BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: MarcNL op 22 March 2024, 08:43:28
-
https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes-vervoeren-met-gewone-trein-eerste-pilot-mogelijk-tussen-rotterdam-en-amsterdam~a682a66a1/
Het moet weer 1 april worden...
-
Of zoals we dat hier in de Achterhoek plegen te zeggen: "Een zittend gat verzint zich wat" ;D ;)
-
"Een deel van de treinen had een postzakvanginrichting" Bij mijn weten is dat systeem nooit in Nederland gebruikt. Wel in toenmalig Nederlands Indie, op Java.
-
En in Engeland. Ik had vroeger een hornby trein met een postwagen. Die had een werkende vang en uitwerpbak. De plastic postzak hing aan een paal. Je moest het vrij precies inrichten, maar dan wetkte het ook perfect
-
Maar briljant dat iemand tot de conclusie komt dat je post ook per trein kan vervoeren :D
-
Nog even en iemand komt op het briljante idee speciale posttreinen te laten rijden. Die zeg maar tussen verschillende expeditiepunten heen en weer rijden, vanwaar de pakjes verspreid worden over het achterliggende gebied ;D
-
Patenteer het Eelco ;D
-
Ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat in (vroege?) NCS tijd de post uit de rijdende trein werd gegooid op de stations.
Er zou wel eens iets mis zijn gegaan.
Ermelo werd per ongeluk overgeslagen en daarom kreeg Harderwijk de post van Ermelo, Hulshorst de post van Harderwijk, Nunspeet de post van Hulshorst en toen had men in Zwolle een probleem.
Waar of niet waar? Wel een leuk verhaal.
-
Wellicht wat de DB destijds ook had, met de IC-Kurierdienst.
In de Intercity's was er één coupe in één rijtuig bestemd voor pakketten, herkenbaar aan het bordje 'IC Kurierdienst'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240322-091021-Gallery-65fd3e293a002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240322-091021-Gallery-65fd3e293a002.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240322-091444-min-65fd3fa0d476e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240322-091444-min-65fd3fa0d476e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240322-091448-2-min-65fd3fa0f3a28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240322-091448-2-min-65fd3fa0f3a28.jpg)
Dat waren nog eens tijden: The Railway Serves You.
Uit: a book of trains. ( 1930?)
-
Nog een goed idee, koffie in de trein .....
-
En echte stationsrestauraties waar ze honkie tonkie burgers verkopen
-
Ze zijn vast al een nieuwe Pec aan het ontwerpen, met dezelfde neuzen als de IC-NG.
-
"Een deel van de treinen had een postzakvanginrichting" Bij mijn weten is dat systeem nooit in Nederland gebruikt. Wel in toenmalig Nederlands Indie, op Java.
Dit systeem is wel in Nederland gebruikt, tijdens de tentoonstelling over het postvervoer in het spoorwegmuseum stond er een model van een postrijtuig met de postzakvanginrichting opgesteld in de mP.
we spreken dan wel 1880-1890.
Groeten Arjen
-
:)
Paketten kranten kan dan ook weer.
Rond 1970 heb ik wel pakketjes kranten die per particuliere auto van de drukkerij in Utrecht naar het autobussstation in Rotterdam waren gebracht in het laadruim van de trein naar Maassluis en Hoek van Holland gebracht. In die plaatsen haalde dan een bezorger de kranten uit de trein.
Andere paketten met buszegel gingen met de Van Gog- en TP-bussen op het 'dashboard' naar hun bestemming...
Ik deed dit als invaller wanneer een andere spoorhobbiist verhinderd was :)
-
Dit systeem is wel in Nederland gebruikt, tijdens de tentoonstelling over het postvervoer in het spoorwegmuseum stond er een model van een postrijtuig met de postzakvanginrichting opgesteld in de mP.
we spreken dan wel 1880-1890.
Groeten Arjen
Je hebt daar niet toevallig een foto van? Want het enige model van zo'n rijtuig en installatie dat ik ken, is nederlands indisch.
Ik denk dat je deze bedoelt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2022-1049-tn2-65fd6ff863bea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2022-1049-tn2-65fd6ff863bea.jpg)
Eelco
-
Ruim op tijd voor 1 april dus ;D
Alleen om deze opmerking weet je al dat het niet waar is
Het lijkt zo logisch: nu treinen buiten de spits meer leeg dan vol rijden, bieden lege coupés kansen voor goederenvervoer.
Wijs mij die trein maar aan dan :angel: ;D ;D
Zou zomaar in de Speld of op Nieuwspaal kunnen staan ;)
-
Ik ga maandag over een week wel naar Rotterdam CS om de eerste trein binnen te zien komen.
