BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Sietse op 26 February 2024, 20:31:30
-
Hallo ik wil i.v.m de lengte vasn de baan meerdere originele profi aansluitrails aansluiten hoe weet je welke draad de plus en welke de min is ,kun je dit ook meten en zoja waarmee?
-
Makkelijkste is om voor beide railstaven aparte kleuren draad van je trafo/ centrale te trekken.
Bijv. Linkerstaaf zwart en Rechterstaaf Rood.
Dat consequent doen overal, hoef je niks te meten.
Trek een hoofdleiding onder je baan en "tap" daar de korte draden naar je railsaansluitingen vanaf.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
-
had ik ook bedacht maar op de aansluitrails zitten 2 gele draden en wat is dan min en plus?
-
Die draden zet je er toch zelf aan? Dan kun je toch ook zelf de kleuren kiezen?
-
Lezen dat de vraag is welke van de twee de plus en welke de min is en hoe dat te meten is. En daarop een antwoord geven, dat is de kunst.
-
Meten doe je met een universeelmeter.
Maar misschien kan Sietse de vraag anders stellen, want het is me niet helemaal duidelijk wat het probleem is.
-
Denk dat ik het zie: de kant en klare profi aansluitrail heeft 2 gele draden. Leuk voor simpel rondje zonder aparte stroomsecties maar inderdaad niet handig gedaan van meneer Fleischmann. Kun je aan onderzijde niet zien aan welke railstaaf de draden zitten?
(Of zijn die in gegoten in de bedding)
Dan is het kwestie van doormeten (zoals al aangegeven) en draden dan een kleurmerk geven.
-
kun je aan de onderkant niet zien dus dat wordt meten.
een ieder bedankt voor het meedenken. (y)
-
Het verloop van de draden is aan de onderkant toch gewoon te zien? Dat was tenminste altijd zo bij de aansluitrails die ik zelf ooit had, draden liepen dan door gleuven. Maar wellicht is de constructie niet altijd hetzelfde geweest. Zie bijvoorbeeld deze afbeelding van Ebay-kleinanzeigen:
(https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/47/470b28ca-d3af-44a2-b7c5-8976ef04ff5d?rule=$_59.JPG)
Simpel doe-het-zelf alternatief is om draadjes aan de railverbinder te solderen, maakt ze ook een stuk flexibeler inzetbaar, en stukken goedkoper ook dan kant en klare aansluitrails
-
@ Sietse: Bekijk het plaatje. Je hebt Fleischmann-rail, dat is op het plaatje links. NEM (Normen Europese Modelsp.) heeft dit in 1954 voorgeschreven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz109-65ddb3bab88bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz109-65ddb3bab88bf.jpg)
-
Het enige dat je moet doen, is met een multimeter meten welke (gele) draad verbonden zit met welke railstaaf. Dat zal voor elk van je aansluitrails hetzelfde zijn en dan consequent de ene aanvoerdraad (bv zwart) met de linker gele aansluitdraad verbinden en de andere aanvoerdraad (bv rood) met de linker gele aansluitdraad. Op die manier bepaal je zelf waar de + en de - komt.
Net zoals Frank123 ook al aangaf.
-
En als je het een keer fout doet, dan zal de kortsluitbeveiliging je daarop attenderen. ;D
-
Of met watervaste stift even een markering zetten op 1 van beide gele draden (bv steeds de buitenste). En die verder aansluiten met een zwarte draad?
Groeten,
Rogier
-
Dan moet je wel de aansluitrails steeds met de draden naar dezelfde kant leggen.
Het is gewoon goed opletten welke draad aan welke spoorstaaf zit.
-
een ieder bedankt ik zie diverse oplossingen,ik kom er nu wel uit.