BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: santerdam op 07 May 2008, 19:58:17
-
Op de informatiepagina van de BMD16-SD (http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm) van Huib Maaskant staan 4 diodes getekend bij de directe aansluiting van de centrale op de rails. (onderaan de pagina).
Waarvoor zijn deze diodes bedoeld ? Is dat om de spanningsval, die in de gedetecteerde stukken van de BMD16-SD ontstaat, na te bootsen - zodat er geen spanningsverschillen ontstaan ?
In werkelijkheid heb je een ringleiding voor de voeding naar de rails. Naar ik aanneem zet je diodes bij het aansluiting van de ringleiding op de Centrale - en niet bij iedere aftakking van de ringleiding.
Is het dan verstandig de getekende 1N4001 (max 1 A) te vervangen door 1N5401 bij bijvoorbeeld een IB (max 3+ A)
Gevolg is dan wel, dat de BMD16-SD dus niet vanuit diezelfde ringleiding mag worden gevoed.
Zijn mijn vermoedens juist ?
Met vriendelijke groet,
Sander
-
De diodes in de voeding naar ongedetecteerde secties dienen inderdaad om spanningsverschillen te vermijden. Als je die diodes niet hebt, en een trein overbrugt de scheiding tussen een gedetecteerde en een niet gedetecteerde sectie, dan worden de diodes van de gedetecteerde sectie kortgesloten, waardoor die detector dan even niet werkt.
Je hoeft ook niet voor elke sectie eigen diodes in te zetten. Eén stel voor alle ongedetecteerde secties samen volstaat. Of dat voordelig is hangt van de situatie af. Als je met 1 stel diodes werkt heb je wel een extra draad in je ringleiding nodig. Daarbij moet je er ook op letten hoeveel treinen er tegelijk in niet gedetecteerde secties kunnen rijden, want die stromen lopen allemaal over dat ene stel diodes.
Werken met gemeenschappelijke diodes heeft dus ook nadelen. Elke sectie zijn eigen diodes geven is wel zo overzichtelijk, en die dingen kosten tegenwoordig maar een habbekrats, ik heb dat wel anders meegemaakt.
-
Op de informatiepagina van de BMD16-SD (http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm) van Huib Maaskant staan 4 diodes getekend bij de directe aansluiting van de centrale op de rails. (onderaan de pagina).
Waarvoor zijn deze diodes bedoeld ? Is dat om de spanningsval, die in de gedetecteerde stukken van de BMD16-SD ontstaat, na te bootsen - zodat er geen spanningsverschillen ontstaan ?
Ja inderdaad, dit voorkomt dat het spaningsverschil en daarmee ook dat de stroom de weg van de minste weerstand volgt als een lok op de overgang staat en dan niet gedetecteerd wordt omdat er geen stroom door de bezetmelder loopt.
In werkelijkheid heb je een ringleiding voor de voeding naar de rails. Naar ik aanneem zet je diodes bij het aansluiting van de ringleiding op de Centrale - en niet bij iedere aftakking van de ringleiding.
Ook dat is een goede mogelijkheid.
Is het dan verstandig de getekende 1N4001 (max 1 A) te vervangen door 1N5401 bij bijvoorbeeld een IB (max 3+ A)
In de praktijk gaan de 1n4001 vrijwel nooit kapot hoewel ze theoretisch een langdurig kortsluiting niet aan zouden kunnen. 3 Amp diodes gaan zeker nooit defekt maar zijn wel erg groot en als je er veel moet hebben loopt dat aardig in de papieren.
Gevolg is dan wel, dat de BMD16-SD dus niet vanuit diezelfde ringleiding mag worden gevoed.
Deze laatste begrijp ik niet helemaal!
Met vriendelijk groet,
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Dat ;aatste begrijp ik wel, want anders heb je een dubbele spanningsval en hebben de extra diodes geen enkele nut.
Mvg
Wim.
-
@Peter,
Als je met de zware diodes direct bij de Centrale begint, dan heb je er natuurlijk maar 4 nodig voor de hele baan. Dus kosten bvlijven nog wel beperkt.
Met m'n opmerking dat je dan de BMD16-SD niet op de ringleiding kunt aansluiten, bedoel ik : De hele ringleiding zit 'achter' de diodes - De ringleding bevat dan in z'n geheel de gereduceerde spanning. En je moet de BMD16-SD niet voeden met een reeds gereduceerde spanning.
@Klaas,
Nadeel van de diodes bij iedere sectie is dat je dan overal 'n trosje diodes tussen de draden gaat hangen. Je werkt -neem ik aan- niet met strookjes printplaat. En het hangt er een beetje vanaf hoe groot je de sectie's maakt - Sommigen adviseren bijna op nivo van railsstuk.
