BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Robbert op 06 May 2008, 07:59:41
-
Waarschijnlijk wel als je de lok als 303007 of 303008 nummert, de 3e en 4e G1206 voor Strukton.
Mehano, waar blijven al die andere G1206 uitvoeringen?
Ik wist niet dat er al een 4e was... Wat is het verschil tussen de 303007 en de 303008 buiten het nummer ?
Verder werd er afgelopen weken nog even gestoeid met nummers voor ACTS, de rail4chem is volgens mij
de eerst volgende variant die in de winkels komt te liggen. ;) We wachten rustig af... :)
Groetjes,
Robbert
-
Misschien een stomme reactie maar is deze loc van de 1206 G van Mehano als ACTS model nu al leverbaar of niet ???
Dirk Bolt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACTS_1.jpg)
-
ja en nee
Door mehano zelf word die nog niet verkocht, maar een tijd geleden werd er een te koop aangeboden die zelf door iemand gespoten was op ebay.de
-
En was dat een goed gespoten model, en de persoon die hem te koop aanbood is dat een bekende op "ons" gebied. ???
Dirk Bolt
-
Dirk, de ACTS 7107 komt eraan, nog even geduld.
Groetjes,
Robbert
-
Dat zeiden ze in 2004 ook al toen ze werden aangekondigd.
-
Dat zeiden ze in 2004 ook al toen ze werden aangekondigd.
Maar begrijpelijk dat het wachten nu niet lang meer duurt aangezien de G1206 van mehano al in diverse uitvoeringen is verschenen in europa.
"altijd dat gezeur over die levertijden"
-
Geen gezeur vind ik.
We hebben nog een maandje.
Dan komt de zomerstop en dan de herfst.
Trix loopt al een jaar achter met de DE IV
Trix loopt achter met de 1206
Trix loopt achter met de 1200 ACTS
Mehano loopt achter met de varianten van de 1206 serie
LSModels is niet meer op te noemen waar ze mee achter lopen
Artitec met de DE 1 en de Plan E's
Rivarossi met de IRM en Mat 46
enz enz enz.
Als men belooft het in die en die maand uit te leveren, en het lukt niet, informeer je klant.
Het zijn bedrijven, geen stelletje amateurs.
Als je bovenstaande allemaal besteld hebt, en die spullen komen opeens allemaal op de markt, terwijl er normaal maanden tussen zou zitten is dat niet echt leuk.
-
In dat rijtje komen ook nog de 1100 van roco en de startset met 2200 die waren volgens mij ook een maandje doorgeschoven. Ook de opschriften van de class 66 van kleinspoor en de serie 700 van nedtrain van kleinspoor. Wat ik dan denk als klant waarom zeggen ze niet dat het een paar maanden later wordt want uit het verleden blijkt dat er bijna niks op tijd komt.
-
Tjonge, dat is een hele waslijst :o
Geldt voor Märklin hetzelfde als die voor Trix?
Ik ben het met je eens Chris. Fabrikanten moeten zich aan hun leverdatum houden. Wat een hopeloze toestand zo :( Enig idee ook wanneer alle modellen dan wel uitgeleverd worden ???
Mvgr Jan Wiebrand
-
Marklin levert nog bijna hetzelfde als trix. Het ergste dat er geen datums worden genoemd als er vertraging is. Dus het kan maar zo dat het allemaal morgen tegelijk binnen komt of pas over 2 of 3 jaar. Maar blader voor de grap is een in tijdschrift met modelspoor van een paar jaar geleden. Bij het verslag van neurenberg van dat jaar staan veel noviteiten die nu uitkomen of nog moeten uitkomen.
-
Nog maar een duit in het zakje: ook de kleinseriefabrikanten kunnen er wat van. Mk is heel goed in het leveren van incomplete sets met de mededeling dat de overige spullen snel komen. Nou ook niet dus.
Het blijkt een moeilijke branche te zijn de modelspoorindustrie, net als de vliegtuigindustrie (in 1:1) want daar hoor je ook niks anders dan vertragingen.
Sander
-
Als je bovenstaande allemaal besteld hebt.....zoals ik....en die spullen komen opeens allemaal op de markt, terwijl er normaal maanden tussen zou zitten is dat niet echt leuk voor mij, als klant.
Ik vind dat vooraf bestellen allemaal onzin. Ik heb het idee dat veel modelspoorders meteen modellen gaan bestellen als ze aangekondigd worden. Het gevolg is dat je nog niet weet hoe het model is kwa uiterlijk en kwaliteit en zit je de maanden niet af te tellen. Mijn ervaring is dat nieuwe modellen en ook de wat meer populaire nog op redelijke voorraad zijn na uitlevering. En dan kun je ze eventueel aanschaffen. Dit kan veel teleurstelling voorkomen.
-
Heeft er geen moer mee te maken.
Besteld of niet, je moet het wel betalen.
En of je nu per maand een model kan afnemen van 200 euro per stuk, of in November opeens tig modellen in 1 keer, omdat men dan pas allemaal gaat uitleveren, dat scheelt nogal.
