BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dr. Bob op 07 April 2024, 19:15:12
-
Ik heb een modelbaan in ho met Tillig elite rails.
De modellen waar ik naar op zoek ben worden geleverd door Fulgurex/ Lematec( voorheen Lemaco) en Micro- metakit.
Optisch “ next level” maar extreem duur . Begrijpelijk, maar rijden ze ook goed?
Ik kon daar op de diverse fora , ook in De/ Ch niet veel over vinden.
Lematec heeft een sub - merk Bex models die ook van metaal zijn maar niet volledig messing( messing bovenbouw/diecast onderstel). Een stuk goedkoper maar altijd nog 1000€ plus.
Enige research lijkt me logisch.
Groet Dr. Bob
-
Dr. Bob, lees je bericht (en de topictitel) nog even na. Je hebt overduidelijk een vraag, maar die komt er nog niet helemaal scherp uit. ;)
In het algemeen was het vroeger zo dat exclusieve kleinserie modellen niet altijd briljant reden. Weet niet of dat nog steeds zo is.
Mvg, Paul
-
Dank voor de reactie
De vraag is : heeft iemand ervaring met deze fabrikanten.
De prijs is 2000-3000 € per model maar ik weet dat de rij eigenschappen bij exclusieve fabrikanten niet altijd top zijn.
De volume fabrikanten zijn voornamelijk plastic en ook niet goedkoop. Brawa modellen van > 500€ heb ik terug gestuurd wegens “losse onderdelen”
Bottom line liever een paar top notch modellen .
Maar het moet wel goed rijden.
-
Daar ga je hier geen adequaat antwoord op krijgen vrees ik. In de eerste plaats zullen er maar weinig leden zijn die die modellen bezitten (of daar voor uit komen). Omdat het handwerk is kan er verschil zitten in de rijeigenschappen per uniek model. Dan zal de baan van de gebruiker ook wel wat uitmaken en tenslotte zullen de series van de fabrikant onderling verschillen. . Een algemeen en representatief beeld is moeilijk te vormen. Is er geen Duits of Zwitsers liefhebbers forum? Daar wordt je waarschijnlijk wijzer
-
Misschien dus de topic titel aanpassen in: Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? Ik heb de mod even getipt ;)
-
Dank voor je bericht.
Ik denk het ook niet maar als er meerdere gebruikers zijn , kun je een indruk krijgen.
De zoektocht op Du/Ch was ik al begonnen,maar leverde niet veel op.
Vandaar deze post.
Grappig dat je schrijft “er voor uitkomen “. Net als met auto’s, smaken verschillen.
Speur nog even verder.
Bob
-
Beste Ronald,
Goede tip, misschien komen er dan meer reacties.
Als ik zie hoe snel deze modellen ondanks de prijs snel uitverkocht zijn ( uiteraard zijn de oplagen niet te vergelijken) is er toch een goede markt voor.
Bob
-
"er voor uitkomen" slaat hier op: sommige mensen laten liever niet zien wat voor dure spullen ze in huis hebben, om slechterikken niet op een idee te brengen.
-
Exact dat Klaas :)
-
Aangezien ik hier best wel eens heb laten zien dat ik wat messingmodellen (Philotrain) heb, even mijn observatie. Van de paar die ik heb zijn de rijeigenschappen goed, niet slechter dan van de oudere fabrieksmerken. Het grootste probleem dat ik heb heeft te maken met de stroom opname. Die is bij de stoomloks minder dan bij veel fabrieksmodellen. Dat komt door de manier dat het geregeld is, De tender neemt stroom op van een railstaaf en de lok van de andere railstaaf. Dus ik moet de handel heel goed schoon houden omdat het aantal stroomafnemers minder is dan bij de meeste Roco/Fleischman/Piko loks.
Groet Meino
-
Misschien dus de topic titel aanpassen in: Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? Ik heb de mod even getipt ;)
Goed idee; aangepast.
Reinout-als-moderator
-
Allereerst lijkt me het antwoord van Meino geheel correct.
Als je locomotieven zoekt die wat minder populair zijn bij de grote merken, (baureihes 01 en 23 etc, niks mis met deze populaire baureihes trouwens) dan kom je al gauw bij de kleinere merken uit. De fraaie messing modellen rijden iha niet beter dan de gewone Roco, Piko etc (muv Micro-Metakit (in mijn beperkte ervaring)).
