BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Dick55 op 21 April 2024, 13:27:28
-
In een ander topic beschreef ik mijn problemen met een Lima hondekop en een Roco sik.
Afgelopen tijd alle locs laten rijden. Nu zijn er best problemen en ik ben niet echt een electra/electronica kenner.
Is er in de omgeving Reeuwijk iemand die mij kan helpen/laten zien hoe ik diverse problemen oplos?
Ik heb de volgende problemen:
Fleischmann SNCF 68001 hapert bij het rijden
Lima 1314 loopt niet
Lima 1307 loopt stotterend, licht klopt niet
Rivarossi 1113 loopt "Omgekeerd", cabineverlichting aan 1 zijde onafhankelijk van rijrichting
Roco 1600 (digitaal) loopt zacht, mist aan 1 zijde een lamp
Roco NS 2200 loopt even en dan sluiting?
Roco 281 loopt slecht
Jouef 1306 loopt slecht
Liliput 6401 loopt slecht/zacht geen verlichting
Fleischmann V100 verlichting aan 1 kant defect
Lima NS 1605 licht klopt niet
Lima 1220 geen licht
Lima 1220 licht klopt niet
Lima 1310 geen licht
Rivarossi 1116 alleen cabine verlicht
Roco 2384 geen licht
Roco 2256 aan 1 zijde topsein
Lima Hondekop: loopt slecht en piept
Ik heb 2 rail gelijkstroom, Fleischmann rails.
Overigens lopen veel andere locs gewoon goed.
-
Met welk railmateriaal rijd je Dick?
Limarails bijvoorbeeld geven slecht de spanning door.
Ook de slepertjes tegen de wielen kunnen vuil zijn (haartjes/stof)
Mvg, Erich
-
Hallo Erich, aangepast.
De oude Fleischmann rails.
Veel locs lopen goed, maar ik heb tot nu toe alleen een vitrine en een fotodijk.
Sinds een maand een conditie ovaaltje.
-
Het meeste materiaal dat je noemt is meer dan 30 jaar oud en er zijn nogal wat Lima's bij (sowieso technisch niet het beste). Ik vermoed dat je de hobby na een hele lange periode weer hebt opgepakt. Dan zal er het een en ander aan stroomafnemers zijn gecorrodeerd en olie en vet verhard.
-
Klopt Paul, vandaar ook dat ik graag "onderwezen" wil worden in onderhoud.
-
Zoek eens het topic op over ATF (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3222457875#msg3222457875). Misschien helpt het, probeer het eens. Het lijkt allemaal een kwestie van stroomafname te zijn. Even doorlezen, de goeie tips omtrent stroomafname eruit opnemen en zelf kijken of je verbetering merkt. Niets is leuker dan het allemaal zelf uit te zoeken en op te lossen.
-
Kan je solderen? Inderdaad stroomafname, maar ook kapotte lampjes en bij de Rivarossi moeten in ieder geval twee draadjes worden omgelegd omdat hij de verkeerde kant op loopt.
Ik zou overigens beginnen met de Roco locomotieven. Daar valt gewoon het meeste te halen.
-
Bij de 2384 zou het kunnen zijn dat het licht wel werkt maar heel zwak brandt.
Een tijd lang heeft Roco 19V lampjes gebruikt die ook geschikt zijn voor digitaal (met hogere baanspanning), maar bij analoog maar heel zwak branden.
-
Ook interessant is of je analoog rijdt? Er lijkt alleen een 1600 digitaal te zijn. Analoog is wat eenvoudiger, dan hoef je alleen te weten wat plus en min is.
Je zou eens kunnen kijken naar de bijdrages van forumlid Besselspoor. Ik heb zelf veel van hem veel afgekeken. Hij is specialist in het opknappen van oude locomotieven zoals deze van Fleischmann (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87312.0) of deze van Lima (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107615.0).
-
Ik rij analoog.
En ben goed in administratie en besturen (VvE). Ben niet onhandig maar electra is redelijk een zwart gat.
Solderen is me nog nooit goed gelukt
-
Ik denk dat met wat oefening solderen eenvoudiger is dan statuten wijzigen.
Ben je lid van een club? Daar valt veel kennis te halen. Sowieso zou een basiscursus onderhoud voor locomotieven best de moeite waard zijn. Ik zou mij er voor inschrijven
-
En ben goed in administratie en besturen (VvE).
Dat komt goed uit want BNLS zoekt nog een secretaris! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100401.0) :)
@Paul, een “basiscursus onderhoud voor locomotieven”, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar geven ze die?
