BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Han Steenwijk op 07 May 2008, 17:24:32
-
Vanaf de tweede helft van de jaren 60 verhuurde NS aan verschillende bedrijven wagens van het type Hbis, series 211 5 en 211 6. Ze kregen daarbij de typeaanduiding Hs, serie 022 0. Hier een (voorlopig) overzichtje van de bedrijven, het aantal verhuurde wagens, de periode van verhuur en de bereden trajekten:
Bedrijf: Bensdorp, Bussum
Aantal: 3
Periode: 1970-1971
Trajekten:
Bedrijf: Brouwerij d'Oranjeboom, Rotterdam
Aantal: 5
Periode: 1967-1969 (volgens Historisch NS Materieel in Model)/begin jaren 70 (volgens sneek op BeneluxSpoor)
Trajekten:
Bedrijf: Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij, Amsterdam
Aantal: 30
Periode: -1972
Trajekten: Tussen Den Bosch en Den Haag (?)
Bedrijf: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM), Amsterdam
Aantal:
Periode:
Trajekten:
Bedrijf: Mengvoeder UT-Delfia (UTD), Maarssen
Aantal: 2
Periode: februari 1970 (?) - juli 1972
Trajekten:
Hé, over de KNSM-wagens heb ik helemaal niets kunnen vinden! Of heeft dat hiermee te maken: "de Oranjeboom- en KNSM-wagen van Roco [waren] (behalve het wagennummer, want dat is correct) gewoon verzonnen modellen van Reijne" volgens goedgek op BeneluxSpoor.
Wie ziet kans hierop aanvullingen/korrekties te geven?
Han
-
'Spoorwegmaterieel in Nederland' maakt melding van de verhuur van Hbis'sen aan de KNSM en aan Oranjeboom, verdere info wordt niet gegeven.
-
Als de wagens voor Oranjeboom en KNSM echt bestaan hebben, vraag ik mij af wat er zo verkeerd is aan de Roco modellen daarvan. De opschriften misschien?
Han
-
Alleen de UTD wagens hadden hun eigen beschildering gekregen, de rest is gewoon bruin gebleven. De UTD wagens werden naar Wouw getransporteerd naar de firma Mulders. Een volle heen en een lege UTD wagen terug. Zie ook dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1096.0).
-
Volgens Materieel park deel IV Part. Mat. dd.: 1958 met aanvullingen:
4x Oranjeboom: 022 0 801-804p ex-Hbis 211 6 068,008,071,027
26x Heineken: 022 0 701-008, 010-027p ex-Hbis 211 6 031,052,331,081,139,377, 025,271,184,208,047,132,229,189,144,163,227,255,087,179,237,307,xxx,xxx,xxx,xxx
2x KNSM: 022 0 600-601p
3x Vredestein: 570001-003p ex-Hbs 30567,32254,30586 (in 1968 Hbs -> Gbs)
Over UTD is al het nodige geschreven, ander draadje (022 0 500-501p).
Bensdorp moet ik nog opzoeken.
Modelspotter
-
Dat gaat goed!
De UTD-wagens reden dus naar Wouw. Maar waar kwamen ze vandaan? UT-Delfia had verscheidene vestigingen, ik geloof in Akkrum, Delft, Hoogkerk en Maarssen.
@Modelspotter: de serienummers voor Heineken hebben allemaal de vorm 022 0 7xxp, neem ik aan?
Alle wagens behalve die voor UTD waren dus gewoon bruin. Hoe zat het met eventuele opvallende opschriften?
Han
-
@Han: klopt met natuurlijk 21 84 ervoor.
en de opschriften: ga er van uit dat het juist is, dhr Avis senior was "bloed"serieus wat dit betreft, denk maar aan de fraaie Blokkendozen.
Modelspotter
-
en de opschriften: ga er van uit dat het juist is, dhr Avis senior was "bloed"serieus wat dit betreft, denk maar aan de fraaie Blokkendozen.
