BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: 4020 281-4 op 26 April 2024, 10:15:07
-
Vrijdag 3 mei rijdt de 4011 voor het laatst. Bron: NS Weekly https://www.youtube.com/watch?v=_FcaIDFQYpE&t=296s
Begin en eindpunt zijn Utrecht Centraal. Volledige schema staat op de website Treinposities: https://treinposities.nl/spooragenda/2024-05-03/324/Afscheidsrit_oudste_Koploper_4011
-
En als de 4011 voor het laatst gereden heeft komt er dan een laatste rit van de 4012 en zo verder?
-
Denk het niet, want die staat al terzijde.
-
Er zijn dacht ik nog maar 2-3 stellen van de eerste serielevering in dienst.
-
Nee, alleen de 4011 is nog in dienst van het ICM1.
-
Dat gaat rap...
-
Voor zover ik weet het laatste NS-treinstel met weerstandstractie-installatie in actieve dienst. Dus aan laatste rit mag wel speciale aandacht worden gegeven.
-
Afscheidsrondje voor ICM 4011
De meest iconische intercitytrein van NS is misschien wel de ICM: de Koploper. Het alleroudste ICM-treinstel, de 4011, gaat na 40 jaar trouwe dienst met pensioen. Op 3 mei is de laatste rit en wie wil kan mee!
Op 14 december 1983 kwam treinstel 4011 als eerste ICM-treinstel in Nederland. De trein kreeg zijn officiële bijnaam Koploper naar aanleiding van een prijsvraag. Koploper verwijst naar de opvallende doorloopkop die de trein tot een aantal jaren geleden had. Deze constructie maakte het voor reizigers, cateringpersoneel en collega's mogelijk om tijdens de rit van treinstel te wisselen. Jarenlang vormden de Koplopers de ruggengraat van de Intercitydiensten. In 2006 begon de revisie van de ICM1-vloot. De 4011 kwam in april 2007 als eerste volledig gerenoveerde treinstel opnieuw in de treindienst. Inmiddels is de uitstroom van de oudste 40 treinstellen begonnen. De 4011 is de allerlaatste trein van de ICM1-serie die nog over is. Hiermee is de 4011, na het uit dienst gaan van de laatste SGM-trein in 2021, het oudste treinstel van NS. De trein krijgt vooral de laatste jaren veel extra aandacht van spoorliefhebbers. En ondanks dat een deel van de Koplopers nog wel even door het land rijdt, verdient de 4011 een echte afscheidsrit.
Wat maakt de 4011 bijzonder?
De 4011 heeft witte lampenkappen voor de front- en sluitseinen, de andere Koplopers hebben zwarte lampenkappen.
De 4011 was het eerste treinstel waarbij de doorloopkop verwijderd werd.
De 4011 was de eerste ICM met totaalreclame. Dit treinstel heeft een tijd rondgereden in de kleuren van KLM.
De 4011 is technisch anders dan de treinstellen die nu nog rijden. Dat komt omdat de trein behoort tot de eerste deelparkserie ICM-1. Voor de kenners: deze treinen maakten een ander geluid en machinisten kunnen een ander rijgedrag van de trein ervaren. Dat komt omdat deze eerste serie een aansturing had op basis van rijweerstanden in plaats van met een chopperinstallatie.
Laatste rit
Op vrijdag 3 mei rijdt de 4011 nog één keer een rondje door het land. Wil je mee met deze rit? Dat kan: de trein is voor iedereen toegankelijk met een geldig vervoersbewijs en zolang er plaats is aan boord.
