BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Sven op 07 May 2008, 08:26:58
-
Hallo allemaal,
Het is tijd om ook mijn project hier eens voor te stellen: Marienbad am Ostsee. Tenminste, dat is laten we zeggen de "werktitel". Aangezien ik glaskastenfan ben en treinen met spaakwielen erg mooi vind, kom je vanzelf uit bij tijdperk 1. Maar hier is mijn dilemma: ik ben ook schienenbus fan en auto's uit de jaren vijftig zijn ook erg tof, dus ik kan er maar niet over uit of ik het daar dan op moet gooien. Afwisselen is natuurlijk niet erg makkelijk, met alle details die een tijdperk bepalen op de baan. Een tweede dilemma is dat ik eigenlijk liever een havenplaats in Denemarken zou willen bouwen (mooiere huizen), maar tja, ik vind glaskasten en schienenbussen veel toffer dan de Deense treinen. Hardop denkend: zou een havenplaats aan de Duitse grens niet iets zijn, met grensoverschreidend treinverkeer?
Overigens zijn mijn glaskasten van respectievelijk DR (2x), ÖBB en K. Bay. St. B, dus de helft is sowieso misplaatst, maar dat is voor mij nog wel door de vingers te zien. Ik wil nog de laatste groene van Roco zien te bemachtigen (KPEV), die lijkt me er het meeste thuishoren.
Voor de seinen op de baan heb ik nog wel graag jullie advies. Ik heb geen idee waar seinen thuishoren. Een ding is wel zeker: het moeten armseinen zijn. Veel eleganter.
Ik heb IKEA planken aan de muur bevestigd, boven mijn bureau. Daarop liggen vier modules, waarvan je er hier twee ziet (de haven). Er komen nog twee modules aan, waarop een het stadje zal bevatten en een vierde de tweede (vissers)haven.
De foto's van de baan vind je hier: http://gallery.mac.com/macnavi/100131 (http://gallery.mac.com/macnavi/100131)
Verwacht overigens niet te snel updates over dit project. Ik werk namelijk 6 dagen in de week, dus echt veel tijd is er niet.
-
Hallo Sven wat een leuk project en de foto's op de website zien er leuk goed uit :)
groeten jasper
-
Leuke baan! Ben erg gek op kleine en module baantjes...
En wat betreft die bouwsnelheid; ik bouw zelf een baantje van 0,7x1,3 meter en ben al 2 jaar bezig met de onderbouw, 3 wissels en 5 meter rails.... Er zijn dus meer slow-bouwers.
-
Leuk project, Sven. Het is een hele uitdaging om op een zo ondiep oopervlak een realistisch en goed ogende baan te bouwen. Daarom moet je denk ik erg opletten dat je niety teveel op die korte afstand wilt. Voor je het weet is het te vol en neemt het realisme fors af. Een stad bouwen met een diepte van (omgerekend) 26 meter is mijns inziens niet haalbaar, je kunt hooguit de suggestie neerzetten.
En slow building; Het project Rhenen is nu een jaar of 7, 8 oud en de eerste 2 modules (0,7 x 1,8 m) zijn nóg niet klaar. Mooi moet het worden!
-
Hartstikke bedankt voor de leuke reacties. Volbouwen zal wel niet gebeuren, want op deze twee modules komen welgeteld een cafe, een seinhuis en een station. Het stadje komt op een aansluitende module. Eventueel nog een stukje van wat het begin is van een visoverslaggebouw.
Ik heb vandaag een sein gehaald bij Brekelmans. Het lijkt me een goed sein voor een station in de jaren vijftig? Liever was ik voor tijdperk 1 gegaan, maar ik heb het idee dat je toen geen seinpalen had. En geen schienenbus. :-D
(http://www.viessmann-modell.com/images/45xx/4500.jpg)
-
leuke baan! voor seinen uit tijdperk 1 kan je kijken op de site van viessmann, je hebt dan wel een beiers sein maar dat is geen groot probleem lijkt me (?)
en nog een vraagje over de bomen op de foto's, worden dat de uiteindelijke bomen of gebruik je die om te kijken hoe een en ander eruit komt te zien?
mvg, Xander
-
Seinpalen hadden ze ook in tijdperk 1, alleen zag de vleugel er toen anders uit. Ik meen dat viessmann die in zijn assortiment heeft. (heb hem namelijk wel eens in een conrad catalogus gezien)
Je hoeft je niet per se vast te pinnen aan 1 tijdperk. Het enige wat verschilt in een tijdperk zijn de rijdende objecten, een boom of een huis zijn niet per se tijdperk gebonden.