Over de blokkendozen kan ik niet oordelen, maar zowel de Oranjeboomwagen als de KNSM-wagen hebben door Reijne bedachte "reclameopschriften" gekregen. Maar zolang er geen foto's van die wagens beschikbaar zijn is er van alles mogelijk (dacht waarschijnlijk ook Reijne). En hoe " bloedserieus" zo'n firma is: de echte Bensdorpwagens hadden pendelopschriften Amsterdam - Naarden-Bussum, maar dat was commercieel niet zo aantrekkelijk (kon die nl. niet op alle modelspoorbanen worden ingezet). De modellen hebben dat pendelopschrift dus niet gekregen!
GG
-
Wie ziet kans hierop aanvullingen/korrekties te geven?
Han
Hans Nahon heeft dat ooit voor Reijne (Roco) uitgezocht. Dat lijstje zag er aldus uit:
UT Delfia
12 1969 - 7 1972 21 84 022 0 500 -7 21 84 211 6 354
12 1969 - 7 1972 21 84 022 0 501 -5 21 84 211 6 357
Bensdorp
3 1970 - 5 1971 21 84 022 0 550 -2 21 84 211 6 006
3 1970 - 5 1971 21 84 022 0 551 -0 21 84 211 6 216
3 1970 - 5 1971 21 84 022 0 552 -8 21 84 211 6 355
KNSM
5 1969 - 3 1970 21 84 022 0 600 -5 21 84 211 6 064
5 1969 - 3 1970 21 84 022 0 601 -3 21 84 211 6 205
Heineken
3 1967 - 3 1971 21 84 022 0 701 -1 21 84 211 6 031
5 1967 - 4 1971 21 84 022 0 702 -9 21 84 211 6 052
5 1967 - 2 1971 21 84 022 0 703 -7 21 84 211 6 331
6 1967 - 3 1971 21 84 022 0 704 -5 21 84 211 6 081
6 1967 - 2 1971 21 84 022 0 705 -2 21 84 211 6 139
6 1967 - 4 1971 21 84 022 0 706 -0 21 84 211 6 377
6 1967 - 3 1971 21 84 022 0 707 -8 21 84 211 6 025
8 1967 - 8 1970 21 84 022 0 708 -6 21 84 211 6 271
8 1967 - 2 1971 21 84 022 0 710 -2 21 84 211 6 184
8 1967 - 4 1971 21 84 022 0 711 -0 21 84 211 6 208
8 1967 - 8 1971 21 84 022 0 712 -8 21 84 211 6 047
8 1967 - 2 1971 21 84 022 0 713 -6 21 84 211 6 132
8 1967 - 8 1970 21 84 022 0 714 -4 21 84 211 6 229
8 1967 - 2 1971 21 84 022 0 715 -1 21 84 211 6 189
3 1968 - 3 1971 21 84 022 0 716 -9 21 84 211 6 144
3 1968 - 2 1971 21 84 022 0 717 -7 21 84 211 6 163
3 1968 - 2 1971 21 84 022 0 718 -5 21 84 211 6 227
3 1968 - 3 1971 21 84 022 0 719 -3 21 84 211 6 255
5 1968 - 2 1971 21 84 022 0 720 -1 21 84 211 6 087
5 1968 - 3 1971 21 84 022 0 721 -9 21 84 211 6 179
5 1968 - 2 1971 21 84 022 0 722 -7 21 84 211 6 237
5 1968 - 3 1971 21 84 022 0 723 -5 21 84 211 6 307
4 1969 - 3 1971 21 84 022 0 724 -3 21 84 211 6 252
4 1969 - 2 1971 21 84 022 0 725 -0 21 84 211 6 349
4 1969 - 2 1971 21 84 022 0 726 -8 21 84 211 6 300
4 1969 - 2 1971 21 84 022 0 727 -6 21 84 211 6 389
d'Oranjeboom
12 1965 - 1 1969 21 84 022 0 801 -9 21 84 211 6 068
5 1966 - 12 1969 21 84 022 0 802 -7 21 84 211 6 008
8 1966 - 1 1970 21 84 022 0 803 -5 21 84 211 6 071
4 1967 - 9 1967 21 84 022 0 804 -3 21 84 211 6 027
3 1969 - 10 1969 21 84 022 0 805 -0 21 84 211 6 285
"Probleem" met de info van de Materieelparken is dat ze om de x maanden uitkwamen, waarbij x nog al eens kon variëren. Het laatste wijzigingsblad van MP58 kwam in 1970, een geheel nieuw MP in 1972. Daardoor hebben de Bensdorp-wagens nooit het MP gehaald (en zijn ze dus voor bijv. Modelspotter ook niet te vinden). Iets dergelijks geldt voor de vijfde Oranjeboomwagen. Die werd weliswaar met het 15e wijz.blad als penwijziging toegevoegd, maar met het 16 wijz.blad verviel de hele pagina (want geen Oranjeboomwagens meer aanwezig).
