BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: applor op 23 February 2024, 03:18:13
-
Hallo,
Er werd modelinformatie vrijgegeven (inclusief foto's voor sommige sets) van de LSM NMBS-wagens type I1 of I2 in EpIIIa-kleurstelling vóór de klassenhervorming.
Het lijkt er echter op dat geen van deze ooit is uitgebracht. Kan iemand voor mij bevestigen of hij/zij de volgende sets op de markt heeft of ooit op de markt heeft gezien?
LSM 42127 (I1 A2B6, I1 C11, I1 C11) 2010?
LSM 42128 (I1 A1B3C4, I1 C11, I1 C11) 2010?
LSM 42129 (I1 C11) 2010?
LSM 42105 (I2 A2B6, I2 A2B6, I2 C11) 2014?
LSM 42106 (I2 C11, I2 C11, I2 C11) 2014?
LSM 42107 (I2 A2B6, I2 A2B6, I2 C11) 2014?
LSM 42108 (I2 C11, I2 C11, I2 C11) 2014?
-
Hallo,
De sets met I2 rijtuigen zijn ooit uitgeleverd, maar inmiddels uitverkocht.
Foto's zijn nog wel te zien bij Uli Reyer (reisezugwagen) en Naumann.
De I1 rijtuigen moeten nog steeds komen (al zo'n 15 jaar).
Enige mogelijkheid zijn de oeroude Fleischmann I2 rijtuigen, te kort, te hoog en te breed en ook verder nauwelijks gedetailleerd.
Bovendien heeft het 2e klasse rijtuig een nummer van een I1, de 2e klasse I2-B8 rijtuigen werden pas eind jaren 70 omgebouwd en dus voorzien van computernummer.
Voordeel is dat deze tweedehands goed verkrijgbaar zijn...
-
Bedankt dat is nuttig.
De I2-wagens moeten een zeer beperkte oplage zijn geweest om nergens verkrijgbaar te zijn en ik heb ze nog nooit op eBay of ergens anders gezien.
Wellicht kunt u ook mijn vragen over de door de NMBS gebruikte kleuren beantwoorden:
Vergeleken met set 42105 heeft set 42107 een heldergroene kleur voor de raamlijn. De hoofdkleur van het lichaam is ook anders groen vergeleken met de 42105-set. Waarom dit verschil? Is het een huishoudelijk kleurenschema?
Wat is de RAL-kleurcode van de NMBS-wagens (LSM 42105)?
Moet het dezelfde zijn als de NMBS-bagagewagen, Fleischmann 563001 B K?
Waarom zoveel verschillende kleuren voor dezelfde periode?
-
Eens op zoek gaan naar de Models World set met Ric bagagerijtig dacht er geen te vinden alsook geen ric bagagawagen
, eentje in 2dehands op de doos (kop) kunnen tikken nu heb ik beiden , oja tijdperk4
-
Ook I3 slaaprijtuig is na al die jaren niet beschikbaar.Belg.markt is een kleine markt dus gaat men liever Duits,Frans alsook Zwitsers produceren M4 missen wij ook al jaren⅘²
-
De twee kleuren groen is de originele kleurstelling. Ook de vooroorlogse rijtuigen hadden aanvankelijk deze kleurstelling.
Blijkbaar is men daar in de jaren 50 van afgestapt en heeft men de wagens in één kleur groen geschilderd.
De sets met één kleur groen hebben nog 3e klasse dus ook van voor 1956. De binnenlandse rijtuigen K3 uit 1955 waren van begin af aan in één kleur groen.
De tweekleurenversies hebben waarschijnlijk maar kort zo gereden.
Volgens mij is de kleur groen bij de eenkleurige versie dezelfde als de donkere tint van de tweekleurenversie. Als er verschil te zien is komt dit mogelijk door de lichtval.
De sets zijn zelden tot niet te vinden, maar als ik mij niet vergis staat de L van LSModels voor Limited...
-
Ik ben het ermee eens dat het mogelijk is dat de kleur van de carrosserie van beide series hetzelfde is en dat het verschil alleen op de foto te zien is.
Weet jij in welk jaar de tweekleurige kleur in de jaren vijftig werd verlaten?