Pak een ikea laatje wat je onder de plankjes kan schroeven, doe daar je tijdperk 1 dingen in (autotjes, poppetjes en treinen) en in een andere lade tijdperk 3 spullen. Dan kun je afwisselen en dat maakt het veel interessanter.
Verder erg leuk zo'n kleine baan.
-
Seinen in Tp 1, da's niet zo eenvoudig.
De getoonde seinpaal is eigenlijk iets van de DRG/DRB,DB of DR dius van na 1924.
Wil je echt iets van de Länderbahnen nabouwen dan moet je je realiseren dat elke spoorwegmij een eigen systeem had en verder ontwikkelde. De Beierse seinen, de Schmetterling, vlinder, het voorsein en het Ruhe/Halt sein hebben het bij de DB volgehouden tot 1975, oa Rosenheim. Andere werden nog voor 1940 vervangen door gestandaardiseerde seinen.
Info: Hauptsignale Gestern und Heute, door Hans Pottgieszer, Dumjahn Verlag,
ISBN 3-921426-17-0
Wellicht 2e hands ergens in Duitsland te vinden...
Modelspotter
-
leuke baan! voor seinen uit tijdperk 1 kan je kijken op de site van viessmann, je hebt dan wel een beiers sein maar dat is geen groot probleem lijkt me (?)
en nog een vraagje over de bomen op de foto's, worden dat de uiteindelijke bomen of gebruik je die om te kijken hoe een en ander eruit komt te zien?
mvg, Xander
Hee, dat zijn leuke seinen. Dat zie ik wel zitten, bedankt voor de tip. Die bomen zijn inderdaad tijdelijk, daar komen eigen bomen.
-
Hoera, de seinen heb ik reeds gevonden bij http://www.real-modell.de/a_signale.htm (http://www.real-modell.de/a_signale.htm).
Ook al is er niet veel tijd, toch kom ik aan het knippen en plakken toe. Maar het -ahum- grootste nieuws van vandaag is dat ik een sub-site in elkaar gezet heb. Voor Marienbad heb ik een website gecreëerd met foto's en al van de stand van zaken. Zo tussendoor maak ik ook foto's op de nog-in-aanbouw-zijnde baan uit zo'n hoek, dat het plaatje best al compleet is. Kijk daarom even als je zin hebt op http://svencentral.com/marienbad (http://svencentral.com/marienbad).
(http://svencentral.com/marienbad/files/blocks_image_5_1.png)
-
Hangt al best een goed sfeertje.. Ik mis alleen de paard en wagens, veel auto's waren er niet in tijdperk 1, paard en wagen was in de meerderheid..
-
Klopt, maar die heb ik (nog) niet. Ik ga niet teveel decoratie kopen als de baan er nog niet klaar voor is. Dat stapelt zich allemaal maar op en voor hetzelfde geldt bedenk ik me en maak ik er een ander thema van... ;D
-
In het weekend aan het licht gebouwd voor passagiersschip. Tevens een Seuthe rookgenerator ingebouwd. Nr. 5 van dit merk past erin alsof het ervoor gemaakt is. Nu is er wel erg veel rook voor een (volgens mij) dieselschip. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit een stoomboot is... Meer foto's op mijn website (http://svencentral.com/marienbad/blog/blog.html). Ik heb nu ook een blog (zelfde link) en een RSS feed, als je het leuk vindt om te weten wanneer er updates zijn.
(http://svencentral.com/marienbad/construction/harbor/files/page5-1005-full.jpg) (http://svencentral.com/marienbad/construction/harbor/files/page5-1005-full.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/construction/harbor/files/page5-1002-full.jpg) (http://svencentral.com/marienbad/construction/harbor/files/page5-1002-full.jpg)
-
Afgelopen maandag weer even kunnen bouwen. Nu heb ik het flaneervoetpad langs de kade gemaakt. Ook met alufolie, met een tandenborstel over een Auhagenplaat gestreken en twee lagen houtlijm op de achterzijde. Werkt echt fantastisch! De gedetailleerde stoeprand is van balsahout (de details zie je beter van dichtbij). Kijk op de blog op de website (http://svencentral.com/marienbad/blog/blog.html) voor meer foto's.
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry1_1.jpg) (http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry1_1.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry1_2.jpg) (http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry1_2.jpg)
-
Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen! En sinds net ben ik ook onwijze fan van je play-mobile foto's! Cool gedaan zeg!! ;D
-
Dank je. Ik vind het gek dat deze techniek met alufoil niet vaker wordt toegepast. Ik zie iedereen naar plastic platen grijpen of mallen van Anita decor (ook mooi). Ik wil alleen nog putdeksel maken, maar hoe? Met knoopjes wellicht?
