BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jfve op 23 March 2024, 10:38:00
-
Beste allemaal,
Sinds enkele weken ervaar ik een vervelend probleem met modelspoorbaan. Ik zal proberen zou uitvoerig mogelijk te beschrijven wat het probleem is en welke stappen er inmiddels zijn ondernomen in de hoop dat iemand een oplossingsrichting weet.
Mijn omgeving:
- Intellibox II bestuurd vanaf een Linux (Ubuntu) gekoppeld aan een Marklin M-Rails baan, detectie op basis van stroom, (YD6016ES), wisseldecoders (YD8008) en dit alles bestuurd door RocRail.
Het probleem:
In volledig automatische mode worden soms de wissels niet in de juiste stand geschakeld waardoor de trein op een verkeerd spoor uit komt.
In handmatige modes schakelen de wissels correct, slechts in auto mode gaat het mis.
Ondernomen acties:
Wat heb ik ondernomen om helderheid te krijgen in waar dit probleem wordt veroorzaakt.
- Support gezocht bij Rocrail (Robert Jan Versluis) en bij de firma Yamorc. Beide partijen hebben de situatie onderzocht. Vanuit Rocrail constateert men dat de opdracht naar de wissels op het juiste moment worden gegeven maar komen kennelijk niet aan bij de IB2.
- De firma Yamorc heeft ook naar deze situatie gekeken en duurtesten uitgevoerd op de YD8008. Dit gaf geen aanwijsbare oorzaak. De conclusie van zowel Yamroc en Robert Jan was dat het iets in de centrale IB2 zou moeten zijn.
- Omdat ik al jaren met deze centrale werk, en geen andere centrale in bezit heb om te elimineren of het werkelijk aan de centrale ligt, heb ik het volgende ondernomen.
Een kleine baan opgezet voorzien van een aantal wisselstraten.
De centrale plus alle melders opnieuw aangesloten op deze kleine baan.
De wisseldecoder vervangen door een DR4018.
De bezetmelder (CS) vervangen door SS88 (MD)
RocRaill overgezet op een MacBook.
Transformator vervangen en opnieuw aangesloten.
De IB2 reset naar fabrieksinstellingen.
Geen van bovengenoemde acties had het gewenste resultaat, nog steeds worden niet altijd alle wissels in een wisselstraat geschakeld. Er blijft niet veel anders meer over om inderdaad de IB2 als verdacht aan de merken. De vraag is nu, wat kan ik nog meer doen?
Is het aan te raden om de IB2 opnieuw te installeren met de software versie die Uhlenbrock momenteel aanbiedt op haar website?
Zijn er meer mogelijkheden om de juiste werking van de centrale te onderzoeken?
Zijn er meer ideeën om vast te stellen dat de IB2 wel of niet goed werkt?
Is dit een bekend fenomeen bij jullie?
Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat jullie een goed idee hebben.
In ieder geval, dank voor het meedenken.
Groeten
Jan
-
Probleem voor leggen bij Uhlenbrock?
Mvg,
Matthijs
-
Heb je naar de wisselaandrijvingen gekeken? Het komt namelijk wel voor dat die niet altijd betrouwbaar schakelen.
-
Dat dus. Zie ook mijn reactie bij de buren.
-
De IB2 zal niet defect zijn immers.....
Het probleem:
In volledig automatische mode worden soms de wissels niet in de juiste stand geschakeld waardoor de trein op een verkeerd spoor uit komt.
In handmatige modes schakelen de wissels correct, slechts in auto mode gaat het mis.
....handmatig gaat het goed. Mij lijkt dat je het moet zoeken in een te snelle opvolging van wisselopdrachten vanuit RocRail. Is daar iets in te stellen, een langere tijd per wisselopdracht?
Gr, Ben.
-
Ja dat kan, je kunt ook instellen dat de wissels een voor een gezet worden. Doe ik ook met mijn oude Fleischmann wissels.
-
Hallo Jan,
Wissels, en zeker van de M-rails, nemen nogal wat vermogen als ze schakelen. Met name bij het automatisch rijden wil het dan voorkomen dat het vermogen dat geleverd kan worden na zo'n opdracht net te laag is om bijvoorbeeld de wissels in een wisselstraat alle netjes om te schakelen.
Wat dan kan helpen is:
De wisseldecoders via hun PWR-aansluiting voeden met een stevige 16 V ~ ringleiding.
