BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: MaraNCS op 28 February 2024, 13:15:58
-
Zo...na eerst een paar dagen geweldige berichten gelezen te hebben ga ik mijn geklungel hier beschrijven.
Gelukkig weten de meeste bouwers dat onderzoek vooraf veel tijd kost. Daar ben ik al maanden mee bezig. Leuk, veel tijd en ook wel eens frustrerend.
De aanleiding
Dit jaar bestaat de Ooster Spoorweg 150 jaar. Een aantal dorpen en steden aan de lijn Amsterdam - Amersfoort gaan dit vieren.
Baarn (mijn woonplaats) doet mee en ik ben min of meer mede organisator. Overigens totaal onbelangrijk voor dit project.
Als geinteresseerde in spoorwegen en modelbouw lijkt het me leuk om te proberen ons station te bouwen in H0.
Bouwtekeningen gezocht en gevonden, maar daar begint de frustratie nr 1.
Ik heb 2 verschillende bronnen en 2 verschillende tekeningen. Nou hoeft het natuurlijk niet op de mm nauwkeurig maar toch.
In de loop van de tijd is er veel verbouwd aan het station, ik begin met het oorspronkelijke gebouw.
Veel foto's (oa details) en computertekeningen later heb ik nu een oppervlakte waar ik van uit ga.
De bakstenen kerf ik in styreen (pizzabodemplaatjes zijn mooi dun en die had ik al eerder bewaard)met een behoorlijke marge. 1 verdieping is 70 bakstenen hoog, bij mij worden dat er ongeveer 60. Scherp mesje gebruiken is hier echt noodzakelijk, voor het perron (ook bakstenen) is een minder scherp mesje prima.
Foto's en vorderingen zullen volgen. (ow ja ehm, ik heb nog 2 maanden voor het bouwen en verven... :-\
Groet M
Proefstukje heeft nu grondverf en 2 lagen verf gekregen, vandaag de derde laag.
-
Hier het proefstukje pizzabodem, van boven naar beneden:
De horizontale sneden om een rand bakstenen te vormen.
Daaronder dwars sneden om de individuele stenen te vormen. Vooral dit vergt concentratie en een scherp mesje.
Grondverf aangebracht en daaronder steeds meer lagen. Het onderste is dus nagenoeg klaar om de voegen in aan te brengen.
Omdat het station veel groter wordt dan dat ik had gedacht (lengte is ongeveer 30 meter dus in H0 is dat meer dan m'n schaal lineaal lang is (meer dan A4 lengte!) heb ik misschien niet eens genoeg PS (polystyreen) aan pizzabodem ??? En helaas dankzij de terechte milieu eisen is dat nu steeds karton.
Maar gisteren bij de bakker 2 oude reklame borden van PS gescoord. Wel behoorlijk beschadigd door het gebruik van een soort D. tape maar zoooo groot (A0), dat ik heel Baarn kan bouwen.
Dus misschien moet ik het nog een keer daarop proberen. De pizzabodem is een grover foam en makkelijker te snijden denk ik.
Ook nog een proef raam van dun karton, 2 laagjes op elkaar geplakt, in de grondverf. Dit werkt wel makkelijker, maar misschien toch maar van P styreen.
Foto volgt straks.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stenenproef1-kl-65df883196702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stenenproef1-kl-65df883196702.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/stenenproef2-kl-65df8a51df41c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/stenenproef2-kl-65df8a51df41c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stenen-proef4-klein-65df8a8ae1425.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stenen-proef4-klein-65df8a8ae1425.jpg)
De onderste is het stuk PS "reklamebord", dit is wel superstrak. Het verschil in dikte van de stenen ga ik proberen te voorkomen natuurlijk in de echte wand.
De bovenste vorm is goed genoeg voor de perronsteentjes.
Morgen verder.
-
Lijkt mij wel een monnikenwerk... :o
Jouw proefstukje lijkt een mix tussen kruis- en staandverband metselwerk. Ik zou hier een keuze in maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-02-28-om-21-10-09-65df9353277b7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-02-28-om-21-10-09-65df9353277b7.png)
Het resultaat ziet er verder goed uit. (y)
-
Hallo
Ik heb geen idee welk gebouw je na gaat bouwen van station Baarn. Als het de Generaal betreft zou je die ook in spoor nul kunnen bouwen 1/45
Dan raad ik je aan om contact op te nemen met Huib Maaskant hij heeft namelijk de Generaal in spoor nul laten laseren en op zijn 1/45 spoor nul baan staan
tot zo ver mijn reactie op jou draadje wat betreft station baarn. Nog een vraag is daar ook plan om iets van stoomtrein of oud NS materieel te laten pendelen tussen Hilversum en Baarn
Met vriendelijke groeten.
Bernhard
-
@ Bernard, Titel is Baarn HIJSM, het station dat door NS wordt bediend dus.
De Generaal (NCS station) is volgens mij (ook) door iemand in Soest nagebouwd, heel fraai.
Helaas ben ik geen metselaar, dan zou ik 1 ha grond kopen en het nabouwen daar. Grapje maar zoiets doen ze in de USA!
Die plaatjes zijn duidelijk, morgen eens kijken op de foto's. Bedankt gdh! Dan kan ik er rekening mee houden, door DAT in elk geval niet fout te doen.
Bedankt voor het commentaar, heb ik wat aan.
Wat betreft het programma voor zaterdag 8 juni, helaas nog geen uitsluitsel te geven. We zijn er mee bezig.
Als er iets definitief te melden is zal ik dat doen.
Groet en tot snel
-
Nog maar eens goed op oude foto's gekeken (dat kun je niet genoeg doen).
Aan de straatzijde waren (afgezien van het koninklijke deel) 5 DUBBELE deuren. Nu zijn dat 1 raam, de 2 huidige (afschuwelijke) toegangsdeuren, en weer 2 ramen van 1,65 meter breed.
Dat wordt nog een gepriegel dus.
Vandaag de bodemplaat snijden zodat de omtrek zichtbaar wordt.
60 jaar geleden had ik een marklin startset en een GROOT station. Die baan was H0 en ik denk nu het station meer schaal N of S.
Totale lengte van het station is volgens tekening meer dan 30 meter! dus in schaal 35 cm!!! Das veel, heel veel!
Aan de slag ermee.
-
Hoi mannen (ik ga er vanuit dat ik in de minderheid ben),
Net m'n proefstukje gevoegd met A-merk voegmiddel, en daarna afgenomen met een vochtig papier en doekje.
2 lessen geleerd:
Wel voegen maar proberen de stenen "schoon te houden/maken". Dus best wel snel schoonmaken waarschijnlijk.
En de voegen zijn me te wit, dus meng de smurrie met een druppeltje zwart. Ik vrees dat iedereen dat allang weet, maar van fouten leer je het meest.
Wordt binnenkort vervolgd.
Groet en knutselse iedereen.
-
Leuk! Hier nog een Baarnaar. Ik ga dit draadje volgen.
-
@Sven. Leuk een plaatsgenoot. Maar dat betekent dat ik extra energie moet stoppen om het iets te laten lijken. JIJ kunt het immers makkelijk nameten.
En daar gaan we al met de compromissen. Toen vuurwerk nog veel en legaal afgeschoten mocht worden heb ik de eerste week van het jaar veel hout verzameld.
Dat komt altijd van pas! Jullie willen hier niet thuis kijken...wat een zooi. Maar het heeft ook z'n voordelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2022-12-30-65e1b4d331bf1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2022-12-30-65e1b4d331bf1.jpg)
De creme-gele "staanders" zijn in het echt ongeveer 50 cm (nagemeten tussen de 49 en 53 cm). Op schaal zou dat 0.575 cm of 5.8 mm zijn.
Die vuurpijlen zijn niet gelijk (maar bij het station zit dus ook verschil) en ongeveer 6 mm. Met 2 lagen grond- en 3 lagen kleurverf is dat dus eigenlijk te dik.
Weet je wat jullie mogen ze allemaal nameten en het beter doen :D. Dit gaat het worden.
Ondertussen bij het afvalhout, platen multiplex gevonden die misschien als bodem gaan dienen. Het meten en tekenen op de PS plaat leverde iets goeds op: het past niet.
De bakker heeft ze met grof geweld van de muur getrokken, dat tape moet verboden worden. Dus het bestaat uit stukken en scheuren. Het is ff passen.
Het station kan er net op maar dan moet de trap (Amersfoort-kant en de luifel aan de Hilversum-kant er nog bij). Waar nu de P&R is was vroeger het goederenemplacement.
Met 3 of 4 sporen. Voor nu geen optie om dat te bouwen, maar in de toekomst??? Dus daar moet ik al wel rekening mee houden.
Dus ik moet iets groters hebben. Als het past maak ik aan de binnenkant steunlatjes, zodat het station daar "overheen" past en blijft staan.
Kieren tussen gebouw en plaat vind ik niks, dus dat wordt een uitdaging, maar dat is voor later.
Nu weer lekker bezig. Zie jullie
Groet Mara
-
@Sven. Leuk een plaatsgenoot. Maar dat betekent dat ik extra energie moet stoppen om het iets te laten lijken. JIJ kunt het immers makkelijk nameten.
Dat komt altijd van pas! Jullie willen hier niet thuis kijken...wat een zooi. Maar het heeft ook z'n voordelen.
Ik ga direct op pad met mijn schuifmaat en geodriehoek!
Alleen andermans spullen zijn zooi, je eigen zooi is altijd spullen.
-
@Sven: Veel plezier met meten, grote kans dat je me daar ook ziet met duimstok!
Vanavond de versiering op de kopse kant van de perronoverkapping bij spoor 1 "tekenen".
Dwz ik ga een poging doen in FreeCad. Een kennis heeft een lasercutter, ik niet.
De kap zelf wordt zelfbouw van hout of styreenprofiel.
Ik wil zo min mogelijk gebruik maken van printers en snijapparaten, maar de ornamenten zijn echt niet te doen.
In het uiterste geval ga ik een fotoprint van de rand gebruiken, niet mooi maar dat moet maar.
Tot snel.
Mara
-
Je gaat goed! Mooi om je bezig te zien hier (y)
-
Gisteren de steunpalen voor de perronoverkapping nagemeten.
Ik zag al eerder ergens een oproep om die dingen te maken/verkopen.
Priegel dingen zijn het, 15 cm doorsnede, achtkantig in schaal h0 dus ongeveer 1,8mm, met een (te) ruime marge dus 2 mm.
Kijken of ik daar iets mee kan in FreeCat. Anders moet ik in hout iets maken, dat gaat natuurlijk niet netjes lukken zonder digitaal, electrisch aangedreven hulpmiddelen.
We gaan bezig...hoewel vanmiddag voetbal :)
Doei, bouwse iedereen.
Mara
-
Ow ja @ Geert. De wereld ziet er na jouw opmerking over het metselwerk nooit meer hetzelfde uit!
Ik kijk nu behalve naar waar ik loop vooral naar gevels en bakstenen. Enne bedankt!
Gisteren toen ik de palen aan het opmeten was nog goed gekeken: kruisverband dus!
-
Doe je voor je volgende project dan Boekhandel Den Boer? Daar kan je je ook suf tellen aan de bakstenen.
-
Zeker weten Sven. Maar dit duurt nog ff vrees ik. Trouwens wel een mooi gebouw maar van latere datum, toen onze woonplaats al wat groter was.
Wel zitten pielen met erg dunne stukjes karton vanmiddag. 4 laagjes op elkaar geplakt. 2 van 2 mm op elkaar en 2 van 1 mm aan beide kanten hiervan. Snap ik dit nog?
Nou ja morgen in de grondverf, in de hoop dat het karton dan niet erg kromtrekt. Dus dun verven en zeker niet te nat.
Lukt het niet dan is er niks verloren, slechts de verpakking van een doosje crackers.
Het is meer een poging om te verbeelden dat het niet vierkant of rond is in doorsnede.
Morgen maar eens een wandje uitsnijden...of meer. We moeten tenslotte geen perronpalen, zelfs geen perron of overkapping maar een station maken.
