BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hgr op 01 April 2024, 14:02:13
-
Ik heb een bocht die ik door middel van wissels ook als keerlus kan gebruiken, het bochtgedeelte wordt dan gebruikt als omschakelgedeelte.
Dat werkt foutloos.
Keerlusmodules van Rosoft
Alleen bij één trein gaat het mis als de trein achteruit rijdt, het stuurstandrijtuig is dan voorste rijtuig
Bij dit rijtuig is er stroomopname tbv de verlichting
Het gaat om Trix 23279 :KLIK (http://trix.nl/producten/nederlandse-modellen/2022/23279-dubbeldeks-stuurstandrijtuig)
Op het moment dat het stuurstandrijtuig over de wissel op de eerste sectie van de keerlus komt, wordt er kortsluiting gedetecteerd en gaat de spanning van de baan.
Als ik de spanning weer terug zet, dan rijdt de trein foutloos door, als die de lus uitrijdt is er ook niets aan de hand
Vooruit, met de loc eerst is er geen probleem.
Achteruit zonder het stuurstandrijtuig is er ook geen probleem.
Ik heb op meer plaatsen keerlusmodules in de baan, dat heeft te maken met de vorm van de baan en treedt het probleem niet op
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en daarna een oplossing zou helemaal mooi zijn.
-
Is het neutrale stuk misschien te kort?
De gehele trein moet is dit stuk passen, dat verklaard misschien waarom je problemen hebt met het stuurstand.
-
Maakt het rijtuig misschien kortsluiting op het puntstuk van het wissel?
Laat anders je baanplan zien, en geef daarop aan waar het mis gaat.
-
Hallo Herbert,
Trix (of Märklin) hebben soms hun eigen idee over de aansluiting van de elektronica in hun spullen. Als je bijvoorbeeld één bak uit de vierdelige Koploper haalt heb je kortsluiting, bij vier bakken is er niets aan de hand. Mogelijk is dat hier ook aan de hand en staat de polariteit in de stuurstand nog verkeerdom als deze de keerlus inrijdt. Je zal moeten kijken hoe een en ander in de stuurstand is aangesloten.
-
Dirk, kun je je verhaal verduidelijken? Ik mag toch aannemen dat de polariteit in alle bakken gelijk is. En als die door het weglaten van 1 bak verwisseld wordt, dan krijg je toch overal direct kortsluiting?
-
- de "neutrale ruimte" is lang genoeg, de trein maakt sluiting op het moment dat het eerste draaistel net over de wissel is
- het puntstuk is een "electrofrog" van PECO en de polariteit wordt gewisseld bij het omzetten
- de stroomopname van het standrijtuig is alleen voor de verlichting, als ik het rijtuig alleen op het spoor zet en het rijtuig vooruit beweeg gaat de gele verlichting aan en als ik rijtuig naar achteren rijdt dan de rode verlichting. Het probleem doet zich alleen voor als het standrijtuig vooruit rijdt, de loc duwt dan.
- de rest van de rijtuigen nemen geen stroom af
Ik zal morgen de wissel eens nakijken als de trein er langzaam over heen rijdt.
Heb nog een paar dagen vrij.
-
Heeft het rijtuig een sleepschakelaar voor de lichtwissel wit/rood? Ik vermoed namelijk dat die er iets mee te maken heeft (als deze er op zit).
Bart
-
Voor zover ik rijtuigen in het algemeen gezien heb is de stroomafname verdeeld over beide draaischijven. 1 draaischijf rechter spoorstaaf en de ander de linker. In het geval van deze stuurstand kan het zo zijn dat het draaistel a.d. cabinekant niet de stroom afneemt van de spoorstaaf die de keerlus module gebruikt om de relais om te polen. De "melding" komt dan pas als de tweede draaischijf in de sectie komt.
In dit geval ontstaat er kortsluiting als het stukje metende spoor niet door het tweede draaistel is bereikt voordat het eerste draaistel de volgende sectie in rijdt.
Kortom zijn de metende stukjes rails van de keerlus korter dan het rijtuig, dan is de kans aanwezig dat er kortsluiting ontstaat.
-
Dit is de onderkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0107-660bd8408c7f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0107-660bd8408c7f8.jpg)
Net ging het goed, maar blijf ff testen of snelheid ook een ding is wat mee speelt.
Die bocht gaat met verlaagde snelheid
-
Het wiel links boven op de foto lijkt scheef op de as te zitten.
-
In het echt kon ik niet zien of dat wiel scheef zit.
Heb nu 2 keer gereden en geen sluiting meer.
De mogelijke oorzaak.....
Geen idee, blijf het in de gaten houden
Allemaal bedankt voor het meedenken
-
Het wiel zal er niet scheef op zitten.
Maar het is net alsof de flens scheef is.
Jos
-
Probeer eens met de hand of je de as zo kan bewegen dat het 'scheve' wiel tegen de stroomafnemer kan komen. Zo te zien zijn de wielen aan die kant geïsoleerd en ontstaat dus kortsluiting als de stroomafnemer tegen dat wiel komt.
-
Lijkt me eerder een cameraprobleem dan een wielprobleem.
Bart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1654-660c16d210cb6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1654-660c16d210cb6.jpg)
Het “omschakellipje” die op de as zit, die zou iets meer gecentreerd kunnen.
Misschien dat die soms tegen het wiel waar de isolatie zit komt en sluiting veroorzaakt.