Dat worden historische foto's...
-
(https://live.staticflickr.com/65535/53603732859_6deab8e491_c.jpg)
Martijn
-
Kijk eens aan zeg (y)
-
Maar... ik hoor alleen hoon :) Waarom zou het anno nu niet een optie zijn? Blijkbaar is er een onderzoek wat voordelen en haalbaarheid ziet en ik hoor weinig argumenten tegen, behalve dat post van het spoor is verdwenen...
-
Denk je dat een stationnement van twee minuten genoeg tijd is om de goederen in en uit te laden?
Als dit een 1 aprilgrap moet voorstellen vind ik het een vrij slechte.
-
.....behalve dat post van het spoor is verdwenen...
Moet je wel weten waarom de post van het spoor is verdwenen.
Denk je dat een stationnement van twee minuten genoeg tijd is om de goederen in en uit te laden?
Hangt er vanaf hoe de zaak wordt ingericht. Aparte bagageruimte , net als vroeger, wagenvloer op gelijke hoogte met het perron en de pakketjes in een kar die je zo de trein in en uit kunt rijden. Dan kan het binnen een halve minuut.
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
-
Op zich natuurlijk wel een teken dat de verbinding met de vrachtauto onder druk staat.
Maar dat zul je niet redden met een paar rolcontainers .
Het zal eerder toch weer iets als een Motorpost moeten zijn. Op Rotterdam aan- en bij Sloterdijk afkoppelen. Het spul hoeft zeker niet allemaal in het Centrum uitgeladen worden.
Het valt of staat dus met snel koppelen en even snel weer het station uit te zijn om te laden/lossen
Leuke techniek en nieuwe infra voor aansluiten van een depot op het spoor.
-
Hangt er vanaf hoe de zaak wordt ingericht. Aparte bagageruimte , net als vroeger, wagenvloer op gelijke hoogte met het perron en de pakketjes in een kar die je zo de trein in en uit kunt rijden. Dan kan het binnen een halve minuut.
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
Bij het huidige materieel waar het artikel over rept is de aparte ruimte er niet, met de reizigers die ook in en uit willen stappen zie ik dat niet snel genoeg gebeuren. In ieder geval niet als er een redelijke hoeveelheid vracht is, laat staan of er inderdaad ook genoeg personeel voor is. Misschien is het tijd voor een terugkeer van de Pec en Dec.
-
In principe kan het wel.
Maar dan moet men een hele bak ombouwen naar fietsenafdeling (enkeldeks), en een hele onderverdieping als het dubbeldeks betreft.
Het mes snijdt dan 2 kanten:
Meer ruimte voor fietsvervoer, en buiten de spits kan dit voor de post gebruikt worden.
Jos.
-
De belangrijkste voorwaarde is het lastigst te realiseren: genoeg personeel dat op tijd op de juiste plek klaarstaat om die omwisseling uit te voeren.
Het is 2024.. Denk aan automatische armen, rollenbanken, autonome feeder systemen, etc. :) Bij sommige grote distributiecentra wordt vrachtwagenlading ook in een rij klaargezet en dan in 1 keer erin geschoven.
Enige wat ik zelf denk is, blijft geld: weegt het op tegen een distributienetwerk met vrachtwagens tussen de hubs? Maar daar hebben de onderzoekers hopelijk al naar gekeken.
-
Bij sommige grote distributiecentra wordt vrachtwagenlading ook in een rij klaargezet en dan in 1 keer erin geschoven.
Ja, maar bij die distributiecentra lopen geen reizigers in de weg.
Volgens mij is het een slim opgezette aprilgrap.
-
"Het is 2024.. Denk aan automatische armen, rollenbanken, autonome feeder systemen"
Er van uitgaande dat je bijdrage serieus is: Ook voor 2024 waren dat soort systemen al reteduur.
-
Ja, maar bij die distributiecentra lopen geen reizigers in de weg.
Dan zorg je toch dat ze niet in de weg lopen...? Of dat het op een andere manier veilig en snel gebeurd? Denk niet dat de onderzoekers naief uitgaan van een situatie zonder een enkele aanpassing...
Suggestie; je levert je pakket in bij een kiosk op het station, iedere reiziger neemt een pakketje mee naar gelang de bestemming en levert het daar in bij een kiosk voor een gratig kopje koffie. Kan de ontvanger het daar ophalen ;D
-
Het lijkt zo logisch: nu treinen buiten de spits meer leeg dan vol rijden, bieden lege coupés kansen voor goederenvervoer.
