BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Richard Hell op 31 March 2024, 14:05:37

Titel: Duitse baan in schaal N
Bericht door: Richard Hell op 31 March 2024, 14:05:37
Een nieuw jaar en een nieuw ontwerp voor mij. Wat kan ik hier nog aan verbeteren? Het betreft schaal N. Met hoofdzakelijk personen vervoer tijdperk 4 /5.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/treinbaan-66095039cc4e5.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/treinbaan-66095039cc4e5.pdf)
Titel: Re: Duitse baan in schaal N
Bericht door: SteeF_NS92 op 31 March 2024, 23:20:38
Beste Richard,

Merendeel van de sporen naar het schaduwstation lijken mij iets te kort, waardoor je of heel weinig ruimte onder de baan hebt of een te steile helling krijgt. Verder weet ik niet hoe de bereikbaarheid van de baan gaat zijn (afhankelijk van je ontwerp) maar zorg er voor dat je bij een ontsporing of iets dergelijks makkelijk bij je schaduwstation kan komen. Tot slot vraag ik mij af waarom je bij de driewegwissel, zeker het middelste spoor laat afbuigen. Persoonlijk vind ik rechtdoor gaan beter, zeker daar het doorgaand spoor betreft van je hoofdbaan.

Groet
Stefan
Titel: Re: Duitse baan in schaal N
Bericht door: eitreb op 31 March 2024, 23:37:15
Ben het met Stefan eens vwb de bereikbaarheid en de hellingen.
Mijn optie zou zijn het schaduwstation open achter een achtergrondplaat te maken en het spoor met de industrie daar voor langs te laten lopen.
Verder is de diepte van de baan zodanig dat je er van af de achterzijde bij moet kunnen.(verrijdbaar oid).
Verder de doorgaande sporen met wissels in rechtstand proberen te maken.
En wat Stefan zegt de schaduwstationsporen langer maken.
Titel: Re: Duitse baan in schaal N
Bericht door: eitreb op 31 March 2024, 23:58:03
Van dat industriedeel achterin kun je ook een eindpunt met kopsporen maken.
Je hebt dan alleen de helling vanaf rechts zodat de korte linker helling kan vervallen.
Titel: Re: Duitse baan in schaal N
Bericht door: Richard Hell op 01 April 2024, 00:57:12
Bedankt voor de reacties.
De baan wordt verrijdbaar dus de achterzijde is altijd bereikbaar. De beruchte driewegwissel ga ik nog eens bekijken of ik daar een oplossing voor vindt. Ik ga de stijgingen ook nog eens bekijken.Het schaduw station had ik bedacht op mijn langste trein een BR 103 met 5 rijtuigen.
Titel: Re: Duitse baan in schaal N
Bericht door: eitreb op 01 April 2024, 12:04:13
Als ik je plan wat nader bekijk:
Als je dat omhooglopende spoor in de richting van de klok berijdt dan kom je in het schaduwstation in tegengestelde richting uit, uitgaande van rechtsverkeer op de hoofdbaan.
Dat zou dus inhouden dat je in het schaduwstation kop moet maken om weer in de juiste richting te kunnen rijden.
Dat aan en afkoppelen wordt daar niet gemakkelijk.
Titel: Re: Duitse baan in schaal N
Bericht door: Richard Hell op 07 April 2024, 20:54:57
Ik heb het ontwerp iets aangepast en volgens mij moet het nu goed komen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-6-6612eb5c0eee4.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-6-6612eb5c0eee4.pdf)  De te steile helling is hoofdzakelijk naar beneden te berijden. en lichte treinen omhoog.