BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Pieter Bregman op 25 April 2024, 14:55:10
-
Goede middag allemaal,
Ik heb een Piko Hobby loc ( RAG Hercules versie ) alwaar een NEM 652 LOK PILOT 5 in heb gezet.
Zodra ik die op de rails zet, will hij gelijk wegrijden, ZONDER dat deze geprogrammeerd is ????
Volgens Piko hoef je er alleen maar een decoder in te steken en voila, lok is digitaal .....
Is er iets wat er extra gedaan moet worden om de lok dit niet te laten doen ?
-
Wat voor digitaal systeem gebruik je?
-
Ik heb de Fleischmann Twin Center op het spoor aangesloten
-
Lijkt erop dat je decoder niet gezien wordt.... alles correct geïnstalleerd? Voordat je een loc na inbouw op de rails zet eerst altijd even kijken via prog.spoor of alles correct werkt Dan blaas je verder ook niks op. Nu lijkt het dat er een verbinding is waardoor de decoder omzeilt wordt.
-
Niet toevallig de regelaar volledig open staan?
-
Nee, hahahahaha, druk op de rode knop en alles staat op nul
-
Kan ook nog ;D
-
Ik heb alles doorgemeten ( is al eens eerder gebeurt, dat er een decoder doorheen geknald wordt :(
Ik zal er een nieuwe decoder inzetten en kijken wat er gebeurt.
-
Dank jullie alle twee voor de reacties
-
Lijkt erop dat je decoder niet gezien wordt.... alles correct geïnstalleerd? Voordat je een loc na inbouw op de rails zet eerst altijd even kijken via prog.spoor of alles correct werkt Dan blaas je verder ook niks op. Nu lijkt het dat er een verbinding is waardoor de decoder omzeilt wordt.
Is er dan iets wat toch losgehaald of doorgezaagd moet worden.
Zoals gezegd, Piko loks met een NEM aansluiting hoeven alleen maar met een decoder ingestoken te worden en hij zou digitaal moeten zijn, aldus Piko .............
-
Nee, moet zo kunnen... maar er hoeft maar iets niet af fabriek goed te zitten en hij doet dit. Wel alle draden netjes liggen, niks in de knel als de kap er op gaat?
-
Alles netjes op z'n plaats en vastgezet met een stukje tape, zodat het niet kan verschuiven
Ik vind het zo raar ??!!
-
Als een lok op de digitale baan zo maar weg rijdt is deze in de analoog stand geschoten. De analoog herkenning kun je met 2 cv's uitzetten in de decoder en daarmee is het opgelost, zie ook de handleding van Esu.
CV29 = 24
CV50 = 0
Gr, Ben.
-
CV29 = 24 ???
24 is de waarde 8 en 16, dus de bits 3 en 4 (vanaf bit 0) of 4 en 5 (vanaf eerste bit = 1) ( 0 - 2 - 4 - 8 - 16 - ... )
Bit 3 = RailCom aan of uit Bit 4 = optrek/remcurve instelling.
Maar bit 2 gaat over analoog en/of digitaal. Om analoog uit te schakelen zou deze op 0 moeten staan. Dan blijven de andere instellingen over. Bijvoorbeeld: bit 1 aan = 2: 28 of 128 rijstappen.
Waarom dan de waarde 24 ? Kan net zo goed een andere waarde hebben, lijkt me.
-
Als je 24 programmeert dan staat bit 2 toch uit? Je zegt het n.b. zelf al dat alleen bit 3 en bit 4 aan zijn. Dus de rest is uit, dat is ook de bedoeling, wat is nu het probleem?
-
Waarom dan de waarde 24 ? Kan net zo goed een andere waarde hebben, lijkt me.
Ik ga uit van de default waarde en trek daar de waarde van de analoog herkenning van af.
-
Als je 24 programmeert dan staat bit 2 toch uit? Je zegt het n.b. zelf al dat alleen bit 3 en bit 4 aan zijn. Dus de rest is uit, dat is ook de bedoeling, wat is nu het probleem?
Klopt, maar zo lijkt het net alsof CV29 op 24 moet staan. Dat hoeft dus helemaal niet. Kan ook bijvoorbeeld op 1 of 2 of 3 staan, en Railcom zou uit kunnen staan en je wil de gewone ingestelde remcurve gebruiken.
Dus er zijn vele instellingen mogelijk, als de waarde 4 maar niet in de optelsom zit.
-
Als gezegd: de decoder komt uit de verpakking en zo in de lok. Dan is de default waarde 28. Ik trek daar 4 van af vanwege de analoog herkenning. Meer is het niet beste kerel.
