BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: zuylen op 22 April 2024, 13:27:01
-
Ik lees hier op (22-4-2024) in Omroep Brabant dat de stoomtreintjes van de Efteling elektrisch worden. Als stoomliefhebber vind ik dat wel jammer. Maar het pretpark wil vergroenen. En daar past een stoomtrein niet echt meer bij. Wel zou het authentieke karakter van de stoomtreinen bewaard blijven. Maar hoe of wat dat inhoudt? Dat durf ik niet te zeggen. Want daar wordt geen uitleg over gegeven.
-
Je kunt het ook positief benaderen, astma patiënten kunnen nu ook meerijden. En daarbij ik rij al jaren elektrisch met mijn smalspoor locomotieven.
-
Elektrisch stoom op wekken?
Mvg Johan
-
Vandaar de ESU XXXXXL LokSound Decoder die vanaf deze maand op de site staat.
Paar 15 enn18 inch speakers er onder en een rookgenerator.
-
Ik lees hier op (22-4-2024) in Omroep Brabant dat de stoomtreintjes van de Efteling elektrisch worden. Als stoomliefhebber vind ik dat wel jammer. Maar het pretpark wil vergroenen. En daar past een stoomtrein niet echt meer bij. Wel zou het authentieke karakter van de stoomtreinen bewaard blijven. Maar hoe of wat dat inhoudt? Dat durf ik niet te zeggen. Want daar wordt geen uitleg over gegeven.
Staat er bij; met effecten.
En daarbij ik rij al jaren elektrisch met mijn smalspoor locomotieven.
;D ;D
-
Moet niet gekker worden. Spookslot weg, Monsieu cannibal weg, stoomtrein van de kolen af. Blijft het wel de Efteling ???.
-
Als smalspoorliefhebber vind ik het persoonlijk erg jammer dat de locjes omgebouwd worden naar electrisch. Eerdere pogingen om stoom te vereenvoudigen (denk aan de dieselaandrijving van de stoomloc in het Autotron) waren rampzalig voor het materieel.
Ik hoop dat er gekeken wordt naar een manier waarop het wel echt stoom blijft, maar ik ben er bang voor...... :-[
-
De zoveelste reden om de Efteling te boycotten helaas,Het wordt steeds meer een
Woke park echt te jammer,Maar nog even en alles moet op de schop want ieder sprookje heeft wel een reden om niet woke te zijn echt te sneu dat ze nu dit gaan doen die paar lokjes die er rijden 🙄daar gaat echt de wereld niet groener van worden
-
De ambitie is om in 2030 klimaat neutraal te zijn, wat is daar woke aan?
-
Ik begrijp wel dat de Efteling iets moet. De stoomtreintjes zijn oud en hierdoor gaan ze meer geld kosten. Het is geen museum dus...
-
Tweerail of met puntcontacten?
-
Heel NL moet groen.
Flevohof was zijn tijd dus ver vooruit 8) ;D
Mvg, Johan
-
Met respect, het zijn wel historische museale locomotiefjes. De Efteling kan beter elektrische replica’s maken, en het historisch erfgoed zeker stellen.
Gr, Hans
-
Katwijk heeft meer dan 10 van dergelijke loks alleen al. Niet ieder stukje ijzer hoeft bewaard te blijven in zn oorspronkelijke staat
-
@Ben gaat meer om de attracties in deze, Maar ik vind het groene gedoe een beetje door slaan dadelijk mag er geen stoomlok meer rijden in heel nederlandals het zo door gaat.
-
.......... dadelijk mag er geen stoomlok meer rijden in heel nederlandals het zo door gaat.
Da's een sprookje.....
-
De zoveelste reden om de Efteling te boycotten helaas,Het wordt steeds meer een
Woke park echt te jammer,Maar nog even en alles moet op de schop want ieder sprookje heeft wel een reden om niet woke te zijn echt te sneu dat ze nu dit gaan doen die paar lokjes die er rijden 🙄daar gaat echt de wereld niet groener van worden
Nou ja woke. Doornroosje heeft met de restauratie een borstvergroting ondergaan. Ze hadden haar/hen ook genderneutraal kunnen maken :D
-
https://nos.nl/artikel/2517758-stoomtreinen-in-de-efteling-worden-na-55-jaar-elektrisch (https://nos.nl/artikel/2517758-stoomtreinen-in-de-efteling-worden-na-55-jaar-elektrisch)
(https://cdn.nos.nl/image/2024/04/22/1074760/1920x1080a.jpg)
-
Helaas een verkeerde beslissing van de Efteling. Vergroening en verduurzaming is goed en nodig, ben ik het heel erg mee eens. Vooral mondiaal moet er veel gebeuren. Maar dat zelfs de stoomlokjes van de Efteling eraan moeten geloven past bij de gekke tijd waarin we leven. Over 20 jaar kan het weer terug gedraaid worden.
-
Geloven jullie dat "groene" gedoe?
ik denk dat het meer "stoomwezen" gedoe is en dat marketing het vergroening noemt.
als je milieu en groen echt belangrijk vind, dan kun je de efteling beter sluiten, stroom verbruiken om het stroom verbruiken...
-
Ze zouden ze toch kunnen stoken met stroom ? Beetje overmaatse dompelaar in de ketel, puntcontacten in het spoor ofzo, en ziedaar, nog steeds een echte stoomtrein.
-
Reed Flevohof met stoom? Volgens mij dieseltjes.
-
Wat doen ze trouwens met de stoomcaroussel?
-
Kunnen die stoomlocs niet met afgewerkt frituurvet uit de diverse restaurants gestookt worden? 8)
-
En denk je dat dat "groen" is?
