben voor V+ ;)
dus 4 in totaal? zie pagina 18 van de pdf
-
De JMRI/Decoder Pro definitie heb ik gemaakt en de basis functies heb ik getest met een echte decoder, maar dan met de ESU decoder tester. Dus de draadjes aan de terminal van de tester geschroefd.
Ik ben op dit moment op zakenreis en pas over een week weer thuis, dus tot die tijd kan ik helaas niet veel meer betekenen.
Groeten,
Lolke (die o.a. de tOm decoders in JMRI beheert).
-
Echter: ik krijg met geen mogelijkheid het lampje aan. Ik bedoel, drie draadjes (zwart/rood en wit voor de verlichting) dat lukt me nog wel. Ik gebruik dus (zoals eigenlijk standaard als ik dit soort analoge roco stomers digitaliseer) een van de beide zwart/rood polen als massa.
Ik snap niet goed hoe je een en ander hebt aangesloten. Drie draadjes betekent eerder wit, geel en dan zwart of rood. In ieder geval niet naar zwart en rood, tenzij via diodes. Ik neem aan dat je in ieder geval een lampje tussen wit en zwart of rood hebt aangesloten.
Dan moet het standaard werken via f0. Wel rijrichtingafhankelijk natuurlijk. Hier staat wel een en ander. cv33 en cv34 moeten op 1 of 2 staan.
https://train-o-matic.com/kb-function-decoders.html (https://train-o-matic.com/kb-function-decoders.html)
Zo niet, dan is de decoder niet in orde of is de boel toch niet goed aangesloten of heb je via JMRI dingen veranderd die niet helpen. :)
Ik begrijp ook niet waarom je JMRI nodig hebt. Standaard zou je alleen het gewenste adres moeten veranderen.
-
JMRI is totaal overbodig voor zoiets simpels maar het helpt als je laat weten welke decoder je hebt. De handleiding van de Basic vind je hier: https://train-o-matic.com/download/fd_basic_en_v00.00.02.pdf
Gr, Ben.
-
Citaat uit de handleiding:
"For FL and RL the common will be connected to V+. "
Laat dat nou net de door Duikeend reeds aangegeven blauwe draad zijn :)
Of de decoder, althans de uitgangen, inmiddels nog in orde zijn is de vraag. Hopelijk wel.
-
Als je op pagina’s 11-13 kijkt, dan zie je ook versies waarbij nem651 is gevolgd en alleen wit, geel, rood en zwart zijn aangesloten. Kennelijk moet dat, overeenkomstig de norm, ook werken.
-
Ik zie op die pagina's alleen maar een verklaring van de pads (of doorverbonden naar andere varianten).
Daar staat geen aansluiting bij. Op pagina 13 staat bij de uitvoering met draadjes juist wel de blauwe draad.
-
Ik zal vanavond eens uit de decoder proberen te halen wat ik nou precies voor versie heb, zeker omdat er twee versies lijken te zijn met verschillende handleidingen.
Qua aansluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-11-37-05-6638a4d083d1a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-11-37-05-6638a4d083d1a.png)
Tussen zwart en wit zat oorspronkelijk een diode in de analoge beginsituatie. Die heb ik er tussenuit gehaald. Voor zoiets simpels is de blauwe draad niet nodig. Andere loks heb ik ook op deze manier geregeld. Blauw zorgt voor een continue "plus", als je rood of zwart neemt is het de helft van de tijd "plus". Prima voor zo'n lampje :)
Dan zou F0 gewoon moeten werken na alleen het decoderadres aangepast te hebben, maar dat doet het dus niet. De info op https://train-o-matic.com/kb-function-decoders.html suggereert dat je toch wat in moet stellen aan cv33/34 om het aan de praat te krijgen. Ik heb met JMRI de waardes uitgelezen en met de handleiding vergeleken en dat lijkt goed. Maar kennelijk ligt het toch ingewikkelder.
Qua JMRI: wat anders? Ik heb een multimaus waarmee ik wel wat in kan stellen, maar niks uit kan lezen qua CV. De tweede decoder heb ik in "alleen NMRA standaard cv" stand gezet en gereset en verder niks gedaan, dat zou toch goed moeten gaan.
Alternatief kan ik ook weer een programmeerspoortje op een multimaus aansluiten en kijken of 'ie dan na een kale cv8 reset functioneert.
