BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Pauldg op 05 March 2024, 13:16:15
-
'Vroeger' was het verhaal dat spuitgietwerk onbetaalbaar duur was. Een enkele mal maken kwam met een kostenplaatje van honderduizenden euro's. Vandaar dat alleen grootseriefabrikanten zich daar aan waagden en geen enkele kleinseriefabrikanten nooit. Dat Mastica het voor elkaar heeft gekregen was een prestatie!
Er is inmiddels van alles gebeurd. Productie in China en nieuwe ontwerptechnieken.... Ik vroeg mij daarom af of de spuitgiettechniek inmiddels al haalbaar is geworden voor (zeer) kleine series. Ik heb geen flauw idee hoe een mal wordt gemaakt, maar ik neem aan dat het een volautomatisch graveerprroces is op basis van 3D tekeningen.
Zonder kennis van zaken zou ik denken dat een bouwpakketje ala een Mastica plan-E op basis van een zelf aangeleverde tekening toch haalbaar moet zijn voor een oplage van 500 a 1000 stuks met productie in het verre oosten.
Ik ben vast een paar elementen in de vergelijking aan het vergeten anders hadden we hier al initiatieven van gezien. En toch vraag ik mij af of 3D ontwerpen niet mogelijk in spuitgietproducten kan eindigen.
Mvg, Paul
-
Een matrijs moet je tegenwoordig op een 5-assige freesmachine in 1x kunnen maken.
Maar daar zal best nog wel een flink kostenplaatje aanhangen.
Mvg Johan
-
Ik heb een aantal jaar geleden met een bedrijf samen gewerkt die dat aan het opzetten waren.
dus een spuitgiet machine voor kleine oplages. Mijn klant had wat anders nodig en ik ben er eigenlijk nooit meer op terug gekomen..
moet daar wel ergens nog wat van hebben..
edit: even gegoogled (https://www.google.com/search?q=kleinserie++spuitgietwerk) en er is genoeg over te vinden:
Wat is spuitgieten op korte termijn?
Spuitgieten op korte termijn is een proces waarbij minder dure gereedschappen worden gebruikt voor kleinere hoeveelheden .
Het omzeilt het zojuist beschreven paradigma van grote volumes – grote investeringen, lange wachttijden en vooral inflexibiliteit – ten gunste van een paradigma dat veel wendbaarder is
-
Dat klinkt veelbelovend! Met dien verstande dat er waarschijnlijk nog wel verschil is tussen het spuitgieten van broodtrommels en plastic kits of complete kappen van modellen.
-
ik las net ergens dat de matrijzen 3d geprint werden.. dus ja, dan moet er meer kunnen. een aantal bedrijven claimen online prijs opgaaf maar net 2 geprobeerd en maar opgegeven.. de ene wil al mijn gegevens en dan gaan ze een offerte maken.. (das dus niet realtime online zoals ze claimen) en de ander wilde het gewicht weten.. hoe weet ik nou wat het soortelijk gewicht is van hun plastic :P
-
Interessante gedachte, maar blijft denk ik een dure hobby voor kleine oplage's; de vraag is een beetje welke alternatieven er zijn.
Ik denk dat het, zeker in de hobbysfeer, bij lange na niet concurerend is met bijv 3D printen of styreen.
Mal maken, zonder te machineren, is ongeacht de oplage al lastig:
- Metaal printen; dit zal zeer waarschijnlijk nabewerking nodig hebben, al is het maar om het glad/lossend te maken.
- Mal gieten; je zou met 3D printen de negatieve vorm kunnen printen en die daarna in keramiek oid gieten, om daarmee een metalen mal te
maken. Maar ook zeer bewerkelijk.
Zodra je zoiets doet, en voor zover leveranciers dit al doen, loont dit alleen bij een oplage; anders kan je net zo goed direct het model maken met behulp van printer of uit styreen. Vraag is wel of je perse wil spuitgieten? Mal voor resin is vermoedelijk stuk minder veeleisend, maar ook daar: als je maar 1 onderdeel wilt, kan je net zo goed printen/knutselen. Wellicht interessant als een onderdeel vaak voorkomt in een model.
