BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Paul552 op 27 February 2024, 19:54:54
-
Sinds een paar maanden heb ik mijn n-spoor hobby weer opgepakt en nu merk ik dat locs eigenlijk nog steeds (verbaasd mij enigszins) vaak stilvallen, ik ben nu aan het uitzoeken waar het probleem zit, even wat beschrijven wat ik al gedaan heb ;D:
Ik rij met 3 locs (BR110 digitaal gemaakt + BR151 digitaal gemaakt + nieuwe BR185.1) alle 3 hebben ze een tijdje prima gereden maar nu ronduit slecht, en dan bedoel ik op een meter spoor vallen ze op gemiddelde snelheid zo'n 5x geheel stil (licht uit, etc...) met een "tikje" gaan ze weer iets verder. Rails heb ik roco, fleischmann, minitrix, GT; een mix dus en bedrading gesoldeerd.
Reeds gedaan:
- Rail met stofzuiger schoongemaakt; grof vuil eraf.
- Met railgum goed schoonmaken, lijkt te helpen maar lost het probleem niet geheel op, tevens zijn niet alle sporen gemakkelijk toegankelijk dus je kunt en wilt niet elke dag boenen...
- Rails met wasbenzine schoonmaken; ook dit lijkt te helpen maar ook nu weer zijn niet alle stilvallers verholpen ???.
- Wielen vd locs schoongemaakt met zowel een rail borstel en ook met wattenstaafje met wasbenzine.
- Vandaag van alle 3 de locs kap eraf gehaald en de stroomafnemers / slepers met wasbenzine schoongemaakt; ook de wielen aan de binnenkant (waar de sleper op zit). Dit lijkt ook effect te hebben en ik merk nu dat de BR151 met 6 assen (stroomopname op 12 wielen) minder stil valt dan de anderen, het lijkt erop dat de nieuwe R185.1 eigenlijk het vaakst stilvalt; vliegwielen en buffers ten spijt....
- Ik merk ook geen verschil als ik alle 3 de locs op de sporen zet, of 2 of 1, andere stroom-afnemers zijn er niet.
- Sinds vandaag heb ik ook wat stipjes ATF op de rails gezet maar nog te vroeg om conclusies te trekken.
Wat ik nog wil doen is een contact-olie op de slepers aanbrengen, staat ook in de handleiding van de BR185.1 om elke 40h in bedrijf olie onderhoud te doen.
Qua bedrading (ringleiding) en aansturing (MS2) kan ik niet geloven dat daar een probleem zit momenteel.
Idee wat ik ook nog heb is om zonder kap te rijden en als hij stilvalt even de multimeter voorzichtig op de afnemer te prikken, zien of daar echt geen spanning op staat?
Iemand ideeen?
Heeft een decoder trouwens een mogelijkheid om een elektrisch buffer (elko) aan te sluiten na gelijkrichting?
Paul
-
Heeft een decoder trouwens een mogelijkheid om een elektrisch buffer (elko) aan te sluiten na gelijkrichting?
Ja in principe werkt dat. Op verreweg de meeste moderne decoders is een aansluiting aanwezig. De electronica onderlegde hobbyist krijgt het ook bij oudere decoders wel voor elkaar.
Meer is de vraag of je een dergelijk zinvol groot powerpack wel in je locs krijgt. Bij spoor N zit het probleem van slechte stroomopname vaak bij kleine lokjes en daar is domweg geen ruimte. In geval van een vaste samenstelling zou je dit powerpack nog in een wagon kunnen inbouwen.
Als contactolie zou je overigens ook de overal voor geroemde ATF kunnen gebruiken. Dit verbetert de stroomopname aanzienlijk. Wel spaarzaam gebruiken!
-
Heb je de stroomafname stripjes gecontroleerd?
Ronald Visser
-
Track-Magic al eens geprobeerd Paul?
