BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Hans Reints op 05 March 2024, 12:23:14
-
Intermodellbau van 18 tot 21 April Messe Dortmund
https://www.intermodellbau.de/ticketshop?fbclid=IwAR32mpkpoIhMdrCY9C6qkqbeMqjkVQ4koFdtBRblDd-cNzeNvBxrcPNj4r0
-
Van 18 t/m 21 april vindt het Werelds grootste vakbeurs voor modelbouw en modelsport plaats.
Er worden 60.000 bezoekers verwacht.
Tickets zijn te koop vanaf €14,50.
Strobelallee 45
44139 Dortmund
Te bereiken vanaf treinstation Dortmund Signal-Iduna-Park of U 45, U46 Stadion.
https://www.intermodellbau.de/
-
Ik heb even 2 draadjes samen gevoegd
-
Hallo,
Voor als je van plan bent te gaan:
Wij zijn zeer verheugd om te kunnen aangeven dat de Delftse Modelbouwvereniging deelneemt aan Intermodellbau op 18,19,20 en 21 april 2024 te Dortmund. Voor de allereerste keer zijn wij present op deze hele grote Duitse modelbouw beurs. Hier vind je veel modelspoor, modelbouw en verkoop. Grote fabrikanten zijn hier ook vertegenwoordigd.
Wij staan hier met een grote N-Spoor module baan met veel nieuwe details. Met onze nieuwe baan verlichting kunnen wij dag en nacht simulaties maken, ben je benieuwd? Wie weet zien we elkaar daar.
Je vindt ons in hall 7 stand 7.E14i
Greetz, Jeroen.
-
Her en der zijn ook nog kortingscodes for intermodellbau te vinden
Hier https://www.lokschuppen-berlinski.de/intermodellbau.html
Hier https://www.piko-shop.de/?a=gutschein-messe
Hier https://nl.scenery.shop/intermodellbau/
Scheelt je 2.5 euro
-
Schappelijke toegangsprijs…
-
Over schappelijke toegangsprijzen:
- Sommige locaties organiseren de beurs zelf (zoals intermodellbau) andere beurzen hebben een locatie zoals de DRU (aparte organisatie) en een losse stichting die de beurs organiseert. DE beurzen georganiseerd door de locatie hebben de kosten voor het huren van de locatie een stuk lager van een "externe" organisator. Een externe organisatie mag de huurprijs van een hal betalen. Of een hele goede afspraak hebben over de huur door bijvoorbeeld zoveel keer per jaar te doen.
- Er zit een verschil tussen Nederland en Duitsland kwa prijzen. Kijk maar in de restaurants waar een verschil van 10 tot 20 procent zeker in zit. Soms wel meer. Dus dat niveau mag je ook meerekeken.
- De beurs van Intermodellbau is meer dan alleen modelspoor. Daar zit ook overige modelbouw bij in. Dan trek je meer publiek dan alleen de modelspoorders. Bij Intermodellbau was het vroeger ook allemaal iets groter. Meer hallen en meer ook specifiek voor een bepaalde deel van de modelbouwhobby.
Dat maakt dat in Nederland soms de prijzen voor verschillende beurzen mogelijk wat anders zijn dan bijvoorbeeld in Duitsland.
-
...wij pakken morgen in, vanavond al de boodschappen doen, en dan woensdagmorgenvroeg die kant op.
Ofwel Ligne du Gerize staat er ook 4.B22i
Wie weet, tot daar,
Groetjes tot zover, Wim
-
Oeps.. was alleen maar een vaststelling Ronald, geen klacht over de prijzen in Nederland :angel:
@Wim, jammer dat mijn agenda (zowel werk als privé) momenteel bom vol zit :(
-
...wij pakken morgen in, vanavond al de boodschappen doen, en dan woensdagmorgenvroeg die kant op.
Ofwel Ligne du Gerize staat er ook 4.B22i
Goede beurs, veel plezier!
tot later.
Groet,
Michel
-
De intree en de treinkaartjes zijn binnen , dus 8.15 vertrek vanaf Bocholt Bo
Cor
-
Ik ga zeker ,ondanks mijn leeftijd ,mag geen jaar missen.
