BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: odaoda op 09 March 2024, 11:35:22
-
Van Wagons-lits.de
CIWL Amsterdam
Eté 1922 :
- Amsterdam - Bucarest WL n° 2063, 2064, 2084, 2085, 2333, 2334,
- Amsterdam - Groningue I et II WR n° 1679, 1705, 1949,
- Amsterdam - Eindhoven WR n° 1680, 1825,
- Amsterdam - Maastricht I et II WR n° 1682, 1702, 1826, 1947,
- Rotterdam - Haarlem WR n° 1704, 1823,
- Rotterdam - Leeuwarden WR n° 1827, 1828,
Hiver 1922-1923 :
- Amsterdam - Bucarest WL n° 2063, 2064, 2084, 2085, 2333, 2334,
- Amsterdam - Groningue I et II WR n° 1679, 1680, 1682,
- Amsterdam - Maastricht I et II WR n° 1702, 1704, 1705, 1823, 1825,
- Amsterdam - Eindhoven WR n° 1826, 1827,
- Rotterdam - Haarlem WR n° 1828, 1949,
Hiver 1923-1924 :
- Amsterdam - Bucarest WL n° 2063, 2064, 2084, 2085, 2333, 2334, service suspendu jusqu’à nouvel avis,
- Amsterdam - Groningue I et II WR n° 1679, 1680, 1682,
- Amsterdam - Maastricht I et II WR n° 1823, 1825, 1827,
- Amsterdam - Eindhoven WR n° 1702, 1828,
- Rotterdam - Haarlem WR n° 1704, 1826,
Hiver 1924-1925 :
- Amsterdam - Bucarest WL n° 2063, 2064, 2085, 2333, 2334,
- Amsterdam - Groningue I et II WR n° 1679, 1682, 1827,
- Amsterdam - Eindhoven WR n° 1823, 1828,
- Amsterdam - Maastricht WR n° 1680, 1865,
- Amsterdam - Haarlem WR n° 1705, 1825,
- Rotterdam - Maastricht WR n° 1704, 1826,
Eté 1927 :
4 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve,
12 WR dont 9 WR en service, 2 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
Eté 1928 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
18 WR dont 13 WR en service, 4 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
- Orient-Express Amsterdam - Bucarest (trihebdomadaire)WL n° 1866 (ex Paris), 2063, 2085, 2333, 2334,
- Amsterdam - Groningue 179/105-116 WR n° 1679,
- La Haye - Groningue n° 117-106 WR n° 1703 (ex Ostende), 1704 (ex Ostende),
- Amsterdam - Liège - Luxembourg - Metz n° 87-136 WR n° 1680, 1682,
- Amsterdam - Maastricht I n° 135-94 et II n° 93-132 WR n° 1823, 1825, 1826,
- La Haye - Leiden n° 185-190 WR n° 495,
- Amsterdam - Hoek van Holland n° 160-161 WR n° 1862,
- Amsterdam - Flessingue n° 237/107-108/236 WR n° 1705, 1865,
- Amsterdam - Rotterdam WR n° 2765 à 2768 (ex Paris),
- Amsterdam - Bâle n° 14-17 WR n° 1827, 1828,
Hiver 1928-1929 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
18 WR dont 11 WR en service, 4 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
Eté 1929 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
17 WR dont 13 WR en service, 3 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
Hiver 1929-1930 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
17 WR dont 13 WR en service, 3 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
Eté 1930 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
18 WR dont 15 WR en service, 2 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
Hiver 1930-1931 :
10 WL dont 7 WL en service, 2 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
18 WR dont 13 WR en service, 3 WR en réserve, 2 WR en ateliers,
2 F dont 1 F en service, 1 F en réserve,