Werkt goed en laat ook een filmlaagje waardoor contact beter word! (Wel eerst de rails en wielen ermee schoonmaken)
Laat ik wel zeggen.....het is geen wonder middel maar mijn treinen rijden er wel beter door!
Groet,
Raymond
-
Nog nooit van Track-Magic gehoord. Het blijkt een oplossing van natriumsilicaat te zijn. Ook bekend onder de naam waterglas.
-
Paul hier heb je een filmpje ervan ;)
https://youtu.be/QoLOnU7t6DQ?si=9vWto3Xg8QQTSo4_
Groet,
Raymond
-
Hoi Paul,
Zit er aparte stroomtoevoer aan de rails ?
Zo niet, dan misschien de raillasjes eens iets bij elkaar knijpen met een tangetje.
Jos
PS: Oeps, ik zie dat Ronald Visser die vraag om 9:22 ook al gesteld had.
Maar heb je dat al gedaan ?
-
't lijkt me sterk dat na het reinigen van de rails en wielen alle drie de locs een probleem hebben, ik zou het eerst in de bedrading zoeken. Vallen ze op een bepaald stuk stil of overal op de baan?
-
Stroomtoevoer zit gesoldeerd aan de rails; ongeveer eens per meter. Ik heb vandaag als een loc op lage snelheid stilvalt eens gemeten met de multimeter; op de rails ca 17VAC maar op de decoder (rails ingang) niets. Ik hoef ook maar een heel klein tikje te geven en dan gaat hij weer.
De stroomafname (stripjes) zijn allemaal goed schoongemaakt.
Wat ik ga proberen is een buffercondensator op de decoder zetten (https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php (https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php)), uiteraard is er nauwelijks ruimte maar eerst maar eens zonder kap zien wat het effect is (bij verschillende capaciteit). Ik verwacht hier eigenlijk wel veel van; als ik zie hoe veel de verlichting nu "knippert", zonder buffer gaat dat een decoder geen goed doen.
Ik moet wel eerst even mijn soldeer uitrusting een upgrade geven om smd te gaan verwerken (y).
/edit Overigens snap ik dat ik maar zeer kleine buffers kan installeren, met 5x een 10uF heb ik slechts een buffer van onder de 10ms (bij 200mA afname). Ik heb ook wel een idee om een accu wagon erachter te hangen en met een stekker te verbinden (toekomst muziek....).
Paul
-
Vandaag een proefopstelling gemaakt met conventioneel (wat ik nog had liggen...). Je ziet duidelijk het verschil, zonder buffer valt de BR110 5x stil en heeft hij een zetje nodig, met buffer geen problemen.
Zonder buffer: https://youtu.be/xjFi5nuUAlo (https://youtu.be/xjFi5nuUAlo)
Met buffer: https://youtu.be/BeueReDqvvM (https://youtu.be/BeueReDqvvM)
Helaas had ik maar 1 elco liggen 1000uF / 25v en kan ik dus geen testjes doen nog met kleinere capaciteit.
In ieder geval geeft dit testje voor mij voldoende redenen om wat materialen te gaan bestellen, eigenlijk wil ik ook een scoop erbij om de spanningsval zichtbaar te maken; mijn gevoel zegt dat de rail-spanning heel erg vaak verstoord raakt (voor gelijkrichter dus), met 2 channel kan ik dat zo naast de VS zetten :).
Ik besef mij overigens nog steeds heel goed dat ik nagenoeg geen ruimte heb voor de buffer, dus even zien wat het effect is bij bv 100uF, spelen met supercaps is nog even brug te ver, dan moet ik namelijk ook een regelcircuit in smd erbij gaan maken...
Paul
-
Ik zag op het filmpje dat het een wat modernere loc betreft.
Ik heb de laatste jaren de ervaring dat met dat modernere spul het steeds
vaker voorkomt dat de wielen vies zijn.
Die wielen zijn vaak wat bruin gemaakt.
De 1e keer zag ik dat met de Piko 1200 locs.