En ondertussen toch maar weer eens de tutorials van FreeCad bekijken :D
Gegroet, Mara
-
Leuk een compleet station van hergebruikt materiaal! Ben benieuwd naar het vervolg (y)
Mvg Koen
-
Het lijkt bouwvak hier maar dat is maar schijn. Ik ben bezig met de tekening (bestek nr 21 bv) om te zetten naar een bouwtekening op schaal.
Dat is nog best een klus. Er zijn niet veel foto's van de originele staat van het station en in de loop van de jaren is er veel veranderd, zeker ook aan de buitenkant.
Uit de bestektekening is niet goed duidelijk wat ramen en wat deuren zijn. Het staat niet aangegeven, ook niet op een bouwkundige manier.
Ik ga er nu maar vanuit dat afgezien van de 2 nog bestaande kleine ramen in het koninklijke deel verder alles deur is (geweest).
Iemand die het beter weet? Ik was er niet bij in 1874 :D
Verder vandaag ff naar Hilversum voor een potje verf. Waarom worden leuke fysieke winkels met prima gastheer ingeruild voor webwinkels? Ja natuurlijk omdat het goedkoper is, de winkelier niet de hele week "open" hoeft te zijn en er minder mensen die winkels bezoeken. Toch jammer. Over iets meer dan 4 maanden gaat deze sluiten helaas.
Kwam thuis met verf (dat gelukkig nog wel) 5 zakjes E. styreen en een heel goedkoop zakje met postkoetsjes. Van die laatste ga ik wellicht vooral de wielen gebruiken en de 2 paarden. Het is tenslotte nog de tijd van de koetsen.
Gisteren ook nog even verder geknutseld aan de perronpalen. Wat een gepiel, ben nog net niet gek geworden (denk ik zelf).
Tot snel.
Mara
-
En jullie maar denken, daar heb je weer zo'n beginner die druk post en er na een paar dagen mee ophoudt?
Nou, echt niet. Ondertussen een schaalmodel van karton gemaakt, uiteraard zonder details.
Leermomentje wat jullie natuurlijk allemaal al lang weten:
a Bepaal vooraf welke zijde waar aansluit op de volgende wand, en trek de dikte van het bouwmateriaal af van de lengte.
b Bij een hoger model. Bepaal of je de hoogte in delen bouwt of er 1 geheel van maakt.
Baarn is 13,5 meter hoog. Met begane grond, verdieping en "zolder". Maak ik alles in 1 stuk (voor- en perrongevel, en zijkanten van het middendeel) dan is dat natuurlijk het meest stevig en stabiel. De ornamenten (sorry de bouwtermen ken ik NOG niet) zouden dan met strips kunnen worden aangebracht. Maar dan heeft een indeling of interieur geen zin.
Gezien de voortgang ga ik nu dat laatste maar doen. "gewoon" 1 stuk, en niks geen leuke details van binnen. Waarschijnlijk kom ik veel problemen tegen, dat worden dan leermomenten voor een andere versie, zeg ik nu. Kennen jullie dat filmpje van Wim de Bie die een modelvliegtuigje bouwt. Zo niet ga dat vooral opzoeken, maar zo wil ik niet eindigen (ik en station).
Wordt vervolgd
Mara
-
Je heb er een volger bij hoor (y)
-
Ow ja @ Geert. De wereld ziet er na jouw opmerking over het metselwerk nooit meer hetzelfde uit! Ik kijk nu behalve naar waar ik loop vooral naar gevels en bakstenen. Enne bedankt! Gisteren toen ik de palen aan het opmeten was nog goed gekeken: kruisverband dus!
Ik heb ooit een programma geschreven om velletjes baksteenpapier te kunnen printen. Daar kunnen 23 verschillende metselverbanden mee gemaakt worden!
Groeten,
Peter
-
23 verschillende! Zo leer je nog wat op je (mijn) oude dag.
Mijn tekenprogramma wil niet bar meewerken vanavond.
Normaal gesproken laad ik de mastertekening in, en teken dan op een andere laag het gewenste object. Zeg maar ouderwets overtrekken.
Op die manier wilde ik de deuren (vooral) en de paar ramen in de gevel zetten. Ik vrees dat de Pc het wint van m'n geduld vanavond.
2 keer crashen en 1 uur verder heb ik het ff gezien.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perronpaal-65fb4d44d7235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perronpaal-65fb4d44d7235.jpg)
De perronoverkapping-paal in de maak. Fixeren gaat met een druppel houtlijm.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/voorbereiding-snijden-station1-65fc1fc21204a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/voorbereiding-snijden-station1-65fc1fc21204a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/voorbereiding-snijden-station2-65fc1fca4d16a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/voorbereiding-snijden-station2-65fc1fca4d16a.jpg)
Voorbereidingen voor het uitsnijden van het station. Als ik de (niks geen mooie nieuwe) rails gebruik (hoogte ~ 3 mm) en dan de 0.18 cm verval van het perron daarbij tel kom ik op ongeveer een halve cm. Die halve cm tel ik op bij de totale hoogte van het station, daar begint dus het zichtbare deel (oa de rand en de steenlaag).
Nu eerste een "mal" maken voor het instrepen van steentjes, in elk geval de horizonale strepen (voegen) Dat moet overal op dezelfde hoogte.
See you, ik ben wel even onder de pannen (oh nee dak komt pas later en zijn geen pannen).
Mara
-
Een goede voorbereiding is het halve werk (y)
-
Vandaag niet veel gedaan. Een niet gelukte poging een mal te maken (gewoon wat lijntjes op papier, hoe moeilijk kan het zijn).
Straks heb ik geen gebouw maar heb m'n tekenenprogramma en pc een stuk beter leren kennen. Nu nog africhten die dingen...
Wel de eerste groene verflaag voor de perronpalen van de overkapping.
Wel wat voorbarig wellicht, geen station, geen overkapping maar wel palen. Beetje zielig eigenlijk.
Morgen echt verder.
-
De Pc en printer staan nog binnen maar het scheelde niet veel of ze lagen beide in de tuin.
Proefstukje gemaakt met 3 afmetingen lijntjes patroon.
1 op schaal H0: hoogte stenen incl 1 voeg = 6 cm dat is dus 0.689 mm (heel realistisch maar onwerkzaam, tenzij gelasered)
1 met 10 lijnen op 1 cm eigenlijk de beste optie. Nog net te doen met de hand.
1 met 8 lijnen op 10 cm, mooi maar dan zijn ze ook echt te groot.
Probleem is dat de lijntjes zo dicht bij elkaar staan en de lijndikte echt klein moet zijn, dat ze niet goed uit de laserprinter komen. Zinloos dus.
Bij het zelf graveren van de steenlagen is het essentieel dat de afstand tussen de lijnen goed is, je moet dus echt een mal gebruiken en geconcentreerd werken.
Bovendien moet je de lijnen markeren, zeker bij grotere afstanden muur. Het muurgedeelte ligt bovenop het papier, bij grotere afstanden is de geringe afwijking niet snel te zien als je werkt.
Uiteraard later wel. Hier moet ik dus nog over nadenken.
Wel 2de laagje verf voor de palen.
-
Vandaag wat positiever bouwnieuws.
Nog een proefstukje stenen gemaakt. Dat begint ergens op te lijken. Uit de hand maar best te doen voor een stukje straat.
Wel wat geleerd trouwens, stratenmaker of bouwvakker zal ik niet worden. Die mal met zowel horizontale als vertikale hulplijnen is echt noodzaak.
Foto zal pas volgen als er verf op zit, de grijze grondverf is niet fotogeniek.
Als proefgebouwtje met kleinere wanden ga ik eerst de bierhal proberen. Daar zit alles in. Stenen, deuren en "moeilijk" dak.
Voordeel is dat het te behappen is en een mooi leerproject.
Morgen verder.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stenen-mal-klein-6602aa8a08cf6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Stenen-mal-klein-6602aa8a08cf6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/loodsconstructie-6602aa95958c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/loodsconstructie-6602aa95958c6.jpg)
Eindelijk de mal klaar. Er blijkt een soort spaarstand (standaard) ingesteld in de printersoftware. Bij mijn printer is de standaard -4, die heb ik nu op 1 gezet en Voila, probleem weg.
Dankzij een collega bouwer (zie eerdere post) ben ik gewezen op het metselwerk en als je toch maakt (scratchbuilding in goed nederlands) kun je het net zo goed goed doen.
Eerste foto de mal, een fout proefstukje en de wanden van de bierhal.
Op dat proefstukje zie je dat het verband ontbreekt, de maten van de "hele" stenen zijn te klein. De hele stenen moeten 4 keer de hoogte van de steen zijn. Ik heb de hoogte op 1 mm gezet (moet eigenlijk 0.6 mm zijn + de voeg) maar dat wordt teveel gepriegel. De mal moet voor de juiste positie van de kerven in het styreen zorgen en vooral de juiste positie van het mesje bij de vertikale voegen. Als je rechts bent heb je de neiging om de snede iets naar links aan te brengen. Dat moet uiteraard loodrecht op de horizontale groeven komen. (bedankt Geert! :D)
Bij die bierhal zal dat allemaal minder opvallen omdat het dak behoorlijk ver over de wand valt. Mooi om te proberen dus.
Op de onderste foto (sorry beetje donker) de muur spanten (?) van hout die ik eigenlijk wilde gebruiken. Maar dat is de echte lengte en dus onbruikbaar omdat daar aan de buitenkant het styreen nog tegenaan komt. (bijna 3 mm, dus in totaal zou dat 6 mm te groot worden...nee dat gaan we niet doen)
Omdat aan de Hilversumse kant een aantal goederenloodsen stonden (vast niet gelijk in 1874!) komen die daarvoor nog wel van pas.
Ook gisteravond een proefstukje gemaakt van een deur (moet ik 14!!!! van maken??) Ik ben erg benieuwd hoe zo'n styreenwand zich houdt. De onderkant is 1 geheel en valt in de grond.
Dat lijkt me een wijs besluit,want op deze manier blijft er nog een beetje verband zitten in de wanden.
Wordt vervolgd, Mara
En tot zaterdag iedereen trouwens.
Ow ja geheel buiten dit draadje om, ik zal een eerder bouwprojectje toevoegen, niet geheel op z'n plaatst hier overigens, maar speciaal voor Wim.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/reefer-klein-6602b2c1b1b25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/reefer-klein-6602b2c1b1b25.jpg)
Ik zie dat het dak (onder de loopplank op het dak) niet netjes geschilderd is. En er ontbreekt veel waaronder natuurlijk decals en deurbeslag.
Maar afgezien van de Kadee-koppelingen en wielen wel helemaal scratchbuild. Ook nog een veewagen (hout) en oude ertswagen gemaakt. Tijdje geleden alweer.
En ooit ook nog een paardetramwagen gemaakt die kan in een later leven van Baarn nog op de baan.
-
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wand-bierhal-kl-6607117b5ca55.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wand-bierhal-kl-6607117b5ca55.jpg)[/url]
In de grondverf.
De bierhal is (was) een rechthoekig gebouw met een korte en langere wand, met resp. 3 en 4 deuren (geen ramen).
Zoals een foto laat zien is later in elk geval aan de korte kant de middelste deur dichtgemaakt, en voor reklame uitingen gebruikt.
1 wand nu uitgesneden met nog niet perfecte maar wel betere steenlaag.
Helaas kan ik alleen overdag bij echt goed licht werken want het is wel gepriechel. Maar uitdagingen zijn leuk.
Morgen Houten dus dat wordt ook al niks. Maar zondag kijken of ik het kozijn en deur kan maken.
-
Hier een plaatsgenoot! Deze ga ik volgen!
-
Het gaat niet hard, maar dat betekent niet dat ik niks doe.
De afgelopen dagen de perronpalen voor de tigste keer geverfd. (Onder en boven afwisseld in een houder van "piepschuim.
Maar vaandag serieus bezig.