Heb je de Playmo filmpjes dan al gezien? Da's nog leuker. :D
-
Heb je de Playmo filmpjes dan al gezien? Da's nog leuker. :D
Ja die van de wiking five! Lekkere droge humor;) En mooi gedaan! Zeker tijd over gehad?:P
-
Toen wel, nu niet meer. 8)
-
Heb je al die tekeningen ook allemaal zelf gemaakt?
-
Jawel. Ik heb zoveel hobbies dat ik beter mijn werk kan opzeggen, haha!
-
Gelukkig kan ik heel soms even een uurtje of wat vinden 's avonds om verder te bouwen. Zo heb ik een hekje gemaakt met gras, ter afscheiding van spoor en straat. Overigens zitten er zes dunne lagen verf op het paaltje, omdat ik maar niet tevreden was over de kleur. Eerst wit, toen geel, toen bruin, toen groen en uiteindelijk terug naar geel en dat weer geweathered. De paaltjes zijn ongelooflijk dun, 1x1mm en de bloemdraad 0.4 mm. Maar verbazendwekkend genoeg is het allemaal redelijk stevig. Met wat acrylverf heb ik bloemetjes gemaakt, maar het liefst zou ik echt bloemknoppen hebben. Iemand een idee hoe je dat het beste zelf kan maken? Strooisel?
Hierbij wat fotootjes van het resultaat. Houdt er wel rekening mee dat ik dit voor het eerst doe, dus als er wat suggesties zijn waarmee ik het realistischer kan maken, dan hoor ik het heel graag.
Grotere foto's vind je op de website. (http://www.svencentral.com/marienbad/blog/blog.html)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry3_4.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry3_3.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry3_2.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry3_1.jpg)
-
Nu ik het zo na lees wat Wim citeert, komt het een beetje over als valse bescheidenheid. Ik bedoel meer te zeggen dat ik hier nog helemaal niet zo thuis in ben, dus er zijn vast wel dingen die niet zo goed zijn omdat ik het gewoon niet weet. Knutselen kan ik best wel. ;D
Weer wat kleine dingetjes kunnen doen. Het dak op mijn eerste zelfbouwhuis geplaatst. De bedoeling is dat alle huizen zelfbouw zullen worden, want het is voor mezelf een teken van onkunde of zwakheid als ik naar plastic bouwpakketten ga teruggrijpen. En daarbij, ik vind het nog charmanter. Ik sta er verbaasd van hoe een mooi en realistisch dak kan maken van golfkarton en acrylverf. De schoorsteen is weer van alufolie gemaakt, met baksteentjes op de top gegraveerd in Evergreen strips. De afdekking aan de rand van de schoorsteen zijn van Evergreen strips, met lijm zacht gemaakt en aangedrukt. De regengoot is ook volledig zelfbouw, inclusief die @#$% kleine stripjes er rondom. Wat afgemaakt met mos op het dak en in de regengoot. Rest mij nog een regenpijp en decoraties op het huis en dan op naar het volgende gebouw. En daar heb ik een heel mooi havengebouw voor gepland.
Nog kleiner zijn de gekleurde stofjes (meer is het niet) van een spons, die bloemen voorstellen. Een kuch en je blaast ze uit je handen, maar geplakt met een miniscuul drupje houtlijm op een nog minisculer grassprietje, wordt het een waanzinnige bloem. Ik dacht dat H0 te klein voor me zou zijn, maar ik geniet echt van de bijzondere resultaten die er mee te maken zijn zonder dat het onmogelijk is om te maken. Kijk zelf maar op de foto's. Helaas heb ik alleen mijn mob. telefoon voor de foto's, de bloemen zijn een beetje onscherp. Deze zijn digitaal ingezoomd.
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry5_1.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry4_2.jpg)
-
:o :o :o uh Sven ziet er goed uit, als dit de eerste keer dat je zoiets doet dan belooft dat nog wat voor de toekomst ;). Ik was het draadje even een tijdje uit het oog verloren, maar ik ga het weer volgen.
Groetjes Michiel
-
Houdt er wel rekening mee dat ik dit voor het eerst doe
Voor mij ben je al een prof hoor!!
Groet Jaap
-
Hoi Sven
Kun je mij wat meer uitleggen over de alu en tandenborstel methode ?