Reinout
-
Kan het zijn dat bij het los solderen van de diode ook het draadje van het lampje los is geraakt, ik zie maar 1 dun lampdraadje.
-
Het lampje hangt aan de rode rail, dus als je hem analoog test moet de rode rail positief zijn t.o.v de zwarte rail. Anders schakelt de decoder min met min, geen voltage, dus geen licht. Liep ik bij Fleischmann locatie tegenaan. Helft van de verlichting doet het analoog niet.
-
Zou de decoder losmaken en even testen hoe het wel kan werken.
Gelijk lampje even proberen. Misschien is het stuk door de soldeerwerkzaamheden.
-
Ter volledigheid. Ik heb 1 zo'n decoder in mijn museum-edition Roco 01 gestopt, zodat ik geen extra draden tussen de lok en de tender hoefde te trekken. Schakelt slechts 1 LED, maar maak wel gebruik van de blauwe draad. Werkt prima bij mij.
-
Decoder heb ik een paar dagen geleden losgehaald en lampje met analoge trafo getest: doet het gewoon.
Het lampje hangt aan de rode rail, dus als je hem analoog test moet de rode rail positief zijn t.o.v de zwarte rail. Anders schakelt de decoder min met min, geen voltage, dus geen licht.
Dat is het hele idee van lokmassa ipv blauwe draad: digitaal is een blokgolf-achtig iets dat steeds tussen min en plus wisselt. Dus de ene helft van de tijd min met min, dus niks en de andere helft van de tijd plus met min, dus wel licht. Effectief krijgt het lampje dan 8V i.p.v. de zeg 16V.
Reinout
-
Ter volledigheid. Ik heb 1 zo'n decoder in mijn museum-edition Roco 01 gestopt,
Oh, dit zinnetje viel me pas bij herlezen op :) "Zo'n decoder" is inderdaad een train-o-matic functiedecoder?
En: met blauw erbij was het verder plug/play?
Reinout
-
Ik zal vanavond eens uit de decoder proberen te halen wat ik nou precies voor versie heb, zeker omdat er twee versies lijken te zijn met verschillende handleidingen.
Jouw foto toont precies de versie zoals in de handleiding op pagina 13. Vanaf de onderkant gezien.
Dan neem ik aan, dat de handleiding daarbij ook klopt. Ergo, blauwe draad gebruiken.
Rest van je/het verhaal over gemeenschappelijke pool of polen kan wel kloppen bij een andere decoder, maar wie zegt bij deze ? Dat staat nergens in de handleiding, en de blauwe draad staat er wel.
-
Die handleiding gaat maar over één decoder. Alleen de aansluitingen verschillen. Zie ook pagina 10.
Een deel is geleverd met nem651 volgens de handleiding. Nem651 kent de blauwe draad niet eens. Mocht de decoder per se de blauwe draad nodig hebben, dan voldoet die niet aan de norm.
-
kan zijn maar dat heeft hier niets mee te maken. het is geen nem 651 (meer).
toch geeft het wel een idee over het geheel
want dan moet je ook diodes plaatsen om te laten werken volgens de 651 (https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem651_en_2017.pdf)
overigens vermeld de BNLS ency (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/NEM651)dat sommigen fabrikanten op een 651 toch een blauwe draad plaatsen, precies om de diodes te voorkomen ;)
ik denk dat het probleem toch echt in die hoek te zoeken is ;)
Maar dat fabrikanten dezelfde decoder op verschillende manieren bedraden mag duidelijk zijn
Maar als je er niet uikomt gewoon TOM mailen. ze hebben echt een super service!
edit: tja, dcc is geen dc dus vergeet even mijn opmerking over de diodes ;)
-
Echter: ik krijg met geen mogelijkheid het lampje aan.
Even terug naar af: hebben we het over een lampje of over een ledje (ledjes) ?
-
Zo'n draadlampje, zie foto.
kan zijn maar dat heeft hier niets mee te maken. het is geen nem 651 (meer).
toch geeft het wel een idee over het geheel
want dan moet je ook diodes plaatsen om te laten werken volgens de 651 (https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem651_en_2017.pdf)
overigens vermeld de BNLS ency (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/NEM651)dat sommigen fabrikanten op een 651 toch een blauwe draad plaatsen, precies om de diodes te voorkomen ;)
Maar de decoders zijn dus technisch en softwarematig identiek. Als de decoder met nem651 moet kunnen werken - en een deel heeft een nem651-plug volgens de handleiding - kan hij dus zonder de blauwe draad functioneren. Daar zijn ook helemaal geen diodes voor nodig.
