BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: reinderlf op 07 April 2024, 23:59:54
-
Hi,
Ik ben al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een software programma om een modelspoorbaan te kunnen besturen/automatiseren. Het is uiteraard een project met van vele jaren en het is nog lang niet "af" 8)
Wat is Traintastic?
Traintastic is een nieuw besturings programma voor de modelspoorbaan. Het is nog volop in ontwikkeling, mocht je opzoek zijn naar een besturings programma voor de modelspoorbaan, dan is Traintastic voorlopig nog niet geschikt, Traintastic bevat nog lang niet de functionaliteit die de andere software pakketten bieden. Vind je het leuk om te experimenteren en te testen, check dan de development builds (https://traintastic.org/download/develop) pagina, hier kun je de laatste ontwikkel/test versie downloaden.
Wat kan Traintastic?
Op dit moment is er ondersteuning voor:
- Het aansturen van locomotieven en functies
- Het aansturen van wissels en seinen
- Het inlezen van melders en contacten
- Het deels volgen van treinen in blokken (work in progress)
- RailCOM
- Uhlenbrock LISSY
- Maken van schakelborden
- Klok met instelbare snelheid (+LocoNet Fast clock)
- LNCV programmeren
- Ondersteuning voor: WLanMaus/Z21app en WiThrottle als handregelaar
- Scripting
Welke centrales kun je gebruiken met Traintastic?
Op dit moment is er ondersteuning voor:
- LocoNet: Digitrax, Intellibox, DR5000 etc.
- XpressNet: MultiMaus, Lenz etc.
- Z21
- DCC++EX
- ESU ECoS 1/2
- Marklin CS2/CS3
- LTD HSI-88
Waar wordt op dit moment aangewerkt?
Op dit moment ben ik bezig met het klaar maken van de Traintastic 0.3 "Copenhagenn" release, doel van de volgende release Traintastic 0.4 "Dublin" is om de basis verder te finetunen en (deels) automatische rijden toe te voegen.
Filmpjes
- DevPreview 001 - Train tracking (https://youtu.be/_ww8Uy9y3To)
- DevPreview 002 - Add interface wizard (https://youtu.be/2gYl7zVnHGo)
Links
- Website: https://traintastic.org (https://traintastic.org)
- De broncode is via GitHub: https://github.com/traintastic/traintastic (https://github.com/traintastic/traintastic) (GPLv2 licentie)
- Traintastic Facebook pagina: https://www.facebook.com/traintastic.org/
- Traintastic user group op Facebook: https://www.facebook.com/groups/traintastic (https://www.facebook.com/groups/traintastic)
Groeten,
Reinder
p.s. Mocht je een GitHub account hebben, geeft het project dan even een ster :angel:
-
Hallo Reinder
Leuk project. Vanwege de grootte heb ik me daar zelf nooit aan gewaagd. Je zegt zelf al dat het een „meerdere jaren“ project wordt. Respect!
Welke programmeertaal/ omgeving gebruik je? Met andere woorden, voor welke platformen is het bedoeld?
En (dit is niet negatief bedoeld) waarom ben je aan dit project begonnen, in plaats van Rocrail te verfijnen? Is het omdat je het gewoon een leuke uitdaging vindt, of omdat je specifieke dingen mist bij bestaande software. Indien ja, wat dan?
Groet
Aiko
-
Hi Aiko,
Het zijn al meerdere jaren :P de eerste regels code heb ik in 2019 geschreven :)
Welke programmeertaal/ omgeving gebruik je? Met andere woorden, voor welke platformen is het bedoeld?
Het is geschreven in C++ met Qt voor de user interface. Het kan draaien op Windows, Linux en macOS. (Al moet ik voor macOS nog wel iets van een installer/package maken.)
En (dit is niet negatief bedoeld) waarom ben je aan dit project begonnen, in plaats van Rocrail te verfijnen? Is het omdat je het gewoon een leuke uitdaging vindt, of omdat je specifieke dingen mist bij bestaande software. Indien ja, wat dan?
Terechte vraag hoor :) Het "probleem" met RocRail is dat dat al een hele tijd niet meer open source is (ook al menen sommige mensen van wel), dus dat gaat niet. Ik wilde sowieso al eens een open source project beginnen leek me een mooie en leerzame uitdaging, daarnaast staat het ook wel leuk op je CV vind ik. De meeste pakketten die er zijn kunnen in de basis wel dezelfde dingen, nadeel is wel dat ze vaak een grote leercurve hebben. Mijn doel met Traintastic is een open source alternatief bieden waar de instap laag is maar waar ook de mensen die alles er uit willen halen mee uit de voeten kunnen (daarom zit er een scripting engine in.)
Vraag gerust als je meer vragen (of ideeen) hebt :)
Groeten,
Reinder
-
Ik begon op de MSV met iTrain. Ik vond het baanplan tekenen niet super intuitief werken en naar mijn mening zijn er echt veels te veel opties en geen manieren om er van af te komen. Ik had een keer per stom ongeluk het boxjes 'tandrad baan' aangevinkt en dat had ik niet door. Gevolg is dat ik niet snapte waarom geen een trein dat blok meer in wilde. Tegen de tijd dat je je fout gezien heb, ben je ook weer een uur verder. We hebben ook wel eens verkeerd ingevuld dat een loc maar 1 cabine had en hij stond achterstevoren baan op een eenrichtingsverkeer blok. Je raadt het al, die ging dus niet rijden en wij maar zoeken in die 20000 opties :-\.
En voor de simpelheid, willen we ook rijden op melders en niet op positie. Dan hoef je namelijk helemaal geen lengtes meer in te voeren, niet van treinen, niet van blokken. Je hoeft ook geen treinen te eiken.
En om diezelfde reden geven we ook niks om of het een stoom, diesel of elektrische trein is. Ik zie nu al gebeuren dat iemand ooit een elektrisch trein toevoegt, die vervolgens weer geen route vinden omdat er ergens een blok niet 'geëlektrificeerd is'.
En zo heb je pakweg ~95% van alle opties die je tot je beschikking hebt soms niet eens nodig. Bouw gerust al die features in, want veel mensen gebruiken ze wel, maar als ik 1 idee mag opperen, zou dat zijn om een settings menu te maken waarbij je al die dingen eerst aan moet vinken voordat die opties in beeld komen bij blok en trein eigenschappen menuutjes.
BLok eigenschappen, 1 van 7 tabbladen. Wat rood is, gebruik ik niet. Maar stuk maken lukt me :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6613b8e55f1bc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6613b8e55f1bc.png)
En ik kan zo nog 20 van die screenshots maken.
Zo'n lijstje met opties kan misschien lang worden, maar ik denk zelf dat als je alleen kan zien wat je wilt zien, dat het er beter van wordt, anyways my 2 cents.
Ik wil niet na een dag lang werken een handleiding van 223 pagina's er 'moeten' bij pakken om iets werkend te krijgen.