Je tekeningen zijn geweldig.
De vormgeving en tekenwijze lijken op mijn favo strip, Franka.
Mooi hoor !!
-
Kun je mij wat meer uitleggen over de alu en tandenborstel methode ?
Heel eenvoudig: zo'n Auhagen of Kibri straatplaat kopen, alufolie eromheen wikkelen, met tandenborstel het relief doordrukken, losmaken, houtlijm met een zachte kwast op de achterzijde smeren, dagje drogen, nog een laag houtlijm, drogen, dan een bodem maken met karton van bijvoorbeeld een cornflakes doos: bodem laag, daarop een strookje van 1 a 1,5mm hoog om een hoger middenberm te maken en daar weer een strook cornflakes doos overheen. Ik heb de boel gelijmd met houtlijm, dan kun je nog schuiven. Verven hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Het is best sterk, maar je moet natuurlijk niet met je nagel erover heen gaan. Aan de andere kant heeft dat ook weer zijn voordeel, want met je nagel kun je nog een stoeprand maken. De weg die af is lijm ik met Bison contactlijm op de module.
Een andere website smeert ook de bovenzijde van het alufolie in met houtlijm, maar dan wordt de structuur minder en wordt de lijmlaag aangetast door de verf. Je kunt dan wel watervaste houtlijm gebruiken, maar twee lagen op de onderzijde is sterk zat en dus is het niet nodig voor de bovenzijde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
-
Yep, helemaal.
Bedankt !
-
@Sven
Interessante techniek met die aluminiumfolie.
Is het aleen wel stevig genoeg? Zeker voor een weg.
Je hoeft er maar per ongeluk even op te steunen of iets bovenop te laten vallen, en je hele profiel is weg.
Of valt dat wel mee?
Ga het denk ik ook eens proberen.
Ben zelf nog in het stadium van zelf kinderkopjes wegkrassen in gips, maar dat wordt ik wel behoorlijk zat.
PeterR
-
Je hoeft er maar per ongeluk even op te steunen of iets bovenop te laten vallen, en je hele profiel is weg.
Of valt dat wel mee?
Des te beter de opvulling is onder de alufolie, des te minder kans er is op beschadigingen. Zoals gezegd, je zou er met je nagel in kunnen krassen, maar het is echt steviger dan je denkt. Je kunt zelfs een muur zo kopieren en op plastic plakken. Als je vanaf de achterzijde de ramen uit het folie snijdt, krijg je strakke snijlijnen.
Krassen in gips of klei was mij vanaf het begin af aan al duidelijk dat dat onbegonnen werk was. Daar begin ik niet eens aan!
-
Even een updeetje van de bouw van een nieuw (zomer)huisje in de duinen. Deze is met houtlijm muren gebouwd en is verrekte goed materiaal om dunne stenen muurtjes op karton te plakken. Nog wat details als de schoorsteen en regenpijp moeten worden gemaakt en uiteindelijk ook het interieur, maar eerst ben ik nu het station aan het bouwen op dezelfde manier. Ik hoop morgen meer over de bouw daarvan te kunnen posten.
Grotere plaatjes op de : website (http://svencentral.com/marienbad/blog/blog.html)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry6_1.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry6_2.jpg)
-
Ik kijk even terug in dit draadje en zie dat ik dit nog niet gezien had (25 juli=vakantietijd):
Ik dacht dat H0 te klein voor me zou zijn............
(http://svencentral.com/marienbad/blog/files/page7_blog_entry4_2.jpg)
En ik dacht met schaal O te maken te hebben! Geweldig Sven. Ik ben benieuwd waar je nog meer mee komt.......
Met groet, Jan
-
Weer even een update over de bouw van mijn kustplaatsje in tijdperk 1. Ik ben de techniek met houtlijm op karton aan het verfijnen en na het altijd beangstigende cq mogelijk vernietigende verflaag ben ik een resultaat aan het krijgen dat, al zeg ik het zelf, bijzonder fraai wordt. Hieronder een plaatje. Als je er meer wilt zien in groter detail, klik dan hier (http://svencentral.com/marienbad/construction/buildings/houses.html). De linkerzijde van het gebouw heeft zijn uiteindelijke laag, het midden van wat je ziet op het plaatje is alleen met de voegen opgevuld en een lichte bruine laag en de rechterzijde is alleen de voegen opgevuld. Ook hiervan op mijn website een foto van dichterbij van elke zijde.
Ook het strandhuisje heb ik ondertussen details aan toegevoegd.