Ook dat kan je opvangen, wat me het meest irriteert is de complete stilte van betreffende fabrikant/importeur aan zijn klanten wanneer het model dan komt, of wanneer er vertraging is.
En dan is het niet alleen lastig voor de consument, de winkeliers klagen ook steen en been, want die staan voor hetzelfde probleem, die moeten opeens kapitalen ophoesten omdat de bestellingen opeens allemaal binnenkomen.
Zo heb je maanden niets in je winkel, en zo opeens dozen tot het plafond. Dat moet wel allemaal betaald worden.
-
Het lijkt wel of iedereen (behalve Roco) als in China laat produceren.
Als dat zo is zal het na Augustus 2008 een stuk beter moeten gaan.
Gr Ad
-
Financiële planning bij modelspoor.
Niet alleen grote spoor bedrijven moeten budgetteren en reserveren, ook de H0 bedrijfjes moeten dat. Ik doe het als volgt; een Internet spaarrekening bij de bank, daar gaat elke maand een bedragje per aan te schaffen model heen met een omschrijving van dat model. Ik begin ermee zodra een model wordt aangekondigd en stop na de aanschaf. Zoals jullie allemaal weten, zit er tussen de aankondiging en uitlevering genoeg tijd om een leuke buffer op te bouwen. Bij uitlevering van de modellen in één keer ga ik dus niet in de war raken.
Een beetje pietluttig, ik weet het, maar het systeem werkt al jaren en ik voel mij er prettig bij. Bovendien blijft er dan ook wat ruimte voor plotseling opkomende aankoop opwellingen zoals recent de TEE INOX rijtuigen van Trix of de ÖBB snelheidsrecord Taurus loc van ROCO.
Richard.
-
En toch vertrekt er iedere dag minstens een container schip uit China en omringende landen naar West Europa en dat is ca 1 maand onderweg dus daar zal het niet aan liggen......
Hij zou wel eens veel meer met kwaliteits problemen te maken kunnen hebben zoals bij o.a. Minitix het geval is?(was). En om alle problemen uit het verleden te voorkomen met garantie etc welke hier opgelost moeten worden is het waarschijnlijk beter om een partij te vernietigen en opnieuw te maken. Het is zoals altijd all the time learning :) :)
Rob
-
@ Chris:
Dit heeft er alles mee te maken.
Als je dus bij de aankondiging van nieuwe modellen, niet meteen gaat bestellen heb je je "poen" nog opzak. Dan kun je bij de uitlevering van de modellen gaan kijken of het financieel uitkomt om ze te kopen.
-
En was dat een goed gespoten model, en de persoon die hem te koop aanbood is dat een bekende op "ons" gebied. ???
Dirk Bolt
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/mehanoacts1206.jpg)
Beoordeel zelf, een betere foto als deze heb ik niet, foto afkomstig van Ebay.de, aangezien de bieding afgelopen is, kan ik ook niet meer achterhalen wie de verkoper was
:-|
Nu ik de foto wat beter bekijk, zie ik dat het niet het goede model is, cabineruit loopt hier door terwijl die bij de ACTS versie op de bestuurders plaats iets omlaag loopt.
-
Bij bestelling hoef je meestal niet te betalen. Tenminste heb ik nog nooit gedaan. Tegenwoordig werkt het zo dat je bijna wel moet bestellen. Want er word bijvoorbeeld bij roco een aantal modellen gemaakt wat wordt besteld door winkeliers en winkeliers baseren hun bestelling vervolgens weer op de bestellingen van klanten. Met een paar extra. Op die moment is het vooral bij artitec, mehano en lsmodels zo dat ze zeggen dat er iets komt dit jaar of volgend jaar. WAt vervolgens nooit word nageleefd. En zoals chris al zegt als ze gewoon zeggen van er is een vertraging en dat gaat ongeveer een half jaar duren. Maar ja dat zeggen ze niet. Het kan dus goed dat morgen de mak1206én binnenkomen samen met de icr'en van ls models maar dat kan ook goed nog maanden duren. Erg vervelend allemaal.
-
Ik begrijp jullie probleem ook wel een beetje. Maar... als je nou eens niet vooraf gaat bestellen en gewoon wacht tot het model uitkomt dan heb je:
- Geen gezeur met geld, je kan dan zelf bepalen wanneer je het model koopt.
- Dan weet je bij aanschaf van het model hoe de kwaliteit gesteld is. Dit voorkomt teleurstelling.
- Je hebt geen bepaalde datum voor je wanneer je het model verwacht. Geen teleurstellende wachtijden meer.
En over het feit dat bepaalde modellen in een beperkte oplage zijn, deze modellen worden bij uitlevering ook nog veelvuldig nieuw op marktplaats aangeboden en op internetshops en ook nog eens bij modeltreinwinkels.
-
Als ik het model niet bestel, heb ik nog steeds een verwachtte leverttijd.
Staat immers in de folder of site van betreffende leverancier.
Ik betaal nooit bij een bestelling, pas bij levering.