Tegenwoordig zie ik het ook bij Fleischmann locs.
Wat ik heb gedaan:
alle wielen uit het draaistel gehaald.
wiel voor wiel tussen je vingers doordraaien in een WC papiertje gedrenkt
in wasbenzine. Je krijgt dan zwarte maantjes op het papiertje.
Als alle wielen gedaan zijn, weer terug in het draaistel.
Rijdt perfect.
Helaas herhaalt zich dit weer na een tijdje.
Zie ook dit draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=10424&hilit=piko+ns1225&start=100 (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=10424&hilit=piko+ns1225&start=100)
-
Wat ik ga proberen is een buffercondensator op de decoder zetten (https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php (https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php)), uiteraard is er nauwelijks ruimte maar eerst maar eens zonder kap zien wat het effect is (bij verschillende capaciteit). Ik verwacht hier eigenlijk wel veel van; als ik zie hoe veel de verlichting nu "knippert", zonder buffer gaat dat een decoder geen goed doen.
[...]
/edit Overigens snap ik dat ik maar zeer kleine buffers kan installeren, met 5x een 10uF heb ik slechts een buffer van onder de 10ms (bij 200mA afname).
Laat ik dan meteen zeggen dat je die SMD-condensators het beste kan vergeten, althans, de types van die website. Er wordt namelijk geen enkele informatie over het gebruikte diëlektricum gegeven en juist dat is bij keramische condensators in SMD-land van groot belang. Deze hebben namelijk de nare eigenschap dat ze bij stijgende gebruiks-spanning (dat is dus NIET de maximale werkspanning die opgegeven wordt) een steeds lagere capaciteit vormen.
De condensatoren op die website ( https://shop.1001-digital.de/umbau/elektronik/253/keramikkondensator-100-f/16-v-smd-10er-packung?c=74 ) zijn maar liefst 100 uF bij 16 Volt exemplaren. Sowieso is het geen goed idee om zo krap op de maximum werkspanning te ontwerpen (neem 25 Volt exemplaren), maar de kans is ook groot dat de capaciteit nog maar 20% van de opgegeven waarde bedraagt als je wél tot de grens van de maximum werkspanning gaat. (in hele slechte gevallen zelfs nog iets minder).
Ik heb even bij mouser lopen zoeken, en kan deze condensatoren in die maat alleen in X7S of X5R krijgen: van de X5R variant is er bij 14 Volt nog maar 16,2 uF over en ga je nog verder richting de maximum werkspanning, dan blijft daar nog minder van over.
Als je dit effect zoveel mogelijk tegen wil gaan, kun je het beste op zoek naar condensatoren met (minstens) een X7R diëlektricum. C0G (NP0) is zonder meer de beste keus, maar kostbaar én - niet onbelangrijk - fors groter om de effecten van afnemende capaciteit bij stijgende werkspanning tegen te gaan.
Omdat de website niets vermeld over deze gegevens, zou het best kunnen dat dit X5R of zelfs Y5V exemplaren betreft, die het meeste last hebben van afnemende capaciteit bij stijgende werkspanning.
Gewone SMD-elco's of tantaal-elco's (goed opletten op de spanning! deze elco's falen over het algemeen vrij spectaculair!) zijn waarschijnlijk een veel betere keus.
Vergeet voor het monteren van SMD-componenten niet om flux van het een of ander te bestellen. De een zweert bij pasta uit een spuitje, de ander bij flux uit een pen. Het is persoonlijk wat je voorkeur is, maar belangrijk is dat ook 'no-clean' flux het beste schoongemaakt kan worden met isopropanol alcohol, dit omdat flux gewoon agressief is en door blijft werken op metalen indien het niet volledig geactiveerd is door het soldeerproces. Omdat wij dat niet kunnen testen, is het beter om gewoon schoon te maken.