De dienstregeling:
Utrecht Centraal, vertrek 09:33, spoor 9
Baarn, aankomst 09:52, vertrek 09:55, spoor 2
Hilversum, aankomst10:01, vertrek 10:04, spoor 4
Amsterdam Centraal, aankomst 10:32, vertrek 10:42, spoor 13B
Amsterdam Sloterdijk, aankomst 10:47, vertrek10:53, spoor 3
Zaandam, aankomst 10:59, vertrek 11:08, spoor 2
Purmerend Overwhere, aankomst 11:19, vertrek 11:21, spoor 2
Hoorn, aankomst 11:33, vertrek 11:35, spoor 1
Hoogkarspel, aankomst 11:44-, vertrek 11:52, spoor 1
Enkhuizen, aankomst 11:58, vertrek 12:28, spoor 2
Hoogkarspel aankomst 12:37, vertrek 12:46, spoor 1
Heerhugowaard, aankomst 13:09, vertrek 13:16, spoor 1
Alkmaar, aankomst 13:23, vertrek 13:25, spoor 4
Haarlem, aankomst 13:50, vertrek 14:17, spoor 4
Zandvoort aan Zee, aankomst 14:26, vertrek 14:31, spoor 2
Haarlem, aankomst 14:39, vertrek 15:15, spoor 5
Alphen a/d Rijn, aankomst 15:50, vertrek15:54, spoor 1
Woerden, aankomst 16:07, vertrek16:09, spoor 5
Amsterdam Bijlmer ArenA, aankomst 16:25, vertrek16:32, spoor 1
Diemen Zuid, aankomst 16:35, vertrek16:38, spoor 1
Hilversum, aankomst 16:52, vertrek 16:59, spoor 1
Utrecht Centraal, aankomst 17:13, spoor 9
-
Sorry voor mijn cynische toon. Hoezo afscheidsrit “rondje door het land”?
Nederland bestaat uit twaalf provincies waarvan er drie worden geraakt.
-
Mooie rit door het Hollandse land lijkt me.
Veel plezier aan wie er mee gaan
Arjan
-
De rest van de provincies wordt voor het gemak
altijd maar vergeten. Zo sneu
-
Voor de ICM-1 was er nog een proefserie, ICM-0, ofwel treinstellen 4001-4007. Deze serie is reeds in 2003 aan de kant gezet.
-
Nou NS, organiseer nog wat ritten zodat de rest van het land ook kan genieten.
-
voor de zeurders onder ons: het stel zit al in de reserve-termijn. Een aantal maanden geleden had het stel al aan de kant gemieten, maar kreeg een extra kans dmv een onderhoudsbeurt. Sinds die tijd worden er op diverse plekken updates gegeven waar of het stel uit hing, daar had je heel goed gebruik van kunnen maken. Ben je nog niet tevreden: vooral door blijven zeuren over de route, dan is dit wellicht de laatste keer.
-
Och, weer zo'n ter zeikerig doende opmerking.
-
Een aantal maanden geleden had het stel al aan de kant gemoeten, maar kreeg een extra kans dmv een onderhoudsbeurt. Sinds die tijd worden er op diverse plekken updates gegeven waar of het stel uit hing, daar had je heel goed gebruik van kunnen maken.
En zo is het maar net. Ik ben a.s. vrijdag niet in de gelegenheid om naar de andere kant van het land te reizen, maar heb een week of anderhalf geleden de gelegenheid te baat genomen om mijn laatste foto van de 4011 te nemen in mijn regio. :) Normaal ben ik niet zo van die hypes maar voor die oude vertrouwde 4011 maakte ik graag een uitzondering. Leuke geste van NS om een afscheidsrit te organiseren. (y)
Het zal wel bij deze tijd horen: ik wil het zò en ik wil het nu, anders ben ik ontevreden... ::)
-
Dank je Sam voor het delen. Ik wil nog ff naar de Modelzaak in Hilversum en zie dat ik hier kan instappen.
Ooit (zei Oma) hebben we in Limburg afscheid genomen van de miljoenenlijn en van plan K en N.
Voor die laatste speciaal daarvoor van Maastricht naar Amsterdam CS in de rijtuigen en het afscheid en laatste NS trein over de lijn speciaal overnacht in Maastricht.
Leuke herinnering nog steeds.
Als je niks doet met de info ook goed maar ik maak er misschien wel gebruik van.