In het programma dat je gebruikt voor het automatisch rijden de wachttijd tussen twee schakelopdrachten voor wissels verhogen, zodat het vermogen zich weer kan opbouwen
De schakelpuls in de IBII verlengen
De schakelpuls in de wisseldecoders verlengen
Mocht ondanks dit alles de verdenking blijven bestaan dat de IBII defect is, dan op de site van Uhlenbrock de reparatie-aanvraag indienen, of ze even bellen. Mijn ervaringen met de service van Uhlenbrock zijn heel goed. Ze zullen je IBII dan weer snel aan de praat hebben.
-
Hoi Dirk,
Dat is bij conventionele decoders misschien een oplossing.
De YD8008 werkt echter volgens een compleet ander principe.
Deze decoder heeft een intern stroombuffer. Een z.g. CDU.
De decoder laadt deze buffer (10.000uF) op met een maximale stroom van 400mA.
En “schiet” de opgeslagen energie met tot 10Amp naar de spoel. Daarna meet de processor de laadtoestand van het buffer en schakelt pas weer nadat de buffer weer vol is. Dus “dikke” voedingen op de Power ingang hebben geen enkel effect.
Tevens levert een 16VAC trafo intern dan 22VDC af… moet voor een wisselspoel voldoende zijn. Wij adviseren een 19VDC / 500mA stekervieding. Zelfs de beruchte Peco en SEEP aandrijvingen gaan daarme probleemloos en betrouwbaar om.
Ik tip ook op een mechanisch probleem. B.v. dat deze warm worden bij herhaald automatisch bedrijf. Temeer daar het niet uitmaakt of de aandrijving met een Dr4018 of een YD8008 gestuurd wordt.
Om de IB uit te sluiten, zou ik een LED parallel aan de aandrijving zetten. En kijken if deze oplicht wanneer het wissel niet om gaat.
Grtzz,
Karst
-
10A klinkt als heel veel. M-rail wisselaandrijvingen hebben geen eindafschakeling. Kunnen die daar wel tegen? Zou het probleem kunnen liggen in de combi van juist deze wisseldecoder met dit wisselmechanisme?
-
Om de IB uit te sluiten, zou ik een LED parallel aan de aandrijving zetten. En kijken if deze oplicht wanneer het wissel niet om gaat.
Misschien een idee om toekomstige versies van dit soort decoders standaard af-fabriek van dergelijke ledjes te voorzien?
Kan nog een leuke lichtshow worden met een flink stel van dergelijke decoders 8)
-
De wisseldecoders hebben dat al. Hier wordt de aandrijving bedoeld. Als test.
-
Mochten de wissels het probleem zijn, kan je overwegen deze anders om te zetten. Ik heb bij probleemwissels het omzetten aangepast. De decoder stuurt een relais aan. Het relais schakelt de wissel. Dat kan met 16vac of bij mij soms 24vac.
-
Toch maar even een opmerking over de "bedenkingen" van 1200blauw...
10A klinkt als heel veel. M-rail wisselaandrijvingen hebben geen eindafschakeling. Kunnen die daar wel tegen? Zou het probleem kunnen liggen in de combi van juist deze wisseldecoder met dit wisselmechanisme?
Ik hoop dat eenieder bekend is met de Wet van Ohm: V=i*R, waaruit is af te leiden dat de hoogte van de (maximale) stroomsterkte i bepaald wordt door de aangelegde spanning V en de weerstand R.
Daaruit is af te leiden dat de stroom (i=V/R) dus nooit meer kan bedragen dan de combinatie wisselspoel en aangesloten spanning toelaten, ook al kan de CDU tot wel 10Amp leveren.
Vandaar dat Karst in zijn antwoord het woordje "tot" gebruikte:
De YD8008 werkt echter volgens een compleet ander principe.
Deze decoder heeft een intern stroombuffer. Een z.g. CDU.
De decoder laadt deze buffer (10.000uF) op met een maximale stroom van 400mA.
En “schiet” de opgeslagen energie met tot 10Amp naar de spoel. Daarna meet de processor de laadtoestand van het buffer en schakelt pas weer nadat de buffer weer vol is. Dus “dikke” voedingen op de Power ingang hebben geen enkel effect.
Ook de M-rail wisselaandrijvingen zullen - net als alle andere wisselaandrijvingen - dus nooit meer stroom doorlaten dan hun eigen weerstand mogelijk maakt, ongeacht of ze nu aangestuurd worden door een voeding van 19V die 10A kan leveren of door een CDU die bij 19V 10A kan leveren.
Voor een wisselspoel met een weerstand van bijvoorbeeld 10 Ohm zal in beide gevallen bij 19 Volt de maximale stroomsterkte dus 1,9 Ampère bedragen.
