BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Menno 1846 op 07 April 2024, 20:17:51
-
Hallo allemaal,
Mijn Brawa 41216 (V100 RailPro lok) heeft sindskort last van een hoog squeak geluid, bij het wisselen van rijrichting en/of kortstondig bij wisseling van snelheid. Heeft iemand daar ervaring mee, en zo ja... Hoe is dit euvel op te lossen...??
Ik verneem graag van jullie
Met vr.gr: Menno(1846)
-
Er zijn twee mogelijke oorzaken.
1. de motorlagers zijn drooggelopen. Druppeltje olie er op.
2. De stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. Ook dat piepen kun je verhelpen met olie. Maar wel heel weinig. Cocktailprikkertje in de olie dopen, uit laten druipen en dan even over de binnenkant van de wielen vegen.
-
Hey hoi Klaas,
Dank voor je reactie.
Morgen de loc maar eventjes van binnen bekijken. Neem ik direct de stroomafnemers en wielen mee. Daar zag het er wel wat droog uit... Wordt vervolgd.
Gr. Menno (1846)
-
Gaat stroomafnameveertjes smeren niet ten koste van de stroomafname, Klaas?
Wellicht stroomgeleidende olie toepassen?
Groet,
Bas
-
Nee, dat gaat niet ten koste van de stroomafname. Je moet het zeer spaarzaam aanbrengen, zo weinig dat je je afvraagt of het er wel zit.
Stroomgeleidende olie, wat is dat?
-
Een goedje dat mijn vader ooit vond in een bak met aanbiedingen voor een paar luttele guldens (zo lang is het al geleden) in een winkel met allerlei handig hobbymateriaal. Tot mijn verbazing werkte het wel en zonder nadelige invloed op de stroomafname. Vraag me niet naar de chemische samenstelling; geen idee.
Groet,
Bas
-
Iets met grafiet erin denk ik dan, maar lijkt mij geen supergeleider. ;D
-
Hallo allemaal,
Dank voor de reacties zover.
Alles is langs gelopen en het euvel is gevonden: Een gort droog, maar dan ook écht een gort droog motortje en tandwielen. De boel wat schoongemaakt, en opnieuw behandeld. Nu gelukkig niet meer hoorbaar.
Een "goed onderhouden" lokje via MP, bleek na een kleine twee maanden gereden te hebben, helaas achteraf dus motorisch niet goed onderhouden... Een oepsie cq leermoment, om het toch beter te checken :-X
Gr. Menno (1846)