-
simpel : installeer de lokprogrammer software en maak basis lokpilot v5 aan .Dan analoog herkenning uitzetten en tools veranderde CV's en dan krijg je die waarden
-
Als gezegd: de decoder komt uit de verpakking en zo in de lok. Dan is de default waarde 28. Ik trek daar 4 van af vanwege de analoog herkenning. Meer is het niet beste kerel.
Inderdaad. Meteen wegrijden lijkt mij inderdaad dat de analoge herkenning even uitzetten. Dan zal hij niet meer reageren op een analoog signaal. Zo uit de doos: Adres 3, stappen 28 of 128 en DCC nemen als instelling. Je zou nog eens kunnen kijken of je FMZ op het twincenter kan uitzetten.
-
Mmmmm
Kan je de betreffende decoder ook in een andere lok zetten? Als hij daar hetzelfde gedrag heeft, weet je iig dat het idd in de decoder zit. Doet hij het daar wel goed, dan zit het toch in de lok of combinatie lok decoder.
Als alle bits en bytes je teveel worden (mij iig wel) dan zou ik gaan voor een reset van de decoder. Instructies daarvoor zitten in de handleiding denk ik. Maar dan gaat alles naar fabrieksinstellingen en dan kan je daarvanuit verder.
Hoe je dat praktisch doet zonder programmers en dergelijke? Die vind ik lastiger, want ken het twin center niet. Misschien hebben anderen daar een idee bij, zonder met bits en bytes en programmers te smijten.
-
Als gezegd: de decoder komt uit de verpakking en zo in de lok. Dan is de default waarde 28. Ik trek daar 4 van af vanwege de analoog herkenning. Meer is het niet beste kerel.
Hallo andere beste kerel. Het zal wel aan mij liggen, maar de handleiding die ik op internet vindt, van de importeur, laat zien dat CV29 met waarde 12 als fabrieksinstelling geleverd wordt. Dan weet ik niet waar je die 28 vandaan haalt.
Dus dan zeg ik op grond van die 12 en jouw methode: trek daar 4 vanaf om de mogelijkheid van analoog rijden uit te zetten en kom uit op de waarde 8, wat alleen betekent dat RailCom aan staat.
-
Ok.
Ik voorzie trouwens een klein ander probleem. Hoe doe je een lok programmeren als die niet stil wilt staan? ::) Dan moet toch de decoder uit de trein.
Mvg,
Bas
-
Hallo andere beste kerel. Het zal wel aan mij liggen, maar de handleiding die ik op internet vindt, van de importeur, laat zien dat CV29 met waarde 12 als fabrieksinstelling geleverd wordt. Dan weet ik niet waar je die 28 vandaan haalt.
Dus dan zeg ik op grond van die 12 en jouw methode: trek daar 4 vanaf om de mogelijkheid van analoog rijden uit te zetten en kom uit op de waarde 8, wat alleen betekent dat RailCom aan staat.
De waarde 12 betekend dat alleen Railcom (bit3 = 8) en Analoog (bit2 = 4) aanstaat, Bit1 (voor 14-28 stappen) staat af, dus de decoder staat ingesteld op 14 decoder stappen. Het klopt dus wel dat als je 4 er van aftrekt dat je alleen Railcom overhoud. Ik heb bij al mijn decoders de waarde standaard op 18 staan, maar dat komt omdat ik met een curve werk. Als je dat niet gebruikt zou ik hem op 2 zetten (alleen 28/128 stappen) en verder alles afzetten.
Groet Meino
-
Ok.
Ik voorzie trouwens een klein ander probleem. Hoe doe je een lok programmeren als die niet stil wilt staan? ::) Dan moet toch de decoder uit de trein.
Mvg,
Bas
Pom zou moeten kunnen.
Het probleem komt zo nu en dan aan de orde op een forum. Het lijkt behoorlijk onvoorspelbaar bij welke instellingen, welke decoder in welke loc spontaan gaat rijden met welke centrale. Zelf had ik het probleem met een enkele decoder/loc combinatie toen ik nog een Motorolacentrale had. De Roco TEE met Loksound 3.5 had dit probleem. Een Fleischmann BR65 met Loksound 3.5 weer niet. Heb ik nog wel draadjes over gestart. Analoogherkenning uitzetten hielp daarbij niet. Sinds ik ben overgestapt op de Lenzcentrale is het probleem bij die locs weg.
Het is in ieder geval goed te beginnen met het uitzetten van de analoogherkenning. Genoeg gevallen op de diverse forums gezien waarbij dat hielp.
Zo niet, zet dan eens FMZ en Selectrix uit bij het Twincenter, zodat het zuiver DCC wordt.
Daarna pas beginnen met decoders wisselen en degelijke in een poging te achterhalen waar het hem in zit. Als gezegd, bij voorbaat slecht voorspelbaar. Heb wel sterk de indruk dat het iets met multiprotocol heeft te maken.