De korte kant (1 van de 2) heeft nu een tweetal kozijnen en de glaslatjes van het bovendeel.
Ik heb wat geprobeerd met een soort standaard, maar de kleine kiertjes vond ik helemaal niks. Misschien komt dat goed na het verven, maar ik gok het er niet op.
Dus met evergreenstrips (sommigen vinden dit duur, ik ben er heeeel blij mee) de drempel (1 X 1 mm, de kozijnen .75 X 1 mm en de glaslatten van het raamgedeelte boven de deur .5 X .5) gemaakt. Eerst langere glaslatjes over elkaar, omdat ik dacht dat je een stukje van 2 mm nooit kunt vastlijmen, al helemaal niet recht. Maar dat ziet er niet uit.
Onderstaande foto links de over elkaar latjes, in het midden toch maar losse stukjes. Met veel geluk, geduld en een hoop gemier is het gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wand-bierhal-660d5d6c6b034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wand-bierhal-660d5d6c6b034.jpg)
De rechterdeur moet open dus daar moet ik het meest m'n best op doen.
Hoe je de muur en kozijnen kunt schilderen zonder dat het een zooitje wordt gaat nog een puzzel worden trouwens. Dan zijn standaard vooraf gemaakte kozijnen die voor plaatsing worden geschilderd wel veel handiger.
Das probleem voor later.
-
De prijs van evergreen valt best wel mee, grootste probleem komt als je wat meer nodig hebt!
Ik had hoeveelheden nodig voor een brug die ik aan het bouwen ben, die niemand op voorraad heeft dus het staat in bestelling geen idee wanneer het binnen komt?
Tot nu toe ziet het er al mooi uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
Dank je Mark, het is vooral leuk.
Bij grote projecten zou ik ander polystyreen of hout proberen trouwens.
Ik had geluk met die afvalplaten styreen van onze bakker, maar ik heb 15 jaar geleden een keer een enorme plaat Polystyreen gekocht bij een bedrijf voor etalagespul ed.
Dat was denk ik 2 x 1 meter en kostte niet heel veel 20 euro of zoiets. Daar kan ik m'n hele leven mee vooruit.
Het nadeel is wel daarvan dat het vrij dicht is en dus hard. De wanden en dak van de reefer (zie eerdere foto) is daarvan gemaakt.
Maar hout is een prima alternatief, of anders karton.
In elk geval succes met bouwen.
-
Ziet er goed uit (y)
-
Dank je Geert. Je snapt het jouw oordeel telt dubbel.
De dubbele deuren maak ik denk ik van karton, dat is makkelijk snijden en 2 dubbele laagjes is zat dik (meer knackebrod en corneflakes eten). Ik had dat al uitgeprobeerd, na 2 dunne laagjes primer is dat prima te schilderen. Dubbel is noodzakelijk omdat er ook nog relief in de deuren zit.
Morgen proberen de andere 3 wanden in te kerven met steenmotief, ik heb een grotere mal gemaakt en net als op de kleuterschool ingekleurd met kleurpotlood.
Om beter te kunnen zien wat ik (over de wand heen) moet kerven. Dat zou dan ook geschikt moeten zijn voor het station. Maar eerst die bierhal afmaken, dan kan ik 8 juni tenminste iets laten zien.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/reefer-klein-6602b2c1b1b25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/reefer-klein-6602b2c1b1b25.jpg)
(y)
En tot zaterdag iedereen trouwens.
Ik verwacht jullie zeker! ;)
-
Tijd voor een update:
Verder gesneden met de wanden en meer deurposten gemaakt.
Dat eerste naar redelijke tevredenheid die kozijnen minder.
Al met al ga ik denk ik aan het eind van het project ongeveer 3 keer zoveel strips gebruikt hebben dan noodzakelijk.
Vooral de bovenvensters zijn een enorm gemier. Bij het snijden van de echt kleine stukkies 2-3 mm polystyreen strips, houd ik met een pincet de te snijden strip vast.
Dan met een watervaste stift klein puntje aftekenen. stift terugleggen, mesje pakken en OEPS na het snijden is het gewenste kleinood verdwenen.
Ow ja vergeten om bij het snijden m'n hand over beide stukken te leggen. GRRRRR.
De eerder beschreven "over elkaar glaslatten" hebben het niet gehaald. Niet door de keuring. Die zijn vervangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wanden-bierhalkl-6617045e98f46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/wanden-bierhalkl-6617045e98f46.jpg)
-
Misschien tijd om een chopper op je verlanglijstje te zetten?
zoiets (https://www.nmj.no/verktoy-maling-etc/kutte-skjaereverktoy/rp-toolz-rptcutr-kappeverkty-m-vinkler-1022724.html)
-
Weer een mooie update met mooie resultaten (y)
-
Knap hoor deze kleine raampjes (y)
-
Dank voor de vrolijke woorden, soms denk ik dat ik gek ben. Maar ga gewoon eigenwijs door.
Het gaat tenslotte niet alleen om het resultaat (hoewel ik die raampjes nog mooier zou willen, maar dan kom je uit bij grant line), maar vooral ook de reis naar het resultaat.
-
Neee Loki, das m'n eer te na. Ik zag dat bij Ronald al, heel verstandig maar niks voor mij.
Waar ik wel aan zit te denken is eerst de ramen maken en pas daarna de uitsparing. Maar het netjes nabewerken van de deuropening is bijna niet te doen.
Het voordeel daarvan is dat je een blokjesmal kunt maken om de kozijnen en latjes gelijk en op z'n plek kunt maken en houden.
Maar voor eerst moet ik het met dit resultaat doen.
-
Dat worden leuke muurtjes! (y)
Miss een tip die je nu nog mee kan nemen, maar ik weet niet of dat bij het origineel zat. Maar meestal heb je boven de raamkozijnen, een randje bakstenen overdwars. Of een betonnen ligger.
Of komen die er later met een dun stripje overheen? Meestal waren de betonnen liggers (latei als ik het goed zeg) iets dikker dan de bakstenen dus met een 0,25mm evergreen zou dat al gaan.
Niet als kritiek zien hoor! Maar ben het zelf wel eens vergeten en dan moet je daar wat op verzinnen, dus dacht geef 't ff mee.
De bakstenen, ik neem m'n petje af, alles inkerven, monnikenwerk met mooi resultaat (y)
Zeer benieuwd naar je updates!
Mvg Koen
-
Hoi Koen,
De ellende is dat ik verschillende tekeningen heb die niet met elkaar overeenkomen. Op 1 was eenzelfde soort omlijsting te zien als bij het huidige station, de ander niks zichtbaars.
Echter...op een foto in zwart/wit zijn idd duidelijk zulke bakstenen in een licht gebogen vorm zichtbaar. Natuurlijk vergeten om dit te bekijken voor de bouw.
Dus je hebt zeker gelijk! Ik zie aanwijzingen helemaal niet als kritiek, ik hoor graag dit soort advies.
Voor nu is het niet zo erg want het dak gaat ver over de muur heen. En zoals je zegt ik zou dat makkelijk kunnen maken, zelfs in papier. Goed aandrukken en vooral de uiteinden goed dun insmeren met lijm. Of ik dat nu ga doen weet ik nog niet. Ik moet nog 1 wandje snijden dus dat zou nog kunnen. Maar bovendien ga ik (n)ooit een beter versie maken, met alle ervaringen van nu.
Die bierhal is al lang geleden afgebroken, dus helaas kan ik niet snel kijken hoe het precies zit.
Bedankt voor de tip!
Groet Mara
-
@N-Sven: Ondertussen een bouwtekening van de boekhandel gescoord. Maar eerst nog alles afmaken waar ik nu mee ben begonnen en het emplacement (goederendeel).
Hoewel vrij ambitieus voor iemand die niks weet van koperen draadjes met isolatie er omheen, aansluitingen en het rijden, is het een ideale situatie om er iets van een baantje van te maken.
Maar morgen eerst lekker bezig weer.
-
Kijk, nog bezig met het station en al wilde plannen voor Boekhandel Den Boer op de Laanstraat.
Mooi pand in Jugendstil. Ik ken het als oud Baarn-bewoner helaas alleen van de buitenkant.
Toen ik op bezoek bij BNLS-lid HG hielp kranten te bezorgen in de Laanstraat had je als 16 jarige daar geen oog voor.
Maar nu zou ik gelijk zo'n Jugendstil pand naar binnen gaan.
Ik heb net ook met plezier wat gesurft op het geheugen van Baarn, jou vast bekend :)
https://groenegraf.blogspot.com/2022/01/boekhandel-hj-den-boer.html (https://groenegraf.blogspot.com/2022/01/boekhandel-hj-den-boer.html)
Wat je project al niet te weeg kan brengen. (y) Eric
-
Sven's schuld he. Ik hoorde toevallig van iemand dat de zoon voor eindopdracht (architectuur neem ik aan) de tekening had gemaakt. En ja...ik hoefde eigenlijk niet eens zoveel te zeggen daarna.
Een bezoek aan Baarn en de boekhandel is zeker de moeite waard. Goede zaak en mooi pand. Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen, dus ben daar "vaste" klant.
Ondanks het mooie weer nu verder, want misschien dat jullie allemaal een verf pipet hebben, ikke niet.
Dus het mengen van de beste lijkende kleur verf voor de stenen is wel een puntje en beter als ik alle wanden dan gelijk kan doen.
Gelijk kijken of ik Koen's aandachtspunt kan verwezenlijken. Een "rollaag" van bakstenen of een "betonnen" versteviging zoals nu nog zichtbaar in het station?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fc2-Stationsplein064klein-6619301e9e200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fc2-Stationsplein064klein-6619301e9e200.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baarn-perrongevel-kon-deuren-661930a04a47d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baarn-perrongevel-kon-deuren-661930a04a47d.jpg)
-
Sorry voor de inspiratie hoor! Zal ik kijken of er hier in de buurt wat simpelere gebouwen staan?
Goed bezig!
-
Sven Belastingkantoor op de kop van de Torenlaan? Ik zal daar waarschijnlijk op m'n oude dag nooit verzorgd worden (verpleeghuis $$$$ nu) dus moet dan wel tijdens de schilderbeurten de stijger op om te meten ;).
De afgelopen dagen vooral druk geweest met feest (Naarden-Bussum) overleg (NS-stations en gemeente) en invullen van de expositie.
Ik ben een lerares en wil dusveel te veel vertellen. Schrappen van vooral tekst is wel een dingetje, ben ik heeeel slecht in.
Grappig is dat als je een toestemming nodig hebt om een foto te gebruiken of info vraagt je weet met wie je te maken hebt.
Uit het buitenland, in 3 uur klaar. Vrijwilligers van historische verenigingen, reageren direct en sturen een prachtige foto in groot formaat.
Maar...logge overheidsinstanties en semi overheid, reageren in het geheel niet. Ik moet dan collegas van eenzelfde bedrijf vragen het te regelen, zelfs die krijgen geen antwoord.
Ik heb besloten na dit jaar niks anders meer te doen dan leuke dingen en vooral zonder anderen. Het zal aan mij liggen!
Vandaag familie uit verwegistan op bezoek en vanavond naar een concert van Wishbone Ash! Zin in. (ja band uit mijn tijd toen er nog echte muziek werd gemaakt)
-
niet alleen uit jouw tijd!!! heel veel plezier daar (beetje jaloers....)
-
In de Vorstin in Hilversum nog geen 500 meter van het station. Kijk op de website mss zijn er nog kaarten?
-
11 april de laatste post, das niet best.
Maar (mede)organiseren van een feestje is niet of bijna niet te combineren met modelbouw. De concentratie is 0 in zo'n geval.
Dus vooral bezig geweest met het invullen van de tentoonstelling.
Toch nog een vraag of misschien wel 2.
De eerste betreft bouwadvies. Op het station en de bierhal heeft in de eerste jaren lood gelegen als dakbedekking. Als leek (ik dus) lijkt het dan veel op leisteen. Ik heb met de kartelschaar strookjes geknipt die ik op elkaar lijm, gewoon met houtlijm. Hoewel verre van af al wel een technische vraag. Heeft iemand ervaring met scratchbuild leistenen of lood? En dan vooral met het schilderen.
Ik dacht zelf een grijstint te maken van waterbasis verf en dan lagen drybrushen. Als dat dekkend is (is hagelwit papier van de afgeknipte papierranden van de tentoonstellingsvellen :) en iets van 100-120 grams of zoiets) dan met poeder de nuances aanbrengen. Uiteraard moet het dan gefixeerd worden daarna. Ik heb geen airbrush dus zal een spuitbus worden.
Iemand advies/ervaring/commentaar??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Dakbedekking-klein-66463a90727d2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Dakbedekking-klein-66463a90727d2.jpg)
Dan vraag 2 voor de moderators.
Ik ben super beginner. Is het een idee om wat onderscheid te maken in categorieen. Je hebt bv materieel, modulebakbouw, bouw van vaste banen en scenery. Voor electronica is een aparte map, maar advies over scenery zie ik niet in een apart item bv.
Het is maar een idee, geen negatief commentaar.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel moois is gezegd en geshowed hier al, maar voor mij dompie als ik ben moeilijk te vinden. Waarschijnlijk ook moeilijk in een map onder te brengen als het bouwadvies in een bouwverslag zit.
-
Mara,
Je hebt al meelezers (oorspronkelijk uit Baarn) in de Achterhoek en Indonesie als medelezers.
Dus moeilijk te vinden ???
En we zien mooie dingen ontstaan.
Eric en Hans
-
Eric, internationaal al? Oeps dan vrees ik dat ik wel erg m'n best moet doen.
Maar wees vooral welkom om advies te geven. Ik zie hier dingen voorbij komen...ik hoop ooit een fractie van die standaard te kunnen bereiken.
Ik ken m'n plaats hier op het forum.
-
Mara, is het je gelukt met de leien?
Gistereen begreep ik dat je vooral met de tentoonstelling bezig bent geweest.
Weet dat er ook STOMM is in Bilthoven.
Leyenseweg 115 O , Bilthoven.
Het is even zoeken naar de juiste deur, maar als je boven bent.....
Ronald Visser
-
Super Ronald,
Gisteren vooral op zoek naar evergreen strips nr 100 (heul kleine profieltjes!), niet gelukt, maar wel een vies klein wagentje gescoord.
Zie foto bij Topic "Houten", voor de etalage van de bakker. Nu nog een piepklein houten laddertje prutsen, en het ongeschilderde mannetje erop priechelen dat ik gisteren ook scoorde.
het moet wel een beetje leuk worden. Ik heb mezelf hiervoor alleen vandaag gegeven. Dus of dat gaat lukken?
Dan is het daarna 2 week alleen nog maar 150 spoor hier.
Verder stuur ik je een PB.
Groet Mara
-
Omdat het geheel offtopic is en ik het nergens anders mee vervuilen:
Ik wil een houten ladder maken vandaag. Zo een die m'n vader vroeger had om de appels uit de boomgaard te plukken en waar ik verscheidene keren vanaf ben gelazerd.
Op marktplaats gekeken daar stond ongeveer 35 cm breed. Dat lijkt me wel goed. Ik maak hem/haar 3 meter hoog.
Kunnen die staanders dan ongeveer 7 x 3 cm zijn? Lijkt dat wat. Voor mijn gevoel moet je er met je vingers net omheen kunnen om hem te dragen.
Afvalhoutjes dus ik doe het gewoon maar als iemand zo'n ding in huis heeft en wil nameten...zou ik heel dankbaar zijn. De lengte is irrelevant.
het gaat erom dat de verhoudingen ergens op lijken.
Sporten als dat zo heet worden dus iets van 30 cm lang en 2 x 7. ehm in het echt he voor de volledigheid.
Dank mannen
-
Echt wel knap dat je met een kartelschaar mooie leistenen uit de hoed tovert (y)
-
Hihi, Wim ik hoop dat als het als dakbedekking zichtbaar is en geschilderd je het kunt herkennen als lood en niet als leisteen. Ik denk trouwens niet maar dat is niet erg.
Vanmiddag ff verder gegaan met mijn trap van hout in H0.
Een ding is duidelijk, het is klein, erg klein.
Een beetje kwaliteitstrap staat stevig en heeft of een dwarsbuis (alu) bij de grond of uitlopende ladderbomen.
Door een mal te maken heb ik die bomen voorzichtig in model proberen te maken. Er moet aan de onderkant een lichte kromming naar buiten in komen.
Houtje natmaken en in de mal wringen. Dan laten drogen. (In de hoop dat ze dan ongeveer even lang zijn en met evenveel kromming).
Nu moet ik de sporten exact even lang proberen te krijgen en tussen die bomen lijmen. Dat wordt nog een dingetje.
De laatste foto laat de sporten zien die ik aan de spontaan gebogen (maar de verkeerde kant op) boom had bevestigd. Inmiddels weer losgemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/houten-trap-fase-1-664a537d17fbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/houten-trap-fase-1-664a537d17fbd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ladderboom-in-een-mal-664a53b8ba361.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ladderboom-in-een-mal-664a53b8ba361.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ladder-met-sporten-aan-de-buitenzijde-664a53edaecd2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ladder-met-sporten-aan-de-buitenzijde-664a53edaecd2.jpg)
-
De ladder is klaar. Nog niet naar tevredenheid, want de sporten zijn niet gelijk hoog en ook op het oog ergens geplaatst.
Maar het (ik) kan (het).
Het op maat snijden van de bomen in de lengterichting is wel een dingetje maar met behulp van de spelden voorkom je het schuiven, dat werkt.
De sporten zouden eigenlijk geschuurd moet worden, dan zijn ze ook meer gelijk. Maar totaal niet mogelijk, het stripje is iets van 1 mm!
Als ie schuurpapier ruikt, wiebelt het stripje al alle kanten op.
Voor het mooier op de plaats zetten van de sporten moet je een malletje maken. (En het liefste een octopus zijn, elke keer denk ik waar zijn die andere 3 handen gebleven.
Conclusie van het geheel, het kan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ladder-664b59557413b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ladder-664b59557413b.jpg)
-
Details op de vierkante mm (y)
-
Dit is een prima ladder!
Groet,
Wolter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ladder-664b59557413b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ladder-664b59557413b.jpg)
[/quote]
Waar kunnen we deze bestellen? ;) Stuk of 20 in diverse lengtes? :D...erg mooi geworden! (y)
-
Waarom plug and play?
MaraNCS heeft de moed gehad ze zelf te maken.
Pak zelf een paar stukjes hout etc......
Ronald Visser
-
Jongens dank voor de complimenten maar het lijkt nog nergens naar.
Dus vanmiddag met de klamme handjes van de warmte poging 2, want leuk is het wel.
Eerst zoals altijd als je het goed doet onderzoek naar het grote voorbeeld.
En iets verzinnen zodat de sporten ongeveer gelijk hoog zijn.
Zoiets noemen ze try and veel error. Als je maar plezier hebt.
Als ik de moed kan opbrengen leuk projectje voor 3 soorten.
Hout, plastic...sorry polystyreen enne ehm messing.
Als jullie weten dat ik bij de aanblik op dat glimmende metaal al de bibbers krijg dan snappen jullie m'n terughoudendheid.
-
Waarom plug and play?
MaraNCS heeft de moed gehad ze zelf te maken.
Pak zelf een paar stukjes hout etc......
Ronald Visser
Denk dat ik niet helemaal duidelijk was, zou ze graag bij Mara bestellen...juist omdat ze zo mooi zijn. :D (y)
Mvg Koen
-
Ja juist.
Zelf maken dus......
Ronald Visser
-
Koen, wel een aanhanger meenemen als je hem haalt he. Past niet in een Opel kadet!
Eigenlijk is zo'n uitschuifbare met of zonder touw wel gaaf. Maar daar ga ik niet aan beginnen.
Wordt vervolgd...maar kan ff duren.
-
Laat ons niet te lang wachten hoor :)
-
Dit trappetje is al erg leuk geworden.
Wat was ook alweer je "deadline" voor tentoonstelling. Leuke details zijn erg leuk, maar grote plaatje moet ook in zicht blijven.
Groeten,
Jelmer
-
Hahaha, opening van de tentoonstelling is 1 juni Jelmer.
Maar dat heb ik voor het gehele project al een half jaar geleden als onhaalbaar bedacht.
Voor nu eerst de inhoudelijke tentoonstelling (dus tekst/foto bladen) en voorwerpen met uitleg.
Als er dan tijd over is dan ga ik verder met de bierhal. Ja het is frusterend als het niet af is voor de deadline.
Maar ik merk aan alles dat niet alleen het bouwen leuk is, juist het advies van jullie bevalt me enorm.
Dus ik zie het hele project meer als opstap naar verder. Dus niet af=niet leuk, maar niet het einde.
De ladder was bedacht voor onze bakker in de winkelstraat. In de vensterbank komt 1 stukkie rails+koelwagen.
Daar had ik z'n logo op bedacht. Met een mannetje die het logo aan het opbrengen is.
Dus klein stukje niet geverfd. Ik heb het logo nu gekregen in pdf...das dus niet heel makkelijk voor mij.
In word soortgelijk iets gemaakt en dat zou dan bewerkt moeten worden in een tekenprogramma.
Idee is wel grappig (met dank aan Geert die me met zijn architecten/tekenaars bij de boot op dat idee bracht)
Maar inderdaad...tijd.
-
Vooral niets forceren Mara. Het is en blijft "maar" een hobby ;)
-
Eigenlijk is zo'n uitschuifbare met of zonder touw wel gaaf.
Dat is idd ook wel een gave!!
-
Hoewel helaas nog niet genoeg tijd om verder te bouwen toch al weer een vraag.
Dat is overigens een goed teken lijkt me. Het zelf bouwen is nog niet uit m'n hoofd verdwenen.
vraag dus:
Wat gebruiken jullie om 2 zijwanden exact haaks op elkaar te lijmen? Ja ik heb een stalen haak maar daar zit helaas een (heel)kleine speling in.
En je kunt natuurlijk een bodem van karton of papier printen en knippen, maar dan heb je alleen een onderplaat, terwijl ik eigenlijk een haaks doosje nodig heb.
Ik heb de wanden van de bierhal afgeschuind zodat er meer opp kan worden gelijmd. Maar zelfs met netje afschuren is dat niet secuur.
Bestaat er zoiets als een mal met opstaande wanden waartussen je je eigen wandje kunt klemmen en de andere wand dito. Dan insmeren met lijm en tegen elkaar aanklemmen?
Kleine oneffenheden zou je zo wel kunnen verdoezelen denk ik. De lijm lost het styreen een beetje op dus dat zou op die manier moet lukken.
Ik zie zo'n hulpmiddel mal zo voor me maar bestaat dat? met 2 of meer schuifbare delen zou je zelfs elke denkbeeldige hoek zo kunnen maken.
Of ben ik nu erg onbegrijpelijk? Ja waarschijnlijk.
-
L-profiel aan de binnenkant?
-
Het bestaat: https://www.conrad.nl/nl/p/proses-ppr-ss-02-snap-glue-rechte-hoek-2-houders-met-8-magneten-1233497.html
Maar... ik gebruik altijd CA-lijm inplaats van oplosmiddel. Dat hecht direct.
De hoeken op 45-graden afvijlen en dan strak tegen de winkelhaak duwen. Lijmen op een glasplaatje helpt ter voorkomen dat je het perongeluk op de mat plakt.
-
Ik gebruik vaak een geodriehoek, het raster op de snijmat is ook wel eens handig.
Een paar losse blokjes hout is ook wel handig binnen handbereik te hebben waar je wanden tegenaan kunt houden.
Met wat schilderstape kun je de wanden tijdelijk te fixeren.
Het kan soms ook wel handig zijn om wat dingen tijdelijk op de tafel vast te tapen.
-
Hoewel alweer niks te maken met de bouw van Baarn.
Ik was vandaag in het station Zuidbroek om een aantal geleende spullen terug te brengen, gebruikt voor de tentoonstelling 150 jaar Oosterspoorweg.
Het NNTTM heeft een behoorlijke ruimte waar een kindervriendelijke modelbaan is gebouwd. Die kinderen mogen onder toezicht zelf rijden. Goed om de leeftijd van de beoefenaars van onze hobby fors naar beneden te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Modelbaan-zuidbroek-station1-667f2da7f3791.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Modelbaan-zuidbroek-station1-667f2da7f3791.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Modelbaan-station-Zuidbroek-2-667f2de78a2e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Modelbaan-station-Zuidbroek-2-667f2de78a2e5.jpg)
-
In Zuidbroek en Noordbroek heel wat werken uitgevoerd aangaande riolering.
Ook de controle ervan middels video inspectie.
Leuk dat je er was.
Als treinfanaten zouden we inderdaad veel meer vanuit/met de de jeugd de liefhebberij moeten (gaan) opbouwen.
Groet
Ronald Visser
-
In Houten kocht ik bij Ronald een leuk bouwproject: het takkenschuurtje.
Eenvoudig toch? Niks geen steentjes insnijden, geen tekeningen bestuderen...simpel, kan iedereen.
Nou dat viel vies tegen. Als kleuter heb ik vele Fallerhuisjes in elkaar geprutst, maar nu heeft mijn ego een fikse deuk opgelopen.
Netjes eerst alles losgesneden (het is een resinkit) en wat vijlen.
Probleem 1: moet je de nokpannen er afsnijden? (er zit een balk aan, die voor stevigheid zorgt (essentieel) maar dan past het niet bij voor- en achtergevel.)
Probleem 2: de deur is een schuifdeur met kwetsbare rollers...en ja ik breek er 1 af!
Probleem 3: mijn trots verbiedt me om Ronald naar een vervanger te vragen. En terecht trouwens wat een prutser.
Overigens het rollertje proberen eraan te lijmen mislukte. het miniding vloog met een boog ergens op de grond en u raadt het al, niet gevonden.
Onderstaand een fotobouwverslag. Het gebouw zit nu in de grondverf en ik ben van plan er echt iets leuks van te maken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl1-669847e49cb45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl1-669847e49cb45.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl2-669847f1ea19c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl2-669847f1ea19c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl3-669847fc1d6fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl3-669847fc1d6fa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl4-66984808e2cc5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuur-kl4-66984808e2cc5.jpg)
-
Zo te zien heb je zelf probleem 1 al opgelost? (y)
Probleem 2, heb je miss een smal stripje styreen liggen? Snijd je het laatste stukje van de deur, lijm hiervoor 2 stripjes styreen terug in de plaats, ff buigen en een nieuw imitatie rollertje eraan. Na schilderen zie je daar niets meer van.
Probleem 3, daar kan ik je helaas niet mee helpen...
Wel een leuk schuurtje, takkenschuurtje tbv stoomlocs? Ga je de deur iets open laten en er nog 'takkenbossen' in leggen? Mooie fijne zou je van heide takjes (binnenste uit de struik) kunnen maken.
Mvg Koen
-
Goede oplossing van Koen voor elk probleem is ook weer een oplossing te verzinnen.
Ik denk bijvoorbeeld aan het gewoon zo laten en de deur half open te zetten. Scheef leunend op de bodem.
Ik heb zelf een kitje van Busch en de bodemplaat is gebroken zag ik toen ik het uit de verpakking haalde. Nu kan ik een email sturen aan de fabrikant en dan krijg ik waarschijnlijk een nieuwe bodemplaat opgestuurd. Maar ik ga die breuk juist uitvijlen en de randen schuren. En dan plak ik het weer aan elkaar.
-
Je hebt het netjes gedaan hoor.
Een onderdeel opsturen is altijd mogelijk, dat weet je/weten jullie.
Maar ik ga ook altijd vanuit, dat er zelf een oplossing te verzinnen is.
Beter eerst de deur zelf aanbengen en dan het loopwiel op de juiste plek.
Ronald Vissser
-
Heren ik laat me niet zo snel uit het veld slaan.
Foto 3 toont de oplossing: Afval stukje styreen aan beide zijden afvijlen waardoor de illusie van metaalstrip op metaalstrip ontstaat, en het bolletje is de nieuwe roller.
Ik heb de overgebleven "metalen" strip van de deur gesneden en de op maat gemaakte nieuwe strip erop gelijmd.
Uiteraard weer eens niet helemaal recht maar jah oud loodsje he, dan is dat zo :(.
Misschien koop ik in augustus nog wel 1 bij Ronald, erg leuk loodsje. En er stonden er wel een stuk of 5 in Baarn. Uiteraard niet allemaal gelijk (en kolenloodsen) maar daarvoor was ik vanmorgen in Hilversum bij onvolprezen Jan. Veel styreen gekocht (sorry Polystyreen) dus kan er echt wel iets van maken.
-
Elke dag ff lekker bezig met het loodsje.
Het dak begint nu iets te lijken en de binnenkant wordt helemaal zwart. Als dat laatste een keer echt dekkend is maak ik de wand vlak bij de ingang wat lichter en beetje bruinig.
Het houtwerk en de goten aan het dak worden zwart. Ik heb geen spuitmachine dus van lichtgeel naar dekkend zwart zal wel wat lagen duren, maar ik maal daar niet om. Ook moet ik nog iets verzinnen voor de waterafvoer, afvalzooi genoeg. 2 afvoerpijpjes kan niet heeel moeilijk zijn.
De kleur voor de wanden, ik ben er nog niet uit.
Gelukkig vond ik de verschillende staven krijt voor het vervuilen ook weer, het is een zootje hier.
In de winter ga ik mijn tuin eens inspecteren...moet natuurlijk bij de kolenloods wel ergens 1 takkenbosje liggen...het was tenslotte een takkenloods. De tip om te kijken bij heide ga ik onthouden, maar er zijn vast meer mogelijkheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschuur-kl5-66a23b88d1ff1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschuur-kl5-66a23b88d1ff1.jpg)
-
Het krijgt al zijn vorm. (y)
Regen-pijp kan je maken van een eindje soldeer.
Afknippen lang,
rollen tussen een houten plaatje en je werkblad (net als een rolletje maken van klei, mooi recht maken),
met een tangetje de s vorm erin maken,
lijmen bij de goot en de onderzijde bij de muur,
op lengte knippen.
Ronald Visser
-
Het loodsje gaat er al mooi uitzien!
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Komt zeker goed.
-
Dank voor het meedenken Ronald. Hoewel ik niet zo'n soldeerder ben heb ik wel messing profielen.
En styreen verwarmen (met fohn) en in de gewenste vorm buigen gaat ook.
Dit soort puzzels maakt het modelbouwen juist zo geweldig. Voor mij gaat het niet om het resultaat maar om de weg daarheen.
Dank Wim, blij dat je er weer bent!
-
Het gebouw vordert gestaag. De eerste en tweede verflaag zitten erop en ik heb 2 regenpijpen gemaakt van polystyreen.
Je kunt dat spul goed (voorzichtig) buigen door een warmtebron te gebruiken.
Ik heb ze in een kopje kokend water gezet. Ze zitten nu in de grondverf, morgen ff opnieuw passen. De afvoer moet en aan de dakgoot en aan de wand dus moet wel passen. Ik heb nog ? 50 jaar oude plakaatverf, die ga ik proberen. Want ik heb wel zwart maar geen wit in m'n (nog) kleine Vallejo collectie.
Als de verf niet al keihard is geworden moet dat een grijze regenpijp opleveren, en anders alsnog naar de winkel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/eerste-verflaag-takkenschuurkl6-66aa99942fbef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/eerste-verflaag-takkenschuurkl6-66aa99942fbef.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2de-verflaag-takkenschkl7-66aa99a3da174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2de-verflaag-takkenschkl7-66aa99a3da174.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/regenpijp-takkenschuurkl8-66aa99ab55cc4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/regenpijp-takkenschuurkl8-66aa99ab55cc4.jpg)
-
Weer mooie vorderingen!
Wat ik vooral mooi vind is het dak (y)
-
Ziet er goed uit (y)
-
Dank je Wim. Er komt nog iets groens en bruins op het dak. Overigens dat dak is niet mijn verdienste, ik smeer er alleen maar verf op.
De credits mogen dus naar Ronald.
Dit is vooral proberen. De wanden glimmen nog erg. Dat wil ik niet. Er volgt nog een wash van zeer verdund zwart, ik wil de structuur wat meer naar voren brengen en daarna nog poeder. Misschien ook nog een weather wash van een set die ik heb.
De goederenwagens die ik ooit maakte hebben volgens mij een matte niet waterbasis verflaag. Dat ziet er naar mijn idee beter uit.
Maar vooral proberen dus. Niks geen haast.
-
Je zou eventueel nog matte transparante toplaag op kunnen zetten mochten de wanden te veel blijven glimmen. Bv deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0791-66ab1407387cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0791-66ab1407387cc.jpg)
-
Mijn pot met afspoelsels van gebruikte verfkwasten komt mij altijd van pas.
Daar smeer ik de laatste laag van wanden nog wel eens mee in.
Verdunde vuiligheid smeer je er dan op en ben je gelijk aan het weatheren (y)
Ronald Visser
-
Netjenz! (y)
-
De houtkleur is erg mooi gedaan. (y)
-
Dank allen voor de adviezen en leuke reacties.
@Frank, ik overweeg om een spuitbus mat vernis te kopen, maar ik heb daar 0 ervaring mee. Dat komt er alleen op als ik supertevreden ben.
We hebben een oud boekje (amerikaans) over modelbouw. De resultaten van de wagens helemaal zelf gemaakt zijn zo belachelijk gaaf. Het was een van onze eerste treinboeken en ik heb dat verslonden. Ik zal nooit aan dat nivo tippen, maar het kan dus wel. Ik ga gewoon door, positief maar kritisch op m'n eigen maaksels, daar leer je van. Helaas heb ik geen airbrush en die komt er (eerst) ook niet.
@Ronald het bakje met water waar ik m'n kwast in spoel ziet er niet uit en is al eens om gegaan (over het plastic zeiltje :)). Misschien beter het grootste deel in een goed afsluitbaar potje doen. Dat is al redelijk gekleurd en het wordt vast vanzelf een bruikbare wash.
@Ronald H. Dank dat je me hierheen (forum beneluxspoor) hebt geleid. Jongens ik ben blij met jullie (advies en voorbeelden). Niet om alles 1 op 1 na te doen, maar wel om het een en ander te bekijken.
@Geert Waar en wanneer kunnen we Lemmer zien? Ik ben namelijk zwaar onder de indruk, maar dat wist je al.
@Dave De lichte kleur is misschien nog wel de mooiste maar het ziet er te weinig verweerd en nieuw uit. Dus daarna heb ik er iets meer kleur aan gegeven maar dat vind ik eigenlijk te rood. Ik heb geel, bruinrood en zwart niet goed vermengd zodat er geen egale kleur is. Afhankelijk waar je in de verf je penseel doopt krijg je een bepaalde kleur. Dat bevalt wel goed. Maar het moet dus nog beter. Helaas heb ik nog maar 5 potjes Vallejo en ik moet dus noodgedwongen zelf mengen, maar dat is zeker niet erg.
-
Je moet ook niet alles perfect willen doen, want de echte wereld is verre van perfect.
Niet zo streng zijn voor jezelf hoor, je maakt mooiere dingen dan je jezelf krediet voor geeft ;)
-
Hey NaraNCS, Welk merk is die spurt op jouw bericht 79 foto twee? Ik volg jouw draadje met veel belangstelling waarbij mij die spurt opviel. Jij hebt een leuke topic waarin jij laat zien dat het model van station Baarn keurig is gelukt.
Vriendelijke groet, klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
Wow das scherp Kees!
Zoals ik heb begrepen is dat een soort relatiegeschenk. Een beetje ingewikkeld.
Iets met directie en een model dat daar stond te niksen en dat mocht ie toen wel meenemen. :)
Een van de 2 modellen had een beschadiging (door een val?) maar is gerepareerd.
Als ik jou was zou ik zelf een keertje gaan kijken, kijk wel naar de opening van het museum.
Ik durf niet in te staan van de juistheid van bovenstaand verhaal, beter dat je dat hoort uit eerste hand.
-
Omdat ik geen draad van jullie wil vervuilen met inhoud die daar niet hoort:
Gisteren keek ik naar de wegwedstrijd van de olympische spelen (heren).
Op iets minder dan 30 km voor het einde kwam Gare du Nord in beeld van boven.
Als je een idee wilt krijgen van de mogelijke "vervuiling" van een dak, kijk daar.
Trouwens hoe ik als sportgek vooral ook kijk naar allerhande dingen daar omheen. :)
-
Heel veel personen kijken, maar zien iets niet.
Inderdaad ik merk bij mezelf dat ik heel veel kijkt om de echte interesse punten heen.
Veel waar te nemen dus.
En toch is er tijdens een ontwerp proces nog steeds behoefte om het echte object te bekijken
(als dat kan). Ondanks de foto's erbij bv.
Ronald Visser
-
Het takkenhuisje heeft wat meer vuil gekregen en de regenafvoer zit in de verf.
Let op het dak met een ietsje pietsje groen. Dat zag ik op ons eigen dak en vond dat wel grappig. Frank dank, ik heb van datzelfde spul nu een spuitbus in huis.
Moet eerst nog wel ff wat kliederen met krijtjes, uiteraard na de montage van de regenafvoer. Als het enige mate naar tevredenheid is gaat de matte lak erover.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschkl9-66b913688e343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschkl9-66b913688e343.jpg)
Omdat de zomer niet bar geschikt is voor veel binnenzitten (als het ff kan) zet ik Baarn op de agenda voor in oktober, na een werkweek die ik mede organiseer.
Dat is een groot project en ik wil er alle tijd aan besteden.
Wel ga ik binnenkort een nieuw draadje openen, om de bouwvorderingen van een Amerikaans rijtuig te beschrijven. Voor Baarn heb ik HSM spul nodig en ik wil eens kijken hoe dat bouwen gaat en waar je tegenaan loopt. Een beetje historie, veel improvisatie en een hoop geklungel denk ik. De bouw van de 1200 heeft me al een idee gegeven trouwens, dus dank.
-
Ik kijk nu al uit naar je nieuwe topic over Amerikaanse rijtuigen!
-
Nog ff geduld Wim.
Eerst het takkenbosschuurtje afmaken, er liggen hier al teveel bijna af projecten.
Gelijk een vraag aan jullie.
Ik heb de deur geschilderd, maar bedacht me dat er natuurlijk nog iets van een "greep" op moet.
Hoe doen jullie dat. Eerste alles afmaken en dan schilderen of plak je er soms nog iets bij?
Overigens zolang het zit, is het prima, maar ik neem aan dat lijm plastic op plastic beter is dan plastic op verf.
Ook de regenpijpen hebben een bevestiging voor aan de wand gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuurkl10-66bbaade73e0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/takkenschuurkl10-66bbaade73e0a.jpg)
-
Ik vind het zelf 't makkelijkst om eerst af te bouwen en dan pas schilderen, om 2 redenen.
1: met de verf kan je een lijmrestje camoufleren.
2: de lijm lost soms de verf weer op
Uiteraard kan het andersom wel, maar dan spaarzaam met lijm, bv met een naald lijmen ( niet een lijmnaald van je lijm, die is soms nog te grof vind ik, maar 1 waar garen in kan, puntje van satéprikker kan ook)
Wordt een leuk schuurtje zo (y)
Mvg Koen
-
Ik doe een beetje van allebei eigenlijk. Ik probeer voor assemblage zoveel mogelijk te verven dat is prettig vind ik omdat je dan gewoon aan de eettafel kan werken, je kan dan ook je werkje draaien en overal goed bijkomen en afplakken etc. Soms is met afwerking beter om eerst te assembleren dan kan je ook goed zien wat het uiteindelijke effect is van de wheatering. Lijmvlekken die je hebt als je achteraf lijmt zijn ook wel vrij snel weggewerkt met een klein beetje verf. Het kan allebei net wat makkelijk is per situatie zou ik zeggen.
Oh en als ik eerst heb geverfd en daarna in elkaar zet dan vijl of schuur ik de te verlijmen oppervlakken. Dat hoeft op zich niet altijd maar je moet er wel rekening mee houden dat de verf zacht wordt door de oplosmiddelen in de lijm. Dus voorzichtig lijmen dan.
-
Zo de finale wat het takkenhuisje betreft.
De deur is klaar, maar nog niet in de positie gefixeerd. Uiteraard moeten er takken zichtbaar in en waarschijnlijk wat kolen.
Bij een bezoek aan Katwijk of VSM zal ik wat gruis proberen te scoren, de takken komen pas in het najaar bij de herfstsnoei.
De regenpijpen heb ik onder wat langer gemaakt. Bij de definitieve plaatsing op wat ooit Baarn zou moeten worden kunnen de pijpen dan echt de grond in verdwijnen. Nadeel is wel dat ie dus nu op een ondergrond met gaatjes moet staan om de kwetsbare regenpijpen te beschermen.
Het geheel is met krijt bewerkt, en zal dus nog gespoten moeten worden.
Op naar het volgende project.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschuurkl11-66c7a35f99f8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschuurkl11-66c7a35f99f8b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschuurtjekl12-66c7a36903723.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Takkenschuurtjekl12-66c7a36903723.jpg)
-
Misschien is het wel mooi om dat je de onderkant met een groene drybrush het efekt van groene aanslag weergeeft van opspattend water
Cor
-
Het eindresultaat liegt er niet om (y)
-
Dank je. Ik vond het vooral enorm leuk om te doen.
De onderkant heb ik wel wat "viezer" gemaakt met een wash van bruin, zwart en de combi daarvan. Groen (mos en algen) had ik nog niet aan gedacht.
Erg vervallen is ie nog niet, dus ik denk dat er zo nu en dan met een bezem overheen is gegaan door de jongste zoon van de stationschef?
Maar voor een volgend project hou ik dit in het achterhoofd.
Dit draadje gaat voor ff tot de winter in de kast.
Volgende project zoals beloofd een rijtuig van een verder verleden en van over de plas.
-
Het resultaat ziet er goed uit (y)
-
Mooi resultaat en ik ben benieuwd naar de verdere bouwsels.
Groeten,
Jelmer
-
Mooi hoor (y), en de missende roller zie je niets van van de reparatie (y)
Benieuwd naar het vervolg vd winter. (en de andere projecten tussendoor natuurlijk... :D)
Mvg Koen
-
Zo het mag dan nog geen winter zijn en het Amerikaanse rijtuig is verre van af maar...we gaan weer verder in Baarn.
Na wat info van 2 forumleden ga ik verder met het verbeelden van een foto.
Laat niemand dus zeggen dat het niet kan.
Zo rond de eeuwwisseling ca 1900 was Baarn door de komst van de Oosterspoorlijn een serieus stadje (met stadsrechten maar dorps karakter) geworden.
Door 2 grappige en mooie foto's van verschillende firma's ga ik het volgende bouwen.
Een foto toont een kolenwagen van GL type 12001 van de HIJSM op het emplacement van Baarn. Op of beter in die wagen is een verhuiswagen geplaatst.
De tweede foto toont een verhuiswagen van eenzelfde type wagen maar van een firma uit Baarn op het marktplein van een plaats in Zwitserland.
Verhuizen naar of van het buitenland ging dus soms per spoor!
Inmiddels heb ik een kartonnen voorbeeld op schaal gemaakt van de GL. HUA heeft een tekening, zodat ik daarmee kan schatten wat hoogte, breedte en lengte van de lading zou kunnen zijn. Mocht er iemand de maten van zo'n verhuiswagen weten dan houd ik me aanbevolen. Tot die tijd wordt het gissen.
Het maken van een schaalmodel heeft al wel geleerd dat de 35 mm dikke houten wand maar 0,4 mm op schaal is en erg dun.
Mij leek de wand bij messingmodellen nogal dun...maar blijkt dus wel degelijk goed.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kolenwagen-HIJSM-type-GL-12001-6751d541c1288.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kolenwagen-HIJSM-type-GL-12001-6751d541c1288.pdf)
De tekening ingelezen in een tekenprogramma, verkleind naar 1:87 en je kunt een tekening maken. Vooral opletten dat het goed past en lijkt.
-
Naast het kartonnen pre-model moet ik ook gaan bedenken hoe ik de wagen ga maken.
Omdat het een niet-rijdende wagen gaat worden (de verhuiswagen is hoog en zal vast voor ellende zorgen) hoeft er niet gekoppeld te worden.
Ik heb Kadee koppelingen #7 (normale goederenwagens hebben #5) waarbij de bevestiging zowel in hoogte als afstand nogal afwijkend is.
Dat kun je makkelijk verhelpen en aanpassen maar misschien maak ik er wel een schroefkoppeling aan (morgen kijken in Houten).
Beetje afhankelijk hoe goed het model gaat lukken. Rem hoef ik me niet druk om te maken, heeft ie niet.
Hieronder het kartonnen karkas op m'n aantekenboek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC04137-1-6752f56ce5bed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC04137-1-6752f56ce5bed.jpg)
-
Ik heb even jouw topic doorgenomen. Je hebt een en ander met humor verpakt. Ik vond het amusant om te lezen. (y)
Groet, Mark
-
Dank je Mark, modelbouw moet wel leuk blijven toch?
De rest is al ernstig genoeg.
-
Omdat ik zaterdag geen koppeling vond voor de kolenwagen zit er niet veel meer op dan zelf aan de slag.
En zeg nou zelf dat is ook het leukste.
Van polystyreen (van een broodzakclip, helaas zijn die tegenwoordig van karton, zei de bioloog met enige schaamte) heb ik nu de haak gemaakt met daaraan het oog waar de rest inhangt.
Die rest bestaat uit 2 identieke beugels met daartussen een schroefdraad die aangedraaid kan worden. Uiteraard wordt dat niet werkend, maar uit messingdraad moet wel iets gemaakt kunnen worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Koppeling-haak-67571e3903d34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Koppeling-haak-67571e3903d34.jpg)
-
En wie heeft gezegd dat ze niet kan knutselen.....
Zelfs ik zou er moeite mee hebben zoiets klein in elkaar te frutselen.
Hebben die jongetjes met die blauwe mutsen je er mee geholpen?
Groet
Ronald Visser
-
Lukt het met je koppeling?
Ronald Visser
-
Door mijn niet erg goede werkplek en zeker niet wat verlichting betreft is het ff behelpen. Ik werd net al een armchair railroader genoemd hier thuis.
Gisteren was ik voor een NVBS lezing over een reis naar de USA bij de Hoogovens.
Triest dat de stoomtrein daar waarschijnlijk nooit meer zal rijden.
De gemaakte foto (vanaf de openbare weg) zal ik posten vanavond. Dus gisteren ook al niks gedaan.
Het is nu vooral de benodigde messing draden, soldeerverf en bout bij elkaar zoeken.
Dus nee er zit nog weinig voorgang in, ff geduld svp.
-
Mara,
M.Kastelein vult zijn messing etsen op[ met overtollig materiaal waaronder schroefkoppellingen.
Heb hier 'n bakje vol liggen met onderdelen om schroefkoppelingen te maken. Kan je wel wat onderdelen sturen wanneer gewenst.
Geef maar 'n PB,
-
Dank je Caspar, maar vooralsnog is dat m'n eer te na. Dat is een nette aanbieding.
Als het echt niet lukt kom ik hier misschien op terug, maar eerst nog niet.
Een beetje uitdaging is toch ook wel leuk.
-
Succes. (y) (y)
Ronald Visser
-
Als ik zo vrij mag zijn: ik zou het aanbod van Caspar met beide handen aangrijpen.
