BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: martijnhaman op 18 March 2024, 13:38:13
-
Weet iemand of 20 voets containers met vlakke zijwanden een speciale naam hebben?
Het gaat om containers zoals bijvoorbeeld op deze Roco rongenwagen: https://www.roco.cc/rde/76962-rungenwagen-ns.html
Is dit type container ook los verkrijgbaar in schaal h0?
Martijn
-
Inmiddels gevonden dat dit waarschijnlijk reefer containers zijn. In ieder geval verkrijgbaar van Evemodel op Aliexpress (o.a. https://nl.aliexpress.com/item/4000875255353.html).
Martijn
-
Volgens mij zijn het smooth side containers: https://www.walthers.com/20-smooth-side-container-undecorated
Reefers zijn koelcontainers, met geribbelde zijwand zijn het corrugated containers.
-
Over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, zijn gladde wanden altijd koel en/of vriescontainers.
-
Vroege containers (zoals die Nedlloyd) waren gemaakt van plywood. Al vlug realiseerde men dat dat te zwak was en werden stalen wanden met ribben gebruikt. Deze plywood containers waren er ook in koeluitvoering. Ze verdwenen al snel voor 1980 ca. de moderne koelcontainers zoals die van Ali hebben sandwich panelen en zijn niet dezelfde. Vergeet niet dat containers nu al zo’n 55 jaar in gebruik zijn en dus het antwoord op de vraag sterk afhankelijk is van het jaar waar over de vraag gaat.
dirkjan
-
Ja, het model waar Martijn naar linkt moet ook vroeg tp4 zijn.
Röwa maakte al in de jaren zestig een hele serie modelcontainers met gladde wanden.
-
Dank voor alle reacties. Voor mij zeer verhelderend. Ik zoek een containertype dat medio jaren '90 te vinden was. Dan is de versie van Evemodels te modern. Dan moet ik op zoeken naar een exemplaar van plywood. De container van Walters heeft een soort van klinknagels op de zijwand, wat suggereert dat de wanden van metaal zijn.
Mogelijk dat ik een keer tegen een los exemplaar van bijvoorbeeld Roco voorbij zie komen. Ik weet in ieder geval nu waar ik op moet letten.
Martijn
-
Zouden dat geen slotbout imitaties kunnen zijn? In elk geval steviger dan schroeven of zelfs spijkers in 'plywood'.
-
slotbouten betekent moeren aan de binnenkant, dat is een nono ter bescherming van de lading. Als je begin 90 er jaren wilt hebben, raadt ik een ribbed met side panel variant aan, zoals Kombimodell die aangekondigd heeft: https://kombimodell.waggonfabrik.eu/modelle-LE.html#2210 (https://kombimodell.waggonfabrik.eu/modelle-LE.html#2210) of athearn: https://www.bol.com/nl/nl/p/walthers-20-container-genstar-modelbouwsets-hobbybouwspeelgoed-voor-kinderen-modelverf-en-accessoires/9300000032255354/?Referrer=ADVNLGOO002027-S--9300000032255354&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oI_o_yXUkKV2TAZTQKyvkOGL6aOOc9BlUo9WVUXaXfkB6UdQXgD-ZhoCq0YQAvD_BwE (https://www.bol.com/nl/nl/p/walthers-20-container-genstar-modelbouwsets-hobbybouwspeelgoed-voor-kinderen-modelverf-en-accessoires/9300000032255354/?Referrer=ADVNLGOO002027-S--9300000032255354&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oI_o_yXUkKV2TAZTQKyvkOGL6aOOc9BlUo9WVUXaXfkB6UdQXgD-ZhoCq0YQAvD_BwE)
-
Een leuk boek over de vroege geschiedenis van containers en zijn bouwvormen is Geschichte des Seecontainers (https://www.podszun-verlag.de/schwerlast/feuerwehr/561/geschichte-des-seecontainers-und-der-intermodal-wechselbehaelter)
-
Het is slecht te zoen, maar het gaat mij om het type (of best gelijkend) zoals op deze rongenwagens geladen:
https://www.elektrolok.de/bilder2015/tfo_140623_Alfeld_310587.jpg
https://www.elektrolok.de/bilder2015/tfo_140623_Alfeld_310587.jpg
Dat lijken mij exemplaren met vlakke zijwanden.
