BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bobos op 16 April 2024, 11:12:10
-
Begonnen met de herbouw van mijn baan, digitaal dit keer. Bij de tunneltrajecten heb ik niet overal de ruimte om de pantografen te laten uitstaan. Gelukkig maar op een aantal plekken. Vroeger gebruikte ik daarvoor de Mader bovenleiding. ik kan dat helaas nergens meer vinden.
Weet iemand waar je deze Mader bovenleiding masten voor tunnels in Nederland kunt verkrijgen ?
-
In Nederland geen adres bekend, maar volgens de merkenlijst is het nog leverbaar. (even naar beneden scrollen naar Mader)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Merken_-_M
-
Ai jammer, dacht al zoiets. Volgens mij heb ik die indertijd ook uit Zwitserland van een vakantie meegenomen. Weet ik niet precies meer, is al weer wat jaartjes geleden :P Moet ik verder zoeken naar alternatieven. Ik vind die tunnelmasten van Viessmann te hoog en niet buigzaam. Met punaises wat elektradraad bevestigen is ook geen optie. Heb namelijk een deel waar ik de plaat los moet kunnen wegtillen. Enfin dat wordt dus een hele puzzel dan. Jammer dat ik ze indertijd verkocht heb die masten van Mader :-[
-
Maar ik zal Roundhouse eens een bericht sturen, je weet maar nooit
-
Ik ken de Mader bovenleiding niet maar ik heb in het verleden tunnelbovenleiding bij Conrad gekocht en die hebben nog steeds zoiets in het assortiment, van Viessmann zelfs:
Viessmann tunnelbovenleiding (https://www.conrad.nl/nl/p/viessmann-modelltechnik-4195-h0-tunnelbovenleidingset-universeel-1-set-s-1586809.html?refresh=true)
Is dit wat je bedoelt?
-
ja die ken ik. Masten zijn te lang en niet buigzaam. Dus dat is geen optie helaas. Of kun je die masten op een andere manier inkorten ?
-
Geen idee. Ik had een versie uit een ander decennium, met metalen masten.
Maar.... heel veel lager zal niet kunnen vanwege de minimale hoogte boven de sporen (PVR) en hoogte bovenleiding, of zie ik dat verkeerd?
-
Nee zie je niet verkeerd. Ik heb N spoor met heel soms 5 cm als doorgang. Dus dan is het handig dat je ietwat kunt buigen met de masten. vandaar. Maar is Viessmann dan overgestapt van metaal naar plastic masten ?
-
véél te dure oplossing.
Een stukje afval van koperen buis, een stukje draadstang van 4 mm , wat moertjes M4 en rondsels met opening 4 mm, raillas om onder het koper te solderen en oude railstaaf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image1-661ee09b7eb46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Image1-661ee09b7eb46.jpg)
goedkoper kan bijna niet
-
Even wat inventief denken en je hebt een veel leukere oplossing.
Is helemaal naar de eigen hand te zetten.
Goede tip Saskia.
Ronald Visser
-
Hallo,
Destijds in mijn half nul tijd heb ik hout gebruikt: 5mm rondhout op gewenste lengte afzagen.
Met behulp van 1 mm messingdraad een uithanger in de vorm van een liggende V gemaakt.
De pootjes van de V in de geboorde gaatjes in de houten mast en voor de zekerheid met wat
houtlijm gefixeerd. De messingdraad ook gebruikt als bovenleidingsdraad.
Kan je helemaal naar eigen wensen bouwen.
Succes.
Wim van der Ent
-
Oké inventief al die aangedragen oplossingen. Ik zal mijn licht er eens over laten schijnen. Dank voor het delen
-
Inmiddels verder met de bovenleiding. In de tunnelsporen de oplossing van koper met draadstang. Met Elektradraad, was allemaal niet makkelijk maar gelukt. Dus dat is mooi. Minder mooi is het vervolg. Helaas werkt het buigen voor opvang panto bij mij niet. Althans ik begrijp de werking wel maar omdat ik tunnels van beiden kanten laat berijden moet het dikke elektradraad (2,5mm) verbonden worden met de vollmer bovenleiding die in het zicht ligt.
Ik krijg dat met solderen maar moeilijk voor elkaar. Het lijkt wel of dat draad van Vollmer de soldeer niet 'pakt'. Daarnaast lastig om de dunne draad zo aan de koperen draad te krijgen dat de panto's niet blijven haken of de leiding als een bobbel nemen. Nou had ik gelezen dat je dat S spul beter niet als verbinder met solderen kan gebruiken, maar met soldeervet alleen lukt het me niet. iemand tips ?
-
Ik ken de bovenleiding van Vollmer niet. Maar kan het zijn dat die van staal is? Dan moet je juist wel dat S-spul gebruiken. En wel S-39 RVS.
-
Kan je de overgang niet doen zoals ze in het echt doen? Daar laten ze een stuk beide bovenleidingen naast elkaar lopen, waarbij de ene langzaam afdaald naar het juiste niveau en iets verderop het andere draad dan langzaam iets oploopt. Op deze manier heb je een overgang zonder solderen, klodders etc? Je hebt dan wel bv 20 cm nodig waarbij je beide soorten elkaar laat overnemen.
Groeten,
Rogier
-
Dat advies van Rogier is een handige oplossing...
Ronald Visser
-
Niet te doen, qua lengte en ruimte wel, maar je blijft zitten met een overgang van 2,5 mm draad naar wat is het, heel dun rijdraad van Vollmer. Ik weet niet of dat draad van staal is, kan 't ook niet terugvinden. Maar ik zal het eens proberen met dat S... spul. Misschien lukt het dan wel.
-
Waarom zou het verschil in draaddikte een belemmering zijn? Je laat ze vlak naast elkaar lopen. De ene loopt omhoog terwijl de andere omlaag loopt.
Je hebt ook geen 20 cm nodig, ik denk dat 10 cm genoeg is.
-
Gelukt met S39RVS, zonder klodders soldeer, dus dat is mooi. Kan ik verder. Waar ik nog wel tegenaan loop is de moffen van Vollmer. Dat zijn moffen (draadverbinders) die je gebruikt wanneer je rijdraad wilt inkorten. De panto blijft daaraan haken, is millimeter werk. Iemand die daar ervaring mee heeft en tips kan geven ? Hoor het graag