Grt.Wim.
-
Vrijdag aanrijden om uur of 6 grens over en gas er op (y)
Groetjes Michiel
-
Vrijdag aanrijden om uur of 6 grens over en gas er op (y)
Hoe laat wil je in Dortmund zijn? Of mag je helpen bij een baan? :) Om 6 uur de grens over betekent dat je vanaf Elten / Emmerich (via de A3) een goed 1:15uur over doet. Vanaf Gronau (via de A31) zou niet anders zijn.
Pas trouwens op de Duitse A3: Snelweg A3 meerdere keren afgesloten tot en met eind september 2024 (https://www.gelderlander.nl/doetinchem/snelweg-a3-van-en-naar-oberhausen-wordt-vernieuwd-meerdere-keren-afgesloten-tot-en-met-eind-september~a918a5f8/). Eerste afsluiting dit weekend. En er is een flitsmarathon (https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2024/april/europese-flitsmarathon) bezig. In NRW vinden ze dat altijd wel leuk om aan mee te doen.
-
Volgend jaar weer met een stand!
Leuk om de portefeuille te vullen.
-
6 uur van huis dan eerst 2 mede verslaafde oppikken
Bij hūnxe koffie doen.
Gewoon rustig aan geen stress (y)
Groetjes Michiel
-
Ik zie hier weining berichten van bezoekers van Intermodellbau dius hier bij dan maar wat foto's niet dat ik er veel gemaakt hebt maar toch.
De Franse baan van Wim Wijnhout was zeker een van de toppers, verder interesant het baantje van een fransman die bij elke trein beweging uitlegde wat er gebeurde (loc wisselen, verterk etc), het rondje door Parijs, en al het andere
Ik blijf me toch overbazen dat als je met je toch wel forse stand met handelswaar op Intermodellbau staat als Duitser je nog steeds niet aanbied om met je pin /kaart te betalen en alleen met "baar geld". Het is tenslotte toch geen lokaal buurthuis event.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1284-6626626204e74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1284-6626626204e74.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1286-6626626231196.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1286-6626626231196.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1287-6626626311ea6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1287-6626626311ea6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1288-6626626319933.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1288-6626626319933.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1292-662662640b281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1292-662662640b281.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1290-6626626414df6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1290-6626626414df6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1297-66266264d309f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1297-66266264d309f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1294-66266264dc08f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1294-66266264dc08f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1298-662662658c8ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1298-662662658c8ed.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1300-66266265dddd9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1300-66266265dddd9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1301-662662667221e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1301-662662667221e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1302-662662669cff4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1302-662662669cff4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1305-662662671c979.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1305-662662671c979.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1307-662662676ebd9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1307-662662676ebd9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1308-66266267dde52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1308-66266267dde52.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1309-6626626847676.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1309-6626626847676.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1310-662662693ec90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1310-662662693ec90.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1311-6626626954e56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1311-6626626954e56.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1313-66266269f1a5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1313-66266269f1a5e.jpg)
-
Ik blijf me toch overbazen dat als je met je toch wel forse stand met handelswaar op Intermodellbau staat als Duitser je nog steeds niet aanbied om met je pin /kaart te betalen en alleen met "baar geld". Het is tenslotte toch geen lokaal buurthuis event.
[/quote]
Duitsers houden niet van plastic geld! Je kan hier in de Grafschap alleen bij de grote winkels, zoals Lidell, Aldie en K&K, met je kaart betalen.; KJleine winkels hebben het liefst bargeld en zijn ook nog eens van zaterdagmiddag tot maandagmiddag dicht. 't is effe wennen!
-
Dank voor de mooie foto's van fraaie modelbanen!
Over "bargeld": Cash is in Duitsland nog heel gewoon, een pinautomaat kost ook geld en het scheelt de zakelijke verkopers weer een deel belasting afdragen.
Ik ben dit jaar niet geweest, vorig jaar besloten dat het de laatste keer was.
-
In Duitsland willen ze ook minder belasting betalen.
Dat gaat het makkelijkste met contant geld, de verkochten spullen komen dan niet in de boeken. ;)
Als ik naar een beurs ga neem ik altijd contant geld mee.