Ik wil niet 2 uur opzoek moeten gaan naar allerlei opties en wat niet omdat een trein vertikt te gaan rijden door een of andere foute setting die ik nooit in beeld had moeten krijgen in de eerste plaats.
Soms wil je gewoon dat je treinen... gewoon gaan..
Ik vind deze wel toepasselijk ;D
(https://pbs.twimg.com/media/DKde2kbWAAUL4og?format=jpg&name=small)
(Vervang ship hier door train)
Mvg,
Bas
-
En voor de simpelheid, willen we ook rijden op melders en niet op positie. Dan hoef je namelijk helemaal geen lengtes meer in te voeren, niet van treinen, niet van blokken. Je hoeft ook geen treinen te eiken.
Dat is inderdaad een stuk eenvoudiger. Sterker, zo zijn de meeste programma's ooit begonnen. Koploper in ieder geval wel. Dat 'ijken' is later toegevoegd en het bleek aanzienlijk natuurlijker rijgedrag mogelijk te maken. Daar wil ik echt niet meer zonder.
Wat al die andere mogelijkheden betreft. Die zijn er over het algemeen op verzoek van hobbyïsten ingekomen. Ja, dan wordt het vaak een beetje een ratjetoe. ;D
Maar eenmaal ingesteld, hoef je er verder weinig mee.
-
Interessante info, bedankt voor jullie reacties :)
Waar ik iig aan zat te denken is een soort "skill level" instelling. zie: https://github.com/traintastic/traintastic/discussions/71
Waardoor je naar mate je wat ervarener bent opties kan toevoegen, zodat het allemaal beetje behapbaar blijft. Andere optie zou idd kunnen zijn om het wat meer specifiek te doen op optie niveau. Traintastic laat sowieso al zo veel mogelijk dingen weg die op basis van andere instellingen geen functie hebben op dat moment, b.v. een baudrate instelling als je via netwerk verbinding maakt met je centrale.
IJken van treinen is wel mooi idd, maar het moet wat mij betreft ook zonder kunnen, dat maakt het ook makkelijker om te starten :)
Handleiding ben ik wel beetje aan begonnen, maar ik ben nu meer bezig om het in de software te verwerken zodat de software je zo veel mogelijk helpt :)
-
En voor de simpelheid, willen we ook rijden op melders en niet op positie. Dan hoef je namelijk helemaal geen lengtes meer in te voeren, niet van treinen, niet van blokken. Je hoeft ook geen treinen te eiken.
Met de Artificial Intelligence technieken van tegenwoordig, zou het toch helemaal niet meer nodig moeten zijn om treinen te ijken en lengtes in te voeren. 8)
Hooguit de lengte van één of twee blokken invoeren, en het systeem zou op basis daarvan de treinen vanzelf moeten 'leren' kennen. En daarna kunnen die treinen het systeem laten leren hoe lang de andere blokken zijn. Hoe langer je rijdt, hoe beter het systeem leert wat het aanstuurt?
-
Interessante info, bedankt voor jullie reacties :)
Waar ik iig aan zat te denken is een soort "skill level" instelling. zie: https://github.com/traintastic/traintastic/discussions/71
Waardoor je naar mate je wat ervarener bent opties kan toevoegen, zodat het allemaal beetje behapbaar blijft. Andere optie zou idd kunnen zijn om het wat meer specifiek te doen op optie niveau. Traintastic laat sowieso al zo veel mogelijk dingen weg die op basis van andere instellingen geen functie hebben op dat moment, b.v. een baudrate instelling als je via netwerk verbinding maakt met je centrale.
IJken van treinen is wel mooi idd, maar het moet wat mij betreft ook zonder kunnen, dat maakt het ook makkelijker om te starten :)
Handleiding ben ik wel beetje aan begonnen, maar ik ben nu meer bezig om het in de software te verwerken zodat de software je zo veel mogelijk helpt :)
Weet niet of je koploper kent?
Die heeft veel van dit al. Daar heb je standaard een installatie die je wat zaken laat instellen waardoor je, zonder dat je ervaring hebt een baan, schaduwstation met 7 blokken, gewoon station met 5 blokken en 7 treinen, alle treinen binnen 1 dag automatisch kunt laten rijden. Praktijk ervaring hiervan vorige maand gezien.
Maar daar kun je op een gegeven moment extra opties kiezen waardoor je meer kunt instellen en meer kunt regelen.
Ijken van de treinen is daar niet nodig, maar kan wel. Wil je snel ijken dan doe je een paar stappen, wil je heel precies kunnen stoppen doe je alle stappen.
Dan nog altijd op basis van melders, maar per trein kun je daar dan een beetje van afwijken wat een realistischer geheel geeft. Nodig zeker niet, maar wel mooi dat het er is.
Met de Artificial Intelligence technieken van tegenwoordig, zou het toch helemaal niet meer nodig moeten zijn om treinen te ijken en lengtes in te voeren. 8)
Hooguit de lengte van één of twee blokken invoeren, en het systeem zou op basis daarvan de treinen vanzelf moeten 'leren' kennen. En daarna kunnen die treinen het systeem laten leren hoe lang de andere blokken zijn. Hoe langer je rijdt, hoe beter het systeem leert wat het aanstuurt?
Dit zit dus al in koploper. Oud programma, maar kun je prima rijden zonder de treinen te ijken, of lengtes in te voeren. Zelfs niet voor 1 of 2 blokken.
In het begin zie je dan wel dat treinen inderdaad abrupt stoppen in de stopmelder, en naar mate je langer rijd wordt dat beter.
Doe je wel ijken en lengtes in voeren dan heeft het programma al voorkennis en kan hij vanaf het begin al een betere inschatting maken, en het daarna vervijnen. Dus ja, is net wat je wilt.
PS, wil zeker niet zeggen dat een nieuw programma niet nodig is. In tegen deel, een goed nieuw programma is zeker welkom, zeker ook omdat wat ontwikkelingen betreft koploper stil ligt. Maar heet was zijn tijd wel ver vooruit met zaken die hier genoemd worden al lang geimplementeerd.
Dus bij een nieuw programma zou je inderdaad een snelle start moeten kunnen maken, maar daarnaast veel mogelijkheden hebben om het aan eigen wensen aan te passen. En dat betekend dan ook veel instellingen omdat niet iedereen gelijk is. En daar zit een gevaar als je een programma wilt hebben dat veel zelf wil leren. Want dan is het maar de vraag of het de juiste kant op gaat voor de gebruiker er van. En er zou dan op zijn minst een soort van analyze mode moeten zijn waarbij het progamma ook aangeeft welke beslissingen hij waarom neemt.
b.v bij onderstaande voorbeeld, ergens een melding dat blok niet gekozen wordt vanwege lok geen tandradlok. Dan weet je ook waar je het zoeken moet als je gedrag wilt aanpassen.