-
Wat doen ze trouwens met de stoomcaroussel?
Die draait al elektrisch.
Groet,
Tjalling
-
En denk je dat dat "groen" is?
Onbespoten, biologische en handmatig geperste zonnebloemolie gebruiken. Uiteraard.
-
Klimaatopwarming is een probleem dat geen simpele oplossingen kent.
Over de oplossing kunnen we van gedachten wisselen.
Het probleem zelf staat enkel ter discussie bij hen, die niet in staat of van zins zijn het te onderkennen.
Net als de ronde vorm van de aarde.
Groeten
Hendrik Jan
-
ik vind het persoonlijk wel jammer, simpelweg een heel rondje in de stoomtrein is bijna de leukste attractie in het park. Tegelijk snap ik het ook wel, de energie-positief-ambitie is klip en klaar. Tegelijk hoopte ik eigenlijk dat ze de originele lokjes origineel zouden houden.
In elk geval komt er belevingsstoom voor terug. We zullen zien.
Groet, Sicco Jan
-
Wat een gemiste kans om in plaats van stoom elektrisch te gaan rijden. Wat is er mis met opwind treinen, die zijn pas groen !
Groet
Fred
-
oh, ja. Een Anton Pieck meets steampunk stijl opwindtrein met veel tandwielen en zuigers en ....
-
Of een draisine.
-
ik vind het persoonlijk wel jammer, simpelweg een heel rondje in de stoomtrein is bijna de leukste attractie in het park. Tegelijk snap ik het ook wel, de energie-positief-ambitie is klip en klaar. Tegelijk hoopte ik eigenlijk dat ze de originele lokjes origineel zouden houden.
In elk geval komt er belevingsstoom voor terug. We zullen zien.
Groet, Sicco Jan
Als dat je doel is in de Efteling, dan kun je beter één van de smalspoormusea bezoeken ;)
Ze zouden ze toch kunnen stoken met stroom ? Beetje overmaatse dompelaar in de ketel, puntcontacten in het spoor ofzo, en ziedaar, nog steeds een echte stoomtrein.
Stroom op de spoorstaven gaat hem natuurlijk niet worden met bezoekers rondlopend in zo'n park.
Dus ongetwijfeld zal het iets moeten worden met batterijen aan boord van de treintjes, maar dan is het veel efficiënter om daar direct de trein mee aan te drijven dan ook nogeens een verliesgevende ketel mee te gaan stoken.
-
"Stroom op de spoorstaven gaat hem natuurlijk niet worden met bezoekers rondlopend in zo'n park."
Hoeft natuurlijk niet overal, denk ook eens aan het concept van een vuurloze lok.
"Dus ongetwijfeld zal het iets moeten worden met batterijen aan boord van de treintjes, maar dan is het veel efficiënter om daar direct de trein mee aan te drijven dan ook nogeens een verliesgevende ketel mee te gaan stoken."
Lijkt me niet dat hier efficiency de drijfveer is...
-
Hallo,
Terreur van groen extremisten, bah!
Wel zelf een auto hebben en op vliegvakantie.
jandcargo
Doe effe normaal zeg.
Zal mijns inzien wel een bezuiniging zijn, onderhoud, keuringen (misschien zijn ze wel aan ketel vervanging toe) en speciaal opgeleid personeel is allemaal wat lastig.
Stephan.
-
Klimaatopwarming is een probleem dat geen simpele oplossingen kent.
Volgens mijn biologie leraar was de oplossing simpel. Stoppen met massaal bomen kappen. :police:
Hij beweerde dat een 'te hoge' CO2 uitstoot niet eens een groot probleem was. Geef een boom meer CO2 en hij maakt er meer O2 van. Alleen als je dus minder boom heb omdat er massaal regenwouden gekapt worden dan kan je te weinig CO2 - O2 omzetten. Of hij 100% gelijk had, dat weet ik niet. Niet mijn vakgebied
Wat ik wel weet, is dat er naast regenwouden nu ook stoomtreintjes verdwijnen. Tatasteel, Efteling ::), who's next?
Kunnen ze niet gewoon op biokolen gaan rijden zoals Hoorn-Medemblik? Niet dat ik geloof dat dat veel beter is, maar volgens mij weerhoudt dat dat volk wat graag stoomtreinen ziet verdwijnen om moeilijk te doen ;D
Bas
-
Ik heb wel wat meer informatie nu, hoewel zeer onzeker. Het zou inderdaad gaan om een "dompelaar" in de vlampijpen van de stoomketel. Ik zal het steenkolen luchtje missen. Dat is onderdeel van de beleving. ???
-
Het pretpark wil vergroenen naar de bezoekers toe. Greenwashing noemen we dat. Jezelf als organisatie een groen imago aanmeten.
-
Ik denk dat de verkrijgbaarheid en prijs van steenkolen ook nog wel eens een rol in dit verhaal kunnen spelen.
Maar ja, dat is een aanname.
-
Er is momenteel al een smalspoorattractie op stroom, waarbij de stroom via een middengeleider wordt geleverd. Dit is bij de Waarbeek in Hengelo, zie:
https://spoorijzer.jimdofree.com/rt-overzicht/sij-00-waarbeek/ (https://spoorijzer.jimdofree.com/rt-overzicht/sij-00-waarbeek/)
Of dat nu een verbetering is? Dit is een Spoorijzer dieselloc die verbouwd is tot elocje. Hier zijn geen overwegen oid, dus is een 3e rail wel praktisch te realiseren.