Kees.
-
Wij zijn vrijdag met een aantal clubleden geweest, met de trein vanaf Empel-Rees.
Voor mij was het de eerste keer, heb naast veel modelspoorspullen ook lekker in de andere hallen rondgekeken.
De terugreis was een stuk minder, de treinen in Duitsland rijden met erg veel vertraging.
16:15 op de beurs vertrokken en om 20:00 thuis in Gaanderen
-
Het is erg ouderwets daar, en ik woon daar, maak het iedere keer weer mee
erg vervelend hoor, en de show, ze doe het maar zonder mij !
Pas als die gasten in 2024 arriveren, ben ik weer van de partij
-
Wij waren er op vrijdag met de trein, kwamen ook de mensen uit Gaanderen tegen in het lelijke Oberhausen hbf [wat een zooitje dat station]
Van af Bocholt naar Oberhausen op tijd maar naar Dortmund vertraging van ongeveer 30 min dat is er heel gewoon
Maar voor de rest een mooie dag van gemaakt
Cor
-
Ik was er voor het eerst en was onder de indruk van de omvang. De grote en kleinere merken waren goed vertegenwoordigd en heb leuke modelbanen gezien. Wat ik sterk aan de opzet vond is dat er voor alle leeftijden wel wat wils is. Kinderen konden lekker bouwen en met de miniatuurstoomtrein meerijden. Het publiek was heel divers.
Het parkeren vond ik vrij beroerd geregeld in de zin dat vanwege het vooraf (contant ::) ) moeten betalen er grote opstoppingen zijn rondom het messe gebouw. Daar hebben we aardig wat tijd aan verspeeld.
De combi met andere modelbouw vormen anders dan 'modelspoor' vond ik leuk om te zien.
-
Ik vind het steeds achteruit gaan elk jaar minder aanbieders van modeltreinen vroeger 3 hallen vol nu 1,5 hal zouden ze de tafelprijzen te duur hebben gemaakt?
Groetjes Michiel
-
Hier kun je uitrekenen wat een stand kost https://www.intermodellbau.de/en-gb/aussteller-werden. Daar moeten je overige kosten nog bij (Helpers, hotel, eten, reiskosten etc)
-
De kosten is een van de redenen dat ik er als fabrikant nog geen zin in heb. Buiten de stand prijzen is het dan ook nog eens 5 dagen hotel en bijkomende kosten voor je mensen. Reken maar op een 5k met een stand zoals ik heb. Geen idee of je dat daar terug gaat verdienen.
-
Dat is zwaar geld Martin.
Het is idd maar de vraag of je dat gaat terug winnen met de verkoop.
Kees.
-
De kosten is een van de redenen dat ik er als fabrikant nog geen zin in heb. Buiten de stand prijzen is het dan ook nog eens 5 dagen hotel en bijkomende kosten voor je mensen. Reken maar op een 5k met een stand zoals ik heb. Geen idee of je dat daar terug gaat verdienen.
+1
De kleinste stand ( 4x3 meter ) koste "kaal" 1180 Euronen... Daar moet je idd aardig wat voor verkopen. Gezien er idd nog diverse kosten bijkomen. Van wat ik gezien heb, moet je tenminste een standbemanning van 4 personen hebben. Anders houd je het geen 4 dagen achtereen vol. Dat betekent ook hotelkamers voor 4 en dan 4 nachten a tenminste 130 Euro / nacht / kamer. ( dikke 1000 Euri dus )
Dusch... maar ff niet ;)
Grtzz,
Karst
-
Over schappelijke toegangsprijzen:
- Sommige locaties organiseren de beurs zelf (zoals intermodellbau) andere beurzen hebben een locatie zoals de DRU (aparte organisatie) en een losse stichting die de beurs organiseert. DE beurzen georganiseerd door de locatie hebben de kosten voor het huren van de locatie een stuk lager van een "externe" organisator. Een externe organisatie mag de huurprijs van een hal betalen. Of een hele goede afspraak hebben over de huur door bijvoorbeeld zoveel keer per jaar te doen.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ook een eigenaar heeft kosten voor een hal en wil wat verdienen aan de exploitatie daarvan. Dus het verschil zit in een eventuele winstmarge.