Groet,
Roelco
-
En daarna kunnen die treinen het systeem laten leren hoe lang de andere blokken zijn.
Ik opperde precies dit idee wel eens op iTrain forum. Goed idee dus :P. Daarbij specificeerde ik expliciet dat het spoor schoon moet zijn en je een degelijke trein (= goed rijgedrag met cruise control) Maar een van die digibeten die daar vragen "beantwoorden" die schoot het al direct onderuit.
"Als je spoor vies werkt het al niet"
"Als je trein niet constant rijdt op hellingen werkt het niet".
Niet eens meer de moeite genomen om in discussie te gaan ::).
Bas
-
Met de Artificial Intelligence technieken van tegenwoordig, zou het toch helemaal niet meer nodig moeten zijn om treinen te ijken en lengtes in te voeren. 8)
Hooguit de lengte van één of twee blokken invoeren, en het systeem zou op basis daarvan de treinen vanzelf moeten 'leren' kennen. En daarna kunnen die treinen het systeem laten leren hoe lang de andere blokken zijn. Hoe langer je rijdt, hoe beter het systeem leert wat het aanstuurt?
Ja, die richting zat ik al eens op te denken, je wilt het liefst dat de software zoveel mogelijk zelf doet :) Het resultaat is natuurlijk beter als de trein netjes een constante snelheid rijdt en de sporen schoon zijn, maar dat moet bij op positie rijden ook, dan bepaal je vanaf de melder icm met de tijd en snelheid waar de trein is, dat werkt ook alleen maar goed als de snelheid constant is en de melder timing nauwkeurig is.
Weet niet of je koploper kent?
Die heeft veel van dit al. Daar heb je standaard een installatie die je wat zaken laat instellen waardoor je, zonder dat je ervaring hebt een baan, schaduwstation met 7 blokken, gewoon station met 5 blokken en 7 treinen, alle treinen binnen 1 dag automatisch kunt laten rijden. Praktijk ervaring hiervan vorige maand gezien.
Koploper ken ik een beetje, wat ik daar niet zo handig aan vind is dat je verbindingen tussen blokken en de wissels die er tussen liggen zelf moet invoeren. Persoonlijk teken ik liever een schema en dan mag de software dat uitzoeken, scheelt een boel werk (en minder kans op fouten). Los daarvan heeft Paul natuurlijk een mooi stuk software gebouwd waar velen dankbaar gebruik van maken. Koploper heeft een optie om rook/geluid uit te zetten, dat vond ik wel een leuke en handige optie, dat heeft Traintastic dus ook :)
PS, wil zeker niet zeggen dat een nieuw programma niet nodig is. In tegen deel, een goed nieuw programma is zeker welkom, zeker ook omdat wat ontwikkelingen betreft koploper stil ligt. Maar heet was zijn tijd wel ver vooruit met zaken die hier genoemd worden al lang geimplementeerd.
Of het nu nodig is of niet maakt mij niet uit :P, ik bouw het in de eerste plaats omdat ik het zelf wil bouwen, en daarnaast deel ik het graag met anderen die het ook willen gebruiken 8)
bij onderstaande voorbeeld, ergens een melding dat blok niet gekozen wordt vanwege lok geen tandradlok. Dan weet je ook waar je het zoeken moet als je gedrag wilt aanpassen.
Een "the computer say no" situatie, dat is idd heel vervelend. Via een andere weg heb ik daar ook al een verzoek voor gehad omdat in sommige software dat niet te achterhalen is, dus dat is zeker iets wat ik in Traintastic ga toevoegen. Hiervoor zitten in Traintastic debug opties voor verschillende onderdelen die je aan kunt zetten, daarmee kun je in de log zien wat Traintastic doet, b.v. communicatie met de centrale.
Genoeg zaken nog om over na te denken, eerst volgende stap zal het blokken / treinen aspect verder uitwerken en verbeteren, zal hier zo nu en dan ook ff wat achterlaten, beetje extra input is wel fijn :)
-
Ik heb begrepen dat de volgende versie van iTrain (versie 6, dit najaar geloof ik) alleen nog maar op positie rijden ondersteunt en niet meer op melder rijden (klassiek wordt dat genoemd in iTrain). Dat betekent voor mij dat er niet ge-upgrade gaat worden naar versie 6. Dan is versie 5 mijn laatste iTrain versie.
-
Ik heb begrepen dat de volgende versie van iTrain (versie 6, dit najaar geloof ik) alleen nog maar op positie rijden ondersteunt en niet meer op melder rijden (klassiek wordt dat genoemd in iTrain). Dat betekent voor mij dat er niet ge-upgrade gaat worden naar versie 6. Dan is versie 5 mijn laatste iTrain versie.
Hoe valt dat te rijmen met een opmerking als hieronder die blijkbaar ook van Itrain komt:
"Als je spoor vies werkt het al niet"
"Als je trein niet constant rijdt op hellingen werkt het niet".
Als je alleen op positie rijdt, en het spoor is vies dan werkt dat toch niet, dan weet je toch nooit dat de trein ook daadwerkelijk zijn eindpositie bereikt heeft?
Binnen koploper maak ik best wel gebruik van doorrijden of virtuele melders zoals ze daar heten, maar dat is dan niet meer op crusiale punten.
Roelco
-
blijkbaar ook van Itrain komt
Nee, het komt van een digitbeet die 'los' mag lopen op het iTrain forum.
Ik had laatst een verzoek ingediend om via iTrain een adres te kunnen dispatchen met een virtuele loconet interface. Volgens mij was het dezelfde digitbeet die al direct er op in dook met "volgens mij kan dat ook niet met loconet".. wat dus niet waar is ::)
Mvg,
Bas
-
LocoNet dispatch moet ik ook nog es toe voegen, heb al een hele tijd terug eens een Uhlenbrock FRED gekocht, maar nog nooit mee getest. Misschien iets voor op Roadmap van Traintastic 0.4 :)
Ben nu nog bezig met het afronden van de add interface wizard, zie video:
https://www.youtube.com/v/2gYl7zVnHGo
Op dit moment staan de volgende centrales in de lijst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240412-235348-6619aeda5627f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240412-235348-6619aeda5627f.png)
Er zijn natuurlijk nog veel meer centrales, hebben jullie nog suggesties van centrales die nog in de lijst kunnen (liefst met bijbehorende instellingen ;))
-
Uhlenbrock IB II
-
Als je alleen op positie rijdt, en het spoor is vies dan werkt dat toch niet, dan weet je toch nooit dat de trein ook daadwerkelijk zijn eindpositie bereikt heeft?
Precies. En in mijn schaduwstation heeft dat al voor schade gezorgd verleden jaar. Vandaar dat ik in het schaduwstation uitsluitend op melder rijdt en niet op positie.
