BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Dr. Bob op 13 April 2024, 19:26:36
-
Beste forumleden,
Vandaag op een beurs de metalen schroefkoppeling van Rivarossi HC 8053 gezien.
Het zou geschikt zijn voor de “ echtheid “ de looks zeg maar, maar niet om meerdere wagons aan te koppelen.
In ieder geval tegenstrijdige informatie.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Dr. Bob
-
Geen ervaring mee.
Maar in H0 met een schroefkoppeling daadwerkelijk gaan koppelen is vragen om problemen.
De "echtheid" die Rivarossi bedoeld is de uitstraling van de bufferbalken.
Door een metalen (sier)schroefkoppeling te gebruiken ziet de afwerking van de bufferbalk er veel realistischer uit.
Maar functioneel gebruiken om wagons of rijtuigen te koppelen in H0, dat raad ik echt af.
Dus nee, geen tegenstrijdige informatie.
Jos.
-
Dank je Jos,
Ik zag op een modelbaan diverse stammetjes met deze schroefkoppeling.
Zag er fraai uit.
Maar je opmerkingen zijn nuttig en het overwegen waard
Bob
-
Kan wel, maar alleen met flauwe bogen en verende buffers.
Maar ik zag in een ander draadje dat je vragen stelde over de rijeigenschappen van Lematec en andere messing modellen. Die zijn vaak toch al niet erg gesteld op de gebruikelijke standaardbogen en verende buffers zijn standaard. Schroefkoppelingen trouwens ook.
-
Dank je Henk,
Ik heb een baan van 6,5 x 4 met minimum radius 70 cm
Bob
-
Bob, net als bij je vorige topic zegt de topictitel helemaal niets over het topic zelf. Behalve dan dat het waarschijnlijk over Rivarossi gaat. Waarom verander je het niet in: ervaring modelschroevkoppelingen Rivarossi? :)
-
Ik gebruik op deze RivaRossi loc ook schroefkoppelingen. Niks mis mee:
https://youtu.be/icITNrF9Dgs (https://youtu.be/icITNrF9Dgs)
https://www.youtube.com/v/icITNrF9Dgs
Groet
Fred
-
Dat is dan wel spoor 0, en daar werkt het prima bij.
-
In spoor O werkt het inderdaad prima. Verende buffers en schroefkoppelingen zijn daar bijna standaard, maar de vraag ging over halfnul. Ik weet dat het in die schaal bestaat, maar ik heb er geen ervaring mee en het lijkt mij frustrerend gepriegel. Los van bedrijfszekerheid.
-
In 00 worden verende buffers ook gebruikt
-
Verende buffers zijn er ook in H0. Maar de grootste uitdaging is de boogstraal. 70 cm lijkt voor modelspoorbegrippen tamelijk groot, maar omgerekend naar het grootbedrijf is het heel krap. Zelfs met verende buffers heb je niet genoeg veerruimte om buffer aan buffer te rijden.
-
Fremo rijdt bij mijn weten met een soort werkende schroefkoppelingen.
Op tentoonstellingen heb ik verder wel vaker treinen gezien met werkende schroefkoppelingen. Het vergt wat van de bovenbouw. Proberen kan nooit kwaad lijkt me.
-
Als ik zo lees wat de TS eigenlijk wil: hoge kwaliteit, veel details, maar wel goede rijeigenschappen is een overstap naar schaal O misschien niet eens zo gek :)
-
En in spoor 0 zit je dan ook al snel aan een radius van 250 cm. indien je met verende buffers buffer aan buffer wilt rijden met schroefkoppeling.
Er schijnt eens gezegd/geschreven te zijn dat de minimum radius 4x de lengte van je langste voertuig moet zijn, dus een rijtuig van 26400 mm. in werkelijkheid is in spoor 0 ca 600 mm. en dat is dan weer een radius van 2400 mm.
-
Met de Rivarossi schroefkoppelingen en verende buffers heb ik enige tijd geëxperimenteerd.
Mijn baan heeft ruime bogen met een straal van 1 meter, bijna al het materieel heeft wielstellen met RP25-profiel: de rails liggen daarom erg vloeiend.
