BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: orientexpress op 18 March 2024, 21:39:22

Titel: Perronhoogte TP3
Bericht door: orientexpress op 18 March 2024, 21:39:22
Hi,

Vaak lees ik over de moderne hoogte van perrons van 840mm dan wel 760mm, maar hoe zat dit net na de 2de wereldoorlog? Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

MVG,

Adriaan
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: J. Moors op 18 March 2024, 22:31:27
Vast wel. Ik weet alleen dat er in Maastricht in 1912 een hoogte van 1 meter bovenkant spoor werd getekend. Of dat er toen ook werkelijk 1 meter werd gehandhaafd kan ik niet bevestigen.
Ik denk dat 840mm bovenkant spoor in model al aardig in de richting komt.

Groet, J. Moors.
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 March 2024, 22:35:55
Een deel van het antwoord staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Perron_(platform) (https://nl.wikipedia.org/wiki/Perron_(platform))
Perrons van 1 meter zijn er bij mijn weten nooit geweest.
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Ronaldk op 19 March 2024, 08:36:50
Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

Wat zijn regels. In "Handboek voor spoorwegtechniek deel 1" staat in hoofdstuk 2 (pagina 39 en verder) staat een heel verhaal over perrons. Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.

Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Rob Ellerman op 19 March 2024, 10:00:51
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Culemborg-DE-3-klein-jpg-65f95345b4aa4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Culemborg-DE-3-klein-jpg-65f95345b4aa4.jpg)

Dit is een leuk plaatje van Culemborg, 1972/73 ongeveer. De originele perronhoogte zie je op de voorgrond en is in 1938, bij de elektrificatie van het 'middennet' omhoog gebracht. Vóór 1938 was het dus laag en had men hier ook nog een middenperron wat toen ook verwijderd is. Bij de bouw van het nieuwe station in 74-75 is dit op gelijke hoogte doorgetrokken tot aan de Gelderlandfabriek. Dat was tot een jaar of wat geleden, toen is de perron hoogte weer wat naar beneden gebracht zodat men het nieuwe (Sprinter)materieel op gelijke hoogte kan betreden. Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Gerco van Beelen op 19 March 2024, 10:55:09
(https://sleutelspoor.nl/img/scenery/langs%20de%20lijn/perron/fotos/enschede%20jaren%2050.jpg)
Foto: Verzameling Bertus Kers.
Tijdens de houten rijtuigen periode had je een laag perron en had je de tree planken nodig om in de coupe te komen.

(https://sleutelspoor.nl/img/scenery/langs%20de%20lijn/perron/fotos/utrecht%20centraal%20jaren%2060.png)
deze foto (uit Utrechts archief) is uit de jaren 60 Utrecht Centraal. Ik kan me herinneren dat we altijd de kinderwagen moesten optillen om deze in en uit de trein te krijgen.

(https://sleutelspoor.nl/img/scenery/langs%20de%20lijn/perron/fotos/amsterdam%201965.jpg)
Foto Utrechts archief. Je ziet dat de bak iets boven het perron staat
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Pauldg op 19 March 2024, 10:59:34
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Culemborg-DE-3-klein-jpg-65f95345b4aa4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Culemborg-DE-3-klein-jpg-65f95345b4aa4.jpg)

 Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob

Ja zeg! Ik moet nog langer mee dan vandaag  ;D
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: basjuh1981 op 19 March 2024, 20:48:27
Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.
Mwoah, slechts vier jaar.
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: MaraNCS op 21 March 2024, 14:07:05
Voor mijn project (Baarn, 1874) staat er op de bestektekening 33cm (0.33, in meters) boven het spoor.
Kijk je bv bij verschillende museumorganisaties dan is het perron daar laag en de opstap dus hoog.
Via Europese regelgeving is al vele jaren geleden bepaald dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn (worden).
Omdat bv bussen een kortere levensduur hebben dan treinen zijn hier verschillende termijnen voor gesteld.
Overal in het land zie je verhoogde perrons om een lagere of gelijkvloerse instap mogelijk te maken.
Tot voor kort kon je bv in Amersfoort nog heel goed zien dat het perron erg was verhoogd. De oude perronwand was voor een deel geintegreerd in het nieuwe perron.
Misschien is dat zelfs nog steeds zo.
Zet een trein op je spoor en kijk naar de foto's hiervoor, zou ik zeggen.
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Karst Drenth op 21 March 2024, 20:08:49
Uitsnede van een empacements-aanpassing van station en perron uit 1961.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Marienberg-Perron-18-3-1961-65fc847c13dbf.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Marienberg-Perron-18-3-1961-65fc847c13dbf.png)

