BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 26 March 2024, 14:32:07
-
Ik heb een mooie koploper aangeschaft en decodertje + front/sluit verlichting aangepast.. :-) Dit met de originele Lima motor erin... Tot zover ok
Om nu de stroomopname te verbeteren heb ik wat stroomopnemers gekocht om onder het draaistel aan de voorkant van alle 4 wielen een afname te doen. (trein hapert bij langzaam rijden op Piko bochtwissels. Ik heb de nagellak truc al toegepast op het puntstuk. De koploper is de enige trein die hapert. Alle andere treinen hebben geen probleem. Een klein duwtje en de trein rijdt weer een rondje tot op de bewuste bochtwissel)
Om nu ook de stroomafname te verbeteren op het achterste draaistel waar maar aan 1 kant stroomafname is ivm draaistel & motor ben ik op zoek naar een vervangend draaistel + andere motor waar ik aan 2 kanten van het draaistel stroomafname kan doen. En zo ook de Lima motor te kunnen vervangen voor betere rij eigenschappen :-)
Heeft iemand goede tips welk draaistel + motor redelijk eenvoudig te monteren is?
-
Hallo Ronad,
Kijk eens bij "crazy toys" Zij hebben een ombouwset voor de Lima pannenkoek motor. Kan je eenvoudig ombouwen en de motor is vele malen stiller dan de originele.
https://www.crazy-toys.nl/micromotor-HLM005G-motor-ombouwset-voor-Lima-Flachmotor-/-Ringfield-Motor
Voorbeeld.
Anders wordt het als je een geheel andere aandrijving wilt hebben. Dit is de eenvoudigste manier
Groet
Henk
-
Dat ziet er totaal anders uit dan de bekende 6 volt DVD motor (al dan niet door een leverancier omgekat tot 'echte' vervangingsmotor) die er gewoonlijk in wordt gezet. Weet je toevallig of dit wel een echt 12 volts motortje is? Interessante optie.
-
Om nu ook de stroomafname te verbeteren op het achterste draaistel waar maar aan 1 kant stroomafname is ivm draaistel & motor ben ik op zoek naar een vervangend draaistel + andere motor waar ik aan 2 kanten van het draaistel stroomafname kan doen.
Vraag me sterk af of zoiets bestaat. Zodra er een motor bij komt kijken heb je te maken met tandwielen of een overbrenging aan een zijde waardoor je daar geen stroom kan afnemen. Ruimte daarvoor ontbreekt, denk ik.
Zou het geen beter idee zijn om de stroomafname van het voorste deel te combineren met de stroomafname aan het achterste deel?
Dus van het voorste deel neem je dan van de zijde stroom af waar dat bij het achterste deel niet kan omdat daar de motor in de weg zit...
-
Dat ziet er totaal anders uit dan de bekende 6 volt DVD motor (al dan niet door een leverancier omgekat tot 'echte' vervangingsmotor) die er gewoonlijk in wordt gezet. Weet je toevallig of dit wel een echt 12 volts motortje is? Interessante optie.
Het is een klokanker motor, en geschikt voor 12 V. Neem anders even contact op met Micromotor. https://www.micromotor.nl/Motor-Ombouwset Zij geven een goed advies. Bij de ombouwsets.
-
Kun je niet van de wielen van de tussenbak stroom afnemen en dan met een draadje verbinden met de bak met de motor?
-
Heb je hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92784.0) iets aan?
Die oude lima's hebben gebruineerde wielen. Die hebben niet de beste stroomopname. De wielen vervangen kan natuurlijk ook nog altijd.
-
Hallo Ronald,
Mijn oude Lima Martinair Koploper heeft ook nog zijn originele motor. Er heeft een tijdje een DVD-motor ingezeten, maar daarvan liep het rondsel los. Bij het lijmen daarvan op de motoras, is er ook lijm tussen de tanden gekomen. Toen is de originele motor er weer in gezet en die loopt prima. Ik heb met contactveren van Fleischmann stroomafname aangebracht op alle wielen in de kopbak en de sluitbak. Dus ook op de wielen van de motor. Ook de assen met antislipbandje nemen nog wel stroom af, vaak net voldoende om net door een wissel te komen. Ik heb de originele haakkoppelingen vervangen door stroomvoerende koppelingen, die op Symobabases zijn gemonteerd. Het treinstel rijdt zonder enig probleem.
Hieronder wat foto's van de ombouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Koploper-middenbak-vierpolig-66032f6d40269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Koploper-middenbak-vierpolig-66032f6d40269.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Contactveren-66032f6d3fee3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Contactveren-66032f6d3fee3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Draaistel1-66032f6d52f55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Draaistel1-66032f6d52f55.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Draaistel2-66032f6d532f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Draaistel2-66032f6d532f1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Koploper-middenbak-tweepolig-66032f6d7031e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Koploper-middenbak-tweepolig-66032f6d7031e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Draaistel3-66032f6d7036f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Draaistel3-66032f6d7036f.jpg)
-
In de Lima Koplopers die ik heb, heb ik Susu pancake motoren ingebouwd. Dat rijd als een trein (y) Weet alleen niet, of die firma nog een website heeft. Laatste wat ik ervan vernomen heb, is dat ze zijn overgestapt naar Ebay...