De YD8008 met zijn interne CDU tot maximaal 10A kan dus niet schadelijk voor wisselspoelen, in tegendeel, de YD8008 en YD8044 zorgen voor het betrouwbaar omschakelen van wisselspoelen, juist wanneer deze wisselspoelen bekend staan als "stroomvreters"... ;)
Groeten,
Bert
-
Jip en Janneke bedanken Bert voor de begrijpelijke uitleg (y) (y) ;D ;D
-
Hallo Karst,
Bedankt voor de uitleg over de YD8008
-
Bert,
Iets te kort door de bocht. Bij wisselstroom is de weerstand niet wat gemeten wordt. Een spoel gedraagt zich bij wisselspanning anders dan bij gelijkspanning er doorheen. Dus de weerstand die je aangeeft zal anders vastgesteld moeten worden. De frequentie van de wisselspanning is daar een onderdeel van. Maar laten we het daar maar even niet over hebben
In het geheel klopt je verhaal wel
-
Van wisselspanning is geen sprake.....
-
...Bij wisselstroom is de weerstand niet wat gemeten wordt. Een spoel gedraagt zich bij wisselspanning anders dan bij gelijkspanning er doorheen...
@olav.... Living on assumptions is never good...
Van wisselspanning is geen sprake.....
Precies ! De CDU levert een pure gelijkstroom. En ja, voor de beterweters, ik weet ook wel dat een spoel zich initieel tegen die stroom zal verzetten... maar dat is na enkele milliseconden wel bekeken, en dan loopt er toch echt de "ohmsche-weerstand" stroom. ;)
Grtzz,
Karst
-
Jip en Janneke zonet even gesproken. Zij vragen zich af waarom er dan ooit eindafschakelingen nodig zijn voor een wisselaandrijving. Ik begrijp dat ik als dom word afgeschilderd hoor, die boodschap komt over, maar leg het me maar eens duidelijk uit. Ik laat me niet uit het veld slaan. Elektronica is niet mijn vak (en met mij van weinig mensen op dit forum) en dat mensen die daar beter in thuis zijn dan met ;D ;D gaan reageren zegt wel iets over ... (vul maar in).
Dus nu even serieus: Ik ben bekend met de wet van Ohm, maar snap niet in hoeverre die van belang is voor het al dan niet doorbranden van een wisselaandrijving. Volgens mij hebben we dan meer aan de wet van Joule. Wie o wie is in staat èn bereid het uit te leggen?
-
Eindafschakeling:
- bij aansturing vanuit een decoder of een CDU is eindafschakeling overbodig. Die geven namelijk allebei een korte puls, meer niet.
- bij aansturing met drukknopjes kunnen de spoelen langdurig onder spanning worden gehouden. Daar zijn ze (met een goede reden) niet voor ontworpen. De consequentie daarvan is dat ze kunnen verbranden en om dat te voorkomen worden ze door de eindafschakeling daartegen beschermd.
- dankzij de eindafschakeling kun je er ook voor kiezen de wissels te bedienen met tweestanden schakelaars. Dat kan een mooie oplossing zijn wanneer je een bedieningspaneel maakt.
-
Jip en Janneke zonet even gesproken. Zij vragen zich af waarom er dan ooit eindafschakelingen nodig zijn voor een wisselaandrijving. Ik begrijp dat ik als dom word afgeschilderd hoor, die boodschap komt over, maar leg het me maar eens duidelijk uit. Ik laat me niet uit het veld slaan. Elektronica is niet mijn vak (en met mij van weinig mensen op dit forum) en dat mensen die daar beter in thuis zijn dan met ;D ;D gaan reageren zegt wel iets over ... (vul maar in).
Nou nou, je weet precies waar eindafschakelingen toe dienen, op het 3railforum komt het allemaal langs in je eigen topic "Knooppunt aan de Twentelijn".
Misschien daar een vraag stellen over de wet van Joule?
Gr, Ben.
-
Beste allemaal,
Dank voor alle input en adviezen. Ik heb het gevoel dat dit probleem niet zo maar is opgelost. Positief is wel dat de IB2 nu samen met DR4018 in een aparte baan, prima werkt. Zaak is nu om een DR8008 toe te voegen om te kijken waar en of het mis gaat.
Eerder heb ik het zelfde getest maar toen was de YD8008 wel aangesloten en gaven wissels, die ook op de DR4018 waren aangesloten, problemen.
Wordt vervolgd!
Groeten
Jan