Ik hoop dat ze de locjes zoveel mogelijk origineel houden. Bij het Autotron destijds hebben ze een deel uit de ketel geslepen zodat er een dieselmotor in gezet kon worden. Dat was geen succes, daarna hebben ze de loc met een losse dieselloc als tender gereden. Uiteindelijk is de hele loc de vernieling in geholpen want een koude stoomloc smeert niet zo best.....
Dus, ik zie het wat somber in voor de locjes van de Efteling, waarvan enkele al 100 jaar oud zijn!
-
Dat is wel rete inefficiënt. Rendement van een stoommachine is 5%. Dan zie je zo 95% van je elektrische energie in warmte verdwijnen terwijl je die energie ook in een elektromotor kan pompen met een veel hoger rendement van misschien wel 90%
Dan heb je nog wat over om iets van een rook (ultrasoon water ding) en geluidsgeneraror aan te sturen. Hebben we toch nog rook en geluid ;D en dat op een hoog rendement.
Dus biokolen dan maar? ;D
Bas
-
Heren,
Hier het verhaal op de website van de Efteling zelf:
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/de-stoomtrein-wordt-elektrisch (https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/de-stoomtrein-wordt-elektrisch)
Citaat:
Huidige beleving behouden
Bij het vernieuwde ontwerp wordt de nostalgische sfeer en daarmee de huidige beleving zoveel mogelijk behouden.
Dat was een belangrijk uitgangspunt in de opdracht voor de leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire, Verenigd Koninkrijk.
“We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling”, vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf.
“Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde.”
Alan Keef Ltd is geen onbekende voor de Efteling. In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, Trijntje.
Het familiebedrijf is een autoriteit op gebied van smalspoor en vierde recent haar 50-jarig bestaan.
Bron: https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/de-stoomtrein-wordt-elektrisch
mvg,
Matthijs
-
Fred Flintstone-aandrijving dan maar?
-
Nou ja, het hele pretpark is gebouwd op illusies. Een authentieke stoomtrein was een welkome uitzondering, maar een trein met rook en geluidseffecten past an sich prima in het beeld wat het park voor de bezoekers wil neerzetten.
-
Disney werkt ook met stoomtreinen. Wat is toch steeds het probleem met die vervuiling. Het is nationaal erfgoed wat bewaard moet worden. En een stoomloc die in bedrijf is, is de beste methode om iets voor het nageslacht te bewaren.
-
Dit is geen erfgoed. Dit is een attractie in Anton Pieck stijl
Hoogstens Efteling erfgoed, geen nationaal.
-
Zeker wel! Die locjes komen van Nederlandse aannemers af. Zij hadden een carriere voordat ze naar de Efteling gingen. Dat geldt alleen niet voor loc "treintje." Die is speciaal voor de Efteling gebouwd.
-
Niets nieuws onder de zon, 80 jaar geleden hadden ze hiervoor al een oplossing;
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive#/media/File:SBB_Ee_3-3_8521.png (https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive#/media/File:SBB_Ee_3-3_8521.png)
Overigens zusje van de latere NS 7800en.
-
Zeker wel! Die locjes komen van Nederlandse aannemers af. Zij hadden een carriere voordat ze naar de Efteling gingen. Dat geldt alleen niet voor loc "treintje." Die is speciaal voor de Efteling gebouwd.
Maar ze zijn door de Efteling toch niet in die staat gehouden? Ze zijn vast geromantiseerd
-
Beide historische locjes zijn de oudste van hun type in Nederland. Hoewel de oudste (naam ff kwijt) uit Belgie komt, komt Aagje van Steenfabriek IJsseloord in Arnhem, waar die in 1911 haar werkzame leven begon.
Volgens mij maken beide locjes daarmee kans om opgenomen met een hoge status in het Register Railmonumenten te worden opgenomen. Het enige is, de beheerder dient ze zelf aan te melden ;).
Maar dat beide locjes historisch zijn, staat naar mijn idee buiten kijf..... Ze zijn nu niet meer in de originele status, maar ik denk dat de aanpassingen an sich nog meevallen.
Groeten,
Rogier
-
Even opgezocht. Kolenbunker van Aagje verwijderd en tender toegevoegd. Onder leiding van Anton Pieck 'sprookjesachtiger' gemaakt. Ik weet het niet....
-
Er zijn zat Nederlandse museumlocs die meer werk nodig hebben om hun afleveringstoestand terug te krijgen ;D
-
Helemaal eens met Rogier en Zuylen. Wel degelijk industrieel erfgoed. Ook technisch gezien bijzonder. De O&K locomotieven zijn vroeg gebouwde types met zg. Patentsteuerung. Die zijn in Nederland verder niet bewaard gebleven.
Het terug brengen in originele staat is zeker mogelijk. De als monument opgestelde loc "Neefje" is ook heel bijzonder maar wel nog meer verbouwd. Dit is een ex vuurloze Henschel van de Gist en Spiritusfabrieken in Delft. Volgens mij is de originele ketel daarvan nog bewaard.
Helaas zijn de locomotieven eigendom van de Efteling en geen beschermd erfgoed zoals gebouwen dat wel kunnen zijn. De Efteling kan en mag doen met de locomotieven wat zij wil.
-
Dat laatste dus. Ik denk dat je nog eerder de NS 6300 uit de stalen monsters bevrijd krijgt dan deze locomotieven uit de Efteling :D
-
Als ik de Efteling was, liet ik een mooie bruine smalspoor Krokodil bouwen met een vette vintage uitstraling.
Dan heb je het beste van 2 werelden: drijfstangen, spaakwielen en klaar voor de klimaatneutrale toekomst.
