BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Cegielski op 09 April 2024, 15:17:05
-
Als ik met een trein dit wissel oprijd krijgt die kortsluiting als die ongeveer op het omcirkelde punt rijd.
Draden zijn goed met elkaar verbonden. Daar ligt niet het probleem.
Ben ik iets vergeten of wat doe ik niet goed?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240409-145933-66153f1f80b6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240409-145933-66153f1f80b6f.jpg)
Groet Arjan
-
Ik heb eerst enkele vraagjes , voor we verder kunnen,
is deze wissel juist nieuw geplaatst ?
Is het de eerste maal dat je dat trajekt rijdt ?
rijdt je digitaal of analoog?
grtjs
-
ik zie alleen maar metalen rail lassen. Ik zie geen zaag snede, maar misschien onder het rechter deel van de cirkel?
-
Marc,
heb ik ook opgemerkt,
is al een eerste fout,
maar met wat meer info , kunnen we ook een gepaste uitleg geven.
-
Arjan,
Dit lijken me Tillig Elite Wissels.
Je mist een aantal belangrijke zaken:
- puntstukpolarisatie is niet aangesloten (klein pennetje aan het puntstuk)
- er is geen onderbreking in de sporen achter het puntstuk
Je gaat de tongen voorzien van stroom door deze aan de standrail aan te leggen. Lukt goed zolang je sporen mooi en netjes blijven.
Van zodra er zich wat vuil of verf tussen nestelt is het contact om zeep en rijd je trein zelf niet 'over' de wissel.
Daarom ook de tongen verbinden met de standrails en net voor het puntstuk ook isoleren van het puntstuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wissel-digi-proof-661547df221c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wissel-digi-proof-661547df221c2.jpg)
-
Bij de Tillig worden de tongen gevoed vanuit het puntstuk, ook na inbedden of verstoffen is dat geen probleem. Dat het puntstuk niet gevoed wordt en de rails vanuit het puntstuk niet geisoleerd zijn is wel een probleem.
Hoe dat moet vind je hier in de encyclopedie
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren
Correct aangesloten zijn het betrouwbare wissels met goede geleiding, ik heb er 13 op Schoonhoven liggen dus kan het weten ;)
-
hier een schematische tekening hoe het moet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wissel-aansluiten-gepolariseren-66154b69bc2fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wissel-aansluiten-gepolariseren-66154b69bc2fc.jpg)
grtjs
-
De noodzaak voor isolerende lassen achter het puntstuk staat in de handleiding van deze wissels. Maar het staat alleen in de tekst (Duits-Engels-Frans-Pools) en je leest er makkelijk overheen. In de afbeeldingen wordt het niet aangegeven.
-
Misschien is dit schema wat eenvoudiger te begrijpen, vooral als je je wisselmotor het puntstuk laat schakelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wissel-66155e2ccfa8d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wissel-66155e2ccfa8d.png)
-
In de vraagstelling, maar ook in de reacties daarop, mis ik of het het gaat om de "oude" of de "nieuwe" uitvoering van de Tillig wissels. Dat scheelt nogal. De oude hebben werkelijk doorlopende tongen, de nieuwere hebben een isolatie van het puntstuk en stroomvoerende tongen.
Daardoor kunnen ook de getoonde tekeningen en oplossingen mogelijk fout zijn.
-
Daarmee dat ik ook aangeef op de tekening waar je het beste onderbrekingen en aansluitingen kan maken.
-
tekeningen met oplossingen, zijn perfect.
wat voor wissel je ook hebt, ze moeten gewoon aan de eisen van die tekeningen voldoen. en of je een zaagsnede met een klein stukje plastic hebt of een heel plastic puntstuk, de korsluiting regels blijven gelijk.
-
Daarmee dat ik ook aangeef op de tekening waar je het beste onderbrekingen en aansluitingen kan maken.
Oude wissel: kleine rode streepjes (in je tekening) zijn aan te brengen zaagsneden, en dan dienen de wisseltongen van spanning te worden voorzien zoals als mogelijkheid aangegeven. Echter, bij een correcte afstelling van ALLE wielen, dan hoef je alleen het puntstuk, en dat is dan inclusief de wisseltongen, te polariseren.