Maar omdat ik met lange (lees zware) treinen rijdt, 'floepten' de schroefkoppelingen steeds uit de wagenbak.
Ook het kostenaspect speelde mee, per wagon twee schroefkoppelingen en vier verende buffers, zou een dure grap worden.
Daarom gebruik ik de Rivarossi schroefkoppelingen nu alleen maar aan de voorkant van locomotieven en op de laatste wagen van de trein. In combinatie met imitatie remslangen.
Ondanks dat ze te groot zijn (ik vermoed schaal OO), oogt het toch een stuk mooier dan een een lege bufferbalk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240414-104743-661b98b58d63b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240414-104743-661b98b58d63b.jpg)
Het oogt wel mooi, hier tussen twee wagens zonder verende buffers.
-
Ze zijn inderdaad te groot.
Praktisch heb je verende buffers nodig, een boogstraal >100cm, en engelengeduld.
Het kan zeker wel en het is een genot om die klompen plastic tussen wagens en rijtuigen kwijt te zijn.
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.
Op deze manier is de koppelverbinding ook nog s flexibel.
Puntje is wel dat de scharnierende delen van de koppeling echt soepel moeten zijn. Als niet, dan ontkoppelt de boel om de haverklap.
Engelengeduld dus.
De door mij gebruikte koppelingen waren van Bavaria.
-
In aanvulling op mijn spoor 0 reactie.
Bij spoor 1 is het aankoppelen van rijtuigen aan elkaar met een speciale koppel pincet nog wel te doen, maar bij spoor 0 is het al een gepriegel, vooral vanwege de balgen tussen de rijtuigen. Ik zou het in H0 (of kleiner) niet gaan proberen.
Groet
Fred
-
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.
Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.
-
Hoi,
Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.
Grootste probleem in modelspoor is dat de boogstraal van een boog vast staat en plots van recht stuk naar die vaste boogstraal gaat zonder vloeiende overgang, waardoor de buffers naast elkaar fliepen en dus in elkaar gaan haken. In het echt is de overgang van recht naar een boog niet zo abrupt waardoor de buffers niet veel van ten opzichte van elkaar verschuiven. Dit kan je nabootsen met flexrails, maar dan ben je de geometrie van je baanplan wel kwijt als je een gemummificeerd ingewikkeld spoorplan hebt.
De Rivarossi koppelingen hebben inderdaad niet de lange steel die door de bufferbalk steekt waar je een veertje aan kan bevestigen. De koppelhaak hoort, net als in het echt, te veren. Zodat er een balans is tussen de "duw veren" van de buffers en de "trek veren" van de haak. Misschienn is er wel een langere steel aan te breien?
Mvg,
Robert
-
Ik werk al ruim 35 jaar niet meer met vaste railstukken, alleen met flexrail. Daardoor ontstaan (bijna) van zelf overgangsbogen.
-
Goed advies , ik zal eraan denken
Bob
-
Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.
Dan zijn die meer voor de sier.
-
Sterker nog, ook wel eens gewerkt met twee flexibele wisels. :laugh:
-
Die snap ik ff niet, Karel.....
-
Huup,
Lees reactie 19 even ( ook van Karel ) Gaat over flexrails in plaats van vaste railstukken.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ruud en Huup,
Ongeveer een jaar of 40-45 geleden leverde Shinohara flexibele wissels. Dit waren wissels die enigszins te buigen waren! Stel je er niet teveel van voor maar iets buigbaar waren ze! Heb er toen twee gekocht bij Philotrain.
-
Ruud, een citaat is dan wel handig :angel:
Karel, ik snap nu je opmerking. Mooi spul was dat. Tillig levert met haar elite-railsysteem (https://shop.tillig.com/de/h0-modellbahnen/elite-gleissystem/) ook wissels die enigzins flexibel zijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/870-10701-661c2987d3eb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/870-10701-661c2987d3eb5.jpg)
Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling
-
Heb je daar misschien een merknaam van? Of een adres waar die te verkrijgen zijn?
