BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: f2hsmitsn op 18 March 2024, 15:23:14
-
Dag Forummers,
Op mijn nieuw te ontwerpen baan wil ik de bediening van wissels eenvoudig houden. Ik wil ze met de hand kunnen omzetten zonder me in allerlei bochten over de baan te hoeven buigen. Die wens bracht me op een oplossing die ik wel eens op tentoonstellingen heb gezien, n.l. het omzetten van wissels d.m.v. trekstangen die met een trek/schuifknop aan de voorzijde van de baan worden bediend. Maar hoe pak ik dat aan? De schuifbeweging van de wissel naar de knop aan de voorzijde moet mechanisch tot stand worden gebracht. Ook moet de wisselstand geborgd worden zodat geen ontsporingen plaats vinden tijdens het berijden door de trein van het wissel. Al met al komen daar, naar mijn idee, mechanica en werktuigbouwkunde om de hoek kijken maar op die gebieden ben ik een leek. Of zie ik het te somber in? Wie heeft tips en ideeën over de vraag, hoe ik dit kan aanpakken?
Hartelijk dank voor jullie bijdragen!
Met vriendelijke groeten,
Niek
-
Ik been geen WTB'er dit idee heb ik ontleend uit de metalen marklin wissels..
Het hendeltje kan je vergrendelen met een veertje of elastiekje die de hendel aantrekt naar een van de twee uiterste standen.
Met een drijfstang van messing of verenstaat kan je dan de tongen bedienen. Ik denk dat ik er wel een knik in de aandrijf stang zou zetten om een beetje speling te creeeren.
En de verbinding naar de wissel, ik zou dat met een kroonsteentje of iets met een verstelbaar schroefje uitvoeren zodat je de exacte positie kan finetunen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f850d3a7498.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f850d3a7498.png)
En ik zou er goed op letten dat de tongen de juiste kant op bewegen. Wellicht dat je ze onder het draaipunt van de hendel moet monteren. Het is vervelend voor je hersens als die dingen precies contra bewegen.
Als alternatief kan je misschien een minitature toggle switch proberen en dan in de hendel een gat te boren. Dat is wat tricky omdat ze rond zijn. Deze schakelaars locken uit zichzelf. En je kan evt de schakelaar nog gebruiken voor punstuk polarisatie hoewel ik niet weet of dat een ding is bij jou?
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2022/12/afbeelding-3.png)
Mvg,
Bas
-
Hierbij een mooi voorbeeld hoe de mechanische bediening te maken is.
http://hamsart.blogspot.com/2013/06/mechanische-wisselsturing.html
Groeten Arjen
-
Ik heb het zo opgelost:
Stangen zijn fietsspaken, de stangetjes naar de stelbalk van de wissel zijn verenstaal.
De schakelaars zijn schuif schakelaars waar ik een gaatje in het plastic schijfje heb geboord. De schakelaars zijn voor het schakelen van het puntstuk, en als eindaanslag voor de stangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20230128-172746-65f858033582d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20230128-172746-65f858033582d.jpg)
Groet,
Tjalling
-
Ik gebruikte fietsspaken (van beide kanten), tuimelaars uit aluminium strip en gestrekt (met de boormachine in elkaar gedraaid) ijzerdraad. Dat geheel drijft een tuimelschakelaar aan. Die legt de stand van het wissel vast en polariseert ook het puntstuk van het wissel.
Met een slim gebruik van de tuimelaars kun je de beweging omkeren, of juist bewust niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1883-65f8801967d38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1883-65f8801967d38.jpg)
Wolter
-
Voor grotere afstanden kan je ook zg. Bowden kabels gebruiken. Dit zijn de kabels van een fiets die de handremmer en de versnellingen bedienen.
Werkt prima.
Groet,
Henk
-
Voor mijn 0e baantje gebruik ik Peco wissels, die zelf een (klein) veertje hebben waardoor de wisseltongen blijven aanliggen. Omzetten doe ik dmv fietsspaken, die door kroonsteentjes lopen. Aan de voorzijde heb ik een klein hoekje omgebogen zodat je een soort handel hebt. Redelijk vergelijkbaar met bovenstaande voorbeelden.
Enige nadeel, de fietsspaken zijn erg stug, dus hebben relatief veel geweld nodig om ze bv juist te buigen. Bij het monteren heb ik wel een wissel beschadigd. Wel kunnen repareren, maar helaas nog niet ideaal.....
Groeten,
Rogier
-
Bij het monteren heb ik wel een wissel beschadigd.
Laatste stukje met verenstaal uitvoeren ?
Minder kans op beschadiging, beter af te stellen. Verenstaal moet wel voldoende dik zijn om door de kracht van het veertje te kunnen gaan.
-
Was even langs gekomen op OntraXS, had ik je het zo kunnen laten zien. Buisje, draadje, schuifschakelaar van 2 piek en je hebt direct hartstuk polarisatie. Dat alles voor vreselijk weinig centen en betrouwbaar!
-
Laatste stukje met verenstaal uitvoeren ?
Is wel een idee, maar had ik toen (en nu ook niet) voorhanden ;)
-
Was even langs gekomen op OntraXS, had ik je het zo kunnen laten zien. Buisje, draadje, schuifschakelaar van 2 piek en je hebt direct hartstuk polarisatie. Dat alles voor vreselijk weinig centen en betrouwbaar!
Dit staat met foto's ergens op dit forum, herinner ik me.
Maar: waar?
:)
-
Peco wissels zit al een veer in, of elke andere waar je een veertje inbouwt, kan je ook gewoon met een sate prikker omzetten. Zie je genoeg voorbij komen op youtiube.
Los koppelen en wissels stellen, alles met de sate prikker.
-
Dit staat met foto's ergens op dit forum, herinner ik me.
Maar: waar?
:)
Op dit draadje zijn diverse sijstemen te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71336.0
:) :)
-
Ik heb spaken gebruikt, sinds 2010 gebruik lasdraadstaven. Voordeel ze zijn gemakkelijk te solderen.
Voor polarisatie gebruik ik de door Ronald Halma genoemde schuifschakelaar, maar een microswitch (afgekeken van Len de Vries) werkt perfect.
In de radiografische modelbouw kent men de bowdenkabel (https://www.conrad.nl/nl/p/reely-bowdenkabel-lengte-1000-mm-1-m-226750.html?WT.mc_id=affiliates%3Atradetracker%3Afeed%3A226750&refresh=true) met deze kabel kun je door deze in de bodem te frezen allerlei hindernissen omzeilen.
Een zoektochtje op YouTube wil diverse oplossingen geven.
Een voorbeeldje https://cs.trains.com/mrr/f/11/p/273482/3112731.aspx