-
Ja wat ik bedoel is je betaald niet bij bestelling. Maar het enige verschil is dat als je besteld je zeker weet dat je een model hebt. Als je hem niet besteld moet je het model tegenwoordig ook meteen kopen als het uitkomt anders is het uitverkocht (2400) dus bij beide moet je meteen geld hebben. En als er dan geen duidelijkheid is.
-
Tuurlijk is het zo dat deze amateurs (liefhebbers van modelspoor, laten we het daar maar op houden ;) ) wat realistischer uitleverplannen moeten verkondigen. En het plezier van elke maand een nieuw modelletje anders dan als alles samenkomt met kerst (of zo).
Maar een discussie over geld is werkelijk overbodig. Als je niet kan budgetteren moet je op de blaren zitten, toch?
Neem nou maar van Richard en mij aan dat je het geld zodra je wensen hebt vrij moet maken, zit je achteraf niet met nare verrassingen. Bijvoorbeeld: volgende week ga ik E bij B les volgen en dat heb ik ook al maanden klaar liggen (maar nog niet betaald dus). En dat kan best op een daarvoor vrijgehouden rekening.
Mijn vriendin doet zoiets met vakantieplannen. Hoef je ook niet tegen juli pas te bedenken dat dat geld kost.
Groet, Sicco Jan
-
Wat je ook doet, het is in elk geval belangrijk om heel erg boos te worden over levertijden of kleine foutjes aan modellen, want een hobby is er niet om te ontspannen, maar puur om al je andere frustraties op zo bruut mogelijke wijze af te reageren.
En als het jullie echt allemaal te lang duurde hadden jullie al die locs al lang zelf gebouwd.
gezever zeg.... Ja, ik wacht ook op die DE 1 maar ik heb genoeg andere treintjes om mee te spelen hoor.
-
Ik zie hier niemand heel erg boos worden.
Het is een gezonde discussie, die niet hoeft te worden afgedaan als gezeur en met kreten als, ga zelf een treintje bouwen.
@Sicco Jan : Over dat geld, dat geef ik toe. Geef je het gespaarde geld uit, is dat je eigen schuld.
Dus dat mag inderdaad geen punt zijn, dus neem ik terug.
Gaat echter niet op voor de winkeliers, die daar wel problemen mee kunnen krijgen/hebben.
-
mwah, "ramp", "hopeloze situatie", "stelletje amateurs".
-
Het is meer een teleurstelling dan dat ik boos ben ofzo hoor. Het lijkt mij zo makkelijk om voor sommige merken het beter te maken. Bijvoorbeeld mehano als rocky-rail zijn site update geld ook voor ls models. En vervolgens up to date houd en gewoon neer zet van het model heeft helaas vertraging we denken het dan en dan af te hebben.
-
mwah, "stelletje amateurs".
Wel in de juiste context gebruiken, ik geef aan dat het geen amateurs zijn.
Ik zal de titel aanpassen, dat kan netter.
-
Waar gaat dit over? hebben we allemaal zo'n grote vervoersgroei dat we ons druk gaan maken dat een model later uit komt dan gepland? ;D
Nee, het zou leuk zijn als de fabrikanten ons laten weten of een model op planning uit komt of niet maar of dit zou moeten? In ons werk (tenminste de meeste van ons) hebben we toch ook te maken met een te late levering van materialen?
Nu het geld, wij hoeven dit veelal niet van te voren te betalen en mogen hier dus ook gewoon nog rente over krijgen. Ja, dit is duidelijk een zaak van het geld bewaren voor je uitgave en niet stiekum iets anders kopen.
Groeten,
Christoph
en ja, ik wacht ook nog op een DE1 en op 7 ICR rijtuigen. Gelukkig is het geld zodra ze komen geen probleem, dit puur door plannen.
-
Om deze reden stel ik voor elk jaar een maximale hoeveelheid euro's vast die ik aan mijn hobby wil besteden. Zo gauw als Neurenberg is geweest, zijn de meeste nieuwtjes bekend en ga ik eens kijken wat ik dat jaar wil aanschaffen. Die plaats ik in een Excelbestand. Dan weet ik dat ik dié dingen wil kopen en dat ik de rest links moet laten liggen. Werkt bij mij prima.
De enige fabrikant die strikt is qua levertijden is Roco. De 1100 met botsneus is voor deze maand aangekondigd en ik denk ook dat dit haalbaar is. Misschien een kleine vertraging van 2 weken, maar meer dan dat zal het niet zijn. Daar kunnen veel fabrikanten met sommige jarenlange vertragingen wat van leren!
Sowieso ben ik een voorstander van een betere uitleverspreiding. Nu verschijnt elk jaar vrijwel alles tegelijk tussen oktober en december... ::)
-
Hallo NS1100,
Ik heb ook de indruk dat de meeste/duurste modellen pas in het najaar uitkomen, maar dat is natuurlijk voor veel mensen weer het begin van het modeltreinseizoen.