Ik dacht dat het NMBS-groen overeenkwam met de RAL-code, maar ik vond dit draadje dat suggereert van niet:
https://www-1zu160-net.translate.goog/scripte/forum/forum_show.php?id=809567&_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
De reden dat ik het vraag is omdat ik deze trein probeer in elkaar te zetten:
01 096 (Bw Frankfurt/M-1) leidt de F 52 "Oostende-Wien-Express" met doorgaande rijtuigen vanuit Londen nabij Partenstein in de Spessart. (6 juli 1952) Foto: Carl Bellingrodt
(https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/90896.jpg)
De enige wagons die ik nodig heb zijn de NMBS-bagage en de laatste twee die nauwelijks zichtbaar zijn maar overeenkomen met het treinplan als NMBS AB en een C die ofwel de 42105 ofwel de 42107 LSM-set betekent.
De foto is van juni 1952, dus afhankelijk van in welk jaar de NMBS afstapte van de NMBS, zullen twee toonkleuren bepalen welke wagons correct zijn.
Hoewel het vinden ervan een andere vraag is, maar als LSM de I1-serie uitbrengt, weet ik tenminste welk kleurenschema.
En wat betreft de verfkleur: de NMBS-bagagewagon op de foto lijkt overeen te komen met de Fleischmann 563001 B K, die ook niet beschikbaar is, maar een DB Pw4üs-37 is in de NMBS-kleurstelling, dus ik ben van plan een van de andere identieke varianten te kopen en gewoon opnieuw te kopen -spuiten en dan heb ik alleen nog het logo en wagonnummer nodig...
Ik heb de rest van de wagons nodig, dus de vraag is alleen de ontbrekende 3 van de NMBS.
Hartelijk bedankt voor uw hulp!
-
Goedenmiddag,
Ik heb me voor spoor N redelijk veel in deze rijtuigen verdiept en heb een eigen kit ontworpen voor zowel I1 als I2. Ik kom na veel studie tot de conclusie dat LS models drie verschillende kleuren groen hanteert. Het donkere blauw-groen uit de jaren 40-50 wat gecompineerd werd met een mintgroene raampartij en zwarte biezen Dan volgt een donker groen in de fase waar de daken nog antraciet/zwart zijn. Tot slot volgt een lichtere kleur groen die vanaf eind jaren 60 toegepast wordt op de hele rijguitbak en dak. Maar goed, ik kan er naast zitten...
Voor plaatjes: https://www.in2n.nl/tr-001-nmbs-i2-rijtuig-in-n-spoor/ (https://www.in2n.nl/tr-001-nmbs-i2-rijtuig-in-n-spoor/)
en
https://www.in2n.nl/tr-002-nmbs-i1-rijtuig-in-n-spoor/ (https://www.in2n.nl/tr-002-nmbs-i1-rijtuig-in-n-spoor/)
Wat betreft identificeren van de rijtuigen: het rijtuig direct na de bagage herken ik niet. Misschien dat dit een voorserie I1 was. Voor de definitieve aanbesteding hebben verschillende fabrikanten een concept I1 geleverd aan de NMBS die ook allemaal in dienst zijn gebleven. Wat ik aan dit rijtuig niet herken is de verlaging van de wand/bak tussen de draaistellen.
De tweede na het bagagerijtuig is vrij zeker een I2 AB, in tweekleurig groen aangezien die net in 1951 afgeleverd waren.
Met groet, Casper
-
De K2 uit 1950 en I2 uit 1952 waren nog tweekleurig, de K3 uit 1955 in een kleur groen.
In de tussenliggende tijd moet de wisseling hebben plaatsgevonden, iig bij nieuwe schildering.
Wrs hebben tweekleurige rijtuigen ook nadien nog wel rondgereden.
Het bagagerijtuig op de foto is een een 18m RIC-bagage met zijgang.
De Fleischmann is een ex DRG rijtuig dat na WO2 in België is achtergebleven. Er was er maar één van, en dat is niet de wagen op de foto.
Het rijtuig direct achter de bagage is wrs een Schürzenwagen, DB, ÖBB of iets anders is moeilijk te zien.
Wat er verder achter zit is niet goed herkenbaar.
-
Bedankt voor de antwoorden.
Het lijkt erop dat de tweekleurige kleur dan de juiste kleur is voor de laatste twee wagons. Dat deed me ook beseffen dat de bagagewagen ook tweekleurig groen is, wat ik had uitgesloten omdat ik dacht dat de Fleischmann-wagen dezelfde was.
Ik had de treinopbouw met de foto moeten posten, hier is hij:
WLAB typ-Z CIWL Oostende - Wenen
C4ü-26 Köl Oostende - Wenen
Pw4üs NMBS Oostende - Wenen
BC4ü-39 Hmb Köln-Wien
ABC4ü-35 b) Köl Oostende - Wiesbaden (-Triëst)
Post4 Frankfurt-Würzburg
C4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wien
AB4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wien
De bagagewagon is interessant omdat de deuren en ramen exact overeenkomen met de ex DRG Pw4üs-37 die ik heb gepost, de enige discrepantie die ik kan zien is dat de koepel er op de foto misschien wat smaller uitziet?
Indien dit niet de ex DRG Pw4üs-37 is, heeft u dan verdere informatie over de 18 meter lange RIC NMBS-bagagewagen die u noemt?
Ik heb niets gevonden en twijfel daarom of er een model beschikbaar is. Gezien de overeenkomende kenmerken met de Pw4üs-37 is het voor de meesten acceptabel om in plaats daarvan het model van die wagen te gebruiken en ik kan hem dan opnieuw schilderen in twee toonkleuren.
Heeft iemand een foto van deze bagagewagen?
Ik vind het zeer verrassend dat het model van de NMBS ex-DRG Pw4üs-37 geen labels heeft behalve het logo en wagonnummer. Zoals je kan zien:
https://www.jagermodelspoor.nl/a-49557524/personenrijtuigen/fleischmann-563001-b-k-in-ovp
Ik gebruik een donor ex-DRG Pw4üs-37, maar zal de mijne in twee tinten groen schilderen en indien nodig zelfs de koepel vervangen.
Ik ben momenteel bezig met het organiseren van een set stickers voor dit doel, dus als er nog meer stickers zijn die ik moet laten afdrukken, afgezien van het logo en het wagonnummer, zou ik de hulp op prijs stellen.
Het zou ook enorm helpen als iemand de afmetingen van het 'B'-logo heeft en welke wagonnummers er waren voor de 18m RIC NMBS-bagageserie. Ik wil de wagen zo dicht mogelijk bij het origineel maken.
Ik waardeer je hulp enorm!
-
https://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/rijtuigen/nmbs-i2-rijtuig?highlight=WyJpMiIsImkyJ3MiXQ==
-
Hier is eea te vinden over de Belgische bagagerijtuigen.
https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Pakwagens.html (https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Pakwagens.html)
Wat vooral opvalt zijn de dubbele deuren bij het DRG rijtuig en de enigszins gestroomlijnde kopvorm met schortplaten (wings), terwijl de NMBS wagen enkele laaddeuren heeft en verder vrij rechthoekig is. Ook de kansel is echt anders. De NMBS rijtuigen waren geklonken, terwijl de DRG rijtuigen gelast waren.
De 18m bagagerijtuigen zijn voor zover mij bekend nooit als model geweest.
De kortere 15m RIC-bagagewagens zijn er van Modelsworld (alleen in set) en enkele kleinseries van Bonge en MTE (niet te verwarren met ModelTreinExpress).
https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HKV#Fourgon%20RIC%20court (https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HKV#Fourgon%20RIC%20court)
De Fleischmann is op dit moment het best haalbare compromis. De wagen is ook van Liliput (Austria) in model geweest als 839.90.
Weliswaar is het model van Fleischmann mooier maar met het nummer 47404 uit 1945-1946. Het Liliput model heeft het nummer 87405 uit de periode 1946-1956, dus theoretisch passend in de trein uit 1952.
Daarna werd het rijtuig omgebouwd tot pakketrijtuig (CP) met weer een ander nummer en niet meer internationaal ingezet.
Het rijtuig direct achter de bagage lijkt me geen BC4ü-39. Ik meen 9 gelijke ramen te kunnen onderscheiden. Het meest waarschijnlijk is een C4ü-39 van DB of BBÖ. Laatste ooit in model 833.13. Daarachter lijkt een I1, evt een A1B3C4 om toch weer mof meer aan de oorspronkelijke samenstelling te voldoen. 20 stuks I1-A1B3C4 zijn in 1952 omgebouwd uit I1-A2B6 rijtuigen.
Daarachter meen ik een rijtuig met een gele streep te herkennen, WL of WR van CIWL?
Hier nog wat samenstellingen van F51/F52 door de jaren: http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_51_oostende-wien-express.pdf (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_51_oostende-wien-express.pdf).
Veel succes!
-
Hartelijk dank voor het delen van de informatie over de Belgische PW-Ds 18m. Het is geweldig om een gedetailleerde foto van dichtbij te zien. Ook de nummering van de wagons is een grote hulp.
Het was moeilijk te zien vanaf de originele foto, maar met een goede foto van de PW-D's is het duidelijk een van die en niet de Pw4u-37, maar ik zal me eraan moeten houden - omdat het, zoals je zegt, de beste optie is.
Ik moet alleen nog een kleur vinden die goed aansluit bij het tweekleurige kleurenschema van de NMBS, donkerblauwgroen en mintgroen, zoals beschreven.
Misschien zoiets als:
Vallejo 71.241
Vallejo 71.310
U heeft ook de vraag gesteld over de andere wagons.
Ik verwelkom discussies hierover en ik ben blij als mijn ongelijk wordt bewezen als er een plausibeler suggestie is.
Ja, ik ben bekend met de Welt-der-Modeleisenbahn en ik controleer daar altijd of ze een bijpassend treinplan hebben.
Het treinplan kunt u hier downloaden:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_51_oostende-wien-express.pdf
en kijk naar het F 52-plan voor 1953 (de trein is juni, dus de zomerdienstregeling van 1953 is van kracht)
De foto is gemaakt nabij Partenstein, relevant voor het bepalen van de samenstelling. Het fotobijschrift heb ik voor je in mijn oorspronkelijke bericht aangepast.
Als reactie op jouw bericht:
Achter de bagage staat beslist een DB-schortwagon, er staat geen Oostenrijker op het treinplan.
De BC4ü-39 heeft min of meer vergelijkbare raamformaten, eventuele afwijkingen zijn op de foto niet te zien om een duidelijk oordeel te kunnen vormen.
Het aantal ramen is moeilijk te zeggen, het zou in plaats daarvan een C4ü-38 kunnen zijn.
Ik ben met de BC gegaan omdat deze overeenkomt met het treinplan en ook vanwege een andere foto van de F 52 binnen een maand, maar dan uit een ander gebied waar een BC-schortwagon stond.
Toen ik de wagen daarna controleerde, die ik vermeldde als ABC4ü-35, realiseerde ik me dat ik een fout had gemaakt met de notatie en dat de ABC buiten de periode van de genomen foto lag.
Het zou in plaats daarvan een BC4ü-35 kunnen zijn.
Het hangt ervan af welke wagons eventueel zijn doorgegaan naar de optionele uitbreiding, er zijn 3 verschillende opties. in dit geval Triëst:
a) C4ü Oostende-Wiesbaden (-Triëst) Köl
a) AB4ü Oostende-Wiesbaden (-Triëst) NMBS
Of in dit geval door naar München, dan komt de BC4ü-35 overeen:
BC4ü Aken- Wiesbaden (-München) Mü
En als deze wagen ook een NMBS I1 zou zijn, dan zou ik verwachten dat hij de tweekleurige lak zou hebben die hij niet lijkt te hebben.
Achter die wagen had ik er nooit bij stilgestaan dat dit een gele streep zou kunnen zijn; bij mij dacht ik dat het gewoon de boom was en ik denk nog steeds dat het waarschijnlijk is.
Het kan geen CIWL WR zijn, want de eerste vertrekt in Herbesthal en een ander stapt in Neurenberg in de trein.
Op het treinplan staan 3 CIWL-dwarsliggers vermeld.
Eén bevindt zich aan de voorkant van de trein en maakt deel uit van de kern.
Een andere eindigt in Wiesbaden/Frankfurt.
Die laatste loopt van Aken naar Wiesbaden, vóór de fotolocatie maar heeft wel de mogelijkheid om door te lopen naar München.
Als het echter een CIWL-slaapwagen is, zou de postwagen ontbreken die van Frankfurt-Würzburg rijdt. De laatste twee wagons zijn duidelijk geen postwagens en komen overeen met de AB- en C-wagens van de NMBS volgens mijn oorspronkelijke bespreking. Dat betekent dus dat de op twee na laatste wagon de postwagen moet zijn.
Niets van dit alles kan echter worden bewezen, omdat treinplannen vaak heel anders zijn met ongeplande vervangingen enz.
Daarom is het voor de overeengekomen wagons mogelijk dat de trein als volgt is opgebouwd:
WLAB typ-Z CIWL Oostende - Wenen
C4ü-26 Köl Oostende - Wenen
PW-Ds (18m) NMBS Oostende - Wenen
C4ü-38 Hmb Keulen-Wenen
BC4ü-35 Mü Aken- Wiesbaden (-München)
Post4 Frankfurt-Würzburg
C4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wenen
AB4ü I1 of I2 NMBS Oostende - Wenen
-
lees een het mailtje misschien de hulp op zoek naar .........
-
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34841.msg510693.html#msg510693 of hier soms eens kijken geregeld nieuw zaken,prijzen bespreekbaar
-
Hallo,
Je hebt het over juni 1953, maar de foto bij ES is van zondag 6 juli 1952. Dus volgens mij vergis je je een jaar...
In de treinsamenstelling van 1952 bestaat de trein uit een WLAB HvH-Nürnberg, daarna volgt een Pws, C4ü, AB4ü en WLAB (a). Daarna nog wat rijtuigen Oostende-Nürnberg, en ook een WR Wiesbaden-Wien...
Er zijn hier nogal wat afwijkingen, de C4ü-26 Hecht is extra, de WR mist echter. De C4ü kan als versterking zijn toegevoegd in Köln, de WR defect...
Wat pleit voor een BBÖ Schürzenwagen zijn de witte vlekken op de foto linksonder en onder het middelste raam, zie bv hier het Liliput model:
https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/17/1797e1bf-5d22-4d26-86df-6bb8be4aeb28?rule=$_59.JPG (https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/17/1797e1bf-5d22-4d26-86df-6bb8be4aeb28?rule=$_59.JPG)
De DB rijtuigen waren begin jaren 50 vrij kaal met alleen opschriften naast het eerste raam en klasse-aanduidingen.
Bovendien was een groot deel blauw geschilderd met tekst 'Deutsche Bundesbahn'.
-
Leuk topic :) Ik ben ook gek op internationale treinen tussen België en andere landen en het is inderdaad altijd een heel uitzoekwerk om al die juiste rijtuigen te identificeren :P De i2 rijtuigen van LS Models zijn inderdaad maar in een paar sets uitgebracht en zeer moeilijk te vinden. Het is wachten op de nieuwe Models World MW2107 set Oostende-Keulen (1973), daarin zit een i2R buffetrijtuig (en een aantal i1 rijtuigen + een Ds RIC court). Het zou kunnen dat de mensen die deze set aanschaffen hun oudere set met de 2x i2 + i2R Buffet weer te koop aanbieden. Maar dat is afwachten en bovendien zijn er vooralsnog geen enkele prototypen verschenen van de i1 rijtuigen. Maar ik houd goede hoop, de verschillende Railtoursets waren immers ook lang verwacht maar toch uitgekomen :)
Hier is overigens nog een aardig overzicht van verschillende Schürzenwagens:
https://bw-kottenheim.de/viewtopic.php?t=812
-
Ik dank u allen voor uw voortdurende belangstelling voor dit onderwerp, iets wat voor mij heel belangrijk is.
Natuurlijk heeft Grossraumwagen weer gelijk, nu we naar het treinplan uit 1952 kijken, staan de wagons anders opgesteld.
Ik denk dat mijn redenering om naar de dienstregeling van 1953 te kijken, was dat ik dacht dat deze van toepassing was van juni 1952 tot juni 1953, mogelijk omdat de klassenhervorming werd beschreven als het begin van de dienstregeling van 1956 in juni of ook omdat er volgens mij werd gesuggereerd dat toen ik het probeerde om deze wagons op de CIWL-forums te bepalen.
Nu ik naar de lesroosters kijk, realiseer ik me dat ze twee aparte lesroosters hebben gemaakt voor de klassenhervorming, dus dat is nu logisch.
Ik heb de dienstregeling uit 1952 van de F 52 doorgenomen en de wagons vergeleken met de wagons die voor de locatie hadden aangevraagd:
↑ Aken u. Frankf.
X Post4 Oostende Keulen 51 1105 10./1 -
nS X Post4 Keulen Wiesbaden " 832 10./25 -
WLAB (Hoek v. H.-) Köln Nürnberg 254 51 9717 WLAB typ-Z CIWL 1 LS Model 42913
Pw4üs Oostende Wien " 132 7800 PW-Ds (18m) NMBS 3 N/A - gebruik een Pw4üse-37 opnieuw geverfd tweekleurig groen, met het opschrift NMBS)
C4ü Oostende Wien " " 8811 C4ü I1 of I2 NMBS 8 LS Model 42107-03
AB4ü Oostende Wien " " 7800 AB4ü I1 of I2 NMBS 7 LS Model 42107-02
a) WLAB Oostende Wien " " 9716 WL S2 CIWL 6 (gesplitst rooster) LS Model 49134
AB4ü Oostende Nürnberg (-Praag) " 105 7801 AB4ü I1 of I2 NMBS 5 LS Model 42107-01
b) WLAB Oostende Nürnberg (-Praha) " " 9718 WL S2 CIWL 6 (gesplitst rooster) -
c) BC4ü Oostende Nürnberg (-Bayreuth) " 237 4402 C4ü-38 ÖBB 4 Liliput 83313 of Brawa 51116 (opnieuw geëtiketteerd 3e klasse, voeg 'Österreich' toe)
X ABC4ü Oostende Keulen (-Berlijn) " 111 7000 -
X ABC4ü Oostende Aken (-Kobenh.) " 11 8001 -
X WLABC Oostende Aken " " " 9709 -
X C4ü (Parijs-) Aken Köln (-Warszawa) 11 111 8107 -
X WLAB " Aachen Köln (-Hannover) " " 9706 -
WR Wiesbaden Wien 51 132 9608 ontbreekt
21.7.-28.8. X ABC4ü (Bayreuth-) Nürnberg Wien 248 " 4407 -
C4ü-26 Köl 2 (ongeplande reïnf.) Lima 309085 (B4ü-26 opnieuw geëtiketteerd C4ü-26)
↓ Wiesbaden
a) Zo/Ma, Ma/Di, Mi/Do, Vr/Za
b) Di/Mi, Do/Vr, Sa/So
c) 19/20.7.-27/28.8.
Er zijn enkele kleine wijzigingen enz., wat vrij vaak voorkomt, maar overeenkomt met de afbeelding en wat wordt voorgesteld. Het betekent ook dat alle 3 de wagons van set 42107 worden gebruikt, wat goed is.
Niet dat ik verwacht dat ik er ooit een in handen zal krijgen, maar dankzij Peter voor het delen met mij op het advertentiesforum voor NMBS-wagens - misschien heb ik geluk.
-
Leuke puzzel zoiets. Zo langzamerhand kom je steeds dichterbij de oplossing.
Voor de opschriften "BB Österreich" kun je evt hier terecht:
https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/bauteile-lokomotiven/dampflok/7827/decals-bboe-beschriftungsset-5-1-87 (https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/bauteile-lokomotiven/dampflok/7827/decals-bboe-beschriftungsset-5-1-87)
Vergeet ook niet het rijtuignummer, wagencode (C4üh) e.d. aan te passen als je gaat omnummeren.
-
Ik koop mijn emblemen bij Andreas, hij heeft ook een grote selectie en is zeer behulpzaam: modellbahndecals.de
Als je van een uitdaging houdt, wil je deze uitdaging misschien wel aangaan?
Ik heb het nog niet geprobeerd, aangezien ik de build uit 1952 zal gebruiken, maar ik ben nog steeds erg geïnteresseerd.
01 216 steekt de herbouwde 46 m hoge brug over de Aurach in Emskirchen over voor de luxetrein L 52 ("Ostende-Wien-Express") op het traject Würzburg - Neurenberg. (26 juni 1949) Foto: Carl Bellingrodt
(https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/62235.jpg)
Omdat het uit 1949 komt, is er geen treinplan beschikbaar.
Een snelle blik leert dat de bagage eigenlijk een DB Pw4u-37 is, daarna een CIWL WL typ-Z en dan misschien een DB AB4ü-28.
Daarna neemt de beeldkwaliteit af en kan ik niet zeggen wat DB is en wat buitenlands is, maar ik heb het nog niet echt geprobeerd.
-
Alweer een nieuwe uitdaging :)
De bagage is idd een Pw4ü-37 met stroomlijnkansel.
Daarna zie ik een blauwe WL (Z of S wagen?), AB4ü-28, C4ü-35 of 36, dan weer een AB4ü-28?, een onbekend rijtuig en als laatste evt een ABC4ü-29?
De laatste rijtuigen zijn moeilijk te herkennen.
Overigens nog (net) geen DB, die werd pas een paar maanden later opgericht.
Edit: er kan evt nog een MÁV rijtuig inzitten tussen Köln en Budapest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ostende-Wien_Express (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ostende-Wien_Express)
Hoe die er toen uitzagen zou ik niet weten.
-
En een ander?
Deze is niet zo moeilijk, tenminste de eerste paar wagons, daar ben ik nieuwsgierig naar:
01 200 voor luxetrein L 105 "Orient-Express" tussen Neurenberg-Erlenstegen en Behringersdorf. Na de oorlog reed de L 105/106 als vleugeltrein Stuttgart - Praag - Katowice - Warschau - Gdynia naar de klassieke Orient Express L 5/6 (Parijs - Wenen). (25 juni 1949) Foto: Carl Bellingrodt
(https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/47396.jpg)
De tweede is uiteraard een CIWL WL maar de eerste wagon heb ik nog niet eerder gezien en misschien is de 3e wel van dezelfde spoorlijn. Daarna denk ik misschien nog twee CIWL's en dan neemt de kwaliteit af...
-
De eerste is een CSD rijtuig herkenbaar aan de grote opschriften onder ramen.
Het gaat hier wrs om een houten rijtuig met K&K oorsprong of een vervolgserie van net na WO1.
De tweede is denk ik een CIWL type Z.
De derde zou ook een ex K&K kunnen zijn, maar de rijtuigen zwierven door heel Midden-Europa dus kan ook een BBÖ of PKP zijn.
Wagen 4, 5 en7 zijn denk ik ook CIWL.
Nummer 6, 8 en 9 moet ik passen...
-
Welnu, wagon 9, de laatste, is beslist een bagagewagon.
Ik kan de koepel en de zijlaaddeuren zien en hij heeft een platter dak en een soortgelijke donkere carrosseriekleur - hij past visueel bij de CIWL-bagagewagon, wat logisch zou zijn en wat we zouden verwachten in de trein.
Er is een treinplan beschikbaar, maar alleen uit 1952. Op dat moment staat de bagagewagon vermeld als SNCF en mogelijk staat deze hier ook.
Ik ben niet bekend met SNCF-wagens uit die periode, maar aangezien CIWL uiteraard een Frans bedrijf is, kunnen de bagagewagens min of meer hetzelfde ontwerp hebben.
Ik zal wat tijd moeten besteden aan het doornemen van het treinplan om te proberen vast te stellen wat de rest kan zijn, maar waarschijnlijk ex-DRG-wagons of misschien een PKP of SNCF.
-
Een bagagerijtuig, dat is zeker.
Maar wat voor een?
CIWL kocht haar rijtuigen door heel Europa en niet specifiek Franse types, maar eigen ontwerpen. Wrs vanwege het specifieke toepassingsgebied, overwegend lange tot zeer lange trajecten en vele landen (toelatingen).
Een Frans bagagerijtuig, meer bijzonder ex Est, AL of Nord zou ook kunnen. Ex PO-Midi, PLM of Etat is minder waarschijnlijk.
SNCF bestond maar net 10 jaar en vele rijtuigen waren nog gebonden aan de regio's van de oude spoorwegmaatschappijen.
In Mibaheft "66 Reisezüge" staat een foto van F106 met een omgebouwd Franse Est-bagagerijtuig. In 1949 nog niet omgebouwd, maar mss de oorspronkelijke uitvoering?
Wagen 8 zou in 1953 een PKP ABC-rijtuig zijn. Op de foto zou je idd een Poolse Hecht kunnen herkennen...