Groeten
Hendrik Jan
-
Vergroening zal een rol spelen maar ik denk dat het met name een economische afweging is. Mogelijk problemen met ( dure) ketels.
Denk dat rookolie schaars wordt ;D
-
Helaas zijn de locomotieven eigendom van de Efteling en geen beschermd erfgoed zoals gebouwen dat wel kunnen zijn. De Efteling kan en mag doen met de locomotieven wat zij wil.
Niks helaas. De locjes zijn nog volop in gebruik en worden aangepast aan de behoefte van de exploitant. Ze zijn geen geschiedenis; hun geschiedenis wordt nog gemaakt.
-
Helaas als in: voor degene die willen dat het gewone stoomlocs blijven, we hebben er niks over te zeggen. Dus voor ons wel degelijk helaas.
-
De meeste forumleden rijden hun stoomloks ook met elektriciteit, dus geen klachtrecht lijkt me ;)
Groet
Fred (die elektrisch, stoom en opwind rijdt :angel:)
-
Wat doen ze trouwens met de stoomcaroussel?
Je bent lang niet geweest zie ik ;D ;D
-
Laatste keer ergens voor corona.
Even opgezocht en nergens stond dat dat ding elektrisch werd aangedreven. An sich leek het mij wel logisch.
-
De Amercentrale draait voor een deel op hout, nog milieuvriendelijk ook, als je hun zelf moet geloven. dus voor de stroom wordt toch gestookt als de zon niet schijnt en het ook niet waait.
Zoals al eerder hier genoemd;
Als ze dan toch elektrisch willen gaan rijden zou een smalspoorkrokodil ook wel leuk staan.
Stoomlokjes ombouwen naar vuurloos zou ook een milieuvriendelijk alternatief kunnen zijn, dan koken ze dat water maar op zonne- of windstroom.
Anders toch maar een Esu geluidsdecoder met een booster erin.
Nepstoom kunnen ze bij de Efteling zelf wel maken, kijk bijv maar bij de Baron.
-
@Paul: Precies weet ik het niet maar al heel wat jaartjes hoor ;) Uit de Eftepedia:
- De stoommachine ging in 1944 stuk op de kermis in Drunen. Sinds die tijd draait de Stoomcarrousel op een elektrische motor, al is de stoommachine nog steeds aanwezig.
Bron: https://www.eftepedia.nl/lemma/Stoomcarrousel
-
Als ik de Efteling was, had ik die stoomtrein allang verwijderd en door iets elektrisch vervangen. Slechts een enkeling komt maar speciaal voor de stoomloc, lijkt me zo. Je verkoopt er niet minder kaartjes voor, veel goedkoper in gebruik, veel minder gedoe. Uiteindelijk is het doel van de Efteling vermaak en daaraan verdienen. Dat ie nog steeds rijdt, sta ik van te kijken.
Zoals al wordt aangegeven in dit draadje, lijkt mij het "vergroenen" ook gewoon een PR draai aan een economische en praktische beslissing. Alsof dat ene treintje een verschil maakt op de honderduizenden vliegtuigen en miljoenen auto's die elke dag resp. vliegen en rijden.
-
De Amercentrale draait voor een deel op hout, nog milieuvriendelijk ook, als je hun zelf moet geloven.
Het bekende rad-voor-ogen-circus.
Wat het behoud van de historische stoomloc betreft, wie dat graag wil moet maar een praatje gaan maken met de directie van de Efteling.
-
Heren,
De locs blijven gewoon rijden met een aanpaste aandrijving.
En als ik de tekst goed lees blijven de originele onderdelen behouden vanwege historische waarde.
Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde
En op deze manier houdt de Efteling de locs rijvaardig. En staan ze niet ergens weg te roesten. Hopen dat de onderdelen goed bewaard worden zodat als de locs ooit misschien naar een museum gaan weer in originele staat gebracht kunnen worden.
-
Ik heb even wat offtopic politieke opmerkingen etc verwijderd. graag wee over de (stoom)lokjes van de Efteling ;)
team moderatie
-
Om het rijden met de treinen in de toekomst nog meer te vergroenen zou men op de daken van de rijtuigen zonnepanelen kunnen monteren zodat op zonnige dagen de batterij van de lok nog bij geladen kunnen worden. :D
Peter
-
Goedenavond, de Stichting Mobiele Collectie Nederland heeft inmiddels gereageerd op de plannen van de Efteling met haar stoomlocomotieven. Die reactie is te lezen op www.mobiel-erfgoed.nl (http://www.mobiel-erfgoed.nl).
Prettige avond!
Kees
-
Tsja, die Stichting is een belangenbehartiger, maar (voor zover ik kan zien) niet belast met een wettelijke taak. Ik denk niet dat De Efteling nu bang wordt.
-
Begrijp het echt niet hoor. Dit spul is nog geen erfgoed. De locjes moeten nog hard werken en worden daartoe naar de wensen van de eigenaar aangepast, zoals zo vaak gebeurt met materieel in actieve dienst. Misschien weten we over 50 jaar wat hun volledige geschiedenis is. En gaat die erfgoedclub pleiten voor behoud van deze unieke locjes in aangepaste staat. ;D
Maar ik ben bang dat die club nog liever heeft dat spul in een of ander treinenreservaat staat te verkommeren.
-
Ik begrijp je redenering, maar is hij wel helemaal waterdicht? Kan iets geen erfgoed worden wanneer het bij de eigenaar nog in gebruik is? Een stoomgemaal wat nog wordt gebruikt door de (1e) eigenaar krijgt op een gegeven moment toch gewoon historische waarde?