-
Waarom je zoiets zou doen? Nou bijvoorbeeld om in het gat te springen tussen vraag en aanbod waar ook producten als PBModels en Artitec niet komen. Of om kits te maken met een lagere drempel dan resin of etswerk. Er zijn genoeg mensen die resin eng vinden, maar hun hand niet omdraaien voor een kit van spuitgietwerk. Je zou zeggen dat er voldoende menselijke hulpbronnen aanwezig zouden zijn (tekenwerk, technische expertise, ervaring en contacten met producenten et cetera) om daarmee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd is zoiets echt organiseren natuurlijk een heidense weg vol hobbels, voetangels en klemmen. Ach, ik ben gewoon wat hardop aan het dagdromen :)
-
Waarom je zoiets zou doen?
Dat er een reden is om ook in kleine oplagen modellen te produceren lijkt mij evident. Maar dit is niet de vraag; jij wilt kleine tot enkelstuks oplage’s en vraagt je af of spuitgieten geschikt is hiervoor. Ik denk om bovengenoemde redenen van niet :angel: Of althans: dat het financieel ongunstig is.
-
Ik denk niet aan enkelstuks, maar projecten waarbij verschillende bouwers samenwerken. Als voorbeeld het oude plan U project,. Wanneer er tweehonderd plotterpakketten moeten worden gesneden en dito neuzen en details moeten worden gegoten: is spuitgietwerk dan een voorstelbaar alternatief qua kostprijs?
Waarschijnlijk niet want ik ken maar weinig voorbeelden, maar de vraag speelt wel eens bij mij op.
-
Zie mijn antwoord :angel: en ik noemde ook "kleine tot enkelstuks oplage’s". Gemeenschappelijk gebruik van een spuitgietmachine zie ik nog wel gebeuren, maar zal aanzienlijk duurder zijn dan een 3D printer. Daarnaast blijven malkosten hoog, omdat de mal nou eenmaal duur is om te maken.
Wellicht zou het in ruwe vorm opzetten van een mal met behulp van 3D metaalprinten wel helpen om kosten te drukken voor machineren. Andersom kan je ook redeneren dat als dat zo zijn, gaat dit ook op voor grote oplages en zou dit al gebeuren.
Ik vermoed eigenlijk dat een leverancier voor de kostprijsberekening rekening zal houden met een zo laag mogelijke oplage, om zeker te weten de kosten eruit te halen; dus denk dat wat leveranciers nu al doen, eigenlijk de business case voor spuitgieten is. Al hoef je er als hobbyist geen boterham aan over te houden; die marge's weet ik niet :angel:
-
Dat laatste is eigenlijk de portee van dit verhaal: wat is de businesscase van spuitgietwerk en hoe verandert deze over tijd door innovatie? En kruipt het langzaam tegen printen aan bij een bepaald omslagpunt? Ik weet het niet en maar weinigen wel. Er lijkt vooral veel mist
-
Al meelezende bedacht ik dat toch het niet per se stalen / metalen mallen meer hoeven te zijn tegenwoordig? Er zijn kunststoffen die geschikt zijn als mal, en mallen van kunststof lijken me veel goedkoper gemaakt te kunnen worden.
-
Voor spuitgietwerk was inderdaad het verhaal dat de kosten van de mal zo hoog waren.
Wellicht zal die met moderne technieken iets lager uitvallen maar ik vrees (frees ;D) dat de kosten van de mal toch hoofdzakelijk in de uren aan teken- en uitzoekwerk zitten. Een werknemer die een weekje bezig is komt dan al snel op 40 x €80= € 3.200,—, en wat doe je nou helemaal in een week?
-
En waarschijnlijk zijn er allemaal specifieke eisen aan de tekening voor de matrijs waardoor hobby tekeningen niet worden geaccepteerd. Dan zit je toch vast aan de tekenaar van het uitvoerend bedrijf met inderdaad dat uurtarief
-
Dat laatste is eigenlijk de portee van dit verhaal: wat is de businesscase van spuitgietwerk en hoe verandert deze over tijd door innovatie?
Dat was mijn punt: een leverancier zal al rekening houden met een zo klein mogelijke oplage om het financieel risico te minimaliseren.
Al meelezende bedacht ik dat toch het niet per se stalen / metalen mallen meer hoeven te zijn tegenwoordig? Er zijn kunststoffen die geschikt zijn als mal, en mallen van kunststof lijken me veel goedkoper gemaakt te kunnen worden.