(http://www.svencentral.com/marienbad/construction/buildings/big/station/IMG_3162.jpg)
-
Vandaag lekker kunnen doorwerken, maar zoals altijd tijd tekort. Zeker als je veel tijd spendeert aan reliefdetails op de deur... Als je de foto in een nieuw venster opent, zie kun zelfs de deurklink zien (0,25 x 0,50 mm styreen). Het sleutelgat zal 0,4 mm in doorsnee zijn. :D
(http://www.svencentral.com/marienbad/construction/buildings/big/station/IMG_3174.jpg)
-
Je draaft door in je details! ;D
Top hoor!
-
:o :o :o :o!!
Gaaaaf!
Chapeau,
mvg,
Tis
-
Bedankt jongens voor de commentaren.
Goed, het is weer maandag geweest en ik heb weer kunnen bouwen. Op zo'n dag doe je toch minder dan je zou denken. Als je mij vanmorgen gevraagd had hoe lang ik er over doe om deuren te verven, ramen te beglazen en te monteren had ik een uurtje of drie geschat. Maar dat valt dus even vies tegen, want ik heb er de hele dag voor nodig gehad. Vanavond nog wel het dak van het station in elkaar kunnen zetten. Da's toch heel ingewikkeld om de juiste hoek te berekenen van twee daken die tegen elkaar aan moeten komen. Is daar eigenlijk een rekenmaniertje voor? Hier wat foto's van de stand van zaken. Meer op mijn vernieuwde website. (http://web.me.com/macnavi/Marienbad/) Ik krijg het maar niet voor elkaar om die plaatjes hier "clickable" te maken voor uitvergroting, daarom zelf maar wat ingezoomd.
Het station oogt al behoorlijk realistisch, het verven is heel mooi geworden. Al zag het er halverwege naar uit dat het een drama zou worden, want ik was het veel te veel aan het vervuilen. Twee wash'en met bruin/zwart is iets teveel van het goede. Ook heb ik geleerd dat ik niet een kant moet weatheren en de volgende een paar uur later. Het gehele gebouw in een keer, anders ga je echt kleurverschillen krijgen. Maar door aan het einde nog een dunne waas flat earth eroverheen te airbrushen, is het een mooi gebouwtje geworden. Een mooi moment was het toen de deuren en ramen erin zaten. Omdat dit een fantasiemodel is, had ik nog geen werkelijk idee van of het een geslaagd model zou worden. Deze week de dakpannen. Rood denk ik maar, of zou grijs beter zijn?
(http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/11/25_Painting_and_places_windows_and_doors_files/shapeimage_2.jpg)
(http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/11/25_Painting_and_places_windows_and_doors_files/IMG_3183_2.jpg)
(http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/11/25_Painting_and_places_windows_and_doors_files/IMG_3186_2.jpg)
-
Van Sinterklaas heb ik echt een te gek digitaal cameraatje gekregen. Dat geeft me nu eindelijk de mogelijkheid de fijne details van mijn gebouwtjes te laten zien. De afgelopen week heeft het station een dak gekregen. Het mist nog een schoorsteen en regengoot en uiteraard het interieur, maar we naderen het einde! Het volgende gebouwtje dat ik op het oog heb wordt naar mijn idee redelijk spectaculair, ik denk dat ik daar nu wel aan toe ben. Hier wat fotootjes, op mijn website (http://www.svencentral.com/marienbad) uiteraard meer en groter.
De wanden van houtlijm (!) en verf:
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/7_Detailed_pictures_files/shapeimage_2.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/7_Detailed_pictures_files/shapeimage_2.jpg)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/7_Detailed_pictures_files/shapeimage_5.png)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/7_Detailed_pictures_files/shapeimage_6.png)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/7_Detailed_pictures_files/shapeimage_3.png)
-
Als je zo gedetaillieerd als ik wilt werken, dan schiet het niet op. Maar het voordeel is dat elke stap eigenlijk wel de moeite van het dichtbij bekijken waard is, die later anders in het geheel verdwijnt. Bijvoorbeeld deze schoorsteen. Het kostte me een avond 'm te maken (vooral de juiste hoek snijden bleek lastig). De basis is van 1.6mm passpartout karton en het relief van de stenen in de eerder genoemde houtlijm methode. De beplating aan de onderzijde van Evergreen strips en de bovenkant is bestrooid met zaagsel (bedankt Jaap voor een bakje vol hiervan!). Ongelofelijk overigens hoe klein, maar zeer bruikbaar zaagsel je eruit kan halen. Het geheel is met airbrush geverfd en met washing/drybrush/poeder geweathered. Het kleuren ben ik ook nog een avond mee bezig geweest, waaronder het schoonmaken van de airbrush ook al wat in beslag neemt. Ik ben ook daar altijd erg grondig mee. ::)
Dus het heeft wat tijd gekost, maar toch wel weer de moeite waard, al zeg ik het zelf. :)
(http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/9_Chimney_files/shapeimage_4.png) (http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/9_Chimney_files/shapeimage_4.png)
(http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/9_Chimney_files/shapeimage_2.jpg) (http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/9_Chimney_files/shapeimage_2.jpg)
(http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/9_Chimney_files/shapeimage_3.png) (http://web.me.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/9_Chimney_files/shapeimage_3.png)
-
Kunstwerkjes maak jij Sven! ::)
Groet Jaap
-
Mooi gedaan alleen ik vind die schoorsteen nogal groot.