Omdat echter velen onder de gebruikers met van alles en nog wat rijden, dus zeker ook met niet goed afgestelde wielen, is Tillig er toe overgegaan een nieuwe constructie te maken met minder kans op kortsluiting.
Nieuwe type wissel: die zaagsneden zitten er al (kleine stukjes isolatie) en de wisseltongen zijn afzonderlijk doorverbonden met de naastliggende rail. Dus in principe hoef je daar dan niks meer aan te doen.
Isolatie rail verbinders aan het puntstuk bij de uitgaande railstaven blijft in beide gevallen noodzakelijk, wil je polariseren.
-
of een heel plastic puntstuk, de korsluiting regels blijven gelijk.
Tillig en een plastic puntstuk ? Ik denk dat je abuis bent. En zoals hierboven aangegeven zijn er afhankelijk van het type meerdere mogelijkheden van aansluiting.
En inderdaad: kortsluiting blijft kortsluiting, lijkt me een zinnige regel ;) Maar of daar ook regels voor zijn ???
-
Het moet niet nodig zijn om in een fabriekswissel te gaan zagen of extra verbindingen aanleggen.
Bedacht zijn op verkeerd afgestelde wielstellen is ook geen goede benadering. Wielstellen moeten gewoon goed zijn afgesteld.
Het is wel van belang over welk wissel het precies gaat. Het is duidelijk Tillig, maar wat is het artikelnummer?
Verder is het van belang om goed de handleiding te lezen.
Arjan is sinds zijn startpost niet meer terug geweest, zou wel handig zijn als hij even aangeeft of hij iets aan de opmerkingen gehad heeft.
-
Ik denk dat Ajan is overgestapt op 3rail dan heb je deze problemen niet ;D
-
Arjan,
en datzelfde moet je ook doen bij die bovenste wissel
grtjs
-
Tillig en een plastic puntstuk ? Ik denk dat je abuis bent. En zoals hierboven aangegeven zijn er afhankelijk van het type meerdere mogelijkheden van aansluiting.
En inderdaad: kortsluiting blijft kortsluiting, lijkt me een zinnige regel ;) Maar of daar ook regels voor zijn ???
Tillig is een aanname van jullie. Ik geef gewoon een algemeen antwoord.
Kortsluit regel die op mijn baan geldt, misschien ook bij andere, is:
Waar de linker de rechter rail ontmoet, moet je iets aanpassen. Of je gaat zagen, plastic lassen plaatsen of complete plastic puntstukken gebruikt, ik vind het best.
Of de pukkels omhoog brengt... Whatever
-
Tillig is een aanname van jullie.
Toch wel een gefundeerde aanname. Frans wees op het soldeeroogje aan het puntstuk. Ken jij een ander merk dat zo'n soldeeroogje heeft?
-
En de tongen van de wissel zijn in één geheel. Daarin ken ik alleen Tillig en Weinert en die laatste is het zeker niet.
-
De wissels zijn inderdaad van tillig, 85324 en 85323.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240410-105103-661653b97721b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240410-105103-661653b97721b.jpg)
Ik zal het geen van polariseren is bekijk en proberen.
Arjan
-
Het belangrijkste is dat je isolaties aanbrengt achter beide railstaven van elk puntstuk. Dat voorkomt het probleem van kortsluiting.
-
Toch wel een gefundeerde aanname. Frans wees op het soldeeroogje aan het puntstuk. Ken jij een ander merk dat zo'n soldeeroogje heeft?
Daar gaat het toch niet om. Het is ook duidelijk te zien dat het geen plastic puntstuk betreft.
dat het puntstuk via dat lipje zijn stroom kan krijgen is prima, dat de tongen zijn verbonden met de rails is ook helemaal okay.
plastic lasje aanbrengen is ook nog te doen, blijft die doorlopende tong een dingetje.
Dus rechts van dat glimmende kruis en links van de verbindingen tussen de tong en railstaaf moet iets gebeuren.