Verder eens hoor. De locjes zijn nu beter af dan bij een of andere vage club (die waarschijnlijk platzak is waardoor ze onder een doekje in de buitenlucht staan te verkommeren). Jammer van de stoom, het was deel van de magie, maar het is niet anders. Wanneer het persbericht uitgaat is er bij de Efteling al veel aan vooraf gegaan en zijn er contracten getekend voor de ombouw. Crying over spilled milk
-
Tsja, die Stichting is een belangenbehartiger, maar (voor zover ik kan zien) niet belast met een wettelijke taak. Ik denk niet dat De Efteling nu bang wordt.
Klopt, de Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) heeft geen wettelijke taak en is overigens, en misschien ter geruststelling, niet van plan de Efteling bang te maken. Wel pleit MCN ervoor dat de stoomlocomotieven van de Efteling zoveel mogelijk in authentieke staat worden behouden en niet worden aangetast. Dat laatste lijkt met de nieuwe plannen van de Efteling zeker te gaan gebeuren.
Vriendelijke groet,
Kees Wielemaker, secretaris MCN
-
Maar ik ben bang dat die club nog liever heeft dat spul in een of ander treinenreservaat staat te verkommeren.
Oei, dat is een stevige diskwalificatie van het vele werk dat honderden vrijwilligers doen om historisch spoorweg- en tramwegmaterieel te behouden en te laten rijden. Ik zou zeggen: ga eens kijken bij zo’n ‘treinenreservaat’, dan kom je ongetwijfeld tot andere inzichten.
Kees
-
Ik diskwalificeer helemaal niks. Wel zie ik om het even welk materieel altijd veel liever in actieve dienst bij een eigenaar die daar brood in ziet. Ook als dan aanpassingen nodig zijn. Deze locjes zijn het kennelijk nog waard om in te investeren. Als treinenliefhebber ben ik daar blij mee. Ik vind de aanpak ook gewoon interessant. Er zit nog ontwikkeling in de locjes in plaats van ze in de tijd te bevriezen. Dat kan altijd nog.
Overigens vind ik je antwoord op de opmerking van Paul al een stuk genuanceerder dan het bericht op de site van de MCH.
-
En in aanvulling op de suggestie voor een smalspoor krokodil: ik had er een tramlijn van gemaakt. Dan kan je helemaal over de top met een trammetje met balkons, bovenlichten, grijpstangen met bling bling et cetera. Ik zie het zo rijden :)
-
Wel pleit MCN ervoor dat de stoomlocomotieven van de Efteling zoveel mogelijk in authentieke staat worden behouden en niet worden aangetast.
Dan vraag ik mij af wat authentieke staat is.
De toeters, bellen en koperwerk die de Efteling erop heeft gezet zaten er bij de aannemer (neem aan dat het aannemerlocs waren) vast niet op.
En ja, maak er een tramlijn van! :D
-
Ben vooral benieuwd hoe ze hem gaan aandrijven, lijkt mij lastig om echt een electro-motor in te bouwen met alle technisch noodzakelijke apparatuur zonder dat je dat ziet, Zag in een reactie op een facebookbericht dat iemand een mail had gestuurd naar de efteling, en een reactie terug had gekregen waar in stond dat de klassieke wielaandrijving behouden blijft, dan denk ik toch eerlijk gezegd dat dat betekend dat de loc's electrisch verwarmd worden, of misschien op perslucht? Weet niet in hoeverre dat mogelijk is voor een stoomloc... Ik weet wel dat heel vroeger voordat er een dieselloc was, de loc's d.m.v perslucht werden gerangeerd als de 'koud' waren.
Misschien is het dan mogelijk, met een paar extra luchttanks onder de wagons, om bij station 1 lucht te vullen, rijden naar station 2, daar weer lucht bijvullen etc.
Ik heb wel eens vaker verhalen gehoord dat ze al langer aan het rondkijken waren om hem electrisch te maken, maar dat dat (tot nu toe) technisch niet haalbaar was. Óf er moet iets van een 3e rail bijkomen, maarja dat is natuurlijk bij de overwegen levensgevaarlijk, enja accu... Om die trein genoeg capaciteit te geven zullen er ook onder elke wagon accu's moeten komen, dat lijkt mij veel te zwaar, ook aangezien die 9 volle wagons ong. de maximale belasting zijn voor de twee oudste loc's. Die hebben al de maximale stoomdruk nodig om die volle trein te kunnen trekken...
-
Misschien biedt de site van de opdrachtnemer enig inzicht.
https://www.alankeef.co.uk/ (https://www.alankeef.co.uk/)
-
Het lijkt mij simpeler om de rijtuigen te motoriseren en de loc rolvaardig te laten duwen
-
Zal ook wel weer niet mogen in dit land ;D
-
Zoals ik al aangaf, het Autotron heeft een tijdje een (koude) stoomloc door een dieselloc (vermomd als tender) laten voortduwen. Dat, in combinatie met de eerdere verbouwing om de loc zelf van dieselmotor te voorzien, heeft ervoor gezorgd dat de loc eigenlijk compleet verpest is. Qua uiterlijk is het nog een stoomloc, maar technisch wordt dat complete nieuwbouw wil je iets met de loc doen. De loc is overigens nog wel bewaard.
Voor de echte smalspoorfanaten voelt het denk ik als volgt: je kan het vergelijken met het Spoorwegmuseum die opeens besluit een 6400 om te bouwen tot tender en daarmee de 3737 rond wil duwen voor rondritten door Nederland. Dan kan je juigen dat je een stoomloc ziet rijden, maar als liefhebber doet dat (denk ik) gewoon pijn.