Volgens mij is met name warmte en druk maakgevend; de mal zal in dit verband ook een zekere stijfheid moeten hebben, voor de maatnauwkeurigheid en het lossen van het model. Ik weet niet of dit al lukt met kunststof, je hebt 't al snel over tientallen bar.
-
Och, een glock is toch ook grotendeels van kunststof?
-
Ik zei druk en temperatuur ;) dus niet de kamer en de loop...
-
True. Dat laatste is met een loop ook relevant natuurlijk
-
Hallo,
Los van de mallen moet je ook een extrusiemachine hebben.
Niet de goedkoopste machines.
Het is een bijzonder duur proces wat , volgens mij, alleen uit kan bij grote aantallen.
Zou voor een alternatief gaan.
groeten jandcargo
-
Maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat iemand iets moet aanschaffen, maar dat het gaat om de kosten van aanbesteden
En wanneer de extrudeermachine er al is gaat het toch vooral om matrijzen en instellen denk ik. Bij drukwerk kan je toch ook kleine oplages bestellen ondanks dat er een dure drukpers nodig is?
-
Je zou hier eens een offerte kunnen aanvragen:
https://www.pcbway.com/rapid-prototyping/manufacture/?type=4&reffercode=TOP
Persoonlijk doe ik vrij veel met 3D printen, en met redelijke oplages (50-100stuks) lijkt het er op dit moment op dit moment niks kan tippen aan 3D printen.
Hoewel spuitgieten goedkoper is geworden en toegankelijker, is ook 3D printen veel beter en goedkoper geworden. Daarbij geeft 3D printen veel meer vormvrijheid. (Ben opgeleid als industrieel ontwerper, een goede mal ontwerpen is werkelijk een kunst en niet te onderschatten. Je moet rekening houden met flow, afkoeling, constante wanddiktes etc..)
-
Ook ik heb destijds onderzoek gedaan naar lokale en Oosterse producenten om onderdelen te laten spuitgieten, maar voor series van minder dan 300-500 onderdelen is het niet interessant. En daarbij, was ik dan op zoek naar een totaal-leverancier en moet je voor een modeltram (of trein) al snel denken aan een tiental-matrijzen voor alle extra en losse onderdelen.
Maar hierin is een businesscase echt belangrijk; wat is je doel. Ik krijg met de vraagstelling in dit topic eerder het idee dat men spietgieten wilt gebruiken en het doel erbij verzint. Ik denk hierom dat er dus ook niemand echt is aan gegaan in het verleden, omdat het middel hier niet in contrast staat tot de doelen van modelbouwers.
-
Ik was vooral benieuwd naar ervaringen met die business case en waarom ik er weinig voorbeelden van zie. Dit soort reacties (er is veel meer kennis nodig voor een goede mal en er moet een duidelijk doel voorhanden zijn) vind ik heel nuttig!
-
Spuitgieten was voorheen een uiterst kostbare aangelegenheid. Ik heb begin deze eeuw bij de kunststoffabriek IBG gewerkt waar in het begin nog de matrijzen zelf ontwikkeld en gefabriceerd werden. Het waren Multi cavity matrijzen waarbij in één shot meerderen producten vervaardigd werden.
In onze hobby is Willy Ade de geestelijke vader van de kunststof spuitgiet techniek. In de Röwa periode (1967-1975) werden in eigen regie stalen matrijzen vervaardigd en na proefspuiten gehard. Zijn kennis en ervaring met meerdere kunststoffen, de fysieke eigenschappen ervan (krimp, vervorming) en het gebruik van ‘virgin’ grondstoffen worden nog overal geroemd. Hoe snel het zonder die kennis fout kan gaan werd na de overname van de Röwa matrijzen bij de door Roco uitgebrachte containerkraan pijnlijk duidelijk. Een motorisering was niet mogelijk.
Ade had toen al een zgn. moedermatrijs ontwikkeld. Bij het Ade rijtuigenprogramma waarin de verschillende elementen konden worden gecombineerd is dit geperfectioneerd. Dat dit ook fout kon gaan is helaas ook duidelijk geworden vanwege rijtuigen met een verkeerde indeling.