Zelf schroefkoppelingen friemelen… het kan… maar m.i. de omgekeerde volgorde.
Begin met de basis: vis ergens uit de diverse grabbeltonnen op Houten een oud wagentje dat grofweg in de buurt komt van de basismaten (lengte, radstand) van de GL. Handig: neem schuifmaat of centimeterband mee.
Hak en schraap wat aan het onderstel en frutsel van styreen de opbouw in elkaar. Zet het hele spul in de verf. Maak 'm ook echt helemaal af. Decals erop, etc.. Kijk dan waar je niet tevreden mee bent, wat je beter wilt hebben en bouw er gewoon nog een. Herhaal naar believen. Blij met het resultaat? Dan de lat hoger leggen en verder experimenteren met zelfbouwen en/of het vervangen van onderdelen door beter gelijkende exemplaren van een der handelaren / frabrikanten.
Voor de volledigheid: ik bedoel het niet denigrerend. Juist als stimulans. Zo krijg je het (zelf)bouwvliegwiel aan het draaien.
-
Dank jullie voor de tips en tricks en vooral voor het aanbod (al 2!). Dat is echt geweldig.
Ik ben niet helemaal een groentje in modelbouw. En nog belangrijker erg eigenzinnig.
Dus als het bewezen niet kan zal ik het aanbod graag aannemen. Maar tot die tijd...
Maar eerst op zoek naar soldeervloeistof die er wel is hier in huis maar waar!?
Ondertussen staat de soldeerbout rustig te wachten. Wordt vervolgd.
-
Vandaag de 2 bufferbalken op maat gezaagd en de 2 lengte zijbalken die samen een star frame moeten worden.
In werkelijkheid was de hoogteafmeting van die U profielen iets verschillend.
De zijprofielen zaten "in" de bufferbalk geklonken met L profielen ter versteviging en starheid.
Nu heb ik wel een voorrraadje messing maar dat is niet zo groot. Ik gebruik voor beide dus dezelfde maat. Dat past dus niet in elkaar geschoven terwijl dat wel voor wat stevigheid zorgt.
Om het toch passend te krijgen heb ik de vijl gebruikt, zodat de uiteinden er wel in passen. Morgen eens kijken of ik er nog een stukje haaks gebogen messing in kan maken, dat verhoogd het te solderen oppervlak enorm, maar het is wel een gepriegel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ProfielHsm-675f0cd881011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ProfielHsm-675f0cd881011.jpg)
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/constructie-B1-67616a6ebd2e0.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/constructie-B1-67616a6ebd2e0.pdf)
Soms moet je 50 keer naar een tekening kijken voor het duidelijk wordt.
De constructie onder de bak en goed zichtbaar dus zaak om dat te maken.
Omdat ik meer dan 10 van dergelijke bandjes moet hebben de moeite waard om een mal te maken.
-
Met veel geduld en doorzettingsvermogen bezig Mara (y)
-
Kerst (week)! Wat is er beter dan de tijd nuttig en leuk in te vullen.
Het onderframe zit inmiddels in elkaar (2 bufferbalken, 3 lengtebalken die een min of meer rechthoekig frame vormen. (het zou een rechthoek moeten zijn!)
Onderstaande foto's tonen het resultaat van het handmatig vijlen net zo lang tot het een beetje past.
Na mailwisseling met Arjen de middenbalk nu met de dichte kant omhoog (zoals ook op de tekening zichtbaar.
De maten van de verschillende profielen is enorm bij benadering (en dat moet je ruim zien).
Het moet vooral lijken en nog belangrijker, het moet te maken zijn en niet bij de minste aanraking uit elkaar mieteren.
Een vochtig doekje zorgt ervoor dat ik niet m'n vingers verbrand, dat is maar matig succesvol.
Hoe de meer ervaren bouwers in 3D iets rechthouden (dwz 90 graden haaks) daarbij en het werk en het soldeer en de bout vasthouden is me een raadsel.
Nee wij hebben geen soldeer"steen" met gaten waar superhandige pinnetjes in kunnen.
De bodem, zij- en kopwanden worden van hout. De dunne roerstaafjes die we gebruiken bij mijn vrijwilligerswerk worden door iedereen keurig bij mij ingeleverd.
Dat is veel te dik (bodem is denk ik nog redelijk op schaal) voor de profielen (u-profiel van 1 mm) dus daar moet een ministukje afgevijld. Ook dat gaat met de hand, waarbij de niet geribbelde kant van de vijl tegen m'n nagel drukt. Op de foto nog niet perfect, nog werk in uitvoering.
Wordt vervolgd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/scheefkl-6769865ff3779.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/scheefkl-6769865ff3779.jpg)
SCHEEF!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/onderstelkl-6769867cbc16f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/onderstelkl-6769867cbc16f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/passen-en-vijlenkl-6769868eaab10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/passen-en-vijlenkl-6769868eaab10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/roerstaafjes-tot-kopwandkl-676986a425f85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/roerstaafjes-tot-kopwandkl-676986a425f85.jpg)
1 roerstaafje is 2 "planken" hoog. Daar moet dus nog een inkeping in worden gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kopwanddelenkl-676986b1d25fe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kopwanddelenkl-676986b1d25fe.jpg)
-
Netjes!!
M.vr.groet,
Aad
-
Dank je Aad, er moet nog veel gebeuren in 2025. Foto's laten (te) veel zien.
Wel behoorlijk bezig geweest maar op de mm en niet veel voortgang.
Klein stripje van een messing bouwpakket is hofleverancier voor verstevigingsstrips van de deurtjes. werk op de mm.
Alles moet nog netje worden gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/gepriegel-op-de-mmkl-677417f1a3fa5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/gepriegel-op-de-mmkl-677417f1a3fa5.jpg)
En verder wens ik iedereen vooral veel plezier met Oud en Nieuw. Doe voorzichtig, wij hebben onze vingers en ogen hard nodig!
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/gelukkig-2025-1-677417fec7053.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/gelukkig-2025-1-677417fec7053.pdf)
-
Goed werk Mara, echt met de fijne bouw bezig zo te zien. Is het een idee om een mal te maken voor het solderen van die haakse hoeken? Gewoon iets wat je hebt liggen.
-
Ja Erik, dat heb ik geprobeerd (haakse hoek).
Het is niet zozeer de hoek die het probleem geeft maar dat je als modelbouwer altijd 10 paar (20?) handen tekort komt.
je moet beide te solderen voorwerpen fixeren (tegen elkaar), het soldeer vastpakken en dan ook nog een soldeerbout.
Als je een serieproduktie doet kun je inderdaad van hout een soort houder maken.
Kortgeleden postte iemand iets van een "japanse klem", dat zou ook mooi zijn.
Nu is het try en error tot het enige mate van 90 graden is. Dat is inmiddels een beetje gelukt.
Gelukkig is het maar een onderstel, daar kun je nog een beetje mee sjoemelen.
Die strips en deurtjes gaan nog langs de vijl (net andersom natuurlijk).
Ik hoop niet dat iemand probeert een stripje van ca 3 mm in 3 x 1 mm te snijden, niet aan te raden.
Maar helaas heb ik nergens iets duns bij iets duns gevonden. En dit is te doen als je zo en dan ff een kwartier iets anders doet.
Als het maar ergens op gaat lijken, dat is nog de vraag. Het is een leerproces, tweede projectje messing solderen nog maar.
-
Good job. Gaat mooi zo....
Recht en haaks solderen?
Teken een rechte lijn en zet daar haaks een andere lijn (1) op.
Leg aan de beide korte zijden van je H 2 houten roerders tegen de stripjes aan (één exact op lijn 1) en fixeer die (plakband).
Meet de afstand tussen de bovenzijde einde en de onderste einden.
Zijn die gelijk? dan heb dje de beide korte stripjes mooi haaks (nee parallel aan elkaar).
Op het oog kan je ze nog omhoog en omlaag schuiven tot dat de midden strip goed geplaatst wordt.
Gebruik dan nog wel een tekendriehoek om al de 90 graden hoeken na te meten
Solderen maar.
Mooie bouwmomenten gewenst voor 2025.
Ronald Visser
-
Wat betreft de wagen ben ik de afgelopen dagen verder gegaan met het frame.
Hoewel niet tot de klinknagels, wil ik de constructie zoveel mogelijk nabouwen. Niet dat je er iets van ziet, maar is gewoon leuk.
De basis heeft 2 dwarsstukjes gekregen en 4 diagonalen voor de starheid.
Dat betekent 4 keer naar de PC lopen om de positie vanaf de buffers en de positie in het vertikale vlak te zien op de tekening.
Dankzij het boekje dat ik kreeg van Arjen gelukkig ook een foto (bovenzicht) van een dergelijk frame. Dat helpt.
De "uithangers" heb ik nauwkeuriger gemaakt, hoewel ze nog niet allemaal gelijk in afmeting zijn. Het is voor nu ff niet anders.
Die uithangers zoals ik ze noem zijn metalen bandjes die tussen het frame en de verstevigingsprofielen aan de buitenzijde van de zijwanden zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/uithanger-in-de-maakkl-6779943b3a8db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/uithanger-in-de-maakkl-6779943b3a8db.jpg)
En daar dan 8 van aan elke kant van de bak! Deze is nog iets te lang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/dwarsverbindingkl-67799442dbdfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/dwarsverbindingkl-67799442dbdfc.jpg)
Tussen deze tussenbalken komen aan weerszijden van de middenbalk diagonalen van de bufferbalk tot aan de dwarverbinding. 4 x profiel solderen is inmiddels gelukt.
-
Foutje bedankt!
Op bovenstaande foto kun je al zien dat de 2 kleine balken in het midden niet op dezelfde manier gepositioneerd zijn. De open kant van de U-balk moet niet naar boven maar naar buiten wijzen.
Had ik niet gezien, maar vanmorgen zinde me dat helemaal niet.
Dus alsnog weer los (dankzij jullie tip van natte watten (of doekje) op de naastliggende soldeerverbindingen ging dat goed).
De zijbandjes zitten er nu aan 1 kant aan, redelijk recht zelfs en op de ~ goede positie.
Morgen de andere kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foutje-bedanktkl-677ab1abd04da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foutje-bedanktkl-677ab1abd04da.jpg)
De onderkant zoals ik er niet over tevreden ben, inmiddels ziet het er beter uit.
Dan vanavond een oplossing zien te verzinnen voor het haakse frame van de opbouw. Misschien wat hulpstukjes solderen, die er later weer afgaan?
-
De bandjes zitten er nu aan beide zijden op/aan.
Het begint ergens op een onderstel te lijken.
Dit is een leerproject en ik heb al 1 belangrijke les geleerd, veel netter werken nog.
Zo heb ik die bandjes niet eerst alle 16 gelijk gemaakt en pas daarna op dezelfde manier gevouwen. Er zit dus nogal wat verschil in.
Ook de positie kan echt veel netter. Een blokje hout bv om de onderlinge afstand te bepalen was echt beter geweest.
Om de 2 L profielen aan de zijkanten er netjes op te krijgen heb ik wel 3 hulpstukjes gesoldeerd (schuin in een V)
Want de afstand moet links ene rechts identiek maar nog belangrijker het voorkomt het omklappen van die 1mm profielen.
Tijdens de stroomstoring bij ons vanmorgen ben ik begonnen met de vloerdelen. Vloer is nu compleet.
Na het schilderen van het frame kan die erop.
Wordt vervolgd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zijkantenkl-677eab590df38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zijkantenkl-677eab590df38.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Vloerleggenkl-677eab63bc03e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Vloerleggenkl-677eab63bc03e.jpg)
-
Begin er al een wagon in te herkennen. (y)
Knap gesoldeerd. Het kan best lastig zijn om alles op de goede plaats vast te krijgen.
Benieuwd naar de volgende update.
-
Ik doe het je niet na, mooi om de vorderingen te volgen (y)
Mvg Koen
-
Mooi wark.