-
Uhlenbrock IB II
Heb de IB II toegevoegd, wat ik uit de handleiding kan opmaken werkt de USB verbinding als een virtuele seriele poort met 115200 baudrate. LocoNet fastclock wordt ook ondersteund zo te zien. Ben er van uit gegaan dat ook alle 119 slots beschikbaar zijn voor loks (op de oude IB's zijn er namelijk maar 32).
Doe je in iTrain nog speciale instellingen voor de IB II?
-
Je kan een iTrain trial licentie nemen en alle interfaces met diens settings bekijken? ::)
Wat betreft beveiligen van wisselstraten. Ik zou zelf gaan kijken of je de wisselstraten in zijn geheel kan detecteren om ze te vergrendelen wanneer er iets op rijdt.
Niks vervelenders dan schakelende wissels onder je treinen.. behalve botsingen dat is erger ;D
Bas
-
Het Dinamo systeem zou wel een mooie toevoeging zijn.
-
Je kan een iTrain trial licentie nemen en alle interfaces met diens settings bekijken? ::)
Heeft iTrain ook zn systeem met presets voor verschillende centrales?
Wat betreft beveiligen van wisselstraten. Ik zou zelf gaan kijken of je de wisselstraten in zijn geheel kan detecteren om ze te vergrendelen wanneer er iets op rijdt.
Niks vervelenders dan schakelende wissels onder je treinen.. behalve botsingen dat is erger ;D
Zeker! Meest ideaal is overal melders, onder wisselstraten wil ik er sowiso in, dan kun je op een veilige manier de wisselstraat vrijgeven. Enige is dat iets buiten de software om ook een wissel kan omzetten, in dat geval zou je em snel kunnen terug zetten en/of de trein die er rijd te (nood)stoppen.
Het Dinamo systeem zou wel een mooie toevoeging zijn.
Zeker, daar heeft Traintastic nog geen support voor helaas. Omdat het een blok gestuurd systeem is gaat dat in software ook nog eens anders. Eerst maar automatische rijden met een "gewoon" digitaal systeem, daarna Dinamo (en evt. andere blok systemen). Heb nog niemand in mn omgeving die met Dinamo rijdt en dus ook geen test omgeving.
Reinder
-
Niet iedereen is natuurlijk zo gek dat ze vrijwillig €500,- aan elektronica op de post doen naar iemand die ze nog nooit ontmoet hebben ;)
Mvg,
Bas
-
Als de bloksturing in Traintastic zou komen, dan zou datzelfde principe samen met DCC-EX ook analoge en digitale treinen door elkaar heen kunnen sturen.
Just saying ;)
Volkomen begrijpelijk dat je met traintastic eerst de pijlen richt op de meer gangbare systemen. Ik volg de voortgang nog steeds met grote interesse!
Overigens zijn er vast clubs waar je welkom bent om eens te spelen met Dinamo.
-
Niet iedereen is natuurlijk zo gek dat ze vrijwillig €500,- aan elektronica op de post doen naar iemand die ze nog nooit ontmoet hebben ;)
Hehe nope, niet iedereen, maar jij wel :) Thx! (Geef wel ff een gil als je de CS2 nodig hebt, dan doe ik hem op de post.)
Als de bloksturing in Traintastic zou komen, dan zou datzelfde principe samen met DCC-EX ook analoge en digitale treinen door elkaar heen kunnen sturen.
Just saying ;)
Volkomen begrijpelijk dat je met traintastic eerst de pijlen richt op de meer gangbare systemen. Ik volg de voortgang nog steeds met grote interesse!
Overigens zijn er vast clubs waar je welkom bent om eens te spelen met Dinamo.
Ik heb nog niet gekeken hoe dat zit in DCC-EX, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat project niet op de voet volg. Ik weet dat Turntable-EX ook bestaat, zeker ook interessant, maar draaischijven/rolbruggen schuif ik nog ff naar de toekomst, eerst de basis dingen :)
Reinder
-
Heb laatst wat aanpassingen gedaan aan het instellen van adressen voor wissels en seinen etc.
Voorbeeld van de wissel en sein instellingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240418-225048-6621893d25369.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240418-225048-6621893d25369.png)
Nu vroeg ik me af voor 3 weg, Y, single/double slip wissel, zijn daar ook semi standaard instellingen voor? Het zou namelijk mooi zijn als de meest gebruikte aansluiting alvast ingesteld staat :)
-
Niet dat ik weet, elk ding is anders. Het is meestal gewoon een kwestie van 2 adressen en standen invoeren.
Ik weet wel van ervaring in iTrain dat een Engels wissel daar soms best ingewikkeld is om in te stellen. Telkens als je denkt dat je hem hebt... no bueno.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6622ce979cbae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6622ce979cbae.jpg)
Ik denk ook niet dat het zozeer aan iTrain ligt. Met zoveel verschillende merken engelse wissels, is gewoon elke combinatie mogelijk. Als je het simpeler kan krijgen, zou dat natuurlijk mooi meegenomen zijn.
Wat ik denk ik zou doen, is om voor de verscheidene type engelse wissels een optie te maken. Dan geef je op wat voor soort je hebt en dan moet het instellen makkelijker zijn.
Je hebt Engelse dingen met 1 aandrijving en met 2 aandrijvingen. De tongen kunnen of parallel bewegen of naar elkaar toe/van elkaar af.
Drieweg lijkt me niet zo moeilijk.
Wat seinen betreft, zou ik plaatjes willen zien van de aspecten zodat je kan zien wat je aan het doen bent, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht ::)
En als iemand die zelf seindecoders ed fabriceert. Een mogelijkheid voor mij en andere decoderbouwers om een soort lijst te geven van aspecten en type seinen ed zodat jij dat zelf niet hoeft in te voeren. Het idee is dat je bij het aanpassen van een sein kan opgeven welke decoder er aan hangt en als er dan van die decoder een lijstje bestaat met van alles en nog wat, dan kan je meteen goede defaults laden die goed samen gaan met die decoder. Anyways deze brainwave kwam tot me tijdens het tikken ;D misschien heb je er iets aan, misschien niet.
Mvg,
Bas
-
Geen idee hoe Traintastic werkt maar om een idee te geven:
In Koploper en nog enkele programma kijken ze per blok naar welk blok de trein naar toerijden kan rijden.
Bij een test in iTrain kwam ik er achter dat daar de treinen van Station naar Station rijden.
Mijn baanontwerp is dat een trein halverwege de rit moet bepalen naar welke kant van het schaduwstation moet.
In Koploper werkt het uitstekend in iTrain liep het schaduwstation aan een kant vol en stonden de treinen te wachten terwijl er aan de andere kant nog ruimte was.
Als je daar een opmerking over maakt dan krijg je als antwoord het is geen vrachtwagen waar de chauffeur bepaald welke weg hij neemt, bij de treinen doet dat de treindiensleiding.
Maar laten we eerlijk zijn wie is de treindienstleiding het computerprogramma of wij als hobbyisten die het programma gebruiken als beveiliging.