Matrijzen zijn ook uit aluminium vervaardigd. Deze hebben een beperkte levensduur. Typische voorbeelden zijn de producten van Bochmann & Kochendörfer (ertswagens, Bw gebouwen) waarbij de er grote slijtage in de loop van de tijd te zien zijn.
Rob
-
Hoewel ADE in het algemeen geloofd wordt ben ik het hier toch niet zo mee eens.
Ook bij ADE heb je kromme bakken ( mijn apfelpfeil wagens zijn bijvoorbeeld alemaal krom) en verkeerd gebruik van kunststoffen. De koppelinghouders maar ook de draaistellen zijn bijvoorbeeld veel te week.
Virgin grondstoffen waren toendertijd overigens normaal. Hoogwaardigere grondstoffen trouwens ook. Ik durf zonder problemen de kap van mijn Marklin E03 (bj. 1965) 180 graden te torderen. Gebeurt niks mee behalve dat de lak eraf spat. Mijn 89 uit 1953 kun je ook nog gewoon samenknijpen zonder dat er iets breekt.
Wat betreft kleinschalig kunststofspuiten. Met de opkomst van aluminium mallen is dit zeker ook voor kleinere series (eenvoudig werk) aantrekkelijk. Je moet alleen net iemand vinden die dit wil doen.
Ik heb vroeger bij Heemskerk fijnmechanica in Waddinxveen gewerkt. Hier werd op kleine schaal ook spuitgietkunststof verwerkt. Ook onderstelletjes van goederenwagentjes heb ik er gezien.
Bart
-
Ik ben een paar jaar geleden bezig geweest om m`n eigen ontworpen stroomdoorvoerende magneetkoppelingen te laten spuitgieten.
Bij een bedrijf, bij m`n werk vandaan, op loop afstand.
Daar vroegen ze voor een malletje van 10cm3 al € 2500,-*
Op zich te overwegen, maar best prijzig en is er nog geen product mee gemaakt.
* Voor die prijs zaten dan wel de ontwerp kosten, materiaal en het maken bij in.
Schoonmaken en onderhoud na een productie serie en opslag, die kosten komen dan nog.
Voor dat geld maar een 3D printer gekocht en andere leuke dingen gedaan.
Maar weer een ervaring rijker, en wie weet later, ooit....
-
Dus stel dat het 3500 zou zijn geworden met productie er bij en je had 10 euro per setje gevraagd dan had je 350 setjes moeten verkopen om überhaupt kiet te spelen. Ja, dat zijn risicodragende investeringen. En dit is dan een bescheiden voorbeeld!
-
Klopt geheel.
Nu het model inmiddels 6x is aangepast, zou het haalbaar zijn.
Toen had ik de centjes niet, nu kijk ik er anders tegenaan...
-
Paul, dat gaat redelijk snel. Mijn Chopperkoppelingen kosten £35 voor 12 stuks en die heb ik 14 maanden geleden uitgebracht. Deze worden tot nu toe 3D geprint, maar als een mal €3500 had gekost om ze in plastic te spuiten, had ik dat ondertussen allang terug verdiend. Als je een uniek product hebt, is er vaak wel een markt.
Ik heb een paar jaar geleden een plastic injectie machine gekocht die je met de hand moet bedienen. Het heeft een element dat de plastic smelt en dan druk je met een hendel het goedje in je mal. Maar de stank die er af kwam was niet te harden, en giftig, dus daarna niks meer mee gedaan. Formlabs heeft een resin die hittebestendig genoeg is om heet plastic te weerstaan. Duur goedje en ik heb een fles gekocht, denkend dat ik dat gewoon op mijn Anycubic printer kon gebruiken. Niet dus, daar moet je dus een Formlabs printer voor hebben (zo'n €3500-4000). Het principe is dat de mal die je daar mee print in een aluminium houder plaatst en daar druk je dus het plastic in. Bij Formlabs kun je een zgn "white paper" krijgen waar het allemaal in uitgelegd staat. Ik ben er niet verder mee gegaan, ook omdat messing een veel duurzamer en mooier product is, en daar richt ik me nu op. Als ik ooit een betere omgeving heb ik betere afzuiging kan regelen, ga ik met het plastic spuiten misschien verder. Het blijft me fascineren.