Wel opvallend dat er in mei (De vakantiegeldperiode) niet veel nieuwe/dure modellen uitkomen.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Bij mij is het ongeveer hetzelfde. Ik plan een beetje waar ik mijn geld aan uitbesteed maar zodra een model laat geleverd wordt, zoals nu met een kit van MK die maar niet komt, dan ga ik toch bekijken of ik het niet ergens anders aan kan besteden. Ik ga de fabrikant er niet mee pressen om maar zo snel mogelijk te leveren maar voor mij heeft het wel consequenties ten aanzien van waar ik mijn geld aan besteed. Je begint zo lanfzamerhand te twijfelen en dan besluit je toch iets anders te kopen. Dat schopt je hele planning door de war en soms is het om zot van te worden >:(
Neem nou die kit van MK, die staat nu ongeveer bijna een half jaar in bestelling en nog is ie niet geleverd. Inmiddels ben ik dus gaan twijfelen of ik mijn geld niet ergens anders aan kan besteden. Afijn, ik plan dus nu weer volop war ik mijn geld aan kan besteden maar ik hou die bestelling natuurlijk in mijn achterhoofd. Het enige probleem is dat ik niet weet wanneer die kit uiteindelijk nog komt. Stel een duidelijke levertermijn en lever je model dan ook. Dat is mijn boodschap.
Mvgr Jan Wiebrand
P.S. Ik wacht vooral op de Märklin ACTS 1200 en een ICR Hispeed rijtuig.
Maar ik bedenk me vaak ;D
-
Wel in de juiste context gebruiken, ik geef aan dat het geen amateurs zijn.
Ik zal de titel aanpassen, dat kan netter.
beter zo. En gelukkig halen we met railz alle deadlines ;D ;D
@rail4marcel: goedzo, op de psychologische toer! maak een fotootje van jezelf met pruillip en stuur die naar mehano omdat je al zo lang wacht. ;D
-
Zo heb je maanden niets in je winkel, en zo opeens dozen tot het plafond. Dat moet wel allemaal betaald worden.
Gelukkig is de kortlopende rente het afgelopen jaar weer gestegen, dus als je het slim speelt, dan kun je dan nog een wagonnetje extra kopen ook!
Dit was een opmerking in de zendtijd vrijgemaakt voor relativerende opmerkingen. ;)
mvg,
Gert
-
@NS 1100. Helaas is deze ook 1 maand of 2 maanden vertraagd.
-
Gert, dat sloeg op de winkeliers. ;)
-
Ach het is toch ook niet zo belangrijk wanneer het spul wordt uitgeleverd, het is maar speelgoed.
Of hangt de dienstregeling op de modelspoorbaan ervan af ? ;)
En nog wat....... "bezit van de zaak is het eind van het vermaak"
-
Gert, dat sloeg op de winkeliers. ;)
O, ik dacht op de voorraadschuren van de Gemeente Groterdam! ;D
mvg,
Gert
-
Zeg. 8)
Het is trouwens voor mij geen speelgoed.
En ook het spreekwoord gaat voor mij gelukkig niet op.
-
Of hangt de dienstregeling op de modelspoorbaan ervan af ?
Deels wel, ik wou extra treinen inzetten, helaas....vertraging...zonder dat ze rijden, knap he? Het ljkt wel grootspoor... ;D ;)
mvg,
Sander
-
Wel opvallend dat er in mei (De vakantiegeldperiode) niet veel nieuwe/dure modellen uitkomen.
Dat komt omdat vakantiegeld een Nederlandse uitvinding is om extra belasting binnen te krijgen. Of het elders gebeurt weet ik niet, maar hier in Malta krijg je geen vakantiegeld. Aan de andere kant krijg je iedere drie maanden een 'government bonus' van 50 Maltese pond, oftewel €116,47. Aangezien het voor iedere werknemer hetzelfde is, is het een manier om de lagere inkomens te sponsoren.
Uiteraard wordt dit allemaal doorberekend, zowel in Nederland als hier en is het een sigaar uit eigen doos.
Voor mij begint het ook allemaal wat lastig te worden, aangezien ik verwacht dat ik opeens ettelijke honderden euro's op moet hoesten in één keer.
- Peter
-
Dat komt omdat vakantiegeld een Nederlandse uitvinding is om extra belasting binnen te krijgen.
??? ??? ???
Overigens heerst er op mijn baan een ernstig gebrek aan IC-materieel. Afgezien van een reutelende Lima IRM, reizen de Preisertjes op de langere afstanden voorlopig in museumspul totdat LSM gaat leveren.
-
Dit is helemaal off-topic, maar kijk je loonstrookje eens na. Hé, over vakantiegeld betaal je veel meer belasting dan over je normale loon. Als er geen vakantiegeld zou zijn, zou je loon 8% hoger zijn, maar over die 8% zou je de normale belasting betalen. Dus, een verstopte belastingmaatregel.
Wat niet wegneemt dat ik drommels graag wat vakantiegeld zou hebben om aan al mijn uitstaande bestellingen te besteden, maar dat is weer iets anders. :)
- Peter
-
;D ;D
Weet je wat een voordeel is als je spaart voor een model (bij de bank) en hij komt later uit? Dan krijg je extra rente :)
Maar ik zou, geloof ik 2 verjaardagen terug, de piko hondekop met beige snor voor mijn verjaardag krijgen, hij zou eind september/begin oktober komen. Prima, ik ben begin november jarig. Uiteindelijk was hij er ergens in maart ofzo pas >:( En hij was wegens mankementen binnen een dag alweer terug. :( nee, ik vind dat de controles ook te wensen overlaten.
