BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Sietse op 02 March 2024, 19:12:34
-
goedenavond medetreineurs,ik heb voor mij een vreemd probleem namelijk op mijn tweede spoor stopt de loc ineens op twee plekken na poetsen e.d kwam ik door de spanning op de rails te meten dat op de plekken waar ie stopt spanning stond op beide rails de ene plek is op een wissel en op de andere plek waar twee rails d.m.v raillassen gekoppeld zijn.
dit gaat mijn pet te boven,weet iemand wat er aan de hand kan zijn ik rij analoog fleischmann.
B.V.D Sietse
-
Beetje chaotische omschrijving. Wat meet je precies, tussen welke punten?
-
ik heb geen - en + op de rail maar op beide rails een + dus links en rechts spanning op rails
-
Meet je toevallig een digitale spanning op de dc stand?
-
o jee moeilijke vraag.ik meet met een 2 polige spanningzoeker die je ook voo een auto gebruikt om spanning te meten op b.v de zekeringkast.
-
ik heb geen - en + op de rail maar op beide rails een + dus links en rechts spanning op rails
Ten opzichte van wat meet je dat dan?
Oja, wat is merk en type van die spanningzoeker?
@Pauldg: hij rijdt analoog 2-rail, dus geen DCC op de baan.
-
Heb je toevallig meerdere stroomtoevoerplaatsen op de rails, dan kan het misschien zijn dat er ergens een aansluiting verkeerdom zit.
ik roep maar wat ;)
-
Fotootje? Tekeningetje? Want ik begrijp er weinig van :o ;)
-
En voor het poetsen werkte alles goed? Hoe en waarmee heb je gepoetst?
-
na jaren en jaren de boel weer opgebouwd,er is 1 aansluitrail gebruikt.
-
o jee moeilijke vraag.ik meet met een 2 polige spanningzoeker die je ook voo een auto gebruikt om spanning te meten op b.v de zekeringkast.
bedoel je zo'n ding (https://www.google.com/search?q=spanningzoeker+auto)dat oplicht als er spanning op staat? want daar kun je alleen mee bepalen of er spanning staat.. niet het soort en wat de polariteit is ;)
Ook zegt het weinig over de hoeveelheid spanning op de baan.
-
ja klopt huis, tuin en keukending ik meet een + spanning op zowel links als rechts van de rail dus de lok krijgt dan 2 keer een + spanning het vreemde er aan is dat ie op het ene stuk van de baan wel gewoon rijdt waar er wel een - en+ te meten is
-
Zo'n spanningzoeker heeft twee aansluitingen. De ene is een klem, de andere een meetpen.
Vertel nou eens waar je die twee aansluit. Als je geen exacte informatie geeft komen we nergens.
-
Om te kunnen helpen: zet je baanplan hier eens (schematisch) neer met de aansluitpunten en de plaatsen waar het verkeerd gaat.
Ten tweede, je geeft aan dat het probleem na het poetsen is ontstaan, heb je daarvoor zonder problemen kunnen rijden?
-
Ik zou een goedkope multimeter kopen. met een auto tester meet je spanning, maar weet je niet wat plus of min is.
Soms even goed kijken of er eventueel iets van metaal of ander geleidend materiaal tussen de wisselpunten is terecht gekomen, iets als een stukje klein spijkertje etc. Het beste is ook je baan in "stukken" verdelen met eigen voeding die gescheiden is en uitschakelbaar. Vooral als je baan wat groter is als een ovaaltje. (spreek uit ervaring)
Frits 959
-
Gezien je recente vraag over meerdere aansluit rails, weet je zeker dat je daar geen fout gemaakt hebt.
-
Ik zou een goedkope multimeter kopen. met een auto tester meet je spanning, maar weet je niet wat plus of min is.
Frits 959
Deze bijvoorbeeld. Heb je de rest van je leven plezier van: https://www.action.com/nl-nl/p/3200712/varo-digitale-multimeter/
-
Als je weet hoe het werkt wel ja.
-
probleem opgelost,er zat een kapotte rail in de baan .
een ieder bedankt voor het meedenken.
-
En hoe ziet een kapotte rail er uit?
-
Een rail waar de plastic dwarsliggers ineens spontaan zijn gaan geleiden denk ik..... ::)
-
probleem opgelost,er zat een kapotte rail in de baan .
een ieder bedankt voor het meedenken.
Dank je maar helemaal niemand heeft precies begrepen wat er nou aan de hand was. Tip; plaats een foto met duidelijke info erbij, dan kan de meute hier gericht en goed een advies of antwoord geven. Voor de oplossing idem dito; niemand weet wat er was omdat je niet duidelijk bent geweest ;)
Doe er uw voordeel mee zeggen ze dan :) Succes! (y)
-
Misschien heeft u een stroom geleidende vloeistof/schoonmaak middel gebruikt,anders geleid kunst of namelijk niet vanzelf.
-
ik zal even uitleggen wat het probleem was,ik had op de beurs in Joure een partijtje gebruikte rails gekocht 1 van de rails die ik gebruikt had is hoogstwaarschijnlijk gebruikt om een bepaald stuk baanvak af te sluiten van spanning omdat in de spoorstaaf een miniscuul sneetje was gemaakt[ik denk met een dremel] mijn 63 jaar oude ogen zagen dat in eerste instantie niet.een kleinkind zag dat wel.rail vervangen probleem opgelost.
-
Beetje wazig verhaal.
Een onderbreking in een rails die een kortsluiting veroorzaakt?
En die treedt dan ook nog eens op na poetsen?
Bijzonder verschijnsel.
Dat een trein stilvalt omdat de spanning dan wegvalt als die dat stuk rails bereikt klinkt me logischer.
Maar goed je treinen rijden weer en dat is het belangrijkste.
-
Eric, er was helemaal geen kortsluiting, maar een onderbreking. Leken denken al gauw aan kortsluiting omdat dat in de media een populaire term is. Zie je ook als er ergens een boerenstal uitfikt, dan zeggen ze ook dat het is veroorzaakt door kortsluiting. Maar ze bedoelen een fout in de elektrische installatie en dat kan van alles zijn, behalve kortsluiting.
-
Nog steeds geen foto (`s) gezien, valt dus niets aan te herleiden. Zó jammer dit.
Wel fijn dat het is opgelost.
-
Nieuwe gebruikers weten niet allemaal hoe de foto upload werkt. En er zijn zelfs mensen zonder digitale camera :angel:
-
Nog steeds geen foto (`s) gezien, valt dus niets aan te herleiden. Zó jammer dit.
Het probleem is opgelost, waarom dan doorzeuren? Sietse doet van zijn kant z'n best en bedankt iedereen voor de hulp, dat volstaat toch.
-
Wellicht zitten de 'halve' rails een beetje los, zodat deze bij het poetsen tegen elkaar aan of juist van elkaar af zijn verschoven. het hoeft maar 0,1 mm te zijn.
Op zo'n manier krijg je wel of juist geen contact.