BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Spoorloos op 04 April 2024, 20:14:27
-
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort beetje aan het tekenen geslagen voor een baan ontwerpt en was benieuwd of wat ik getekend heb technisch gezien mogelijk is.
Ik gebruik Profi FLM rail. (Keerlus modules moet nog aanschaffen)
(https://i.postimg.cc/Ss2bNxf8/Keerlus.png)
Alvast bedankt,
Clinten.
-
Ja dat kan, maar moet je wel even kijken hoe je dat oplost, en met welke lengte treinen je er door wilt rijden.
Het stroomvoerende deel van de trein met er wel volledig in passen, en dan zit je nog met wielen van wagens die ook een korte verbinding kunnen maken bij de overgang.
Dus de max trein lengte die er door kan moet in dat deel passen.
Als je dan werkt met een zegehete korstluit detectie dan heb je geen secties nodig bij inkomen en uitrijden en kun je dus de max lengte van dat deel gebruiken.
Groet,
Roelco
-
Hallo Roelco,
Zou u mij dit wat verder kunnen toelichten ?
Welke vakken moet ik rekening houden met de maximale trein lengte ?
Die van boven naar beneden ?, of die boven tussen de twee wissels zit ?
Ik had de "DigiKeijs keerlusmodule DR400" op het ook deze werkt volgens mij me korstluit detectie.
-
Ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de baan er uitziet, maar in dit deel dan is het meest voor de hand liggend om het gedeelte in het midden van boven naar beneden als keerlus te gebruiken.
die DR400 is inderdaad op basis van kortsluiting, en kan je hier dus prima gebruiken. Dat spoordeel boven en onderaan volledig isoleren en die module er tussen, dan kun je met max treinlengte in dat deel keren.
Groet,
Roelco
-
In groen aangegeven waar je de boel moet isoleren. Misschien kun je de rest van je plan ook plaatsen? Voor het geval je maar 1 keerlus hebt, dan sluit je dus wel je treinen mogelijk op, in die zin dat als ze 1 keer door de keerlus heen gaan, ze er alleen nog maar door heen kunnen als je ze achteruit laat rijden... maar ik ken de rest van het baanplan niet, en weet niet wat je precies voor ogen hebt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerlus-660fb680bb282.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerlus-660fb680bb282.png)
-
Als het wat lengte betreft kan zou ik die boven iets naar links doen, tussen dat andere wissel en de bocht 9125 naar beneden.
Je kunt dan van onder de keerlus inrijden, en toch ook met een trein naar dat kopspoor achter dat wissel rijden.
Je keerlus sectie wordt dan wel iets kleiner. Dus dat is een keuze, zoals hier aangegeven werkt het op zich wel.
Roelco
-
Maar dat hoeft toch niet ?
Je kunt dat kopspoortje toch ook deel laten uitmaken van de keerlus, de polariteit is daar niet van belang. Ook ompoling als daar iets staat heeft geen effect.
-
Maar wel als je een trein hebt die beneden je keerlus in of uitrijd, en tegelijk een trein die aan de bovenkant dat spoor op of af wil rijden. Dan worden bijde kanten van de keerlus doorverbonden en weet de schakeling niet meer hoe te handelen. Dus hoeft niet, maar als je de vrijheid wilt hebben om dat kopspoor te kunnen gebruiken los van wat er aan de onderkant van je keerlus gebeurd dan moet het wel anders.
Roelco
-
Bedankt voor de reacties ;D
Heb hier wat foto's van me baan ontwerp waar ik nog mee bezig ben.
@ VAM6, bedankt voor duidelijk uitleggen van de isolatoren (y)/
Ik ben nog bezig met het baan ontwerpt, maar al een heel eind gekomen.
@ rjr, bedankt voor het advies, snap alleen nog niet helemaal wat je bedoelt.
Zou je het willen uittekenen eventueel ?
Niveau 0
(https://i.imgur.com/GDewdSX.png)
Niveau 1
(https://i.imgur.com/XFfuHdR.png)
Blauwe spoor is helling spoor 2,6% van Niveau 0 naar Niveau 1
-
Het spoor dat van links naar rechts onder de draaischijf loopt is, net zo als het vergelijkbare spoor in het andere gedeelte, ook een keerlus en moet dus ook een keerlusschakeling hebben.
-
Steek die keerlus dan wel in de buitenste bocht, anders zit je weer te knoeien in de wisselaansluitingen.
-
@phdirk @Frans Peeters,
Wat bedoelen jullie precies ? waar zou er nog een keerlusschakeling bij moeten ?
Op Niv 1 bij de draaischijf weet ik inderdaad dat daar een keerlus schakelaar bij moet.
(https://i.imgur.com/g1zjKsC.png)
-
1/ in het paarse baanvak in de tekening
2/ in het oranje deel rechts, maar dan alleen in het onderste deel, waar de pijlen van de maten staan.
-
Het groen gemaakte stuk rails
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerslus-6613ef9884bc0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerslus-6613ef9884bc0.jpg)
-
Kan zeker. Als je digitaal wilt gaan, kijk dan ook eens naar Dinamo. De baan wordt in blokken verdeeld. Die zijn volledig van elkaar geïsoleerd. Ieder blok bepaalt zijn eigen polariteit. Dus ook geen keerlusprobleem.
Veel plezier ermee!
-
Als ik het goed begrijp gaat Clinten digitaal. In het geval van analoog zou het keerlusprobleem op een andere manier opgelost moeten worden.
En is Dinamo niet een overbodige tussenstap? Het vergt extra hardware en moet met een computer aangestuurd worden.
-
Ik vermoed dat Dinamo als alternatief voor digitaal wordt geopperd. Op die manier kan je ook digitaliseren en het scheelt ombouwen van (al) je locs met decoders.
-
Dinamo is A goddeloos duur en B verplicht het gebruik van een computer.
Het voordeel was ooit dat je analoge treinen ook op de baan kan zetten zonder iets om te bouwen. Of ze dat nog steeds ondersteunen weet ik niet. Hoedan ook, voor het geld wat je nodig heb om Dinamo te kopen, kan je meer dan genoeg decoders kopen.
Maar om Dinamo te kopen om een simpel keerlusprobleempje op te lossen is FUBAR.
Bas
-
Volgens mij heeft Dinamo dat nog steeds. Een nadeel is dat je met de pc moet werken, terwijl ik meer een handregelaar wilde (voor in den beginne). Mede daarom ben ik voor de z21 start gegaan,
Ik was niet degene die Dinamo opperde, maar het is wel een alternatief. Uiteraard niet alleen voor een keeslusje ;D
Groeten,
Rogier
-
Keerlus probleem is al eens toegelicht in de BNLS encyclopedie
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus)
Ik heb op mijn baan twee soorten in gebruik, elk met zijn voor en nadelen.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Lenz_keerlusmodule_LK200 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Lenz_keerlusmodule_LK200)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Tams_keerlusmodule_KSM-4 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Tams_keerlusmodule_KSM-4)
Succes met lezen en kiezen. Eric