-
Och, weer zo'n ter zeikerig doende opmerking.
Inderdaad, dat gezeur uit de rest van het land. Vandaag reed het stel tussen Amersfoort, Almere en Amsterdam, gisteren tussen Den Haag, Enschede en Kampen Zuid en vorige week tussen Rotterdam en Groningen. Als iemand per se met de 4011 had meegewild kon dat toen ook al (deze rit is niet verplicht, het is al tijden bekend dat de stellen buiten dienst gaan), de andere van de provincies zijn dus ook bezocht door het stel. Alleen het zuiden komt er bekaaid van af maar daar rijdt planmatig geen ICM.
-
En juist in dat zuiden is 'ie in December nog geweest, toen ook al een afscheidsrit met hetzelfde stel werd gereden... 8)
-
Als Utrechter wil ik het toch even opnemen voor “de rest van het land” :). Dat je al veel eerder je eigen afscheidsrit met de 4011 had kunnen maken, doet er niet toe. Die heb ik zelf vast al gemaakt maar kan ik me niet herinneren.
Er is maar één afscheidsrit, en dat is de afscheidsrit. NS houdt die vrijdag.
-
Vandaag alvast mijn eigen afscheidsrit van de 4097?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1421-66333d4b2d114.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1421-66333d4b2d114.jpg)
-
Nee, want die blijft nog wel even.
-
Er is maar één afscheidsrit, en dat is de afscheidsrit. NS houdt die vrijdag.
Klopt en als je wilt kan je mee. NS heeft van tevoren al bekend gemaakt waar en wanneer de 4011 rijdt.(y)
-
Voor de ICM-1 was er nog een proefserie, ICM-0, ofwel treinstellen 4001-4007. Deze serie is reeds in 2003 aan de kant gezet.
De 4001 staat nog steeds in Arnhem (https://maps.app.goo.gl/QfhZG6kPUTc4n1ve7):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/NS-ICM-4001-Arnhem-663348f43df81.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/NS-ICM-4001-Arnhem-663348f43df81.png)
En de 4004 in Ossendrecht (https://treinposities.nl/voertuig/overig_icm_4004).
-
Och, weer zo'n ter zeikerig doende opmerking.
jammer dat je het niet snapt... (ikke, ikke, ikke, en de rest kan st......)
-
Och, zelfs voor een spoorwegliefhebber is het niet echt een eerste levensbehoefte hè.
Persoonlijk vind ik het al heel wat dat er iets wordt georganiseerd in het kader van het afscheid van een deelserie ICM. Dan hadden we met de Hondekoppen of plan V wel bezig kunnen blijven. ;D
Over enige tijd zal de laatste Koploper uit dienst gaan. Dat lijkt me het moment voor wat uitgebreidere aandacht. Ritje Maastricht-Den Helder en Groningen-Vlissingen of zo. Of zijn mensen in Enschede dan weer boos?
-
Afscheidsrit of toch niet?!?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-6093-6633e979b3269.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-6093-6633e979b3269.png)
Vind dit bericht net op facebook,
Of te wel, liefhebbers in Enschede kunnen ook afscheid nemen.
-
Toch grappig dat de 4011 daags na de afscheidsrit gewoon weer de dienst in gaat ;D
-
Misschien een idee voor het spoorwegmuseum om van de 4001 of 4004 te proberen de voorkop te verwerven, deze hebben nog een werkende doorloopkop.
-
Eergisteren was er een dienstregeling zichtbaar voor donderdag maar het stel heeft gisteren niet gereden. We gaan het zien. Afgelopen dinsdag nog wel het stel langs mijn beeldscherm voorbij zien rijden. Ik ben geen spotter maar deze cultbak een beetje volgen was wel leuk de laatste paar weken.
-
Ach wat is nieuw...laatste ritten met de diesels DE1 en DE2 zijn geweest. Volgende dag hoor ik ze gewoon tussen Hengelo en Enschede rijden.
Net even bij de Torenlaan in Baarn gestaan.