Uitsnede uit deze tekening:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Marienberg-Emplacement-18-3-1961-65fc856a7a247.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Marienberg-Emplacement-18-3-1961-65fc856a7a247.png)



Grtzz,
Karst
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: ingenium op 22 March 2024, 00:46:46
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: orientexpress op 22 March 2024, 11:27:48
Beste allemaal,

Bedankt voor de feedback! Ik ga het handboek spoorwegtechniek nog een keer na slaan.
Mijn station komt gedeeltelijk in een boog dus ik neig nu naar de H0 variant van 330mm BS.

MVG,

Adriaan
Titel: Re: Perronhoogte TP: 33 cm is prima.
Bericht door: Noordernet op 22 March 2024, 11:54:55
Hoi,

Met 330 mm zit je prima, volgens mij.
Op mijn foto uit april 1974 had Zuidhorn nog de oude perronhoogte.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2114-65fd62f6db42b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2114-65fd62f6db42b.jpg)

Het midden van de aspotten van de 2200 moet precies 50 cm boven de kop van de spoorstaaf liggen. Zoals je ziet was het perron een flink stuk lager dan 50 cm. Conclusie: 33 cm boven kop spoorstaaf is prima.

Groet,
Wolter
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Karst Drenth op 22 March 2024, 14:58:35
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)

+ 1 ;) :P
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Tjalling op 22 March 2024, 19:18:38
Hoezo nabouwen?

Weet je hoe saai het was om daar een uur op het perron te wachten op de volgende trein, omdat er weer eens een storing was?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: Pauldg op 03 April 2024, 10:59:05
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Culemborg-DE-3-klein-jpg-65f95345b4aa4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Culemborg-DE-3-klein-jpg-65f95345b4aa4.jpg)

Dit is een leuk plaatje van Culemborg, 1972/73 ongeveer. De originele perronhoogte zie je op de voorgrond en is in 1938, bij de elektrificatie van het 'middennet' omhoog gebracht. Vóór 1938 was het dus laag en had men hier ook nog een middenperron wat toen ook verwijderd is. Bij de bouw van het nieuwe station in 74-75 is dit op gelijke hoogte doorgetrokken tot aan de Gelderlandfabriek. Dat was tot een jaar of wat geleden, toen is de perron hoogte weer wat naar beneden gebracht zodat men het nieuwe (Sprinter)materieel op gelijke hoogte kan betreden. Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240403-074337-660d1a0098bb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240403-074337-660d1a0098bb1.jpg)

Ik ben niet zo gek om een perronhoogte van een doorgaand station te gaan opmeten, maar ik zag (op datzelfde Culemborgse perron) dat de tegels exact gelijk liggen met de bovenkant van de sokkel van de bovenleidingsmasten. Dat zegt vast ook wel iets. Tenzij ze die natuurlijk weer op de nieuwe hoogte hebben afgesmeerd.
Titel: Re: Perronhoogte TP3
Bericht door: MaraNCS op 03 April 2024, 12:03:27
Tijdperk 3 behelst in Nederland ongeveer 20 jaar (1947 -1968 volgens wiki). Dat is best een tijd.
Dus kijk naar welke tijd je wilt rijden en kijk of op die lijn bv al bovenleiding was.
Juist na de oorlog is de electrificatie in rap tempo hersteld en uitgebreid.
De huidige situatie (zie foto boven) geeft wel een beeld maar zegt niet heel veel over bv 1965.
Het verhogen van de perrons is ook niet op 1 dag in heel Nederland gedaan.
Als modelbouwer heb je een grote mate van vrijheid, het is namelijk JOUW werkelijkheid.
Succes.