BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: FunRail op 19 March 2024, 20:05:32
-
Hallo allemaal,
Na drie jaar pauze met daarin een pensionering en verhuizing weer helemaal opnieuw beginnen, de verbouwingen zijn zo’n beetje klaar en de garage is bewoonbaar gemaakt en tot hobby en modelspoor kamer gepromoveerd. Heb een hoek van 270x350 voor de feitelijke baan gereserveerd. Baan is aan zuid en westkant volledig toegankelijk en natuurlijk ook vanuit midden van de U.
Kritiek en suggesties uitermate welkom op het baanplan, Marburg, Peco code 55 (N dus), digitaal met Z21 en iTrain. Tijdperk III-IV DB, dus lekker gevarieerd qua materiaal.
Heb geprobeerd een balans te vinden tussen rangeer-priegelen (manueel) en doorgaand verkeer (automatisch).
Het automatische verkeer mag ook weer niet te voorspelbaar zijn vandaar de 4 keerlussen (in rood) en de ‘geheime’ ondergrondse verbinding tussen de schaduwstations aan de oost-zijde.
Het overzichtsplaatje is wat chaotisch maar e.e.a. Is op te delen in een viertal gedeeltes welke ook in afzonderlijke plaatjes getoond worden.
- twee helixen en een verlaagd dubbel schaduwstation,
- Een dubbel hoofdspoor welke in een lus tussen de twee helixen ligt, gaat door Marburg station heen en heeft een paar mooie parade stukken.
- Naast Marburg station een rangeer en industrie gedeelte, daar kan ook manueel gereden en gespeeld worden. Nog heel schetsmatig.
- Het bergspoor, in feite twee lussen welke de hoger gelegen en meer afgelegen gedeeltes gaan bedienen.
Alvast heel erg dan voor jullie suggesties.
Henk
p.s. Zag net dat de stijgspiraal voor bergspoor en hoofdspoor nog wat ruimte-ruzie hebben in de zuid-oost hoek, kan gefixed worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K1a-65f9e0e7b3fd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K1a-65f9e0e7b3fd1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K1-65f9e0e7c3ba3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K1-65f9e0e7c3ba3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K2-65f9e0e88a090.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K2-65f9e0e88a090.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K1b-65f9e0e86a045.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K1b-65f9e0e86a045.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K3-65f9e0e97d915.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K3-65f9e0e97d915.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K5-65f9e0e994e46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/K5-65f9e0e994e46.jpg)
-
Hallo Henk,
Ambitieus plan (in de zin dat het even gaat duren voordat je ermee klaar bent).
Het hoofdstation aan de zuidkant lijkt wat korte perrons te hebben, van ca. 1 meter. Daar kun je net een trein van 5 lange rijtuigen op kwijt. Je hebt ruime om die perrons wat langer te maken.
-
Dankjewel Wim voor je reactie.
Heb het station idd wat kunnen oprekken tot zo’n 120-130 cm perronlengte. Zou voldoende moeten zijn voor meeste treinen. In enkele gevallen word er gewoon niet gestopt ;) Zo een voorbijrazende lange TEE heeft ook wat naar mijn idee.
Het gaat een meerjaren project worden dus wat dat betreft inderdaad ambitieus, belangrijk is ook om eea zoveel mogelijk leeftijd vriendelijk te bouwen, nu lukt kruipen nog wel maar over een paar jaar misschien niet meer.
Ik zal net als wat jij deed een draadje starten om de voortgang te delen.