Keurig op tijd, volle vrolijke trein met slingers en een zwaaiende machinist.
Misschien ben ik de enige (of toch niet?) maar ik vind het leuk dat iets dergelijks wordt gedaan.
-
Na afscheid van de serie 1200 bij NS in maart 1998, hebben de locs nog tot begin juni 1998 bij NS gereden....
-
Keurig op tijd, volle vrolijke trein met slingers en een zwaaiende machinist.
Misschien ben ik de enige (of toch niet?) maar ik vind het leuk dat iets dergelijks wordt gedaan.
Dat bedoel ik! Ook als het niet de laatste is: er kan maar een rit de afscheidrit zijn.
En nu willen we foto’s zien!
-
Genoeg foto’s van de rit hier
https://en.treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4011/foto#subscreen
-
Nou eentje dan😂 tussen Driehuis en Santpoort-Noord
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC09845-6634d2be13e04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC09845-6634d2be13e04.jpg)
Menno
-
Helaas kon ik vandaag niet , anders had ik ook vlak na driehuis even een foto willen maken.
Ben ook geen spotter maar dit heeft wel wat vind ik.
-
Ik heb de 4011 vanmorgen in Soestdijk opgewacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DZ5-4180-663509346211f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DZ5-4180-663509346211f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DZ5-4183-6635093460020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DZ5-4183-6635093460020.jpg)
-
Deze foto's van Niels vragen bijna om omgezet te worden naar een model.
De kneuterigheid straalt er vanaf! Deze zijn Leuk (y)
Jan-Peter
-
Binnen in de 4011 was er veel aandacht besteed aan het afscheid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-092742-Gemiddeld-663523499c890.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-092742-Gemiddeld-663523499c890.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120021-Gemiddeld-663523499c890.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120021-Gemiddeld-663523499c890.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120035-Gemiddeld-66352349bd4cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120035-Gemiddeld-66352349bd4cd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120039-Gemiddeld-66352349c2b8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120039-Gemiddeld-66352349c2b8b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120056-Gemiddeld-66352349d2dbb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120056-Gemiddeld-66352349d2dbb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120102-Gemiddeld-66352349ded6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120102-Gemiddeld-66352349ded6f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120150-Gemiddeld-66352349e9a6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-120150-Gemiddeld-66352349e9a6c.jpg)
Tevens een opmerking op de CTA's, een kaartje voor de passagiers en extra tekst op de buitenkant. Dank aan de organisatie!
Groet, Raymond van den Hoven, nerd want mee van Utrecht C naar.... Utrecht C (y)
-
Terug naar de buitenkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-Zwammerdam-NSR-4011-als-trein-28515-Leiden-Centraal-Utrecht-Centraal-66352b8285d18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-Zwammerdam-NSR-4011-als-trein-28515-Leiden-Centraal-Utrecht-Centraal-66352b8285d18.jpg)
De 4011, kort voor Bodegraven...
vr. gr., Twinkie
-
De 4011 in Santpoort, Zandvoort en Haarlem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-05-Station-Santpoort-Noord-ICM-3-treinstel-4011-als-trein-28512-663539194c7ec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-05-Station-Santpoort-Noord-ICM-3-treinstel-4011-als-trein-28512-663539194c7ec.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-25-Zandvoort-Van-Lennepweg-ICM-3-treinstel-4011-66353918afefb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-25-Zandvoort-Van-Lennepweg-ICM-3-treinstel-4011-66353918afefb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-32-Haarlem-Goederen-ICM-3-treinstel-4011-als-trein-28515-6635391baa156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-32-Haarlem-Goederen-ICM-3-treinstel-4011-als-trein-28515-6635391baa156.jpg)
het afscheid van IRM zal nog even op zich laten wachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-33-Haarlem-Goederen-ICM-3-4011-passeert-VIRM-4-9575-6635391c45d93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-05-03-33-Haarlem-Goederen-ICM-3-4011-passeert-VIRM-4-9575-6635391c45d93.jpg)
-
Het oudste nog rijdende ICM treinstel is nu onderweg samen met het nieuwste. Toevallig?