-
@Peter,
Dat is niet helemaal waar want aan het einde van het jaar wordt bekeken wat je uiteindelijk gebeurt hebt en dan kan het zijn dat je wat belasting terug krijgt omdat je net in de hogere belasting schijf gekomen bent.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat we investerings aftrek moeten krijgen want dat gebeurd in het grootspoor ook, Daarbij opgeteld rente aftrek en het wordt misschien nog een beetje betaalbaar ;D ;D ;D
Grtz Rob
-
Sorry peter. Zo werkt het niet. Vakantiegeld is bijzonder loon. Om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar een naheffing krijgt, omdat je te weinig belasting hebt betaald, wordt dit tegen een hoger tarief belast. Als aan het einde van het jaar blijkt dat je teveel hebt betaald, dan wordt dit of verrekend op de laatste loonstrook of je krijgt het terug via je belasting aangifte. Dat ligt aan het salarissysteem. Daarom altijd aangifte doen.
-
OT : Peter, je maakt een redeneerfout. Van je gewone salaris is een deel belastingvrij, een deel laag percentage en een deel hoger percentage. (Schijventarief) Zou je de 8% vakantiegeld iedere maand krijgen, zou dat stukje ook in het hoge percentage vallen. Net als bij het eens per jaar uitkeren alles in het hogere percentage valt.
-
Kuch uch hoest!
Vakantie geld is hier voor de vakantie met de familie (net terug uit Disney! trouwens, leukkkkkkkkkkkkk.........................)
Ook met ietsie pietsie meer dan modaal moet ik ook nog wachten op de nieuwe modellen net als de meesten trouwens.
Mijn tip:
Meestal mail ik even de producent en krijg dan meestal netjes antwoord over de levertijd van het betreffende product.
Kees-Jan
-
De levertijden van fabrikanten laat soms te wensen over. Enkele merken zijn hieral genoemd.
Ook mijn favoriete merk(Roco) is niet altijd even "optijd" b.v. de El18 van de NSB. Uitlevering periode 1, mooi niet dus, of laat ik het zo zeggen heb de loc nog niet gezien en nog niets gehoord van de dealer.
Geduld is een schone zaak. Het enige probleem geduld heb ik niet altijd en raakt wel eens op, b.v LSModels icr.
Maar ik probeer er altijd van uit te gaan dat de fabrikanten ook hun best doen en dat de o zo gewenste modelen ooit komen.
Wacht al 15 maanden op de G1700 van Mehano in de BLS uitvoering.
Over het geld ga ik het niet hebben, kijk niet graag bij iemand anders in de beurs.
Dion
-
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/mehanoacts1206.jpg)
Beoordeel zelf, een betere foto als deze heb ik niet, foto afkomstig van Ebay.de, aangezien de bieding afgelopen is, kan ik ook niet meer achterhalen wie de verkoper was
je bracht mij op een idee op ebay achterhaalde ik de verkopende partij
nml. KTD/HHB Modellbau Kaarst
zegt iemand dat wat, hij zou in Dordmund hebben gestaan me dit model
oplage zou 25 zijn.
Dirk
-
Op http://www.ktd-hhb.de/ staat :
Wir stellen aus:
13.- 16. März
Modellbau Sinsheim
Halle 1 - Stand 1336
16. - 20. April
Intermodellbau
Dortmund
Halle 6 - Stand 6096
En zie hier : http://www.ktd-hhb.de/pdf/efmh3.pdf de foto
-
Dit is helemaal off-topic, maar kijk je loonstrookje eens na. Hé, over vakantiegeld betaal je veel meer belasting dan over je normale loon. Als er geen vakantiegeld zou zijn, zou je loon 8% hoger zijn, maar over die 8% zou je de normale belasting betalen. Dus, een verstopte belastingmaatregel.
Wat niet wegneemt dat ik drommels graag wat vakantiegeld zou hebben om aan al mijn uitstaande bestellingen te besteden, maar dat is weer iets anders. :)
- Peter
Is al door anderen afdoende beantwoord. Je betaalt belasting over je belastbaar jaarinkomen en het maakt niet uit wanneer dat wordt uitbetaald.
Waarmee we enigszins terug on topic komen. Vakantiegeld is in Nederland niets anders dan een regeling waarmee een deel van het jaarinkomen in een bepaalde maand wordt uitbetaald. Dat bestaat in andere landen ook wel, maar niet per se in mei. Vandaar dat internationaal opererende modelspoorfirma's daar nauwelijks rekening mee kunnen houden.
Overigens krijg ik om een of andere reden mijn vakantiegeld ook al in april. ;D
Bij gebrek aan modelspoorinvesteringsmogelijkheden is dat geld inmiddels aan een nieuwe schuur uitgegeven. :-| ;D
-
Aangezien we toch al flink off topic zijn gegaan (vakantiegeld, Nederlandse Belastingsysteem), nog een opmerking ter overdenking en relativering:
Wat is belangrijker: tijdige uitlevering van onze modeltreintjes of tijdige uitlevering van hulpgoederen in Myanmar?