-
Gewoon een extra draad voor de niet gedetecteerde delen, met 4 diodes van elk 3A. Dat is voldoende, de centrale heeft immers ook niet meer te leveren.
Dan een draad die naar de detectie print gaat en de massa is gezamelijk, die hoeft dus niet dubbel.
Moeilijker hoeft het niet te zijn, en is het ook niet.
Mvg
Wim.
-
Inderdaad Wim, moeilijk is het niet. Maar wilde het even zeker weten; het is altijd leuk vooraf te weten dat je een extra draad nodig hebt (3-aderige ringleiding voor de voeding).
Met dank aan iedereen die zo snel antwoord gaf.
-
Nadeel van de diodes bij iedere sectie is dat je dan overal 'n trosje diodes tussen de draden gaat hangen. Je werkt -neem ik aan- niet met strookjes printplaat.
Waarom zou je niet met strookjes printplaat werken? Ik zou het zelf wel doen want dat is wel zo overzichtelijk.
Ik hou zelf niet zo van bungelende onderdelen. Maar ja, ik heb dat probleem eigenlijk helemaal niet, want ik heb geen ongedetecteerde secties.
-
Huhmmmmmm, geen ongedetecteerde secties. Ik ben min of meer afgegaan op de handleiding van Koploper met twee bezetmelders per blok. En daartussen een ongetecteerd stuk, ook de wisselstraten zijn ongedetecteerd - of beter gezegd, niet bezet-gemeld aan Koploper.
Kan ik de bezetmelders beter anders indelen ? Wie kan hier iets over zeggen ? ( Ik ben nu plannen aan het maken, nu veranderen is heel eenvoudig. )
-
Sander, je moet je door mij niet van de wijs laten brengen. Als je met Koploper gaat werken, dan kun je het beste doen wat daar gebruikelijk is. En dat betekent dat er meestal in elk blok een ongedetecteerde sectie zit.
Zelf werk ik nog steeds analoog met een zelf uitgedokterde hardware besturing/beveiliging. En daar horen ook bezetmelders bij. Ik ben aanhanger van een andere besturingsfilosofie dan Paul Haagsma. En dat betekent dat bij mij elke sectie een melder heeft. Ook de wissels zijn in de bezetmelding opgenomen.
Daarmee zeg ik niet dat de Koplopermethode verkeerd is. Als je de daar gebruikte methodes volgt werkt het gewoon.
-
Klaas, dank je. Heel duidelijk antwoord. TOP !
-
En misschien moet het wel een 4 aderige ringleiding worden, want misschien moet er ook wel een wisselspanning bij voor de voeding van de wissels. Dit is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte wisseldecoders. Ook hier weer de de massa is gemeenschappelijk.
Mvg
Wim.
-
Als ik mag... een kleine toevoeging...
De extra diodes zijn inderdaad bedoeld om een spanningsverschil tegen te gaan zoals Klaas al uitlegde. Dit geldt zeker niet alleen voor de BMD16-SD, maar voor elke bezetmelder op basis voor stroomdetectie. Ook als je bijvoorbeeld de Viessmann 5233 of de decoder van Wim gebruikt, zou je ongedetecteerde stukken via diodes moeten aansluiten.
Overigens is het geen grote ramp als je het niet doet. De bezetmelders zullen/kunnen niet gelijk reageren zodra een trein een bezetmelder binnenrijdt, maar zodra een stroomgebruiker (loc, as met weerstand, verlicht rijtuig) zich binnen de railsectie van de bezetmelder bevindt, levert de bezetmelder gewoon een melding.
Afgezien daarvan vind ik dat de prijs van bezetmelders door de diverse zelfbouwprojecten inmiddels zo is gedaald dat er niet echt een reden is om stukken van je baan niet van detectie te voorzien. Als je overal detectie hebt, is de kans veel groter dat ook ontkoppelde wagens ook worden gedetecteerd en dat maakt het risico op ongelukken kleiner. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.
Grtn,
Huib
-
@Wim, ja de aders die ik bedoelde hadden betrekking op de rij-spanning. Voor wissels, seinen, baanverlichting voorzie ik aparte ringleidingen (met andere kleuren). Ik kies ervoor iedere draad een eigen massa te laten meelopen - niet altijd kan met een common-ground gewerkt worden.
@Huib, dank voor je toelichting. Weglaten van de diodes is dus geen ramp. Maar 4 dikke diodes is wel netter - stroomdetectie doe je toch ook omdat je het netjes wilt doen (ipv eerst keerlus-kortsluiting te laten ontstaan, zoals sommige systemen doen)
Ik ben het met je eens dat een paar extra bezetmelders niet de kosten zijn; Mijn uitgangspunt was het advies in de manual van Koploper.