En de Stichting Mobiele Collectie Nederland is de verzamelstichting waaronder diverse (alle?) organisaties vallen die iets met mobiel erfgoed te maken hebben. Dus bv oude vliegtuigen, vaartuigen, maar ook (via HRN) bijna alle Nederlanse Railmusea. Zeker geen juridische waarde, maar zeker wel een belangrijke club.
Groeten,
Rogier
-
Relevant is daarbij natuurlijk dat de Efteling geen museum is, maar een commercieel pretpark. Het is meer toeval dat er mobiel erfgoed binnen de hekken aanwezig is.
-
steampunk lok, glimmende tram, volgens mij borrelt er een heleboel creativiteit als je met iets onwenselijks wordt geconfronteerd. Een vlucht naar voren (dat klinkt al als een Efteling attractie).
Toch bestond er al eens een stoomlok met pantograaf. Misschien niet (periode) correct voor het materieel bij de Efteling, maar toch niet zonder voorbeeld. Mocht men besluiten om de stroom niet als batterij mee te nemen. En let op: dit zijn nog gewoon kolengestookte loks, maar wel met voorverwarmd water. Vanaf dit concept is het dus nog een hele sprong naar een echt volledig electrische stoomlok. Het is jammer dat stoom energetisch zo'n enorme omweg is voor krachtoverbrenging.
Zwitserland (https://www.reddit.com/r/europe/comments/13kyrdb/two_swiss_steam_locomotives_class_e_33_small/?rdt=32769)
-
De eenvoudigste manier om schoon toch met werkende stoom te rijden lijkt mij toch met vuurloze locomotieven waarbij de stoom wordt opgewekt met een zonnepark of een eigen (steampunk) windmolen. Enige effect wat je dan nodig hebt is haardvuur TV in de cabine ;)
-
Oh ik zat te denken aan een kleine plutoniumreactor! ;D ;D
-
In het sprookjesbos zeker!
-
Ben vooral benieuwd hoe ze hem gaan aandrijven, lijkt mij lastig om echt een electro-motor in te bouwen met alle technisch noodzakelijke apparatuur zonder dat je dat ziet,
Bij model stoomlocs lukt dat toch vrij aardig.
-
Er is ook nog een hybride mogelijkheid, namelijk het water verhitten met elektriciteit tot stoom ;D
-
Bedrijf in Engeland kan dat ongetwijfeld prima uitvoeren, ook accu aangedreven.
-
Wee en ach. De wereld veranderd en de Efteling dus ook. Veranderingen zijn altijd wat lastig voor veel mensen. Tip voor de Efteling: spit die hele smalspoorlijn uit de grond en bouw een zweefbaan. Dat is pas innovatie.
Overal in de wereld zijn cultuurhistorische en industrieele musea. Om van museumspoorlijnen met stoomloks nog maar te zwijgen. Zet die Eftelinglokjes daar maar neer. Lief bordje erbij, klaar.
Ik vind smalspoor en stoom nog steeds wel leuk hoor. Vooral in model. ;)
Albert
-
Oke, vergeet de Efteling maar. Er hangt een Europees rookworstverbod (https://www.ad.nl/binnenland/de-oer-hollandse-rookworst-van-unox-hangt-een-verbod-boven-het-hoofd~a600536f/) in de lucht! :o
-
Ben vooral benieuwd hoe ze hem gaan aandrijven, lijkt mij lastig om echt een electro-motor in te bouwen met alle technisch noodzakelijke apparatuur zonder dat je dat ziet,
Zie hier twee model stoomlocomotieven, de ene is een echte stoom loc, de andere met een electro motor. Zie je het verschil?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-6628cb53db86a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-6628cb53db86a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-6628cb53db619.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-6628cb53db619.jpg)
Groet
Fred
-
Ik heb eens even op internet gezocht over de Efteling en hun locomotieven.
Klik op https://nl.wikipedia.org/wiki/Efteling_Stoomtrein_Maatschappij
Hier staan veel gegevens over de geschiedenis van het materieel.
De industriele loks zijn uitgebreid met frontsein en tender ,omdat die verwacht worden bij een stoomlocomotief.
(Amerikaans voorbeeld?)
Peter
-
Zie hier twee model stoomlocomotieven, de ene is een echte stoom loc, de andere met een electro motor. Zie je het verschil?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-6628cb53db86a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-6628cb53db86a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-6628cb53db619.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-6628cb53db619.jpg)
Groet
Fred
Educated guess: de bovenste is de stoomlocomotief! :)
-
Ja het verschil zie je, mee eens de bovenste is de stomer (y)
Mvg Johan
-
Katwijk heeft meer dan 10 van dergelijke loks alleen al. Niet ieder stukje ijzer hoeft bewaard te blijven in zn oorspronkelijke staat
Gedeeltelijk mee eens, maar "Aagje" is wel een stukje Nederlands industrieel erfgoed, zij is afkomstig uit een steenfabriek bij Arnhem Zuid.
-
Dus?
Het locje heeft een inmiddels langdurige tweede carrière bij De Efteling. Wat voor erfgoed is het dan?
-
Erfgoed is lastig te vergelijken, maar Aagje heeft meer Nederlands erfgoed in zich dan bv de stomers van de VSM of bv de Tigerli van de MBS en de NS 6513 van de SHM. Die laatsten zijn beide herbouwd vanuit hun origineel en nu NS loc geworden, maar in feite zijn het gewoon buitenlandse locs in een NL jasje.