-
Dat is inderdaad hele mooie detaillering!
Overigens zijn de dakpannen ook mooi gedaan met zo af en toe een andere dakpan ertussen.
groeten,
Julien
-
Mooi gedaan alleen ik vind die schoorsteen nogal groot.
Ha ha, ja wel een beetje uitgeschoten. Ik vergeet vaak dat er nog zijkantjes op de lengte moeten komen, dus eigenlijk is ie 3 mm te lang. Maar in het geheel staat het best goed, eigenlijk. Het origineel is al een flinke...
(http://gtp.de/projekte/bahnhoefe/bahnhof%20dahlewitz/bhf-dahlewitz_2006-09-09_014.jpg) (http://gtp.de/projekte/bahnhoefe/bahnhof%20dahlewitz/bhf-dahlewitz_2006-09-09_014.jpg)
-
Jaja inderdaad dat is een flinke schoorsteen.
-
Hallo
He mooi gebouwt allemaal. Ik snap alleen niet je houtlijm muren.
Bedoel je hiermee aluminimum over een muurplaat en dat met een borstel bewerken en dan houtlijm erover?
Groeten,
Olaf
-
Niet er bovenop, maar de muurplaat haal je er dan van af en die kant smeer je vol met houtlijm. Het alufoil functioneert als mal en de houtlijm wordt een duplicaat van het origineel.
-
Sven,
als de houtlijm droog is, haal je dan de alufolie eraf (als dat lukt) of laat je die gewoon zitten en verf je daar overheen. Doe je de gladde kant van de alufolie tegen het origineel aan en wordt de matte kant straks de zichtkant of andersom?
-
Het maakt niet uit welke kant van de alu folie gebruikt wordt. Als de eerste laag lijm droog is, komt er een tweede laag. En als die droog is pulk je met een scalpelmesje de alu er zo af. Wel binnen ongeveer twee dagen eraf halen en houtlijm op warerbasis gebruiken, anders krijg je het er niet of helemaal niet makkelijk af.
-
Hallo
Aaaaa, dat maakt het een stuk duidelijker. De houtlijm is nu als ware het hars (dat spul wat je er in giet) dat de siliconenmallen gebruikers gebruiken. :D
Dus niks geen geouwehoer met mengverhoudingen maar gewoon strijken die handel!! ;D
Dit is meteen een idee voor mij om zo een dak te kopieren. Kijken als dat lukt. Mijn geprinte dak is toch wat plat..... :-[
Ik had trouwens wel verwacht dat het aluminimumfolie er niet meer af te halen was, maar dat valt dus mee.
Bedankt voor de tip.
Groeten,
Olaf
-
Inderdaad, reuze simpel. Maar met dakpannen gaat het niet, daar is het relief te groot voor. Dat kun je beter met golfkarton maken.
Als je maar niet te lang wacht met het er af halen en je geen watervaste lijm gebruikt, anders wordt het pieterpeuteren. Niet te waterig verven, anders krijg je kleine smeltgaatjes.
-
hallo sven,
ik heb het zelf laatst ook even geprobeerd, het geeft een goed resultaat ;D
alleen ik denk dat ik toch liever gips inkras dit gaat namelijk wat sneller ::)
ik houd nie van die lange droog tijd
mvg
johannes
-
Baksteentjes op h0 formaat in gips krassen?
-
Hallo
O dan zal ik eens golfkarton proberen of iets waar dat op lijkt. Desnoods gips.
<Baksteentjes op h0 formaat in gips krassen?> ik heb ze in schaal N :o gekrast, wil wel maar duurt heel erg lang. ;D
Kijk maar eens bij mijn bouwsels. In mijn topic dus.
Groeten en succes en bedankt voor je tips.
