BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Dick55 op 19 April 2024, 11:56:54
-
Ik heb een Lima Hondekop die een schurend geluid maakt bij het rijden. Het lijkt me dat ik een drupje olie moet geven.
Kan iemand vertellen hoe ik die kan openen?
-
Via de 2 schroeven aan de onderkant van de bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/hondekop-ombouw-begin-6622469a09803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/hondekop-ombouw-begin-6622469a09803.jpg)
Gevonden op: https://www.m-voorloop.nl/modelb-hondekop-ombouw.html
Op het www gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Naamloos-66224738ab012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Naamloos-66224738ab012.jpg)
-
Gaat het echt om een Lima hondekop of stiekem toch een Piko? Die schroeven zijn zo obvious, die moet je toch wel hebben gezien?
-
Oeps, voortaan een lampje en een bril gebruiken.
De schroeven zijn wat roestig, en in het donker niet in het gat te onderscheiden.
Maar gelukt!
Thanx
-
Mooi! Kijk ook even of er haren en dergelijke tussen de tandwielen zitten. Het hoeft geen droog lager te zijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/hondekop-ombouw-begin-6622469a09803-6622935a3b4b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/hondekop-ombouw-begin-6622469a09803-6622935a3b4b2.jpg)
De koprijtuigen zitten ook nog met lipjes onder de cabinedeuren aan de onderplaat geklemd. Afhankelijk van de generatie moet je hiermee voorzichtig tot heel erg voorzichtig zijn.
Heb je kappen (helder geel) met donkergrijze onderplaten, die er uitzien als op het geleende plaatje van Ronald, dan kan er weinig misgaan en kun je met een schroevendraaier onder de dubbele schuifdeuren beginnen de kap iets uit te buigen. Is de kap eigeel, en onderplaat licht grijs, dan moet je al iets voorzichtiger te werk gaan. Is de kap okergeel en onderplaat donkergroen, dan kunnen er snel stukjes afbreken en is het een hachelijke klus waar ik de hele buurt bij zou halen. Succes!
-
@ Mispoes: Ik merkte dat er een lipje zit onder de deur naar het volgende rijtuig. Die kreeg ik los. Maar de kop bleef vast.
Iets met kijken en niet ongeduldig zijn ::)
-
Daar zitten ook lipjes. Zie de rode cirkel bij de kopdeuren :)
-
Yep, daarom: kijken en niet ongeduldig zijn
-
Haal er eens voorzichtig een cocktailprikker oid doorheen van achter naar voren. Het komt heus wel los
-
Is gelukt hoor Paul. Setje horlogeschroevendraaiers doet wonderen
-
Wat je krijgt als je na een paar jaar een en ander weer laat rijden.
Ik heb een Sik van Roco, heel klein op de zijkant 281.
Ik zet hem op de baan. Met motorkap naar voren rijden gaat prima. Met de accukast voor heel haperend Klinkt alsof ik vroeger met mij Kreidler voor een stoplicht sta: heng heng.
Zo'n 80 procent van mijn ovaaltje loopt hij goed, 20% niet. Het lijkt of de aandrijving dan slipt, hij stopt ook met draaiende motor!. Zetje en hij loopt als een trein.
Ra ra?
-
Wormaandrijving op de as zit los?
-
zou de loc dan delen wel en delen niet rijden?
-
Tandwielen op de aandrijfassen gebroken?
Komt vaker voor bij de oude Sikjes.
-
zou de loc dan delen wel en delen niet rijden?
Ja, is mogelijk. Heb ik ooit een keer gehad met een BR 93 van Roco. Die zat ook los maar reed wel na een paar zetjes. Heb de worm gefixeerd met Loctite en daarna geen problemen meer.
-
Het bizarre is dat het om 1 stukje spoor gaat waar andere locs geen probleem hebben. Het hele ovaal rijdt hijprima op een 20 centimeter na. Steeds het zelfde stuk. En vooral de ene kant op. De andere kant op gaat het wel zachter maar hij doet het wel.
-
Mbt 20% niet rijden; het is natuurlijk wel een tweeasser zonder enige vorm van compensatie. Dus als één van de wielen slecht stroom afneemt kan het optillen van het andere wiel al het electrisch contact verbreken. Dus wielen schoonmaken en stroomafname lipjes aan de achterkant van de wielen ook. Dan pas verder zoeken.
Mbt het 'heng-heng-probleem'; geen idee, ik heb die van mij lang geleden weggedaan. Geloof ik.