-
Bij Weinert.
Zelfs in Spoor-N
https://weinert-modellbau.de/shop/weinert-modellbau-h0/bauteile-h0/originalkupplung-zum-direkten-kuppeln-von-kompletten-zuegen-detail (https://weinert-modellbau.de/shop/weinert-modellbau-h0/bauteile-h0/originalkupplung-zum-direkten-kuppeln-von-kompletten-zuegen-detail)
-
Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling
Zijn die schroefkoppelingen van Weinert wel op schaal, of net zoals de Rivarossi te groot?
-
...
Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.
...
Misschien ben ik een beetje off topic maar nee, bij zware goederentreinen worden de koppelingen gewoon straks aangedraaid. Bij het vertrek worden de koppelingen sowieso iets uit elkaar getrokken, de koppeling c.q. het trekwerk zit namelijk verend in de bak bevestigd zodat er bij vertrek ruimte is om de krachten op te vangen. Langdraaien, het losjes laten hangen van de koppelingen, doet men bij krappe bogen tijdens het rangeren.
-
Bij Weinert.
Zelfs in Spoor-N
https://weinert-modellbau.de/shop/weinert-modellbau-h0/bauteile-h0/originalkupplung-zum-direkten-kuppeln-von-kompletten-zuegen-detail (https://weinert-modellbau.de/shop/weinert-modellbau-h0/bauteile-h0/originalkupplung-zum-direkten-kuppeln-von-kompletten-zuegen-detail)
Super (y) Ik zal dadelijk eens kijken
-
Als ik t goed lees een bouwpakketje.
-
Misschien ben ik een beetje off topic maar nee, bij zware goederentreinen worden de koppelingen gewoon straks aangedraaid. Bij het vertrek worden de koppelingen sowieso iets uit elkaar getrokken, de koppeling c.q. het trekwerk zit namelijk verend in de bak bevestigd zodat er bij vertrek ruimte is om de krachten op te vangen. Langdraaien, het losjes laten hangen van de koppelingen, doet men bij krappe bogen tijdens het rangeren.
Dan heb ik dingen door elkaar gehaald, excuses :-X
-
Er is binnen o.a. Fremo87 veel ervaring met het rijden met een model schroefkoppeling.
Omdat Fremo87 zich wat prominenter laat zien op landelijke beurzen dan andere fracties van dezelfde vereniging heerst er mogelijk bij sommige de misvatting dat Fremo gelijk staat aan Fremo87. Dat is dus niet zo..
Zie:
https://fremo-nederland.nl/
En
https://www.fremo-net.eu/nl/home/
Dat er prima gereden kan worden moet originele koppelingen laat het volgende (inmiddels al wat gedateerde filmpje) goed zien:
https://www.youtube.com/watch?v=BZa8_BP_mgU
Dit filmpje laat zien dat het rijden met originele koppelingen prima mogelijk is en de sterkte van de koppelingen zelf meestal geen probleem vormt.
Enige kanttekeningen voor de specifieke toepassing bij Fremo87:
• Er wordt gebruik gemaakt van bogen (geen bocht). Min. Radia is niet bepaald omdat het voorbeeld exact nagebouwd wordt en hiermee ook de beperkingen van het grootbedrijf voor lief genomen worden. Je laat geen NS 6300 over een trambaan rijden....
• Er wordt gebruik gemaakt van wielen welke exact op schaal zijn. Dit kan en zal het risico op ontsporen als gevolg van spanningen in de koppelingen beïnvloeden.
De ervaring is dat er heel veel originele koppelingen op de markt zijn welke welliswaar mooi ogen, maar in de praktijk als functionele koppeling niet werken.
Wagenwerk verkoopt koppelingen welke aangepast zijn voor functioneel gebruik, hetzelfde geldt voor koppelingen van Werps. De Weinert koppelingen zijn ook te gebruiken, mits de haak iets verder open gebogen wordt.
Alle andere (incl. Philotrain en Rivarossi) werken in de praktijk als functionele originele koppelingen niet!