-
Heerlijke plaatjes.
Dank aan de fotografen.
Groeten
Hendrik Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-134523-030-saved-66354ee70523d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-134523-030-saved-66354ee70523d.jpg)
Station Santpoort Zuid
Groeten,
Rob
-
"Op 14 december 1983 arriveert ICM-treinstel 4011 als eerste reguliere treinstel in Nederland."
Wat is dat nou toch voor tekst...
Waarschijnlijk een hint naar de proto treinstellen 4001-4007, waarna 4011 de eerste "reguliere" was.
Maar zo los, zonder context slaat het natuurlijk helemaal nergens op. De Blokkendoos en alles wat daarna kwam was net zo regulier... ;)
Groet, Victor
-
Haarlem 03-05-2024:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4467-663564c7d75b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4467-663564c7d75b3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4472-6635647497114.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4472-6635647497114.jpg)
-
Het oudste nog rijdende ICM treinstel is nu onderweg samen met het nieuwste. Toevallig?
Ja was toeval.
-
Voor zo'n rit hadden ze hem wel even door de wasstraat mogen halen :-\
Koen
-
Twee prachtige foto’s van de Koploper, Roy!
-
Heb zojuist foto's van mijn stage bij NS in jaren 90 in mijn draadje geplaatst, ik heb ook nog aan een koploper gewerkt toen, herriner ik mij, ik dacht de 4028, helaas geen foto van. Waren mooie treinstellen, vooral de doorloopkop vond ik mooi.
Mvg Koen.
-
Volgens treinposities is de 4011 uit de voor vandaag geplande omloop gehaald.
Trein 730 is gereduceerd van 10 naar 7 bakken en de rest van de omloop van 7 gereduceerd naar 3 bakken.
-
Twee prachtige foto’s van de Koploper, Roy!
Danku (y)
-
Editie NL is meegegaan en een mooie reportage gemaakt over de 4011.
https://v2.videoland.com/editie-nl-p_2413
Tot 7 dagen na uitzending gratis te bekijken, alleen met een account.
-
Op het overloopwissel vanaf de lijn naar Soest, richting Baarn.
Is het een geweldige foto? Nee niet echt, maar het weer zat ff mee. (anders vol in het tegenlicht)
Gisteren dus...03-05
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ICM2011vanaf-de-NCS-lijn-richting-Baarn-6636a8839a442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ICM2011vanaf-de-NCS-lijn-richting-Baarn-6636a8839a442.jpg)
-
Ik ben vrijdag met de 4011 meegereisd van Alphen aan den Rijn naar Utrecht... nee Gouda. Eigenlijk zou Utrecht het eindpunt zijn, maar de 4011 werd daar onverwacht aan de 4250 en de 4065 gekoppeld om zo door te rijden als IC naar Rotterdam. Een leuke verrassing was dat!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-162659-663a0450e5a42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-162659-663a0450e5a42.jpg)
Fotostop te Amsterdam Bijlmer ArenA (03-05-2024)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-173930-663a0479a2a9a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-173930-663a0479a2a9a.jpg)
Op de zijkant van het tussenrijtuig was een speciale tekst aangebracht (Gouda, 03-05-2024)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-174011-663a04a7b4718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-174011-663a04a7b4718.jpg)
Een laatste (?) plaatje van de 4011 in Gouda (03-05-2024)
Groeten,
Arjen
-
Hoeveel miljarden vliegen, muggen en andere insecten zullen er de afgelopen jaren wel niet op deze kop te pletter geslagen zijn ;)….
-
Toch geen afscheid, de 4011 komt morgen weer in dienst! Bron: treinposities.nl.
Groeten,
Arjen
-
Materieeltekort, neem ik aan? De intercity Utrecht Rotterdam wordt regelmatig gereden met sprintermaterieel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0217-663b084f2f348.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0217-663b084f2f348.jpg)
-
Dat is zo gepland.