-
Hallo andere beste kerel. Het zal wel aan mij liggen, maar de handleiding die ik op internet vindt, van de importeur, laat zien dat CV29 met waarde 12 als fabrieksinstelling geleverd wordt. Dan weet ik niet waar je die 28 vandaan haalt.
Dus dan zeg ik op grond van die 12 en jouw methode: trek daar 4 vanaf om de mogelijkheid van analoog rijden uit te zetten en kom uit op de waarde 8, wat alleen betekent dat RailCom aan staat.
De waarde van CV29 hangt af van de versie V5: multiprotocol of DCC only.
-
als je een basisproject start is er helemaal geen verschil in CV29.staat bij alle lopi en loso op 28
-
Pom zou moeten kunnen
We hebben een trein die er als een speer vandoor gaat zonder dat we met 100% zekerheid kunnen zeggen waarom. Als het analoog herkenning is, weet jij dan of die decoder uberhaupt vatbaar is voor POM programmering?
Maar hoe kan analoog herkenning ingrijpen op een digitale baan? Ik heb dat alleen meegemaakt op mijn oude marklin baan waar ik die DC-brake modules van marklin gebruikte. Als ik 3x de spanning uit- en inschakelde gingen de ESU decoders weer. Maar met die remmodules was dat een logische verklaring.
Ik vind een rijdende trein met POM programmeren sws een hot potatoe omdat er een reële kans is dat programmeer pakketjes niet of niet goed worden ontvangen door de trein.
Ik heb zelf eerder het idee dat dingen niet goed zijn aangesloten ofzo. En anders misschien zo'n multi-protocol gerelateerd probleem, maar dit probleem.. vergezocht. Ik weet wel uit ervaring dat die esu decoders gelijktijdig naar MM2 en DCC kunnen luisteren. Dat is vet irritant dat ze dat doen. Als 1 protocol zegt 'vol gas' en de ander niet... gekke dingen allemaal ::)
Bas
-
Nee, we weten niet of Pom in deze omstandigheden functioneert. Maar dat kan ts proberen. :)
Overigens stel ik de maximumsnelheid altijd in met een rijdend model. Pakketjes komen wel door.
-
Maar hoe kan analoog herkenning ingrijpen op een digitale baan? Ik heb dat alleen meegemaakt op mijn oude marklin baan waar ik die DC-brake modules van marklin gebruikte. Als ik 3x de spanning uit- en inschakelde gingen de ESU decoders weer. Maar met die remmodules was dat een logische verklaring.
Heel vaak gezien. Is normaal. Als er een storing in het signaal is dan kan het voor een decoder analoog zijn. Gebeurd vaker. Oplossing is dan inderdaad uitzetten analoge herkenning. Soms ligt het aan de centrale maar vaak niet.
En anders misschien zo'n multi-protocol gerelateerd probleem, maar dit probleem.. vergezocht. Ik weet wel uit ervaring dat die esu decoders gelijktijdig naar MM2 en DCC kunnen luisteren. Dat is vet irritant dat ze dat doen. Als 1 protocol zegt 'vol gas' en de ander niet... gekke dingen allemaal ::)
Geen multiprotocol dingetje. Het komt vaker voor. Bij alle merken eigenlijk wel.
Je kan eens alle andere protocollen op je centrale uitzetten als je meerder digitale protocollen op de baan kan laten zetten. Dus alleen DCC. Goed, uitzetten van Analoog
Even over CV's:
Uitzetten analoge herkenning voor AC en DC Esu Lokpilot v5:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/afbeelding-2024-04-26-144451341-662ba1c34af36.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/afbeelding-2024-04-26-144451341-662ba1c34af36.png)"
Veranderde CV's met het uitvinken van AC en DC analoog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/afbeelding-2024-04-26-144642232-662ba23231939.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/afbeelding-2024-04-26-144642232-662ba23231939.png)
-
Standaard heeft een decoder adres 3. Heb je niet heel toevallig in jou centrale al een lok staan met adres 3 ??? Die op rijden staat ingesteld. Ik heb zelf wel eens op deze manier 2 loks onder zelfde nummer in de centrale gehad. Dan krijg je ook vreemde dingen.
Albertus
-
Dat is een goede... Daarom heb ik in de centrale altijd twee loks staan: "TEST", adres 3 en "SERVO", adres 9999
-
Mag ik jullie allemaal bedanken voor de uitzonderlijke hulp in deze.
Ik ben nog een beetje leek op het digitale gebied, maar stap voor stap begin ik het te begrijpen.
@RonaldK, ik heb dit programma, de lokprogrammer en de Prufbord van ESU ( heeeeeel handig om te hebben ) dus kan ik jouw voorbeeld kopieren en kijken, waar de fout nou uiteindelijk zit.