Alleen als de organisatie ook liefhebber is van treintjes en daarom afziet van enige marge gaat deze redenatie op, denk ik.
-
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ook een eigenaar heeft kosten voor een hal en wil wat verdienen aan de exploitatie daarvan. Dus het verschil zit in een eventuele winstmarge. Alleen als de organisatie ook liefhebber is van treintjes en daarom afziet van enige marge gaat deze redenatie op, denk ik.
Ja en nee... Als je niet hoeft te huren tegen een marktconforme prijs omdat je eigenaar van de hal bent dan scheelt dat heel ruim in de kosten. Bij een commerciële huur zit een winstmarge in. Je huurt vaak een hal "kaal" en dan komt er van alles aan extra kosten bij zoals kassa's, verwarming en elektra. Dat wordt vaak achteraf in rekening gebracht. Als halverhuurder heb je een bepaalde bepaalde bezetting nodig om de exploitatie rendabel te houden. Als je weet dat de hal minimaal zoveel keer per jaar verhuurt is aan dezelfde partij dan zijn dat bepaalde vaste inkomsten. Dan kan je mogelijk iets doen met de kale huurprijs. Zeker als je dan nog iets aan de horeca kan verdienen.
Als stichting DutchUSConv hadden wij de eerste keer een goede afspraak met de locatie in Aalten. De exploitant vond het een leuk idee en wilde het wel proberen. Daardoor konden wij het organiseren. Een kans die wij met twee handen hebben aangenomen. Helaas is hij gestopt. Daardoor zijn wij verhuist. Nu bij de DRU zitten mogen we gewoon de prijs betalen die ze willen hebben. Dat was weer een gok. De huurprijs was veel hoger dan de andere keer. Vanwege de grootte van de locatie mag je meer vullen dus ook meer banen. Dan zijn die kosten ook hoger. Dan is het een rekensom: Hoeveel bezoekers minimaal om uit de kosten te komen. En hoeveel bezoekers nodig om een volgende keer te organiseren. Als stichting hoeven wij geen winst te maken maar willen wel geld overhouden voor een volgende editie. Dus de toegangsprijs niet te hoog anders komt er ook niemand. Dat is allemaal gelukkig gelukt dat wij nu zeggen: We gaan nog een keer doen. Ik kan voorstellen dat een aantal organisatoren zeggen: De kosten ten opzichte van de opbrengsten worden te hoog, ik stop er mee.
De kosten is een van de redenen dat ik er als fabrikant nog geen zin in heb. Buiten de stand prijzen is het dan ook nog eens 5 dagen hotel en bijkomende kosten voor je mensen. Reken maar op een 5k met een stand zoals ik heb. Geen idee of je dat daar terug gaat verdienen.
Dat is zeker te begrijpen. Het verbaast mij niet dat er die keuzes gemaakt worden. Voor een kleine leverancier / fabrikant is dat bijna niet op te brengen.
Over intermodellbau: Ik parkeer eigenlijk altijd redelijk dicht bij de messe. Bij BVB, daar is vaak plek zat. Alleen niet als BVB die dag moet spelen. Daar is het even rekening mee houden. BVB moest dit keer op zondagmiddag volgens mij spelen. Het gebouw is als ware in tweeën gedeeld: Het congrescentrum met hallen 1 en 2. Daarnaast de "Messe" met hallen 3 tot en met 8. Dan zal de beurs niet groter zijn dan de 6 hallen van de messe. Nu was hal 8 voor een dinosauriëravontuur, dus maximaal 5 hallen voor intermodellbau.
-
De kosten is een van de redenen dat ik er als fabrikant nog geen zin in heb. Buiten de stand prijzen is het dan ook nog eens 5 dagen hotel en bijkomende kosten voor je mensen. Reken maar op een 5k met een stand zoals ik heb. Geen idee of je dat daar terug gaat verdienen.