Dan lijkt het ook logisch: nu vele auto's zowel binnen als buiten de spits met alleen maar één persoon erin rijden, biedt de rest van lege auto voldoende kansen voor goederenvervoer....! (y)
-
Dat is dan toch ook logisch dat er gekeken wordt wat daar mogelijk is.. ? Misschien dat mensen voor een kleine vergoeding wel een lading pakketten willen meenemen (y) App voor bouwen en gaan!
-
En jij blijft maar geloven dat dit een serieus plan is. Over naïef gesproken ;D
-
Het is geen plan. Het is een advies van drie ingenieursbureaus. Dat kan toch best?
-
Die ingenieurs weten ook dat 1 april nadert...
-
Dan vind ik het een slechte grap. Niet idioot genoeg. Het is in het verleden gebeurd, het is niet onvoorstelbaar. Niet het 1 april gehalte van Chriet Titulair die in 1985 200 vrijwilligers zocht voor mensen die een microcomputer op de fiets wilden proberen.
-
EditieNL, 1815u RTL 4, had er een item over. Kijkt en oordeelt zelf, ik acht het niet heel realistisch.
-
En jij blijft maar geloven dat dit een serieus plan is. Over naïef gesproken ;D
Google'n is niet zo moeilijk en laat dat 1 april maar zitten; het plan is van 25 januari.
https://open.overheid.nl/documenten/dpc-3d953e4fed3f1448450196c2247e0e89cb77ac04/pdf
-
Niet realistisch....
met de vele verstoringen op het spoornet lijkt me dat zeker, Arjan6511.
Hoe zou een pakket op zijn bestemming komen als het treinstel ad-hoc niet verder rijdt of wordt omgeleid?
-
Google'n is niet zo moeilijk en laat dat 1 april maar zitten; het plan is van 25 januari.
https://open.overheid.nl/documenten/dpc-3d953e4fed3f1448450196c2247e0e89cb77ac04/pdf
Conclusie, niet te snel roepen dat iets een 1 aprilgrap is. ;D
Ik heb niet het hele rapport gelezen maar er wordt zoal gesproken over het bevoorraden van de AH to Go via de Sprinterserie 6900 in Geldermalsen die daar acht minuten halteert en in Den Haag in 26 minuten keert. Dat zijn tijden waarmee laden en lossen wel mogelijk is.
-
Klinkt ook wel erg gedetailleerd voor een 1 april grap. Soms zijn dat de beste, maar toch....
Moraal van het verhaal: geen serieuze rapporten afscheiden wanneer het eind maart is. ;)
-
En niet te snel roepen dat je medeforum'ers goedgelovig en naief zijn :)
-
En voor dit alles te bedenken was een studie op universitair niveau nodig, het mag wat kosten, blijkbaar....Eureka! Een revolutionair idee !
Behaalde resultaten in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst, haha.
Men had destijds voor het afschaffen van het vervoer van post per spoor beter verder moeten nadenken over overvolle wegen en vrachtvervoer en benodigd personeel voor al dat vervoer van pakketten over de (asfalt-)weg.
-
Uiteindelijk was het gewoon een geldkwestie. Postnl had berekend dat postvervoer per vrachtwagen flexibeler en goedkoper was dan per trein. In goed overleg met NS is toen besloten het asfaltvervoer op te starten en het spoorvervoer af te bouwen.
De geachte volksvertegenwoordigers stonden op hun achterste benen, ze vonden dit geen goed idee. Maar NS en postnl hebben dat commentaar gepareerd met de opmerking: jullie hebben zelf besloten dat we allebei commercieel moesten worden. En commerciële bedrijven maken hun eigen commerciële afweging, dus niet zeuren.
-
Men had destijds voor het afschaffen van het vervoer van post per spoor beter verder moeten nadenken over overvolle wegen en vrachtvervoer en benodigd personeel voor al dat vervoer van pakketten over de (asfalt-)weg.
En ik neem aan dat je een degelijk onderzoek hebt gedaan om dit te onderbouwen... ;D
-
Nieuwsgaring door de tijd heen, ;)
Dat er nu weer wordt gekeken naar pakketvervoer per spoor zegt mij al genoeg.
De geschiedenis herhaalt zich.
Wie had eind vorige eeuw bedacht dat de wegen zo vol zouden raken als we nu meemaken ? ;D
-
Dus er had geld bespaard kunnen worden als ze 't gewoon aan jou hadden gevraagd... :D
Denk dat pakketpost tussen hubs voornamelijk 's nachts gaat, dus dan valt dat verkeer wel mee. Probleem is volgens mij voornamelijk voor-en natraject en transshipment organisatie en infrastructuur. En dat hou je en was vermoedelijk ook de bottleneck waarom de post van het spoor verdween.
-
;D ;D (y)