Dat is het Walthers exemplaar in ieder geval niet. Van het Kombimodell heb ik nog geen afbeelding gevonden.
Martijn
-
Is dat een plaatje van begin jaren negentig?
Misschien moet je iets meer context geven wat je zoekt. Ik heb nog wel een stapel containers liggen. Zit vast iets bij.
Volgens mij zijn er ook wel containers met gladde staalplaten als wanden.
-
Beide foto's zijn uit 1987.
Ik zoek 20ft containers die lijken op de exemplaren op de foto's. Uitvoering maakt niet zo veel uit, want denk dat ik daar zelf wat moet doen. Het gaat dus vooral.om de vorm.
Martijn
-
Zal thuis even kijken.
Hier al gezocht? Veel tankcontainers, maar toch ook 20ft in allerlei vormen.
https://www.modelbouwveendam.nl/index.php?route=product/category&path=64 (https://www.modelbouwveendam.nl/index.php?route=product/category&path=64)
-
Nu komt de aap uit de mouw wat je precies zoekt. Aan de hand van de foto had er al eerder een completer antwoord kunnen zijn. Ten eerste is het onmogelijk dat dit een foto uit 1987 is. De 140 623 heeft in 1982 een E2.0 gehad, waarbij gegarandeerd de regenlijst zou zijn verdwenen. Ook ontbreekt de kleine handgreep op de neus die al meest waarschijnlijk in 1977 zou zijn aangebracht. Ik schat de foto op 1976-1977 gezien de vervuiling van de lok.
Dan de plek. Als dit Alfeld is (en dat kan met de Fagus schoorsteen op de achtergrond) rijdt de lok over de Nord-Süd Strecke naar het zuiden met een USTC caboose erachter. Dan is de grootste kans dat er op de Kbs-en koelcontainers staan vanuit Bremerhaven (de verzorgingshaven van de US Army) naar een van de kazernes van de US Army in Zuid Duitslan. Dus met vlees voor de hamburgers, amerikaanse OJ en andere te koelen artikelen.
Koelcontainers in die tijd hadden veelal in die tijd een externe koeling. Als je kijkt naar de geschiedenis van de Röwa containers (hier (https://www.altemodellbahnen.de/t60631f175-Roewa-Containerwagen-TEIL-I-Einleitung-Chronik-aktualisiert.html)) dan vind je voorbeelden voor de Röwa Iso 20F Flachwandcontainer die het beste passen (maar niet die met aggregaat). Ook Walthers heeft deze variant, al dan niet geisoleerd. zoals hier (https://www.rd-hobby.de/en/Catalog/Detail/116175) en hier (https://www.ebay.com/itm/265285670498?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200818143230%26meid%3D9a75f5fbc2494bdda2f23fa0233ce610%26pid%3D101224%26rk%3D5%26rkt%3D5%26sd%3D133837209107%26itm%3D265285670498%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D4429486%26algv%3DDefaultOrganicWebV9BertRefreshRanker%26brand%3DWalthers&_trksid=p4429486.c101224.m-1) en hier (https://www.ebay.co.uk/itm/404664800489?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-531343-4&mkcid=2&itemid=404664800489&targetid=293946777986&device=c&mktype=pla&googleloc=9064483&poi=&campaignid=20649934318&mkgroupid=153764631759&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=9595504&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oFzAUcBYzuAYyJ-S2p_TUCqFJZRUt2F4roBM5bsOxQWwOIk9cwAmmBoCO9IQAvD_BwE)
Ik zou voor de Walthers gaan in voor het transatlantische verkeer gebruikelijke kleuren, dus ACL, APL, NYK, AML, USL en voor 40 voet Seatrain
dirkjan
-
Dirkjan, dank voor de uitgebreide uitleg over de containers.