Voor mij was het geen 5000 (ergens bij 2-2,5k)
Met de beurs in Sinsheim er bij had ik wel altijd een (over)volle portefeuille
Maar echt nodig heb ik het niet. Zelfs een website is al een tool die voor veel te veel werk zorgt 😂
Ws volgend jaar weer
-
Dat betekent ook hotelkamers voor 4 en dan 4 nachten a tenminste 130 Euro / nacht / kamer. ( dikke 1000 Euri dus )
Twee man op een kamer, scheelt je al de helft ;)
-
Moet toch geen probleem zijn. Nog niet zo gek lang geleden lagen wij op de oude "Hollands Glorie" boten met wel zes man in 1 (een) hut. Trouwens als je een hotel op staatskosten krijg moet je je kamer ook met meerdere delen! :)
-
De kosten is een van de redenen dat ik er als fabrikant nog geen zin in heb.
Voor mij is het de stress die het meebrengt. De hele week voorraad voorbereiden, terwijl de gewone bestellingen gewoon doorgaan. Dan de stress van het reizen en het evenement zelf. Ik zie mezelf het niet meer doen. Via het Internet en de post gaat het ook prima, dan kan ik op evenementen lekker rondkijken.
Toen ik afgelopen December de Rattery Little Train Show organiseerde, heb ik alleen maar modelbanen uitgenodigd en helemaal geen commerciële verkoop. Dat maakt zo'n evenement ook speciaal, want iedereen komt daar dan echt alleen voor de modelspoorcreaties.
-
………….heb ik alleen maar modelbanen uitgenodigd en helemaal geen commerciële verkoop. Dat maakt zo'n evenement ook speciaal, want iedereen komt daar dan echt alleen voor de modelspoorcreaties……….
Dat is dus ook mijn idee met TT12mmTreff waar de plannen voor klaar liggen.
-
Ik heb nou net weer nauwelijks wat met al die baantjes. Ik zie het liefst handel en met name gereedschappen en dan niet van die meuk die je nu overal ziet. Assortimenten (metalen) materialen en profielen.
Bij gebrek aan messing onderdelen zijn we die zelf maar gaan maken want op geen enkele beurs waar ik nog eens geweest ben zie ik dat assortiment niet meer.
-
Moet toch geen probleem zijn. Nog niet zo gek lang geleden lagen wij op de oude "Hollands Glorie" boten met wel zes man in 1 (een) hut. Trouwens als je een hotel op staatskosten krijg moet je je kamer ook met meerdere delen! :)
Hans, jij slaapt graag met vreemde mannen ;D Maar sommigen zoals ikzelf willen dan niet (meer) vanwege slaapproblemen en andere zaken. Dus ik lig alleen nog samen met mensen die ik vaker mee heb naar shows en daar verander ik zeker niks aan.
Dus die kosten heb je tegenwoordig zomaar te pakken. Snap Martin wel dat hij daar bedenkingen bij heeft, immers moet er wel wat verdiend worden. En die dagen dat je daar bent ligt je productie ook stil.
-
Verdienen is niet het eerste Ronald, maar ik wil wel graag met een beurs uit mijn kosten komen.
-
Verdienen is niet het eerste Ronald, maar ik wil wel graag met een beurs uit mijn kosten komen.
Een simpele frietkraam op het oktoberfeest in Sittard kost ook geld
Poosje geleden kostte dat, voor zes dagen, rond de 60 duizend euro
Het zal dit jaar weer duurder zijn denk ik
Moet je nagaan hoeveel friet je moet bakken
-
Ongeveer 3333,3333 bakkies friet met mayo..per dag.
-
Speciale beursprijzen maken dan maar, alle plus 50%.... ;D
-
Verdienen is niet het eerste Ronald, maar ik wil wel graag met een beurs uit mijn kosten komen.
Ja, dat bedoelde ik ;) verkeerd geformuleerd.
-
Een simpele frietkraam op het oktoberfeest in Sittard kost ook geld
Poosje geleden kostte dat, voor zes dagen, rond de 60 duizend euro
Het zal dit jaar weer duurder zijn denk ik
Moet je nagaan hoeveel friet je moet bakken
Het is patat.