-
Wim,
Ik ben het helemaal met je eens dat je ook mogelijkheden moet hebben om treinen naar verschillende blokken en zelfs van verschillende inrijdkanten naar een blok zou moeten kunnen laten rijden.
Ik wil geen discussie over treinbesturingsprogramma's uitlokken hoor.
Ieder zijn voorkeur en een pakket wat past bij zijn/haar behoeften.
Maar jouw bijdrage aan dit draadje bracht me er wel toe deze RocRail-bijdrage aan ons kennisdomein als modelbaanbouwers toe te voegen. ;D
In RocRail (mijn voorkeur dus) zijn daar mijn inziens veel mogelijkheden voor gecreëerd.
Daar bestaan de concepten van blokken, virtuele blokken, locaties en dienstroosters.
In de video's van Albert den Akker vind je die zaken nader toegelicht. :)
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker/videos (https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker/videos)
Het is in RocRail mogelijk om zowel naar blokken, virtuele blokken (die uit meerdere blokken bestaan) als naar locaties te rijden.
Locaties bestaan uit een zelf samengestelde serie, veelal parallel gelegen, blokken (veelal stations of opstelsporen dus) waar je naar toe kan rijden.
Rocrail kiest dan (als je de FINDER inzet in automatisch bedrijf) het vrije spoor op de locatie in combinatie met de vrije rijweg voor je.
Je kunt in RocRail zowel van blok naar blok als van blok naar locatie of locatie naar locatie rijden.
Rocrail kiest dan (als je de FINDER inzet in automatisch bedrijf) de vrije rijweg voor je.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/voorbeeld-6624e919115a6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/voorbeeld-6624e919115a6.png)
(in dit voorbeeld wil je kunnen bepalen vanaf welke kant een trein blok 2 en/of blok 3 in rijd) ;)
Is je dat niet genoeg, dan heb je ook nog dienstroosters waarmee je de route vooraf in zowel blokken als locaties kan programmeren.
Die kun je ook inzetten op die cruciale wisselpunten waar jij het over had.
Ik heb in mijn baanplan meerdere van dergelijke cruciale wisselpunten (zie onder)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240310-spoorplan-v5-gecomprimeerd-met-cruciale-wisselpunten-6624ed914f644.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240310-spoorplan-v5-gecomprimeerd-met-cruciale-wisselpunten-6624ed914f644.png)
Zijn er meerdere rijwegen mogelijk dan kies je vanaf dat wisselpunt het specifieke dienstrooster naar de volgende locatie.
Met dienstroosters kan je trouwens ook zelf de rijweg en dus de inrijdzijde van een blok bepalen.
Door naar keuze gebruik te maken van de opties Automatisch, half automatisch en manueel spoorbedrijf kan je zelf de rol van machinist en treindienstleider invullen.
Ik wilde daar ook een treindienstleider CTC-paneel bij hebben.
Die zijn ook te koop maar zelf maken heeft mijn voorkeur.
RocRail biedt, net als andere programmas voor treinbesturing, een spoorplan weergave voor de treindienstleier op een beeldscherm voor.
Daarop worden de sein- en wisselstanden en de gezette, geblokkeerde en bezette rijwegen weergegeven.
Zo kun je zien welke trein zich waar bevindt en waar deze naar toe gaat.
Bediening verloopt veelal via de muis en/of toetsenbord.
Automatisch (Rocrail neemt de rol van treindienstleider én machinist van je over)
Half automatisch (Rocrail neemt de rol van treindienstleider over én zelf ben je met je handregelaar de machinist van de gekozen lokomotief/trein)
Manueel (Rocrail laat de rol van treindienstleider én machinist aan jou)
Buiten dienst blokken gebruiken is ook een optie ihalfautomatisch bedrijf wanneer je wilt rangeren e.d.
Je schakelt dan één of meerdere blokken buiten dienst voor Rocrail (die doen niet mee in het automatische bedrijf) en daar rijd je zelf manueel
De laatste ontwikkeling in RocRail is dat een fysiek rijweggestuurd CTC-paneel kan worden geïntegreerd in de besturing.
De treinbesturing en controle op het voorkomen van ongelukken blijft bij RocRail.
Maar je krijgt (als je wilt) ook de mogelijkheden om op het CTC-paneel (gesynchroniseerd met de beeldschermweergave en bediening) wissels, seinen te bedienen.
Maar ook rijwegen te zetten in termen van startblok naar eindblok.
Die worden ingepast en gesynchroniseerd met de besturing van de treinen door RocRail op dezelfde manier als wanneer je dat op het beeldschem zou doen.
Dat is wat ik nastreefde en ben dus druk doende een CTC paneel te bouwen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107778.150#lastPost (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107778.150#lastPost)
Reinder, Ik hoop dat je wat aan deze kennis hebt om in Traintastic te verwerken.
Eric
-
Eric,
Ik lees dat Reinder een simpel programma wil maken.
Wat ik, en vermoedelijke velen met mij, zouden willen is een flexibel systeem dat rijdt van blok naar blok.
In zo'n systeem kan je bijvoorbeeld ingrijpen als treindienstleiding om een trein een andere blok te laten kiezen, zelfs simpel door het blok wat de trein niet mag kiezen te blokkeren, maakt niet uit hoe je die blokkeert (op het scherm, extern bedieningstableau, acties etc.
Maak je iets wat rijdt van station naar station dan heb je een vrij star systeem waarbij je geen mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld een blok te blokkeren of in te grijpen. De trein wil dan perse naar dat blok en geeft de melding blok bezet en gaat wachten of stopt.
Een dergelijke manier van opzet ga ik nooit voor kiezen, al krijg ik geld toe.
Helaas zal je de manier van werken niet vinden in een handleiding en kom je er achter na testen.
-
Maak je iets wat rijdt van station naar station
Wat is dan volgens jou een station?
(In Rocrail heb je een locatie (lees: station) van minimaal 2 blokken. Rocrail kiest het vrije blok tenzij je zelf daar beperkingen aan geeft. Op basis van bloktype en treintype kun je zelf bepalen of de trein ook moet stoppen.)
Het is niet mijn bedoeling de mogelijkheden van Rocrail hier te bespreken, dit topic gaat over Traintastic. Maar als je kijkt naar mogelijkheden vergelijk ik het toch met Rocrail want dat is het enige programma dat ik ken.
-
Eric,
Ik lees dat Reinder een simpel programma wil maken.
Wat ik, en vermoedelijke velen met mij, zouden willen is een flexibel systeem dat rijdt van blok naar blok.
In zo'n systeem kan je bijvoorbeeld ingrijpen als treindienstleiding om een trein een andere blok te laten kiezen, zelfs simpel door het blok wat de trein niet mag kiezen te blokkeren, maakt niet uit hoe je die blokkeert (op het scherm, extern bedieningstableau, acties etc.