Olaf
-
Het station is klaar! Wellicht nog een brievenbus aan de buitenkant (als ik weet hoe die er in 1911 uit zag) en een lampje, maar het station is af. Vandaag de laatste hand gelegd in de vorm van de stationsnaam op de zijkant. Ik wilde het eerst een laserkopie met thinner kopieren, maar dat hield helaas niet op dit materiaal. Ik denk teveel relief. Dus de hele tekst uitgesneden met een scalpelmesje uit maskingtape, gedept met zwarte verf waarna fijner bijgewerkt. De afgelopen week heb ik ook de regengoten en afvoerpijpen gemaakt, tot in de fijnste details. Ik ben erachter gekomen dat bouwsets eigenlijk veel te grof gemaakt zijn en ik dus eigenlijk weinig kant en klaar spul kan gebruiken. De regenpijpen van Auhagen bijvoorbeeld passen hier helemaal niet bij, dus dan maar zelf gemaakt. Geeft mij ook een beter gevoel.
Aan de linkerzijde van het gebouw is de onderkant niet bewerkt, maar dat komt omdat het perron daar tegenaan komt.
Hierbij foto's:
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/shapeimage_2.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/shapeimage_2.jpg)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/IMG_0639.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/IMG_0639.jpg)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/shapeimage_3.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/shapeimage_3.jpg)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/IMG_0638.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/IMG_0638.jpg)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/shapeimage_4.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2008/12/28_Station_Marienbad_finished_files/shapeimage_4.jpg)
-
Het gaat niet snel als je alles realistisch wilt laten lijken en alles zelf wilt maken. Een stukje stationsplein kost dan al snel netto twee dagen, bruto is dat toch wel een maand met de beperkte tijd die ik eraan kan besteden. Hier wat sfeerfoto's. De straat is opnieuw van houtlijm, de stoeprand van balsahout en de putdeksels ook van houtlijm. Alles met acrylverf uit de tube geverfd. De lantaarnpalen (duidelijk met blauwe buddies vastgezet :D ) en overwegkruis zijn maar tijdelijke exemplaren, het gaat om het idee. Hier een paar foto's, de rest van de foto's kun je op mijn blog (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station.html) bekijken.
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station_files/shapeimage_2.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station_files/shapeimage_2.jpg)
Die rare schuine lijn is de scheiding tussen de twee modules. Dat had natuurlijk wel anders gekund, mooi aan de stoeprand, maar dan had ik het station haaks moeten zetten en ik wilde het graag schuin hebben, gelijk met het spoor.
Suggesties voor accessoires om het te laten leven zijn welkom! Gepland staan lantaarnpalen, een overweg en witte paaltjes naast de weg. Nog een brievenbus als ik weet hoe die er bij de Pruissen in 1911 uitzag aan het station, maar verder heb ik eigenlijk weinig documentatie.
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station_files/IMG_0707.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station_files/IMG_0707.jpg)
(http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station_files/shapeimage_3.jpg) (http://web.mac.com/macnavi/Marienbad/Blog/Entries/2009/1/14_A_small_setting_in_front_of_the_station_files/shapeimage_3.jpg)
-
Ik heb even naar je foto"s gekeken, en inderdaad het is wat doods.
Om te beginnen zou je het openbaarvervoer wat kunnen bewerken. Paarden in het tuig en de koetsier om laten kijken met de leidsels in de hand. Wielen recht zetten en van een wielband voorzien. De naaf was vaak van kopen, dus hier ook. Verder horen er in deze tijd paardevijgen op straat te liggen en staat/stond er altijd wel wat op en tegen de stoep/gevel van het gebouw. Denk eens aan een transportfiets, bakwagen en/of een handkar. Je kan ook nog een lantaarnopsteker met zijn ladder bij een van je plalen situeren? Dit zijn maar een paar sugesties. Ik ben benieuwd.
SK
-
Hey Sobat,
Goeie ideeën, zit zeker wat bij. Ik heb wellicht niet benadrukt dat de scene hier even tijdelijk in elkaar is gezet, voor de sfeer. Er komt nog onkruid, rotzooi op de straat, gras op de duinen etc. Nu is het nog een kale straat en een berg zand. Het gaat mij even om ideeën zoals roerend goed details. De postbus is bijvoorbeeld zo'n detail en paardevijgen vind ik ook een hele goede suggestie waar ik zelf nog niet aan gedacht hebt. Die Noch kar (zo uit de verpakking, met scheve wielen en al ::) ) is nog helemaal niet aan de beurt geweest. Eerst de dode details, daarna komt het leven.