-
B 402
Vrachtwagenongeval: weg in Emsland bezaaid met friet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mit-pommes-frites-und-anderen-kartoffelprodukten-ist-die-992234-6627c124064c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mit-pommes-frites-und-anderen-kartoffelprodukten-ist-die-992234-6627c124064c9.jpg)
Patat Friet ;D Van morgen gebeurd in Emsland!
-
Wat ik nooit begrijp is waarom een evenement zoveel wil verdienen aan de commerciële exposanten met prijzen die in de duizenden Euro's lopen. Want zoals Frits ook al aangeeft, hij komt graag voor commercieel aanbod. De verkopers zijn ook een onderdeel van de beurs, waarvoor ook klant komen. In Engeland komen ook meer verkopers niet meer naar evenementen. Als het voor het geld niet hoeft (Rails of Sheffield verkoopt ook wel genoeg om het licht te laten branden zonder op een beurs te zijn) en je wordt al benaderd alsof je een melkkoe bent en niet een aanwinst voor het evenement, dan word je ook niet echt verleid.
-
Intermodellbau staat als Duitser je nog steeds niet aanbied om met je pin /kaart te betalen en alleen met "baar geld"
gepind betalen is officieel betalen, staat wit/zwart te lezen. In het handje kan een zwart of een grijs karakter hebben .......
tja van mijn hart een steen gemaakt en zonder aankopen huiswaarts getrokken, 't was moeilijk maar het is schijnbaar toch gelukt als je 40 bananendozenvol staan hebt dan is het net iets gemakkelijker ...... Maar bij Acme toch een volgende aankoop zien staan dat Belg. restauratierijtuig die er ook in blauw te krijgen zal zijn ......
-
Verdienen is niet het eerste Ronald, maar ik wil wel graag met een beurs uit mijn kosten komen.
en je veel liever in Sint Niklaas stond ;D
-
Toen ik afgelopen December de Rattery Little Train Show organiseerde, heb ik alleen maar modelbanen uitgenodigd en helemaal geen commerciële verkoop. Dat maakt zo'n evenement ook speciaal, want iedereen komt daar dan echt alleen voor de modelspoorcreaties.
Goed, het is wat je als evenement wil. Als dat je insteek is dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. In een klein buurthuis of dorpshuis organiseren dan heb je bijna geen kosten. Dan ben je al voor 400 - 500 euro /pond per weekend klaar. Met een paar honderd bezoekers uit de kosten van het huren van de locatie. Zeker als de deelnemers hun eigen kosten betalen. Dan is dat een (financieel) risico die als organisatie wel kan nemen (dragen). Je hebt dan een leuk weekend met zijn allen gehad. Een grotere locatie met dito huurprijs betekent grotere financiële risico's. De vraag is of je die als organisatie zelf kan dragen of niet. Dan komen handelaren gauw om de hoek om een deel met verhuur van ruimte dat deel van het risico af te dekken waardoor je met minder bezoekers af kan.
Wat ik nooit begrijp is waarom een evenement zoveel wil verdienen aan de commerciële exposanten met prijzen die in de duizenden Euro's lopen. Want zoals Frits ook al aangeeft, hij komt graag voor commercieel aanbod. De verkopers zijn ook een onderdeel van de beurs, waarvoor ook klant komen. In Engeland komen ook meer verkopers niet meer naar evenementen. Als het voor het geld niet hoeft (Rails of Sheffield verkoopt ook wel genoeg om het licht te laten branden zonder op een beurs te zijn) en je wordt al benaderd alsof je een melkkoe bent en niet een aanwinst voor het evenement, dan word je ook niet echt verleid.