Een belangrijke misvatting is de noodzakelijkheid van verende buffers.
In model is het heel mooi, maar door het relatieve lage gewicht van wagens komen zij in de meeste gevallen niet of nauwelijks tot hun recht. Je zou de buffers in moeten kunnen drukken zonder dat de wagen weggeduwd wordt. Dat is slechts zelden het geval!
Wanneer je de koppeling tussen wagens af laat hangen door de veerkracht van je buffers en koppelingen, zet je spanning op de verbinding. Dit zorgt ervoor dat de trein in zijn geheel een rechte starre verbinding wordt. Het buigen van de trein in de bocht of boog wordt dan beperkt door de veerkracht van de koppeling/buffers.
Deze buiging en daarmee de veerkracht van de koppeling/buffers wordt alleen tegengewerkt door de weerstand die de wielen hebben op de rails. Deze weerstand wordt vergroot door toename van het gewicht van het model en o.a. de verhoging van de wielflenzen. Maak je beide oneindig groot dan zal de kans dat je model ontspoord steeds kleiner worden.
Een makkelijkere manier om dit op te vangen zonder loodzware modellen of pizzasnijders te creeren, is om wat speling in de koppeling aan te brengen.
Een goed werkende modelspoor schroefkoppeling is dus in de praktijk een fractie langer.
De aangehaalde koppelingen van o.a. Rivarossi zijn bij het gebruik met normale buffers (verend of niet) te kort, waardoor het niet mogelijk zal zijn te koppelen zonder verende buffers of een verende koppeling. Pas je deze wel toe dan introduceerd je wederom spanning in de koppeling welke de kans op ontsporen sterk vergroot.
De speling in je koppelingen zal echter terug te zien zijn wanneer een trein getrokken rijdt.
Er ontstaat dan een kleine opening tussen de buffers. Deze zal in de praktijk ergens tussen de 1-1,5 mm zitten.
Verder blijkt het koppelen van de originele koppelingen voor iemand met een goede motoriek in de praktijk geen groot probleem. Automatisch koppelen en ontkoppelen is niet mogelijk, dus rangeren kost in de praktijk wat meer tijd en is alleen mogelijk op de plaatsen waar de trein toegankelijk is.
Bovenstaande is een uiteenzetting van mijn bevindingen over de afgelopen 30 jaar van het koppelen van modellen met originele koppelingen en blijkt in de praktijk gewoon te leiden tot een redelijk betrouwbare koppeling...met wat kanttekeningen.
Groet,
Erwin
-
Dat er prima gereden kan worden moet originele koppelingen laat het volgende (inmiddels al wat gedateerde filmpje) goed zien:
https://www.youtube.com/watch?v=BZa8_BP_mgU
Op dat filmpje is de boogstraal niet precies te zien, maar ik schat dat die toch wel enige meters is. En dat moet ook wel als je met schaalflenzen rijdt.
Ik heb zelf een poosje geëxperimenteerd met P87. Dacht dat ik met 70 cm radius vrij grote boogstralen had, maar het werkte voor geen meter. Toch maar weer teruggegaan naar flenzen die binnen de NEM vallen.
-
Hoi,
Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.
Mvg,
Robert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSCN0036-661d070a68774.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSCN0036-661d070a68774.jpg)
Bedoelde je deze?
-
Ik heb ooit van een mede-modelspoorder imitatiekoppelingen gehad die lijken op schroefkoppelingen, maar in het echt gewoon 1 vaste koppeling zijn van kunststof. Dit is op dezelfde afstand als normale modelspoorwagens zitten (dus bruikbaar bij kortkoppelingschachten etc). Misschien niet zo fraai, maar bij vaste stammen (ik gebruik ze bij mijn coilwagens) ziet het er wel veel fraaier uit dan gewone modelspoorkoppelingen.
2 problemen:.
1. Ontkoppelen is lastig, dus alleen (handig) te gebruiken bij vaste stammen.
2. Ik weet geen merknaam oid, ik dacht Marklin?
Groeten,
Rogier
-
Ad. 2. Ondermeer van Symoba
Grt,
Wolter
-
Thanks! Maar ik weet niet of de topicstarter daar iets aan heeft?