Het doel is een sfeervol, maar ook wel weer de frisheid en vrijheid van een duinengebied weer te geven. Een noord-duits vakantieplaatsje in mijn kamer. :-)
Bedankt voor je feedback!
-
Hoi Sven,
Wat een mooie detaillering weer!
groeten,
Julien
-
Ik heb een adres bij een ander gezien.
www.woytnik-modellbahntechnik.de
Deze hebben er leuke oude dingen, toegespist op Berlijn, maar sommige dingen kan je overal wel gebruiken.
Ik vond dat ze erg leuke "oude" dingen hebben!
groet Dave
-
@Dave,
Da's echt een geweldige website! Daar zitten echt te gekke voorbeelden tussen, ook mooi om na te maken. Zelfs met artikeltjes over het origineel. Ik ben daar erg blij mee!
-
Ook niet alledaags om begin 1900 uit te beelden maar ik zie dat je goed op weg bent.
Wat men vroeger ook al eens in het straatbeeld zag was een hond die een kar voort trok. Denk maar aan de melkboer en de bakker.
-
Even een baanplannetje gemaakt. Een beetje een idee hoe het geheel er uit komt te zien. Het is een simpele layout, zoals jullie kunnen zien. Door het gebrek aan ruimte, is de rondgang alleen geschikt voor een glaskasten met kleine twee assers. Eigenlijk was ik van plan een pendelbaan te maken, maar toen ik bij Rails in Rotterdam in de vitrine zag hoe krap een bocht kan zijn, was ik om. Het is een superscherp bochtje en kortgekoppelde treinen ontsporen er in, maar de haakkoppelingen van Fleischmann op de tweeassers doen het prima! ;) De grotere locomotieven zullen de draaischijf aan de rechterkant moeten nemen. Het lijkt er wellicht niet op, maar de alle locs en rijtuigen zullen wel de draai aan de linkerkant kunnen maken. Ik heb dat stuk alleen nog niet gelegd, dus dat is geen schaalweergave. Of het er daadwerkelijk ook zo komt uit te zien, is nog te bezien. De drie kleine spoortjes links is voor mijn railbussen. Weliswaar niet uit tijdperk I, maar ik vind ze nogal erg tof en heb een leuke kleine verzameling, die zeker goed op de baan zullen staan.
De smalle, oranje voorwerpen zijn gebouwen: linksbovenaan het seinhuis, daaronder de havenmeester, rechts het station en het oranje rondje is de vuurtoren.
Er is duidelijk weinig plaats voor goederenverkeer, maar voor mij is het genoeg om de trein te zien rijden en het geheel te bewonderen. Dit is voor mij een vakantiebestemming in de avonden.
(het late tijdstip van schrijven is overigens te verklaren met dat ik momenteel in Colombia verblijf)
(http://svencentral.com/marienbad/weblinks/sporenplan.jpg) (http://svencentral.com/marienbad/weblinks/sporenplan.jpg)
-
Sven, ik snap dat je de draaischijf inzet om je grotere locs te draaien, maar waar ga je de rijtuigen dan laten? Zet je die in de bocht rechts neer? Ik merk vaak dat locs en rijtuigen niet in elkaar haken als alles in een bocht moet gebeuren?
Mvg,
Martin
-
Sven,
Waarom niet in plaats van de 2 keerlussen aan beide zijden van de baan een "schuifladefiddleyard" ? je hebt dan geen problemen met de keerlusschakelingen en het levert meer opsteldporen voor je treinen op..
Verder een leuk en simpel baantje... Het zou ook als overlandtram kunnen ..
Groeten,
Michael
-
@Martin,
De wagons blijven op het station staan. Ze gaan dan naar de draaischijf en lopen om bij terugkomst op het station. Er is niet echt plaats voor grote locs en treinen, maar zo kunnen ze toch een presentatie maken. Het is echt een baantje voor kleine treintjes.
@Michael,
Met een fiddleyard kan ik niet de trein rondjes laten rijden en moet ik na een paar seconden alweer ingrijpen om de trein te rangeren. Volgens mij gaat dat vermoeiend worden. En de elektronica voor de keerlus zit er rechts al in en dat werkt prima.
Uiteraard zou ik een wat ruimere keerlus willen hebben om alle treinen te kunnen laten rijden, maar de kamer is schuin en heel smal aan de rechterkant, waar ook nog eens de deuropening is. Als ik ooit verhuis naar meer ruimte wordt deze module vervangen.
Bedankt voor de feedback!