Mocht je voor je bout een zogenaamde 'gull wing' punt kunnen krijgen: doen! Het is niet noodzakelijk maar eens je met zo'n put SMD gesoldeerd hebt, wil je niet anders meer. Dit soort punten hebben een kleine holte waar tin in gesmolten kan worden. Samen met flux hoef je dan alleen de bout nog maar langs de pootjes te halen. De oppervlakte-spanning van het tin doet dan de rest en zorgt dat een pootje precies genoeg tin krijgt.
-
Wat ik heb gedaan:
alle wielen uit het draaistel gehaald.
wiel voor wiel tussen je vingers doordraaien in een WC papiertje gedrenkt
in wasbenzine. Je krijgt dan zwarte maantjes op het papiertje.
Als alle wielen gedaan zijn, weer terug in het draaistel.
Het is niet nodig om de wielen uit het draaistel te halen.
Leg dat papiertje of een doekje op het spoor. Eén draaistel er op en het ander draaistel op de rails. Loc tegenhouden en spanning er op. De wielen gaan slippen en poetsen zichzelf schoon.
Loc omdraaien zodat het andere draaistel op het doekje staat en de handeling herhalen.
Veel makkelijker en veel sneller.
-
Ah das een slimme tip Klaas (y)
Bedankt!!!
Groet,
Raymond
-
Hallo Menno,
Bedankt voor de info en tips. Keramisch is er alleen 10uF te krijgen in 1206 bij 16V of 25V; dus dan zou ik hele repen moeten maken en dan nog zal de capaciteit redelijk beperkt blijven. Grootste probleem is en blijft dat er gewoon geen ruimte onder de kap v/e BR110 is; een plaatje karton van 3mm dik past al niet :(.
Beste idee dat ik heb is 1 of 2 elko's plaatsen in de cabine, ik denk als ik er 2 SMD naast elkaar zet zijn het net stoeltjes... Daarmee moet ik zelfs in n-spoor wel richting 600uF kunnen komen.
Nog mooier zou een accu wagon kunnen zijn maar ja, hoe verbind ik electrisch de loc met een wagon? Zeg maar een stekker op micro schaal? Beetje onmogelijk denk ik.
En ook een schakeling met super-caps; bridge too far... al is het best te doen hoor, schakeling uitzoeken en in smd realiseren en een kleine cap ergens verstoppen.
H0 zou hier toch wel veel praktischer zijn :angel:
Ik heb eea in bestelling, ga wat proberen komende week.
Paul
-
Zo weekje verder, bestelling binnen en meer experimenten gedaan.
Het blijkt dat mijn BR110 geheel zonder stilvallen kan kruipen bij zowel 1000uF 25V, 470uF 25V maar ook bij 330uF 16V (incl zener).
Mijn plan van elko's in de cabine bleek idd haalbaar, ik plak er 2 tegen elkaar aan (220+330 16V) en frees de randjes van het voetje zoveel mogelijk weg en dan past het echt net, de kap zit net iets onder spanning helaas maar voor nu ben ik wel tevreden.
De schakeling zelf komt "zwevend" in een krimpkous direct aan de decoder. Ter hoogte van de zener knip ik een stukje krimpkous weg zodat wanneer de zener echt moet gaan werken (>16V) hij z'n warmte (hopelijk) voldoende kwijt kan. Wellicht had ik de weerstand (120Ohm) iets hoger moeten kiezen, dan gaat het laden wel langzamer maar het beperkt ook de Imax door de zener ;-), ach we zien wel....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-13-58-29-65eb36f2d6454.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-13-58-29-65eb36f2d6454.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-15-16-25-65eb36f2749e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-15-16-25-65eb36f2749e8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-15-35-08-65eb36f1be0e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-15-35-08-65eb36f1be0e2.jpg)
In de cabine heb ik wel de witte "stoeltjes" moeten opofferen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-15-39-46-65eb36f18adec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-08-15-39-46-65eb36f18adec.jpg)
Met deze buffer rijdt de BR110 echt probleemloos rondjes over mijn baan, zelfs over wissels met het bekende kunststof puntstuk, wat eigenlijk wel vreemd is want 220+330=550uF geeft mij maar een buffer van 44ms (550uF * 16V = 8.8mC (Lading in Colomb) / 200mA (geschatte stroomafname) = 44ms). Mijn vermoeden is dan ook dat het echte probleem is dat bij zeer korte stroomonderbrekingen de decoder uitvalt (reset) met stilstand tot gevolg.
