BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Theovh op 25 February 2024, 13:50:40

Titel: voorkant NS2200
Bericht door: Theovh op 25 February 2024, 13:50:40
Rare vraag misschien maar wat is de voorzijde van de 2200?
De cabinekant of de motorkant?
Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: VAM65 op 25 February 2024, 14:05:10
Tsja, dat is maar hoe je het bekijkt. Ik zou zeggen dat de motorkant de voorkant is, en dat de machinist daarmee achterin de locomotief zit. Aan de andere kant, bij treinen met 2200'en in multi-tractie zag je vaak dat ze de locs zo tegen elkaar aan hadden gezet dat er altijd een cabine aan de voorkant zat, ongeacht of je voor- of achteruit reed met het spannetje. Bijvoorbeeld deze: https://live.staticflickr.com/65535/50303906671_1999f4bf70_b.jpg

Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: Theovh op 25 February 2024, 14:09:42
Ja, de vraag kwam op toen in de loc testte en bij kiezen van "vooruit" aan de cabinekant inderdaad de verlichting aanging.
De loc is digitaal.
Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: grossraumwagen op 25 February 2024, 14:24:51
Al gaat het mss tegen het gevoel in, maar als ik mij niet vergis is bij de 2200en de cabine als voorzijde gedefinieerd, dus 'cab forward'.
Maar een loc kan net zo goed achteruit rijden, maar dan dus met de cabine achter.





Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: Noud op 25 February 2024, 14:28:28
Motorzijde is voorzijde.
Daarom plaatselijk ook de dubbele bies op de bruine beschildering om de voorzijde mee aan te duiden.
Bij de 2000 werd om die reden ook een zandgele lijn aangebracht op 1 van de motorhuif.
Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: Dpc Fo op 25 February 2024, 14:54:52
Dan zou je dat bij de 550/600/700 en 2400en ook hebben moeten zien. Bij de 600/2000 speelde het feit dat er in die cabine maar aan éen zijde een stuurstand was. De 2200 en 2400 hadden er twee, één voor iedere rijrichting.

Voor en achter is/was eigenlijk alleen van belang bij rangeerbewegingen, waarbij de aanwijzingen van de rangeerder moeten worden opgevolgd. Omdat vooruit en achteruit, niet alleen bij dit soort locs, niet altijd duidelijk was, is op een gegeven moment het rangeersein 'Vooruit' of 'Achteruit' vervangen door 'bewegen naar de rangeerder toe' of van 'bewegen van de rangeerder af'. Dan maakt het niet uit wat voor of achter op de loc is, maar is de positie van de seingever bepalend.

Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: odaoda op 25 February 2024, 15:46:29
Voorschrift NS C 5202, het seinreglement anno 1954 (vele malen gewijzigd maar deze mededelingen niet):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img879-65db5278877e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img879-65db5278877e6.jpg)
Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: VAM65 op 25 February 2024, 19:34:25
Dan is dus in geval van de 2200 de motorkant de voorkant, zie artikel 2b + tekening.
Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: Theovh op 25 February 2024, 20:25:25
Inderdaad.
Maar de cabinezijde was voor mij logischer geweest.
Bedankt voor ieders bijdrage.
Titel: Re: voorkant NS2200
Bericht door: timtrein op 25 February 2024, 21:00:44
De stuurstand met de huif voor is ook in de beschrijvingen stuurstand 1. Daar start je ook de dieselmotor.