BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: stolman op 25 March 2024, 19:43:51
-
Hallo beste forum leden,
Zoals zovelen ben ik herbegonnen met modelspoor. Vroeger op de grond en steeds afbreken maar nu wil ik het serieuzer aanpakken. Tot de kinderen uit huis zijn heb ik een kamer tot mijn beschikking van 3.05M bij 2.26M.
Ik wou er nog even mee wachten maar mijn schoonvader had ook modelspoor (die is helaas overleden vorig jaar) en heeft enorme hoeveelheden spoor en treinen nagelaten. Alles Marklin c-spoor en digitaal. Dus materiaal is geen probleem in die zin. Ik wil het allemaal niet een paar jaar op zolder leggen en vandaar het plan er iets mee te gaan doen.
Ik vind het wel lastig om iets leuks te verzinnen op de beperkte ruimte. Ik wil het eigenlijk allemaal plat houden want mijn bouw skills moeten ook nog wat groeien denk ik. Dus een beetje Nederlands achtig met weilenden, boerderijen, een dorpje/stadje, etc. In de periode einde stoom / begin diesel.
Ik heb onderstaand gemaakt in anyrail. Het bovenste gedeelte met station/goederen vind ik denk ik wel oke. Onderaan wil ook zoiets maar niet hetzelfde en de ruimte is beperkter vanwege de deur. Mijn eerste poging was pendelen tussen boven/beneden maar een trein rond laten rijden heeft ook wel iets.
Een schadus station had ik helemaal bovenaan gedacht en door een wand of scenery uit het zicht te houden.
Graag hoor ik tips/tricks om het wat levendiger te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/u2-6601c2518dacd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/u2-6601c2518dacd.jpg)
-
Hoi,
Ik ben eventjes bezig geweest. En je kan je ideeën prima als uitgangspunt gebruiken. Je kan met wintrack 3d nog veel meer aankleding doen, maar maar om t simpel te houden:
Zie hieronder Stolman2.. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2-6601e32f8c219.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2-6601e32f8c219.png)
't Aangepaste baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2b-6601e32f9043c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2b-6601e32f9043c.png)
Kleine wijziging in t zuidelijk gedeelte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2c-6601e330557bd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2c-6601e330557bd.png)
Eerste 3D aanzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2d-6601e330729c7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2d-6601e330729c7.png)
En een tweede uit de andere hoek.
Veranderingen:
- De twee zijdes van de baan als een krakeling geconfigureerd.
- Schaduwstation is met wat andere rails opgezet. Hierdoor krijg je net wat meer ruimte en ongeveer evenlange opstelsporen.
- Wat gekke bochten weg gehaald.
- Hier en daar een ontkoppelrail toegevoegd.
Met de bovenstaande veranderingen, heb je wat meer speel plezier, en de treinen rijden niet meer 'visueel' in een rondje.
-
Hoi Jan-Peter,
Knap dat je er met wat wijzigingen gelijk een heel andere baan van maakt. Ik vind het zeker een verbetering. Ik ga er morgen eens mee aan de slag. Ik heb het voor nu even op de grond liggen om van alles te proberen voor ik mij aan de onderbouw ga wagen.
-
Leuke baan. Hou er wel rekening mee, dat koppelen in bogen lastig tot niet gaat, mocht je veel willen rangeren.
-
Ik weet helemaal niet welke rails je hebt, maar misschien is het nog een idee om wat zaken vloeiender te maken in het zichtbare gedeelte.
Als ik er aan toe kom vanavond maak ik nog een variant.
Groeten,
Jelmer
-
In de openingspost staat dat hij Märklin C-spoor heeft. Dat klopt ook met de nummers in het plan.
Daar is niet veel vloeiends van te maken.
-
Klopt, geen flex rail mogelijk. ;)
-
Je kan de bedding inzagen. Daarmee zou je het flexibeler kunnen maken.
-
Zo, mijn gedachte overgebracht in plannetje.
Paar gedachten, gebaseerd op het Jan-Peter plan boven, ik noem het stolman 2.1;
- zichtbare bogen zoveel mogelijk R2 (24230) radius
- bochten R3 en R4 in het station zodat de trein niet vierkant de bocht omgaat bij het perron
- omdat je met hoogteverschil werkt, het rangeer gedeelte aangepast en aan het middenpad gedaan.
