BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 12 April 2024, 11:07:57
-
Ik ben op zoek naar een motorpost wagen en heb er een aantal gezien o.a op ebay & marktplaats (Marklin... AC) Helaas zeer weinig of geen 2 rail modellen te koop.
Ik ben op zoek naar ervarings deskundigen of het eenvoudig is om de 3rail naar 2 rail om te bouwen? De wielen is duidelijk, maar hoe werkt dat met de motor (+ "aandrijfwiel" heb ik in een draadje gelezen) ? Moet ik de motor ook gaan vervangen?
Of kan ik beter (maar dat lijkt mij echt veel werk, wel leuk om te doen maar heb ik geen ervaring mee) een lima hondekop treinstel kopen, zaag in laatste rijtuig met stuurstand zetten en deze hondekop neus op het motor rijtuig zetten? "bumper" maken en ramen aanpassen + spuiten / decalls erop?
Terwijl ik dit schrijf lijkt mij vervangen van wielen + eventueel motor aanpassen als dat nodig is eenvoudiger...
Maar ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.. :-)
-
Een hondekop heeft echt een totaal andere neus. Wanneer je een echte motorpost op schaal wil hebben en niet tegen zelf bouwen opziet zou ik een THS bouwpakket proberen op te scharrelen. Die zijn eigenlijk nog steeds goed. Aandrijving kan je lenen van de Piko Hondekop. Zo besteld als reservedelen.
-
Ik ben op zoek naar ervarings deskundigen of het eenvoudig is om de 3rail naar 2 rail om te bouwen? De wielen is duidelijk, maar hoe werkt dat met de motor (+ "aandrijfwiel" heb ik in een draadje gelezen) ? Moet ik de motor ook gaan vervangen?
De Motorpost van Märklin heeft de oude veldspoelmotor. Die werkt van zichzelf al op gelijkstroom. Alleen voor de wisseling van de rijrichting moet je dan twee diodes inbouwen. Om de een of andere reden deed Märklin dat zelf ook voor de tweerailversies.
Bij andere modellen verving Märklin voor een tweerailversie de veldspoelen door een permanentmagneet. Dat kan je zelf ook doen met onderdelen die Märklin of ESU kunnen leveren. Die motor is eigenlijk het eenvoudige deel van de ombouw. :)
Hier wordt de motor van een tweerailexemplaar aangepakt.
https://hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html (https://hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html)
-
Heel lang geleden heb ik zo'n ombouw gedaan volgens de beschrijving achter deze link (http://www.hetgroterdamproject.nl/images/stories/frankhoek/het%20ombouwverhaal.pdf).
Fluitje van een cent.
Grtz, Ton
-
Als je gaat ombouwen, neem deze print van JohnSoldeert: https://johnsoldeert.nl/index.php/decoderadapters/motorpost-mtc dan ook mee, met de bijbehornde lichtprintjes: https://johnsoldeert.nl/index.php/lichtprintjes/motorpost-led
kan je alle licht combinaties maken, je hebt dan nog een MTC 21 esu-decoder nodig met wat functie-mapping, maar dan heb je ook wel een mooie combinatie
-
Hartelijk dank voor de snelle reacties en informatie hoe een AC motorpost om te bouwen. Ik ga proberen een bestaande AC motorpost aanpassen ipv een hondekop ombouwen... De links en documentatie ga ik dankbaar gebruiken als de motorpost deze week wordt geleverd :-) Even afwachten dus wat de postbode komt brengen (altijd "spannend" of het bestelde artikel ook wordt geleverd..) en wat ik allemaal moet aanpassen...... Ik heb volgende motorpost gekocht op ebay:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/motorpost-661a2e4ab3f45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/motorpost-661a2e4ab3f45.jpg)
-
Hier hoe ik mijn motorpost heb omgebouwd.
Weliswaar geen AC naar DC ombouw, dus de assen van het loopdraaistel kon ik laten voor wat het was.
Maar wel dus de complete aandrijving vervangen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94158.msg3222435724#msg3222435724
-
De motorpost is binnen en ik heb hem gelijk opengemaakt :-)
Ik had ook al even gezocht naar de wielen om die te vervangen die Ton had aangegeven. De wielen hebben een as diameter van 2,4 mm Zelf heb ik nog een aantal andere wielen echter met maar 2 mm dikte. Dat wordt voor de tandwielen wel een probleem denk ik. Dus ik ga verder zoeken waar deze wielen te koop zijn.
Iemand wellicht goede tips :-) ?
De huidige wielen zitten wel heel erg strak vast aan de assen. Dat wordt een tangetje erbij...
Qua motor aanpassing denk ik dat ik voor versie 1 ga en alleen het "anker" ga vervangen. Die heb ik wel kunnen vinden.... Tenminste als ik die nodig heb? Zo ziet de motorpost er van binnen uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165156-661a9f939fbbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165156-661a9f939fbbd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165019-661a9fac300de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165019-661a9fac300de.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165103-661a9fb909d03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165103-661a9fb909d03.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165110-661a9fc39be7c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240413-165110-661a9fc39be7c.jpg)
Over de printplaatjes aanpassing. Ik neem aan dat ik de rechter printplaat laat zitten of kan deze worden verwijderd ?