De carriere bij de Efteling doet naar mijn idee geen afbreuk aan het erfgoed.
Groeten,
Rogier
-
Ben het helemaal met je eens Rogier. Ik vind zelfs dat de tweede carrière bij de Efteling iets toevoegt aan het erfgoed. De aanleiding van dit draadje was de aanpassing van het locje en wat daarvan te vinden. Naar mijn mening voegt het geschiedenis toe aan het locje. Mocht het locje ooit worden afgestoten door De Efteling, dan ligt bewaren in de elektrische incarnatie misschien wel het meest voor de hand.
-
Alleen werkt het natuurlijk niet zo. In het nostalgische denken heerst een enorme originaliteitsreflex.
Mijn vader is organist. Die moet je eens horen over restauraties van 18e eeuwse pijporgels terug naar origineel (lees: de helft van de disposities er uit slopen). En dan niet de elektrische luchtpomp want zo'n trapbalg is maar wat onhandig ;D
-
Je zou ze kunnen zien als de laatste commerciële stoomlocomotieven in Nederland.
Dan voegt dat ook wat toe aan historische waarde.
-
Hier
https://www.alankeef.co.uk/services/rebuild-maintenance
kan je wat lezen over de firma die de lokjes gaat behandelen.
Hoe heb ik nog niet kunnen vinden. ???
Peter
-
Ik ben benieuwd of er een lok behouden blijft
-
Alle loks blijven behouden.... ze worden alleen elektrisch.
-
De Efteling is een kinderpark en die dient rookvrij te zijn, dus alles meer naar de huidige tijd, ook voor die lokomotiefjes. Walmen kunnen ze als geen ander zo tussen de dicht beboste bonen is dat geen pretje
Tip voor de Efteling: spit die hele smalspoorlijn uit de grond en bouw een zweefbaan. Dat is pas innovatie.
Zoiets hebben ze al 35 jaar in het land van laaf, d's geen innovatie meer ;D
-
Tata gaat electrisch.....
-
Ik weet niet of dit hier al gemeld werd (ik doe het omdat ik zoveel vreemde ideeën zie langskomen) maar dit is het globale plan met de locjes: De locs zullen worden aangedreven door de aangehangen tender met daarin de door accus aangedreven electromotor(en?). De originele ketels worden van de locs afgehaald om gewicht te besparen. En ik neem dan aan vervangen door een dummy ketel (en dommen, schoorsteen etc). De zuigers worden verwijderd zodat een draaiend drijfwerk kan worden behouden. De locs worden uitgevoerd met licht, geluid en rookeffecten om toch die echte stoomsfeer te behouden..... Volgens bericht worden de originele delen die worden verwijderd bewaard.
De beide ketels van de O&K locomotieven zijn beide afgekeurd. Ik denk dat de Efteling naast het greenwashing ook een puur commerciële en rationele afweging maakt en in een beweging EN groen wordt EN het nieuwbouwen en toekomstig duur onderhoud en keuringen van stoomketels gaat voorkomen. Al weet ik zeker dat de prijs voor zo'n ombouw incl. de transport en handlingskosten de nieuwprijs van een ketel op zijn minst benaderd.
Ik voorzie dat er straks lieden die niet door echte kennis van zaken gehinderd worden op zo'n -dan super eenvoudig, met pookjes te bedienen- treintje gaan rijden en dat de locomotieven de zorg en het onderhoud die ze nog steeds nodig hebben gaan ontberen met verwoeste lagers en uitgelopen drijfwerken als gevolg. Iets wat ik al eerder heb gezien. Maar hopelijk zie ik het verkeerd....
-
Precies waar ik ook bang voor ben Arnoud. Goed te horen dat de meeste verbouwing in de tenders zitten, dat doet aan de loc geen afbreuk. Maar hopelijk wordt er straks wel gewoon goed gesmeerd. Anders wordt het een drama....
-
Als je zoveel moet knutselen aan die locjes, dan lijkt nieuwbouw mij ook een reële optie. Dan kun je er zoveel back to the future van maken als je maar wil.
-
Wie weet is dit nieuws onderdeel van de gebruikelijke commerciële manoevre: Jan Publiek in verhulde stappen duidelijk maken dat iets echts door nep wordt vervangen, waarna de prijs weer iets omhoog kan.
-
Zou de ombouw nou echt met een verkapte prijsverhoging voor het publiek te maken hebben? Aan de andere kant zullen kolen in de toekomst zeker niet goedkoper worden.
-
Welnee, gekkigheid allemaal.
Kennelijk zijn twee van de locjes aan groot onderhoud toe en dat is dan het moment om een grote verbouwing te overwegen. En ja, vast greenwashing en een manier om kosten te besparen.
Ik hoop ook dat het onderhoud op peil zal blijven. Maar misschien kunnen we De Efteling wat dat betreft enig krediet gunnen. Ze hebben volgens mij de locjes al een jaar of zestig prima onderhouden. Het bedrijf dat de opdracht gaat uitvoeren zal ze uitvoerig instrueren welk onderhoud nog nodig is. En De Efteling kan zich ook geen defecte machines veroorloven. Dat is een voordeel van locjes die nog gewoon voor hun kolen electriciteit moeten werken.
-
Lees ik van de week in de krant de serieuze vraag of de SGB de Efteling gaat volgen? (waar rook is is vuur :-[)
-
In welke krant en wat was het antwoord van de SGB?
-
https://nos.nl/regio/zeeland/artikel/514994-volgt-stichting-stoomtrein-goes-borsele-het-voorbeeld-van-de-efteling
-
Ah, de verslaggeefster stookt een vuurtje op.
