BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: fons gribling op 31 March 2024, 14:49:38
-
In Houten, gisteren 30 mrt, zei een 'deskundige' dat een Piko lok niet goed werkt met een ESU decoder en wel goed met een Uhlenbrock. Het ging daarbij om een Piko 59490 de ACTS G1206.
Dus aarzelde ik om de Piko 52918, Diesellok Strukton te kopen. Want, welke PluX22 decoder zonder Sound kan of moet ik daarbij kopen die goed functioneert. De ESE, die van Uhlenbrock, van Piko's eigen merk of een andere. Wie weet raad. bvd, groet, Fons
-
niet helemaal waar.Heb die lok met een lopi v4 erin en rijd perfect.Soms moet je wel de beruchte C4 verwijderen in de lok en dan werkt esu meestal goed.
http://moppe.dk/PIKOC4.html
Ps hier komen de uhlenbrol niet meer binnen en zit er eentje in de lok bij aankoop wordt die meteen verkocht en vervangen door esu
-
Een aanvullende vraag, haal je de C4 alleen weg, of overbrug je ‘m met een draadje ofzoiets?
-
ik soldeer hem los aan 1 kant of haal hem gewoon weg
-
ik heb die lok ook met een ESU lokpilot V4 en zelfs nog met de C4 erin loopt deze goed, bij de meeste Piko's heb ik wel de C4 (soms C5) eruit gehaald.
De G1206 modellen heb ik bij de meeste deze instellingen.
cv
2 3
51 0
52 2
53 80
54 30
55 30
56 255
-
hier zelfs een cabineverlichting ingebouwd en CV : AUX3 led + R220 = cabine CV 052 = 000 CV 053 = 124 CV 054 = 040 CV 055 = 040
-
Wat bedoelen jullie met C4 en C5 er uit? Ik begrijp dat het een stukje elektronica is (solderen) maar waar vind ik die in de loc?
Ik heb vrij veel materieel van Piko met Uhlenbrock decoder en bij mij rijdt het prima, dus geen enkele reden om het te vervangen door iets anders.
-
Hier Albert: http://moppe.dk/PIKOC4.html maar als er geen probleem is niets mee doen.
En wat betreft Uhlenbrock decoders: daar is weinig mis mee. Problemen dateren van al weer heel lang geleden. Die kun je dus gerust aanschaffen.
Gr, Ben.
-
Een aanvullende vraag, haal je de C4 alleen weg, of overbrug je ‘m met een draadje ofzoiets?
Zeker niet overbruggen dat geeft kortsluiting.
-
Top dankje
-
Dank voor jullie reacties. Heel positief.
Die verwijzing naar de Deense site moppe.dk is zeker interessant. Bij de G1206 durf ik dat wel aan want die is wat ouder.
Maar hoe zit het dan voor de Piko 52918, Strukton lok. Gaat daar hetzelfde verhaal op van die condensator? Of zijn daar geen negatieve ervaringen mee met wat voor een decoder dan ook?
Bij voorbaat dank, Fons
-
Misschien helpt het om CV9 te verlagen.
CV9 staat standaard op 40 -> motorstuurfrequentie 40 kHz
probeer misschien 20 of 10 -> frequentie 10 of 20 kHz
Als dat ook niet helpt, moet allicht de condensator toch weg.
Context:
Uhlenbrock stuurt de motor aan met 18,75 kHz, ESU gebruikt standaard 40 kHz. Het EMF-filter heeft waarschijnlijk niet een goede pass-band op die frequentie. Bron: Miba Special 139.
-
Hier Albert: http://moppe.dk/PIKOC4.html maar als er geen probleem is niets mee doen.
Gr, Ben.
Bedankt voor de verwijzing. Tot nu toe heb ik geen enkele reden gehad om te gaan solderen aan een Uhlenbrock decoder.
-
je soldeert niet aan de decoder maar op de piko printplaat.
-
Ik heb C4 met een kniptangetje verwijderd. Een beetje grof, condensatortje ter ziele, maar.... Een nu perfect rijdende locomotief. Ik ben blij dat ik dit draadje vond.
m.vr.gr.
Gerard
-
Of.... c4 met C4 verwijderen.... maar dat gaat dan wss weer net te hard ;D
(https://images-bonnier.imgix.net/files/ill/production/2018/10/14004824/plastisk-spraengstof.png?auto=format,compress&crop=focalpoint&fp-x=0.5&fp-y=0.5&ar=1.5337423312883436:1&w=768&q=80&fit=crop)
-
Als je problemen hebt met een loc dan moet je een ZIMO decoder inbouwen. Deze zijn meestal wel wat duurder maar krijgen de meest onwillige loc goed aan het rijden. Dat is althans mijn ervaring. Volgens mij zijn de door Roco en Fleischmann vanaf fabriek ingebouwde decoders gewoon ZIMO decoders
-
en waarom zou je dat doen als al je andere locs en zelfs probleemgevallen goed rijden met een esu ? Eventueel met de C aanpassing.Hier vliegen alle zimo-uhlenbrol er direct uit en gaat er een esu in.Soms is het wel best een model v4 te nemen maar de nieuwste gaan hier op sound over of de F1 truck toe te passen op de esu
-
Gisteren bij mijn Strukton-lok (met Esu-decoder) C4 vrij hardhandig verwijderd. Zie eerdere foto. Hoewel het verwijderen niet geheel okselfris is gegaan door het gebruik van een zijknipper ben ik buitengewoon blij met het resultaat. Dat is geweldig, de lok gaat mooi langzaam van zijn plaats, zonder de voorheen gebruikelijke schokken en is verder ook goed te regelen.
m.vr.gr.
Gerard
-
Gezien de plek waar die beruchte C4 zich bevindt, denk ik dat die de lastregeling verstoort.
Heeft iemand al eens geprobeerd wat er gebeurt als de lastregeling wordt uitgeschakeld?
-
Hallo,
Is het weg halen van de C4 alleen van toepassing bij digitaal rijden ?
Ik rij analoog en ik heb een NS 1100 van Piko die regelmatig stilvalt en dan met wat meer spanning te geven weer verder rijdt.
Alles al geprobeerd en met de stroomafneme is niets mis mee en de rails is goed schoon.
Alvast bedankt voor een antwoord.
Cor Lageweg.
-
Bij analoog rijden heeft C4 geen invloed.
Zijn je wielen ook goed schoon?
-
Is het weg halen van de C4 alleen van toepassing bij digitaal rijden ?
Esu decoders hebben ook bij analoog bedrijf lastregeling aldus de handleding. Ik neem aan dat de Piko decoder dat ook heeft en dan is het zinvol C4 weg te halen.
-
Analoog rijden doe je toch niet met een decoder? Dat ding zit dan alleen maar in de weg.
-
Hoi Klaas,
Ik heb alles al meerdere keren geprobeerd, ook de wielen goed schoon gemaakt.
Het ding zit nu al weer een tijdje in de doos , want het is geen plezier om er mee te rijden.
Wat ik nog wel eens kan doen is er een decoder in zetten en bij mijn zoon dan proberen.
Bij analoog rijden heeft C4 geen invloed.
Zijn je wielen ook goed schoon?