- Orient-Express Amsterdam - Bucarest WL n° 3411 à 3415,
- Riviera-Napoli-Express Amsterdam - Naples L220-219 WL n° 3416 à 3418 (ex Paris),
- Riviera-Napoli-Express Amsterdam - Vintimille L220-219 WL n° 3419 (ex Paris), 3420 (ex Paris),
- Amsterdam - Bâle n° 14-17 WR n° 1823, 1826, 1862, 1705,
- Amsterdam - Groningue n° 125-106 WR n° 1827, 1828,
- La Haye - Groningue n° 113-120 WR n° 1865,
- Amsterdam - Maastricht I n° 343-348 et II n° 344-93 WR n° 495, 1703,
- La Haye - Heerlen n° 185-190 WR n° 1679, 1704,
- Amsterdam - Hoek van Holland n° 400-401 WR n° 1680,
- Amsterdam - Flessingue n° D7/107-108/436 WR n° 1682, 1825,
- Amsterdam - Rotterdam n° 1065/1094-1101/1138 WR n° 2765,
- Rotterdam - Amsterdam n° 1074/1081-1118/1121 et Rotterdam - Rosendaal n° 15-8 WR n° 2766,
- Rotterdamsche-Lloyd La Haye - Paris WR n° 2768,
- Riviera-Express Amsterdam - Mannheim L220-219 WR n° 2767, F n° 1166 (ex Ostende), 1207 (ex Ostende),
Eté 1931 :
9 WL dont 5 WL en service, 3 WL en réserve, 2 WL en ateliers,
19 WR dont 13 WR en service, 3 WR en réserve, 3 WR en ateliers,
2 WP en service,
2 F en service,
Hiver 1931-1932 :
12 WL dont 7 WL en service, 2 WL en réserve, 3 WL en ateliers,
18 WR dont 12 WR en service, 3 WR en réserve, 3 WR en ateliers,
2 WP en ateliers,
2 F dont 1 F en service, 1 F en réserve,
Hiver 1932-1933 :
8 WL dont 5 WL en service, 2 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
18 WR dont 11 WR en service, 4 WR en réserve, 3 WR en ateliers,
1 WP en réserve,
2 F en ateliers,
Eté 1933 :
11 WL dont 7 WL en service, 3 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
21 WR dont 13 WR en service, 6 WR en réserve, 2 WR en ateliers,
1 WP en service,
2 F en ateliers,
Hiver 1933-1934 :
10 WL dont 5 WL en service, 2 WL en réserve, 3 WL en ateliers,
21 WR dont 11 WR en service, 5 WR en réserve, 5 WR en ateliers,
2 WP dont 1 WP en service, 1 en réserve,
2 F en ateliers,
Eté 1934 :
8 WL dont 5 WL en service, 2 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
21 WR dont 14 WR en service, 5 WR en réserve, 2 WR en ateliers,
2 WP dont 1 WP en service, 1 en réserve,
Hiver 1934-1935 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
21 WR dont 12 WR en service, 4 WR en réserve, 5 WR en ateliers,
2 WP dont 1 WP en service, 1 en réserve,
Eté 1935 :
7 WL dont 5 WL en service, 2 WL en réserve,
19 WR dont 11 WR en service, 4 WR en réserve, 4 WR en ateliers,
2 WP dont 1 WP en service, 1 en réserve,
Hiver 1935-1936 :
5 WL dont 3 WL en service, 1 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
19 WR dont 9 WR en service, 5 WR en réserve, 5 WR en ateliers,
2 WP en ateliers,
Eté 1936 :
8 WL dont 5 WL en service, 3 WL en réserve,
19 WR dont 11 WR en service, 4 WR en réserve, 4 WR en ateliers,
2 WP dont 1 WP en service, 1 en réserve,
Hiver 1936-1937 :
7 WL dont 3 WL en service, 3 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
19 WR dont 9 WR en service, 4 WR en réserve, 6 WR en ateliers,
2 WP en ateliers,
Eté 1937 :
16 WL dont 7 WL en service, 9 WL en réserve,
14 WR dont 10 WR en service, 2 WR en réserve, 2 WR en ateliers,