Hoe dan ook, door naar de volgende, een Fleischmann BR151.... die vreemd genoeg lastiger is omder de elko's niet goed in de cabine passen ik denk dat ik hier moet gaan frezen....
Paul
-
Ook maar even een verslagje dan van de BR151 (Fleischmann).
Als buffer heb ik hier ook 2 smd elko's genomen van 330uF en 220uF 16V, verder is er een 16V zener gebruikt en een gelijkrichter diode met een 120Ohm weerstand om niet teveel stroom te trekker bij het laden. De elko's zijn geplaatst in de cabine; ter hoogte van de oude stroomvoorziening van de gloeilamp. Deze "klem" is komen te vervallen, de decoder licht uitgang zit nu direct op de lamp gesoldeerd met een draadje. De elko's zijn 6.3mm diameter wat net niet past, daarom is er iets meer ruimte gemaakt in het chassis (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108852.15 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108852.15)) en ook het plaatje in de kap is iets ingekort (met dremel en vijl).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-13-12-65ed9efd951de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-13-12-65ed9efd951de.jpg)
Het schakelschema hangt zwevend aan de decoder op ca 1cm afstand en is geisoleerd met wat tape.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-09-21-59-47-65ed9efdc288b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-09-21-59-47-65ed9efdc288b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-13-26-65ed9efc60e6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-13-26-65ed9efc60e6b.jpg)
Het effect aan de buitenkant; elko's hebben nog geen kleur gekregen; je ziet ze dus achter het raam zitten en ook is er iets van reflectie van de verlichting zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-14-58-65ed9efc462b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-14-58-65ed9efc462b2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-15-20-65ed9efae441a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-15-20-65ed9efae441a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-15-31-65ed9efad0a3b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-10-12-15-31-65ed9efad0a3b.jpg)
Al met al ben ik er wel tevreden over, jammer van het hak en zaagwerk en uiterlijk kun je het wel zien, maar nu valt hij ook nergens meer stil op mijn baan (y)
Dan is er ook nog een BR185 maar daar is echt helemaal geen ruimte dus ik denk dat ik maar focus op de oudere modellen voor nu ;D
Paul
-
Mooi opgelost!
Voor een volgende keer wellicht toch een 220uF 25V SMD 1206 gebruiken?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006022131059.html
Via Mouser, DigiKey of RS Components ook vast te vinden.
-
Even de in zicht zijnde componenten en draden etc, ff zwart maken.
Dan valt het allemaal wat minder op.
-
@momfer Ik geloof eigenlijk niet in 220uF 25V in een 1206 packaging... ik zou het eigenlijk wel graag een keer willen testen, want 1206'jes plak ik er zo tegenaan....
@nijboer klopt ik denk dat ik de elko's zwart ga maken, eenvoudige oplossing.
Paul
-
Inmiddels ben ik alweer even bezig met een oude minitrix VT98 / VS98, eentje uit mijn eigen verzameling van ca 35 jaar oud. Deze liep altijd heel erg slecht dus hier een ietswat grotere operatie bestaande uit:
- grote schoonmaak wielen, frame, tandwielen, motor, slepers, etc...
- inbouw decoder (lokommander II micro)
- vervanging oude verlichting door 3mm leds
- maken en plaatsen van een 2200uF elko / buffer (hier is namelijk veel meer ruimte, echter niet zoveel ruimte dat ik 4400uF kan plaatsen >:().