Maak je iets wat rijdt van station naar station dan heb je een vrij star systeem waarbij je geen mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld een blok te blokkeren of in te grijpen. De trein wil dan perse naar dat blok en geeft de melding blok bezet en gaat wachten of stopt.
Een dergelijke manier van opzet ga ik nooit voor kiezen, al krijg ik geld toe.
Helaas zal je de manier van werken niet vinden in een handleiding en kom je er achter na testen.
Wim, je doet het programma hier wel ernstig tekort want wat je zegt is niet helemaal juist. Bij automatisch rijden rijd je bij iTrain inderdaad van station naar station. Daar is ook niets onlogisch aan want waar zou een trein anders moeten starten en stoppen? Ook in iTrain kun je daarnaast echter gewoon van blok naar blok rijden en kun je overal op ingrijpen naar believen.
Realiseer je dat wanneer een programma niet aan je verwachtingen voldoet er 2 oorzaken kunnen zijn: het programma schiet tekort of je kennis van het programma schiet tekort. In het laatste geval moet je dan geen onjuistheden over het programma gaan vermelden natuurlijk.
Maar om het topic niet verder te vervuilen zal ik er maar niet verder op doorgaan want het gaat hier over een nieuw te ontwikkelen programma van Reinder.
Groeten,
Bert
-
Bert,
Als ik onwaarheden vertel dan weet zelfs de maker niet wat de mogelijkheden zijn, die heeft dit namelijk zelf verteld dat tijdens de rit het niet mogelijk is om in te grijpen want het is geen vrachtwagen.
In het eggie wordt een trein ook omgeleid als er calamiteiten zijn.
Als de ICE vanuit Arnhem naar Amsterdam gaat dan is de eerste bestemming Utrecht, maar als er een calamiteit is tussen Wageningen en Utrecht dan gaat hij over het Kippenlijntje naar Amersfoort en komt hij beslist niet in Utrecht en als ze het op tijd weten dan kan het ook via de Betuweroute maar dan komt hij wel in Utrecht.
Dus ja hij gaat van station naar station maar tijdens de rit wijzigt dat zonder dat een trein moet stoppen.
Maar het enige waar het mij omgaat is een advies aan Reiner maak het flexibel en niet star.
En een discussie over andere programma's is hier nutteloos.
-
Wim,
De onwaarheid zat in het feit dat je beweerde dat in iTrain treinen alleen maar van station naar station kunnen rijden en niet van blok naar blok. Dat is gewoon onjuist. De situatie die jij beschrijft over ingrijpen in een eenmaal ingezette route zal vermoedelijk inderdaad niet zomaar mogelijk zijn maar of dat echt met te weinig flexibiliteit in het programma te maken heeft weet ik niet. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het softwarematig erg ingewikkeld of lastig is om het zo flexibel als jij beschrijft te implementeren maar dat laat ik graag aan Reinder over.
Groeten,
Bert
-
De pro's en cons opnoemen van die programma's vind ik wel nuttig. Wat van Rocrail zou je in TT willen zien en ook wat wil je vooral niet zien?
Ik ken rocrail niet goed, ik heb alleen ooit eens een sporenplan proberen te tekenen er in, ik vond dat vele malen onintuïtiever dan iTain. Ik wil graag een element kunnen slepen van taakbalk naar sporenplan (drag en drop). Dat vind ik intuitief werken. Dat was ook het eerste wat ik probeerde in beide programma's.
Bij automatisch rijden rijd je bij iTrain inderdaad van station naar station
Op de club zetten we een trein op het spoor en we drukken op de groene pijl... we drukken dus op 'GO' en meer dan dat willen we ook niet. We gebruiken ook geen treinroutes. We hebben wel stations, maar alleen om tussenstops in te lassen.
Ik denk echter dat we stations niet eens nodig hebben. Als je bij een blok kan opgeven dat een trein daar moet stoppen en wachten dan zijn we er ook al.
We hebben wel 1 pendelspoor waar niet elke trein mag komen. Om te voorkomen dat getrokken treinen die route bewandelen, krijgen die trein slechts een beperking bij treineigenschappen om 1 bepaald blok niet te betreden. We zijn hier tevreden over, met name de simpelheid van het niet nodig hebben van routes en andere ingewikkelde settings.
Om de drukheid te regelen.. dat kan ook allemaal met ingewikkelde settings enzo.. wat we doen, is om 1 blok achter het schaduwstation alle treinen te laten stoppen en te pauzeren. Hoe korter deze pauzes, hoe drukker de baan wordt. Dat blok is dan de bottleneck en ook dit werkt rete goed. Stom simpel..
Mijn conlusie, stations leuks, maar technisch gezien, kan je soms ook zonder. Leuk voor moeilijkheidsgraad 2 ofzo :P
Bas
-
Met zoveel verschillende merken engelse wissels, is gewoon elke combinatie mogelijk. Als je het simpeler kan krijgen, zou dat natuurlijk mooi meegenomen zijn.
Wat ik denk ik zou doen, is om voor de verscheidene type engelse wissels een optie te maken. Dan geef je op wat voor soort je hebt en dan moet het instellen makkelijker zijn.
Je hebt Engelse dingen met 1 aandrijving en met 2 aandrijvingen. De tongen kunnen of parallel bewegen of naar elkaar toe/van elkaar af.
Die Engelse wissels zijn nogal vervelend....het ziet er op het moment zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240421-234231-66258853423f8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240421-234231-66258853423f8.png)
Er missen nog wat tekstjes en plaatjes, je hebt dus alle opties voor 1 of 2 aandrijvingen en dan moet je gaan kiezen welke je wil gebruiken en daarbij goed instellen.
Ben er nog niet helemaal over uit of dit nu ideaal is. Andere opties:
- Extra "tile" toevoegen, dus een aparte voor 1 aandrijving en een aparte voor 2 aandrijvingen.
- Extra optie toevoegen waarbij je moet kiezen tussen 1 of 2 aandrijvingen.
En als iemand die zelf seindecoders ed fabriceert. Een mogelijkheid voor mij en andere decoderbouwers om een soort lijst te geven van aspecten en type seinen ed zodat jij dat zelf niet hoeft in te voeren. Het idee is dat je bij het aanpassen van een sein kan opgeven welke decoder er aan hangt en als er dan van die decoder een lijstje bestaat met van alles en nog wat, dan kan je meteen goede defaults laden die goed samen gaan met die decoder. Anyways deze brainwave kwam tot me tijdens het tikken ;D misschien heb je er iets aan, misschien niet.
Presets zijn zeker handig, dat maakt het een stuk makkelijker om goed in te stellen, met name handig voor engelse wissels en seinen met veel standen. Heb al een wizard achtig systeempje voor het instellen van de verbinding met de centrale, zo iets zou ook wel handig zijn hiervoor.