6 WP dont 5 WP en service, 1 en réserve,
2 F en service,
Hiver 1937-1938 :
12 WL dont 3 WL en service, 8 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
14 WR dont 8 WR en service, 3 WR en réserve, 3 WR en ateliers,
6 WP dont 4 WP en service, 2 en ateliers,
2 F en service,
Eté 1938 :
12 WL dont 5 WL en service, 6 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
13 WR dont 9 WR en service, 2 WR en réserve, 2 WR en ateliers,
6 WP dont 5 WP en service, 1 en réserve,
2 F en service,
Hiver 1938-1939 :
7 WL dont 3 WL en service, 3 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
16 WR dont 8 WR en service, 3 WR en réserve, 5 WR en ateliers,
6 WP dont 4 WP en service, 2 en réserve,
2 F en service,
Eté 1939 :
11 WL dont 5 WL en service, 5 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
14 WR dont 9 WR en service, 2 WR en réserve, 3 WR en ateliers,
6 WP dont 5 WP en service, 1 en réserve,
2 F en service,
- Ostende-Vienne-Orient-Express Amsterdam - Bucarest D289-290 WL S n° 3411 à 3415,
- Amsterdam - Maastricht - Bâle WL ST n° 2786 à 2788 (ex Berlin),
- spéciaux WL ST n° 2648 (ex Berlin),
- spéciaux et hôtel plan WL R n° 1954, WL R3 n° 1962,
- La Haye - Bâle D26-17 WR n° 2200, 2537, 2538,
- Rotterdam-Lloyd-Rapide La Haye - Marseille WR n° 2766,
- Amsterdam - Hoek van Holland n° 400-401 WR n° 2765,
- La Haye - Groningue n° 109-128 WR n° 1827, 1828,
- Amsterdam - Groningue n° 127-104 WR n° 1705, 1824, 1825,
- Amsterdam - Luxembourg D196-197 WR n° 1823, 1826, 1862,
- garée WR n° 2983,
- Amsterdam - Flessingue salons WPC n° 2747, 2748,
- Oiseau-Bleu Amsterdam - Paris WPC n° 4141, WP n° 4075, WPC 2ème classe n° 4101, WP 2ème classe n° 4125, F n° 1218, 12
Hiver 1941-1942 :
13 WL dont 2 WL en service, 11 WL en ateliers,
20 WR dont 1 WR en service, 19 WR en ateliers,
3 WP dont 1 WP en service, 2 WP en ateliers,
- réquisitionnées WL Y n° 3712, 3713, WR n° 4092, WPC salon n° 2748,
- garées WL Y n° 3719, WL Z n° 3328, 3332, 3658, WL ST n° 2650 à 2653, 2775, WL R n° 1954, WL R3 n° 1962,
- garées WR n° 2763 à 2766, 4087,
- garées WR n° 1705, 1823 à 1828, 1862, 2200, 2537, 2538, 2983, 3181, 3183,
- garées WPC salon n° 2747, WPC n° 4061,
Hiver 1945-1946 :
7 WL dont 5 WL en service, 2 WL en ateliers,
1 WR en service,
1 WP en ateliers,
Hiver 1946-1947 :
12 WL dont 4 WL en service, 2 WL en réserve, 6 WL en ateliers,
5 WR dont 3 WR en service, 2 WR en réserve,
2 WP en ateliers,
Eté 1948 :
13 WL dont 8 WL en service, 4 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
7 WR dont 5 WR en service, 1 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
- Hoek van Holland - Copenhague D191-192 WL Y n° 3753 à 3755, 3760, 3762,
- Hoek van Holland - Bâle D163-164 WL ST bois n° 2614, 2618, 2632,
- magasin à Hoek van Holland WL n° 3186,
- dortoir à Hoek van Holland WL n° 2063,
- Amsterdam - Bâle D35-34 WL n° 2892, 2896, 2934, 2942,
- Hoek van Holland - Francfort-sur-le-Main D164-163 WR n° 2202, 2839, 2968,
- Hoek van Holland - Flensburg D191-192 WR n° 2205, 2504, 2509,
- Amsterdam - Bruxelles D126-129 WR n° 4068,
Hiver 1948-1949 :
