BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: FritsT op 30 March 2024, 23:10:00

Titel: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: FritsT op 30 March 2024, 23:10:00
We zijn dus de de Motorpost in Spoor-0 en Spoor-1 aan het maken en hebben veel fotomateriaal gemaakt, maar er zijn plekken waar je niet bij kan en dat is o.a de binnenkant van het draaistel. Bij het 3D tekenen zijn we een eind gekomen maar ga je je ook afvragen "hoe zou dat nou echt zitten?"
Nu vooral de vraag .. hoe ziet de tramophanging van de motor er uit.
In ons 3D project hebben we een beetje gegokt en dat knaagt.

Heeft iemand toevallig fotomateriaal van een los draaistel van de Motorpost of de vergelijkbare van Plan-V.

Dit is makkelijk,
(https://live.staticflickr.com/65535/53621731269_ac5fc8435f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pGnoy6)

Maar beter dan dit op een foto...tja.
met het blote oog kan je wel wat zien, maar dat is minimaal en thuisgekomen..... weer te weinig info.
(https://live.staticflickr.com/65535/53621607873_44a1fda53d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pGmKSz)

Alvast bedankt.
FritsT
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: Rob Bennis op 30 March 2024, 23:44:09
Frits,

Het welliswaar geen motorpost maar de tekeningen van mat'36 zijn er., waarop je de trampophanging kan zien. De constructie is hetzelfde gebleven, de motor denk ik iets anders maar veel is hetzelfde gebleven.
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7BD2374642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7BD2374642E0534701000A17FD)

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7BD2394642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7BD2394642E0534701000A17FD)

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7BD2354642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7BD2354642E0534701000A17FD)