-
Zo is het, de gedachte er achter is dat één kant van een lampje aan lokmassa ligt. Bovendien zijn de 12V draadlampjes doorgaans niet geschikt voor de volle digitale spanning middels de blauwe draad.
Een plaatje ter verduidelijking (vergeet even grijs en oranje van de motor).....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/licht-6638ff994a078.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/licht-6638ff994a078.png)
-
eeeh na voorgaande, even meten tussen wit en rood ?
Wit vertoont ook wel een erg scherpe knik, draadbreuk ? Met meten zal je het snel weten.
-
Even een tussenmelding voordat ik de decoder uit probeer te lezen qua versie: ik heb het ook nog even met blauw+geel geprobeerd met een ledje ertussen (vooruit/achteruit, f1 en f2 aan, ledje beide kanten uit geprobeerd): allemaal geen resultaat.
En ik ben het met Henk eens: blauw kan niet verplicht zijn omdat de decoders allemaal ongeacht de aansluiting intern identiek zijn. Met een 651 zou het met een verplichte "blauw" nooit kunnen werken. En Bens plaatje is inderdaad een redelijke standaardoplossing. En inderdaad, zo'n klein draadlampje vind de volle spanning vaak niet leuk.
Ik wil niet al te eigenwijs zijn, maar blauw is volgens mij toch echt het probleem niet. Zie hierboven, ik heb het ook uitgetest.
Nou eens de specifieke versie van de decoder uitvissen...
Reinout
-
Reinout,
Op https://train-o-matic.com/kb-decoders.html (https://train-o-matic.com/kb-decoders.html) lees ik dit:
5) Use track input instead of blue (+) wire to connect light[]A: You can connect each light using the white (front) and yellow (rear) wires as a minus (-) and one of the track connections as the + connection. Make sure both + cables leading from the lights will go to same track connection.
6) Using traditional light bulbs vs LED’sA: f you are using old type light bulbs, they have a very low resistance in cold state, which could trigger the current protection of the outputs. In this case we recommend to connect a series resistance (value of 22-33 Ohm ) with the light bulbs. If you are using LEDs, it will be not the case, but for LEDs a current limiting resistor should be present (this is present if the locomotive has LED lights from the factory). Between the power outputs (white/yellow wire) and track there will be almost the full track voltage.
-
Krijg nou de..... Hoera!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-13-08-66391dbc1c0d0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-13-08-66391dbc1c0d0.png)
Die "if you are using old type light bulbs, they have a very low resistance in cold state, which could trigger the current protection of the outputs", dat zal het zijn geweest. Ik heb het witte draadje naar het lampje doorgeknipt en dat aan de led gehangen...
Raargh!
Reinout
-
Oh, en de andere kant zat aan de rode pool, niet aan de blauwe.
Manufacturer ID: 78
Decoder version: 1
Product number: 2010110
Firmware version: 1.3.29
Reinout
-
Qua type, ik heb 'em even beter gefotografeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-25-23-663920a13485f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-25-23-663920a13485f.png)
Dat komt overeen met het plaatje in de handleiding bij tramfabriek.nl (https://tramfabriek.nl/download/tom_fd_micro_func_decoder_en_v_0.0.10.pdf) voor de "firmware 1.2.28" versie (dat komt in de buurt van mijn 1.3.29):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-21-58-663920a805bae.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-21-58-663920a805bae.png)
Bovenstaande handleiding is niet op de downloads pagina van ToM (https://train-o-matic.com/downloads.html) te vinden. Daar staat alleen een FD basic handleiding (https://train-o-matic.com/download/fd_basic_en_v00.00.02.pdf) met onderstaande plaatje dat niet klopt met mijn versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-22-23-663920af67a87.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-05-06-at-20-22-23-663920af67a87.png)
Reinout
-
ik heb het ook nog even met blauw+geel geprobeerd met een ledje ertussen (vooruit/achteruit, f1 en f2 aan, ledje beide kanten uit geprobeerd): allemaal geen resultaat.