De foto's zijn afkomstig van deze pagina (https://www.elektrolok.de/news/estories/tfo_nostalgie_1.php), waar de datum 31 mei 1987 vermeld staat. Ik was onvoldoende bekend met de details van de locomotieven om die datum te betwisten.
De Begleitwagens op de foto zijn geen Amersikaanse exemplaren, maar Franse. Dat is duidelijk dfoor het ontbreken van de (grote) amsrikaanse opschriften op de zijwand, maar ook aan de indeling van het dak.
De Franse militaire personentreinen reden tussen Berlin Tegel en Strasbourg. Wat percies de route was van de goederentreinen weet ik niet. Het lijkt me wel sterk dat er sprake is van bevoorrading met containers uit de haven van Hamburg. Meer voor de hand ligt dat de treinen vanuit Berlijn in een rechte lijn de (voormalige) DDR uitreden, bij Helmstedt de grens passeerden en vervolgens naar het zuiden richting Frankrijk reden.
Martijn
-
Vond inderdaad een Röwa. Zou best kunnen dat Roco die container uit een mal van Röwa haalt. Röwa containers zijn her en der nog goed te vinden voor weinig geld. Sowieso is een tripje naar Houten en een bezoek aan de containerkoning aldaar een idee.
Vond ook nog de bekende Fleischmanncontainer die kennelijk een soort van horizontale verdeling van de wanden heeft. ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-7599-65f892a0c5741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-7599-65f892a0c5741.jpg)
-
Dank voor het nakijken Henk. Ik zet de 'containerkoning' op mijn lijstje voor het eerstvolgende bezoek aan de beurs
Martijn
-
Als het TMBF is, dan inderdaad verplicht via Helmstedt, Hannover, Nord-Süd Strecke, dan Hanau, Offenburg en dan langs de Rijn naar Straatsburg
-
Er reden ook Franse verlofgangerstreinen via Koblenz langs de Moezel naar Apach. Routes van goederentreinen ken ik niet.
-
Ten eerste is het onmogelijk dat dit een foto uit 1987 is. De 140 623 heeft in 1982 een E2.0 gehad, waarbij gegarandeerd de regenlijst zou zijn verdwenen. Ook ontbreekt de kleine handgreep op de neus die al meest waarschijnlijk in 1977 zou zijn aangebracht. Ik schat de foto op 1976-1977
O.T.
Deze lok was ook in 1990 nog groen, met regenlijst en zonder UIC handgreep. Het enige dat er voor de orientrode transformatie aan veranderde is een opgeplakt DB logo voorop.
Sowieso werd er bij de 140 niet al te precies gekeken. Orientrood en verkeersrood met regengoot en omlopende handgreep was er ook.
Bart
-
Op de beurs in Houten is een specialistische kraam met bijna alleen containers.
(mijn buurman).
Hij zou in ieder geval er meer over moeten kunnen vertellen.
Ronald Visser
-
Klopt, hij staat in de rechter hal, rechtsachter.
Op Marktplaats is hij bekend als Haconto.
Bij Harlaar in Badhoevedorp werkt Sjon/John, hij weet ook veel van en over containers.
-
Ah, bedankt voor de naam. Ik noem hem altijd maar de containerkoning. :)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/53619534432_78dbc6f32d_c.jpg)
Vandaag op de beurs in Houten bij de containerkoning/Haconto langsgeweest. Daar drie 20ft CONTRANS containers aangeschaft met vlakke zijwanden en zonder koelingapparatuur op een van de kopwanden. Geen idee welke merk het is, maar ik ben er blij mee.
Martijn
-
Mooi hoor. (y)
-
Zijn volgens mij Athearns. Mooi dat je er een paar gevonden hebt.
Marc
-
Dank voor het merk (y)
Martijn