BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: WimC op 02 May 2024, 14:36:03

Titel: Controlecijfers
Bericht door: WimC op 02 May 2024, 14:36:03
Mod: afgesplitst uit "nieuwe aanwinsten" draadje


Waarbij bij de tweede uitgave het controlecijfer van die wagons fout is. :P
Naja, eerlijk gezegd maakt me dat in N niet zoveel uit. 't Is namelijk niet dat je 't kunt lezen zonder vergrootglas.
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 May 2024, 15:23:47
Waarbij bij de tweede uitgave het controlecijfer van die wagons fout is. :P
Gelukkig weten maar weinig mensen hoe je dat controlecijfer berekent.
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Besselspoor op 02 May 2024, 20:50:53
Gelukkig weten maar weinig mensen hoe je dat controlecijfer berekent.
Ik kan het niet eens meer lézen, ouder worden heeft ook voordelen  ;D ;D
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: ingenium op 02 May 2024, 21:32:42
Ik kan het niet eens meer lézen, ouder worden heeft ook voordelen  ;D ;D

Nee! Totaal niet! Bah!
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Rick op 03 May 2024, 08:03:11
Naja, eerlijk gezegd maakt me dat in N niet zoveel uit. 't Is namelijk niet dat je 't kunt lezen zonder vergrootglas.
Dat vond ik ook tot ik een set kolenwagens kocht die verschillende nummers hebben, indien mogelijk koop ik nu wel verschillende nummers.

Gelukkig weten maar weinig mensen hoe je dat controlecijfer berekent.
Dat is te vinden (https://www.somda.nl/uic/). Het viel me op doordat Fleischmann bij de tweede oplage keurig het rijtuignummer heeft veranderd van 134 in 138 maar het controlecijfer hetzelfde bleef. Dit (https://www.flickr.com/photos/dombas/53276209860/in/photostream/) vind ik een leuk voorbeeld van waarom het controlecijfer nodig is.

Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: grossraumwagen op 03 May 2024, 08:25:05
Soms gaat het in grote voorbeeld ook wel eens fout:
na een revisie heeft een DB-loc rondgereden met nummer 204 671-5 om vervolgens te worden gecorrigeerd in 204 671-2.

Roco heeft het 'foutieve' maar wel voorbeeldgetrouwe nummer in model uitgebracht. Leuk detail!
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: spoorzeven op 03 May 2024, 09:04:51
Gelukkig weten maar weinig mensen hoe je dat controlecijfer berekent.
Valt wel mee, denk ik. Lastig is het al helemaal niet en bovendien soms enorm handig als je een nummer van een loc slecht kunt lezen op je foto.
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Modellbahnwagen op 03 May 2024, 09:46:51
Volgens spurweite-n.de is de set 2x uitgebracht met verschillende nummers, maar hebben in beide sets wel 2 rijtuigen hetzelfde nummer:

Dat zal allemaal wel maar als je goed naar de getoonde Fleischmannset kijkt zie je dat er geen twee dezelfde rijtuigen inzitten. Rond 1979/80 was de Avmz 207 een nieuwtje en vond men het kennelijk leuk om de IC set ermee te bestücken. Op deze manier is dus ook voorkomen dat er wagens met gelijke nummers in de set voorkwamen, al zal dat bij Flm niet erg of niet hebben meegespeeld toendertijd.
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Modellbahnwagen op 03 May 2024, 09:55:40
Valt wel mee, denk ik. Lastig is het al helemaal niet en bovendien soms enorm handig als je een nummer van een loc slecht kunt lezen op je foto.

Het is voor het eerst dat ik hoor dat het EDV controlecijfer ook voor "particuliere" doeleinden wordt gebruikt. Handig!  (y)
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: j.ossebaar op 03 May 2024, 13:32:09
Uitleg controlecijfer .
Met behulp van het controlecijfer wordt de juistheid van het 12-cijfrige wagenkenmerk , zoals hierboven is omschreven , gecontroleerd .Het doel van deze controle is de computer de meest voorkomende fouten t.w. een verkeerd cijfer of verwisseling van 2 opeenvolgende cijfers te laten signaleren . Daartoe vermenigvuldigt de computer de cijfers op de oneven plaatsen ( van links gerekend ) met 2 , de cijfers op de even plaatsen met 1 en telt daarna alle verkregen enkelvoudige cijfers op  .Indien d som hiervan op nul eindigt , wordt het wagenmerk als juist aangenomen .
  wagennummer ; 21  84  391  0 051 0
 2 x 2 = 4 ; 1x1=1 ;8x2 = 1 -6 ; 4 x1 =4 ; 3x2=6 ; 9x1=9 ; 1x2=2 ; 0x1=0 ; 0x2=0 ; 5x1=5; 1x2 = 2 ; 0x1=0 .
Het controlecijfer is 4+1+1+6+4+6+9+2+0+0+5+2+0 = 40 .
Opgemerkt wordt dat dit controlesysteem niet werkt bij verwisseling van de cijfers bij getallen 09 en 90 .In beide gevallen is de som der cijfers 9(9 of 1+8) . De cijfercodes , waarin de combinaties 09 oj 90 voorkomen , zijn daarom in het NS-park overgeslagen .
Tot zover de uitleg , overgenomen uit DE NIEUWE KENMERKEN OP GOEDERENWAGENS  . NS-Vv2/15/1965 .

 
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: dh3201 op 03 May 2024, 15:08:06
Ik heb ooit eens een online Web UIC (http://www.diesel-trein.nl/uic/) pagina gemaakt, waarmee ook het controlecijfer (of een ander onbekend/ontbrekend cijfer als het controlecijfer wel bekend is) berekend of gecontroleerd kan worden.

In het derde vakje (UIC rijtuig- of wagennummer) kun je een locnummer (zoals bij DB met controlecijfer hanteert) of rijtuignummer of wagennummer invoeren.

P.s. de betekenissen van goederenwagencodes is wat verouderd.
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: V200-G2000 op 03 May 2024, 15:44:26
Ik gebruik altijd deze pagina: https://www.revisionsdaten.de/
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 May 2024, 15:59:13
Valt wel mee, denk ik.
Nou, vraag het maar eens aan een willekeurige reiziger op het perron. ;D
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: spoorzeven op 03 May 2024, 17:28:17
Daar heb je misschien een punt, maar die ziet mogelijk niet eens dat er überhaupt een nummer op de trein staat...
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Hasenwald op 03 May 2024, 19:43:14
Soms gaat het in grote voorbeeld ook wel eens fout:
na een revisie heeft een DB-loc rondgereden met nummer 204 671-5 om vervolgens te worden gecorrigeerd in 204 671-2.

Roco heeft het 'foutieve' maar wel voorbeeldgetrouwe nummer in model uitgebracht. Leuk detail!


Klopt! En dit Roco lokje rijdt trouw, met verkeerd nummer, rond om mijn baan!
Titel: Re: Controlecijfers
Bericht door: Biessendorf op 03 May 2024, 20:05:37
Thats the spirit  (y)