"Hoe zou u het vinden als deze trein zou verdwijnen?" Ze verwacht kennelijk dat de beste man dan zou zeggen: "Dat zou ik een goede zaak vinden."
-
Sorry, ik had de klok gehoord maar wist niet meer waar de klepel was ;D
-
Alles is natuurlijk al besloten wat er met de lokjes gaat gebeuren .
Toch vraag ik mij af ,of het niet mooier was geweest als men de lokjes samen op een sokkerl had gezet , onder een afdak en gewoon nieuwe lokjes had besteld bij de al werder genoemde Engelse firma.
Wss is er minder onderhoud nodig ,want nu moet er gesmeerd worden aan het loopwerk als of het nog een stoomlok is, de nieuwe lokjes zijn wss makkelijker in onderhoud.
Peter
-
Vandaag een nieuw bericht vd Efteling ontvangen met een berichtje van de Efteling spoorwegmaatschappij (https://www.youtube.com/watch?v=Xwbq1qOeNqk)
-
De Efteling is een kinderpark
O ja?
-
Kinderen,
Met de kleinste door het sprookjesbos
Met de middenmoot naarr Joki&jet
Met de meiden naar droomvlucht
Met de groteren door de rollercoasters
Ja, dan BEN ik als Opa weer KIND
-
Efteling is een familiepark voor kleine, middelgrote en grote kinderen ;)
We kunnen willen wat we willen, het gaat toch gebeuren. Alles kan niet bewaard blijven en er is nog genoeg ander spul om van te genieten (Smalspoormuseum Katwijk bv). Maar goed, ik had t ook liever anders gezien. Tis wat het is :)
-
Wat een kouwe drukte.
Al mijn stoomtreintjes zijn stiekum ook elektrisch.
Groeten
Hendrik Jan
-
We kunnen willen wat we willen, het gaat toch gebeuren.
We kunnen ons aan de locomotieven vastketenen omdat we ze fossiel willen houden. Soort contra-XR ;)
-
Dan ook niet boos worden als je er met een waterkanon afgespoten wordt he.... ;D
-
Risico van het vak ;D
-
Volgens een kennis zou de rode locomotief Trijntje op dit moment electrisch zijn omgebouwd, en ook electrisch zijn rondjes door het park rijden. Iemand hier meer info of misschien foto's van?
Voor zover ik weet is alleen de groene locomotief Aagje naar engeland om aldaar omgebouwd te worden, en zouden Trijntje en de grijze Moortje pas op een later tijdstip volgen...
-
Er wordt nu nog met stoom gereden, gisteren nog geweest.
Volgend jaar gaan ze elektrisch.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/6d591b08-5b55-4334-9bba-2018aea566e0-676e827ae181c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/6d591b08-5b55-4334-9bba-2018aea566e0-676e827ae181c.jpg)
-
Wat een kouwe drukte.
Al mijn stoomtreintjes zijn stiekum ook elektrisch.
Ik loop nog in een berenvel en woon in een paggenhut in het bos. Met een stenen vuistbijl scharrel ik mijn eten bij elkaar. Ooit wilde ik een vrouw veroveren door haar met een knots op het hoofd te slaan. Allemaal tradities die moeten blijven bestaan.... :angel:
-
Bedankt voor de info!
Ik vroeg me al af hoe ze het wilden gaan doen, hoe dit er uit ziet blijft de loc (op de ketel na) toch wel grotendeels orgineel ;D
En zo'n ketel kan natuurlijk altijd weer teruggezet worden op de loc
-
Ik loop nog in een berenvel en woon in een paggenhut in het bos. Met een stenen vuistbijl scharrel ik mijn eten bij elkaar. Ooit wilde ik een vrouw veroveren door haar met een knots op het hoofd te slaan. Allemaal tradities die moeten blijven bestaan.... :angel:
Mag dat ook al niet dan ?
:angel:
Gewoon niet zeuren met ze allen
Het is accepteren of negeren
Hoeven we geen topic aan te dichten lijkt mij.
Of ten minste niet een die straks nog langer wordt dan Wim zijn eerste modelbaan ;D
(Positief bedoeld Wim)
-
https://youtu.be/pGFCcAqCdfI?si=xrrt9QU4AofOJwFl
Japan. Diesel denk ik. Zelfs het ´stoom´ geluid wordt nagebootst. Let ook op het personeel. Dat is nog eens hart (hard) voor de zaak....
Albert
-
Aagje terug in de Efteling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1180055-683d6d7dd822a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1180055-683d6d7dd822a.jpg)
Huidige stand van zaken; Aagje is nog niet afgewerkt.
Het bedienen van het afblazen en het roken van de schoorsteen is nog niet vol automatisch en tijdelijk allleen handmatig te bedienen.
Reden, er zou bij het rijden diverse geuren toegevoegd worden waarbij het vinden c.q. maken van de geuren nog een probleem is.
Filmpje van het rijden......... https://youtu.be/y_liuOQDJVA (https://youtu.be/y_liuOQDJVA)
-
Reden, er zou bij het rijden diverse geuren toegevoegd worden waarbij het vinden c.q. maken van de geuren nog een probleem is.
Inkoppertje: Als het vapen straks verboden is zal het met de geuren van Aagje ook wel gauw gebeurd zijn. :angel:
Albert
-
Zonde ende onnozel, deze ombouw. Voegt werkelijk niks toe aan t miljö en verpest de sprookjessfeer.
Groet
Huibert
-
maar wel makkelijker personeel vinden. Stoken hoeft niet meer.
-
Haha, ik zal nu zeker niet solliciteren :angel: