BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Cegielski op 01 March 2024, 11:41:25
-
Beste forumgebruikers,
na 7 jaar begint toch het modeltreinvirus weer te jeuken.
Nu wil ik een diorama maken met Tillig rails dit omdat hun ook mooie sporen in combinatie met H0e en het zogenoemde Straßenbahngleis hebben.
Wat is jullie ervaring met het rails van tillig? ik heb vroeger zelf alleen maar piko gebruikt.
wat zijn de voor en nadelen van Tillig rails?
Groet Arjan
-
Arjan,
Had je deze al gezien: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108546.0?
Zoekfunctie werkt niet optimaal; Google gaat sneller: "Beneluxspoor Tillig" !
-
Ik heb alleen ervaring met Märklin M, -K en -C en Tillig. Ik ben als een blok gevallen voor de Tillig Elite vanwege z'n uiterlijk. Gewoon een mooie rail. Op mijn kleine baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107976.0) heb ik hem als eerste gebruikt en ik ga hem zeker op mijn grote baan gebruiken.
Voordelen in mijn ogen:
- mooie redelijk natuurgetrouw uiterlijk
- flexrail verkrijgbaar in 3 soorten (hout, beton en staal)
Nadelen:
- wat lastiger direct verkrijgbaar.
- prijs
Maar goed, bovenstaande zijn mijn bevindingen en geen reden om een discussie te starten. Aanvullingen natuurlijk welkom. ;D
-
Hier ook Tillig Elite......
-
diorama, dan zou ik kiezen voor de mooiste natuurgetrouwe rails.
ook al is het leggen en de verkrijgbaarheid een soort van "@!!#"
ik vind tillig daar wel aan voldoen.
mocht je amerikaans smallspoor willen doen, dan heb ik wel wat shinohara h0n3
-
Ik heb nog wel een engels wissel van Tillig Elite in de aanbieding.
mvg Henk
-
Ik gebruik ook Tillig Elite, met name voor de baandelen die goed zichtbaar zijn, voor de rest gebruik ik Roco.
Ik vind het een van de mooist verkrijgbare rails. De prijzen zijn wat hoger, en geen idee of andere mensen hetzelfde ervaren maar ik heb al een aantal aanpassingen gedaan aan mijn baan, daarvoor heb ik wissels moeten verwijderen die al ge-ballast waren. In een paar gevallen ben ik niet voorzichtig genoeg geweest en heb de verbinding van de rail met de beweegbare biels gebroken. Dan doet ie het dus niet meer ;D.
Het is wat fragieler allemaal (of ik heb te dikke vingers ;D ;D).
Maar verder overwegend positief, als het allemaal ligt vind ik het prachtig.
Salut
-
Heb het al een hele tijd en bevalt zeer goed, mooi slank railprofiel
Het is wel een railsysteen voor de ervarende bouwer.
Cor
-
Wat maakt dit rails meer voor de ervaren bouwer voor jou?
Arjan
-
Ik kan alleen maar vermoeden, maar Tillig Elite heeft geen elektrische wisselstellers in het assortiment, dus je zal met servomotoren of wisselmotoren moeten gaan werken. Dit vraagt wel wat kennis van het aansturen van deze motoren.
-
Dat moet met andere merken wissels ook als je de aandrijvingen niet in het zicht wil hebben.......
Ik gebruik trouwens de Cobalt digitaal: 2 draadjes naar de dcc leiding en 1 naar het puntstuk; meer niet.
Heb in een middag 13 stuks gemonteerd, aangesloten en 's avonds werkend gekregen......
De rails en wissels van Tillig Elite zijn heel erg flexibel en daardoor wat lastiger te leggen maar zien er erg fraai uit.
Verder worden er verende wisseltongen gebruikt zodat je op het wissel geen stroomproblemen zult krijgen.
De puntstukken van de wissels zijn relatief smal zodat wielen er niet snel in zullen zakken.
Ben er erg tevreden over......
-
Wat het voor mij wat lastiger maakte: echt recht leggen is een ding.
De wissels zijn flexibel, zowel voor- als nadelig, wel bewerkelijker.
Fred
-
Wat is er zo lastig aan recht leggen? Gewoon een lat er langs waar je de koppen van de dwarsliggers tegenaan legt.
-
Ik kan alleen maar vermoeden, maar Tillig Elite heeft geen elektrische wisselstellers in het assortiment
Jawel, Tillig heeft ondervloer motoraandrijvingen.
-
Dank, Ben. Dankzij jou ontdekt. Wist het niet. (y) Heb jij er ervaring mee? Of iemand anders? Let me know.
-
Zelf niet maar heb ze gezien als demo opstelling bij Tillig in Dortmund. Werkt mooi.
-
Die heb ik ook gehad maar vond ze vreselijk lawaaierig, daarom heb er Tortoisewisselmotoren onder zitten
Cor
-
Ja, daar heb ik ervaring mee.
Op de eerste plaats: ze werken op wisselstroom. Dus als je met decoders werkt die gelijkstroom afgeven: vergeet het. Of je moet de diodes er uit slopen, maar wat daar de gevolgen van zijn kan ik niet overzien.
Op de tweede plaats: het afstellen van de slag is een priegelwerk. Beter kun je een wat langere steldraad gebruiken, zodat de veerkracht de mogelijk te grote slag opvangt. Maar de veerkracht moet wel groot genoeg zijn om de wisselstand vast te houden. Of je maakt een steldraad met een lus of omega vorm erin, voor monteren aan de zijkant.
Met het schakelcontact kun je polariseren, dat is (altijd) aan te raden.
Het mooiste van deze wisselmotoren vind ik, dat je ze kunt doorschakelen naar een volgend wissel, zodat je rijwegen kunt maken. Bijvoorbeeld: van een binnenkomend spoor vertakkingen naar 5 sporen betekent 5 knoppen. En de wissels worden dan NA ELKAAR omgezet. Idem wanneer je de sporen weer samen laat komen. Met terugmeld mogelijkheid van de stand van de wissels dmv ledjes, dus ook van de ingestelde rijweg.
En als laatste: op de juiste manier gemonteerd heb ik ze altijd uiterst betrouwbaar gevonden. Ook in mijn nieuwe baan ga ik ze weer gebruiken.
-
Dank, Ben. Dankzij jou ontdekt. Wist het niet. (y) Heb jij er ervaring mee? Of iemand anders? Let me know.
Die bruine dingen? Slecht... de contactlipjes binnenin verlopen met de tijd. Dramadingen, en ik gebruikte ze onder een tentoonstellingsbaan waar ik feitelijk maar enkele dagen per jaar mee reed. Niks mis met de Tillig rails, gewoon betere aandrijvingen gebruiken zoals bv de MTB MP'tjes: https://www.mtb-model.com/pages/mp1.php?lang=en
-
Kijk, een ervaringsdeskundige. (y)
-
Helaas wel ;)
-
Die bruine dingen? Slecht... de contactlipjes binnenin verlopen met de tijd. Dramadingen,
Blijkbaar een volkomen tegengestelde ervaring. Ben ik het, gezien mijn eerdere weergave van mijn ervaringen, geheel niet mee eens.
Hebben bij mij gedurende mijn ervaringsperiode, zo'n 15 à 20 jaar, feilloos gewerkt. En zijn naar mijn idee ook behoorlijk intensief gebruikt. En van verlopen van de lipjes nog nooit iets gemerkt. Misschien toch iets niet goed gegaan bij het instellen, waarvan ik al aangegeven heb, dat dat wel een lastig karweitje is ? Bevestigingsschroef voor de steldraad te los aangedraaid ? Of de kleine kunststof ringetjes verloren bij het (de)monteren ? Vervuiling/verstoffing door opslag ?
-
Twee ervaringsdeskundigen dan. (y)
-
@ Martin: het zal :) Ik wil ze niet meer hebben vanwege de voornoemde punten. I stick to Tortoise en tegenwoordig MTB ;)
@ Ben: (y)
-
Ja, daar heb ik ervaring mee.
Op de eerste plaats: ze werken op wisselstroom. Dus als je met decoders werkt die gelijkstroom afgeven: vergeet het. Of je moet de diodes er uit slopen, maar wat daar de gevolgen van zijn kan ik niet overzien.
Vreemd verhaal. Heb zo'n motor in mijn Marklin/Fleischman draaischijf (past vrijwel 1 op 1) en die draait twee kanten op, hoe dan ?
grtz rob
-
Lees dan even de handleiding Rob, daar staat het allemaal in.
-
Het mooiste van deze wisselmotoren vind ik, dat je ze kunt doorschakelen naar een volgend wissel, zodat je rijwegen kunt maken.
Kun je met elke aandrijving die een paar extra schakelcontacten over heeft. Deed het met de Tortoises ook dus dat is niet echt een unieke feature van de Tillig's ;)
-
Lees dan even de handleiding Rob, daar staat het allemaal in.
Hele aansturing had ik niet nodig, blijft over een gelijkstroommotor, weet ik eindelijk waarom er zo veel draden aan dat ding zaten ;D
-
Hier dus ook een notoir Tillig Elite gebruiker, zowel op het eigen baantje als op de clubbaan.
In de club wat moeite gehad om de code 100 fanaten te overtuigen, maar dat ging vlug van zodra ze de sporen en wissels zelf gezien hadden.
De rails zijn een plezier om te leggen, vloeiende bochten en rechtdoor (tegen een lat).
Wissels zijn verkrijgbaar als afgebouwd exemplaar of als compleet zefbouwpakket, in een vaste vorm of in een flexibele vorm. Een grote vrijheid in je baanplan.
Wel de nodige aandacht geven aan de plaatsing. Hoe beter je de sporen en wissels legt, hoe beter je resultaat.
Zowel op de clubbaan als de thuisbaan werd de wissels zelfs aangepast om parallelsporen dichter bij elkaar te krijgen of om wisselstraten korter te maken. Gaat met een beetje aandacht zeer vlot.
Wissels op Vaerwegh Dok (clubbaan) werden eerst aangedreven door de Tillig motor zelf. Deze zijn later systematisch vervangen door Hoffmann motoren (de originele van de Conrad kloon). Reden daartoe was inderdaad het verlopen van de contacten en de fijnafregeling. Misschien perfect voor een stationaire thuisbaan, maar een hel voor een modulaire tentoonstellingsbaan.
Op het thuisbaantje (Den Overslag) is gelijk overgestapt naar Cobalt Digital IP motoren. Directe aansluiting en sturing vanuit het DCC-signaal en bovendien nog een extra vrij contact.