(Uit dezelfde info komen trouwens de gegevens m.b.t. het pendelopschrift van de Bensdorpwagens)
GG
-
Dat gaat steeds beter!
Hadden de overige wagens ook pendelopschriften?
Wat de modellen betreft vind ik teveel opschriften geen probleem. Die kun je wegkwasten. Ergerlijk wordt het bij ontbrekende opschriften of, zoals bij de UTD-wagen, een verkeerde kleurnuance.
Misschien kan Roco de Heinekenwagens als laatste Nederlandse bierwagens nog eens op de markt brengen, en dan gelijk goed.
Han
-
@GG: zo is het precies, ik vond nl. een kladje (en geen wijzigingsblad) met de Bensdorpnummers: 022 0 550p ev.
Van de Vredesteinwagens zijn UIC-nummers gevonden (al horen ze niet in het bovenstaande overzicht thuis (het zijn wel grootvolumenwagens)):
012 0 200-5p, 201-3p, 202-1p, de 201 had geen bordes.
Modelspotter
-
Wat de modellen betreft vind ik teveel opschriften geen probleem. Die kun je wegkwasten. .......<knip>..................Misschien kan Roco de Heinekenwagens als laatste Nederlandse bierwagens nog eens op de markt brengen, en dan gelijk goed.
Han
Wat dat laatste betreft: volgens mij heeft Heineken dat verboden.
Wat betreft opschriften: Ik begrijp alle moeilijkheden van modelspoorfirma's heel goed, en voor alle keuze is wel een vorm van begrip op te brengen. Het is alleen zo jammer dat er een forum als dit voor nodig is om te weten welke aanpassingen er zijn gedaan. Want laten we eerlijk zijn: de besprekingen in de diverse tijdschriften zijn al jaren haast nog onbetrouwbaarder dan de modellen zelf! Een treurig voorbeeld is RailMagazine van afgelopen maand: de Piko-containerwagen van (quasi) NS Cargo zou conform de werkelijkheid zijn..... Wie heeft er (behalve Piko, uiteraard) nu toch belang bij zo'n opmerking?!
RR
-
Dan op dit forum de officiële vraag: "Welke opschriften moeten er worden overgeschilderd op de Oranjeboom- en KNSM-wagens om de werkelijkheid beter te benaderen?"
Overigens zag ik in het draadje "back to the 90's" (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7238.50) op 3railforum.nl (ff zoeken naar "Bensdorp"), dat Bensdorp nog tot ver in de jaren 80 met Hbissen zijn cacaobonen kreeg aangeleverd. Volgens het kommentaar verderop zorgen de cacaobonen voor een behoorlijke knoeiboel, dus denk ik als vanzelf aan voor dit vervoer gereserveerde wagens.
Waarom zou Bensdorp zijn gehuurde wagens zo snel (na 14 maanden) terug hebben gegeven?
Han