Ligt aan de locatie, organisatie e.d. Tegenwoordig zijn de grotere locaties niet zo heel goedkoop. Je schrikt van de prijzen. Zeker in Nederland niet. Wat ik al aangaf wij brengen een redelijk "normale" prijs in rekening. Dit is bij ons afgestemd op de huur van de hal en de overige kosten. Dit omdat we een volgende editie van het evenement willen houden. We hoeven er niet van te leven. Bij een beurs als Rail & Eurospoor was het ook een deel van het levensonderhoud van de organisatie. Dat zal je terugzien in de prijs. Zelfde geldt natuurlijk voor de commerciële halverhuurders als Expo, Broodfabriek, Libéma en Messe Dortmund die willen een bepaalde winst maken. Wat ik bijna nooit begrijp is dat je een behoorlijke toegangsprijs betaalt voor een "koopbeurs" allla Houten dus een beurs met alleen handelaren waarvan je weet dat die ook nog eens betaald hebben om er te staan. Goed, dat kan je ook zien als een dagje uit. En dan wel lopen zeiken over de kosten van een lokje, rijtuig, grasmat of een boom bij een handelaar :) Dan ga ik liever naar een combibeurs waar je van allebeide iets hebt of een beursje van een modelspoorvereniging om die te steunen.
Of je als handelaar welkom bent ligt ook aan de organisatie. Wij zijn blij met iedere handelaar die bij ons wil staan. We proberen de wensen van de handelaren zoveel mogelijk in te willigen. Hopelijk lukt dat dan een beetje. Voor ons maakt het niet uit hoeveel ze verdienen of niet. Als ze maar tevreden zijn over de beurs. Dan hopen we dat ze terugkomen.
-
@Arjan6511: blijkbaar ben jij van boven de patat /friet grens.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Patat-frietgrens
Hoe dan ook: lekker 😋
-
Klopt ;)
-
ik denk de verzekeringen een aanzienlijke inpact hebben op prijzen, leg 2 euro bij op de prijs van Houten dan kan je treinen kopen en banen zien alsook alle andere richtingen van knutselen en modelbouw. Ik vind Houten te duur voor een koopbeurs te zijn ....
-
Het is patat.
Niet in Sittard.
-
Het is hier al tweeënhalve pagina een gesprek onder standhouders en voorstanders van patat of friet.
Zijn er nog filmpjes, foto’s of andere indrukken van bezoekers?
-
Zijn er nog filmpjes, foto’s of andere indrukken van bezoekers?
Een paar foto's voor de indruk, niet per sé geweldige foto's aangezien ik op een beurs vaak wat ideeën voor eigen inspiratie vastleg...:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-6628106aeb958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-6628106aeb958.jpg)
Flinke bak roest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-6628106aef9c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-6628106aef9c3.jpg)
Simpel baan layout maar met leuk rangeerplezier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4-6628106b4e0f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4-6628106b4e0f4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/3-6628106b5d212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/3-6628106b5d212.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5-6628106b7b135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5-6628106b7b135.jpg)
Fraaie werkplaats met rolbrug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/6-6628106bbdf4e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/6-6628106bbdf4e.jpg)
Hal 4...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/7-6628101d71866.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/7-6628101d71866.jpg)
Van de afdeling Lego dit nogal omvangrijke exemplaar.
-
(y)
-
Wij waren er op vrijdag met de trein, kwamen ook de mensen uit Gaanderen tegen in het lelijke Oberhausen hbf [wat een zooitje dat station]
Van af Bocholt naar Oberhausen op tijd maar naar Dortmund vertraging van ongeveer 30 min dat is er heel gewoon
Maar voor de rest een mooie dag van gemaakt
Cor
Ja dat was ik, leuk elkaar in de trein gesproken te hebben
-
en je veel liever in Sint Niklaas stond ;D
Die is inderdaad erg gezellig en relaxed. En natuurlijk 2 dagen korter ;)
-
Hier nog wat foto's: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,10774195
Bekijk ook het filmpje van de fraaie baan gemaakt door Rik Martens!
-
Wat ik nooit begrijp is waarom een evenement zoveel wil verdienen aan de commerciële exposanten met prijzen die in de duizenden Euro's lopen. Want zoals Frits ook al aangeeft, hij komt graag voor commercieel aanbod.
Nu, ik denk dat dat eenvoudig is:
- De baantjes die er staan zullen niet veel opleveren. Ik denk namelijk niet dat exposanten betalen om hun baantje te laten zien. In het beste geval doen ze het om niet, anders zal er nog een kostenvergoeding betaald moeten worden. Ergo, modelbanen zorgen voor een cash outflow, maar iig niet voor inflow
- Dat geld komt dus elders vandaan: de commerciele deelnemers of de verkopers. Het zal voor elke organisatie lastig zijn om te bepalen wat je door wie laat betalen. Lage toegangsprijs is meer bij de verkopers of andersom.