Maar nogmaals, allemaal bedankt voor het meedenken !!
-
Dan zou ik hem gewoon even uitlezen. En even kijken. Als hij bij de lokprogrammer niet zomaar wegrijdt tijdens het testrijden dan zou dat ook niet bij het Twincenter moeten gebeuren.
-
Beste allemaal,
Had even een druk weekendje, maaaarrrrr vandaag een aantal dingen geprobeert en jawel ........... Piko lok rijdt niet meer als een bezetene weg bij inschakelen van Twin Center.
Het was idd CV29 op waarde 24 zetten !
Mag ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor de input !
-
(y)
-
Hadden oudere ESU decoders hier ook al last van? Of hebben ze dit later 'toegevoegd'?
-
Hadden oudere ESU decoders hier ook al last van? Of hebben ze dit later 'toegevoegd'?
Zoals eerder aangegeven: Alle decoders, van welk merk dan ook kunnen er last van hebben. Dit omdat ze dan slecht reageren op een verminkt signaal. Of het juiste signaal niet goed kunnen filteren. Sommige merken reageren weer door even op analoog te laten rijden. Of door alle protocollen behalve het gewenste protocol uit te zetten op de centrale. Dan kan je als laatste maatregel de analoge herkenning uitzetten. En natuurlijk op de decoder ook alle protocollen die je niet nodig hebt. Dan is het blijven hopen dat hij niet opeens wegschiet.
Of je het allemaal kan wijzigen ligt natuurlijk helemaal aan de gebruikte digitale centrale en de gebruikte decoders. Sommige merken laten iets meer toe dan andere merken. Al is CV29 behoorlijk vastgesteld in de NMRA wat er en niet mag. NMRA DCC CV's 2012 Draft PDF (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf)
-
Bij mij ging het dus om de Loksound 3.5 in de TEE en een decoder van Kühn in een DKM 2400 dacht ik. Dezelfde decoders in andere modellen weer niets aan de hand. Uiteindelijk probleem verdwenen na aanschaf van de Lenz LZV100.
Gooi maar in mijn pet.
-
Ik weet nog van een ander draadje dat sommige boosters/centrales een betere kwaliteit aan DCC kunnen opleveren dan anderen. Ik kan dat draadje niet meer zo vinden, maar het betrof zo'n sketchy esu V5 die het wel goed deed op de booster, maar niet op de centrale. Ik concludeerde daar uit dat de booster betere kaas maakte als de centrale.
En ik heb vaker gelezen dat ESU v5 decoders eerder geneigd zijn dit soort problemen te geven dan hun voorgangers. Ik heb er zelf ook eentje die gaat soms gewoon haywire.
Sommige mensen hadden ook problemen met hun artitec hondekop. Een clublid had hem tot 2x terug gestuurd naar att en tot 2x aan toe ging die gewoon weer haywire. Spontaan toeteren en niet meer luisteren naar commando's
Volgens att lag het aan de centrale en moest hij zijn CS2 maar door een CS3 vervangen en dat deed hij maar. Even €700 over de balk gesmeten. Een van zijn 25 treinen problemen gaf op zijn perfect werkende iTrain geregelde baan, en att kwam tot de conclusie dat het probleem niet in die ene trein zat maar in de centrale die 24 andere treinen wel zonder problemen kon aansturen.
Maar toen vroeg ik hem... je had je hondekop ook op 2 clubbanen getest met die superieure Central stations 3 en originele superieure marklin boosters die att aanraadde. Daar ging je trein ook haywire. Dus waarom hij een CS3 gekocht heb? ??? sommigen haten geld ofzo..
Maar toen na de installatie (vernietiging van zijn oude Cs2 door verkeerd aansluiten, ja dure dag..)... trein deed het wel weer ::). Ik had dus att een zimo decoder voor me laten kopen. ;D
Bas
-
Ik weet nog van een ander draadje dat sommige boosters/centrales een betere kwaliteit aan DCC kunnen opleveren dan anderen. Ik kan dat draadje niet meer zo vinden, maar het betrof zo'n sketchy esu V5 die het wel goed deed op de booster, maar niet op de centrale. Ik concludeerde daar uit dat de booster betere kaas maakte als de centrale.
Er zit verschil tussen de verschillende merken centrales en de verschillende merken versterkers (boosters). Verschillende merken geven mogelijk een iets anders digitaal signaal. Dan nog een combinatie van de diverse verschillende protocollen kan het nog wel eens een probleem zijn. Dat is altijd al zo geweest. Dat blijf je houden met een "open protocol". Ook de decoder kan daar last van hebben. Je ziet het ook met computers. Windows (7 / 8 / 10 / 11) draait ook niet altijd op dezelfde type computer (processor / geheugen / SDD) daar kan soms ook erg verschil in zitten.