- je kunt hier zelfs een pendelspoortje van maken voor een korte (museum)trein zoals een railbus.
- spoor achter dit gedeelte zal naar beneden lopen en kan in de achtergrond verdwijnen.
Groeten,
Jelmer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/stolman-plan-2-1-6603273b9811c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/stolman-plan-2-1-6603273b9811c.jpg)
-
Hallo Jelmer,
Ja dat zijn goede punten.
Station aangepast volgens jou opmerking. Das inderdaad beter. 8)
Toch nog wat afwijkend van jou opmerking;
Omdat t een relatief kleine baan is moet je de treinen niet te veel in tunnels verbergen. Tussen bomen ja, tunnels niet. Ik denk dat je ze wil zien rijden. Voor t schaduwstation is een 'tunnel' dan wel weer de aangewezen plek op een kleine baan.
Het parade blok heb ik bewust aan de binnenzijde van de U gehouden zonder aftakking. Hierdoor wordt je gedwongen over deze baan op t industrie te kijken, waardoor dat zichtvullend wordt. En daarmee voor t gevoel 'los' komt van de stationszijde van de baan. De bomen helpen daar mee.
En dan krijg je zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2-2a-660367911c4f3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2-2a-660367911c4f3.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2-2b-6603679124d59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stolman2-2b-6603679124d59.jpg)
De brug heb ik als 24230 gehouden, daarvoor had ik nog 3D informatie. 8)
Jan-Peter
-
Hoi,
Kun je delen traject niet vervangen door K rail?
De bochten en langere rechte stukken bv.
Gr Koen.
-
Hi Koen,
Zeker kan dat, maar uitgangspunt was dat Stolman al veel C-rails heeft.
En Jan-Peter, hier zijn veel variaties mogelijk (y), ik probeerde alleen sommige bochten wat ruimer te laten beginnen (zeg een soort van overgangsboog).
Groeten,
Jelmer
-
Om het uitzicht wat spannender te maken, kan je een achtergrond halverwege de meest linker (of in de tekeningen onderste) tafel te plaatsen. Dan kan je aan de ene kant industrie maken en aan de andere zijde een geheel ander uiterlijk (bos/bergen?).
Op deze manier voorkom je dat de trein vanaf elk punt steeds zichtbaar is. Dat verminderd het treinbaan idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5piqnvwk-RB-6604060e57b54.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5piqnvwk-RB-6604060e57b54.png)
Groeten,
Rogier
-
Bedankt voor deze tips. Ik denk dat ik beide een beetje ga combineren inderdaad het opent weer nieuwe mogelijkheden waar ik nog niet aan gedacht had.
Ik begreep al uit andere berichten dat c-rails vrij star is in vergelijking met ander merken maar goed. Dat is inderdaad waar ik genoeg van heb ;)
-
Nou, fijn dat je iets kan met alle tips (y).
Nog een tip, je kan wel iets spelen met standaard bogen (dat is het probleem bij C-rail je zit vast aan de standaard bogen). Als je uit het zicht een bocht krap begint, kan je deze soms in het zicht in een grotere straal laten uitlopen. Je ziet het krappe gedeelte dan niet, dus zo krijg je optisch ruimere bogen.
Groeten,
Rogier
-
.... Als je uit het zicht een bocht krap begint, kan je deze soms in het zicht in een grotere straal laten uitlopen. Je ziet het krappe gedeelte dan niet, dus zo krijg je optisch ruimere bogen...
Precies wat Rogier zegt heb ik toegepast in mijn gedachte. Let wel, totale diepte die een bocht nodig heeft om de 180° draai te maken wordt dan wel iets groter. kwestie van passen en meten.
Groeten,
Jelmer
-
Een mooi baanplan.
Het nadeel is dat het schaduwstation en dus ook de daarbijbehorende wissels in een helling ligt.
-
Dat had ik ook bedacht. Nu is mijn ervaring met c-rail dat als je een normaal wissel hebt (24612 of 24611) deze prima in een helling kan liggen als de hoek maar constant gehouden wordt.
Bochtwissels moet je (is mijn ervaring)niet in een helling leggen.
Beter is nog een klein stukje recht inbouwen na de 180° bocht en voor het eerste wissel, maar dat gaat ten koste van de lengte in het schaduwstation.