-
Dat begrijp ik, maar op de vertrekschermen geeft NS het expliciet aan (daar had ik even geen foto van). Daaruit maak ik op dat ze het zelf ook liever anders zouden willen.
-
Dat iets plannings technisch zo beter uitkomt, maakt nog niet dat direct een materieeltekort de reden ervan is.
En dat laatste is er uiteindelijk ook niet nu.
-
@Arjan B
Is op het dak nu echt een gat dichtgesmeerd.
Zelfs Beun de Haas zou het beter weten te verbergen.
Is het daarom dat er geen wasbeurtje af kon.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-173930-663a0479a2a9a.jpg ?
-
Het 'dichtgesmeerde gat' was mij nog niet opgevallen. Maar we kunnen het allemaal met eigen ogen gaan bekijken, want de 4011 rijdt sinds vandaag weer! Het treinstel is weer in dienst gekomen en rijdt vandaag volgens de planning de hele dag IC-diensten tussen Groningen en Rotterdam Centraal.
Groeten,
Arjen
-
Als sprintertreinstellen als intercity worden ingezet en er geen materieel tekort is, worden er dan intercitytreinstellen ingezet als sprinter?
-
Of dat tegenwoordig nog gebeurt durf ik niet te zeggen, maar vroeger was dat schering en inslag. Op traject Deventer-Enschede bijvoorbeeld reden Hondekoppen en Koplopers jarenlang zowel de intercity- als de stoptreindienst.
-
Er is de laatste uren veel onduidelijkheid over het lot van de 4011. De voor donderdag en vrijdag geplande omlopen zijn eruit gehaald. Het stel zou momenteel in Zwolle staan.
Onderstaand de 4011 vanmiddag kort na vertrek uit Gouda, met als bestemming Groningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240508-122558-663bc88a34f16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240508-122558-663bc88a34f16.jpg)
Groeten,
Arjen
-
Stel is inmiddels definitief buiten dienst zoals eerder al bedoeld was.
-
Gelukkig hebben we de foto’s nog :)
-
Er is de laatste uren veel onduidelijkheid over het lot van de 4011. De voor donderdag en vrijdag geplande omlopen zijn eruit gehaald. Het stel zou momenteel in Zwolle staan.
Welke bron gebruik je om na te gaan dat iets uit de omloop gehaald is of niet, als 'leek' zou ik dat graag willen weten. Bedankt!
-
Zie bijvoorbeeld de omloop van gisteren: https://treinposities.nl/omloop/4011/20240508
Je kunt eventueel nog de omlopen uit het verleden van de 4011 terugzien door de datum te wijzigen.
Over het lot van de 4011 weet ik verder niets. Op Somda schreef iemand dat het als leeg materieel van Zwolle naar Onnen is gereden gisteren. Zie: https://www.somda.nl/forum/26396/48/Ontwikkelingen-ICM/
-
Zolang het stel dienstvaardig is moet je niet raar opkijken dat het nog een slagje maakt.
Als zijn ATB verloopt (of revisie termijn) dan is het echt einde verhaal.
Zo ging het in het verleden met Mat54 ook.
Mvg Johan
-
Wat is eigenlijk de drijfveer om een bepaalde materieelserie buiten dienst te stellen? Is dat omdat het materieel op ren gegeven ogenblik niet meer betrouwbaar is,teveel mankementen gaar vertonen? Heeft het met de conditie van de bak,het plaatwerk te maken ,of is het stomweg, het is nu zo en zo oud,het wordt nu tijd voor vervanging ,terwijl het wellicht nog prima voldoet ? Ik kijk dan naar bijvoorbeeld de 1200,die kennelijk nog zo goed was dat ie nog jaren bij derden heeft dienst gedaan.
-
In het geval van ICM1, is het zo dat er voldoende materieel is om ze buiten dienst te stellen. Helaas is dat wel sprintermaterieel. Op termijn moet dat wel weer rechtgetrokken worden.