-
Dank heren, ik doe m'n best maar het kan een stuk beter.
Dus wellicht dat er nog wel een tweede wagen komt, maar eerst deze afmaken.
-
Prachtig. En wees gerust, bij alles wat je voor de eerste keer doet denk je daarna, dit doe ik de volgende keer anders. Voortschrijdend inzicht. Voor nu supermooi.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Vloer is klaar. Dat wil zeggen alles op maat gesneden, de verwering (gat in de vloer) gemaakt en wat houtlijm ertussen zodat het min of meer 1 geheel blijft.
De zijwanden moet in het profiel vallen.
Beter uitgelegd:
Het L-profiel, boven en aan de binnenzijde van de bak, de zijprofielen aan de buitenkant en een schuine strip aan de binnenkant vormen een geheel waarbinnen de 4 planken opgesloten zitten.
De dunne roerstokjes zijn nog veel te dik om te passen dus met een vijl al de houten wandonderdelen onder handen genomen. Net zolang tot ik de zijprofielen passend kan solderen aan het L vormige bovenstuk.
Het hout "meel" toch maar in een zakje gestopt. Het lijkt zo een berg meel of andere lading... hoe je als modelbouwer echt nooit iets wegmietert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zijwandkl-6785630bd40ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zijwandkl-6785630bd40ce.jpg)
Ondertussen zit 1 wandje aan/op de bak. Niet hoesten want het is allemaal erg fragiel. Morgen een foto en verder.
-
Ondertussen zit de vloer op het onderstel en zijn er 2 (inmiddels al 3) zijwanden in elkaar gezet en geplaatst.
Ik begin me steeds meer te ergeren aan het feit dat het allemaal net niet past, daardat ik niet netjes heb gewerkt.
Een tweede exemplaar komt er dus ook, maar deze eerst afmaken.
Voor de diagonaal aan de binnenkant zou ik liever een messing strip hebben gebruikt maar dan zou ik het moeten schuren. Dus in Rijswijk heb ik koperen band gekocht. Dit snijd ik in 3 stroken en soldeer het aan de bovenstrip. Het is zelfklevend aan 1 zijde, ik hoop dat het even blijft zitten.
Ik vraag me af of ik het geheel gaat verven. Omdat ik het in elkaar zet zal dat nog een heel secuur werkje gaan worden om dat netjes te doen
Maar dat is nog lang niet zover.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2zijwandenkl-67880e5cc0733.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2zijwandenkl-67880e5cc0733.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/binnenzijde-met-versteviging-67880e61cb1c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/binnenzijde-met-versteviging-67880e61cb1c9.jpg)
-
Mara,
door ervaring leert men.
Mooi resultaat tot nu toe, dat heb je dan toch maar eventjes zelf gedaan.
Ronald Visser
-
De afgelopen tijd meer minuten besteed aan het "repareren" van fouten dan voortgang geboekt.
Maar zoals eerder gezegd dit is vooral een leerproject. De volgende (zelfde) wagen zou dus echt mooier moeten worden.
De zijwanden zitten er alle 4 op, de 2x2 deurtjes (niet te kritisch kijken, het ziet er niet uit) zijn klaar.
Gisteren heb ik zitten stoeien met een scharnier. Ja dat gaat, maar teveel moeite voor dit gedrocht. Dus bij deze wagen wordt dat een klein staafje, niet meer en misschien wel minder.
De kopwanden kunnen bij de goederenwagen worden verwijderd. Ze hangen met een pin (aan de kopwand) in een oog (aan de zijwand) en aan de onderkant van de kopwand zit een soort slotstang.
Dat oog is denk ik niet veel dikker dan de grootte van een vuist, dus uitermate klein. Bij de tweede wagen zal ik de vier buitenste staanders boven iets inzagen, om zoiets te "maken".
Bij deze zijn het 4 kleine oogjes geworden. Veeel te groot maar het moet maar even zo.
Ik weet zeker dat bij het bezoek aan het NSM de camera overwerk zal moeten maken, niet alleen van de banen maar vooral van alle wagens. De wereld van een modelspoorbouwer wordt verengd tot stripjes, veren en klinknagels...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/deurenzijwandkl-679374bfdd2f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/deurenzijwandkl-679374bfdd2f9.jpg)
De zijwanden, deuren en 4 scharnieren (die ik niet ga monteren)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bevestigingsoog-kopwandkl-679374c8315cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bevestigingsoog-kopwandkl-679374c8315cb.jpg)
Het bevestigingsoog voor de kopwand, veel te grof, maar dit is wat het is voor nu.
-
Overigens in Houten ook maar eens 2 van die tangetjes kopen zodat je priegelspul op de plaats kunt houden met solderen.
Goed gereedschap is het ha... nee 3/4 van het werk.
In een ander draadje werd al een opmerking gemaakt over pincetten...als ik de vloer veeg komen er kilo's messing tevoorschijn.
-
Ringetjes:
Neem een buisje met een iets grotere diam dan de gewenste maat.
Slinger daar messing draad omheen.
Met een slijpschijfje over de gehele lengte van de winding een sleufje maken.
Dan heb je x aantal ringetjes op je buisje. Eraf schuiven, even bijbuigen.......
Groet
Ronald Visser
-
Dank je Ronald.
Je ziet dat ik al werk met een speld (voor de scharnieren). Het probleem is vooral dat je het geheel ook nog moet vastpakken (kan niet in de bankschroef :)) en dat je de draad wel moet wikkelen. Helaas heb ik net m'n nagels geknipt, dat werkt ook al niet mee.
Ik moet een open oogje van 1 mm kan maken, daar komt het op neer. Dunner draad (heb ik al) en veel geduld. Dat laatste was gistermiddag ff op!
-
Gewoon lekker doorgaan.
Gaat goed komen.
Ronald
-
Voor je uit frustratie je nagels nog korter gaat maken, is dit product uit de scheepsmodelbouw (https://www.modelbouwshopnederland.nl/a-46599932/oog-bouten/oog-bout-11mm-bf-0664/#description) wellicht nog een optie Mara.
-
Eric bedankt voor het meedenken, maar helaas.
11mm... totale lengte, waarbij het oog nagenoeg dicht is. Ik snap je suggestie want je kunt het oogje eraf knippen. Maar dan nog hou ik de verkeerde vorm over.
Met een beetje (nou ja veel) concentratie heb ik er nu 1 vervangen, door een beter exemplaar.
Ik kan makkelijk de hele pin-oog toestand er niet op zetten, niemand die dat ziet. Maar ja eigenzinnig he!
Dus ik ga gewoon door om te kijken hoe ver je kunt gaan. Het is ook zoooo leuk.
Maar iedereen die wil meedenken, laat het horen, ik vind dat erg fijn.
-
Perfectionisme ... leuk en uiterst lastig tegelijk 😎😁
-
Eric was het maar wat perfecter. Ik was al snel tevreden als je je vingers brandt aan de soldeerbout.
Ondertussen heb ik zoveel eelt (op m'n ziel) dat ik m'n vingers niet meer terugtrek, totdat het vastzit. Ik kan niet spelen maar ik lijk wel een gitarist.
Ondertussen zijn er 2 losse kopwanden gemaakt. Daar moeten boven nog bij elk 2 pinnen aan(die in de ogen van de zijwanden vallen) en aan de onderkant een stang voor het "slot".
De wagen is later verbouwd met deze vergrendeling aan de rechterkant, maar de foto (komt nog een keer als alles klaar is!) toont de oorspronkelijke versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kopwandenkl-6798dc1910843.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kopwandenkl-6798dc1910843.jpg)
-
Een setje kruispincetten in verschillende maten kunnen héél handig zijn bij dit soort exercities Mara.
Zo het hele draadje maar eens bijlezen.
-
De kopwanden zijn klaar en de slotstangen met bevestigingen voor op de bufferbalken ook. Ze zitten er nog niet op, maar je kunt ze alvast maar hebben.
Gisteren en vandaag gekeken of ik zelf buffers kan maken.
Met een buisje, messingdraad dat daarin past en een afgeveild stukje messing kom je een eind. Een eind?, nou het is in totaal 6 mm lang.
Maar het kan wel, nog 3 te gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/buffer-679ba8c3280d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/buffer-679ba8c3280d0.jpg)
-
Wat een gepriegel op 6mm (y) benieuwd naar het eindresultaat volgens mij schiet je aardig op met de losse onderdelen?
Mvg Koen
-
Nou dat valt mee (of tegen).
Als de bovenbouw klaar is moet ik nog iets verzinnen voor de bevestiging van de wielen.
Eigenlijk is de basis daarvan vrij simpel. Een gebogen draad met 2 zijarmpjes en 2 vlakke verbindingsstukjes. De aspotten...??
Voordeel is dat de wagen niet per se rijvaardig hoeft te worden, hoewel dat natuurlijk wel het leukste is.
De grootste en misschien wel het leukste uitdaging is de lading. Dat is nog wel een project op zich.
-
Artitec heeft/had losse messing aspotjes, vanwege problemen met de eerste serie plan E, daar liepen de wielen van aan in sommige gevallen, dan kreeg je losse aspotjes opgestuurd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250130-200428-679bcd6310c2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250130-200428-679bcd6310c2c.jpg)
Deze dingetjes. Zou dat wat zijn?
-
Als het wat voor je is, wil er gerust 4 opsturen. Dan ff via pb je adres stop ik ze in 'n envelop.
Boor je klein gaatje in je ashouder, waar deze inpassen. De binnenkanten zijn conisch dus kan je zo de asjes in laten lopen. Ff lijmen/ solderen aan je ashouder en rijden maar.
Mvg Koen
-
Koen dat is een super mooi aanbod.
Kom je volgende week naar Houten? Ik was wel van plan daar te komen, ik kan dan minimaal je koffie betalen en wat mij betreft er ook nog iets bij (afgezien de onvolprezen koeken van Wim).
Opsturen is nu ook weer wat overdreven, ik ben nog lang niet klaar bovendien.
Maar alvast erg bedankt voor het aanbod.
-
Houten staat met potlood in de agenda zogezegd, moer hier altijd maar afwachten of dat door kan gaan, tzt ff bekijken.
Opsturen geen enkel punt. Zijn er al zat die moeilijk doen op deze aarde dus als ik jou blij kan maken met 4 van die aspotjes is dat toch mooi :). Maar zal zien als volgende week nog naar Houten kom, kan ik ze in ieder geval meenemen. Zal t in de gaten houden, en anders zien we later wel. Ga ook nog naar Ontraxs dus miss nog n optie?
Mvg Koen
-
ik ga zeker (wat is zeker in dit leven?) naar Ontrax, vrijdag een slot gereserveerd.
We houden contact (graag).
-
De bouw en montage daarvan aan de bufferbalk is nog wel een ding.
Ik heb van een houten roerstokje een vasthoudmethode gemaakt, zodat ik kan solderen zonder m'n fikken de hele tijd af te fikken.
In de uitsparing komt dan de stootschijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Buffermal-67a11c86b7fcd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Buffermal-67a11c86b7fcd.jpg)
Dat leek leuk ik was best een beetje trots. Maar bij het gebruik...dat werkte helaas niet. Bij de verhitting werd het eerder gesoldeerde natuurlijk ook verhit, met als resultaat dat de dunne draad in de buis verdween. Helaas.
Dus nu ga ik het andersom doen. Dat wil zeggen, draad haaks buigen, door de bufferbalk, besvestigingsplaatje voor op de bufferbalk (met een klein gat erin) eraan, dan de buis eromheen en de draad afknippen op lengte van het totaal.
De omgebogen draad solderen mag met gewone soldeer, kleine plaatje solderen (met verf) aan de buitenzijde van de bufferbalk.
Tot slot het buisje om de draad solderen en als laatste de bufferschijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Buffers-kolenbak-67a11e823ff1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Buffers-kolenbak-67a11e823ff1e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Buffer-kolenbak-2-67a11e87397e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Buffer-kolenbak-2-67a11e87397e7.jpg)
-
Goed bezig.
-
(y) (y) (y)