-
de rechter print kan je in DC niet gebruiken.Is een digitale richtingsomschakelaar.Die vervang je door de decoder DCC. De wielen vind je mss als roco vervangonderdeel
-
Hi Bellejt,
Hartelijk dank.... dan heb ik de beschrijvingen goed begrepen em mag het rechter printje weg.. :-) Ik ga nu eerst op zoek naar de wielen voordat ik alles ga losmaken :-)
Wat de huidige wielen zitten goed vast.....
-
Als je de motor gaat aanpassen, plaatsen gewoon een 5 polige set 60941 daar loopt die zoveel mooier van.
Misschien heb je hier (https://www.weinert-bauteile.de/shop.php?mode=search&lang=de&designation=1&keywords=0&sid=7rtbggshsqdssdf3f2qpb0b8p6&match=2&field%5Bgroup_id%5D=&field%5Bprice%5D=0-999999&field%5Bsupplier_id%5D=&description=1&search=Isolierbuchse) wat aan, met betrekking tot de wielen?
-
Hi Mark,
Hartelijk dank voor je reactie... Ik heb de AC motorpost kunnen retourneren en hiervoor een DC gedigitaliseerd model kunnen aanschaffen. ook de motor is al aangepast.. Dus weinig knutselen maar hij werkt prima...
De motorpost heeft wel last van slechte stroomopname. Hiervoor heb ik al een post wagon omgebouwd + extra stroom opname....
Maar ik zag net bij een u buis filmpje van de firma pijp-lines dat er een power pack is die dergelijke korte momenten van stroom afname onderbrekingen kan oplossen... Dat is ook een manier op het probleem te verhelpen... :-)
Heeft iemand hier ervaring mee of dit op een eenvoudige manier erin te fabrieken is?
-
Best veel mensen denk ik.
Welke decoder zit erin?
-
Hi Henk,
Er zit een lokpilot 4 decoder in met een plux interface geloof ik. (geen nem652)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240427-103752-662cba9c76c7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240427-103752-662cba9c76c7e.jpg)
Links van de decoder (net niet meer op de foto) zijn de aansluit draden naar motor, rails en verlichting
-
Okay, kijk even op pagina 19 van deze handleiding.
https://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESUKG_DE_Betriebsanleitung_Auflage_3_eBook.pdf (https://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESUKG_DE_Betriebsanleitung_Auflage_3_eBook.pdf)
Daar zie je twee opties.
De eerste optie (een paar zogenaamde elco’s aansluiten) kan de decoder kort aan de gang houden, maar niet de motor voeden.
Bij dit model zou ik voor de tweede optie gaan en een echt powerpack aansluiten. Die van ESU is aan de dure kant, maar werkt prima met deze decoder.
https://www.esu.eu/en/products/accessories/powerpacks/powerpack-mini/ (https://www.esu.eu/en/products/accessories/powerpacks/powerpack-mini/)
Er zijn wel alternatieven. TrainOmatic heeft een soortgelijk powerpack dat ook direct op de ESU decoder kan worden aangesloten en goedkoper is.
Zimo levert een soort universeel powerpack en dat schijnt ook goed te werken. Zelf nog geen ervaring mee.
-
....met een plux interface geloof ik. (geen nem652)
Het is een 21MTC, NEM660.
-
Dat wordt voor de tandwielen wel een probleem denk ik. Dus ik ga verder zoeken waar deze wielen te koop zijn.
Alleen de niet tandwiel zijde wielen vervangen door wielen met isolatie busje.
Verder je hebt een analoge uitvoering.
Voor correctie front en sluitseinen moet je de doorverbindingen de lichtpunten veranderen.
Staat beschreven 3-rail forum.
https://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_3388_motorpost_naar_Hoogvermogen_en_ESU_Lokpilot_decoder (https://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_3388_motorpost_naar_Hoogvermogen_en_ESU_Lokpilot_decoder)
Kijk bij aanpassing verlichting.
Succes, mvg Johan
-
:-) Allen weer hartelijk dank. Ik ga een powerpack aanschaffen en zo proberen het onregelmatige gedrag van de stroomafname in de motorpost te verbeteren..
@ Henk, hartelijk dank voor de documentatie :-) Het plaatje van de decoder (pagina 19) lijkt qua aansluitigen (5x) op mijn decoder links boven dus dat gaat goedkomen....
@ Klaas, hartelijk dank voor de NEM benaming, dat wist ik niet, weer wat erbij geleerd :-)
Als ik vantevoren had geweten dat er een powerpack oplossing mogelijk van ESU was had ik dat eerder gedaan, ook weer erbij geleerd :-)