Zelf heb ik geen ervaring met clubs, maar lijkt me een goed idee. Alleen zit er niets echt in de buurt.
Er is ook een BNLS-treinendokter (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=673), maar ik weet niet wat zijn bezoekuren zijn. Mogelijk alleen spreekuur op beurzen.
-
@Paul, een “basiscursus onderhoud voor locomotieven”, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar geven ze die?
Geen flauw idee. Had er zelf ook nog nooit van gehoord, maar het leek mij ineens een goed idee. Er worden toch ook soldeer workshops georganiseerd? :)
-
Dit is vast wel te regelen binnen BNLS. Wat je nodig hebt is een ruime, wat gereedschap, een of twee oude rotten met didactische vaardigheden (naast die andere vaardigheden) een tientje inleg per persoon of zo en koffie :D
-
Een Train Repair Café!
-
Precies!
-
Dat komt goed uit want BNLS zoekt nog een secretaris! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100401.0) :)
@Paul, een “basiscursus onderhoud voor locomotieven”, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar geven ze die?
Zelf heb ik geen ervaring met clubs, maar lijkt me een goed idee. Alleen zit er niets echt in de buurt.
Er is ook een BNLS-treinendokter (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=673), maar ik weet niet wat zijn bezoekuren zijn. Mogelijk alleen spreekuur op beurzen.
Een van mijn problemen is tijd.....
Ben al ergens penningmeester (museum) en elders voorzitter (motorclub). Verder oppas opa en ondanks pensioen nog 2 dagen per week werken.....
-
Een Train Repair Café!
Dat zou leuk zijn.
Overigens kwam ik ooit ergens een modellspoorvereniging tegen in Gouda. Nooit antwoord gekregen.
Ik zal eens kijken in mijn omgeving naar H0 verenigingen.
-
Hey Dick,
Ik heb je een pm gestuurd. Kan wel een avond het een en ander uitleggen.
Groeten
-
Nooit mailen met verenigingen. Het mailadres kan al jaren buiten gebruik zijn of beheerd worden door iemand die tien jaar geleden bestuurslid was. Het is geen bedrijf met een service level dat wordt gemonitord. Wanneer je weet waar en wanneer de clubavond is zou ik er gewoon eens langs gaan.
-
Een Train Repair Café!
Leuk idee, maar op de 1 of andere manier denk ik toch dat de meesten hun info zelf halen ergens, bijvoorbeeld op dit forum. Maar eventueel ook in de handleiding van de lok indien nog aanwezig.
Maar misschien eens leuk om de optie te verkennen.
-
Maar over dit onderwerp. Er zijn genoeg topics waar onderhoud en reparatie wordt gepleegd. Ik ken geen geen algemeen onderhoudsdraadje of video met how to's. Ook zie ik dit niet terug in de encyclopedie en ik ken ook geen boeken hierover? Bestaat dit niet of is het een niche? Ik denk dat er best behoefte bestaat aan een algemene uitleg over de basics qua onderhoud. Schoonmaken, smeren, electrische problemen met lampjes en bedrading oplossen. Oude gloeilampen door leds vervangen ed. Digitaliseren is goed gecoverd, maar gangbaar maken van oud analoog materieel niet. Ik denk dat dit nuttig zou zijn.
-
:)
Ik denk dat in de tijd dat de oude meuk nieuw was, de winkelier voor linkshandigen de poppen- en treinendokter was?
-
Mijn ervaring is dat Youtube een hele goede bron van informatie is. Ik zie daar bv al filmpjes voorbij komen over het digitaliseren van locs etc.
Groeten,
Rogier
-
Her en der valt er genoeg bij elkaar te sprokkelen, maar niet gestructureerd. Bestaat er een themakanaal op Youtube wat hier helemaal over gaat of een stap voor stap blog met foto's van regulier onderhoud. Is waarschijnlijk ook ingewikkeld omdat elke locomotief weer anders in elkaar steekt.
-
Ik zag je vraag voorbijkomen vanmorgen ergens op Facebook. Denk dat je hier beter iemand vindt die je helpen kan. Ook omdat je netjes opgesomd hebt wat het is met welk probleem. Zie ook al wat aangeboden waar als ik jou was graag gebruik van zou maken.
Het zal wat tijd en geld kosten maar het meeste zal vrij snel weer gangbaar zijn. Het zal meer de tijd zijn dan de kosten ;) Succes!
.. en ondanks pensioen nog 2 dagen per week werken.....
Het beroerde van werken is dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten ;D ;D