Rob
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: Maarten.T op 31 March 2024, 00:41:58
Hier is een boven aanzicht van een motordraaistel van Mat 64 te vinden: https://nlms.info/chapters/downloads/drawings_nl.htm
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: Lambert op 31 March 2024, 09:30:22
De radstand van Plan V/T is wel kleiner dan van een motorpost.
De maten op de tekening van het Plan T draaistel komen dus niet helemaal overeen.
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: edwin1974 op 31 March 2024, 09:32:22
FritsT je hebt een bericht van mij via Wetransfer
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: j.ossebaar op 31 March 2024, 12:07:29
Volgens de c 6501/x , motorpostrijtuigen serie 3001-3035 . Hoofdstuk 5 constructie en inrichting .
5.2  Draaistellen .
De rijtuigbak is geplaatst op de wiegbalken van twee 2-assige motordraaistellen . De oplegging is uitgevoerd met een grote draaikom . Het bakgewicht wordt via een schijf van frictiemateriaal in de draaikom overgebracht op de wiegbalk , waardoor een afdoende rotatie-afremming van het draaistel ten opzichte van de rijtuigbak wordt verkregen . Aan weerszijde van de draaikom zijn twee vrijliggende schuifstukken op de wiegbalk aangebracht , die voor de nodige stabiliteit van de bakoplegging zorgen . De draaistellen zijn met een lummelbout door het middelpunt van de draaikom met het onderstel verbonden . De bakconstructie laat echter niet toe dat de draaistellen met de rijtuigbak omhoog worden gehesen . De wiegbalk rust via een combinatie van schroefveernesten en dubbel elliptische bladveren op de onderwiegbalk . De bladveren hebben juist genoeg inwendige wrijving om voldoende demping in de wiegvering te brengen . Met behulp van niet verstelbare wieghangers is de onderwieg aan het draaistelgeraamte opgehangen . De zijdelingse bewegingen van de wiegbalk in het draaistelgeraamte worden door middel van een dubbelwerkende hydraulische demper gedempt . Het rotatie-afremmingskoppel wordt via horizontale wiegbalkgeleidestangen van de wiegbalk op het draaistelframe overgebracht . Via deze geleidestangen worden ook de rem - en aanzetkrachten geleid . Om toch voldoende beweeglijkheid van de wiegbalk toe te laten zijn de scharnierpunten van de geleidestangen in rubber gelagerd ( silentblocs ) .Ook de scharnierpunten van de hydraulische dempers zijn uitgerust met silentblocs . De wiegbalk en de onderwiegbalk zijn door een koppelstang met elkaar verbonden . De zijdelingse bewegingen van de wiegbalk worden begrensd door een met rubber uitgevoerde bufferplaat , die bevestigd is aan de zijkant van de stoel van het schuifstuk en een stalen plaat , die is aangebracht aan de binnenzijde van de langsbalk van het draaistelgeraamte . Het draagveersysteem , waarop het draaistelgeraamte rust , wordt gevormd door twee schroefveernesten , die aan weerszijden van een draagpot zijn geplaatst . Deze schroefveernesten rusten op een tuimeljuk , dat aan de onderkant van de draagpot scharnierend is opgehangen . De motordraaistellen zijn voorzien van vier 170 mm remcilindersmet automatische remverstellers . Zij houden na slijtage van de remblokken de slag tussen deze blokken en de wielband nagenoeg constant . Per wiel zijn vier remblokken , gemonteerd in twee remblokhouders , aangebracht . De handrem , die vanuit de cabine kan worden bediend , werkt op het voorste wielstel van het draaistel . De tractiemotoren zijn in tramophanging gemonteerd en rusten via cannonboxes op de assen . De cannonbox is een gietstalen koker , welke met twee conischelagers op de wielas is gelagerd ( geen witmetalen lagers meer ) . Het motorhuis is met twee kappen vast op de cannonbox geklemd . Bij demontage van de motor blijt de cannonbox om de wielas . De motorneus is met rubber in het draaistel opgelegd . Het tandwiel op de wielas is tangentiaal verend uitgevoerd . Het rondsel op  de motoras en het tandwiel zijn omgeven door een oliebadkast . De transmissieverhouding bedraagt 17 : 65 . Op één aspot van elk wielstel is een asregelaar aangebracht , welke deel uitmaakt van de gecombineerde antislip - antiblokkeerinrichting . De aspot aan de andere zijde van de voorste as is voorzien van een asgever voor de snelheidsmeting in de cabine . Bovendien is bij het draaistel dat zich onder de begeleidersafdeling bevind op de aspot,welke zich het dichst bij de ATB- relaiskast bevind , een gever voor sneheidsinformatie voor de ATB- installatie aangebracht . Vóór de voorste wielen zijn twee opneemspoelen voor de ATB -installatie aan het draaisteframe gemonteerd
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: FritsT op 01 April 2024, 20:14:51
Sjaak,

Een heel verhaal  :D

Waar ik op dit ogenblik naar zoek de feitelijke constructie die ik moet tekenen voor de tramophanging. Zeg dus maar de neus van de motor met de rubber blokken aan het frame en wat daar omheen zit.

Het lijkt alsof er aan beide zijden van de neus "ogen" zitten.
- Hijsogen om de motor te plaatsen ?
- Of dienen die nog ergens anders voor. ?
- Of zie ik het helemaal fout ?

Op de foto's die nu naar boven zijn gekomen zie je de motor net vanaf de andere kant en valt het gezochte (grotendeels) buiten beeld.

Ik ben dus nog zoekende en in afwachting van......

Frits.
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: Rob Bennis op 08 April 2024, 20:16:22
Frits,

Ik kwam in het HUA deze foto tegen waar je kan zien waar de de "ogen" voor dienen. Het ophijsen of plaatsen van de motor in het draaistel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X128572-NS-7062-6614340346d07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X128572-NS-7062-6614340346d07.jpg)


Rob

 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/2EAD81C6661D56579B9FA62BE2952878Utrechts archief[/url)
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: Jeronimos op 08 April 2024, 20:37:01
Laat maar.
Titel: Re: Gezocht: foto/tekeningen binnenkant draaistel Motorpost en/of Plan-V
Bericht door: FritsT op 08 April 2024, 20:47:07
 (y)