-
Hallo Klaas,
Hierbij een poging tot verdere verduidelijking. Ik heb van een modeltreincollega een uitgebrande Trix Koploper met vier bakken gerepareerd. Ik heb de uitgebrande print in de motorwagen vervangen door een relais om de front- en sluitseinen te schakelen en een lichtstrip van Digirails. Ook heb ik de decoder vervangen. Trix stuurt de front- en sluitseinen namelijk niet aan via wit, geel en blauw, maar poolt de polariteit op de aansluiting van de printplaat van de seinen om.
Omdat ook de koppelingen niet fris meer waren, heb ik ook de koppelingen vervangen. Eerst heb ik geprobeerd om dat met vierpolige microstekers te doen, maar die bleven niet echt stevig zitten. Vervolgens er originele Märklin/Trixkoppelingen ingezet en alle op dezelfde manier op de prints gesoldeerd, dus de kleuren op alle prints recht doorverbonden. De vier draden zijn voor de stroomafname (1 en 4) en de binnenverlichting (2 en 3) Als je dan de bakken 1, 2 en 4 koppelt heb je kortsluiting, als je bak 3 ertussen plaatst werkt alles zoals het moet. Andere combinaties van bakken heb ik maar niet geprobeerd.
-
Dan zit er toch iets niet goed Dirk. Ik heb een drietje op basis van een viertje met een bak minder en dat gaat probleemloos. Iedere lengte kan normaal: tweetje, drietje, al maak je er een zesje van. :)
In ieder geval denk ik niet dat het probleem van Dave er iets mee te maken heeft.
-
Als er kortsluiting ontstaat door het weglaten van een bak, dan zit er ergens bedrading gekruist. Als dat zo is, dan is dat vast niet fabrieksorigineel.
Net als Henk denk ik dat dit niks met het besproken probleem te maken heeft.
-
Omdat ook de koppelingen niet fris meer waren, heb ik ook de koppelingen vervangen. Eerst heb ik geprobeerd om dat met vierpolige microstekers te doen, maar die bleven niet echt stevig zitten. Vervolgens er originele Märklin/Trixkoppelingen ingezet en alle op dezelfde manier op de prints gesoldeerd, dus de kleuren op alle prints recht doorverbonden.....
Bij de buren (3 rail forum) staat het een en ander beschreven over de Marklin koploper koppelingen, er zijn twee verschillende versies: een oude niet meer leverbaar en een nieuwe set. Echter Marklin heeft in al haar wijsheid de kleuren volledig omgedraaid bij de nieuwe set.
Als deze doorelkaar zijn gebruikt is de kans groot dat dit de oorzaak was van de uitgebrande print.
Onderstaande link geeft het volledige topic (kun je ook zien zonder in te hoeven loggen).
Naam van het topic: "Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat)"
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73977.msg1280690;topicseen#msg1280690
Iets naar beneden scrollen en je ziet de kleurcodes van de koppelingen oud en nieuw.
Misschien brengt dit wat duidelijkheid voor wat jou koppeling probleem betreft.
Mvg,
Peter
-
Ja, wilde ik noemen, heb dat probleem ook gehad, maar wordt nogal off topic.
Overigens heeft Dirk het over vier polen, terwijl de originele koppelingen voor de Koploper vijfpolig zijn. Een ander type gebruikt? Een pool niet gebruikt?
-
Hi All (OffTopic),
Ik heb alle koppelingen vervangen door de nieuwe van Märklin, dus allemaal met dezelfde nieuwe kleuren. Ze zijn inderdaad vijfpolig, maar de middelste zwarte draad is verder niet doorverbonden op de prints in de Trix exemplaren.
Wat mij betreft hechten we hierbij dit subdraadje af.
-
Dan blijft bij mij nog een beetje de vraag: Kun je nu wel zonder problemen 1 rijtuig er tussen uit halen?
Lees dat wel een beetje tussen de regels door, en bij goed aansluiten zou ik dat ook wel verwachten, maar zie de bevestiging hiervan nog niet?
Groet,
Roelco
-
Jawel. Dat heb ik zo dus rondrijden. Al jaren geleden heeft Frank Oude Elferink drietjes gemaakt door een rijtuig uit een viertje te verwijderen en de drie resterende rijtuigen uiterlijk aan te passen. Technisch zijn alle tussenrijtuigen gelijk.
-
Henk,
Dat weet ik wel, technisch kan het gewoon, maar Dirk gaf aan dat hij een situatie had met kortsluiting als hij 1 rijtuig er tussen uit haalde. En mijn vraag is dus aan Dirk voor zijn situatie: nu met allemaal dezelfde nieuwe stekkers, is het probleem dan ook verholpen en kun je nu met 3 in plaats van 4 rijtuigen rijden?
Roelco
-
Hallo Roelco en anderen,
Ik ben nog eens in mijn logboeken van de restauratie gedoken. Daaruit blijkt dat ik de koppelingen tussen bak 3 en 4 ik niet heb vervangen; dat zijn de oude koppelingen. Tussen bak 1 en 2 en 2 en 3 heb ik nieuwe koppelingen gezet. Ik heb daarbij niet naar de kleuren van de draadjes gekeken, maar aangesloten in de volgorde van pinnen van de stekers. van 1 naar 5 van links naar rechts. Als je dan bak 2 aansluit op de oude steker van bak 4 heb je kortsluiting. Kennelijk is de pinvolgorde in de oude stekers dus anders dan in de nieuwe, dus niet 1 naar 5 van links naar rechts.