:-|
mvg,
Gert
-
Birma bedoel je.
Myanmar is een naam die alleen door de Birmese militairen wordt gebruikt.
-
Aangezien het daar toch rebellen zijn, die alles in handen nemen, en niets accepteren van ons, ga ik voor de modeltreintjes ;)
-
Nou Henk, Volgens de Bos-atlas is het tegenwoordig toch echt Myanmar.
Maar mocht ik geheel onbedoeld steun aan het totalitaire systeem hebben gesuggereerd, dan is dat uiteraard niet de bedoeling.
Dus ook nog maar even zo:
Nog een opmerking ter overdenking en relativering: Wat is belangrijker: tijdige uitlevering van onze modeltreintjes of tijdige uitlevering van hulpgoederen in Birma?
mvg,
Gert
-
Tja Gert, je hebt wel gelijk... Die vraag lijkt me een inkoppertje.
Het blijft natuurlijk vervelend dat fabrikanten hun levertijden niet waar kunnen maken. Heb zelf ook ICRm besteld van LSM, maar ga er al vanuit dat ze later komen... Kan ik in die tijd wel wat anders kopen, maar kan mn geld maar één keer uitgeven natuurlijk, wat dus het risico oplevert dat ik de ICRm's dan niet kan betalen...
De manier van Richard is natuurlijk een goeie om dat te voorkomen. Sparen en erbij zetten waar het voor bestemd is. :)
-
O, maar ik stoor me ook aan de steeds weer vertraagde uitlevring van LS Models en vooral het uitblijven van actuele info op hun website hoor. Maar het leek me wel zinvol om een en ander eens in perspectief te plaatsen. Vandaar mijn relativerende opmerking.
mvg,
Gert
-
Nog een opmerking ter overdenking en relativering: Wat is belangrijker: tijdige uitlevering van onze modeltreintjes of tijdige uitlevering van hulpgoederen in Birma?
Ik kan er toch niets aan doen dat ze onze hulpgoederen of terugsturen, of vernietigen. En als ze ze wel accepteren, komen die alleen terecht bij de rijke elite. Nou, zo hoeft het niet van mij, dan ga ik voor mijn eigen genot ;)
-
Die laatste opmerking zal ik in gedachten houden als Nederland eens getroffen wordt door een echt zware storm gecombineerd met springtij.
- Peter
-
Zal ik het nog eens anders formuleren:
Ik sta volledig achter hulp en hulpgoederen/militairen en weet ik veel, zolang het bij de bevolking terechtkomt. Zodra het echter bij de rijke elite of een militair bewind terechtkomt, hoeft het van mij niet meer, omdat het dan dus niet op de plaats komt waar IK het naartoe wou hebben ;) Want ik vind het van de zotte als wij mensen, die vaak nog rijker zijn dan wij Nederlanders, gaan verrijken, terwijl de normale bevolking het zo hard nodig heeft.
I hope it is clear now? ;)
-
Duidelijk en behoorlijk kort door de bocht ook.
- Peter
-
On topic:
Sehr geehrter Herr Reel-Cees,
nachfolgend senden wir Ihnen die gewünschten Liefertermine:
Artikel 74710 - Auslieferung Ende Juni
Artikel 74729 - Auslieferung Ende Juni
Artikel 74730 - Auslieferung Ende Juni
Mit freundlichen Grüßen
H. E.
Vertrieb / Marketing
TILLIG Modellbahnen GmbH & Co.KG
Promenade 1
01855 Sebnitz
Handig toch dat kindernet!
Kees-Jan
-
"Auslieferung Ende Juni" ...... nu nog een jaartal ......
-
@ Santerdam: het is geen LS of Heris ;D maar Tillig en die hebben geen normale levertijden zoals 2070 en verder ;)
Kees-Jan
-
Mooie discussie mensen ;D, maar modeltreinen speelgoed noemen ???.
Richard
-
Nu we het hier over levertijden hebben...
Heb vorig jaar half december een Ecos besteld.
Tot nu toe geen idee wanneer die geleverd gaat worden.
Is 5 maanden of nog langer wachten normaal?
Mvg,
Fred.
-
Volgens mij kun je die dingen her en der gewoon onder de arm meenemen (na betaling dan ;D).
Waar heb je hem besteld?
-
Henk was me een paar seconden voor.
Maar zoals hij schrijft heb ik de mijne gekocht.
-
@Henk. Heb het apparaat besteld bij een winkel in Hoogeveen waar sinds kort total geen train meer te zien is.
Mvg,
Fred.