Groeten
,Rogier
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9800-661d28fbb37c7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9800-661d28fbb37c7.jpg)
Marklin
-
Brawa heeft ook zoiets in haar program onder nr. 2250.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Brawa-661d3071aa7b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Brawa-661d3071aa7b1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240415-155546-661d326560b51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240415-155546-661d326560b51.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240415-155513-661d32658073c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240415-155513-661d32658073c.jpg)
Het ziet er inderdaad eleganter uit dan die lompe kortkoppelingen.
Koppelen en ontkoppelen van meerdere wagens is alleen wel lastig.
-
Dan moet je ook echte koppelingen gebruiken en niet deze. Zo is het steeds appels en peren vergelijken.
Nog mooier om spoor-0 te rijden.
en al mijn H0 modellen heb ik natuurlijk nooit weg gedaan. Die staan in de vitrine.
-
Hoi Hans,
Weet jij het Marklin artikelnummer? Ik heb een paar defecten die ik tzt wil vervangen. Vooral bij goederenmaterieel vind ik het erg fraai staan.
Groeten,
Rogier
-
Dan moet je ook echte koppelingen gebruiken en niet deze. Zo is het steeds appels en peren vergelijken.
Nog mooier om spoor-0 te rijden.
Bij spoor 0 vindt ik echte koppelingen ook een gedoe (Al doe ik het wel ;) ). Als je echt lekker met echte koppelingen wil rijden dan is er natuurlijk spoor 1 !
Groet
Fred
-
Mag ik dan melden dat het in spoor 1 ook 'gedoe' is? 8)
-
Spoor 1 is me te groot en ik rijd waar mogelijk op mijn spoor 0 baan met verende schroefkoppelingen b.v. die van Schnellenkamp en niet de niet-verende van Lenz. En waar het niet kan, de Lenz kortkoppeling.
Koppelen en ontkoppelen met de ontkoppelpincet gaat prima. Wel zijn de (ont)koppellokaties binnen een goede reikwijdte.
-
Marc, U mag melden dat U het gedoe vindt.
-
Hoi Hans,
Weet jij het Marklin artikelnummer? Ik heb een paar defecten die ik tzt wil vervangen. Vooral bij goederenmaterieel vind ik het erg fraai staan.
Groeten,
Rogier
Helaas, ben geen marklinist
-
Brawa heeft ook zoiets in haar program onder nr. 2250.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Brawa-661d3071aa7b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Brawa-661d3071aa7b1.jpg)
Ziet er van bovenaf wel aardig uit maar zoals op de foto zitten de koppelingen veel te laag onder de buffers i.p.v. er tussen.
-
Symoba 104 is een vergelijkbare starre koppeling als de Brawa hierboven….
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1439-661d5bcd033cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1439-661d5bcd033cd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1438-661d5bcd0840d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1438-661d5bcd0840d.jpg)
Foto’s: Symoba. Prijs per stuk bij de producent is €1,10, per 10 €10,-
http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm (http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm)
-
De Brawa wordt na verloop van tijd slap.
En schiet dan uit de schacht.
Mooi dun, maar te dun.
-
Met die van Marklin heb ik goede ervaringen. Heel af en toe sneuvelt er 1, daarom heb ik er een paar te kort. Maar ze zijn inmiddels ook 25 jaar oud, dus dat is niet gek.
Van de zijkant ziet het er wel minder fraai uit, maar naar mijn idee alsnog 10x beter dan gewone modelkoppelingen. En, omdat je vaak je materieel schuin bekijkt, zie je dat niet zo erg.
Groeten,
Rogier
-
Hier liggen er nog paar.
https://www.anw-modeltreinen.nl/c/merken/symoba
Arjan
-
Fleischmann's ICE koppelde destijds vast met een balk. Zat echt vast maar zag er niet uit maar was ook bijna onzichtbaar.
-
en niet te vergeten: Martin Klinger-Makette : https://www.makette.de/kurzkupplungen/