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240409-145933-66153f1f80b6f-66167eeab0bb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240409-145933-66153f1f80b6f-66167eeab0bb5.jpg)
-
Er hoeft daar helemaal niks te gebeuren. Alleen al het feit dat de tongen zijn verbonden met de aanslagstaven maakt duidelijk dat ze geïsoleerd zijn van het puntstuk. Als dat niet zou zijn, zou je altijd kortsluiting hebben.
Foto's van de bovenkant zijn te zien op de site van Tillig en van talloze winkels. Daar is ook duidelijk te zien dat er een onderbreking zit tussen tongen en puntstuk.
-
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.
Dat klopt. Alles rechts van het spleetje wordt gepolariseerd, alles links niet. De tongen hebben een vaste verbinding met de aanliggend spoorstaaf.
Overigens: de soldeerlip wil nog wel eens loslaten / slecht contact maken. Vervelend als je wissel al in de ballast ligt. Ik haal het lipje weg en maak een dubbele soldering met een langer stukje gestript draad.
-
Daar gaat het toch niet om. Het is ook duidelijk te zien dat het geen plastic puntstuk betreft.
dat het puntstuk via dat lipje zijn stroom kan krijgen is prima, dat de tongen zijn verbonden met de rails is ook helemaal okay.
plastic lasje aanbrengen is ook nog te doen, blijft die doorlopende tong een dingetje.
Dus rechts van dat glimmende kruis en links van de verbindingen tussen de tong en railstaaf moet iets gebeuren.
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240409-145933-66153f1f80b6f-66167eeab0bb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240409-145933-66153f1f80b6f-66167eeab0bb5.jpg)
Daar zit inderdaad al een kleine spleet tussen.
Arjan
-
Arjan, jouw bovenstaande plaatje is geheel duidelijk.
Breng isolaties aan op het puntstuk en zorg voor een correcte polarisatie. Dan ontstaat er geen kortsluiting meer.
Tenzij je zo'n dikke wielen hebt of dat ze zo slecht zijn afgesteld, dat ze een verbinding maken tussen de rode en blauwe rail, kortsluiting dus, vóórdat ze het gele puntstuk bereiken. Maar dat zou wel heel uitzonderlijk zijn.
-
Als de wielen zo dik zouden zijn, dan zouden ze helemaal niet door het puntstuk komen. Onwaarschijnlijk probleem dus.
-
Beste forumgebruikers,
Al geruime tijd rijd ik inmiddels met H0 treinen over het diorama.
Vandaag ook mijn 1e h0e locomotief ontvangen.
Nu geeft hij dus ook kortsluiting op het gehele H0e gedeelte.
Moet ik onderstaand wissel van tillig ook polariseren op het aangegeven punt?
De kortsluiting zit zowel links als rechts van het wissel op het H0e gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85181-676adba32d901.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85181-676adba32d901.jpg)
Groet Arjan
-
Lijkt mij van niet. Het puntstuk ziet er uit van kunststof
Hoe ziet de rest van de baan er uit, iig het gedeelte om de wissel
-
Beste forumgebruikers,
Al geruime tijd rijd ik inmiddels met H0 treinen over het diorama.
Vandaag ook mijn 1e h0e locomotief ontvangen.
Nu geeft hij dus ook kortsluiting op het gehele H0e gedeelte.
Moet ik onderstaand wissel van tillig ook polariseren op het aangegeven punt?
De kortsluiting zit zowel links als rechts van het wissel op het H0e gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85181-676adba32d901.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85181-676adba32d901.jpg)
Groet Arjan
Arjan,
Ik lees in de Tillig handleiding
"(DE) Die gemeinsam von H0- und H0e-Fahrzeugen benutzte Außenschiene ist durch Strombrücken mit den im H0-Gleis fortführenden geraden Schienen vor und hinter dem Herzstück elektrisch leitend verbunden. Über das Herzstück leitend verbunden sind auch die Innen- und Endschiene des Schmalspurgleises. Das verwendete Neusilber-Schienenprofil ist brüniert und an der Lauffläche geblankt."
zoiets als
(DE) De door H0- en H0e-voertuigen gezamenlijk gebruikte buitenrail is via stroombruggen elektrisch verbonden met de rechte rails die voor en achter het middenstuk op het H0-spoor doorlopen. Ook de binnen- en eindrails van het smalspoor zijn via de kern geleidend met elkaar verbonden. Het gebruikte nikkelzilveren railprofiel is op het loopvlak gepolijst en geglazuurd.