ICM1 heeft behoorlijk wat stellen waarvan de casco’s slecht zijn. De rest van het ICM krijgt of heeft een kleine beurt gehad. Dat materieel moet nog dienst doen tot ongeveer 2029.
-
Bedankt Daan, dat is een helder antwoord op mijn eerdere vraag. Er is dus wél een tekort aan intercitymaterieel, maar dat wordt gecompenseerd door een overschot aan sprintermaterieel.
-
Soms nieteens een tekort aan een materieelsoort, maar soms komt de materieelpuzzel gewoon slecht uit en heb je alleen 'verkeerde' treinen voor handen voor de 'verkeerde' treinen aldaar.
-
Als sprintertreinstellen als intercity worden ingezet en er geen materieel tekort is, worden er dan intercitytreinstellen ingezet als sprinter?
Tot einde dienstregeling 2022-2023 wel: de allereerste ochtendtrein naar Schiphol/Hoofddorp (die ik vanaf Purmerend neem naar m'n werk) was dan een IRM 4 of (zelfs) 6. Een enkele keer waren het zelfs twee viertjes. Ruimte genoeg in ieder geval en dat was wel nodig ook: op Zaandam wordt aansluiting geboden op de richting uit Uitgeest, dus dat betekent altijd flink wat overstappers.
Helaas is men daar sinds dienstregeling 2023-2024 mee gestopt: nu mag je al heel blij zijn als er twee SNG-3 voor komen rijden, maar gebruikelijker is een SNG-4 of zelfs één SNG-3, die dan soms al bij Purmerend (er is echt geen peil op te trekken wat betreft aantal reizigers) maar sowieso bij Zaandam propvol komt te zitten.
Jammer dat 'ie nu echt aan de kant staat, ik had 'm nog wel even willen zien eigenlijk ;) Maar ja... werk.
Ik heb denk ik nog ergens een foto van dat ding (tot het uit dienst gaan van deze wist ik niet dat dit (blijkbaar?) de enige was met witte lamphuizen en ik heb me altijd afgevraagd waarom ;) .
-
Er waren er meer met witte binnenkant van de lampbehuizing, vooral de laag genummerde stellen. De 4011 was alleen de laatste.
-
Stellen met witte lamp behuizing zijn van de serie
ICM I-a (4011/4030), zodanig herkenbaar omdat
deze een afwijkend groene lamp circuit hebben dan
de daar op volgende stellen.
-
Soms nieteens een tekort aan een materieelsoort, maar soms komt de materieelpuzzel gewoon slecht uit en heb je alleen 'verkeerde' treinen voor handen voor de 'verkeerde' treinen aldaar.
Dan is er altijd nog de treinsoortinflatie: je doopt de Intercity die (noodgedwongen) met Sprintermaterieel rijdt gewoon om tot Sprinter (ofwel stoptrein). Hebben ze tussen Utrecht en Leiden gedaan. Daar rijdt nu alleen nog maar de Sprinter naar Utrecht/Tiel.
-
Ik heb begrepen dat het daar ivm de aslast op het traject is.
De DDZ is te zwaar, vandaar dat de SLT als SprinterCity wordt ingezet.
-
Klopt, gedaan na verhogen van aantal treinen per uur. De bodem in ons mooie groene hart zou anders nog lager komen te liggen ;D
-
In het geval van ICM1, is het zo dat er voldoende materieel is om ze buiten dienst te stellen. Helaas is dat wel sprintermaterieel. Op termijn moet dat wel weer rechtgetrokken worden.
ICM1 heeft behoorlijk wat stellen waarvan de casco’s slecht zijn. De rest van het ICM krijgt of heeft een kleine beurt gehad. Dat materieel moet nog dienst doen tot ongeveer 2029.
Dus in dit geval is dus inderdaad de slechter wordende staat de reden om een serie buiten dienst te stellen,niet zo gek natuurlijk na 40 jaar. Thanx voor de uitleg!