14 WL dont 8 WL en service, 5 WL en réserve, 1 WL en ateliers,
9 WR dont 5 WR en service, 3 WR en réserve, 1 WR en ateliers,
Eté 1952 :
16 WL dont 12 WL en service, 4 WL en réserve,
16 WR dont 10 WR en service, 6 WR en réserve,
Hiver 1952-1953 :
14 WL dont 6 WL en service, 8 WL en réserve,
16 WR dont 10 WR en service, 6 WR en réserve,
Hiver 1953-1954 :
15 WL dont 8 WL en service, 7 WL en réserve,
17 WR dont 13 WR en service, 4 WR en réserve,
Eté 1954 :
15 WL dont 10 WL en service, 5 WL en réserve,
18 WR dont 12 WR en service, 6 WR en réserve,
Hiver 1955-1956 :
15 WL dont 10 WL en service, 5 WL en réserve,
15 WR dont 11 WR en service, 4 WR en réserve,
- Holland-Italien-Express Amsterdam - Zürich D108-107, Hoek van Holland - Hamburg D171-172, Austria-Express Hoek van Holland - Bâle D252-251 WL YT n° 3712, 3722, 3762, 3862, 3912, 3941 à 3943,
- réserve et supplémentaires WL U n° 3709,
- Holland-Italien-Express Amsterdam - Milan D108-107 WL Y ordinaire n° 3730, 3733, 3737,
- Austria-Express Hoek van Holland - Salzburg D252-251 WL ST/SK n° 2919, 2933, 3304,
- Holland-Skandinavien-Express Hoek van Holland - Nyborg D191, Nyborg - Hamburg n° 13, Hamburg - Grossenbrode HLP, Grossenbrode - Hoek van Holland D 192, Amsterdam - Bruxelles D120-109, Amsterdam - Bruxelles n° 126-129 WR n° 4202, 4211, 4212, 4215, 4242, 4245,
- réserve WR n° 2968,
- Amsterdam - Liège - Bâle D135-134, Hoek van Holland - Oldenzaal D171-172, Austria-Express Hoek van Holland - Venlo D252-251, Amsterdam - Maastricht WR n° 4010, 4014, 4015, 4046, 4068, 4079, 4091,
- garée bon état WR bar n° 4036,
Hiver 1956-1957 :
18 WL dont 10 WL en service, 8 WL en réserve,
16 WR dont 11 WR en service, 5 WR en réserve,
Eté 1960 :
23 WL dont 17 WL en service, 6 WL en réserve,
21 WR dont 16 WR en service, 5 WR en réserve,
1 WP en réserve,
- Holland-Italien-Express Amsterdam - Milan D108-107 WL P n° 4501, 4505, 4506,
- Nord-West-Express Hoek van Holland - Copenhague D171-172, Hoek van Holland - Salzburg D252-251 WL YT n° 3862, 3922, 3941 à 3943,
- Italia-Express Amsterdam - Rome D68-67, Holland-Italien-Express Amsterdam - Coire D108-107 WL UH n° 4586, 4588, 4592, 4599, 4604, 4607, 4608,
- Hoek van Holland - Bâle D752-751 WL U ordinaire n° 3704, 3714, 3715, 3720,
- réserve WL Y ordinaire n° 3737,
- pool CIWL-DSG WL STU n° 2778, 2919, 2947,
- Zon-Express Amsterdam - Nice FTS WR n° 2968,
- Holland-Skandinavien-Express Hoek van Holland - Grossenbrode D191-192, Austria-Express Hoek van Holland - Cologne D252-251, Hoek van Holland - Oldenzaal hlp Osnabrück Nord-West-Express D171-172, Scandinavie-Paris-Express Osnabrück - Jeumont D126-129 WR n° 4202, 4204, 4211, 4212, 4215, 4242, 4245,
- Amsterdam - Liège - Bâle D135-134, D139-138, trains d’agence NRV, Lissone, Lindeman WR n° 4057, 4010, 4014, 4015, 4024, 4046, 4047, 4054, 4068, 4079, 4080, 4086,
- réserve TEE WR n° 4091,
- réserve WP 2ème classe n° 4127,
- dortoir Hoek van Holland WL n° 2191 (réformée),
Eté 1964 :
27 WL dont 21 WL en service, 6 WL en réserve,
14 WR dont 10 WR en service, 4 WR en réserve,
1 WP en réserve,
Eté 1968 :