Kortom zoals Sebastiaan al vraagt,
Hoe heb je deze rails gevoed?
Wat als je alleen de H0e middenrail en de gemeenschappelijke binnen (onderste) rail aansluit?
Wellicht geen gemeenschappelijke voedingsdraad op de binnen (onderste) rail?
Per ongeluk verwisseld wellicht?
Succes met detecteren waar het zit.
Eric
-
Het enige wat ik kan bedenken, omdat je het hebt over zowel links als rechts van de wissel, dat je een verkeerde aansluiting gemaakt hebt.
Als je het doet zoals hieronder weergegeven dan kan er geen kortsluiting zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85181-676adba32d901BEW-676b10c93a0de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/85181-676adba32d901BEW-676b10c93a0de.jpg)
-
Hieronder het gehele baanplan. Overal rijd wat behalve het h0e gedeelte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-definitief-660d195bdf8f0-676afaec7fdbf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-definitief-660d195bdf8f0-676afaec7fdbf.jpg)
Het ziet er niet naar uit dat het middelste rail en de gemeenschappelijke rail gekoppeld zitten met elkaar
-
Als je links de H0e middenrail van "rood" voorziet, maar rechts van "blauw", dan heb je kortsluiting.
Als je ze allebei van "blauw" voorziet, dan rijdt er niks, maar heb je geen kortsluiting.
Heb je eigenlijk wel kortsluiting of rijdt het niet ?
Als je het goed aangesloten hebt zoals aangeduid en er is toch kortsluiting, dan ligt er ergens iets op de rail (spijkertje ?), maar dan ligt het niet aan de wissel.
Iets anders kan ik niet verzinnen. Of maakt je loc kortsluiting ? Wat gebeurt er als die er niet op staat ?
-
In dit geval gaat het niet over een wissel! Het is puur een smalspoor dat uit het normaalspoor draait. Dit ding heeft geen bewegende delen (wisseltongen) maar wel een geïsoleerd puntstuk. Er hoeft dus ook niets gepolariseerd te worden? Dat hangt er vanaf of TS analoog of digitaal rijdt en dat heb ik in dit draadje nog niet gelezen. Maar is wel cruciaal.
Bij analoog rijden dien je, om van richting te veranderen, de polariteit van de railstaven om te draaien. En dat gaat bij dit ding een probleem vormen indien je alleen de HOe baan ompoolt.
Dus de grote hamvraag aan TS is waarmee rij je? Analoog of digitaal.
In geval van analoog dien je het gecombineerde gedeelte van de H0 baan mee om te polen.
Bij een digitale baan zijn met grote waarschijnlijkheid ergens aansluitdraden verwisseld.
-
In geval van analoog dien je het gecombineerde gedeelte van de H0 baan mee om te polen.
Dit is niet waar. Je kan gewoon bij 2 trafo's 1 van de uitgangen aan elkaar aansluiten en dan nog steeds tegen elkaar inrijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/afbeelding-676bd00a0fee5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/afbeelding-676bd00a0fee5.png)
Bas
-
en waar sluit je dat groene dan op aan?
-
Volgens mij gewoon een vinkje om aan te geven dat het zo zou moeten werken ;D
-
;D
-
Allemaal bedankt voor het meedenken!
De kortsluiting ontstond door iets simpels namelijk ringetjes die tegen beide spoorstaven aankwamen ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241224-193454-676c0117608d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241224-193454-676c0117608d1.jpg)
Groet Arjan
-
Foei ;D
-
Al met al toch mooi informatief draadje geworden, dankzij dat ringetje (y)
-
8)