-
Fred,
Die winkelketen -1 kan ik dus niet vinden in deze dealerlijst (Tenzij ik niet goed lees...): http://www.modeltrainservice.com/NL/dealers.htm#nl
Of deze winkelketen is geen dealer of hij is van de lijst gevallen? Levering zou dus nog wel eens heel lang kunnen gaan duren..... Of misschien wel helemaal niet... :-| (kijk maar eens naar de ervaringen van anderen op dit forum)
Misschien wordt het zo langzamerhand tijd om de koopovereenkomst die je hebt gesloten met deze leverancier te ontbinden? Hier wordt duidelijk niet aan een redelijke leveringstermijn voldaan door deze leverancier. Dat is helaas geen incident. Nb: Een Ecos is al geruime tijd (zeer) goed leverbaar in de markt!
Greetz, Paul
-
Hoi Paul,
Je keek in de verkeerde dealerlijst. In mijn bericht was de naam al
genoemd. Er staan twee Engelse woorden in. Als je die achter elkaar
zet weet je welke dealer het is. ;)
Heb vanmorgen een mail naar de klantenservice gestuurd en kreeg binnen
een uur al een reactie. Er komt binnenkort uit het buitenland een grote zending binnen en daar zou mijn Ecos bij moeten zitten.
Mocht ie er niet bijzitten dan annuleer ik de bestelling.
Mvg,
Fred.
-
total geen train
-
Ik heb de afgelopen pagina's geamuseerd gelezen.
Mijn (gekleurde) eraring is de volgende:
als iets nieuw uitkomt, eventueel met enorme vertraging, stort iedereen zich op dat model. Binnen de kortste keren is het uitverkocht.
Kort daarna verwisselen een groot aantal van die modellen voor veel te hoge, maar soms ook enorme dumpprijzen van eigenaar.
Daarna is het een periode van ca. 5 jaar stil, waarna de modellen voor vrij redelijke bedragen op de beurzen en handelsites opduiken.
Inhakend op deze door mij opgedane ervaring heb ik in de afgelopen 2 jaar alle Bemo modellen die ooit als gelimiteerde K.W.St.E-uitvoering zijn uitgebracht kunnen aanschaffen, tegen omgerekend de prijs die ze bij uitlevering in 1995 in DM hebben gekost. Soms zelfs voor beduidend minder. Hoewel er altijd opportunisten op het internet te vinden zijn die adverteren met het woort "limitierte serie / sondermodell" etc.
Een 2e ervaring is van een mede clublid bij onze toenmalige clubleverancier. Terwijl hij nog zat te wachten op een uitlevering van de Roco HF110C ging deze in Duitsland al voor E 80,- de deur uit, terwijl hij in NL al ruim een jaar daarvoor besteld was tegen de "actieprijs", die beduidend hoger lag.
Dit zelfde clublid had een Märklinlok bij voorintekening met clubkorting besteld, maar deze was steeds "niet binnen".
Intussen werd hij wel vrolijk doorverkocht aan klanten zonder korting, zoals hij proefondervindelijk bij een winkelbezoek moest vaststellen.
Ergo: bestellen is onzin, het model is altijd wel ergens tegen een goede prijs te vinden, als je maar bereid bent er even op te wachten. Intussen zijn er volgens mij, zeker bij HO normaalspoor, tergenwoordig voldoende redelijke alternatieven.
NB: mijn duitse hofleverancier hanteert vor Weinert ook voorintekenprijzen, maar Weinert levert in ieder geval wel op tijd uit.
-
Bestelde zaken verkopen aan andere klanten die niet hebben besteld is gewoon ronduit onbeschoft van die winkelier.
Je mag toch verwachten als je iets besteld, dat de winkelier het dan voor je vast houdt tot je komt. Zeker als je een goede relatie hebt met de winkelier, wat ik naar ik aanneem van de clubleverancier toch wel het feit was.
(vooruit) Bestellen heeft ook een voordeel dat je een berichtje krijgt als iets binnen is, en je niet elke week hoeft te bellen/langsgaan.
Groet,
Hans
-
Heb vorig jaar half december een Ecos besteld.
Tot nu toe geen idee wanneer die geleverd gaat worden.
Is 5 maanden of nog langer wachten normaal?
Hallo Fred, kijk eens verder op internet rond, waarschijnlijk heb je hem volgende week al in huis!!
Als je geluk hebt kun je hier nog lang wachten >:(, heb er ook eens iets besteld en nooit gekregen.
Mvg
Ruud
-
On topic:
Artikel 74710 - Auslieferung Ende Juni
Artikel 74729 - Auslieferung Ende Juni
Artikel 74730 - Auslieferung Ende Juni
Huh? Deze rijtuigen zijn toch al lang verkrijgbaar? Heb ze hier alle 3 liggen.
Groeten David
-
Deze versies nog niet David. (bron Tillig).
Kees-Jan
-
@Ruud, Ik wacht nog even af of de Ecos binnen 14 dagen geleverd wordt,
(volgens klantenservice kwam ie er aan) zoniet dan cancel ik de bestelling. Het heeft nu lang genoeg geduurd. >:( >:( >:(
mvg,
Fred.
-
Fred, dan is het verstandig dit nu aan de leverancier schriftelijk te melden. Gewoon 'n briefje waarin je hem in de gelegenheid steld alsnog binnen 14 dagen te leveren en dat anders de bestelling -middels deze brief- wordt geannuleerd.