Omdat je Modelbex noemt zoek je wellicht ook Franse locomotieven. Dan kun je ook rondkijken op het Lr Presse forum https://forum.lrpresse.fr/index.php (https://forum.lrpresse.fr/index.php). Of dat helpt weet ik niet ;), daar was kort geleden een hele discussie tussen een Fulgurex en een Roco liefhebber en die kwamen er niet uit. Dit had ook te maken met trekkracht, messing modellen hebben in het algemeen geen rubber banden (echte treinen meestal ook niet).
Voor zover ik zie worden de meeste messing modellen verkocht aan "vitrine verzamelaars" en daar zijn rij-eigenschappen minder belangrijk.
Dus zelf ervaring opdoen lijkt me ook nodig.
Groet
Fred
-
Dat klopt .
Ik zoek enkele SNCF modellen .
Ik kwam ook de firma “ Ree modelles “ tegen.
Dat is voor mij een onbekend merk maar ziet er fraai uit. Wellicht is dat een optie.
Het is wel de bedoeling dat de loc ook gaat rijden.
Vandaar dat je reactie voor mij heel welkom is.
Groeten Dr.Bob
-
https://youtu.be/5EJ96-L0YKU?si=E1nW8OZeHnehghve
Weliswaar Italiaans maar verschillende kleinserie modellen rijdend…
-
Ik kwam ook de firma “ Ree modelles “ tegen.
Groeten Dr.Bob
Over REE ben ik zeer tevreden; hier een video die ik gemaakt heb van REE 231 en 141:
https://youtu.be/x0UMYepbK4A (https://youtu.be/x0UMYepbK4A)
https://www.youtube.com/v/x0UMYepbK4A
Groet
Fred
-
Off topic, maar welke muppet heet er precies dr. Bob? Ik ken wel dr. Bunsen Honeydew (en zijn assistent Beaker) uit het muppet lab. Echt briljante televisie was dat. :D
-
Ik kwam ook de firma “ Ree modelles “ tegen.
Dat is voor mij een onbekend merk maar ziet er fraai uit. Wellicht is dat een optie.
Ree is zoals Brawa, onderdelen kunnen losraken
-
Google Dr. Bob en je krijgt je antwoord.
Kon het plaatje niet voor je uploaden.
-
Ah Rolph the dog. Helder. Je kan het plaatje overigens wel uploaden als avatar bij je profiel
-
Vaak is het zo dat locomotieven uit de "duurdere / exclusieve klasse" zo zijn gemaakt dat ze vrijwel geheel op schaal zijn. Dat betekend dan ook dat de bewegingsvrijheid in de bochten beperkt is.
Als men de gemiddelde bochten die in echtspoor gebruikt worden precies omschaalt naar H.O., komt men op zeer ruime en grote bogen uit.
Die bogen zijn voor vrijwel de meeste modelbanen niet te gebruiken omdat die dan veel te groot zijn.
Philotrain bijv. had/ heeft dit probleem dus ook bij z'n modellen. Het waren / zijn modellen die exact op schaal zijn in alle opzichten en dus niet door een bocht te rijden zijn op een modelbaan.
Bavaria, fulgurex e.d. zijn ook zo'n merken die gericht zijn op vitrine-verzamelaars waarbij op de modellen ieder detail is uitgewerkt in exact de juiste schaal. Ik kan me goed voorstellen dat die moeilijk door modelspoorbochten te rijden zijn.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf geen rij-ervaring met deze merken heb, maar heb deze wel vaker goede bekeken op de grotere duitse beursen.
Uiteraard zijn er wel merken zoals LS models die een mooie spagaat hebben kunnen maken in fijne detaillering en toch de mogelijkheid bieden om door een modelspoorbocht te komen. De spagaat tussen exact op schaal werken met consessies bij de draaistellen / onderstellen om modelspoorbochten te nemen.
Het is dan de vraag: waar ga je voor. Moet het persé echt supergedetailleerd zijn of moet het goed rijden? Franse locomotieven zijn bij de meeste bekende grotere modelspoorfabrikanten tegenwoordig best goed in uiterlijke kwaliteit geworden.
Los zittende onderdelen zijn helaas een bekend euvel. Zelf gebruik ik bij alle onderdelen die zelf aangebracht moeten worden een uiters klein puntje houtlijm. Te weinig om de lijm te zien zitten, maar houd het onderdeel wel vast op het model.
Dit is mijn ervaring (en geen vast standpunt). Ieder die andere ervaring of mening heeft kan deze in dit draadje uiteraard delen.