Geen idee hoe Traintastic werkt maar om een idee te geven:
In Koploper en nog enkele programma kijken ze per blok naar welk blok de trein naar toerijden kan rijden.
Traintastic kan al wel bepalen welke paden er zijn tussen blokken (soms zelfs meerdere paden van en naar het zelfde blok via andere wissels). Met behulp van NX knoppen kun je ook zelf kiezen waar een trein heen moet, dan moet ik nog verder uitwerken, maar het idee is dat je dan bijvoorbeeld zelf kan kiezen bij een station waar de trein heen moet, de trein kan dan automatische rijden en het station kun je dan zelf bedienen.
....lang verhaal over RocRail....
Reinder, Ik hoop dat je wat aan deze kennis hebt om in Traintastic te verwerken.
Zeker, input is altijd goed, mijn idee is ook om treinen naar een blok te kunnen sturen of een groep van blokken, z'n groep van blokken kan dan een station zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk.
Ik lees dat Reinder een simpel programma wil maken.
Nou...voor nu ligt de focus idd op de basis functies....maar ooit hoop ik wel op het punt te komen dat het simpel is om te leren en daarnaast de meest veeleisende gebruiken ook kan voorzien.
Traintastic heeft een scripting engine aan boord, daarmee moet het mogelijk zijn om echt je eigen draai aan te geven, als opstapje daarheen komen er natuurlijk ook (logische) acties in.
Wat ik, en vermoedelijke velen met mij, zouden willen is een flexibel systeem dat rijdt van blok naar blok.
In zo'n systeem kan je bijvoorbeeld ingrijpen als treindienstleiding om een trein een andere blok te laten kiezen, zelfs simpel door het blok wat de trein niet mag kiezen te blokkeren, maakt niet uit hoe je die blokkeert (op het scherm, extern bedieningstableau, acties etc.
Ik ben wel benieuwd, hoe ziet het er voor jou ideaal uit? Hoe zou jij je baan willen besturen? Wie weet kan ik daar wat mee in Traintastic 8)
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het softwarematig erg ingewikkeld of lastig is om het zo flexibel als jij beschrijft te implementeren maar dat laat ik graag aan Reinder over.
In software kan een hoop 8) al kost het vaak wel enorm veel tijd om te bouwen. Als tzt de basis op orde is wil ik de uitdaging wel aan gaan :)
De pro's en cons opnoemen van die programma's vind ik wel nuttig. Wat van Rocrail zou je in TT willen zien en ook wat wil je vooral niet zien?
Ik ook, en dat met namen dingen die vooral wel of vooral niet in Traintastic moeten :) Elk programma heeft zo zn sterke en zwakere punten, en daarnaast is het maar net wat je gewend bent.
Mijn conlusie, stations leuks, maar technisch gezien, kan je soms ook zonder. Leuk voor moeilijkheidsgraad 2 ofzo :P
Ik denk dat dit vooral heel erg afhangt van het soort gebruik, op een club baan wil je makkelijk treinen kunnen opzetten en rijden (zeker bij grote clubs met veel leden), liefst zonder al te veel poespas. Thuis denk ik dat men eerder een stap verder wil, en wat meer dingen op detail gaan regelen. Kunst is natuurlijk om een stuk software te ontwikkelen wat beide kan :)
-
Ik denk echter dat we stations niet eens nodig hebben. Als je bij een blok kan opgeven dat een trein daar moet stoppen en wachten dan zijn we er ook al.
Ik weet niet hoe dat bij andere programma's zit maar in iTrain is dat ook heel simpel: je geeft 100% op voor stoppen in dat blok en je stelt daarbij zelf in hoe lang hij moet stoppen. Komt de trein daar aan dan druk je op stop en haalt de trein van het spoor tenminste als dat de bedoeling is.
@ Reinder, ik weet niet of je iets dergelijks al in je programma hebt zitten maar het idee van een percentage stopkans in een blok (al dan niet station) vind ik wel aardig, geeft toch een zekere mate van onvoorspelbaarheid en maakt het treinenverloop weer wat boeiender.
Groeten,
Bert
-
Reinder,
Voor mij is het ideale programma:
Treinen rijden automatisch.
Via schakelaars, op het scherm of extern, zelf kunnen bepalen dat bijvoorbeeld een trein naar het rangeerterrein moet, ook als hij automatisch rijdt.
Via schakelaars, op het scherm of extern wissels kunnen schakelen, vooral op het rangeer gedeelte.
(Helaas lukt het extern niet in Rocrail bij een engelse kruiswissel. Gaat wel in hun eigen App maar niet met de Z21 app of externe schakelaars)
De eigenschappen van alle zaken op het scherm direct kunnen zien en wijzigen. Hierdoor hoef je niet in allerlei tabellen te gaan zoeken.
Voor het probleem bij automatisch rijden in het door mij genoemde programma onderstaand mijn baanontwerp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Duiven-24-koploper-66260ec5bf69e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Duiven-24-koploper-66260ec5bf69e.jpg)
Wat moet kunnen:
Trein vertrekt van spoor 1 of 2 en gaat via blok 10, 12, 14, 22, 21 naar het schaduwstation.
Ondertussen vertrekken er ook treinen van spoor 3 en/of 4 naar blok 21 naar het schaduwstation.
Als de trein uit blok 1 of 2 in blok 10, 12 of 14 is blijkt dat het schaduw station vol zit, dan moet de trein niet naar blok 22 maar naar blok 16 het andere schaduwstation.
En dat gebeurt tijdens automatisch rijden.
Koploper mag dan niet ideaal zijn maar daar is dit geen enkel probleem.
Tevens zie je in het ontwerp ook schakelaars voor het aantal treinen in bedrijf, tijdens het automatisch rijden kan ik zelf bepalen hoeveel treinen er rijden buiten de schaduwstations.
-
@ Reinder, ik weet niet of je iets dergelijks al in je programma hebt zitten maar het idee van een percentage stopkans in een blok (al dan niet station) vind ik wel aardig, geeft toch een zekere mate van onvoorspelbaarheid en maakt het treinenverloop weer wat boeiender.
Zo ver ben ik nog niet, eerst nog het hele reserveren/vrijgeven van blokken en rijwegen aan het ontwikkelen, het is zeker een goeie om in gedachten te houden. Bedankt!
@Wim Romijn
Bedankt voor je uitleg, Koploper plaatje help erg om het te begrijpen :) Mooi om zo een toepassing te zien van besturingssoftware en daarbij de wensen van de gebruiker.
Op dit moment kan ik er voor Traintastic nog niks mee (moeten eerst nog een hoop andere dingen gebeuren), maar daarvoor is dit topic ook, dan kan ik dit soort dingen later nog eens terug lezen te inspiratie :)
Koploper mag dan niet ideaal zijn maar daar is dit geen enkel probleem.
Belangrijkste is dat het werkt voor jou 8) Er is geen goed of fout, je moet vooral iets gebruiken dat werkt voor je eigen wensen :)
-
Laatste bericht is alweer van april zag ik, toch is er een hoop gebeurt, vooral veel kleine verbeteringen, dat is te veel en saai om te noemen :P
Op dit moment ben ik een experiment aan het doen met een web based handregelaar voor op de telefoon, Traintastic ondersteund ook nog WiThrottle en WLANmaus/Z21app. Voordeel van een eigen (web)app is dat je die prefect kunt laten aansluiten. Wil nog dingen als huidige blok / eerst volgende sein etc. gaan toevoegen.
Op dit moment ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/traintastic-webthrottle-2025-01-11-6782fb4d3e963.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/traintastic-webthrottle-2025-01-11-6782fb4d3e963.png)
Reinder
-
Heel soms krijg ik wel eens een vraag over Selectrix, inmiddels in DCC toch wel de defacto standaard, maar toch wilde ik ook Selectrix graag ondersteunen. Via marktplaats voor niet al te veel geld wat hardware gevonden. Ik heb nu:
- Rautenhaus SLX850 centrale
- Rautenhaus SLX825 interface
- Rautenhaus SLX845 handregelaar
Er is nog onderweg:
- Rautenhaus SLX816 bezetmelder
- Rautenhaus SLX818 bezetmelder
- Rautenhaus SLX828 wisseldecoder
Inmiddels heb ik Traintastic werkend voor het aansturen van locomotiven, ook kan Traintastic de handregelaar volgen.
Bezetmelders heb ik ook gebouwd, ik moet alleen nog even testen of het werkt :)
Wisseldecoders is de volgende stap.
Om het de gebruikers van de software wat makkelijker te maken heeft Traintastic een wizard om de centrale in te stellen:
(https://i.postimg.cc/xjwGhVCZ/wizard-1.png) (https://postimages.org/) -> (https://i.postimg.cc/YqQNwDLC/wizard-2.png) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/pLxfVQKY/wizard-3.png) (https://postimages.org/) -> (https://i.postimg.cc/T39rKy98/wizard-4.png) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/tg4FWXSs/wizard-5.png) (https://postimages.org/) -> (https://i.postimg.cc/bvVkRKW3/wizard-6.png) (https://postimages.org/)
Lijst van centrales is lang niet compleet, suggesties zijn welkom :) (Bij voorkeur met uitleg hoe je ze instelt in andere software.)
-
Om het de gebruikers van de software wat makkelijker te maken heeft Traintastic een wizard om de centrale in te stellen:
Lijst van centrales is lang niet compleet, suggesties zijn welkom :) (Bij voorkeur met uitleg hoe je ze instelt in andere software.)
Even vanuit gebruikers oogpunt, waarom 6 schermpjes waar je op next moet klikken als het ook op 1 kan?
De eerste is alleen info, maar kost je wel een klik. De tweede kan via een dropdown box, waardoor je daar ook nog ruimte hebt voor device, baudrate en naam.
de derde is niet echt een keus als er maar 1 is, dus weer een next voor niets.
De vierde en de vijfde kunnen prima bij 2 gezet worden. En de laatste is weer alleen info met een finish.
Nu ben ik vast geen gemiddelde gebruiker, maar ik vind dit het alleen maar moeilijker/omslachtiger maken.
Roelco
-
Hi Roelco,
Dank voor je reactie.
Het is niet verplicht om de wizard te gebruiken, het is een alternative manier om de boel stap voor stap in te stellen, met 1 vraag per keer kan er ook wat extra uitleg bij :)
Je kan ook direct een interface toevoegen:
Stap 1: maak interface aan van het juiste type
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/interfaces-1-679a6125d24df.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/interfaces-1-679a6125d24df.png)
Stap 2: stel de interface in:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/interfaces-2-679a6125d1b74.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/interfaces-2-679a6125d1b74.png)
Nu is het voor Selectrix niet zo heel spannend, voor b.v. LocoNet zijn er wat meer opties die je moet instellen, die hangen af van je verbinding en het type centrale wat je gebruikt ("not all LocoNet command stations are created equally").
Reinder
-
Zimo heeft de MX10. Tams de RedBox.
Tom
-
De Zimo MX10 is wel een fancy ding, heeft zo te zien zn eigen Zimo CAN protocol, die ondersteunt Traintastic nog niet. Protocol is wel gedocumenteerd :)
Mocht iemand een hebben en em willen uitlenen, ik houd me aanbevolen ;)
De Tams RedBox gebruikt Märklin 6050- of het P50X-protocol, die zitten ook nog niet in Traintastic. Die kan ook op de todo list.
-
Om het testen zonder aangesloten hardware nog wat makkelijker te maken ben ik begonnen met het bouwen van een simpele simulator.
Traintastic heeft kon al centrales simuleren, ik verbind nu de centrale simulatie met een extra simulator die treinbeweging kan simuleren en ook de bezet melders kan triggeren. Dit maakt het mogelijk om dingen zoals automatische rijden te testen/ontwikkelen zonder dat ik perse verbonden moet zijn met een modelspoorbaan.
https://www.youtube.com/watch?v=5wof8e30d_U https://www.youtube.com/watch?v=5wof8e30d_U (maar een linkje dat flash ding werkt niet :()
Links boven:
Traintastic client, hierin zie je de blokken met daarnaast de input monitor.
Rechts boven:
Traintastic simulator, simpele visuele weergave van een baan met daarop 1 trein, de simulator berekend 30x per seconde de trein positie en of er melders hoog of laag worden, elke keer als er een melder hoog of laag wordt stuurt de simulator dat naar de centrale simulatie.
Onder:
Traintastic server log, hierin zie je de LocoNet berichten die gegenereerd worden door de centrale simulatie.
Vervolgstappen:
- Trein besturen toevoegen
- Wissels toevoegen
- Baanspanning / noodstop toevoegen.
- Controle op wissel omzetten als er een trein op staat.
- Controle op botsingen met andere treinen of stootblokken.
- Fout situaties, bijvoorbeeld slecht contact
- Onnauwkeurigheid op snelheid
Al met al nog wel een flinke klus :angel:
-
https://www.youtube.com/v/5wof8e30d_U
Je moet die url iets aanpassen. Dat stukje met watch?= Oid moet /v/ worden. Als je mijn bericht citeert kan je het zien
-
Ah, daar zit het em dus in, thx! (y)
-
Inmiddels ook een nieuwe "throttle" gemaakt voorin de client applicatie, lijkt wat meer op de WebThrottle. De client throttle ondersteund nu ook acquire/release, op deze manier is er max 1 persoon die de controle over een trein heeft. Heb ook scripting support toegevoegd zodat je ook vanuit een Lua script een trein kan aansturen mocht je dat willen.
Voorbeeldje van de nieuwe throttle:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/traintastic-client-throttle-6866f90a27704.png)