- Ontkoppelde wagon detecteren : Is het advies om altijd weerstandslak of een weerstandje in wagons en rijtuigen te doen (als die geen stroomverbruikers zijn) ?
-
Ja, ik zou elke wagen voorzien van een dotje weerstandslak zodat ze gedetecteerd worden. Dat heeft me in het verleden diverse malen schade gescheeld. En het kost ook eigenlijk niets.
Grtn,
Huib
-
Het voorzien van weerstandslak of een weerstand onder elke wagon heeft behalve het schelen van schade ook nog meer functionaliteit als je o.a. met Koploper rijdt. Zoals b.v. een wissel(straat) vrijgeven zodra een bezetmelder vrij komt i.p.v. bereikt wordt door de lok. Hiermee krijg je in veel gevallen een wat vlottere doorstroom op 'drukke' punten of grotere wisselstraten, doordat de wissel(straat) eerder vrijgegeven kan worden.
Groetjes,
Dave
-
- Ontkoppelde wagon detecteren : Is het advies om altijd weerstandslak of een weerstandje in wagons en rijtuigen te doen (als die geen stroomverbruikers zijn) ?
Aanvullend wil nog ff opmerken dat als je korte stopsecties heb( zoals ik in men schaduwstation met een detectiepunt) en je rijdt met b.v. een stuurwagon kan het voorkomen dat hij over de stopsectie heen schiet en zodoende het volgende blok bezet houd, Ik heb dat dus opgelost op de manier zoals Klaas aangaf, alle niet gedetecteerde sporen met 1 set van 2x2 diodes te voeden, en nu werkt het zoals het gedacht was.
Grtz Rob
-
Rob, dat was dan zeker een echt hele korte stopsectie ? Weet je toevalling hoe lang die was ?
Sander
-
Sander, de lengte van de stopsectie is afhankelijk van de siuatie op je baan en die moet je proefondervindelijk vaststellen, hoe je dit doet bouw en maak eerst een proefbaantje, dan worden er heel erg veel vragen die je nu hebt beantwoord, en ben jij niet de zoveelste die dit wederom vraagt.
Aan de hand van die resutaten weet je hoe lang of hoe kort een bezetmeldpunt kan of mag zijn.
Mvg
Wim.
-
Sander,
Die stopsectie is 111 mm N Spoor, ja en die stuurwagon was iets van 165 mm dus net teveel maar dat maakt niet uit voor een schaduwstation, had snelheid ook al omlaag gebracht maar het lag er gewoon aan dat hij alle spanning uit het ongedecteerde deel hallde.
Grtz Rob
-
Rob, dank je voor het antwoord. Hiermee kan ik wat, je bevestigd immers mijn vermoeden dat de lengte van de stopsectie in combinatie met de lengte tussen de stroomafnemers de oorzaak is.
Daarvoor hoef je geen aparte proefbaan-situatie aan te leggen. Waarvan je de resultaten nauwelijks kunt beoordelen als je niet weet wat de beinvloedende factoren zijn.
-
Sander, je kunt natuurlijk een goede raad altijd gewoon naast je neerleggen. Je hoeft er dus niets mee, maar bedenk wel, die raad word je niet zo maar gegeven, daar is een rede voor. En verder geldt natuurlijk lees de handleiding en vooral doe wat daar in staat.
Mvg
Wim.
-
Wim, het probleem is dat je wel verwijst naar het aanleggen van een proefbaan, maar niet benoemt wat de kritische factoren zijn. Dan is er gewoon geen fatsoenlijke test te doen - je weet immers niet of alles betrokken is geweest in de test. Wie weet is de kleur van de loc wel van belang (om maar iets geks te noemen) ........
En de handleidingen lees ik echt wel. Daarom opende ik dit draadje ook.
-
Sander,
Ieder geeft vanuit zijn optiek een advies, Het is maar net hoe je dingen beleefd. Ikzelf heb veel van Wim geleerd, via adviezen etc... maar het antwoord ligt wat je wil horen is vaak heel moeilijk te krijgen. daarom is het zo leuk en interresant om op dit forum te discussieren
Grtz Rob
-
Sander, het aanleggen van een proefbaan of opstelling is gewoon een must, daar kun je zoveel als je wil mee knoeien en proberen als je maar wil. Wat je daarbij voor technische problemen tegenkomt, kan heel erg divers zijn. Maar één ding staat vast als je doet wat er in de handleiding staat, zijn een aantal zaken gewoon gelijk opgelost, en kom je daar omtrent geen verrassingen tegen. Dus waar ik vanuit ga is dat iemand DWES. Dan werkt alles zoals het moet, doe je dat niet, dan zijn de gevolgen onvoorspelbaar.