Hier in Engeland zijn er een paar "cottage industry" modeltrein bedrijven die met de hand en een boormachine de mallen uit messing frezen. Met een CNC machine kan dat best accuraat, maar uiteraard een boel werk. Maar als je dat gaat doen ben je meer een werktuigbouwer dan een ontwerper. Een hele andere hobby.
De machine:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4673-65e84a44911a3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4673-65e84a44911a3.jpg)
-
In onze hobby is Willy Ade de geestelijke vader van de kunststof spuitgiet techniek. In de Röwa periode (1967-1975) werden in eigen regie stalen matrijzen vervaardigd en na proefspuiten gehard.
Spuitgieten in kunststof werd toch al eerder gedaan? Mijn eerste modeltreinset van Triang dateerde van 1958 en die was al in kunststof. En volgens mij was Fleischmann nog eerder.
Of hebben we het hier over verschillende dingen?
-
Mooie machine Sven! Ik hoop dat je er ooit nog eens mee kan produceren!
-
Klaas, het gaat om de mallen. :)
-
Doe niet zo mal het zijn matrijsen.
Mvg Johan
-
Ik geef het 3D printen op industriële highres printers een grotere kans. Ook daar heb je heel dure machines voor nodig, maar de prijs per kleine oplage zal stukken goedkoper blijken dan spuitgieten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-8080-65e878c3ba7b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-8080-65e878c3ba7b0.jpg)
Demo 3D print in ABS/Alloy van een NS2400 in LGB schaal.
Gr, Hans
-
Ik als niet-WTB'er heb een vraag. Kan je een mal/matrijs laten 3D printen van.. aluminium ofzo? En die gebruiken om met vloeibaar plastic of iets dergelijks om een trein kap te gieten?
Bas
-
Metaal printen kan, maar is denk ik niet direct geschikt als matrijs aangezien oppervlak relatief ruw is; mijn eerdere idee om een ruwe matrijs te printen incl koelwater kanalen en deze na te bewerken scheelt wellicht tov alleen machineren. Aan de andere kan, je hebt dan toch de voorbereidingskosten..
En metaalprinten is ook verre van goedkoop; wordt eigenlijk alleen interessant bij complexe vormen en wanneer er geen goedkopere alternatieven zijn :angel:
-
Hoe maakten ze vroeger overigens die haarfijne details in een mal? Net als met geld? Aftasten van de vorm in een groter formaat met een pantograaf (geen stroomafnemer)?
-
Doe niet zo mal het zijn matrijsen.
Haha, natuurlijk, matrijzen. ;D
-
Eigenlijk zie ik in de praktijk (industriële automatisering) juist de omgekeerde beweging: waar vroeger veel nog werd gefreesd en matrijzen gemaakt om te spuitgieten, wordt er tegenwoordig steeds meer op high-end printers geprint.
En met de komst van PCBWay en JLCPCB kunnen ook hobbyisten met centjes hier gebruik van maken. Overigens gaat het ontwikkelen van een mal veel verder dan het product: de viscositeit van het gesmolten kunststof, de flow in de mal, de temperatuur / koeling etc.. Dat alles hoort er bij als je een kwalitatief goed product wilt spuitgieten. In de dagelijkse praktijk geeft de enorme vormvrijheid en flexibiliteit van 3D printen zoveel voordelen, en zijn oplages best een uitdaging, dat spuitgieten steeds meer verdrongen wordt door 3D printen. (Met 3D printen kun je bij wijze van spreken de hele kap van een wagon of locomotief in 1 stuk printen. Bij spuitgieten heb je dan al snel een matrijs nodig met meerdere schuiven (lees: duurdere spuitgietmachine om dit op te doen), complexe koelkanalen en heel veel 0-series (met mogelijk ook weer mallen die niet bruikbaar zijn) om een kwalitatief goed eindresultaat te verkrijgen. Terwijl je met 3D printen (met wat ervaring) binnen 2-3 iteraties een heel redelijk tot goed resultaat kunt verkrijgen (zonder het risico op dure mallen die niet werken etc.).
-
Voor Magnorail hebben we destijds aluminium matrijzen laten maken. Deze kostten tussen de 5000 en 8000 euro.
Je hebt allerlei opties, zoals meerdere producten in een matrijs, of een matrijs met inzetdelen.