Groet, J. Moors.
-
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf geen rij-ervaring met deze merken heb,
Groet, J. Moors.
Vanuit ervaring: een straal van 72 cm in H0 blijkt genoeg voor de (ook grote) stoomlocs die ik heb van allerlei merken, waaronder Philo/Micro/Fulg/Lema/Metrop etc.. Dat is nog altijd 7 keer kleiner dan de minimale straal bij het grootspoor voor dit soort loks.
Groet
Fred
-
Ik denk dat dat wel klopt. Ik veeg voor het gemak Philotrain en DJH-Modelloco op een hoop omdat de constructies gelijkwaardig zijn. Het meeste dat ik heb heeft geen problemen met een boogstraal van 56cm (minimum die ik op Kranenberg heb). Behalve een paar grote jongens, zoals de 6300 en 5000, die hebben eigenlijk wel 70cm boogstralen nodig.
Groet Meino
-
Ruim 45 jaar geleden begonnen met een Philotrain 6200. Aangeraden werd een radius van 50 cm. doch dat was te krap. Overgestapt op 60 cm. en dat ging probleemloos. Ook de Philotrain 3700 en 5500 gingen daar door heen. Later verkocht en overgestapt op spoor 0.
-
Ik bezit al enige jaren drie DB tenderlocs van Fulgurex die nog uit de tijd stammen dat locs onverlicht zijn waarbij de schijnwerpers met 'diamantjes' uitgerust zijn om het omgevingslicht te reflecteren. De aandrijving is slechts op één as aangebracht met een Canon/Maxon klokankermotor als aandrijving. De individueel, in bronzen lager blokken geveerde gekoppelde assen worden door gegoten koppelstangen aangedreven. De rijeigenschappen zijn uitzonderlijk goed te noemen. Vanwege het ontbreken van een vliegwiel is er geen uitloop. Het dynamische regelbereik is uitstekend te noemen.
De modellen zijn met een afgeveerde imitatie schroefkoppeling uitgerust welke door een eenvoudige koppelingshaak kan worden vervangen. De detaillering van deze messing kleinserie modellen is zeer hoog. Verwacht van de trekkracht echter geen wonderen.
In de loop der jaren heb ik een aantal Nederlandse en buitenlandse modellen verzameld die ik ook 'heb moeten leren lopen'. Met een overeenkomstig aandrijfconcept bleken deze modellen qua rij eigenschappen dit niveau niet te halen. Het heeft te maken met het complete concept. Niet voor niets heeft de smalspoorfabrikant Ferro Suisse bij de bouwpakketten al vrij snel de onderstellen compleet gemonteerd geleverd en later uitsluitend compleet afgewerkte modellen uitgeleverd.
Ter verbetering van de rij eigenschappen zijn/waren er een aantal overbrengingen beschikbaar. De Amerikaanse firma NWSL produceerde zgn. double-idler overbrengingen, de helaas niet meer leverbare maar veel gezochte Escap RG4 met kroontandwielen uitgeruste aandrijfeenheden zijn uniek en goed bij de DJH NS3700 toe te passen.
Kleinserie modellen zijn niet ontworpen om in continubedrijf te opereren. Vanzelfsprekend zijn ze inzetbaar maar met mate gezien de fijnheid van constructie.
Rob
-
Hallo Bob.
Hier een Br 02 009 van Micro Metakit, loopt op het 3 rail systeem.
De dame is bij mij in het bezit van af 2010, en ik ben nog steeds erg blij met haar.
Heb haar in Dortmund gekocht bij Micro Metakit zelf. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=DppCk5GS6w8
De baan bestaat niet meer en ondertussen ook verhuist.
Afgelopen jaar is deze dame er nog bij gekomen.
(https://live.staticflickr.com/31337/53635798830_1ae6feed47_k.jpg) (https://flic.kr/p/2pHBumf)Micro Metakit Reihe 10 Film (https://flic.kr/p/2pHBumf) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Klik even op de foto voor de film.
De trekkracht van de dames verschilt, soms kan dat met kleine aanpassingen verbeterd worden.
Hou er ook rekening mee dat er geen slipbanden onder zitten. ;)
Kees.
-
Dank aan alle forumleden, die op mijn vraag hebben gereageerd.
Na enig speurwerk en reviews heb ik een paar loks van Lematec -MB en Ree modeles gekocht.
We gaan het zien.
Zal mijn ervaringen met jullie delen.
Groet Bob.