Daarmee voorkom je dat je alsnog gezeur krijgt over annuleringskosten. Je hebt immers de leverancier ruim de tijd gegeven (14 dagen).
-
Hoi Santerdam,
Bedankt voor de informatie. Ik ga vandaag de brief op de post doen.
Het lijkt me verstandig om de brief aangetekend te versturen.
mvg,
Fred.
-
Verstuur de brief ook in een mail (bijlage) naar ze en zet er bij dat de brief ook per post komt.
Kees-jan
-
@Fred
Per fax, orgineel en verzendbericht goed bewaren, is een goede manier.
Mvg
Ruud
-
@Kees-Jan, brief tevens via mail versturen is een goed idee.
@Ruud, een fax heb ik niet.
mvg,\fred.
-
Je hebt een PM Fred
Kees-Jan
-
Deze versies nog niet David. (bron Tillig).
Kees-Jan
Interessant, wat is er anders?
Groeten David
-
de nummers en wat andere details (ik heb van de tweedeklas ook de oude en de nieuwe uitvoering.
zie hier: http://93745.forums.motigo.com/?action=messages_show&boardmessage_id=433416
Kees-Jan
-
Al wat meer duidelijkheid over wanneer er vertraagde modellen worden uitgeleverd? Ik bedoel dan vooral de modellen naar Nederlands voorbeeld.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Dat is juist nou het probleem van die fabrikanten....
De fabrikanten weten het wel maar wij niet.
.
-
Ah, jij kon vroeger zeker ook nooit wachten tot het 5 december was? ;)
- Peter
-
Dat is juist nou het probleem van die fabrikanten....
De fabrikanten weten het wel maar wij niet.
.
het is niet altijd schuld van de fabrikant, maar die stuurt wel eens van die rottige rekeningen, en als die niet worden voldaan, weigert die fabriek nog maar iets te leveren, tot alle rekeningen zijn voldaan. ??? ??? >:( >:(
En sommige winkeliers zeggen dan dat het product niet te leveren is, wat in wezen ook zo is, namelijk niet aan hem ;D
Dirk Bolt
-
Ik kan er prima op wachten hoor ;D,
Maar 5 december mocht ik wel de pakjes openmaken en dat was nog nooit vertraagd geweest. ;D
Wat we nu merken die zegt dat de andere zegt dat de andere zegt dat die niet meer komt en uitleveren kan zo onverwacht gebeuren opzich wel leuk maar alles in 1 keer dat lukt voor veel mensen gewoon niet en moeten ze dingen laten liggen...waar ze al jaren voor ingeschreven staan....
-
Iemand schreef al eerder in dit draadje dat hij per maand een vast bedrag opzij zet zodra iets wordt aangekondigd waar hij interesse in heeft. Het ouderwetse sparen dus.
Zelf hebben we een systeem waar we 2-euro-munten sparen (voorheen: munten van 1 Maltees pond) tot we €500 hebben. Plus ik reken een bepaald bedrag voor verjaardag en kerst en zo.
Desalniettemin heb ik al geld uitgegeven dat ik nog niet bij elkaar heb gespaard, om nog maar te zwijgen over de bestelling die MTE van me heeft...
- Peter
-
Laat ik er dan ook maar iets op zeggen als fabrikant zijnde.
Ik heb in de jaren dat ik produceer regelmatig te maken gehad, en nog steeds, met afnemers (voornamelijk winkeliers) die niet op tijd betalen.
Dat is ook voor mij erg lastig omdat ik konstant achter de betalingen aan moet hollen wat gewoonweg een flinke berg extra werk met zich meebrengt waar ik niet op zit te wachten, afgezien van de kosten e.d.
Dergelijke klanten krijgen van mij te horen dat ze in het vervolg een vooruitbetaling moeten verrichten alvorens ik hun iets toezend.
Dat dit helaas dan ook de eindgebruiker treft, is iets waar ik weinig aan kan doen, gezien het feit dat een winkelier X niet op tijd zijn of haar financiele zaken kan of wil regelen.
Als een winkelier regelmatig veel te laat is met betalen krijgt hij of zij een aanmaning om te betalen en er in het vervolg zorg voor te dragen dat dergelijke betalingen vlotter verlopen.
Doet de winkelier dit niet, dan heeft hij/zij 2 keuzes...
Of de winkelier gaat op vooruitbetaling, of de winkelier krijgt een leverings-stop.
Geeft de winkelier bij langdurig in gebreke blijven nog geen gehoor, dan wordt de zaak voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter, lijkt me de normaalste zaak.
Ik heb overigens niks van doen met de financiele omstandigheden van de winkelier, als de winkelier weet dat ie niet kan betalen bij aflevering, moet hij of zij niet bestellen.
Het is namelijk zo dat als je als winkelier een bestelling bij een importeur of fabriek plaatst, je al weet dat je moet betalen, dus doe je er in de regel goed aan de benodigde financien te reserveren.
Tenslotte moeten we allemaal betalen als we boodschappen doen in de supermarkt ;)
Met vriendelijke groet,
Peter.