BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: HarryS op 07 May 2008, 21:23:06
-
Hallo,
Op dit moment ben ik bezig met de bouw van dit rytuig in H0:
(http://farm3.static.flickr.com/2050/2057755772_83e604d933.jpg)
Dit stuurstandrytuig valt in de serie Leichtstahlwagen van de SBB, gebouwd tussen 1952 en 1954. Ik heb een HAG BDe 4/4 en daarbij wilde ik een passende stuurstandrytuig. Het rytuig wordt gebouwd in zijn originele staat (1952 dus) en de BDe 4/4 zal worden omgenummerd in CFe 4/4, de originele nummer van het motorrytuig. Ik wil ook nog een tussenrytuig omnummeren en dan heb ik een complete trein.
(http://farm3.static.flickr.com/2068/2081149739_0160dec46c.jpg)
Dit boek heb ik bij een Duitse 2e hands handelaar gekocht. Het boek gaat uitsluitend over de Leichtstahlrytuigen. Ik had verwacht niet zoveel varianten te vinden maar en zijn wel degelijk tientallen varianten in dit boek. Een tekening uit dit boek werd gekopiëerd naar schaal 1:87. Voor het te bouwen model heb 2e hands, 2 rytuigen van Liliput gekocht, de 387704 en 387404. De rytuigen werden geheel uit elkaar gehaald.
(http://farm4.static.flickr.com/3238/2385647566_7796d0df9c.jpg)
Èèn rytuig ligt hier in delen met vooraan de basis voor het front. Dit is gemaakt van 0,5 mm dik messing plaat. De maten zijn met een schuifmaat af te lezen uit de tekening. Ik heb de ramen op het messing plaatje gemarkeerd en grofweg uitgezaagd en daarna fijn op maat gevijld met kleine vijltjes. Andere delen voor het front zijn van dunner messing gemaakt. Voorzichtig werken is hier het devies.
(http://farm4.static.flickr.com/3187/2403928346_d422327f68.jpg)
Het front is hier nagenoeg klaar. De verschillende lagen, die de inklapbare vouwbalg vormen, zijn hier goed te zien. Voor de koplampen heb ik een gaatje geboord en vervolgens een geschikt stukje buis gebruikt. In dit stukje buis past precies een lichtleider, die ik nog in de onderdelenbak had liggen. De bufferbalk is ook een apart gemaakt onderdeel. alle onderdelen zijn allemaal gesoldeerd.
(http://farm3.static.flickr.com/2048/2416109237_f172846623.jpg)
De benodigde bakdelen zijn gemerkt en uitgezaagd uit de 2 rytuigbakken.
Iets ruim uitzagen, zodat je wat speling hebt met het haaks vijlen, zodat de delen goed en netjes op elkaar aansluiten. De linker en onderste onderdelen voor de vouwdeuren worden nog versmald. In tegenstelling tot de rechtse (hierin komen 2 3-delige vouwdeuren), komen hierin 2 2-delige vouwdeuren. Van het originele dak heb ik het schuin aflopende deel verwijderd. Met het overgebleven dakdeel als basis, werden de verschillende bakdelen aan elkaar gelijmd, ZONDER ze aan het dak te lijmen. Het dak moet immers nog afneembaar blijven, om de binnenverlichting erin te zetten.
(http://farm3.static.flickr.com/2374/2461587251_f18a7e533f.jpg)
Hier zijn de delen aan elkaar gelijmd. Door de ramen heen, is een van de verstevigingsstrips te zien, die ik aan de binnenkant van de bak gelijmd heb. De bak sluit netjes aan, aan de dakrand. Niet te zien hier, maar aan de bovenkant, zeg maar binnen de dakrand, zit ook nog een smalle strip te versteviging van het geheel. Hier zie je ook het versmalde onderdeel voor de smallere set vouwdeuren. De voegen worden nog dicht gemaakt met vulmiddel en glad geschuurd.
(http://farm3.static.flickr.com/2239/2465020092_29e24f06b3.jpg)
Hier zien jullie het dak voor boven het front. Het is eveneens van messing gemaakt door verschillende delen samen te voegen. Begin met een basisplaatje, maak 2 spanten en daarop breng je dan enkele strips messing aan. Het geheel opvullen met soldeer, vijlen, en overgebleven oneffenheden opvullen met geschikt vulmiddel. Op de foto moet het nog glad geschuurd worden. Op het inzetje het dak van onderen. Een deel van het basisplaatje is weggeslepen om plaats te maken voor LED en lichtleider voor de bovenste koplamp.
Binnenkort meer over de bouw van dit rytuig. Ik sta open voor jullie vragen en opmerkingen. Barst maar los.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Mag ik je zeggen dat het er nu al voortreffelijk uitziet? :)
-
mooi in de vorm geklopt zeg!
-
Hallo,
Het dakdeel voor boven het front is aan het andere dakdeel gelijmd:
(http://farm4.static.flickr.com/3160/2481029402_aa655687c3.jpg)
Hier zien jullie ook, dat na het drogen van de lijm, oneffenheden en de naad is opgevuld met vulmiddel en de boel glad geschuurd is. Het dak is in zijn geheel afneembaar gehouden om straks de binnenverlichting e.d. aan te brengen.
(http://farm3.static.flickr.com/2364/2480215499_8275f6d934.jpg)
Een foto van de hele bak. Alle naden zijn met vulmiddel behandeld en glad geschuurd. De bak is nu praktisch klaar voor een verfbeurt, maar voor het zover is, bouw ik eerst het interieur om en dan worden de ramen nog aangepast. Het onderstel is inmiddels ook aangepast. Foto volgt nog.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Gaaf, een echte modelbouwer! En een goede ook!
-
Hallo,
We gaan verder:
(http://farm3.static.flickr.com/2079/2487396124_31d4594534.jpg)
Het interieur is aangepast. Hiervoor heb ik het interieur van de 387704 van Liliput gebruikt, dat eerst is gedeeld in verschillende delen. Die delen zijn dan in een andere volgorde weer aan elkaar gelijmd.
onderaan ligt het onderstel, dat op enkele punten is aangepast. Zo zijn de zijranden verlaagd en is het onderstel ter hoogte van de instaptreden versmald. Het onderstel tevens ingekort met 2 mm, om tot de juiste draaistel-afstand te komen.
Toen een testje gedaan op een testspoortje. Voor het testspoortje heb ik bewust gekozen voor de kleine boogstraal, om te kijken of het model daar goed door komt. De kleine boogstraal hier was 360 mm. Nou, dat is dus net iets te klein, kijk maar:
(http://farm3.static.flickr.com/2030/2486605099_f15dae6941.jpg)
Het voorste draaistel bevindt zich tussen de instaptreden. Omdat het draaipunt iets vòòr de instap zit, wordt de bewegingsvrijheid wat beperkt.
Ik heb aan de binnenkant van de instap wat weggevijld, maar dat is niet genoeg. Advies: niet rijden op boogstralen kleiner dan 360 mm.
Volgende karweitje: de ramen aanpassen.
(http://farm3.static.flickr.com/2217/2486579773_f20ed5b295.jpg)
De kleine ramen zijn gemaakt, door een origineel setje aan te passen door het smaller te zagen en dan bijvijlen. De ronde hoeken moeten dan ook netjes gevijld worden. De ramen liggen in de goede volgorde en aan de goede kant. Rechts ligt een stuk bak van een gesloopt rytuig. Diens bovenste ronde hoek diende, om de gevijlde ronde hoek aan de ramen te controleren of deze goed was. Er gingen 2 ramen mis: eentje was te smal geworden, de andere had een te grote ronde hoek gekregen.
Weer een stukje verder gekomen. Nog een paar kleine dingetjes en de voorbereiding voor het verven kunnen beginnen.
Groetjes
Harry Stipkes
-
wow wat mooi
wat je wel niet kan doen met een wagon
-
Hallo,
Het interieur van het originele rytuig (in dit geval de 387704 van Liliput) werd in stukken gezaagd en opnieuw samengesteld in een andere volgorde:
(http://farm3.static.flickr.com/2079/2487396124_31d4594534.jpg)
Hier liggen de basiselementen van het rytuig samen. Nadat alle onderdelen op goed passen waren gecontroleerd, werd het rytuig even los samengesteld voor een proefritje. Hiervoor had even wat Märklin M-rails van zolder gehaald. Ik heb met opzet voor de 5100 bogen gekozen, om te kijken of het rytuig hier zonder kleerscheuren doorheen rijdt.Niet dus, kijk maar:
(http://farm3.static.flickr.com/2030/2486605099_8e94b6f981_o.jpg)
Hier kunnen jullie zien dat dat toch wat moeilijk gaat. Omdat het draaistel onder een instap bevindt, en ook het draaipunt vòòr het midden van de instap zit, heeft het minder bewegingsvrijheid. Het rytuig rijdt moeizaam door een 5100 boog (360 mm radius). Deze boog is dus uit den boze.
(http://farm4.static.flickr.com/3124/2497824864_7cc789f021.jpg)
Verder nog een paar kleine dingen verbeterd. De originele treeplanken zijn vervangen door dunnere strips plastic, regengootjes boven de instappen zijn aangebracht en een baanruimer is gemaakt. Links zien we het voorste draaistel. Ervoor, ligt de houder voor de treinbeveiligingsmagneten. De houder is gemaakt van een hol profiel messing (midden). Het is eerst door midden gezaagd. Vervolgens zijn er 2 inkepingen in gevijld (op het onderste stukje nog te zien) En haaks gebogen. Alles is vast gesoldeerd.
De baanruimers zijn ook van messing materiaal gemaakt.
Beide gemonteerd aan het draaistel:
(http://farm3.static.flickr.com/2269/2497824892_6f69c34c59.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3183/2497016683_e583d82196.jpg)
Groetjes
Harry Stipkes
-
Hallo,
Afgelopen dagen de interieuren voor de rytuigen geverfd:
(http://farm3.static.flickr.com/2394/2509372190_e51c02f0aa.jpg)
Bovenaan ligt het onderstel voor het tussenrytuig; daaronder het interieur voor het tussenrytuig en dan het interieur voor de Bct.
Verder zijn de andere delen zover, dat ze een laagje verf kunnen ontvangen. Eerst grondverf, en dan de groene kleur op de bovenbouw en grijs voor het onderstel. Het dak krijgt een aluminium-kleurtje.
Verder heb ik de motorwagen nu helemaal uit elkaar gehaald (HAG BDe 4/4). Deze zal deels verbouwd worden tot de originele staat en omgenummerd worden in CFe 4/4. Verder zal er binnenverlichting van Digirails worden ingebouwd.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Tsja Harry, 't is een onderwerp wat niet veel mensen aanspreekt (onbekend maakt onbemind?), dat blijkt uit het ontbreken van de reacties, maar dat maakt je ombouw niet minder interessant of geslaagd! Ik vind het top! ;)
-
@Stig: niet helemaal mee eens... Ik lees het met veel plezier, maar reageer niet omdat dat volgens mijn niet altijd toegevoegde waarde heeft. Dus Harry; dit draadje blijven vullen!
-
Zo heb ik dat ook ;D Ik geniet maaar heb niks nuttiges meer aan toe te voegen, het ziet er gewoon goed uit ;)
-
maaar heb niks nuttiges meer aan toe te voegen,
Een complimentje is altijd een fijne toevoeging. ;)
-
Gaaf man, petje af.
Ed
-
Ja dat is wel zo :)en dat gaf ik ook al aan :P
-
Tsja Harry, 't is een onderwerp wat niet veel mensen aanspreekt (onbekend maakt onbemind?), dat blijkt uit het ontbreken van de reacties, maar dat maakt je ombouw niet minder interessant of geslaagd! Ik vind het top! ;)
Ik ben me er terdege van bewust, dat het niet veel mensen zal aanspreken. Aan de andere kant, door verhaal te tonen, kunnen mensen zien, hoe ik werk en wat er allemaal bij komt kijken. Mensen hoeven ook niet elke keer of als ze het bekijken, een reactie te plaatsen.
Complimentjes zijn altijd welkom.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Kan alleen maar zeggen..... KNAP KNAP KNAP........ draadje eigenllijk maar net toevallig gezien.... maar ben nu al jaloers als ik zie wat voor moois je hiervan maakt.
Jij hebt tenminste een rijtuig wat velen van ons helaas niet hebben
Doe zo voort...enne laat het resultaat maar zien hoor ;D
Peter
-
Hallo,
Weer wat verder gevorderd:
(http://farm4.static.flickr.com/3120/2544850331_f8402181d8.jpg)
Hier zien we de hoofddelen voor de BCt, gespoten en wel. Aan de binnenkant van de bak zit nog plakband, zodat er geen verf kan komen, op plaatsen waar nog gelijm wordt.(in dit geval, de ramen).
Gisteren heb ik de delen even samengevoegd om te kijken hoe het staat:
(http://farm4.static.flickr.com/3089/2561233693_44bf282aec.jpg)
Het stuurstandrytuig, nog zonder opschriften en details.
Ik heb vandaag de opschriften gekregen (afwrijftransfers van Identico).die zullen in de loop van de week aangebracht worden en dan kan de bak in elkaar gezet worden. Dan is het de beurt aan de motorwagen, die al uit elkaar gehaald is. Deze moet dan nog van zijn oude verflaag geroofd worden om dan voorbereid te worden op een nieuwe, met andere opschriften.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Die dingen van Identico zijn wel goed. Ben benieuwd naar je eindresultaat.
-
Hallo,
Nou bekijk het resultaat maar eens en oordeel:
(http://farm4.static.flickr.com/3220/2597419107_7b66e0f0d4.jpg)
Vandaag de laatste kleine dingetjes gedaan. De opschriften zijn aangebracht en aan de achterkant zijn de handgrepen aangebracht. Hiervoor heb ik gewoon de bij de rytuigen meegeleverde gele grepen gebruikt, maar ik heb ze eerst groen geverfd. Het rytuig is nu klaar. Over 2 weken ga ik op vakantie en daarna ga ik verder met de motorwagen en dan de binnenverlichting inbouwen.
Hier nog een paar foto's:
(http://farm4.static.flickr.com/3132/2597419051_77888734fd.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3272/2597418999_7ea736dcdc.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3115/2598250340_ed8de1a03e.jpg)
Groetjes
Harry Stipkes
-
zohee! dat is mooi geworden zeg :D complimenten
Wesley
-
S U P E R !!!!
Ga zo door, is die vakantie echt nodig?
Geintje,
Frederico
-
Dt ziet er wel ernstig leuk uit zeg, al is het dan zwitsers ;D
-
Heel netjes afgemaakt Harry, top!
-
Fraai werk!
Maar ach die arme machinist, niemand wil met hem mee rijden. Een paar (p)reizergers als klandizie in die mooie kar was misschien wel aardig geweest ;D
Herman
-
Fraai werk!
Maar ach die arme machinist, niemand wil met hem mee rijden. Een paar (p)reizergers als klandizie in die mooie kar was misschien wel aardig geweest ;D
Herman
Hallo Herman,
De machinist heb ik er alvast ingezet, want ik kan nu niet meer goed in de cabine. Daarentegen is het overige interieur nog wel goed bereikbaar en er komen zeker nog Preisertjes in. Alles op zijn tijd. Alles is ook nog niet definitief vast gezet. Het rytuig is nog zo uit elkaar te halen.
Het lijkt misschien bijna onmogelijk, maar ik heb zelf ook wel eens in mijn eentje in een stuurstandrytuig gezeten.
S U P E R !!!!
Ga zo door, is die vakantie echt nodig?
Geintje,
Frederico
Ja, dat was al in januari gepland, dus dat gaat zeker door en is zeker nodig. Je moet toch op een moment met vakantie. Bovenal heb ik veel zin in mijn vakantie. Ik ben al blij, dat het rytuig goeddeels klaar is, op de binnenverlichting en bevolking na, dan.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Het is een prachtig rijtuig geworden! :o Je ziet werkelijk niet dat die kop er later op is gezet.
Er is allleen één ding dat ik mij afvraag: moeten die ramen achter de cabine niet allemaal dezelfde breedte hebben? Het is natuurlijk niet meer aan te passen achteraf, maar ik meende op de vorige pagina gelezen te hebben dat je de ramen nog zou aanpassen ;) Maargoed, zolang jij er natuurlijk mee tevreden bent ;)
-
Mooi stukje vakwerk !!!!!
Mag je trots op zijn
Peter
-
Wauw!
Prachtig, vooral de vorm van de kop.
Ben groot fan van Zwitserse koppen, zoals ook BN Be4/4 en De4/5 enzo...
Groeten,
Tjeerd
-
Het is een prachtig rijtuig geworden! :o Je ziet werkelijk niet dat die kop er later op is gezet.
Er is allleen één ding dat ik mij afvraag: moeten die ramen achter de cabine niet allemaal dezelfde breedte hebben? Het is natuurlijk niet meer aan te passen achteraf, maar ik meende op de vorige pagina gelezen te hebben dat je de rammen nog zou aanpassen ;) Maargoed, zolang jij er natuurlijk mee tevreden bent ;)
Hallo Bastiaan,
Nee, de ramen variëren in breedte. Dat was bij de echte ook zo. Kijk maar:
(http://farm4.static.flickr.com/3013/2605382556_cdc8e8f021.jpg)
Dat aanpassen betrof hier van de "normale" breedte naar de nieuwe, smallere breedte brengen.
Mooi stukje vakwerk !!!!!
Mag je trots op zijn
Peter
Ben ik ook heel erg.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Nee, de ramen variëren in breedte. Dat was bij de echte ook zo.
Woei :) Precies volgens de werkelijkheid dus! Weer wat geleerd :D
-
Woei :) Precies volgens de werkelijkheid dus! Weer wat geleerd :D
Hallo Bastiaan,
Als je iets nabouwt, moet het natuurlijk wel conform de werkelijkheid.
Dus de smallere ramen was noodzaak. Zouden de ramen allemaal even groot laten, krijg ik een tè lang rytuig.
Groetjes
Harry Stipkes