Uiteraard moet je bij het ontwerp van je product rekening houden met de fysieke matrijs (kan je product er wel uit, hoe werkt de ontluchting in de cyclus, waar zit het uitstootmechaniek, en waar zijn de putjes die daardoor ontstaan niet zo zichtbaar). Ook moet je denken aan de positionering van de spuitkanalen, waar je altijd die lelijke plekjes van op het product krijgt.
Daarna krijg je te maken met een testperiode, dus: welke kunststofmix en welke kleurstoffen werken voor jouw matrijs en jouw toepassing goed, met welke druk moet het mengsel worden ingespoten, en met hoeveel druk moeten de matrijsdelen worden samengedrukt, zodat de kunststof er niet wordt uitgeperst en je lijntjes krijgt, en je toch minimale slijtage hebt. Hoe land duurt het voordat het product genoeg is afgekoeld om het te lossen. De spuitgietcyclus wil je in verband met de machinekosten zo laag mogelijk houden, bijvoorbeeld 30 seconden.
Eventueel moeten er dan nog aanpassingen worden gedaan zoals een extra spuitkanaal als er ergens te vaak luchtbellen ontstaan, of wanneer de krimp van het product anders uitvalt dan je had berekend. Als resultaat heb je dan een 'recept'.
Dan moet je voor elke batch instelkosten betalen. Meestal vervallen deze kosten bij grotere aantallen (>1000 bijvoorbeeld, reken anders op een paar honderd euro).
Tenslotte moet je de producten lossnijden en ontbramen, of dit laten doen.
Wij hebben gewerkt met een Nederlandse matrijzenmaker en spuitgietbedrijf, zodat je korte communicatielijnen hebt, en er bij de testen bij kunt zijn.
Kortom: alleen voor grote aantallen geschikt, en met de expertise van iemand op dit gebied. Ik was blij dat we een industrieel ontwerper in ons team hadden, en een enthousiast en meedenkend spuitgietbedrijf!
-
Deze was al eens voorbij gekomen in mijn lijst op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=1KMuJzB3H8c (https://www.youtube.com/watch?v=1KMuJzB3H8c)
wat een goed overzicht geeft van het productieprocess.
-
Leuk David wat je vertelt en Michiel jouw filmpje is ook heel leerzaam (y).
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Sluit ik mij bij aan. Wanneer je iets wil met deze techniek dan zijn er zeker mogelijkheden, maar om alles goed te overzien heb je eigenlijk altijd expertise nodig binnen je team. Zowel voor het opstellen van een business case, het zoeken van een producent en de begeleiding/ controle van het productieproces
-
Hoe maakten ze vroeger overigens die haarfijne details in een mal? Net als met geld? Aftasten van de vorm in een groter formaat met een pantograaf (geen stroomafnemer)?
Ja, met zo'n ding. Hier is hoe dat bij Kato gaat/ging (ondertitels aanzetten): https://youtu.be/EOTAwryXXxs?si=QEEIJn6CpQs8JHl2&t=493
-
Eigenlijk zie ik in de praktijk (industriële automatisering) juist de omgekeerde beweging: waar vroeger veel nog werd gefreesd en matrijzen gemaakt om te spuitgieten, wordt er tegenwoordig steeds meer op high-end printers geprint.
Ja dat doen wij ook. De mogelijkheden met printen zijn tegenwoordig zeer goed te noemen.
-
Voor de Ferro Suisse Brienzer Rothorn Bahn was een speciale H0ez railbedding met geïntegreerde tandrad voor code 55 rails ontwikkeld. Helaas heeft volgens Ferro Suisse al vrij vroeg de matrijs de geest gegeven, is producent Joe Works failliet gegaan en is de eigenaar eind 2022 overleden.
Zo zie je maar dat een professionele matrijs ook niet altijd levensvatbaar is.
Op de vraag van een forum lid daarom deze rail uitgewerkt.
Eerst nog maar eens testen.
@Sven ook matrijzen kan je laten printen.
Maar eerst in 3d kunststof printen om de werking te kunnen testen.
Bij niet te hoge druk kan je die gewoon gebruiken??
Het apparaat dat je toonde is meer een testapparaat voor testen van de/een mal???
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-2-65edfbaf8ce74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-2-65edfbaf8ce74.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-1-65edfbaf99f70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/foto-1-65edfbaf99f70.jpg)