- vooralsnog geen vervanging motor of koolborstels; al zouden vliegwielen hier ook wel nuttig zijn en er is ook veel ruimte voor...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-17-15-52-17-65f705fb60a2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-17-15-52-17-65f705fb60a2c.jpg)
Paul
-
Voor een volgende keer wellicht toch een 220uF 25V SMD 1206 gebruiken?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006022131059.html
Nee. Zoals al eerder uitgelegd in dit draadje: keramische condensatoren zijn echt een slechte keus voor dit soort zaken omdat ze bij stijgende gebruiks-spanning een sterk afnemende capaciteit vertonen, wat voorbij de helft van de maximale werkspanning al snel 40 % of (veel) meer kan bedragen (dit type bijvoorbeeld, raakt de 80% afname al bij 12,5 Volt! https://spicat.kyocera-avx.com/product/Mlcc/chartview/12103C226KAT2A/dist/mouser < en dan even 'DC bias' aanklikken in het blauwe soort venster)
Aliexpress geeft hoogstwaarschijnlijk geen geloofwaardige informatie over het gebruikte diëlectrum (X5R, X7R, dat soort getallen): X5R is erg goedkoop, maar heeft tegelijkertijd zeer veel last van de afnemende capaciteit bij stijgende gebruiks-spanning. X7R heeft dat minder, maar het feit dat ik voor die 2,36 op Aliexpress er bij grote jongens zoals Mouser/ED soms nog niet eens 2 kan kopen (en ik ze bij Mouser vrijwel alleen in 1210 vind) geeft al aan dat het spul van Aliexpress onbetrouwbaar is: voor 20 stuks moet ik bij Mouser 5 tot wel 11 keer zoveel geld neertellen.
Je krijgt dus condensatoren die nóg slechter presteren dan je al wil.
Je kan keramische condensatoren best gebruiken, maar dan moet je ze al snel 5 tot 10 keer overdimensioneren wat betreft de maximale werkspanning in je ontwerp (afhankelijk van het gebruikte diëlectrum) of, als je een erg goed diëlectrum gekozen hebt (NP0 uit m'n hoofd), genoegen nemen met veel minder capaciteit, omdat de afmetingen fors toenemen.
@ Paul: netjes opgelost! Voor zo'n groter model waar je 2200 uF in kwijt kan, kan het best lonen om eens te kijken of je meerdere kleintjes parallel kunt zetten zodat je misschien tot 3000 uF of zo kan komen.
-
@Menno, een overweging was ook nog om er de powerpack van train-o-matic in te zetten (https://www.dtswebshop.nl/nl/smart-power-pack-spp.html (https://www.dtswebshop.nl/nl/smart-power-pack-spp.html)) voor slechts 23 euro heb ik dan een buffer in de seconden.... en ik moet zeggen 23 euro vind ik persoonlijk niet veel geld voor een degelijke oplossing. Dat is ook de reden dat ik voor deze decoder heb gekozen overigens Maar goed ik heb op mijn baan niet het probleem dat een loc over meerdere decimeters geen stroom krijgt, het gaat echt om hele korte interrupties zoals je die altijd krijgt bij mechanische verbindingen. Een decoder moet ook wel iets van een condensator hebben alleen dus niet groot genoeg en dat zal met de ruimte te maken hebben :).
Voor mij werkt het nu prima om zelf diverse elko's erop te zetten met ca 5 euro aan onderdelen per loc.
Vandaag laatste werk denk ik en dan eens proefrondje doen (y).
Paul
-
Nou laatste draadjes aangesloten (en wat kortsluitingen opgelost, en defecte leds vervangen...) maar dan kan toch nu echt de kap erop; en het past ook nog (net). Uit een kleine testrit merk ik dat ook hier de accu goed zijn werk doet, de tram valt niet stil. Ik heb wel een aantal andere kwesties met deze minitrix maar die zal ik in een andere thread zetten want die zijn niet gerelateerd aan het onderwerp hier.
Paul