Mvg
Wim.
-
Waarom zou je niet met strookjes printplaat werken? Ik zou het zelf wel doen want dat is wel zo overzichtelijk.
Ik hou zelf niet zo van bungelende onderdelen. Maar ja, ik heb dat probleem eigenlijk helemaal niet, want ik heb geen ongedetecteerde secties.
Ik doe het gewoon aan elkaar solderen plus een stukje krimpkous er overheen.Dat gaat perfect en scheelt een hoop werk.Het is geïsoleerd, dus je hoeft niet bang te zijn dat het sluiting gaat maken. En als je niet wilt dat het gaat hangen dan plak je het met een stukje tape vast.
Met vriendelijke groeten
Jan van den Berg
-
Wim, natuurlijk is een proefbaan een must. En handledingen met DWES ook - Daarover is echt geen twijfel. In een aantal gevallen kun je handledingen downloaden voordat je iets aanschaft. En soms ga je af op de informatie op een website, waardoor je jezelf vooraf kunt orienteren.
Die situatie speelt bij mij, ik ben me aan het verdiepen wat ik allemaal ga tegenkomen bij bezetmelders. En ik bezocht twee prominente websites van waarschijnlijk voor mij geschikte producten.
- Op jouw site kom ik een bezetmelder tegen en tref tekeningen aan. De railsaansluiting bevat 'n mij onbekende component - aangegeven als
---[ * ]---
Geen idee wat het is en ik vond geen uitleg.
- Op de site van Huib staat een duidelijke tekening van een diode-schakeling. En een advies welk type diode toegepast moet worden.
Als je de openingspost nog eens leest, zie je dat daar mijn vragen op gebaseerd zijn. Gewoon een vraag naar het 'waarom'. Ik geef zelfs erbij aan wat ik zelf denk dat het 'waarom' is.
Mijn idee was niet te hengelen naar antwoorden maar ook zelf na te denken - en even bevestiging vragen.
Het is jammer dat jij dat leest als 'goede raad naast je neerleggen'.
Sander
-
Jan,
Goede tip. Met een stukje krimpkous los je het netjes en robuust op.
In mijn situatie ga ik voor de 'dikke diodes' op één plaats bij de Centrale en aparte voedingsdraden (ringleiding) voor ongedetecteerde rails en voeding van de bezetmelders. Ik twijfelde, tot op bij Conrad zag dat 'die dure diodes' 30 cent kosten. Met 4 x 0,30 = 1,20 euro kan ik alles tot 8 Ampere voeden.
Het lijkt me eenvoudiger dan 50 keer 4 diodes in krimpkous onder de tafel.
Toch bedankt voor de tip.
-
- Op jouw site kom ik een bezetmelder tegen en tref tekeningen aan. De railsaansluiting bevat 'n mij onbekende component - aangegeven als
---[ * ]---
Geen idee wat het is en ik vond geen uitleg.
Oh, =====[ * ] ===== maar daar is inmiddels wat aangedaan, kijk maar eens of het je nu wel duidelijk is.
Mvg
Wim.
-
Zeker Wim, nu is het ineens duidelijk. 'n Schemaatje, de componenten en een toelichting. Met deze aanpassing van je site is de hele vraag van dit draadje niet meer nodig; Alles staat er bij. Bedankt.
En na het eten ga ik proberen te bedenken waarom je er een 4k7 bij plaatst of waarom Huib die niet plaatst :)
-
Wim, ik kom niet tot een sluitende beredenering waarom je bij de zwaardere diodes een weerstandje toepast en Huib bij de lichtere diodes niet.
Heeft het iets te maken met de situatie dat alles stilstaat op de baan, slechts 'n enkel stilstaande loc ? Dus alleen maar het minimale verbuik van 'n enkele locdecoder in rust. En dat stroomverbruik is verhoudingsgewijs te klein voor de zwaardere diode om 'open' te gaan op de positieve flanken.
Kun je de oplossing van het raadsel verklappen ?
-
Sanderdam, wat je ziet is het schema van Viessmann de 5234. Wat ik je kan verklappen, dat ik en anderen het ook niet weten waarom er een weerstandje is toegepast. Dus als jij het weet mag je het zeggen, maar wat jij denkt is niet van toepassing, dus niet de rede voor het weerstandje.
Mvg
Wim.
-
Dank je Wim. Laten we het er op houden dat het weerstandje geen kwaad kan. En dat het om onbekende reden wel goed kan doen. Ik hang het weerstandje er gewoon in (DWES).
Groet,
Sander