BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Trein033 op 15 March 2024, 01:07:50
-
Hallo,
Ik zit te overwegen om een 2e hands locomotief aan te schaffen, het is een Piko loc maar wel digitaal met een Märklin sleper eronder, is het mogelijk om die sleper er onderuit te halen en het motortje analoog te kunnen maken? En zo ja rijdt de loc dan normaal of met beperkingen?
-
Dag Trein033,
De Piko locomotief zal analoog ook gewoon kunnen rijden, net als alle moderne Märklin modellen van de laatste jaren. Märklin maakt al jaren geen puur analoge modellen meer. De decoder zorgt ervoor dat het model reageert op de analoge wisselstroom en omschakel puls.
Wat verwacht je van deze ombouw? Ben je bang dat je met een decoder niet analoog kan rijden (dat kan dus wel), of verwacht je betere rij eigenschappen? Het is afhankelijk van het model, maar de meeste moderne Piko modellen hebben geen ruimte voor de grote ouderwetse omschakel relais. En mocht je er al een in kunnen prakken dan kan de motor niet met de wisselspanning overweg. Er bestaan ook compactere omschakel printjes die werken met gelijkstroom motoren. Maar zie er maar een te vinden die past en nog werkt :( .
Mvg,
Robert
-
Ik heb het idee dat wordt bedoeld of je van een drierailloc van Piko een tweerailloc kan maken. Waarom zou anders de sleper er onderuit moeten.
Klopt dat en om welke loc gaat het precies?
Het kan altijd wel, maar het kan per model verschillen wat je daarvoor wel en niet moet aanpassen.
-
Het gaat om een Traxx 186, ik wil deze inderdaad 2 rail analoog rijden en graag ook o.a. in dubbeltractie met een andere (analoge) Piko 186 dus dan vraag ik me af of de digitale 186 ook exact even hard zal rijden als de analoge die ik heb. En moet ik daar naast de sleper ook iets uit de motor verwijderen?
-
Even een opmerking van een voormalig Märklinist: de flensen van de wielen zijn een fractie anders (hoger), en de spoorbreedte is een fractie krapper dan bij gelijkstroom.
-
Ah oke, dus dan zou ik de wielen of draaistellen moeten vervangen.
-
Er zitten waarschijnlijk afwijkende wisselstroom-wielstellen onder, dus waarschijnlijk met hogere flenzen, maar nog veel belangrijker : ze zijn doorverbonden. Dat geeft dus kortsluiting op je baan.
Je zou kunnen kijken of de assen in gelijkstroom-uitvoering te krijgen zijn, of anders iemand zien te vinden die met het omgekeerde probleem zit en dan onderstellen ruilen.
De motoren van de gelijkstroom- en wisselstroomuitvoering zijn gelijk, dus ze zullen even hard rijden na ombouw (er van uitgaande dat beiden dan geen decoder meer hebben).
-
En zit er dan ook verschil in de draaistellen? Of zijn het echt alleen de wielen?
Volgens het artikelnummer (59850) is de loc van zichzelf wel wisselstroom AC.
-
Volgens mij verschillen de tweerail en drierailversies niet heel veel. Een paar suggesties.
Ook in de drierailversie zit de decoder in een plug geprikt. Je kan de decoder er dus gemakkelijk uithalen. Dan heb je wel een dummyplug nodig voor analoog rijden. Die is als onderdeel verkrijgbaar. Persoonlijk vind ik analoog rijden zonder decoder prettiger.
Zoek in de webshop de tweerail en de drierailversie van de loc op. En kijk of de onderdeelnummers van de wielstellen verschillen. Ik heb even bij de DB-versie gekeken. En alleen de wielstellen en het dekplaatje van de draaistellen lijken verschillende onderdeelnummers te hebben. Die moet je dan vervangen.
Verder moet je even kijken of er wel stroomafnemers voor alle wielen aanwezig zijn.
En je moet natuurlijk de bedrading van de stroomafnemers naar de hoofdprint omsolderen.