Gr: Menno(1846)
-
Maar susu motors zijn gewoon 6 volt dvd motors met een plastic houder. Dan vind ik de eerste suggestie (alhoewel duurder) aantrekkelijker.
-
Allen hartelijk dank voor de reacties :-)
ik heb net gezien dat de loc met het achterste draaistel + motor op de wissel iets wordt opgetild op het plastic puntstuk en dan stil blijft staan. Het voorste wiel van de motor staat op het plastic puntstuk. Het achterste wiel van de motor komt volgens mij iets los van de rail. Als ik dat achterste wiel met een los draadje voed met railspanning gaat de loc weer langzaam rijden. Een stroomtoevoer probleem dus. Deze loc is de enige die daar last van heeft (is ook de enige pannekoek motor)
Ik heb symoba koppelingen en ook magnetische stroom koppelingen dus ik kan inderdaad het tussen rijtuig & de achterse stuurstand hiervan voorzien. Een prima mogelijkheid :-) Maar ik wil de originele draaistellen niet stukmaken en deze liever vervangen door andere draaistellen + stroom opnemers zoals Dirk met zijn fotos laat zien.
@ Dirk, zou je mij kunnen vertellen waar je deze draaistellen hebt gekocht? Een paar andere rijtuigen "slopen" doe ik liever niet :-)
Mocht daarna het rijgedrag nog steeds niet ok zijn dan kan ik altijd nog een van beide motor opties gebruiken voor het vervangen van de motor. Hiervan ben ik dan benieuwd of alle 4 de wielen dan stroom opnemen of zoals nu maar 2. Maar dat ga ik navragen bij de leveranciers
-
Als het draaistel met de motor iets wordt opgetild, kan het zijn dat er te dikke antislipbandjes op zitten.
Of het plastic puntstuk is te hoog.
-
die lima's zijn toch nog uit de tijd van de code 100? en dat is die piko ook neem ik aan:
Wiel en railstaaf en profiel
Het volprofiel van de railstaaf is vervaardigd van een corrosievrije nieuwzilverlegering. Dit materiaal blinkt uit in een zeer goede geleiding van de elektrische
spanning.
De schaalgetrouwe railstaaf van het PIKO A-railsysteem heeft een
railstaafhoogte van 2,5 mm (code 100). Dit komt overeen met NEM 120.
Hierdoor is men ervan verzekerd, dat nagenoeg ieder gelijkstroommodel,
ongeacht fabrikaat of wielflenshoogte, zonder problemen op het PIKO
A-railsysteem kan worden ingezet
citaat uit de catalogus (https://www.piko.de/DE/images/Prospekte-PDF/99556_NL_PIKO_A-Gleis_Prospekt_2019.pdf)
dus zou het niet zo mogen zijn dat het puntstuk te hoog is
-
Er is wel meer wat niet zou mogen zijn.
Ronald heeft geconstateerd dat het wiel los komt van de spoorstaaf. Nu nog er achter zien te komen waardoor dat gebeurt.
-
Ik heb met een wagonnetje over het puntstuk gereden en ik voelde een kleine hobbel/verhoging. Alleen de pannekoek motor heeft er last van. Andere locs hebben denk ik betere stroomopnemers
Dus inderdaad Klaas je hebt het bij het rechte eind
Dus als ik andere draaistellen ga aanbrengen, ook in de tussenrijtuig dan is in ieder geval de stroomopname verbeterd. Hopelijk kan Dirk vertellen waar ik de draaistellen kan kopen. Ik kon bij Johan Voermans wel veel draaistellen vinden maar weet niet welke ok is
Ik ga wel testen of rechte wissels hier ook last van hebben. Zo ja dan maar naar een ander merk op zoek.....
-
Hoi allemaal,
Ik kwam er zojuist nog achter, dat één Lima Koploper is uitgerust met een replace pancake motor van een firma uit de UK: Dieseltrains (link hieronder) Ook deze rijd prima. Enige nadeel: Wat prijzig, en wat langer dan gebruikelijk onderweg.
@Pauldg De Susu pancake motoren zijn idd de aangepaste/gepimpte versies. Rijeigenschappen zijn te doen. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Moet wel derhalve toegeven, dat de motor van Dieseltrains betere rijeigenschappen heeft, ten opzichte van de Susu motoren.
Gr: Menno(1846)
Link: https://www.diesel-trains.co.uk/lima-replacement-motor-kits
-
Ik heb een paar ICR draaistellen gekocht en deze voorzien van stroomopnemers op alle 4 wielen en het voorste draaistel van de
motorwagen vervangen. Probleem opgelost en de koploper kruipt prima over de piko gebogen wissels.
Allemaal hartelijk dank voor de hulp :)