- 'Zoveel; is natuurlijk relatief. Als er een hobbyist achterzit die het leuk vindt om erbij te doen zal er niet op winst gestuurd worden, maar wel op uit de kosten komen. maar als er een commerciële partij achterzit (of zelfs een partij die geen winstoogmerk heeft maar op deze wijze wel een clubkas kan spekken) gaat die er natuurlijk wat aan over willen houden. Want waarom zou ik 4 maanden organisatie erin steken als ik er niets aan overhou? Dan ga ik mijn tijd wel elders besteden. En wat iemand daar aan over wil houden......
Het is een utopie denk ik om te veronderstellen dat iedereen die hier mee bezig is het voor de fun doet
-
Hallo allemaal,
Ook wij (DMV) hebben een hele mooie beurs gehad. Heel veel mensen gesproken en veel enthousiaste reacties gehad over de baan en veel vragen over de Ledverlichting, hoe je hybride kan rijden met Dinamo en de Flodder scene. Maar de meest gehoorde vraag was: "Ist dass Spur Z oder N"? ;D Wat ik zelf opvallend vond vergeleken met beurzen in NL is het relatief hogere aantal vrouwen die ons aanspraken over de baan. En het was weer duidelijk dat mannen met name kijken naar de treinen, en de vrouwen naar de scenery met de details.
We hebben diverse uitnodigingen ontvangen voor andere beurzen in Duitsland en Frankrijk en tevens bezoek gehad van Mr Kato himself die diverse vragen had over onze 3d geprinte modellen en hoe we de Kato brug verwerkt hadden in de baan. Ook is op zondag een fotograaf 3 uur bezig geweest met foto's te maken voor N Bahn Magazin Spezial die in oktober uitkomt.
Hieronder een impressie een film van onze modelbaan in Dortmund.
(https://i.postimg.cc/xCYQZMtx/436489180-823769326458078-6283839329979032307-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/QtS2nPBC/436266318-823769576458053-6054248909358405270-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/K8Ldy4Kd/437554438-827252856109725-3190872343664151663-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/C1MtDNvg/439613172-827253039443040-294368679566786692-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/k4jHybZt/440212707-827253152776362-2747056023285501969-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/qRZmKdhs/439684084-827253216109689-8788109851140897143-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/9fX5tCMK/439613820-827253542776323-2062148204113793636-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/59hhKwyw/437569951-827253632776314-4510499645280800595-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/GmrZddkt/440101788-827253669442977-6512733547962958717-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/x1RBdhRR/440309068-827253746109636-6215563799268316491-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/NMWzVcsg/440299371-827253886109622-6134277216024941394-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/tCGcNpvk/439618658-827253916109619-3804620907294221532-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/6p5YM3rr/439659188-827254199442924-8347048893400873810-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/pLw5pcLm/437529750-827284922773185-4664138218440817615-n.jpg)
(https://i.postimg.cc/0Q2kQ7D6/439631505-827285706106440-1537185287436260462-n.jpg)
https://www.youtube.com/v/3MLayNf5X30?si=KoOt-eiMmQ5qWvC6
Al met al een leuke beurs, smaakt naar meer!
Greetz, Jeroen.
-
Mooi man! Toch wel even met meneer Kato op de foto geweest? Da's wel een must he? :)
-
Jazeker, meerdere zelfs!
Ik sta er zelf niet op, maar hier staat ie met de Duitse vertegenwoordiger en met wat andere clubleden 8)
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOXl6NCO0c1o82K_j4V_ydNBguwWGZCfkhgy1zeCy1E1lKQDnzXW46Mswvhv9GiDrMUU7ODvHaNYDSpdiXQnQY6it_nGBmUTCRMOmkjlFe24T6Drz2alVR9JFGhk00tvpjwnqlb75QMECXDBS51daM1jw=w1508-h1131-s-no-gm?authuser=0)
Greetz, Jeroen
-
(y)