BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: harryw op 03 May 2024, 19:26:29
-
geacht forum
ik heb een fleischmann br01 is een oudje op de ovp staat 1362.
ik dacht dat ze een veertje miste, onder de achterste as van de tender.
de br01 4170 heeft daar wel een bladveertje .
maar zo te zien is de tender van de 1362 anders.
de uitsparing in de bodem is veel dieper.
en het sleufje waar het veertje invalt is ook smaller.
zou dit type zonder veertje zijn?
de as heeft best veel speling. mijn broer heeft een br50 1363 , het onderstel van de tender is hetzelfde als mijn br01 1362
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mm28592-6-1363-66351e9dc685a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mm28592-6-1363-66351e9dc685a.jpg)
-
Beste harryw,?
hierbij de onderdelenlijst van deze lok
https://fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/sleeptenderlocomotieven/4170-1976.pdf
succes,
Mvg Bert Jolink
-
hallo bert
bedankt voor je antwoord de onderdelenlijst in je link ken ik.
dat is van de 4170 ik heb een 1362 dat is de oude uitvoering van de br01
de foto die ik bijgevoegd heb is van een br50 1363
die hebben beide denk ik geen veertje onder de achterste as.
-
Dag Harry,
De onderdelenlijst die Bert geeft en jij zelf hebt, zijn van dezelfde loc. Fleischmann heeft begin jaren 70 alle artikelen een nieuw nummer gegeven. De 1362 werd de 4170 maar is dezelfde locomotief. Bij die van mij zit er wel degelijk een bladveer onder de achterste as van de tender:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1428-66354c3237999.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1428-66354c3237999.jpg)
Ik heb daarnaast een 1363 (of eigenlijk: een 1363 F, later de 4178) en die heeft hetzelfde veertje.
In de onderdelenlijst is het nummer 76 4301, zo te zien nog nieuw verkrijgbaar voor € 1,30 (https://www.fleischmann.de/fde/ersatzteile?et=764301).
-
Ja, maar dan lijkt er toch een versie-verschil te zijn. Kijk naar de uitsparing in het donkere frame bij de achterste as - net voor de koppeling. Deze is smaller in de eerste foto, dan in de laatste. Trek de lijnen maar eens door: bij de bovenste foto zou er echt niet zo'n bladveertje passen dat even breed is als het veertje bij de voorste twee assen van de tender...
-
Goed punt - Harry schrijft dat zelf ook, nu ik het goed lees. Dan weet ik het niet zeker. Zit er een gaatje voor het boutje, Harry?
-
goed gezien syb
ja dat bedoel ik het sleufje is smaller
en de uitsparing in de tender veel dieper.
fer ja er zit een gaatje , met schroefdraad zelfs.
ik heb het veertje en het boutje.
het boutje kan maar anderhalve omwenteling maken . maw het kan maar is ondiep.
heb op het net zeker 10 verschillende 1362 gezien met foto's van de onderkant van de tender.
en bij geen van de tenders zit daar een veertje.
-
Ik zou alles passend maken. De verschillen zijn niet zodanig groot. Dat kun je met een klein vijltje oplossen.
-
Reeds bij de eerste generatie uit 1967 was dit veertje al aanwezig, dus er moet een passende versie te vinden zijn. Het klopt dat er een heel ondiep schroefje in zit, net iets meer dan een millimeter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240504-190633-139-66366b932f07f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240504-190633-139-66366b932f07f.png)
-
Zijn die veertjes niet voor een goede massa op de assen
Met deze tender met ASB maakt dat niet veel uit
Zal morgen eens kijken bij de mijne
En volgens mij zaten deze tenders achter meerdere locs
Ik heb er een met en een zonder veertje
die zonder heeft dus gee ASB op de as
-
bessel jerry
nee , ik bedoel het veertje onder de achterste as.
niet het stroomgeleider veertje onder de 2 voorste assen van de tender.
op de foto van bessel is ook duidelijk te zien dat de achterste as geen veertje heeft.
-
Er is wel een uitsparing voor maar in het schroefgat heeft nooit een schroefje gezeten. Wellicht later als upgrade toegevoegd om rijgedrag over wissels te verbeteren bij achteruit rijden. Er zijn over de jaren wel meer aanpassingen gedaan, zoals plastic tandwielen op de aangedreven wielen, in plaats van metaal.