45 WL dont 29 WL en service, 10 WL en réserve, 6 WL superpointes,
- réserve TAC WL P n° 4510, 4514,
- Riviera-Express Amsterdam - Milan D168-167, Holland-Italien-Express Amsterdam - Milan et Amsterdam - Coire D93-92 WL MU n° 4791, 4793 à 4799,
- TAC Hoek van Holland et Düsseldorf - Villach WL UH n° 4616,
- Nord-West-Express Hoek van Holland - Copenhague D393-394, Riviera-Express Amsterdam - Gênes n° 167-168, Austria-Express Hoek van Holland - Klagenfurt D88-89, TAC Amsterdam et Düsseldorf vers Milan, Biasca, Rimini, Saint-Raphaël, Narbonne WL U formica n° 3705, 3707 à 3709, 3713, 3715, 3720, 3722, 3747, 3750, 3753, 3754, 3757 à 3759, 3766,
- TAC Hoek van Holland et Düsseldorf - Villach WL U bois n° 3810, 3812, 3824, 3870, 3949,
- TAC Amsterdam et Düsseldorf vers Milan, Saint-Raphaël, Narbonne WL Y n° 3926, 3950, 3959, 3961,
- pool CIWL-DSG WL Z n° 2725, 2726, 2732,
- parc superpointe WL SG n° 3432, 3434, 3451, WL STU n° 2894, 2896, 2947,
13 WR dont 10 WR en service, 3 WR en réserve, n° 2750, 2752, 2975, 4202, 4203, 4211 à 4213, 4215, 4242, 4245 à 4247,
Eté 1971 :
27 WL dont 21 WL en service, 6 WL en réserve,
- 3 WL P n° 4575 à 4577,
- 2 WL Lx20 modernisée n° 3470, 3471,
- 5 WL MU n° 4796 à 4800,
- 3 WL UH n° 4582, 4587, 4608,
- 8 WL U formica n° 3712, 3717, 3718, 3720, 3747, 3755, 3757, 3762,
- 2 WL U bois n° 3956, 3960,
- 2 WL YU n° 3917, 3920,
- 2 WL STU n° 2896, 2947,
13 WR dont 10 WR en service, 2 WR en réserve, 1 WR hors service, n° 2975, 2752, 2750, 4202, 4203, 4211, 4213, 4215, 4242, 4245 à 4247, 4259 (hors service)
-
Holy moly, wat een werk weer! Geweldig! (y)
-
Voor mij zit de climax in de staart :)
Wordt bijzonder gewaardeerd, dankjewel! (y)
-
Dank!
Ik neem aan dat het hier gaat over CIWL rijtuigen die in Nederland (Amsterdam) gestationeerd waren. Natuurlijk kwamen er ook andere CIWL rijtuigen naar en van Nederland.
Groet
FRed
-
Dank je Otto voor dit mooie overzicht (y). In ieder geval de WR 2968 gevonden voor de Zon Express :D.
Rob
-
Zie de lijst nu pas, maar ook ik ben verrukt!
Allemachtig wat een werk!
Ook zeer blij mee!! :-*
-
Wowie, dank!
-
Liefhebbers van soortgelijke informatie van andere landen (Duitsland, België en héél veel andere) kunnen terecht op het forum van de site wagonslits.de (http://wagonslits.de)! In dat forum het thema "Wagen, Züge, Streckennetz" openen en iets omlaag scrollen. Nederland staat (momenteel) bij 18-04-2023 als "Der niederländische Wagenpark der CIWL", vlak daarboven bijvoorbeeld Duitsland. Bij deze berichten staat ook de naam van de opsteller van al die mooie lijsten: Jean-Marc Dupuy.
-
even in het Frans, weet niet of je er iets mee bent ! https://forum.lrpresse.fr/viewtopic.php?f=2&t=26860&sid=ca8544907fe40cddc1a4c7797ab23727
Groeten Peter ;)
-
Wat dachten jullie van Amsterdam-Dijksgracht waar een klein depotje van de WL gevestigd was in een omgebouwd rijtuig . Daar waren de schoonmakers en 2 techneuten . , de rijtuigen kregen daar een was en poetsbeurt . Verder op Amsterdam Centraal onder spoor 2 B was de voorkeuken gevestigd . Het grote depot / werkplaats van de WL was in Oostende .