Ik weet niet welke regelaar je hebt, maar ikzelf moet altijd F0 gebruiken om de voor- en achterlichten aan/uit te zetten.
-
Klopt, maar bij de standaardinstellingen van deze functiedecoder staan naast de F0 voor/achter ook F1 voor voor, F2 voor achter, F3 voor aux1, F4 voor aux2 enz ingesteld.
Dus voor de zekerheid had ik f1 en f2 ook maar ingedrukt :)
Reinout
-
Ik heb het witte draadje naar het lampje doorgeknipt en dat aan de led gehangen...
Heb je er ook nog een weerstand tussen gezet ?
-
Bij de led? Uiteraard, anders had ik geen brandende led op de foto :D
Reinout
-
ik heb het ook nog even met blauw+geel geprobeerd met een ledje ertussen (vooruit/achteruit, f1 en f2 aan, ledje beide kanten uit geprobeerd): allemaal geen resultaat.
Dat zou dus betekenen, dat blauw geen spanning afgeeft ?
-
Nee, zie hierboven. Dat de decoder niets doet ligt aan het oude gloeilampje dat in koude toestand een te lage weerstand heeft waardoor de kortsluitbeveiliging van de outputs van de hele decoder aanslaat.
Reinout
-
Maar je zegt, dat je blauw en geel in allerlei combinaties met een ledje geprobeerd hebt, dat klopt dan toch niet ?
-
Ik denk dat ik de verwarring snap. Ik heb die blauw+geel geprobeerd terwijl de witte draad nog aan de gloeilamp zat. Daardoor schakelde de hele output van de decoder uit. Pas toen ik de witte doorknipte en ik alleen blauw+geel probeerde deed 'ie het.
Reinout
-
Juist, dan snap ik het nu ook (y)
Overigens wist ik niet, dat blokkade van 1 uitgang ook de andere blokkeert. Weer wat bijgeleerd.
-
Dat wist ik ook niet. Het maakte het testen een stuk lastiger, want ik was bijzonder verbaasd toen blauw+geel óók niet werkte :)
Dat is ook het nut van dit soort draadjes: anderen kunnen dit soort problemen jaren later ook nog met google vinden en hopelijk een oplossing krijgen. Of in ieder geval een stuk of vijf dingen om uit te proberen bij andere problemen.
Reinout
-
Mosterd na de maaltijd, maar lees nu pas mee.
ToM is niet geschikt voor gebruik van gloeilampen. Vinden ze niet leuk (y)
-
Staat dus in de handleiding van ToM zelf. Is wel apart ja. Kennelijk wordt de stroom net te hoog en grijpt de beveiliging in.
Ik heb verder nooit een dergelijk probleem in locs met gloeilampjes gezien. Ook nooit een ToM-decoder in een dergelijk model gebouwd.
-
Is een bewuste keuze geweest, voornamelijk om de kosten te drukken en gloeilampen verdwijnen van de markt.
-
"...Vinden ze niet leuk"....
Dat valt mee:
ze hebben in de handleiding een tip daaromtrent:
een kleine weerstand van bijv. 25 Ohm in serie van de gloeilamp plaatsen.
En TOM decoders hebben een heel ( eigenlijk té) gevoelige kortsluitbeveiliging.
Bij bepaalde motoren ( in elk geval Fleischmann Rundmotor) blijkt een TOM
motorfilter nodig om minieme spanningspulsjes weg te filteren,
die de decoder anders doen besluiten om de héle motorstroom
te stoppen zodat de trein/loc stilvalt.
Alternatief: de bij Fleischmann altijd aanwezige spoel en condensator op het motorhuis laten zitten.
François
-
De ToM reguliere decoder in de tender heeft geen probleem met de daar aanwezige gloeilamp. En de decoder in de roco 215 uit 1973 ook niet. Dus ik had er totaal geen rekening mee gehouden.
Martin: weet je of het specifiek de functiedecoder is die gevoeliger is? Of zou er geen verschil moeten zijn? Volgens mij zit er voor in m'n lok zo'n klein "druppel-gloeilampje", achter in de tender (en in de 215) zit een grotere gloeilamp met deels metalen omhulsel, daar zou het verschil ook in kunnen zitten.
(Binnenkort ga ik een oude fleischmann digitaliseren met een ToM: daarvoor heb ik inderdaad een setje ToM motorfilters gekocht).
Reinout