En houd de brug zo laag mogelijk, als je rijdt met stoom en diesel alleen is 57 mm de norm (NEM102) tussen bovenkant spoorstaaf en brug. Bij Elocs is dit 65 mm, plus de hoogte van de bovenleiding (maar die kan je knippen dat je alleen de onderste draad overhoud). Rails is 10,5 mm hoog, dus je bij diesel en stoomgebruik is het 67,5 mm stijging minimaal.
Groeten,
Jelmer
-
Bochtwissels moet je niet in een helling leggen.
Kun je uitleggen, waar deze wijsheid vandaan komt?
-
eigen ervaring ;)
-
En ik weet uit eigen ervaring dat het wel kan met een C-rails R3 bochtwissel, er geldt voor C-rails maar een ding vermijd knikken op elke mogelijke manier!
En zorg dat je flensmaten kloppen, en dan niet de binnenmaat maar de maat vanaf het loopvlak.
-
En ook ik weet uit eigen ervaring dat het geen probleem is.
Het is dan ook in mijn ogen beter en meer helpend te zeggen dat het eigen ervaring is, in plaats van het als een 'feit' te poneren.
Uit je 'stelligheid; zou zelfs kunnen blijken, dat je misschien wel iets niet goed hebt gedaan. :angel:
-
Dat zou goed kunnen dat ik het niet goed heb gedaan in het verleden, al doende leert men. ;)
Heb de stelligheid wat verminderd en ben verder benieuwd hoe dit baanplan verder vorm krijgt.
Groeten,
Jelmer
-
Je zou dat schaduwstation eerst even van te voren kunnen uittesten.
Ik denk dat het materieel en relatief korte treinen mede bepalend zijn.
Stoomlok is misschien gevoeliger dan draaistellok bijvoorbeeld.
-
Even een korte update. Ben met de paasdagen al een beetje aan het knutselen geweest en het eerste test ritje gemaakt. Er moet vanzelfsprekend nog veel gebeuren en dat zal ook wel even duren :)
Onder andere de rangeer stukjes en nadenken of er kurk of iets anders onder gaat komen. Daar zijn draadjes genoeg over dus ik lees even verder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/start-660e568b4aa22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/start-660e568b4aa22.jpg)
De achterste bocht toch zonder bochtwissels gedaan want dat kwam niet lekker passend uit en de extra ruimte heb ik denk ik niet echt nodig maar wellicht bedenk ik me nog. Sowieso komt het soms net wel/niet uit terwijl het in anyrail wel past.
-
Mooi dat je al zover gekomen bent (y). Wel vervelend dat het qua maat niet uitkomt. Als ik kijk naar de eerste foto, dan lijkt de kamer in elk geval meer dan 2 meter breed (namelijk 2x 100cm en dan zit daar nog een stuk tussen). Als ik naar de foto's kijk en bv de laminaatstroken tel/naar het raam kijk, dan lijkt de ruimte mij krapper. Kan het daar aan liggen?
Ik weet niet hoe je zit qua stijgingspercentage, maar ik zou maximaal 3% rekenen (dus 3 cm per meter). Als je dus 6cm hoogte wilt overbruggen, moet je spoor 2 meter ervoor en erna omhoog en omlaag lopen. Dat oogt niet alleen beter, maar werkt ook beter voor je materieel (minder slijtage en kans op ontsporingen etc).
Groeten,
Rogier
-
Het schaduwstation kun je zo te zien opschuiven naar de 180 graden boog ( dus zonder recht railstuk tussen boog en wissel).
Als dat tenminste al niet gebeurd is (moeilijk te zien op de foto)
De helling aan de andere zijde kan dan iets langer en dus minder steil worden.
Waar de sporen elkaar ongelijkvloers kruisen kun je een brug toepassen met rails zonder de bedding.
Een stukje K-rails op de brug bijvoorbeeld.
Dat scheelt weer iets in de hoogte.
-
Je zou er ook voor kunnen kiezen om tussen station en schaduwstation al iets te stijgen, in bochten zit relatief veel rijlengte dus je zou bv je schaduwstation om 2 cm XPS kunnen leggen. Uiteraard moet je dan bv je industrie aan de rechterzijde ook iets hoger leggen (bv 1 cm) zodat je ook extra hoogte creeert. Alternatief is om het spoor onderdoor in te graven, maar dat wordt constructietechnisch wat moeilijker. Dit is hetzelfde effect (je baan ophogen, behalve de onderdoorgang).
Groeten,
Rogier